Bra løsning og riktig press middel. Positiv til dette
Det skrives side opp og side ned. Og alle har ett fokus. Nå nulle dagens NAS aksjonerer ut. Kan oppleves som det er det endelige målet for en del gjenngangere her inne. Og greit om de får en deilig følelse en eller annen plass. Så gjerne for meg :-) Om det er målet med å skrive her inne.
Opplever dette som en god løsning og vei å gå. Rett og slett ett press middel ovenfor Norge og tvinger de til å ta ett valg. Om ikke blir ett av alternativet at alle sier ja og de nye eierne er Kinesere og en del fra Japan og resten spredd over resten av verden.
Selvsagt kan Norge velge å si ja. Vi ønsker at Kinesere skal være de som eier NAS som er endel av den Norske infrastrukturen, som har stor inflytelse og eierskap til alt fra Gardermoen, Stavanger lufthavn Trømsø, Trondheim lufthavn Bergen osv. Viktig at de fåpr eierskap i dette når de ikke får bygge 5 G nettet vårt. Må jo få en annen mulighet da enkelt og greit :-)
Dette er ikke tull og tøys. En vet at store kinesiske aktører eier leasindeler og mye annet er belånt blandt annet gjennom kinesiske kongelamter. Mulig det er riktig, men tviler på det.
Samtidig får jo de samme en fordel med kjøp av resten av 100 Boeing fly og 100 Airbus fly. Er jo regelrett en gavepakke som trolig aldri kommer til å bli en realitet. Samtidig er jo dette nærmest den eneste veien NAS kan gå nå. Ett Norge som bruker milliarder på mye mye annet. Kommer nok ikke til å gå for en slik løsning og vil i forkant av dette komme med en realistisk og lev bar redningspakke for NAS.
Ser at andre store selskaper sliter være seg Lufthansa/KLM osv osv. Der snakker de forskjellige land i å spytte inn opp til 20 ganger så mye som NAS er tilbudt fra Norge. Hva tror dere de respektive landene hadde gjort om det kom Kinsere og Japanere og kjøpte opp disse selskapene for det de respektive land sa nei til redningspakker ?
Om NAS hadde hatt sine 5 til 10 milliarder i allerede kjøpte biletter tilgjengelig på konto. Og ikke som en ting som sto hos kredittkort selskapene. Kan ikke sammenlignes med det SAS/Lufthansa/KLM osv har. Det de nå sliter med er at de må betale tilbake allerede kjøpte billetter. Det slipper de og kunder taper/forikringselskaper må i mange tilfeller betale. Eller staten pøser ut, slik at selskapene kan betale tilbake. NAS som ikke har dette er så skivst opp og må bruke dette som ett rent press middel for å få Norge og politikere til å skjønne fakta av konsekvensen av det de gjør.
De kunne søkt om konkurs beskyttelse sli Bråthen gjør. De kunne valgt å gå via pakke 2 så pakke. Nå går de all inn. Og tror forskjellige alternativer nå dukker opp i forkant av 04 mai. Tror heller ikke Boeing ønsker å forhandle med ett kinesisk konglerat.
Så til oss små aksjonerer. Ja vi vil sitte med minimalt med aksjer. Helt riktig. Vil samtidig få ett tilbud om en emisjon og kjekt er jo det.
Men tenk dere vi vil sitter med aksjer i ett av de mest solide fly selskaper eid av Kinesere. Ett selskap som vil ha 0 gjeld, men derimot en EK på mellom 45 og 60 milliarder kr ( Mange har jo skrevet at gjelden er 60 milliarder og får obligasjonseieren 12,76 % så har vel NAS en obligasjonsgjeld på 5,8 milliarder Og om det er 12,76 % så er gjelden totalt va 45 milliarder eller deromkring.
Så la oss si at de utsteder 45 milliarder aksjer. Om ingen ettergir gjeld sp vil vi da sitte igjen med minimalt. Dagens 163 milloner aksjer blir som sagt nesten ikke verd noe. Men uansett om dette går så sitter vi jo igjen med enormt potensiale da :-)
Tenk dere eie ett selskap som har verdier på 45 til 60 milliarder. 0 gjeld og inntjening på 30 til 50 milliarder. trenger kun å betale driftskostnader 0 i renter eller avdrag. Må jo være genialt vil jo tjene inn det vi har tapt på få år.
Vi vil i tilegg få EK i ren cash fra Boeing erstatning + billig lån fra Norgen på 3 milliarder. Samt opsjoner på nesten 200 fly. Dette vil jo nærmest tvinge frem at KLM/Lufthansa og andre land fort må dobble sin tilførsel av kapital til sine land sine selskaper. Om ikke vil jo Kina stort sett overta mer og mer av luftfarten :-)
Skrevet veldig sakrastisk dette her, men har selv en god følelse. Opplever dette som en ren press middel og tviler på at de får ja fra alle leasingselskaper eller andre på dette. Men setter faktisk Norge i en situasjon der de er nødt å ta ett realistisk valg på hva vi faktisk ønsker.
Hva skal Norge gjøre om vi kommer i en situasjon der vi er avhengige av fly transport. Da kan en jo ikke bruke noen gamle bombefly og Widerøe sin propell fly. Eller skal vi tro/håpe at vi får leie inn fra de store fly selskapene der ut.
Oppriktigtalt så tror jeg ingen ser dette som ett bra valg for noen og spesielt ikke fra Norge. For Kinesere er det billige om de ønsker Norge er tross alt lite land stategisk plassert og sikkert noe greit å ha under vingene. Er jo ikke mer folk en i en kinesisk landsby.
Nei ro dere ned og slapp av nyt Påsken og tenk heller litt rundt det jeg skisserer. Sikkert en del feil i det også. Men at så mange tror at dette vil bli gjennomført. Vel det tviler nå jeg på.
God Påske
Noen har skevet om gjeld på
Opplever dette som en god løsning og vei å gå. Rett og slett ett press middel ovenfor Norge og tvinger de til å ta ett valg. Om ikke blir ett av alternativet at alle sier ja og de nye eierne er Kinesere og en del fra Japan og resten spredd over resten av verden.
Selvsagt kan Norge velge å si ja. Vi ønsker at Kinesere skal være de som eier NAS som er endel av den Norske infrastrukturen, som har stor inflytelse og eierskap til alt fra Gardermoen, Stavanger lufthavn Trømsø, Trondheim lufthavn Bergen osv. Viktig at de fåpr eierskap i dette når de ikke får bygge 5 G nettet vårt. Må jo få en annen mulighet da enkelt og greit :-)
Dette er ikke tull og tøys. En vet at store kinesiske aktører eier leasindeler og mye annet er belånt blandt annet gjennom kinesiske kongelamter. Mulig det er riktig, men tviler på det.
Samtidig får jo de samme en fordel med kjøp av resten av 100 Boeing fly og 100 Airbus fly. Er jo regelrett en gavepakke som trolig aldri kommer til å bli en realitet. Samtidig er jo dette nærmest den eneste veien NAS kan gå nå. Ett Norge som bruker milliarder på mye mye annet. Kommer nok ikke til å gå for en slik løsning og vil i forkant av dette komme med en realistisk og lev bar redningspakke for NAS.
Ser at andre store selskaper sliter være seg Lufthansa/KLM osv osv. Der snakker de forskjellige land i å spytte inn opp til 20 ganger så mye som NAS er tilbudt fra Norge. Hva tror dere de respektive landene hadde gjort om det kom Kinsere og Japanere og kjøpte opp disse selskapene for det de respektive land sa nei til redningspakker ?
Om NAS hadde hatt sine 5 til 10 milliarder i allerede kjøpte biletter tilgjengelig på konto. Og ikke som en ting som sto hos kredittkort selskapene. Kan ikke sammenlignes med det SAS/Lufthansa/KLM osv har. Det de nå sliter med er at de må betale tilbake allerede kjøpte billetter. Det slipper de og kunder taper/forikringselskaper må i mange tilfeller betale. Eller staten pøser ut, slik at selskapene kan betale tilbake. NAS som ikke har dette er så skivst opp og må bruke dette som ett rent press middel for å få Norge og politikere til å skjønne fakta av konsekvensen av det de gjør.
De kunne søkt om konkurs beskyttelse sli Bråthen gjør. De kunne valgt å gå via pakke 2 så pakke. Nå går de all inn. Og tror forskjellige alternativer nå dukker opp i forkant av 04 mai. Tror heller ikke Boeing ønsker å forhandle med ett kinesisk konglerat.
Så til oss små aksjonerer. Ja vi vil sitte med minimalt med aksjer. Helt riktig. Vil samtidig få ett tilbud om en emisjon og kjekt er jo det.
Men tenk dere vi vil sitter med aksjer i ett av de mest solide fly selskaper eid av Kinesere. Ett selskap som vil ha 0 gjeld, men derimot en EK på mellom 45 og 60 milliarder kr ( Mange har jo skrevet at gjelden er 60 milliarder og får obligasjonseieren 12,76 % så har vel NAS en obligasjonsgjeld på 5,8 milliarder Og om det er 12,76 % så er gjelden totalt va 45 milliarder eller deromkring.
Så la oss si at de utsteder 45 milliarder aksjer. Om ingen ettergir gjeld sp vil vi da sitte igjen med minimalt. Dagens 163 milloner aksjer blir som sagt nesten ikke verd noe. Men uansett om dette går så sitter vi jo igjen med enormt potensiale da :-)
Tenk dere eie ett selskap som har verdier på 45 til 60 milliarder. 0 gjeld og inntjening på 30 til 50 milliarder. trenger kun å betale driftskostnader 0 i renter eller avdrag. Må jo være genialt vil jo tjene inn det vi har tapt på få år.
Vi vil i tilegg få EK i ren cash fra Boeing erstatning + billig lån fra Norgen på 3 milliarder. Samt opsjoner på nesten 200 fly. Dette vil jo nærmest tvinge frem at KLM/Lufthansa og andre land fort må dobble sin tilførsel av kapital til sine land sine selskaper. Om ikke vil jo Kina stort sett overta mer og mer av luftfarten :-)
Skrevet veldig sakrastisk dette her, men har selv en god følelse. Opplever dette som en ren press middel og tviler på at de får ja fra alle leasingselskaper eller andre på dette. Men setter faktisk Norge i en situasjon der de er nødt å ta ett realistisk valg på hva vi faktisk ønsker.
Hva skal Norge gjøre om vi kommer i en situasjon der vi er avhengige av fly transport. Da kan en jo ikke bruke noen gamle bombefly og Widerøe sin propell fly. Eller skal vi tro/håpe at vi får leie inn fra de store fly selskapene der ut.
Oppriktigtalt så tror jeg ingen ser dette som ett bra valg for noen og spesielt ikke fra Norge. For Kinesere er det billige om de ønsker Norge er tross alt lite land stategisk plassert og sikkert noe greit å ha under vingene. Er jo ikke mer folk en i en kinesisk landsby.
Nei ro dere ned og slapp av nyt Påsken og tenk heller litt rundt det jeg skisserer. Sikkert en del feil i det også. Men at så mange tror at dette vil bli gjennomført. Vel det tviler nå jeg på.
God Påske
Noen har skevet om gjeld på
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Fredd55 - veldig god skrevet og riktig god påske til deg også!👍
Stortinget kan ikke sitte stille og se på dette, er jo ran på lys dag dette av alle aksjonærer, og gi bort både kontroll og styring av et flott norskt flyselskap, spredt ut over hele verden. Hvor blir det av konkursbeskyttelse pga Koronakrisen og at selskapets eksistens grunnlag ble revet bort over natten pga flyforbud?
Synes veldig synd på lojale og store aksjonærer som f.eks Stenshagen, for ikke å snakke om familien Kjos da....tragisk det som nå kan skje, men tror også som deg at regjering og stortinget ikke kan la det gå så langt, på sin vakt!
Igjen, riktig god påske!😀👍
Stortinget kan ikke sitte stille og se på dette, er jo ran på lys dag dette av alle aksjonærer, og gi bort både kontroll og styring av et flott norskt flyselskap, spredt ut over hele verden. Hvor blir det av konkursbeskyttelse pga Koronakrisen og at selskapets eksistens grunnlag ble revet bort over natten pga flyforbud?
Synes veldig synd på lojale og store aksjonærer som f.eks Stenshagen, for ikke å snakke om familien Kjos da....tragisk det som nå kan skje, men tror også som deg at regjering og stortinget ikke kan la det gå så langt, på sin vakt!
Igjen, riktig god påske!😀👍
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Kantarell
08.04.2020 kl 21:00
5867
God påske!
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Strategi
08.04.2020 kl 22:10
5666
Fred55
Veldig bra innlegg , dagens beste.
Er 100 % enig i at dette er en løsning som kun har som formål å presse motpartene samt få staten(regjeringen») til å vokne opp.
Synes ikke dagens mediaoppslag var greit i det hele tatt, dette kunne de tatt i lukkede rom med de de ville kommunisert dette til.
Mulig allikevel at måten å gjøre dette på var riktig sett i forhold til å belyse situasjonen.
Tror Norwegian får halt i land gode avtaler og sterkere støtte fra staten, dette selskapet er viktig for nasjonen Norge .
Tror heller ikke det blir noen emisjon nå, men kan komme på et senere tidspunkt når selskapet er oppe å sta igjen.
Norwegian er et fantastisk spennende selskap så nå trenger litt støtte, motstand har de hatt nok av.
Sky is the limit, de trenger bare litt hjelp til å komme ut av coronakrisen som de ikke kunne forutse.
Veldig bra innlegg , dagens beste.
Er 100 % enig i at dette er en løsning som kun har som formål å presse motpartene samt få staten(regjeringen») til å vokne opp.
Synes ikke dagens mediaoppslag var greit i det hele tatt, dette kunne de tatt i lukkede rom med de de ville kommunisert dette til.
Mulig allikevel at måten å gjøre dette på var riktig sett i forhold til å belyse situasjonen.
Tror Norwegian får halt i land gode avtaler og sterkere støtte fra staten, dette selskapet er viktig for nasjonen Norge .
Tror heller ikke det blir noen emisjon nå, men kan komme på et senere tidspunkt når selskapet er oppe å sta igjen.
Norwegian er et fantastisk spennende selskap så nå trenger litt støtte, motstand har de hatt nok av.
Sky is the limit, de trenger bare litt hjelp til å komme ut av coronakrisen som de ikke kunne forutse.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Plonska
08.04.2020 kl 22:16
5611
Nas har tidligere vurdert og truet med utflagging, hva er sjansen for at det skjer etter denne utdanningen?
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Uten norsk kontroll på selskapet, så er det konkursløsningen som blir valgt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Den nye
08.04.2020 kl 23:45
5317
Hvis kina kjøper NAS og betaler ALL gjeld, hvordan slår du da NAS konkurs?
Enig med innleggene ovan, føles som et all-in pressmiddel og åpner for utlendske selskap til å kjøpe NAS hvis ikke premissene fra staten og støtte endress
Enig med innleggene ovan, føles som et all-in pressmiddel og åpner for utlendske selskap til å kjøpe NAS hvis ikke premissene fra staten og støtte endress
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Potet
09.04.2020 kl 00:06
5231
Staten kjøper opp 50,1% og får full kontroll. Emisjon der de tilfører seg selv a-aksjer og endre dagens til B-aksjer. Dekker gjelden og får en utbyttemaskin. Slik holder de utlendingene unna og tar overskuddet selv. Kortsiktig kostnad som betaler seg selv når covid19 er over.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Vi begår en "Tine melk" boikott.
Fortsatt i dag etter mange mange år er det "umulig" å selge Tine melk
i norske dagligvarebutikker. Til tross for at det jukses kollosalt med
Tine melks angivelig tilstedeværelse i butikkene.
Dette har ikke noe med statens premisser på foreliggende pakke å gjøre.
Fortsatt i dag etter mange mange år er det "umulig" å selge Tine melk
i norske dagligvarebutikker. Til tross for at det jukses kollosalt med
Tine melks angivelig tilstedeværelse i butikkene.
Dette har ikke noe med statens premisser på foreliggende pakke å gjøre.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
lilleborg33
09.04.2020 kl 00:34
5124
NAS ,påminer meg om LM ericsson juli 2002 .....en emision til 3,80 kr ..........................idag er kursen på 8 dollar (80 KR) .....så månge pessimister den tida og,,,,,,,,,og ja den blev reddet ,,,,,det samme vil skje men NAS,,,,,
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Långivere, flyutleiere, bondholdere, og leverandører må delta i dugnaden. Uten
det lar vi selskapet gå konkurs, og starter et nytt.
Dugnaden må ende slik ut at det blir norsk kontroll på selskapet.
Staten behøver ikke å ha 50 %. Poenget er at staten sammen med øvrige
norske interesser eier mye. Såpass mye at det signaliseres til omverdenen
at dette selskapet er norske greier.
På lengre sikt kan det holde at Folketrygdfondet har f.eks. 14 %. (Som Sverige,
Danmark og Frankrike har i sine selskap). Så har noen andre toneangivende
norske eiere noe, og så noen norske fond noe, og så norske småaksjonærer noe.
det lar vi selskapet gå konkurs, og starter et nytt.
Dugnaden må ende slik ut at det blir norsk kontroll på selskapet.
Staten behøver ikke å ha 50 %. Poenget er at staten sammen med øvrige
norske interesser eier mye. Såpass mye at det signaliseres til omverdenen
at dette selskapet er norske greier.
På lengre sikt kan det holde at Folketrygdfondet har f.eks. 14 %. (Som Sverige,
Danmark og Frankrike har i sine selskap). Så har noen andre toneangivende
norske eiere noe, og så noen norske fond noe, og så norske småaksjonærer noe.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
suspekt
09.04.2020 kl 00:40
5086
Rene påskekrimmen dette!! trenger ikke TV denne påsken, bare å lese på hegnar forum!!! Det er så mange kjeltringer i verden at de greier sikkert å nulle ut nas aksjonærene og, god påske uansett!!
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Kan det være en ide å kalle nye NAS for Banana Airlines?
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
nå er det faktisk aksjonærene med viten og vilje som selv har gått inn i denne aksjen,å tro at staten skal hjelpe dere for deres elendige invistering er jo helt bak mål,
stå opp å ta ansvar for deres egne handlinger,sånn er det å drive med aksjer
stå opp å ta ansvar for deres egne handlinger,sånn er det å drive med aksjer
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Kantarell
09.04.2020 kl 07:14
4882
Stå på Marve F ;)
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Hockeymonkey
09.04.2020 kl 07:28
4823
Det er trist for aksjonærene, men det er ingen annen løsning, det blir ikke Stortingsmøte på NAS-situasjonen når løsningen politikerne har lagt opp til materialiserer seg. Da har politikerne fått det som de vil, nemlig at de ikke trenger å punge ut mer risiko enn 3MRD I LÅN.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
09.04.2020 kl 07:44
4769
At lånegivere etc går med på dette forslaget er helt urealistisk. Eneste formål med dette er å presse regjeringa på banen med et bedre tilbud. Protestforslag vil jeg kalle det. Enkelt forklart: du låner 3 mill til huset ditt av banken. De tar pant i huset og du kjøper det. Du forsikrer det. Plutselig kommer en uforutsett flom som ødelegger verdien så den er 100.000,- du ringer banken å sier. Dere får huset om dere sletter gjelden. Banken sier: nei vi venter til forsikrinsselskapet fikser huset du selger og vi får alle våre 3 mill. Til og med kanskje 5 mill.
Konklusjon: lånegivere går ALDRI for denne avtalen.
Konklusjon: lånegivere går ALDRI for denne avtalen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Strategi
09.04.2020 kl 07:48
4752
Nsxnsx
Godt forklart.
Godt forklart.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
jaja det er bra dere har trua da,trist å se
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Hvorfor sitter du på internett og slenger drit? Sånne som deg er som en negativ sky som sprer sin negativitet til alle den treffer. Veldig lite hyggelig, og veldig lite satt pris på.
Er det slik du ønsker å bruke din dyrebare tid på jorden?
Er det slik du ønsker å bruke din dyrebare tid på jorden?
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
er vel ikke dritt å fortelle hvordan verden egentligt virker,men forstår jo det er tungt å tape alle spare pengene sine,
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Trør dere blir enkelt for OB og leasing kreditorene å akseptere dette forslaget av styret etter corona smitte! Ingen blir på det samme etter corona. Verden er annerledes allerede! Så bare glem dette at det blir godkjent! Staten må ta grepp igjen. Ingen kan forutsette risken i framtid med luftfarten. Dette ligger i grunn!
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Strategi
09.04.2020 kl 10:33
4262
https://www.dn.no/bors/egil-stenshagen/norwegian/avanza-bank/egil-stenshagen-har-vart-aksjonar-i-norwegian-i-tolv-ar-na-kan-han-bli-utradert-og-tape-titalls-millioner/2-1-790246
Egil Stenshagen med flere av de store investorene vil aldri la selskapet gjennomføre det forslaget selskapet kom med i går.
Her kommer det opp nye mer aksjonærvennlige løsninger de nærmeste dagene.
Staten kommer garantert opp med mere midler.
Sees på generalforsamlingen.
Egil Stenshagen med flere av de store investorene vil aldri la selskapet gjennomføre det forslaget selskapet kom med i går.
Her kommer det opp nye mer aksjonærvennlige løsninger de nærmeste dagene.
Staten kommer garantert opp med mere midler.
Sees på generalforsamlingen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Da er alternativet konkurs.
Staten skal ikke stille opp, hvorfor i all verden skal de bruke alles penger på ett gjeldsberg som de aldri vil tjene penger på?
Fordi du er aksjonær?
Nå må dere bli realister.
Staten skal ikke stille opp, hvorfor i all verden skal de bruke alles penger på ett gjeldsberg som de aldri vil tjene penger på?
Fordi du er aksjonær?
Nå må dere bli realister.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Staten skal ikke stille opp sier du. 300 milliarder i krisepakker vitner om noe annet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Millennial
09.04.2020 kl 11:02
4160
Staten bør ikke hjelpe selskaper som NAS - som var på randen av konkurs før koronaviruskrisen, og heller ikke berike aksjonærene på bekostning av skattebetalerne, makan til et tapssluk.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Hockeymonkey
09.04.2020 kl 12:31
4061
Så mange må minimum konvertere. Regner ikke med emisjonskronene selv om det er riktig å gjøre
Total summen tilbudt konvertering er NOK45Mrd.
2.7/45 = 6%
6% må konvertere, det blir en avstemning om å tillate de som vil å konvertere, de som ikke vil får sikkerhet i at det konverteres og f.eks resterende Bonds øker i verdi og har samme sikkerhet fordelt på mindre beløp.
Total summen tilbudt konvertering er NOK45Mrd.
2.7/45 = 6%
6% må konvertere, det blir en avstemning om å tillate de som vil å konvertere, de som ikke vil får sikkerhet i at det konverteres og f.eks resterende Bonds øker i verdi og har samme sikkerhet fordelt på mindre beløp.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
👍🏻 Selvom vi av og til uenige er du i det minste jordnær og balansert.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Kantarell
09.04.2020 kl 12:44
3987
Jeg liker det jeg leser.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Hockeymonkey
09.04.2020 kl 13:08
3913
Emisjonen i første omgang er foreslått på NOK300M.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
bj111
09.04.2020 kl 13:16
3886
Jeg tror det er en skivebom at dere tror staten vil trå til for å redde NAS for enhver pris. Staten ønsker ikke å eie selskaper de ønsker private selskapet og konkurranse. Dette får de ved å holde seg mest mulig unna og la selskapene og dets eiere, lånegivere strekke seg så langt som overhode mulig. Det er slutt på tiden med planøkonomi i Norge der staten eier alt mulig. Staten vil ikke eie noe flyselskap da hadde de fortsatt å eie SAS. Løsningen med konvertering av den gjeld som er nødvendig for å utløse respiratorpakke fra staten er en god løsning.
Kjører de en emisjon i tillegg så klarer de seg og så får man se om det er verd å sette penger på NAS når flyene igjen er på vingene. Kommer an på bookingtallene når vi er der. Aksjonærene blir reddet med denne løsningen selv om verdien av aksjene barberes kraftig. Den går ikke i null og selskapet lever. Mål for staten og ledelsen i NAS er nådd.
Kjører de en emisjon i tillegg så klarer de seg og så får man se om det er verd å sette penger på NAS når flyene igjen er på vingene. Kommer an på bookingtallene når vi er der. Aksjonærene blir reddet med denne løsningen selv om verdien av aksjene barberes kraftig. Den går ikke i null og selskapet lever. Mål for staten og ledelsen i NAS er nådd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Ron Jeremy
09.04.2020 kl 13:18
3880
Ser på Investing.com at virgin Australia
søker om 1,4 mrd AUD fra staten for å
holde det gående.
søker om 1,4 mrd AUD fra staten for å
holde det gående.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Ron Jeremy
09.04.2020 kl 13:21
3859
I found this article for you: - https://www.investing.com/news/stock-market-news/cashstrapped-virgin-australia-grounds-almost-all-domestic-flights-amid-virus-crisis-2135800
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Hvorfor har du blitt så fornuftig i det siste? Klager ikke. Bare lurer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Fred55
09.04.2020 kl 13:38
3805
Følger deg litt i det du skriver. Utfordringen er at de går for pakke 2 og 3 under ett. Nytter ikke da bare å kobventere det de selv ønsker av gjeld med enkelte leasinger og enkelte obligasjonseiere. Hadde det vært så greit å få til, så hadde jo det sånn sett vært greit.
Her må vi anta at NAS har brukt tiden de siste ukene til å sjekke opp muligheter som finnes. Antar de har jobbet 24/7. Selv om dette kom som en overakselse på skribent i finansavisen. Så tviler jeg på at NAS ledelsen og styret har sittet i ett lukket rom i 2 til 3 uker, så sliuppet ut denne planen. Har nok sondert og sjekket rimelig heftig rundt om blandt de forskjellige låne givere/leasing osv osv.
At Norge ikke vil eie ett flyselskap er nok riktig, men at de bør vurdere en post som kan reduseres noe tror jeg i denne fasen er smart. Ikke for å redde små askjonerer eller långivere, men for å sikre NAS. Om vi liker det eller ei. Er verden blitt en andeledes sted å være de seneste årene og de fleste land har en post i sine land sine store fly selskaper. Det kjenner vi alle til. Spørsmål om hvorfor tror jeg sier seg selv.
Har skrevet om deiverse løsninger tidligere og tror nok at vi ender opp med at staten vil bidra på en annen måte en først skissert for noen uker siden. Ting har endret seg drastisk og nytter ikke bare å få avdrag rente fritt ut juni for NAS, eller andre selskaper for den slaks skyld. Her snakker vi om enda flere måneder for alle selskapene. Og da må enkelt og greit mer kapital gjøres tilgjengelig om vi liker eller ei.
Tror nok ikke noen Norsk regjering eller ett flertall i stortinget ønsker at den største eieren i ett "Norsk" NAS skal bestå av ett kroglemat av kinsesiske eiere, da er det vel kun rødt som gliser :-)
At det finnes en løsning er jeg rimelig sikker på. Regjeringen har gitt klarsignal for at det kan kjøpe opp dyre obligasjonslån. Så løsninger finnes og evne til å gjøre det også. Så tipper dette er avklart lenge før 04.05. Regjeringen har fått en oppgave de enkelt og greit må løse sammen med dagens storting :-)
Her må vi anta at NAS har brukt tiden de siste ukene til å sjekke opp muligheter som finnes. Antar de har jobbet 24/7. Selv om dette kom som en overakselse på skribent i finansavisen. Så tviler jeg på at NAS ledelsen og styret har sittet i ett lukket rom i 2 til 3 uker, så sliuppet ut denne planen. Har nok sondert og sjekket rimelig heftig rundt om blandt de forskjellige låne givere/leasing osv osv.
At Norge ikke vil eie ett flyselskap er nok riktig, men at de bør vurdere en post som kan reduseres noe tror jeg i denne fasen er smart. Ikke for å redde små askjonerer eller långivere, men for å sikre NAS. Om vi liker det eller ei. Er verden blitt en andeledes sted å være de seneste årene og de fleste land har en post i sine land sine store fly selskaper. Det kjenner vi alle til. Spørsmål om hvorfor tror jeg sier seg selv.
Har skrevet om deiverse løsninger tidligere og tror nok at vi ender opp med at staten vil bidra på en annen måte en først skissert for noen uker siden. Ting har endret seg drastisk og nytter ikke bare å få avdrag rente fritt ut juni for NAS, eller andre selskaper for den slaks skyld. Her snakker vi om enda flere måneder for alle selskapene. Og da må enkelt og greit mer kapital gjøres tilgjengelig om vi liker eller ei.
Tror nok ikke noen Norsk regjering eller ett flertall i stortinget ønsker at den største eieren i ett "Norsk" NAS skal bestå av ett kroglemat av kinsesiske eiere, da er det vel kun rødt som gliser :-)
At det finnes en løsning er jeg rimelig sikker på. Regjeringen har gitt klarsignal for at det kan kjøpe opp dyre obligasjonslån. Så løsninger finnes og evne til å gjøre det også. Så tipper dette er avklart lenge før 04.05. Regjeringen har fått en oppgave de enkelt og greit må løse sammen med dagens storting :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Fredd55 - igjen meget bra og takk for dine gode innlegg😀👍 Dette løser seg, alle ønsker at Norwegian skal bestå også etter krisen slik at vi alle kan gjeninnta livene våre, reise, få igang Norge, kurs og konferanser mm. Ingen ønsker å fly innenriks med «Kina Airlines» - ingen!😀
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Fred55
10.04.2020 kl 21:57
3493
Blir litt overasket over så mange skriver om NAS konkurs og så mye dårligere økonomisk stilt en andre fly selskaper. Om en mener det så må en jo som første punkt kjenne til det som går på kredittkort selskaper som holder igjen penger. En må lese seg opp på den delen, som er den mest vesentlige oppe i NAS sine økonomiske utfordringer, som de faktisk langt på vei har fått i bedring og hadde den siste delen angående kredittkort kommet i mål. Vel da hadde EK og mye vært løst inkl billigere låneavtaler osv. Dette er fakta ting som en bør sette seg inn i.
Alle de som har betalt reiser med Rayanair og mange andre selskaper får faktisk ikke tilbake utestående. En får enkelt og greit ingenting og endre nok i utallige rettsaker, da forsikringselskaper banker vil få endel av denne regningen når selskapene ikke betaler tilbake
Når en leser om Lufthansa så har de faktisk ikke nok tilgjengelig kapital om de må bruke det de har til å tilbake betale billetter. Gjør de det er de rett og slett i en økonomisk krise og vil ikke kunne overleve. Det samme gjelder KLM/Air France osv. Det de gjør er at de gir tilgode poeng og ikke innbetalte beløp. Vel å merke inntil videre. Så går den Tyske stat Franske stat inn og gir de nødvendig kreditt7lån etc slik at de kan innfri endel av det som kunder ønsker tilbake.
Hadde NAS hatt de samme milliardene i utestående kunne de holdt igjen og levd bra vel og lenge som de andre konkurentene.
Som skrevet før så går de store enkelte av dem ihvertfall ut og sier det er Force Major ang hedget fuel. NAS har ca 25 % her som de sier i trafikktalllene vær måned. Mange andre kommer med sine tall under Q presentasjonene sine. De har Hegdget fuel til 50 til 80 % av forventet behov til en enda høyere kost en NAS. Om NAS har 1 milliard i tap har de trolig mellom 3 og 10 milliarder et sted i tap. Men dette slipper de fleste å oppgi før om 1 måned eller 2. Tviler på om redningspakken SAS har fått av de 3 landene er nok til å dekke tapet bare på hedget fuel.
Hvorfor så alle mener at SAS skal overleve er bra drevet etc. Sammenlignet med NAS er de slett ikke det om en tar med denne kreditt delen og tap på hedget fuel.
En leser innlegg etter innlegg om at NAS var så godt som konkurs før dette viruset. men det men les dere opp før dere påstår det og argumenter gjerne for det. Men dette er feil. Har gjort endel feil, men er/var på rett vei.
Flyselskaper over hele verden får krisepakker/lån/tilskudd og annen hjelp. NAS derimot dømmes vist ned av mange som faktisk ikke kjører en lik sammenligning. Om alt hadde vært så gale hadde vel NAS vært konkurs for lenge siden og ikke fått de siste emisjonene om alt var så gale.
La politikere få bruke Påsken på litt enkel mattematikk, la de lese seg opp på en del av de fakta jeg beskriver og selskvsagt annet. La de også ta med den samfunnsnyttige delen det er at Norge har flere fly selskaper og ta sine beslutninger ut fra dette.
De som oppriktig tror at du kan slå ett selskap konkurs så starte opp NAS 2 eller ligenende på restene av dagens NAS de må jo være tilnæret sprø. Vil ta lang lang tid å ordne opp i dette boet. Og mange vil kjempe om benet. Dette er rett og slett urealistisk. Og tro at de nå kan overta og Hedge fuel på dagens priser før en har overtatt. vel hva tenker en da egentlig på. Selvsagt hadde mange stått i kø om en kunne overtatt flyene og mannskapet over natten uten gjeld og hedget fuelt på dagens nivåer.
La oss opp i alt dette være litt realistiske. Alle kreditorer vil ha sitt. Om dette skal gå i orden må alle fire litt enkelt og greit. Å tro at 10 % firer og konventerer gjeld til aksjer og at de andre skal på det de har uten å yte er en drømme ting.
Dette selv om alle dagens aksjonerer hadde sagt ja eller nei. Hadde ikke spilt noen rolle.
Flyselskaper i hele verden får så mange milliarder i hjelp at det NAS har fått er nærmest en vits og en dårlig spør. Mulig realistisk for noen uker siden, men nå håpløst. Dette skjønner nok konsernledelsen og styret og det de nå har gjort er rett og slett ett mellomløp før de kaster kortene. Norge må ta ett valg.
Velger politikere å si nei er nok NAS en historie da å få med alle lånetagere er en drøm. Da er NAS eid av kinesere og ett konglemrt som klarer å få det til. Og hvorfor vi skal si ja til det og nei til 5G nettet er urimelig å tro, men en vet jo aldri.
Jeg velger å holde mine NAS aksjer og se det an. Kommer nok trolig til å være med i en emisjon når den kommer før eller siden. Fly er og blir en fremkomstmiddel som vil eksistere på sikt om en blir det dyrere og ikke like lett med helgeturer som tidligere. Med ett SAS monopol blir verden helt helt anderledes en det vi er vant til.
For mitt vedkommende har jeg lest meg opp fulgt med og tatt min beslutning og holder meg til ett nick. Ha en fortsatt fin Påske
Alle de som har betalt reiser med Rayanair og mange andre selskaper får faktisk ikke tilbake utestående. En får enkelt og greit ingenting og endre nok i utallige rettsaker, da forsikringselskaper banker vil få endel av denne regningen når selskapene ikke betaler tilbake
Når en leser om Lufthansa så har de faktisk ikke nok tilgjengelig kapital om de må bruke det de har til å tilbake betale billetter. Gjør de det er de rett og slett i en økonomisk krise og vil ikke kunne overleve. Det samme gjelder KLM/Air France osv. Det de gjør er at de gir tilgode poeng og ikke innbetalte beløp. Vel å merke inntil videre. Så går den Tyske stat Franske stat inn og gir de nødvendig kreditt7lån etc slik at de kan innfri endel av det som kunder ønsker tilbake.
Hadde NAS hatt de samme milliardene i utestående kunne de holdt igjen og levd bra vel og lenge som de andre konkurentene.
Som skrevet før så går de store enkelte av dem ihvertfall ut og sier det er Force Major ang hedget fuel. NAS har ca 25 % her som de sier i trafikktalllene vær måned. Mange andre kommer med sine tall under Q presentasjonene sine. De har Hegdget fuel til 50 til 80 % av forventet behov til en enda høyere kost en NAS. Om NAS har 1 milliard i tap har de trolig mellom 3 og 10 milliarder et sted i tap. Men dette slipper de fleste å oppgi før om 1 måned eller 2. Tviler på om redningspakken SAS har fått av de 3 landene er nok til å dekke tapet bare på hedget fuel.
Hvorfor så alle mener at SAS skal overleve er bra drevet etc. Sammenlignet med NAS er de slett ikke det om en tar med denne kreditt delen og tap på hedget fuel.
En leser innlegg etter innlegg om at NAS var så godt som konkurs før dette viruset. men det men les dere opp før dere påstår det og argumenter gjerne for det. Men dette er feil. Har gjort endel feil, men er/var på rett vei.
Flyselskaper over hele verden får krisepakker/lån/tilskudd og annen hjelp. NAS derimot dømmes vist ned av mange som faktisk ikke kjører en lik sammenligning. Om alt hadde vært så gale hadde vel NAS vært konkurs for lenge siden og ikke fått de siste emisjonene om alt var så gale.
La politikere få bruke Påsken på litt enkel mattematikk, la de lese seg opp på en del av de fakta jeg beskriver og selskvsagt annet. La de også ta med den samfunnsnyttige delen det er at Norge har flere fly selskaper og ta sine beslutninger ut fra dette.
De som oppriktig tror at du kan slå ett selskap konkurs så starte opp NAS 2 eller ligenende på restene av dagens NAS de må jo være tilnæret sprø. Vil ta lang lang tid å ordne opp i dette boet. Og mange vil kjempe om benet. Dette er rett og slett urealistisk. Og tro at de nå kan overta og Hedge fuel på dagens priser før en har overtatt. vel hva tenker en da egentlig på. Selvsagt hadde mange stått i kø om en kunne overtatt flyene og mannskapet over natten uten gjeld og hedget fuelt på dagens nivåer.
La oss opp i alt dette være litt realistiske. Alle kreditorer vil ha sitt. Om dette skal gå i orden må alle fire litt enkelt og greit. Å tro at 10 % firer og konventerer gjeld til aksjer og at de andre skal på det de har uten å yte er en drømme ting.
Dette selv om alle dagens aksjonerer hadde sagt ja eller nei. Hadde ikke spilt noen rolle.
Flyselskaper i hele verden får så mange milliarder i hjelp at det NAS har fått er nærmest en vits og en dårlig spør. Mulig realistisk for noen uker siden, men nå håpløst. Dette skjønner nok konsernledelsen og styret og det de nå har gjort er rett og slett ett mellomløp før de kaster kortene. Norge må ta ett valg.
Velger politikere å si nei er nok NAS en historie da å få med alle lånetagere er en drøm. Da er NAS eid av kinesere og ett konglemrt som klarer å få det til. Og hvorfor vi skal si ja til det og nei til 5G nettet er urimelig å tro, men en vet jo aldri.
Jeg velger å holde mine NAS aksjer og se det an. Kommer nok trolig til å være med i en emisjon når den kommer før eller siden. Fly er og blir en fremkomstmiddel som vil eksistere på sikt om en blir det dyrere og ikke like lett med helgeturer som tidligere. Med ett SAS monopol blir verden helt helt anderledes en det vi er vant til.
For mitt vedkommende har jeg lest meg opp fulgt med og tatt min beslutning og holder meg til ett nick. Ha en fortsatt fin Påske
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare