SEB: Kursmål 1 krone

eplemost
NAS 09.04.2020 kl 11:39 6436

Under et døgn etter at Norwegian kom med sin ferske kriseplan, har svenske SEB valgt å kutte i kursmålet på selskapets aksje.

SEB senker kursmålet til én krone, og nedgraderer aksjen samtidig fra behold til selg, skriver nyhetsbyrået Direkt, ifølge Omni Ekonomi. Norwegian-aksjen ble ved handelsdagens slutt onsdag omsatt for 8,27 kroner.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
09.04.2020 kl 23:14 2262

Det er faktisk en mulighet for at aksjonærene helst ser at selskapet går konk. Men da må det fremkomme ting i offentligheten som ikke tåler dagens lys.
Skulle ikke forundre meg om det dukker opp
‘Redningsmenn’ på hvit hest dersom aksjonærene sier nei.
De samme som står bak hele greia .
Med corona som hovedaksjonær.
Håper jeg tar feil !


Ifølge NHO luftfart behøver selskapene mere enn
de slukne tiltak som allerede er på plass. Vil tro
staten låner øret til disse.
Mye kan ennå skje før generalforsamling . Om
dagens aksjonærer ofres vil jo ikke det heller fremstå
som en suksesshistorie.
Tiden vil vise.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
alexen
10.04.2020 kl 00:25 2178

Det kommer til å bli helt crazy på åpning tirsdag etter påske - da vil vi være vitne til årets slakt på Oslo børs, dessverre.
Jeg håper det ordner seg for NAS med tanke på EK over 8 %. Dette kan NAS klare ved hjelp av en skikkelig dugnadsinnsats fra dagens aksjonærer.
Emisjonen vil dessverre kunne havne helt nede på 10 øre, men man redder i alle fall arbeidsplasser!

Klarer NAS å få løftet EK over 8 %, så åpner det seg muligheter for at NAS kan overleve, arbeidsplasser blir bevart og NAS igjen kan bidra med å bringe turister og skatteinntekter til Norge - og det er vel dette alle eierne ønsker? bevare selskapet, beholde norske arbeidsplasser, fly turister inn til Norge, opprettholde viktig samferdsel i Norge....
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 00:34 2156

Tiltres. På linje.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 00:36 2151

Vi skal påse at det konker. Og at staten starter nytt uten gjeldsberg.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Polarbjørn
10.04.2020 kl 00:39 2139

Hvor har folk for seg at det dreier seg om 24 000 arbeidsplasser i NAS? Sist jeg sjekket så var det 11 000.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
10.04.2020 kl 00:40 2134

Aksjekurs på 1kr tilsier at selskapet prises til 160 millioner.
I mitt hode blir dette helt feil.
Dette er betydelig mindre enn en flymaskin koster.
11000 ansatte radert vekk med et pennestrøk.
28000 ansatte i reiselivsbedrifter rundt om i landet som er
avhengig av turister står i fare for å miste livsgrunnlaget.
Spør deg selv om staten vil ofre dette på grunn av at Norwegian hadde 4,8% egenkapital i stedefor 8%.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 00:40 2134

EK'n er på minus 10 nå. Så det trengs 18 %.

Det blir konk og newco av slikt. Heldigvis.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 00:53 2103

Det er 31.12.19 som skal legges til grunn ved beregning av 8% EK. At problemene er enda større etter Q1 2020 har man ikke kommet til ennå. Likevel må vel regnskap pr 31.12.19 legges fram slik at man i det minste har et revidert utgangspunkt? Jeg mener at dette følger helt naturlig. Og det er der det faktisk ligger litt dramatikk i at dette regnskapet er utsatt - transje 3 kan ikke utbetales før EK pr 31.12.19 + tilførsel/gjeldsreduksjon kan beregnes. Oftest er jo fremleggelse av årsregnskap et gjesp fordi informasjonen stort sett er kjent fra Q4-rapporten. Så hva er problemet her?
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 07:46 2006

norge trenger norwegian men norwegian trenger ikke svake og handlingslamet eiere
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Strategi
10.04.2020 kl 08:06 1971

Anbefaler dere å høre på Flypodcasten fra e24 som i det store og det hele omfatter SAS og Norwegian.
Podcasten varer ca 30 minutter.

Godt intervju med finansdirektøren i SAS også.

https://e24.no/podcast/e24-podden/flyselskapeneholdernestenpaskestengt/

Dere vil da forstå at Norwegian ikke står alene i problemer, alle flyselskaper står i problemer.
Og alle trenger solid statlig hjelp.

En god Podcast .
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Strategi
10.04.2020 kl 08:29 1904

https://www.dagbladet.no/kultur/en-rod-loper-for-ryanair-om-vi-forsvinner/72305985

28. MARS 2020 KL. 12.27
Selskapet har gjennomført en rekke kraftige kostnadskutt internt, salg av alle aksjer i Bank Norwegian, salg av et betydelig antall fly, kraftige rutekutt utenfor Norge og ny kapitaltilførsel fra eierne.
Arbeidet hadde gitt resultater. Rett før koronakrisen inntraff, midt i februar måned, kunne vi opplyse markedet om at 2020 lå an til overskudd. Takket være mange billettbestillinger ville denne sommeren bli den beste i selskapets historie. Først når kundene reiser får flyselskapet utbetalt pengene fra kortselskapene. Norwegian
har hele 11 milliarder kroner «innelåst» hvor flere milliarder ville blitt utløst i høysesongen i sommer. Men dette satte koronakrisen en stopper for.
Sommeren 2020 var Norge det eneste markedet hvor antall fly også på kortdistanse skulle øke, noe som betyr flere arbeidsplasser både i Norwegian og ikke minst i tilknyttede virksomheter i hele landet. Tall for 2019 viser at Norwegians 1, 5 millioner reisende fra utlandet bidro til en verdiskaping i størrelsesorden 18 milliarder kroner og 24 000 arbeidsplasser fordelt i hele landet, hvor reiseliv og turisme selvsagt utgjør en betydelig del.

Sier seg vel egentlig selv.

Man kaster ikke dette over bord og sitter igjen med konsekvenser som kommer til å koste det norske samfunn mange titalls milliarder.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 08:52 1856

En konvertering av all gjeld er urealistisk. Kanskje de får med seg 10% over på aksjer. I så fall er selskapet berget for en god stund fremover. Spørsmålet er til hvilken pris?

Konvertering på 1 krone er mye bedre enn scenarioet med at aksjonærene sitter igjen med 0,04% etter fullført restrukturering.

Noe NAS2 med Staten som eier er etter mitt syn utelukket.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 08:56 1843

Ikke når antall aksjer stiger voldsomt ved konvertering fra gjeld til aksjer.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 09:00 1821

Går det an å forhåndsstemme når det ikke foreligger et konkret forslag til løsning? Meldingen fra selskaper viser jo bare den ytre ramme for at ledelsen skal ha fullt handlingsrom inn mot EGF. De skriver jo at de håper på enighet før møtet den 4. mai.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
TomW
10.04.2020 kl 10:06 1731

Ja, det er de yttre rammene som det skal stemmes over
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Satch
10.04.2020 kl 17:13 1569

Om det ender med en massiv konvertering og utvanning så blir det en fullstendig reprising av aksjene også. Dagens aksjonærer vil være så liten i andel at hva kursen settes til spiller ingen rolle for nye aksjonærer om den settes til 2 eller 20kr. Det kan vel være jokeren i dette her. Om nye aksjonærer får 99% eierskap så vil det ikke spille noen rolle hva de betaler pr aksje.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare