OPEC+: Hva blir utfallet av dagens møte ?

Slettet bruker
FRO 09.04.2020 kl 13:24 75755

Noen som er med å gjette på utfallet av dagens møte i OPEC+ - og hvilke konsekvenser utfallet av møtet vil ha for tankratene på kort og mellomlang sikt?

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2020/04/09/7516744/oljeprisen-stiger-i-hap-for-mote-i-opec


Min gjetning:
Jeg tror at man må redusere oljeproduksjonen med nærmere 20 millioner fat pr dag før det vil få særlig effekt på tankratene i det korte bildet. Dette fordi verdens oljeforbruk antas å være redusert med mellom 20-25% grunnet tiltak for å bekjempe coronaviruset.. Jeg tipper Opec-møtet ender opp med en reduksjon på 20 millioner fat.
Redigert 21.01.2021 kl 06:50 Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
13.04.2020 kl 22:25 5035

Fokus heller på hvor Fro startet, høy 9,99,
etter OPEC+. Før synsing og twitring.
Bennyfyfasan
13.04.2020 kl 22:32 4987

Joda, jeg har ment hele tiden at før eller senere må tallene på inntjeningen gjøre seg gjeldende....særlig siden inntjeningen blir omgjort til utbytte. Dermed kan vi egentlig plusse på 1,5 til 2 dollar på aksjekursen til Hansi (utbytte Q1 og Q2).
Redigert 13.04.2020 kl 22:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.04.2020 kl 22:39 4918

Ja, ja, nå blir det spennende å se om kveldens tweet fra Trump viser seg å bli en realitet. .... Forstår godt at Hannisdahl fikk hastverk med å sende ut en tweet kort tid etter Trumps oppsiktsvekkende tweet.


Donald J. Trump
@realDonaldTrump
Having been involved in the negotiations, to put it mildly, the number that OPEC+ is looking to cut is 20 Million Barrels a day, not the 10 Million that is generally being reported. If anything near this happens, and the World gets back to business from the Covid 19.....

Slettet bruker
13.04.2020 kl 22:48 4833

Seriøst se hva han skriver På lengre sikt ser Hannisdahl en ny supersyklus for oljetank. Når man snur på kort tid fra 16 til 7 dollar så skal han altså spå 3 år frem i tid. Skulle nesten tro noen hadde en agenda her.

«Vi ser potensial for en supersyklus for oljetank fra 2023, men mener det er for tidlig å regne dette inn i dagens aksjekurser. Etter vår erfaring har investorer en tendens til å se omtrent 1,5 år frem i tid når de investerer i shipping», skriver Hannisdahl.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/04/13/7517145/cleaves-securities-joakim-hannisdahl-nedgraderer-oljetank
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Krosta
13.04.2020 kl 22:49 4808

Cleaves sin rapport har ikke noe med Trump sin tweet å gjøre. Det vil du forstå hvis du leser rapporten.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Flipper
13.04.2020 kl 22:54 4766

13. april Contango & VLCC Spot Rate - Rapport gitt rett etter NY stengte - Blir bra i morgen

https://www.investorvillage.com/smbd.asp?mb=4153&mn=11564&pt=msg&mid=20558162
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.04.2020 kl 22:57 4756

 
http://vxz.eu/2020-03__HUNT__Looking-forward_H2   Horisontal layout
http://vxz.eu/2020-03__HUNT__Looking-forward_V2   Vertikal layout
Samme 19 slides, med hhv horisontal og vertikal layout, avhengig av individuell smak og behag.

FRO sum nye VLCC i 2020 + 2021 + 2022 = 50+20+5 = 75
HUNT sum nye VLCC i 2020 + 2021 + 2022 = 49+21+7 = 77
OET sum nye VLCC i 2020 + 2021 + 2022 = 31+45+3 = 79
I samme periode er i sum over 100 VLCC kandidater for skraping. I følge EURONAV (EURN) nesten 200, hvis jeg har interpretert riktig.

For de som lurer på hva   DD (E)   betyr i slide 8 i FRO 2019-Q4, så lurer jeg også på det.
Tror at  DD (E) = Dry Dock (Extended)
Hvor hvitt tall i grønn sirkel angir antall skip som i løpet av året enten må i Dry Dock i ca 2 uker for Special Survey (etter 5, 10, 15 og 20 år), hhv. Intermediate Survey (etter 17,5 og 22,5 år), eller i Dry Dock Extended i opptil 7 uker for installasjon av scrubber.
For mer info om Special Survey og Intermediate Survey, se side 7 i https://www.euronav.com/media/65361/special-report-2017-eng.pdf

Har tatt med EURONAV 22. mars 2016 presentasjonen av følgende grunner:
• Viser at estimatene for antall nye VLCC i 2016, 2017 og 2018 stemte godt med senere fasit.
  Tilsier at estimatene for nye VLCC i 2020, 2021 og 2022 er ganske riktige.
• Når VLCC må ha ny sertifisering - etter 5, 10, 15, 17.5, 20, 22.5 og 25 år (jfr. EU kontroll av bil) - og hva sertifiseringene kostet i 2016.
• Oversikt over tank-rederier i 2016, som siden da sannsynligvis ikke har endret seg veldig mye.

Linker til presentasjonene:
EURN:  https://www.euronav.com/media/65056/160325-investor-relations-presentation-march-2016.pdf
EURN:  https://www.euronav.com/media/65962/investor-update-calls-april-2020.pdf
HUNT:  https://mb.cision.com/Main/1339/3053957/1206865.pdf
FRO:  https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/1013bcc3-4c87-4d1d-85e9-fb25fafa9edb
OET:  http://www.okeanisecotankers.com/wp-content/uploads/2020/03/OET-Investor-Update-March-2020.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Flipper
13.04.2020 kl 23:02 4706

Hannisdal har ikke et ben å stå på, hverken på kort eller lang sikt.

Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.04.2020 kl 23:03 4713

Hvor bra er dette?
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
alan
13.04.2020 kl 23:04 4716

Denne Hannisdahl ser ikke ut til å være gamle karen. Er ingen dreven ringrev.
Fredriksen hadde spist han til frokost. Tipper han ler helt til banken av kvalpen.

Tidene vi har nå er enormt krevende. Og det er vel ingen som kan spå helt nøyaktig hvordan tankmarkedet
er i slutten av året eller om 1 eller 2 år frem i tid. .
Det vi vet er at det blir lite nybygg og gammel tonnasje går ut. Og oljeforbruket og markedet kommer alltid tilbake.
Kanskje før man aner. Det stimuleres som bare pokker. Med mer enn enorme beløp.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
13.04.2020 kl 23:16 4659

Man kan mene hva man vil om Hannisdahl, men han blir i hvert fall lyttet til:
https://www.tradewindsnews.com/tankers/cleaves-downgrades-tanker-sector-projecting-rough-second-half/2-1-791064

Nå la han også ut dagens rapport åpent for alle: https://5f38c3be-c80e-4113-8699-341bc56851e6.usrfiles.com/ugd/5f38c3_f007d7e7189e43ac8cf062fe94b8ab0d.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.04.2020 kl 23:22 4620

Ja, dette virker omtrentlig, mangelfullt og pinlig useriøst. Åpenbart at noen har en agenda.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
13.04.2020 kl 23:24 4600

Det står i rapporten at det er et 12 mnds perpektiv på kurs. Kan godt hende han treffer uansett når man ser på forløpet til fro samtlige år tilbake i tid. Der han bommer - mener jeg - er den store forskjellen i kursutvikling mellom selskapene. Med rater som han antyder kan jeg garantere at han skal bare glemme oppgang med et 12 mnd perspektiv på SAMTLINGE tankaksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
John8
13.04.2020 kl 23:26 4589

Stort sett følger Oslo det USA sluttet på.
Gitt ingen breaking news etter børsslutt i USA, bør FRO åpne rundt NOK 90 imorgen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.04.2020 kl 23:26 4584

Herrgud, dette her var tynne greier.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Krosta
13.04.2020 kl 23:29 4558

Synes det var en god rapport. Jeg er selvsagt helt uenig i ratene han legger til grunn i 2H2020 og 2021. Men er alltid bra at noen kommer med gode argumenter mot egen tese.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.04.2020 kl 23:36 4537

Beklager, men det der ble for dumt. Disse analytikerne har ofte rett, og ja de snur etter vindretningen, og det gjør de helt rett i. Å komme med en hersketeknikk som sier at "ser ikke ut til å være den gamle karen" er rett og slett smakløst.
For å si det slik skills er makt, og for ente gang ser det ut som "barnerumpa" Hannisdahl spår markedet riktig. Hver eneste gang det rapporteres dårlige tider slik som 05 06, deretter 08 og 09, deretter 2016, og nå i 2020 så er det ingen som biter på. Nettopp fordi kursene begynner å falle før ratene gjør det, og alle skjønner ikke hvorfor kursen skal falle siden ratene er så høye, og dropper salg i håp om at kursen skal dra seg til. Vel, markedskreftene bestemmer, og selv om er et meget bra q1 og det blir et meget bra q2 hjelper det fint lite hvis q4, q1 2021, og resten av 2021 osv blir ditto dårlig. For min del er jeg nå ute av tankmarkedet.
Mulig at det blir en opptur i forbindelse med q1, men slik markedet er nå er det altfor risikabelt og volatilt. Og kommer det et ytterligere kutt, som det sannsynligvis gjør, så blir det ikke annet enn en ny nedtur i tank. Heldgvis for mange så tror jeg ikke fallet blir så stort som i 2016 da aksjeprisene i januar og nå ikke har vært i nærheten av 2015 nivået.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
(",)Aksjel
14.04.2020 kl 01:11 4298

Stusser også på endringen til Hannisdahl men har respekt for hans kompetanse. Han/ Cleaves er tross alt ranket som no.1 blant shipping «forståsegpåerne». Men han har selv sagt at historisk er Q3 og Q4 de sterkest. Selv om vi får lavere rater enn Q2 tror jeg det blir et stykke over break-even og at forbruket tar seg bra opp når samfunnet fungerer igjen, Den lange trenden sier fortsatt økt behov for energi og det betyr mer olje de neste årene. Tar man hensyn til historisk få ordrer av nye skip og at mange skip er 15 år+ tror jeg ikke nedturen blir særlig lang og dyp.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
BESV
14.04.2020 kl 07:43 3995

Det som är löjligt med Cleaves nedgradering är att alla hör inne såg följande scenario utspela sig för ett par veckor sedan, alla utom Hannisdahl. Att då säga köp sen ändra sig två veckor senare är bara skrattretande dåligt.

Sen när man hyr en vlcc på 6-12 månaders charter för contango så förstår jag inte hur raterna kan gå ner i q3/q4...q3 kommer definitivt de flesta fortfarande ligga med last och det fortfarande kommer vara ont om båtar för den oljan som ska ut till kund.

Men att man som analytiker tror sig veta va som händer 2023 och inte kan förutse en cut som alla andra här inne va förmögna till känns oseriöst.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
14.04.2020 kl 08:49 3772

TANK: 7 VLCC-SLUTNINGER MANDAG, RATE AG-SINGAPORE +27,6%
Oslo (TDN Direkt Det ble rapportert om syv VLCC-slutninger mandag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Fraktraten fra Midtøsten til Singapore lå på om lag 159 worldscalepoeng mandag, tilsvarende en oppgang på omtrent 27,6 prosent fra foregående handelsdag, ifølge data fra Infront.

Det ble sluttet fem reiser til Kina, der to går fra AG, to går fra Vest-Afrika og en går fra Colombia.

Ellers ble det gjort to slutninger der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 90 101.400
270 AG/Korea 165 190.100
260 V-Afr/Kina 145 201.000
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST) VLSFO
==============================================================
Fujairah - 195 271
Singapore - 216 271
Rotterdam - 180 241
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Apr'20 - 135
Mar'20 - 155
Feb'20 - 134
==============================================================
LK finans@tdn.no
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
14.04.2020 kl 09:13 3690

åpnet på 84. Fikk solgt 33% på 87kr. Synd jeg la de andre salgsordrene litt for høyt. Skal bruke kaoset etter Cleaves rapport til å snitte ned. Skal være med 100% før resultatfremleggelsen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
alan
14.04.2020 kl 09:26 3650

Mulig jeg er kommet i skade i å fornærme noen. Men jeg sier det jeg mener.
Analytikere har tatt så mye feil i de årene jeg har vært i aksjemarkedet, så jeg har en generell liten respekt for mange av dem.

Shippingmarkedet er komplisert og ofte uforutsigbart. Så har skal man være forsiktig og trå varsomt. Med hva man kommer med.
Særlig når man er en såkalt prisvinnende stjerneanalytiker med en stor skare av fans rundt seg. Fallhøyden kan bli mere enn svært høy.

Nok om det. Nå fokuserer jeg på Frontline og andre selskaper. Etter over 20 år i markedet gjør jeg mine egne vurderinger. Ut ifra tilgjengelig info.
og erfaring. Ja da, jeg tar feil jeg også. Fra tid til annen. Men det får kun konsekvenser for meg og ingen andre.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
(",)Aksjel
14.04.2020 kl 09:56 3536

Ekstraordinært stort avvik mellom USA sluttkurs og nåværende kurs på OSE 91,- vs 79,-. Enten raser kursen i USA eller så er dette tidenes kjøpsmulighet. Har Hannisdahl så stor malt eller et han fremsynt (eller gode kontakter og vet mer en oss andre)? Spennende å se hva futuristisk startet på i USA og på åpningen. Kan bli et rally på OSE om ikke futures faller kraftig.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Gasman
14.04.2020 kl 10:04 3496

Pokker!! La inn kjøpsordre på 78,80. Det var såååå nære at den gikk inn :-(
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
(",)Aksjel
14.04.2020 kl 10:06 3517

Jepp, premarket ned 11% på åpning i USA..... sukk
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Gasman
14.04.2020 kl 10:09 3535

Det ville jeg ikke lagt så mye vekt på, 5 og en halv time før åpning...
Det har tross alt alltid vært mønsteret, at når USA åpner, faller eller stiger OSE for å tilpasse seg forrige sluttkurs.
Kursbevegelsene pleier å starte i 15-tiden.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2020 kl 10:09 3577

Fikk kjøpt Under 80 og meget godt fornøyd. Kan trøste alle med at dette er kun long aksjer trader ikke med noen av aksjene. Sitter for utbytter og vet jeg kan selge disse langt dyrere om en stund.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
14.04.2020 kl 10:16 3630

Hadde kjøpsordre på 78....
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
keane
14.04.2020 kl 10:16 3641

Bare å kjøpe FRO her nå...var oppi nesten 100 kr i går i USA på høyt volum...denne tipper jeg man får solgt mange kroner høyere opp litt senere i dag!
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2020 kl 10:17 3634

Selger ikke om den hadde gått til 100 sitter long og har masse aksjer jeg vil ha utbytte på fremover.

Sitter long sammen sjefen selv som storhandlet rundt 103kr
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2020 kl 12:28 3314

ANBEFALING:

For de av dere som har tilgang til Dnb Market sine podcaster, så anbefaler jeg dagens podkcast, hvor oljeanalytiker Helge A Martinsen gir en analyse av siste dagers hendelser relatert til Opec+, G20 - og gårsdagens tweet fra president Trump.

Kort oppsummert så fremstår (i betydelig grad) kuttene (og tweeten til Trump) som kreativ manipulering med tall.

Referansepunktet for Opec+ sin reduksjon på 9,7 millioner fat er eksempelvis oktober 2018. Hadde man brukt slutten av februar 2020 som referansepunkt (altså tidspunktet før priskrigen startet), så ville kuttet blitt omtrent 7 millioner fat pr. døgn. – Og utrolig nok, hadde man brukt tidspunktet for nåværende produksjon som referansepunkt, så ville kuttet blitt betydelig mye lavere enn dette.

Et annet punkt omhandler hvor mye landene i Opec+ greier å levere i forhold til de kuttene som formelt er vedtatt? Flere av landene i Opec+ er kjent for å jukse, eksempelvis Irak, Nigeria, Kazsakstan og Russland. Kuttoverholdelsen ligger ofte i underkant av 70% av det som er avtalt, så hvis man tar utgangspunkt i slutten av februar som referansepunkt, så vil det effektive kuttet komme ned rundt 5 millioner fat pr. døgn.

Når det gjelder Mexico som slipper unna med kun 6% kutt, så skyldes dette delvis at Mexicos referansepunkt var mye høyere enn øvrige land innenfor Opec+

Når det gjelder gårsdagens tweet fra Trump, hvor han tar til orde for 20 millioner produksjonskutt, så fremstår også denne som et forsøk på å manipulere tall/kreativ bokføring. Martinsen mener man må ha tatt grunnkurs i «Trumps matematikk» for å forstå hva han her mener. Det kan synes som om Trumps logikk baserer seg på nåværende produksjonstall som referansepunkt for Opec+ landene og G20 landene. Dermed blir kuttet fra Opec+ ikke 9,7 millioner fat, men omtrent 12,5 millioner fat. Samtidig kan det synes som om Trump forskutterer fremtidig produksjonsfall for eksempelvis USA, Canada og Brasil for inntil 5 millioner fat. Deretter forventer han at Det internasjonale energibyrået kjøper 2,5 millioner fat pr. måned for å putte på strategiske oljelagre – og plutselig har man gått fra 10 til 20 millioner kutt med bagrunn i «Trump Mathematic».

Hovedbekymringen på kort sikt er mangel på lagringsplass. Fulle lagre vil kunne påvirke oljeprisen i negativ retning. På lengre sikt kan dette snu seg veldig raskt – avhengig av hva som skjer med hensyn til coronatiltakene.

Oppfordrer alle med interesse for olje og tanksektoren til å høre podcasten.

Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Flipper
14.04.2020 kl 12:34 3292

Alan

Og kommer det et ytterligere kutt, **** som det sannsynligvis gjør,****

Tror du på julenissen ?

Det er knapt nok at alle holder nåværende kvoter uten juks -...

pensjonert skipsmegler 40+ år..
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Flipper
14.04.2020 kl 14:06 3091

Institutional owners Nasdaq, visser tydelig at den trades i stor målestokk

https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/fro/institutional-holdings

De Funds/hedge funds er kjent for raske trades og nano trading
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
14.04.2020 kl 14:21 3038

Er det noen som vet om wti er like relevant som brent for contango? Spreaden mellom korte og lange kontrakter er jo større for WTI.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Baltisk
14.04.2020 kl 14:27 3022

Det er vel ikke mye WTI eller nordsjøbrent å hente i midtøsten med stortankere?
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
14.04.2020 kl 14:31 3014

Men er det noen grunn til at det kun skal hentes i midtøsten? Hvorfor kan man ikke lagre billig wti-olje fra USA i tankere?
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Baltisk
14.04.2020 kl 14:35 2991

Hovedmarkedet for VLCCer er Midtøsten og W-afr, hvor de har en annen oljetype.
Men det er selvfølgelig mulig å hente WTI olje på VLCCer, prøvde bare å poengtere at det knappes sendes noe særlig vlcc skip opp til Nordsjøen/Norge for å hente olje. Vel isåfall med shuttle tankere til Rotterdam, og VLCCer derfra.. Det er jo litt ekstraordinært at de bruker vlccer på JS feltet nå.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Flipper
14.04.2020 kl 14:37 2990

Bortsett fra at VLCCer nå henter last fra Johan Sverup

Supertankere strømmer til Norge

Norge er blitt en viktig aktør i VLCC-markedet etter at produksjonen startet på Johan Sverdrup-feltet.
Nå strømmer supertankerne til norskekysten.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/04/13/7499516/supertankere-strommer-til-norge
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
Baltisk
14.04.2020 kl 14:39 3005

Hehe, du har helt riktig der. Men dette er jo noe som nettop har skjedd, som selvfølgelig har handlet handelsmønsteret litt. Men det betyr nok ikke at det tar over midtøsten markedet for VLCCer. Norge står vel for en 2 millioner bøtter om dagen, blir vel en VL pr dag det (forutsatt at alt blir eksportert):
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
14.04.2020 kl 14:42 3001

Ser at Euronav gjør det mye bedre enn norske tankaksjer i dag. Tror FRO trekkes kraftig ned av Cleaves analyse, siden de ble redusert til SELL, og at det smitter over på de mindre norske tankaksjene. Kan være gode kjøpe i Hunt, OET og ASD nå, som fortsatt ligger godt under Cleaves kraftig reduserte kursmål.

Jeg velger å beholde disse aksjene, som jeg tror har liten nedside selv om markedet skulle bli like dårlige som Cleaves spår. Shorter samtidig Dow Jones som er priset til en veldig kortvarig koronaeffekt på økonomien. Skulle det vises seg å være riktig, tror jeg tankmarkedet blir bedre enn Cleaves fykter. Men jeg heller likevel til at det snarere er Dow Jones som prises for optimistisk.
Redigert 21.01.2021 kl 03:58 Du må logge inn for å svare