Spår nedgang i boligprisene 8-12% neste 2 år.

Slettet bruker
NHO 09.04.2020 kl 14:15 24070

https://www.dn.no/eiendom/boligmarkedet/koronaviruset/nho/nho-anslar-atte-prosent-fall-i-boligprisene/2-1-790364

Som i finanskrisen men betydelig mindre fall denne gangen ser det ut som.(En høyere oljepris,vaksine historisk lav rente ,skillsmisser mm kan også gi usikkerheter)

Forrige gang kjøpte haiene alt og leide ut og resultatet ble en historisk oppgang vi aldri har sett,kan det skje igjen at de bommer så forferdelig?
Kan kjøpere av hus 2 og 3 også se at gratispenger i banken vil gi god avkastning,og hvem skal leie når renta er gratis?
I 2022 skriver samme analyse at husprisene skal opp igjen,men bare 6%.
For en som har et perspektiv på 5-10 år er vel den billige renta nå det beste utgangspunkt for og øke ek,og de fleste av arbeidsledige er nok på plass igjen i løpet av 2021.
Ser man på aksjebolag er det ikke dokumentavgift til staten engang og disse vil nok være ganske attraktive da en ikke får tap fra dag 1.


Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
sondresb
18.04.2020 kl 19:45 4510

Ad. "prises til snittpris for området": Enig i at den var priset noe lavt, men det du sier blir litt misvisende. Postnummer 0566 har snittpris per kvadrat på 84008 (https://www.krogsveen.no/prisstatistikk?zipCode=0556), men forskjellen på m2-pris på en 35m2 og en 80m2 er normalt et sted rundt 20-30%. Så når denne rent matematisk gikk 5% over snittprisen for området (som er nesten ingen ting gitt garasje), er nok det reelle tallet mer som 20% over snittet for boliger av denne størrelsen.

(PS. Har leilighet i samme sameie, så strengt tatt interesse av så høy prising som mulig av disse relativt til området - mener også sameiet er godt over snittet attraktivt.)
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Baltazaris
18.04.2020 kl 22:08 4439

Den var priset for lavt men man er faktiski en midt i en kjempekrise økonomisk? leiligheten gikk til normalpris i et marked før koronakrisen. Dette sier at gode objekter faktisk holder seg til samme pris som før koronakrisen, noe jeg finne litt merkelig men da er det kanskje mangel på slike objekter eller så er kjøperne idioter?
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
wibesen
18.04.2020 kl 22:21 4429

Jeg tror at de fleste som kjøper nå tror koronakrisen går over og at de nå kan gjøre et kupp. Men jeg tror oljeprisen vil ligge der den ligger nå og det er det som vil skape kronefall og reell arbeidsledighet. Korona er midlertidig men hjelper jo ikke akkurat.
Folk flest vet knapt hva rente er...så ja man kan vel bruke dine ord å si idioter. Jeg vil si uvitende og naive.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
tza
18.04.2020 kl 22:28 4419

Korona skaper langsiktig krise i tjenesteyrkene og oljeprisen skaper en mulig langsiktig krise i oljesektoren.

Norge er ille ute og boligmarkedet kommer til å reflektere dette. Jeg er helt enig med deg at det er "kupp" mentaliteten folk kjøper på nå, er alltid slik på toppen.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Baltazaris
19.04.2020 kl 00:48 4346

Boligmarkedet får seg helt sikkert en smell men om 6 måneder sier man kanskje at de som kjøpte nå gjorde gode kjøp, eller at de var idioter?, ingen vet hva som skjer.

Arbeidsledigheten kommer til å bli stor en lang stund men Oslo kommer til å klare seg best.

Denne krisen viser jo også at dagens ungdommer tåler isolasjon og ensomhet svært dårlig, kan ikke se for meg at de flytter på landet og dyrker grønnsaker så sentraliseringen fortsetter.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Millennial
19.04.2020 kl 00:56 4346

Hvordan har du regnet deg frem til at vi er på toppen nå?
Er det den nominelle og reelle boligprisen du tenker på?

For bolig er forholdsvis billig, i et historisk perspektiv. Og det er før vi tar hensyn til renten på boliglån som er på et historisk lavt nivå.
Gjennomsnittsprisen på 39 000 kroner per kvadratmeter i 2018 ville tilsvart en pris på over kr 100 000 per kvadratmeter før 1905. For en gjennomsnittlig lønn kan man når man ser på bokvaliteten – kjøpe veldig mye mer bolig i dag enn man kunne for 100 år siden. Det gjelder selvsagt for de fleste goder, men de gjelder også for bolig.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Millennial
19.04.2020 kl 01:38 4329

Selvfølgelig kommer Oslo til å klare seg best, det er bare å se hva som skjedde i USA etter finanskrisen, byene kom sterkt tilbake mens mindre tettsteder sto igjen som den store taperen.

Mange her på forumet vil nok bli skuffet og vil fortsette å sitte på gjerde for resten av livene sine, for noe betydelig fall i boligprisene i Oslo er bare en ønsketenking. Det er mer sannsynlig at de som spiller kortene sine riktig i dag gjør gode kjøp da de utnytter overreaksjon til enkelte selgere.

Bolig i Oslo er billig, i historisk perspektiv.
Kjøper du bolig i Oslo i dag så kan du få rabatt med på kjøpet og du kjøper ikke bolig på topp. Bunnen er uansett ikke mulig å beregne seg til. Det er derfor enkelte sitter på gjerde for resten av livene sine, for i teorien, om boligprisene hadde falt med 50 % så hadde de fortsatt ventet på enda mer fall.

Det ser ut som ting allerede snur til det positive i Norge og mange andre land. I tillegg kommer sola og varmen, dette blir bra.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Nancy Drew
19.04.2020 kl 07:04 4288

Blir du ikke bare litt sliten av å gjenta deg selv hele tiden? Det er unektelig slitsomt å observere. Får meg ikke bort fra å mistenke at du nærmest er en slags chat-pådriver her på forumet for det er så utrolig gjentagende og dermed også uinterresant det du serverer om og om igjen.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Nancy Drew
19.04.2020 kl 07:18 4278

Noen utfordringer til dine argumenter:

«Denne krisen viser jo også at dagens ungdommer tåler isolasjon og ensomhet svært dårlig, kan ikke se for meg at de flytter på landet og dyrker grønnsaker så sentraliseringen fortsetter»

Svar: Dagens ungdom har ubegrenset tilgang til formue alle som en, og "en følelse av ensomhet" driver boligpriser = feilslått premiss.

«Arbeidsledigheten kommer til å bli stor en lang stund men Oslo kommer til å klare seg best.»

Svar: Oljekrisen og høy arb.ledighet påvirker ikke Oslo = feil premiss.

«ingen vet hva som skjer.» Svar: Det finnes historisk empiri = feilslått premiss.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
wibesen
19.04.2020 kl 07:55 4335

Er du dypt investert i eiendom? Hva skal drive videre vekst i eiendom når kredittmarkedet er strupet, lønnsveksten avtagende og rentene er på null?
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Nancy Drew
19.04.2020 kl 08:15 4315

Millennial har et boliglån på 4 mill, og bor i Oslo - har han selv opplyst. «Tungt investert» kommer jo an på hva man legger i det.....
Han har 1,7 prosent i super-rente - som utgjør at avdrag og rente eks skatt utgjør ca 17-18.000 pluss f.kostnader etc. Så "litt tungt investert" sikkert. Men har kanskje veldig god lønn.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
paneldata
19.04.2020 kl 08:51 4357

Mill har sikker fellesutgifter og bad og kjøkken som etterhvert trenger rehab også.

Bolig er ikke spes billig om dagen om man ser på hvor mange årsverk det går med.
Nancy Drew
19.04.2020 kl 09:14 4324

Stakkars Millsene. De er blitt fucked over av til og med sin egen foreldregenerasjon, 68-erne. Historiens mest griske generasjon, som raner sine egne kids. Vanvittig. Tok en taxi fra Solli til Nordstrand en kveld for et par år siden. Dyr affære. Men gode råd kom med på kjøpet. Ikke noe reve-enka akkurat, men godt nok. Taxi-sjåføren, fra Prinsdal, fortalte at han investerte mye i eiendom for tiden. Hadde mye utleieprosjekter på gang sa han. Den er god tenkte jeg bare, og takk for meg! Men for all del - tiden får vise.
paneldata
19.04.2020 kl 09:30 4298

Nå må de forgjeldede unge ta på seg enda større ansvar ved å redde formuende 68ere fra covid. Så rikingene kan bruke opp arven på luksusreiser.
Nancy Drew
19.04.2020 kl 09:45 4277

Går nok ikke så ang tid før de skjønner at de må gjøre opp regninga for festen til mor og far, også her til lands. De fleste andre mills ellers i europa skjønt dette for lengst.
wibesen
19.04.2020 kl 10:21 4250

Delvis enig, men denne leiligheten har alt og er 7-8 år gammel. Det blir feil å benytte denne som et argument for et velfungerende marked. At obos og eiendom Norges statistikk viste kraftig fall i mars synes jeg er mer interessant. Blir spennende å se april og mai tallene.
Tool
19.04.2020 kl 11:09 4198

"Mange her på forumet vil nok bli skuffet og vil fortsette å sitte på gjerde for resten av livene sine"

Ja ikke sant, der har vi det : )
Alle som er negative til et grovt overpriset gjeldsdrevet boligmarked må jo bare være simple leietakere, selv IMF, økonomer og andre eksperter sitter nok bare å venter på å få kloa i en attraktiv Oslo hybel. Kan ikke handle om noe annet ; )

Ser det påstås at boligene nå i Oslo er historisk billig. Har vel aldri måtte flere årslønner til enn nå om ser bort fra slutten av 1800 tallet. Men millenials tenker vel da kanskje på månedlige utgifter med en rente på 0 skyving av gigantgjelden som ligger bak hvert av disse kjøpene?

Eie selv ja, er nesten ingen som eier noe selv. Banken derimot.
Baltazaris
19.04.2020 kl 11:29 4173

Det er mer synd på dere som kommer med "røverhistorier" for å forsvare krakkteoriene deres. Alle med 4 hjerneceller vet jo at det er svært få, om noen, taxisjåfører i Oslo idag som er tungt investert i eiendom og utleie, da tviler jeg på om de hadde kjørt taxi. At det kan komme et boligkrakk er ikke utenkelig men det har ingen ting å gjøre med den økonomiske innsikten dere krakknisser har, det kommer av korona som ingen så komme.
wibesen
19.04.2020 kl 11:54 4140

Taxiløyver i Oslo er et meget lønnsomt...de som sitter på nok av disse kjører mest for å ha noe å gjøre. Men det siktes vel mer til et gammelt ordtak som sier at den dagen du får investeringstips fra taxisjåføren er toppen nær :)
Baltazaris
19.04.2020 kl 12:02 4126

Alle her på forumet som har vært sterkt kritisk til boligpriser og spådd krakk kan altså nå kanskje få rett, men vi må være enige om at dette ikke hadde noe med økonomisk inniskt å gjøre men noe ingen så komme, som dette koronaviruset.

De samme personene har også snakket aksjer og andre investeringer enn bolig opp og jeg regner med at de har investert mye der. De fleste "andre" investeringer enn bolig har allered nærmest krakket så det må være mange som allerede har hatt store tap.

De fleste boligeiere, også dem som har kjøpt de siste månedene, sitter altså mye bedre i det enn folk som har investert pengene sine på børsen. Dette kan selvfølgelig forandre seg men om verden går inn i en depresjon så er det ingen som blir spart.

IMF som spår større arbeidsledighet i Norge enn Itaia er en stor spøk og har aldri hatt rett i noen ting så jeg ville vært forsiktig med å høre på teoriene deres.
Tool
19.04.2020 kl 12:12 4107

Hvis du har fulgt med litt i timen vet du det er blitt advart i flere år om en pågående boligboble i Oslo, spesielt de siste 4-5 årene etter tidenes prisvekst. Når selv et forslag fra finanstilsynet på at man skal maksimalt få 4,5 ganger inntekten i lån blir nedstemt sier det bare hvor ille dette egentlig er. Man er avhengig av enda mer gjeld for å holde det i live.

Coronaen har ingen betydning for realiteten at markedet har vært og er overpriset, det er bare en katalysator. Bak markedet er det fortsatt det samme, hinsides for mye gjeld og en tro på penger vil være gratis lenge. Folk overbyr hverandre med penger de hverken har eller har mulighet å betjene under normale forhold.
Redigert 19.04.2020 kl 12:13 Du må logge inn for å svare
paneldata
19.04.2020 kl 12:33 4069

Enig, Tool. Problemene var åpenbare før viruset. Åpenbare for de som var villig til å se det.

Ferdigstillte blir stående tomme. Et alvorlig og tydelig signal.
Baltazaris
19.04.2020 kl 13:24 4019

I Oso er det ikke mange tomme boliger, men sikkert andre plasser, jeg snakker om Oslo. Ellers så har man advart mot et boligkrakk i minst 25 år og ikke 4-5.
Tool
19.04.2020 kl 14:14 3958

Du blander erter og palmer her nå, forskjellen de siste 4-5 årene er at prisene beviselig har vært alt for høye, det er ikke snakk om å spå. Tallene ligger der. Både i forhold til inntekt og mengden gjeld. Blir som finne varsellamper i hvilket som helst regnskap. Det er ikke bærekraftig rett og slett.

Tenker dere ikke en døyt på neste generasjon? Er det rimellig å komme opp i 10 årslønner (par) for små vanlige kott? Har dere noengang regnet på dette med en annen variabel enn 0 i rente?
Baltazaris
19.04.2020 kl 14:44 3924

Neste generasjon tenker jeg ikke noe særlig på, de har vel aldri hatt det bedre. At noen betaler 10 årslønner for et bøttekott sier meg at bøttekottet ligger i Norges dyreste strøk, hvorfor er det en menneskerett å bo i det dyreste strøket i landet for unge mennesker?

De fleste unge mennesker i dag er "verdensborgere" og globalister som elsker åpne grenser og innvandring. Hvorfor de da ikke bosetter seg i rimelige strøk med høy andel innvandrere finner jeg merkverdig?. Et ungt par med normal lønn kan kjøpe seg en flott 100 kvm leilighet for et par årslønner 10-15 minutt med t-bane fra sentrum av Norges hovedstad.

Når det gjelder IMF så er det ren spåing og jeg gjentar, de bommer nesten alltid på spådommene sine. Er det virkelig noen her på forumet som tror at Norge er det landet i Europa som nærmest kommer verst ut av denne krisen? det er nemlig det idiotene i IMF spår.
Redigert 19.04.2020 kl 14:50 Du må logge inn for å svare
paneldata
19.04.2020 kl 15:35 3868

At neste generasjon har det bedre enn noen gang gjestår å se. De som etablerte seg på 80-tallet (født midten av 50-tallet) kunne kjøpe enebolig i pendleavstand til Oslo på 1 lønning, uten hjelp fra foreldrene. Kommuner stilte med billige tomter, man kunne få husbanklån osv. Mer generøse skattefradragsordninger mm.

De som sier stigen ble trukket opp har langt på vei rett. De som etablerer seg nå har langt vanskeligere tider i vente.
Baltazaris
19.04.2020 kl 16:05 3832

Hvis livet er så vanskelig for den unge generasjonen i dag så er da da merkverdig at det aldri har vært flere unge som eier sin egen bolig enn nå?
En annen ting er at på 80 tallet var man faktisk voksen når man var 25, idag studerer man til man er 30, reiser jorden rundt i mellomtiden og er ung til man er 40.


Jeg kan dessverre ikke synes så synd på denne generasjonen av globalister som mener det er en menneskerett med egen bolig i norges dyreste strøk, ofte mens man studerer. De kan fint finne en enebolig på Eidsvoll til en billig penge og ta toget i 35 minutt til Oslo men der vil de heller ikke bo. Dagens unge liker altså ikke pendling så sammenligningen din holder ikke mål.
Redigert 19.04.2020 kl 16:06 Du må logge inn for å svare
paneldata
19.04.2020 kl 16:37 3787

De både reiser jorda rundt og studerer og eier bolig? Høres ikke som beskrivelsen passer på alle «unge».

Det har aldri vært mer sekundærboliger/utleieboliger enn nå. Hvem i alle dager bor der?
Baltazaris
19.04.2020 kl 16:46 3776

Hvem som bor i utleieleiligheter i dag? det er vel mest ungdom og studenter som det alltid har vært. De bor ikke i enebolig i pendelavstand, det er ikke kult nok.
Redigert 19.04.2020 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
Tool
19.04.2020 kl 16:52 3766

Mye bra i det du skriver, men du unngår elefanten. Prisene er for høye. Det har de vært lenge. Og det er ikke de unges feil, det er generasjonen over. De som kjøper opp hele Obos komplekser på 30kvm for å leie ut til sine barns venner, og de som forteller sine barn at nå man ta på seg mer gjeld enn noengang i historien for å "eie" selv.
Slettet bruker
19.04.2020 kl 17:52 3701

"En annen ting er at på 80 tallet var man faktisk voksen når man var 25, idag studerer man til man er 30, reiser jorden rundt i mellomtiden og er ung til man er 40."

-------------

Det blir litt feil for mange av oss, vi var regnet som voksne da vi fyllte 18 år og fra det tidspunkt måtte en klare seg selv også økonomisk. Noen år tidligere så var det vanlig å måtte flytte ut allerede fra 13-14 års alder og fø på seg selv. Å kalle en 40 åring for ung lyder bare helt horribelt i mine ører, da er man langt inne i middelalderen og kun få år unna overgangsalderen. Men at mange (heldigvis ikke alle) er veldig umodne og uansvarlige i dag kan jeg derimot gå med på.
Redigert 19.04.2020 kl 17:52 Du må logge inn for å svare
Baltazaris
19.04.2020 kl 18:57 3627

Der ser du:) Norge er et land som er skapt for unge mennesker og de har det lettere her enn i de fleste andre land i verden, ikke mange samfunn som er så ungdomsfikserte som Norge. Derfor fatter jeg ikke at noen synes synd på en generasjon som har alle muligheter, også på boligmarkedet, selv om de må ta til takke med bøttekott om de vil bo de dyreste plassene.
Mange av oss som vokste opp i byer på 60-70 tallet vokste faktisk opp i bøttekott om man tar med hvor stor husholdningen var.
Redigert 19.04.2020 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Tool
20.04.2020 kl 00:04 3415

"Ung til du er 40"

Glem det i disse dager, nå er visst 70 bare 20 igjen, ikke rart det er rift om hybelrommene da : )

https://www.aftenposten.no/a-magasinet/i/LAgj9P/70-er-de-nye-20-aarene-mener-forsker-bjoern-svindal-70-har-aldri-foelt-seg-ordentlig-gammel
Slettet bruker
20.04.2020 kl 09:27 3235

Det er mye lettere å få til felles boligbygging når mange står utenfor boligmarkedet. Det som kjennetegner et marked med høy andel boligeiere er at det bygges for få boliger. Hele samfunnet jobber i mot at det skal bygges mer siden alle er i boligmarkedet.

Nordmarka er jo et godt eksempel i Oslo, trenger Oslo 30-40km skau bak sentrum? Trolig ikke, men det er helt umulig å skille de som faktisk mener man må ha så mye skau og vil verne den og de som bare ønsker å bevare boligprisene. Derfor synger alle den samme sangen om å bevare marka. Utrolig enkel strofe å synge.
Slettet bruker
20.04.2020 kl 13:04 3090

Så lenge familien Stoltenberg bor ved marka blir det ikke bygget noe i skogen.

https://naturvernforbundet.no/noa/historikk/markaloven-historikk-article24054-2373.html

"Ballen begynte å rulle da Jens Stoltenberg syklet inn til Bonna, satte seg på trappa og sa at konferansesenter kom ikke på tale."
paneldata
20.04.2020 kl 14:04 3041

Jeg tror ikke marka er hovedpoenget. Elefanten i rommet er jordvern. Støtten til jordvern (landbruk) kan tenkes å avta med færre bønder. På grunn av sammenslåing og nedlegging av bruk, blir det stadig færre bønder. Forhåpentligvis blir det fundamentalistiske jordvernet svekket de nærmeste tiårene.
Ludwigo
20.04.2020 kl 16:21 2953

I en situasjon hvor landet ikke er selvforsynt på mat, og det er ustabile internasjonale forsyningskjeder, er det kanskje ikke så lurt å bygge ned enda mer av matjorden vår? Allerede nok matjord som er gått tapt for å sette opp fuglekasse-leiligheter som kommer til å stå tomme etter krakket.