NAS - egenkapitalen er tapt!

Slettet bruker
NAS 09.04.2020 kl 16:11 8170

NAS hadde per 31.12.19 en egenkapital på 4.124.900.000 (4,83%). Det utgjorde 25,22 per aksje.
Av dette var drøye 3 milliarder kontanter.

Siden har de tapt mer enn 1 milliard på hedge av drivstoff og brent av det som er av kontanter, slik at de ikke lenger er i stand til å betale leasing og andre betalingsforpliktelser.

Det betyr at egenkapitalen er tapt og aksjonærene i praksis ikke eier noe som helst. Alt står og faller på velvilje fra kreditorene og eventuelt innskutt ny kapital i en emisjon. Hjelpepakken fra Regjeringen svekker som kjent balansen. Derfor må de øke egenkapitalen dramatisk ved konvertering av lån til aksjer. Da får de tilgang til ytterligere 2,7 milliarder og likviditeten er sikret en god stund fremover.

Det er pussig at de legger opp til et så lite bidrag fra aksjonærene. Det er bare småpenger mot konvertering av flere milliarder kroner i lån til aksjer. Å utligne utvanningen er bare å glemme. Det er komplett umulig når antall aksjer kommer opp i flere milliarder mot dagens 163.558.377.

Det betyr for alle praktiske formål at dagens aksjonærer er nullet ut.



Redigert 21.01.2021 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2020 kl 19:47 4252

«Aksjonærene har uansett tapt så godt som alt.«

Det er vel det trådstarter også skriver?
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
09.04.2020 kl 19:49 4241

100 +100 er 200.
Men var ditt regnestykke som var feil. Du utelot 100 i gammel gjeld.
Hvor hentet du de fra?
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
09.04.2020 kl 19:52 4231

Uten hjelp fra staten til løpende utgifter er alle flyselskaper i Norden konkurs.
Nytter ikke med mere lån. Støtter NHO luftfart i dette!.
Lykke til
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
TomW
09.04.2020 kl 19:57 4213

Ble mye surr her inne nå ser jeg. Det er denne påstanden som lå til grunn for diskusjonen:

"PS: 3 milliarder fra Boeing vil ikke styrke balansen, da hjelpepakken på 3 milliarder nuller ut en eventuell utbetaling av erstatning fra Boeing. Egenkapitalen er dermed fortsatt tapt."

Om dette hadde vært tilfellet, ville Nas fått inn 6 mrd mens gjelden hadde økt med 3 mrd. Så kan man mene hva man vil om hvor sannsynlig en kompensasjon fra Boeing måtte være. Men tror de fleste som har fulgt med litt de siste 13 månedene forstår det at en kompensasjon ( tilbakebetaling av kostnader og tap av inntekter) er rettmessig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2020 kl 19:59 4205

Er Max erstatningen tenkt til å dekke lønn / feriepenger for ansatte og bonuser og fallskjermer for ledelse etter oppbud?
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 00:17 4087

Dere kaster bort tiden med semantikk over småpenger. Hvor stor er nedskrivningen av flyflåten etter 31.12.19? DER har dere et saftig tall å diskutere. Jeg vil anta 10 milliarder ++
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 00:21 4078

Går til hauger av kreditorer med underdekning.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 00:23 4069

Så egenkapitalen er nå milevis på minus allerede ?
Da blir det ikke 5 øre mer fra staten. Og det er bra.
Newco kommer igang etterhvert.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 00:31 4050

Ja, i realiteten så er egenkapitalen i rødt. En nedskrivning berører selvsagt ikke kassa, men eiendelenes verdi reduseres jo betydelig og egenkapitalen tilsvarende så lenge gjeld pluss renter er upåvirket. De som ikke forstår at et fly er mye mindre verdt nå enn for 3 måneder siden, bør ikke bli revisor.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 00:34 4041

Bør kanskje ikke eie aksjer i flyselskaper heller, vil jeg tro.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Satch
10.04.2020 kl 15:50 3902

Og den som enda ikke klarer å skjønne at det er regnskapet pr 31.12.19 som skal legges til grunn for EK, og at det er en styrking av denne gjennom tiltak og proforma regnskap som vil oppfylle kriteriene til staten burde heller ikke bli revisor. Avskrivninger Q1-20 har nada å si.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 23:54 3813

Q1 2020 har nada å si? Tror ikke det, gitt. Vi kommer til det hvis selskapet kommer over den første, lille kneika. Og da blir det bratt. Dessuten er konkurs aktuelt og da vil status pt ha alt å si. Er det minus 5, 10 eller 20 milliarder? Med dagens flypriser og litt anstrengt prising av attraktive slots i Gattvika, så tror jeg jammen vi kan få en 20 millarder konkurs.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
10.04.2020 kl 23:59 3801

Gratulerer til alle som skiter i sitt eget rede !.
Du er en av garantistene.
Både sent og tidlig. Etterhvert
Sikker påskeledig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2020 kl 00:12 3776

Realiteter, Rolf. Realiteter. Hvis du ikke lærer noe av dette, så blir det lite igjen. Noen tilført verdi for intet, kan du skyte en hvit pil etter. Faktisk så er nok du en som får som fortjent her. Sitte sånn å sutre kveld etter kveld.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
11.04.2020 kl 00:16 3767

Sutrer ikke. Er bare imponert over deg og dine som bruker tid på investeringer andre har gjort.-;)

Realiteten er at du for ettertiden kan skryte av at du bidro til at Nas gikk konkurs.
Gratulerer igjen!
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2020 kl 00:24 3752

Hva tenker du om de som bruker tid på å overtale andre om hvor fabelaktig NAS har vært siden kursen var 45 kroner?

Eksempelvis Strategi som over tid har brukt enormt mye tid på å få folk til å kjøpe aksjer og ikke minst holde på disse på fallende kurser.

Hvor imponert er du over slik oppførsel?
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2020 kl 00:28 3747

https://finansavisen.no/leder/2020/03/22/7510057/blind-hone-finner-korn

Finansdepartementet skriver i proposisjonen at «Norwegians situasjon er svært krevende. Gjennom denne ordningen stiller staten strenge vilkår, som kan bidra til en realitetsorientering blant eiere, finansielle kreditorer og andre aktører. Dersom disse ikke vil bidra til ovennevnte tiltak, ser ikke staten noen mulig løsning for NAS der staten bidrar.»
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
11.04.2020 kl 00:37 3732

Artig at du klarer å nevne 1.
Det er egentlig svar godt nok.
Strategi har forresten bidratt bra på forumet.
I det siste er det mulig han har mistet motet i allmuen av fugler som skiter i sitt eget rede.
Mange av de sier selg. Er det da galt at en sier hold?
Kan godt si hold jeg også.!
Ser ingen grunn til at alt er oppe og avgjort.
Plutselig har noen kjøpt opp 10%
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2020 kl 00:43 3718

Burde egentlig ikke si noe som helst.

Å oppfordre andre til å kjøpe eller selge er søppel.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
11.04.2020 kl 00:46 3711

Er egentlig veldig enig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
11.04.2020 kl 07:22 3640

Spørsmålet mitt? Er dette en kjøpsmulighet for oss som har valgt å holde oss unna Nas?
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
q1w2e3r4
11.04.2020 kl 07:36 3627

Mitt svar er definitivt NEI. Tror du de som eventuelt har tenkt til å være med på et spleiselag for å få dette selskapet gjennom denne krisen har tenkt å overføre penger til deg? Kjøpe NAS kan du vente med til du har gjort en seriøs analyse av selskapet som konkluderer med at passasjerene er på vei tilbake, gjelden kan godt betjenes av positiv cash flow, solen skinner og millioner av arbeidsløse har fått tilbake jobbene sine.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
11.04.2020 kl 08:02 3588

Du høres ikke ut som en del av pusherne her inne. Jeg synnes selv caset er veldig uoversiktlig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Strategi
11.04.2020 kl 08:06 3576

Ser at jeg blir sett på som en som hauser opp selskapet her.

Jeg har vært med fra i fjor sommer på denne reisen.
Ok, jeg har hatt og har fremdeles stor sto på at Norwegian drar dette i land på en god måte og ivaretar aksjonærenes og samfunnets interesser.
Det jeg ser på er det fundamentale i sektoren, vi trenger flyselskap og logistikk for å få fungerende sammfunn globalt.
Det er kanskje nr. 1 for at jeg investerte i Norwegian.
jeg har vørt inn og ut av andre selskaper også, selvfølgelig.
Eksempelvis Seadrill, både opp og ned.
Til sammenligning må jeg ikke ha aksjer i et offshore drillingselskap som et eksempel eller Europris og Kid interiør, xxl. (flotte selskaper alle sammen).
Disse selskapene er slik jeg ser det ikke avgjørende for at vårt samfunn skal fungere, tilføre kunkurranse for å regulere markedspriser på våre flyreiser på en god måte.

De kan også lettere erstattes en et flyselskap, du kan gå til neste butikk, det er mange drillingaktører og velge mellom på grunn av overkapasitet osv.
Når det gjelder noen av disse selskapene eksempelvis innen olje og drilling har disse falt av andre årsaker en Corona.
Ovenstående er bakgrunnen for at jeg satset i denne sektoren.
Beklager om jeg har vært noe overivrig i å dele min tro, men jeg ikke sett klart for meg at et selskap med emisjon på 40 kr. plutselig i løpet av 3 måneder går fra 40 til 20 -10 og nå er nermest verdiløst, dette skjønner jeg ikke.
Selskapet så for seg solid overskudd i 2020 og alt så greit ut forran sommerprogrammet. ( de viste at lønnsomhet fremfor vekst programmet virket og leverte sterke signaler i januar med positive tall i en vintermåned).

Det ligger enormt med kompetanse bak selskapet Bjørn Kjos og co har bygd opp, dette er komplisert og ikke lett å erstatte, det ligger mange 10 talls milliarder i Norwegian i form av utbygde systemer (softvare), samt masse annet. ( Er klar over at Bjørn kjos med noen av sine krumspring ikke har vært smart, men det har ikke så mye med det fundamenyale i Norwegian å gjøre. Bjørn Kjos har i det store og det hele vært en fantastisk industribygger som kommer til å sette spor etter seg i fremtidige historebøker.
Selskapet sitter også på mye assets.

På bakgrunn av dette, kunne sikkert skrevet side opp og side ned, men det er mange her inne som sitter på mye bedre innsikt i Norwegian enn meg.

Så jeg mener Norwegian i sin nåværende form er helt nødvendig for at det Norske samfunn skal fungere både her hjemme men også for at vi skal bli bragt ut til til nære og fjærne destinasjoner til en rimelig pris.

Selskapet ble felt av Corona og her må Regeringen komme sterkere på banen .
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
pedro1
11.04.2020 kl 08:19 3539

Blir det bare smuler igjen til aksjonærene, så er det bare å stemme nei. Ikke noe poeng å gi selskapet til obligasjonseierne og det norske folk. Bare å konke, med de prosessene det medfører.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Strategi
11.04.2020 kl 08:25 3519

Pedro 1.
Ikke noe poeng å gi selskapet til obligasjonseierne og det norske folk????. Bare å konke, med de prosessene det medfører.????
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
pedro1
11.04.2020 kl 08:48 3472

Yess, helt riktig !!!!
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
pedro1
11.04.2020 kl 09:00 3447

Håper Folketrygfondet ikke tar på seg en samfunnsoppgave rolle, MEN en aksjonærinteresse rolle. Tipper kreditorene og staten ikke ønsker et langdrygt konkursoppgjør her. Vi får se hvor vi havner. Hvem som taper er gitt, men ikke fordelingen. Folketrygdfondet har en nøkkelrolle her. Dessverre tror jeg det er for mye press på en fersk leder . Kjetil Houge....tidligere sjef Svarva hadde vært mere prinsipiell .
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2020 kl 09:40 3377

Så sent som 15.3 skrev du dette:

Gavepakke?

———
Strategi
15.03.2020 kl 17:42
1151

Futtene er ned ca 1% i snitt i usa, husk oppgang på 10 % på fredag.
Alt avhenger av hva som skjer i Europa.
Går Europeiske bærser opp i morgen, noe som er sannsynlig vi usa følge etter, dette vil vi se utover dagen i morgen.
Når det gjelder flyselskapene her i norge vil jeg tro på oppgang myntet på forventning på fase 2.
Når det gjelder Norwegian isolert tror jeg fase 2 i forhandlingene med Staten kommer til å spille en stor rolle i positiv retning.
For Norwegian sin del kan Corona problematikken ende opp som en gavepakke.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
bravi
11.04.2020 kl 10:11 3326

Det er ihvertfall ikke småaksjonærene sin oppgave å ta på seg en samfunnsoppgave, de må passe sin egen posisjon til enhver tid. Vil tro endel av dem har bidratt mere enn nok i emisjoner tidligere. Folketrygd fondet skal også bare passe på sine posisjoner, de skal ikke drive med samfunnsbygging.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
klaesp
11.04.2020 kl 10:33 3282

Det skal stemmes over forslaget. Objektivet, det er vel bedre å få igjen noe eller ingenting 😉 Det blir dugnad og emisjon mot eksisterende aksjonærer 👌
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
omac
11.04.2020 kl 12:19 3224

Forrige emisjon var på 40 kroner og det ble spyttet inn en god del, jeg tenker det ikke er noe vits for disse å kjøre en ny meisjon på 50 øre. Om staten ikke vil redde NAS eller aksjonærene som de sier så får og aksjonærene la vær å redde "staten".

Kjør NAS konk og selg boet til Kina, masse innmat der de får billig og de trenger fly. Så kan nye investorer, staten og alle andre sope sammen penger og banke på døren til Airbus/Boing/EU og starte seg ett nytt selskap. Lykke til.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2020 kl 12:44 3196

Du vil jo at Kina eller Tyskland skal brøyte seg inn i norsk samferdselsinfrastruktur
for å erobre oss, og melke oss. Og fra den posisjonen plukke ut enda fler kirsebær i Norge.
Dette er jo høyforræderi tilbøyeligheter an masse.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
omac
11.04.2020 kl 12:48 3183

Hvorfor skal vi ikke la de gjøre det? Staten har ingen interesse av Norsk flyselskap så det må ikke være aksjonærenes sitt ansvar å betale for det, selg NAS ut av landet sier jeg. Høyeste tilbyder får hele sulamitten
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2020 kl 12:49 3182

Tror at vi trygt kan si at NAS finansielle situasjon er faglig interessant og at det kan være interessant å følge med, kommentere og lære. Det bare tillater jeg meg selv.. Rett og slett. Jeg lar meg ikke presse ut av haussende mobb. Dere svinger jo mellom å være kapitalister, kommunister og motstander av talefrihet og pressefrihet. Usikkert om dere ser dette selv.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
omac
11.04.2020 kl 13:02 3145

Du er klar over at NAS aksjonærer ikke er en masse, det er flere mennesker med flere meninger. Du vil få hele det menneskelige meningsspekteret om du tar alle til inntekt for en gruppe som har en ting felles, de eier aksjer. Gjelder uansett hvilke selskap du diskuterer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
klaesp
11.04.2020 kl 13:23 3096

Ingen kunne forutsi pandemien,alle inntekter ble borte på kort tid..Fyene er verdiløse i dagens marked.. Det finnes bare en løsning dugnad og emisjon..
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
omac
11.04.2020 kl 13:31 3075

Hva betyr dugnad og emisjon?
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
klaesp
11.04.2020 kl 15:06 3011

Det betyr at banker og obligasjonsgjeld må konventers til aksjer slik at gjeld slettes, disse har pant i eierandel hos Nas som i dagens marked er verdiløse.. som igjen medfører tilgang av lån fra staten slik at de kan komme seg over krisen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
11.04.2020 kl 15:47 2976

Skal ikke bli noen klegg på NAS-tråder og skjønner at de som fortsatt er aksjonærer synes det er nokså håpløst at en haug av folk som ikke har noe med selskapet å gjøre absolutt skal tvære i vei om både det ene og andre. Men det er et par ting jeg lurer på.

For én ting er å "redde" selskapet (hva nå det enn innebærer ettersom tiden går?), en annen ting er hva slags profil selskapet skal legge seg på etter at det meste av støvet har lagt seg?

Hvis man har forestillinger om at grunnlaget for vekst fremover bare avhenger å komme i havn med den finansielle biten, tror jeg man er litt mer optimistisk enn hva sunt er, for lommeboka i det minste.

Det kan ta flere år (om ikke mange?), før luftfarten normaliserer seg med forutsigbare betingelser som gir et selskap som NAS grunnlag for eksistens, ønsket om minst to større norske selskaper som konkurrerer om innenlandsreiser i Norge til de viktigste flyplassene til tross.

Ettervirkningene av korona-epidemien kan ikke bare analyseres i forhold til hva som har skjedd så langt, men også hva som antakeligvis vil bli tilfelle fremover. Her snakker vi sannsynligvis om en langvarig tilstand med store begrensninger i forhold til utenlandsreiser etterhvert som epidemiens faser gjør seg gjeldende.

Det kan bli snakk om svært annerledes betingelser når det kommer til drift for mange flyselskaper utover hva man allerede er kjent med. Kanselleringer og ruter som er satt ut i lengre perioder er mer eller mindre garantert allerede. Konfliktnivået mellom Vesten og kina er i ferd med å tilta og bestillingslistene på konferanseutstyr i tusenvis av foretak vil gjøre innhugg i reiseaktivitet for næringslivsaktører, også innen offentlig sektor.

Ser man f.eks. for seg at det blir tut og kjør som før på turistfronten her inne, og er det virkelig liv laga for lavpriskonkurranse fremover i den horisonten vi nå begynner å ane konturene av?
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare