ELE - August, måneden det meste er forventet å skje

rischioso
ELE 20.08.2018 kl 11:41 18958

Her og nå i dette caset så er jo august måned den måneden det meste er planlagt å skje og da er også risken stor for at man selger nær bunn om man gambler på å selge på dette nivået for å kunne kjøpe tilbake på et lavere nivå.

(1) Det er nå gått over 6 av totalt 8 uker siden TGE ble startet og er forventet ferdig når som helst med oppdatering både når det gjelder selve resultatet av PRE TGE, annonsering av ordinær TGE i tillegg til avtaler inngått med både tjenesteleverandører og andre gruveeiere.

(2) Q3 er i sluttfasen og det er forventet prod lisens for Ambershaw

(3) JV er avklart når det kommer til overtagelse av OMM sin gamle gjeld slik at transjelånebehovet ble redusert med 40%. Selskapet har fått inn betydelig med kapital og eierandeler i OMM vil bli meldt fortløpende fremover.

https://newsweb.oslobors.no/message/460499

(4) Melding om at transje 1 er ferdig.

(5) Melding om at transje 2 starter hvor selskapet da har over 100m/nok på bok og OMM eierandeler kan kjøpes som igjen åpner for umiddelbare inntekter, utbytte og tokenisering av 6 nye råvarer - asset backed som da vil kunne gi betydelig kapital tilgang og redusere behovet for BO utover de 3 obligatoriske transjene.

(6) Mindoro nytt kan være like rundt hjørnet for de Filipinske myndighetene avslutter i disse dager gruveevalueringen som startet i mars og hvor selskapet har reist/reiser til Filipinene i disse dager. Det kan ende opp med alt i fra partnerskap til salg.

Mao, har man vært med frem til nå så er i alle fall dette ikke tiden å selge på og har man vurdert en inngang så virker tiden å være inne for å gjøre akkurat det.

Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
nopetter
20.08.2018 kl 23:30 6738

Jeg tror du blander kortene oddivar. Hva du ser som fakta vet ikke jeg.

Mindoro har kun hatt ECC og ingenting annet. Noe gale López tok fra dem før de byttet navnet til Element.

Jeg gjorde faktisk bedriften oppmerksom på det. De visste det ikke før det kom ut i media.
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
oddivar
20.08.2018 kl 23:41 6707

Leste du oversikten, nopetter?

Aglubang Mining er datterselskap til ELE.

Fra årsrapporten 2017 - se side 27.

Consolidation of exploration and evaluation activities As part of an intercompany reorganisation in 2009, the Group separated its various projects in separate legal entities. This resulted in the transfer of shares in the Philippine subsidiaries from Element ASA to Intex Resources AS. Intex Resources AS is a special purpose vehicle for the Mindoro Nickel Project, acting as direct holder of the Company’s mining interests in affiliate Philippine companies. The control of Mindoro Nickel lies within this legal entity.

Intex Resources AS 100 %-owned Philippine subsidiary, Intex Resources Phils. Inc. (IRPI) is the Group's operational company in the Philippines, but it has only indirect ownership in the mining tenements:

Intex Resources AS owns 40 % of three Philippine affiliate companies: Aglubang Mining Corp. (AMC), Alagag Mining Inc. (AMI), and Shapa Holding Corp. (SHC).

60 % of the shares in the local mining company AMI is held by SHC, while SHC and AMI have a combined 60 % ownership of the other mining company AMC: AMI holds 49 % while SHC holds 11 %. SHC in turn, is owned 60 % by Geber Holding Corp., a 100 % Philippine Corporation.

Element ASA's subsidiary, Intex Resources AS, has a ready exercisable option agreement with SHC to purchase the 60 % outstanding shares in Alagag Mining Inc. valid until 15 July 2019. There are similar ready exercisable option agreements with Shapa Holding Corporation and Alagag Mining Inc. to purchase the 60 % outstanding shares in Aglubang Mining Corp. valid until 10 December 2019. Exercise prices are USD 638/NOK 5,5 million in total. Intex Resources AS is free to assign the option agreements. The agreements give the Group present access to the benefits from the activities in the entities. Any payment is in fact to be paid to a 100% consolidated subsidiary and minority interests will not be presented in the consolidated statements.
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
nopetter
20.08.2018 kl 23:52 6681

Er ikke dette selskapet fra før år 2000.so what. Jeg skjønner ikke hva eller hvor du vil med dette. Jeg vet det ble opprettet en eller flere datter selskaper på Filippinene disse aktørene fikk nærmest aksjene fra ledelsen i intex til ingen nytte.
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
billw
21.08.2018 kl 08:51 6441

greit nopetter, men de har 4 stk MPSA's. Les og lær.
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
nopetter
21.08.2018 kl 08:59 6406

legg dem ut så tror jeg deg, og det holder ikke å bruke papir selskaper som de såkalte datter selskapene som ble stiftet for å prøve å lage et smutthull for hovedselskapet. de har slike papir selskaper her på berget også Hurdal mining, et gruve prosjekt i hess dalen som aldri ble noe av m.m.
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
badkrukan
21.08.2018 kl 09:01 6384

trancher, fra 5+ til 1+ på første 50 mill. for at det som dere jubler over skal bli virkelighet skal 6 trancher brukes. hvis selskapet stopper på 300 mill aksjer, så må selskapet prises til 1,5 milliard før dere ser 5 kr igjen. tenk litt nå. Richoso med flere kjøper ikke element for eierskap, de trader.
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2018 kl 09:59 5957

fydda
Slettet bruker
21.08.2018 kl 10:10 5927

velkommen etter investtech LOL

vi har snakket om et fall over flere måneder nå oxo TA fra Hammers :D

dritten skal under 1kr here we come
Slettet bruker
21.08.2018 kl 10:26 5879

gurimalla da gitt..hihi
Slettet bruker
21.08.2018 kl 10:31 5045

går det bra med deg verba?

det er ikke bra for psyken å se kursen falle dag etter dag :P
billw
21.08.2018 kl 10:39 5021

Nopetter, du er fullstending på jordet her.
Selskapet har 4 stk MPSA, og Oddivar har beskrevet strukturen delvis.Det er ikke lov til å ha 100% kontroll på MPSA, derfor har de denne strukturen.
Dersom de får gjennomskjæring i selskapsstrukturen sin så har de 100% kontroll, og et problem ifht myndighetene.
nopetter
21.08.2018 kl 10:42 5013

javel om de har det hvor langt kommer dem uten en ECC, de får ikke flytte en stein uten denne. ergo er disse totalt ubrukelige og kun et papir uten en ECC. da kan du og oddivar tro på det dere vil for min del. hele Mindoro er et luftslott som ingen vil ha ta i med en ildtang og slik har det vært de siste 20 årene.
Redigert 21.08.2018 kl 10:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2018 kl 10:48 5000

psyken min er iallefall bedre enn visse andre her ser jeg☺️
billw
21.08.2018 kl 10:48 4993

Nopetter,
Det er jeg enig i, men du skrev at selskapet ikke hadde MPSA. Det er ikke riktig,

Den gamle ECC var ubrukelig fordi den gjelder et prosjekt som ikke ville bli utviklet. Det eneste man kunne tolke positivt ut av situasjonen når selskapet fikk tilbake ECC for mange år siden, var en "velvilje" og politisk goodwill. Men nå er altså lyset slukket igjen.

Som jeg har skrevet før står Mindoro for fall, og moratoriumet blir de ikke kvitt selv med en positiv DENR secretary. De kan ikke fjerne et gram masse fra Mindoro for å teste i et pilotanlegg en gang, og hele denne "nye teknologien" er ubrukelig.
Redigert 21.08.2018 kl 10:49 Du må logge inn for å svare
rischioso
21.08.2018 kl 10:54 4981

nopetter,

du risikerer å få Mindoro rett i fleisen - greit å være negativ men man bør endre synet sammen med de faktiske endringer som sakte men sikkert virker å skje på Filipinene.

Nå er det jo slik at selskapet har som første pri å få solgt gruven og når myndighetene nå virker å imøtegå renere drift og kineserne kommer på banen så vil det fort kunne bli et salg noe som vil føre til at BO vil bli overflødig.

----------------------------

Men når det er sagt så er vel kanskje JV og tokenisering av nye råvarer som ligger nærmest - i alle fall virker den å være mer forutsigbar.

Nå er man i sluttfasen av PRE-TGE for den strukturerte token noe vi kan forvente det kommer en oppdatering på i disse tider.
I parallel med det så vil JV eierandeler bli kjøpt noe som igjen åpner for en reell asset backed token.

Det er nok mange som vil kunne bli svært overrasket fremover når det kommer til aksjekurs for både 1 og 2 kroners løft vil kunne komme på den rette meldingen og slike meldinger ligger det an til å bli flere av den nærmeste tiden...:)
Redigert 21.08.2018 kl 10:54 Du må logge inn for å svare
oddivar
21.08.2018 kl 10:56 4965

Hvilke begrensninger setter moratoriet, billw?
1) Ikke grave i jorden?
2) Ikke flytte ("smugle") masse fra territoriet?
3) Begge deler?
nopetter
21.08.2018 kl 10:57 4958

uansett spiller det nada rolle om jeg tok feil og om dette er fakta eller en bløff, at grue og co skal klare å få til noe som helst på MN nikkel med det regimet som er der i dag når de ikke fikk det til med andre og mye mer liberale politikere ( les korrupte), ikke sjans i havet. jeg tradet i mindex, itx, cru gold, og nå i element og saken MN nikkel er fortsatt på stedet hvil.
oivindl
21.08.2018 kl 11:01 4941

Rischioso: "Det er nok mange som vil kunne bli svært overrasket fremover når det kommer til aksjekurs..."
Du ble vel overrasket selv, da kursen gikk til kr 2,- og ikke kr 9,- slik du med 99,99% sikkerhet spådde her tidligere?
Dine spådommer når det gjelder kurs har vel ikke alltid vært særlig treffsikre...
rischioso
21.08.2018 kl 11:07 4921

nopetter,

det visse ting man virker å ignorere. Filipinene er faktisk og fortsatt i volum en av verdens største produsenter og eksportører av råvarer nettopp fra gruvedrift på tross av at forbudet slo inn.

Disse fakta forteller vel mer enn noe annet og landet er helt avhengig av denne type industri. At de ønsker å innføre reguleureinger som bidrar til rene produksjon er jo forståelig, men at så store ressurser som Mindoro inneholder bare skal bli liggende urørt for evig og alltid faller da på sin egen urimelighet. Spørsmålet blir heller hvem som kommer til å hente det ut og når for slik situasjonen pr i dag er for selskapet så vil de ha mer enn nok med AMI og JV og av samme grunn er det salg som står på agendaen og kineserne har de siste årene så smått begynt å investere i landet hvor det er nettopp kineserne som står for majoriteten av nikkel importen fra Filipinene...:)
Redigert 21.08.2018 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
oddivar
21.08.2018 kl 11:11 4898

Forstår ståstedet ditt, nopetter, og historien gir ingen grunn til optimisme. Samtidig tror jeg det er vesentlig å forstå de reelle årsakene til både lokal og sentral motstand mot gruvedrift generelt og Mindoro spesielt. Jeg er enig med billw at moratoriet begrenser dramatisk handlefriheten til utviklingen av Mindoro-prosjektet. Samtidig er dette et rammeverk som ble etablert i 2002 (?) og som har en 25 års varighet. I så måte har det effektivt ivaretatt de lokale interessene i lang tid og som bygger på en forståelse av prosjektets konsekvenser for lokalmiljøet gitt designet som ble etablert når moratoriet ble inngått og bekreftet i 2009 (ta disse årstallene med en klype salt). Jeg opplever at selskapet har gjort betydelige endringer i mining- og prosessdesign som bør kunne gi et annet utgangspunkt i dialogen med de lokale motstanderne. Hvorvidt det er mulig, blir kun spekulasjoner. Til det sitter jeg for langt unna aktørene som kan inngå i denne dialogen.
Redigert 21.08.2018 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
nopetter
21.08.2018 kl 11:17 4880

ja det samme trudde mange når nikkel kursen var over 50 000 usd/tonn 54 og noe smått var vel ATH jeg tror det var i midten av 2007. inklusive meg selv. så fant kineserne på at det var billigere å produsere rå jerns nikkel ved å importere low grade nikkel malm bla fra filippinene og Indonesia. dere må bare drømme for min del jeg er ferdig drømt når det gjelder dette caset
billw
21.08.2018 kl 11:20 4867

risotto,
Nopetter har rett når det gjelder Mindoro. Prosjektet vil aldri bli utviklet. Det er et middelsmådig godt prosjekt, men det har ingen betyding så lenge det er et moratorium. De må gjerne få tilbake ECC, men hvis ikke moratoriumet forsvinner så er de like langt. ECC kan de heller ikke bruke til noe da den gjelder et gammelt prosjekt. Det er 2 stk moratoriumer. Ett på Oriental Mindoro og ett på Occ. Mindoro. For at dette skal bli borte må de ha støtte fra 2 av 3 myndighetsnivåer. De må ha støtte fra 1) Provinsguvernører, 2) Lokale ordførere i berørte områder, samt 3) Lokale selvstyre (LGU). Dette kommer de aldri til å få, og det er pkt 1 og 2 som er problemet. Selskapet har delvis støtte på LGU nivå. Guvernørene på begge sider er i mot gruvedrift, og det er også ordførere. Selskapet har beskrevet denne problemstillingen de siste 10 årene, så dette er ikke noe nytt.

Risotto - dine fantasier om Mindoro kan du bare gravlegge. Les deg opp på historikk, filippinsk politikk og mining regler. De regulative forholdene har alltid satt en stopper for dette prosjektet. Dette har vært opplest og vedtatt i lang tid, men foraet her har vel nesten ikke fått det med seg. Studerer du årsrapporter, kvartalsrapporter, børsmeldinger for de siste 10 årene til selskapet, er alt beskrevet der.

Når det gjelder ny teknologi så setter morotoriumet en stopper for å fjerne malm til bruk i pilot-anlegg. ELE har heller ikke noe anlegg, og de må sende malm til et anlegg som er i drift. Andre selskaper på filippinene tester gjerne i Kina, så ikke unaturlig at det er her pilot-anlegg kan ligge. Men som sagt, dette er en fullstendig meningsløs diskusjon så lenge ikke selskapet har mulighet til å bruke den nye teknologien til noe fornuftig, og det er et moratirium.

Lykke til med dine våte drømmer om Mindoro.

Redigert 21.08.2018 kl 11:21 Du må logge inn for å svare
oddivar
21.08.2018 kl 11:27 4854

Takk for god og grundig redegjørelse, billw!

nopetter
21.08.2018 kl 11:31 4839

du glemte en viktig brikke i dette spillet og det er den katolske kirken, alt må gjennom dem for slike prosjekter godkjennes. de har vært imot dette prosjektet fra dag 1, de har brukt alle midler som er tenkelig og fått støtte av lokal befolkningen på Mindoro. grunnen er at de stort sett er analfabeter og kirken vil ikke at det skal være noe utvikling i området fordi de da mister makten over befolkningen. framtiden i våre hender heiv seg også på denne bølgen og saken havnet i dagsrevyen hos nrk der itx ble beskyldt for å utnytte lokal befolkningen til egen fordel, ennå de hadde drevet med veldedighetsarbeid og laget nye veier m.m. i området.

det var Jan Vestrum som banket dette inn fordi det er svært vanskelig å forstå for ola dunk at kirken har en så vanvittig stor maktposisjon som de har på deler av filippinene
Redigert 21.08.2018 kl 11:33 Du må logge inn for å svare
rischioso
21.08.2018 kl 11:32 4839

billw,

for det første burde du ha fått med deg at jeg ikke vektlegger Mindoro mer enn det de faktiske endringer i landet tilsier.
Du legger fortiden til grunn for hva som vil kunne skje/ikke skje fremtiden og det er vel heller mer riktig å legge nåtidens endringer til grunn for hva som vil kunne skje videre.

I tillegg snakker du ut i fra at selskapet selv skal drifte gruven på tross av at selskapet har salg på agendaen - da sitter jo du igjen med fortiden og egne planer om gruven så ikke noe rart at du er blitt fastlåst i en utfordrende tankegang som egentlig ikke sier så mye om fremtiden.

Men så består jo caset ELE av litt mer enn bare Mindoro, men akkurat det står vel i fare for å kunne virke positivt så da er det kanskje bedre å holde fokuset på Mindoro....
billw
21.08.2018 kl 11:36 4822

nopetter,
Det er helt riktig. Kirken er også det store problemet, eller kanskje det største. Så lenge den katolske kirken og prestene er i mot, vil heller ikke lokale politikere snu. Å fjerne malm fra moder jord er en forbannelse.
Selskapet mistet jo sin ECC i 2009 pga presten som møtte opp hos DENR og forsøkte å tenne på seg selv. Selv ikke Kjell Almskog som da var styreformann klarte å forhandle med den filippinske presidenten da de møttes under klimatoppmøtet i København desember 2009.
Morsom historie - men trist.
nopetter
21.08.2018 kl 11:40 4822

du imponerer billw
rischioso
21.08.2018 kl 11:47 4808

RE - Å fjerne malm fra moder jord er en forbannelse

* Dette må vel være "dagens" mest selvmotsigende påstand når landet ligger i verdenstoppen når det gjelder akkurat det å fjerne moder jord - så mye verdt var den forbannelsen...;)

nopetter,

du må ikke la deg så lett imponere av kombinasjonen morsomme og triste innspill selv om den var ispedd en viss enighet om og rundt ditt ståsted...:)
Redigert 21.08.2018 kl 11:50 Du må logge inn for å svare
oddivar
21.08.2018 kl 11:55 4788

Risc.

Her må vi bare erkjenne at det ligger veldig mye følelser og historisk "ballast" som må bearbeides. Uten den erkjennelsen og en ydmyk holdning til disse utfordringene kommer man ingen vei....
Bertelli
21.08.2018 kl 11:56 4781

Hvorfor så godt humør verbatim?
rischioso
21.08.2018 kl 11:58 4779

oddiar,

ikke helt uenig i det - men fortid er ingen fasit for fremtiden for hadde den vært det så ville ordet utvikling vært ikke eksisterende.

Av samme grunn forholder jeg meg ikke kun til historien - den er kjekk å vite for gjennom det så kan man lettere forstå nåtiden, men her stopper det for den forteller ingenting om fremtiden - det er nåtiden som står fremtiden nærmest og dermed er det den man bør vektlegge..:)
Redigert 21.08.2018 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2018 kl 12:13 4733

hjelper det å surve da? kjenner ingen plass at jeg har behov for det og jeg ser jo at det plager vettet av enkelte baissere at jeg er så avslappet til kursen. tidshorisonten min er lenger enn de 10 minuttene baisserne har?
Slettet bruker
21.08.2018 kl 12:18 4722

ned for nte dag på rad fortsetter vi i samme tempo så er ELE historie om 2 mnd hehe

de allmektige transene gjør jammen jobben sin :D
nopetter
21.08.2018 kl 12:18 4720

ris

dine påstander som du kommer med nå viser at du rett og slett ikke skjønner caset MN nikkel. det tok flere måneder før jeg selv innså hvilken vanvittig stor rolle kirken hadde i dette. hvis du leser hva presteskapet har funnet på så holdt vi på med dette for flere hundre år siden, man må nesten skjønne reformasjonen og hvorfor de brant hekser på bålet for å prøve å fatte dybdene i dette. og i dette humlebolet skal de inn. ja lykke til
badkrukan
21.08.2018 kl 12:20 4714

and Down we og...
Slettet bruker
21.08.2018 kl 12:22 4701

hele to øre gitt..gid a meg!
Tulips
21.08.2018 kl 12:36 4683

badkrukan skrev and Down we og...
Du har virkelig lagt denne for hat bad. Utrolig hvordan du sitter her inne og godter deg når denne er i rødt. For meg er det helt uvirkelig hvilke gleder enkelte har.
rischioso
21.08.2018 kl 12:38 4675

nopetter,

Det er ikke all verden lenge siden vi på denne siden av kloden drev med både drukning og halshugging av hekser og andre, men det er skjedd en utvikling og Filipinene er ikke noe unntak og da er det vel den utviklingen vi må forholde oss til - i alle fall gjør jeg det.

Jeg er heller ikke investert i dette caset pga Mindoro - og det er det vel de færreste (om noen ) som er så hvorfor vi skal over dager diskutere Mindoro som det ikke er knyttet store forventninger til og ikke noe av alt det andre som faktisk står på trappene er jo ikke bare litt uforståelig...
Redigert 21.08.2018 kl 12:39 Du må logge inn for å svare
rischioso
21.08.2018 kl 12:45 4661

BackCliff,

du gjør jo ikke annet enn å spamme trådene, ei heller har du bidratt med noe som helst noen gang.

Noterer meg at du gjør akkurat det samme i QEC, THIN og NEXT. Hva du får ut av dette er heller uforståelig. Det er helt greit å være negativ, men da bør man jo gå inn i en saklig diskusjon og ikke holde på som du gjør.