Hunter- En solskinnshistorie så langt

Fillidor
HUNT 09.04.2020 kl 21:07 152126

Må bare si det virker som Hunter har ett solid grep på ting, hele selskapet er en solskinnshistorie til nå. De har fått levert alle skip til riktig tid(om ikke før), treffer med scrubber i IMO20 og i tillegg historiske rater på sikre kontrakter langt fremmover. 4/8 skip levert, og flere kommer ila 2020. De tjener bøttevis med spenn. I tillegg gjort kjappe 30mill på salg av x1 skip som blir tilbakeleid. Skipene går for fulle mugger, kapteinene har blant annet sagt at det er de beste skipene de har seilt med.

Så langt går alt på skinner for Fredly & Co, må si de gjør en bra jobb. Sikker på at denne aksjen er kraftig underpriset og skal langt opp. P/E estimert til 2,46 ifølge Nordnet. Trur fundamentet er kraftig undertrykt mot sentimentet, men fundamentet vinner til slutt. Etterspørsel etter VLCC vil alltid ligge der, og disse moderne scrubber skipene vil ikke gå tomhendt. De neste Q-rapportene kommer til å gi utslag på kursen, nesten sikker på. Tåler betraktelig ratefall også ned mot 30.000 USD/dag, vil fortsatt tjene bra med penger, da break even er på 23.500USD/dag. Dollaren står også sterkt som styrker lønnen kraftig.
Sittter med lang horiont på denne.

Håper bare de velger å utvide flåten fremfor å selge skip. Hvis man skal opp på nivå med Store Ulv.

Utbytter er også ventet, som kan se saftig ut med disse ratene.

Aksjene er billig.
Redigert 21.01.2021 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 10:28 4982

Stadig oppdaterte tall og estimater fra IEA, Kina, Opec (med gærne Saudiere og Russere) og lekepresidenten fra USA. Synd at det ikke går an å stole en kjeft på noen av disse. Dessverre tar en del analytikere tallene som kommer for god fisk, og derav er jeg redd for at vi får en del feile signaler fra disse. Blant annet er det for optimistiske anslag på når vi kan forvente et rebalansert forhold mellom tilbud og etterspørsel knyttet til olje! Verden er såvidt begynt å røre på seg og det er derfor ikke mulig at man kan komme opp i 90 % av prekrise nivåer i slutten av mai (som SEB-sjefen forteller verden). Tankmarkedet er dessverre det markedet som taper på all feilinformasjonen fra alle cowboyene og klovnene der ute!
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 11:26 4828


Det jeg tror kan være årsaken til lavere kurser, er at børser som regel ligger seks måneder frem i tid. Man ser altså hvordan markedet vil være om seks måneder.

Og november og videre er vel den usikre perioden for tankfarten. Ikke nå og ikke om to år, men om seks-atten måneder.
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
kelle
15.05.2020 kl 12:03 4685

Det jo nettopp dette jeg har forsøkt å predikere helt siden nedturen i HUNT startet, tidlig i mars. Usikkerhet er gift for aksjemarkedet.
Det vi med sikkerhet vet er at HUNT får to meget sterke kvartal, men etter sept/okt vet vi absolutt ingen ting om.
Det kan bli bra, eller det kan bli meget dårlig. HUNT får 3 ledige skip i denne perioden, i tillegg kommer det 3 nybygg i løpet av sommeren.
Håpet er jo at selv om det blir mindre etterspørsel etter olje, er det også færre skip til å ta seg av befraktningen på grunn av at mange skip ligger som lager tanker.
Vi får håpe det beste og selv om det er mye usikkerhet frem i tid, bør aksjekursen stramme seg til mot kvartalsresultatet.
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 12:37 4578

Spørsmålet mitt er hvorfor de valgte å kjøre 3 båter på 6 måneder? For meg er dette en vanvittig risiko, etter de 6 månedene kan jo markedet være helt krise. Hadde HUNT spred seg i lengden. Dette er noe de andre tank selskapene gjør. Med at de hadde kjørt en båt ut med kjempe rate i 40-50 dager. En 6 måneders og en på 1 år. Da blir jo båtene ledige på forskjellige tidspunkt så sjansen for at en av de oppnår bra rater større. I tillegg til at det sikrer inntekter over en lengre tid med å kjøre en på 1 år. Men når det er sagt så har Hannisdahl vurdert kursmål til 5.3 noe som jeg er meget fornøyd med kontra dagen pinlig lave prising. Synes også kommunikasjonen til aksjonærene har vært under mål i denne Koronaperioden. Det som er sikkert og har vært bra er de vanvittig gode ratene HUNT har fått. Måtte de bare fortsette.
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 13:02 4493


Da er vi enige, Kelle!

Det som styrker min tro på Hunter på mellomlang sikt, er at man har sikret noen skip på gode rater en periode, resten går på markedsrater, hvilket for tiden gir svært, svært god avkastning. Det kan se ut som om Hunter får resultater langt over normalen i både 1. og 2. kvartal i år. Og at selskapet vil gå med solid overskudd også i 2. halvår fordi man vil ha nye skip med scrubbere, og noen av skipene er på sikre rater. Resten vil få rater som er avhengige av et svakt tilbud, men at ratene for disse nye skipene vil ligge godt over 23.000 dollar pr. fat, er rimelig sikkert.

Jeg tror personlig at utbytteutbetaling, om den blir proklamert den 28. mai, vil gi selskapet en boost og vise at man mener alvor med det som oppfattes som et løfte i markedet; nemlig at all nettofortjenesten skal føres tilbake til aksjonærene.

Fredly kan velge: Enten å følge egne løfter eller bli vurdert som en majoritetseier som "lurer" de øvrige aksjonærene. Det er viktig nå for hans egen og selskapets troverdighet at det skapes tillit.
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Grylls
15.05.2020 kl 13:27 4407

Det er ikke sånn at alle tre båtene har gått på TC samtidig ettersom de måtte fullføre daværende oppdrag først. Innen de er ferdig med hver sine seks måneder vil flåten til Hunter inneholde sju VLCC'er, med den risikoen det innebærer. Jeg vil heller si de har gjort noe veldig fornuftig, nemlig å sørge for at innkjøringen av de siste tre skipene som leveres de nærmeste par-tre månedene går så smidig for seg som mulig. Samtidig har de fått bygget opp en saftig kontantbalanse nå, som de nok ikke bør utbetale for mye av før de har landet noen lange avtaler. Skulle Hunter Disen gå rett på 18 måneder x $60000/dag, ja - da snakker vi.

(Break-even $23255/dag)
TCE Q1 på over $80000/dag ($88300 per 28/2 med 70% dekning)
TCE Q2 med $80000/dag på tre skip mesteparten av kvartalet og Saga i spotpool som bør snitte TCE på rundt det samme
TCE Q3 med $80000/dag på tre skip hele kvartalet, som vil dempe all risiko ved at de tre øvrige skipene går i spotmarkedet.

Når vi i tillegg vet at de har forsøkt å lande en lang TC for Hunter Saga også, så vet vi at her tar de ned risiko etter beste evne.

Fjerde kvartal er normalt de sterkeste, men vi kan få unntak fra regelen, og det er et spesielt volatilt marked nå mtp COVID-19. Men dette gjelder begge sider av forhandlingsbordet, og er kanskje hvorfor også produsentene ønsker å de-riske fra sin side ved å tegne lange TC'er.
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 13:29 4402

Verdens beste- og mest kostnadseffektive management- kombinert med en av verdens mest moderne- og kostnadseffektive skip, gjør Okeanis, med utgangspunkt i dagens kurs - til kanskje verdens beste kjøp innenfor tanksegmentet.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/05/14/7528106/pareto-med-kjop-pa-okeanis
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 13:30 4405


Fin gjennomgang, Grylls!
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 16:13 4123

Pirato har som ALLTID nær null peiling, bare ute etter å få omsetning og kunder.
USD 0,6 mill = NOK 6 mill i kvartalet i administrasjonskostnader er SVINDYRT. HUNT har under 1/8 av OET.
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 16:23 4111

OET = kursmål 68 til verdens nr. 1 ranket shipping analytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities, mens HUNT er laaaaaaaaangt i fra hans kursmål på 5,30.
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Grylls
15.05.2020 kl 16:35 4075

OET
"General and administrative expenses for Q1 2020 of $0.6 million, down from $1.3 million in Q1 2019. The decrease was mainly due to a delay in the disbursement of annual cash bonuses."

HUNT
"General and administrative expenses of USD 1.11m" hele 2019



Det blir dyrere med flere skip, men allikevel...
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Varsom
15.05.2020 kl 16:39 4059

Når utsiktene i tankmarkedet ser usikre ut fremover, må vell det å ha lengre avtaler på faste og gode rater være positivt! Bare se på resultatet i Oet. Kr. 68,- i kursmål er en vits!
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
t553136
15.05.2020 kl 16:52 4016

Her kan alle dere som har masse meninger om Hunt sjekke https://aksjefokus.no/tankmarkedet2020/
Så får dere alle kanskje forståelse hva som gjør Hunt bra rater på Vlcc i dag 56.900 $
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Longline
15.05.2020 kl 17:39 3961

Da er mine første 20k aksjer kjøpt til 3,50.Virker som en grei inngang.
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Hellboy
15.05.2020 kl 18:26 3877

Gratulerer, de aksjene kommer du til å tjene gode penger på om du sitter lenge. Ikke hør på de som skal trade hele tiden her. Behold de aksjene i noen år, så har du fått utbytte som er større enn kjøpskursen, så de har vært en "gratis" investering.
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Hellboy
15.05.2020 kl 18:33 3892

Beklager Reserven, har stor respekt for deg, og vi er inne i mange av de samme selskapene.

Men Hannisdahl har jeg mistet respekten for. TP på 68 for OET? Hva f er det. Litt over et års netto overskudd, kanskje under et år om min tro slår til. EH i Pareto er en mye bedre tank-analytiker enn Hannisdahl. Hannisdahl virker det som har mistet grepet helt. Ikke minst når jeg ser på bulk-anbefalingene hans som ikke akkurat har slått til i det siste.

Både Hunter og OET er blant de 4 største investeringene mine, og aksjekursen ignorerer jeg. Håper egentlig den skal være så lav som mulig, siden jeg er en langsiktig investor uten tradergener, og vet at utbyttene kommer til å gi meg tilbake kjøpskostnadene på kun kort tid i disse to. Så jo lavere kurs, jo flere billige aksjer som gir godt utbytte får jeg.

Utbyttet jeg får ila de neste ukene er jo godt sekssiffret, og det skal rett inn i en reinvestering ;-)
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Longline
15.05.2020 kl 19:06 3835

Takk.Ja utrolig spennede selskap som etter min mening er priset i nedre sikte.Helt sikkert andre som mener noe annet,jeg er iallefall sikker på oppsiden er mye større en nedgang.sitter gjerne noen år.Så får vi se hva fremtiden bringer.
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Hellboy
15.05.2020 kl 19:21 3926

Hvis man klarer å se den lange tidshorisonten og at "tiden er din beste venn" om man finner gode, undervurderte selskaper er aksjemarkedet et godt sted å være.

Jeg hadde en sånn erfaring med SSC som dessverre ble solgt for billig til BAKKA. Men har fortsatt den erfaringen med BOUVET (min inngangskurs= 80,0676) hvor aksjene jeg har kjøpt nå egentlig er gratis pga utbyttet).

Selv har jeg god tro på at både OET og HUNT gir meg samme følelsen som SSC/BOUVET om noen år ;-)
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Longline
15.05.2020 kl 19:30 3999

BOUVET Er vell nå 481,- pr aksje:)Ett godt eksempel på å ha god tro på de mann sitter i over tid.
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Hellboy
15.05.2020 kl 20:02 3961

Jepp. SSC var en ennå bedre investering ;-) Men begge brukte jeg noen år på å få heftig avkastning i.

Men sånn er det, har som nevnt innsett at jeg ikke har et eneste tradegen, men jeg er ikke så verst på å finne UUU-selskaper som de kalte det i gamle Skagen-fondene.
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 20:43 3936

Vi vet utbytte i OET havnet på $0,5, med en EPS per aksje på 1.2$ aka 7%. Utbytte var trolig i det lavere intervaller av hva folk hadde forventet og trodd. I mine øyne fornuftig siden vi lever med en uforutsigbar fremtid. Smart valg for et selskap som tenker langsiktig, dette er også er betryggende følelse for aksjonærer som vil sitte long i tank, noe som tidligere har vært svært risikabelt. Når det kommer til HUNT så tror jeg ballen vil rulle en helt annet retning. Arne Fredly og HUNT, tror jeg ikke tenker langsiktig å kjører på med utbytte. Det er også dette han har sagt at skal skje. Hvor mye tror dere kommer i utbytte i HUNT. Jeg anslår at det kommer et utbytte på 50 øre per aksje eller 15%. Arne Fredly er ikke en skipsreder, men en businessmann. Blir han lei selger han vel hele flåten:)
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Hellboy
15.05.2020 kl 20:51 3936

Bare for å klargjøre, så var utbyttet til OET i overkant av 7%.

EPS var rundt 20%. Ellers enig i at det var fornuftig og langsiktig.

For HUNT er jeg på mellom $0,01 til $0,02 i utbytte dette kvartalet. Men økende de kommende kvartalene. Konservativ som jeg er så går jeg for $0,01 dette kvartalet, og at de pumper ut mer i utbytte neste kvartal.
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 21:03 3882

Så mye utbytte? Altså over 1 krone per aksje i 1q? Her må du tenke feil
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Hellboy
15.05.2020 kl 21:04 4033

Jepp, jeg har et desimal feil. Skal editere :-)

Mener i overkant av ti øre for Q1.
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
oppturen
15.05.2020 kl 21:08 4027

Hellboy, det var voldsomt hvor skal hunt få slike inntekter fra ?
Må huske på at i Q4 ble det bokført ekstraordinære inntekter i forbindelse med salg av båt på ca $12 mill

Klatrer HUNT å levere inntjening på $25 mill vil det være bra, pr aksje blir da resultatet $0,045 eller ca 50 øre.
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 21:10 4119

Jeg tror ikke det kommer noe stort utbytte her, det vil være uansvarlig av selskapet som har store forpliktelser,så sant di ikke har kjøpere av skip på nåværende tidspunkt.
Et mindre utbytte blir det nok, men hovedtyngden bygge kasse,forberede seg på nedtur.

Et litt ekkelt poeng i Hunt er at prisene på moderne scrubber skip siger nedover, derfor vil det være et lite klokt valg å starte en slik kjøps prosess av egne aksjer.
nå hvis dette i etterkant viser seg å være toppen av syklen
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 21:13 4216

Synd, skulle ønske du mente det 😊 blir selv skuffet om utbytte er under 15 øre
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Hellboy
15.05.2020 kl 21:28 4202

Hehe, dessverre bare en kommafeil. Potensialet er der til at utbyttet blir over 15 øre, men jeg er konservativ i mine utbytteestimater ;-)
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Grylls
15.05.2020 kl 22:33 4120

Tror de holder igjen litt fordi de får nye skip på løpende bånd nå. Kommer litt an på status for Hunter Disen og Hunter Saga.

Men EPS bør ligge på rundt 35-40 øre, så om vi får halvparten synes jeg det er offensivt av rederiet. Med dagens kurs kan vi lett få utbytte på over 10% tre kvartaler på rad nå.
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Geezer
16.05.2020 kl 02:58 8634

Utbytte bestemmes vel av generalforsamlingen, det ble ikke vedtatt utbytte, men tide åpnet for tilbakekjøp av aksjer. Vi kan nok ikke forvente å motta utbytte før tidligst i 2021 etter hvordan jeg tolker det.
kelle
16.05.2020 kl 09:00 8560

Tror nok det er korrekt tolket.
Slettet bruker
16.05.2020 kl 10:44 8411

Det er ikke krise for min del om det ikke blir utbytte, men må innrømme en av grunnene til jeg kjøpte meg inn i hunter for noen mnd siden var at de tjente gode penger og utbyttene kunne bli gode. Kjenner jeg vil nok føle meg lurt om det ikke blir utbytter, og i tilleg hele overskuddet blir brukt til f.eks tilbakekjøp av aksjer, som ikke nødvendigvis betyr at kursen vil stige. Jeg var kanskje uheldig/udyktig siden snittet mitt er på over 4, men kjedelig om man skal ende opp med å tape penger mens noe man har kjøpt tjener penger som faen. Har ingen planer om å selge meg ut med det første så regner med å få tilbake alt jeg har investert + gode renter, men ikke helt starten jeg så for meg. Spennende tider blir det uansett 😊
Geezer
16.05.2020 kl 12:23 8326

Så lenge selskapet tjener gode penger så kommer aksjonærene til å se avkastning i en eller annen form.

Selskapet har selv sagt at aksjonærene skal få ta del i verdiskapningen i form av både kursutvikling og utbytter, men utbytter er foreløpig ikke vedtatt.
Jeg antar at utbytte kommer etterhvert, men vi kan ikke forvente utnytte allerede nå, før selskapet har tatt leveranse på alle skip og sikret seg finansielt. Det skader vel ikke om et selskap med 7 nye VLCCer har litt cash i bakhånd for en regnværsdag. Worst Case for oss småaksjonærer ville vært om kassa gikk tom i en enedgangsperiode og selskapet måtte gjennomføre kriseemisjon for å betale løpende kostnader. Dette må unngås fremfor utbytte.

Jeg håper derfor at de bruker overskuddet til å styrke balansen først og fremst. Hva som er rigktig eller trygt nivå er vanskelig å si. Selskapet har meldt at de ønsker mulighet til å kjøpe tilbake 10% av egne aksjer, det vil teoretisk gi alle aksjonærer en verdiøkning på 11% i form av kursutvikling, alt annet likt. Det er vel. Det jeg tror mest på om ratene og kursen holder seg på dagens nivå en periode fremover.
coprime
16.05.2020 kl 12:43 8285

Konsekvenser av tilbakekjøp på 10%:
- Fredly får >1/3 av aksjene og får veto mot vedtektsendringer.
- Opsjonsverdiene til CEO øker
- Skattemessige fordeler?

Utbytte vil være helt irrelevant for HUNT så lenge CEO sitter på opsjoner. Måtte bare si det, kjenner jeg blir litt dårlig i magen når mange snakker om utbytte her.
Redigert 16.05.2020 kl 12:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.05.2020 kl 13:11 8237

Kan coprime regne?  NEI!

Antall aksjer i HUNT = 575 362 013   (https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/HUNT.OAX/data)
Tilbakekjøp av 10% = 575 362 013 * 0,9 = 517 825 812

Antall aksjer Fredly = 168 500 000   (https://newsweb.oslobors.no/message/497678)

168 500 000 / 517 825 812 * 100% = 32,54% < 1/3
coprime
16.05.2020 kl 13:27 8187

Helt riktig observert det du skriver, Fredly må etter tilbakekjøp ha ytterligere 4,108,604 aksjer for å alene ha veto mot vedtektsendringer. Det gjenstår å se om det blir utbytter eller mer tilbakekjøp i 2021.
PSI- Investor
16.05.2020 kl 13:48 8204

Hvis et selskap har penger og bruker dem til å kjøpe tilbake aksjer så blir det vel ikke nødvendig vis noe mere verdi bak hver aksje av den grunn? Pengene som selskapet hadde blir jo brukt på aksjekjøpet.
Redigert 16.05.2020 kl 13:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.05.2020 kl 13:52 8219

Det er endel rare oppfattninger ute å går ang kjøp av egne aksjer, enkelte mener at aksjen går opp??,det stemmer jo ikke hvis horisonten er kort.
I en tilbakekjøps periode vil aksjen bli shortet NED av selskapets aksjeplukker, for å trette ut små aksjonærer som går lei i en slik utholdenhets prosess og evn andre svake hender.
Selskapet vil jo kjøpe aksjene rimligst mulig.

Dette er et case for de med veldig dype lommer, de som kom inn i første ledd eller de med veldig god tid , dette selskapet er ikke noe for en kortsiktig småsparer som tror på himmelferd og store utbytter nå.
Kan i alle fall være en ide å avvente inntil større deler av tilbakekjøpet er fullført, noe som kan bli en realitet når skip kommer tilbake fra contango.
Redigert 16.05.2020 kl 13:54 Du må logge inn for å svare
Geezer
16.05.2020 kl 13:56 8273

Det er riktig, men EPS vil øke og dermed også fremtidige utbytte pr aksje. Skattemessig er vel dette også gunstig uten at jeg har brukt mye tid på det.
Hellboy
16.05.2020 kl 14:02 8363

Mnja...

Om kjøp av egne aksjer gjennomføres på en lavere pris enn P/B så øker det verdiene for aksjonærene. Og der er vi jo nå. I tillegg blir det som Geezer nevner færre aksjer å dele fremtidige utbytter på, noe som vil gi høyere avkastning/aksje for aksjonærene.
Geezer
16.05.2020 kl 14:13 8338

Men, vi kan alltids spørre oss selv om tilbakekjøp er den mest fornuftige pengebruken for Hunt... Der er jeg mer usikker.
Velger å tro at Fredly kan dette bedre enn meg og alle her inne.
Slettet bruker
16.05.2020 kl 14:16 8369

Det er et godt poeng som jeg ikke har tenkt på. Færre aksjer= større del av kaka ved utbytter. Gleder meg til vi får info om q1
Slettet bruker
16.05.2020 kl 14:21 8348

Det er jo riktig akkurat nå, men det forutsetter at ikke prisene på skip faller fremover.
Er kjapp titt på historiske priser på skip viser en jevn fin nedadgående trend over tid over hele Shipping linja.
Som sagt finnes det utallige tragiske eksempler innen shipping som viser at tilbakekjøp var et lite klokt valg, selv blant godt etablerte redere som trodde de hadde stålkontroll.

Men Hunter har kanskje kontroll på stålet
Redigert 16.05.2020 kl 14:23 Du må logge inn for å svare
Hellboy
16.05.2020 kl 14:27 8369

Du har noen gode poenger, men med ratene nå og markedsforholdene for øvrig ser ikke jeg at skipsprisene skal falle fremover. Det er historisk få nybygg i loop, og flåten av tankskip er historisk gammel av mange årsaker. Og det blir vel en del skrapinger etter at contanga-bonanzaen er over. Så den nye og moderne flåten til Hunter ser jeg ikke at skal falle særlig i verdi. Og for hvert kvartal med suverene overskudd som nå i Q1 og 2 så øker B. Og følgelig blir P/B lavere. Q3 kommer jo også til å gi et bra resultat.
Redigert 16.05.2020 kl 14:28 Du må logge inn for å svare
finansakrobat-
16.05.2020 kl 14:49 8322

Om et selskap kjøper tilbake aksjer under NAV, hva tror du skjer med NAV? Du tror ikke NAV stiger kanskje?
Geezer
16.05.2020 kl 15:03 8276

Kjøper selskapet aksjer for kurser under NAV øker verdien for aksjonærene, betaler de en pris som tilsvarer NAV så har PSI-Investor helt rett. Kjøpes aksjene over NAV så taper aksjonærene på tilbakekjøp.
Slettet bruker
16.05.2020 kl 15:45 8175

Jeg skjønner argumentasjonen din og har respekt for den, uansett uenig.
Siste scrubber enhet solgt usd 93 kontra 98 for noen måneder siden, om dette er starten på en trend skal jeg ikke påstå. men det er et tankekors at prisen er ned selv om dagens tank marked er meget godt.

Så spørs det da hva aksjonærene mener om tilbakekjøp, altså en ytterligere giring/rissiko når selskapet allerede sitter på store plikter,, er tilbakekjøp rett pengebruk?
Det som er ganske opplagt er at et tilbakekjøp på feil tidspunk/for dyre kjøp i verste fall er penger rett i dass, en mygg som hunt bør det bygges kasse og nedbetale max i gode tider.

Oppgiring klarer aksjonærene utmerket godt selv ved å kjøpe flere aksjer når de anser det for rett, jo mer Hunt nedbetaler gjeld vil denne uansett på et tidspunkt bli attraktiv.
Redigert 16.05.2020 kl 16:02 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
16.05.2020 kl 16:27 8119

Det var derfor jeg skrev ‘ikke nødvendig vis’
Jeg ville bare poengtere at det ikke er en generell regel at det alltid blir noen større verdi.

Men det er likevel udiskutabelt at fremtidig overskudd skal deles på færre aksjer. Og ikke er det skatt for aksjonæren heller når han på denne måten plutselig eier en større andel uten å selv ha kjøpt.
I Hunt nå håper jeg uansett at de heller betaler ned på gjeld og gir resten i utbytte.
Slettet bruker
16.05.2020 kl 17:23 8027

"Du blir dårlig i magen når mange snakker om utbytte her", Copime!

Men det er jo halve poenget! Når en majoritetseier og styremedlem går ut i Finansavisen og proklamerer at aksjonærene skal få tilbake nettofortjenesten og at det blir aktuelt med utbytte, så må man gjennomføre det. I motsatt fall blir han ansett for å være en løgner. Enkelt og greit.

Bortforklaringer er vi vant til på børsen, men det blir gjennomskuet. Det er faktisk mange som ønsker seg utbytte fra selskapene, av forskjellige årsaker. Og det er vel derfor Frontline har så mange støttespillere fordi Fredriksen har holdt ord. Gjør man det motsatte, blir man kjent som "utbytteløgneren" eller lignende.

Lik det eller ikke, men markedet har alltid rett i slike situasjoner. Det er slikt som skiller hel ved fra dårlig ved!
Det er slik enkelte politikere opptrer: Først legger man frem grandiøse planer om jernbane i Sør-Norge. Så utsetter man utbyggingen av stasjonene i enden, slik som Skien og Lillehammer. Så utsetter man planene om enkelte strekninger, og så forskyver man hele prosjektet. "Fordi det ikke er plass lenger på budsjettet."

Det kalles løftebrudd! Uansett årsak.

At du f.eks. liker bedre tilbakekjøp av aksjer o.l., er irrelevant. Det er hva Fredly sier og hva man gjennomfører og ikke gjennomfører som teller! Intet annet!

Vi får se hva som skjer den 28. mai.
Redigert 16.05.2020 kl 17:29 Du må logge inn for å svare