Hunter- En solskinnshistorie så langt

Fillidor
HUNT 09.04.2020 kl 21:07 146230

Må bare si det virker som Hunter har ett solid grep på ting, hele selskapet er en solskinnshistorie til nå. De har fått levert alle skip til riktig tid(om ikke før), treffer med scrubber i IMO20 og i tillegg historiske rater på sikre kontrakter langt fremmover. 4/8 skip levert, og flere kommer ila 2020. De tjener bøttevis med spenn. I tillegg gjort kjappe 30mill på salg av x1 skip som blir tilbakeleid. Skipene går for fulle mugger, kapteinene har blant annet sagt at det er de beste skipene de har seilt med.

Så langt går alt på skinner for Fredly & Co, må si de gjør en bra jobb. Sikker på at denne aksjen er kraftig underpriset og skal langt opp. P/E estimert til 2,46 ifølge Nordnet. Trur fundamentet er kraftig undertrykt mot sentimentet, men fundamentet vinner til slutt. Etterspørsel etter VLCC vil alltid ligge der, og disse moderne scrubber skipene vil ikke gå tomhendt. De neste Q-rapportene kommer til å gi utslag på kursen, nesten sikker på. Tåler betraktelig ratefall også ned mot 30.000 USD/dag, vil fortsatt tjene bra med penger, da break even er på 23.500USD/dag. Dollaren står også sterkt som styrker lønnen kraftig.
Sittter med lang horiont på denne.

Håper bare de velger å utvide flåten fremfor å selge skip. Hvis man skal opp på nivå med Store Ulv.

Utbytter er også ventet, som kan se saftig ut med disse ratene.

Aksjene er billig.
Redigert 21.01.2021 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
Grylls
25.05.2020 kl 09:29 9615

Tror ikke akkurat at Fredly gråter over å være del av rekordene (i positiv forstand) som settes i disse dager innenfor tanksektoren. Han har skissert flere muligheter for selskapet enn kun videresalg - merkelig at enkelte er utålmodig når det gjelder dette. De har jo ikke engang mottatt hele bestillingen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2020 kl 09:20 9655

Dette var i utgangspunktet et asset play, dette har selskapet formidlet helt fra start, for 2 år tilbake.
Man trenger ikke være rakettforsker for å anta at de hadde et ønske om exit når markedet var hot og på topp, kke når markedet går nedover og stålet følger etter.
Hovedeier er en trader og ikke en reder
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2020 kl 09:05 9721

Her var det en del omtrentlige fakta. Mange sitter long både i Frontline, OET og Hunter fordi det er svært velbegrunnede argumenter for at markedet tar seg kraftig opp om 2-4 år. Etterspørsel vil øke og det er mange skip som går ut på dato... Det stemmer heller ikke at alle de andre store eierne som var med fra starten har gått ut av Hunter, og jeg tviler på at du har snakket med Fredly og at han far fortalt deg at han gjerne skulle vært ute av sitt eget case. Tvert imot har Hunter tjent langt mer penger enn budsjettert så langt i 2020 og det vil de sannsynligvis fortsette å gjøre til langt ut i november. Det er kun JH som har kursmål under 3 kr for øyeblikket, og de fleste mener helt berettiget at han kanskje har tatt litt mye Møllers tran i det siste (gutten svinger fra kjempeoppside til kjempenedside raskere enn en Tesla på 0-100).
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2020 kl 00:47 10079

Skrev vel aldri at jeg trodde det kom til å ta 3 år før hunter begynte å tjene penger, men ser jeg formulerte meg litt vanskelig. Mente at jeg tror kurs på 3 er inntjent i løpet av 3 år, men jeg tror også 2021 blir et OK tank år motsetning til mange andre. Vi får se hvem som får rett
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
JonasKr
25.05.2020 kl 00:32 10094

Kursutviklingen på kort sikt sier ikke stort. Det er bare å se på NAS den siste tiden så ser man at Oslo børs er helt på tur. Mye småsparere som gjør de merkeligste ting. Når det kommer til meglerhus er det vel strengt tatt primært Hannis som mener det ville være mer lønnsomt å senke verdens tankskip til havets bunn.

Jeg sittet med OET og Hunter. Tar med meg utbyttene på veien og venter på neste opptur som kommer innen 2-3 år. Så får jeg se hva jeg gjør derfra.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.05.2020 kl 23:28 10238

Ingen kjøper en shipping aksje i dag får å kanskje tjene om 3 år, er jo et idiotisk argument forøvrig, hva vet du om markedet om 3 år.
faktum er at de som kjøpte denne fra start til markedskurs og var langsiktige så langt bare har peanøtter urealisert gevinst, det i tidenes hotteste tank marked.

Bortsett fra hovedeier som kom inn langt under kurser andre kunne drømme om er dette en historie med sol, de andre store eierene som kom inn på samme nivå har forlengst solgt, hovedeier kan selvsagt ikke selge, er nå fanget i et case der han trolig forlengst kunne tenkt seg exit.
Nå er mye overlatt tilfeldigheter i et fallende marked, blir Hunt billig nok banker vel JF på, men da må verdiene ned først.


Enkelte har kursmål under 3kr,
Selskapet vil nok få kjøpt plenty med egne aksjer etterhvert, om de ønsker, det kan bli en farlig afære forøvrig om tank blir så elendig som mange tror.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.05.2020 kl 23:03 10284

Jeg forstår bare ikke kursmål på rundt 3 blank. OM det blir utbytte i q1 og q2 så er disse på 40-60 øre stk nesten pessimistisk vurdert? Altså kursmål med kanskje 30 % utbytte på kort sikt. Kan ikke skjønne annet enn at man tjener penger på 3 år om man kjøper i dag
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.05.2020 kl 22:53 10314

Ingen tvil om at vi går inn i en tung tid når det gjelder tankrater, men rett skal være rett: Meglerhusanbefalinger på Hunt sier fremdeles 4xkjøp, 2xhold og 1xselg (JH på steroider). At det finnes mange Hunter-optimister er enkelt og greit fordi de underliggende verdiene i Hunter caset fremdeles gir god mening på lang sikt, og aller mest gir mange gamle skip og få nybygg grunn nok for meg til å bli med på en "long" reise. Og hvem vet, kanskje det også blir noen hyggelige overraskelser før ny forventet tankfest i 2023 og 2024...
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Atomvinter
24.05.2020 kl 21:58 10470

Spiller ingen rolle om du heter Fredly eller Hr. Hobbysparer.

Fredriksens fordeler er vanskelig å oppnå uansett, og blir håpløst å bruke som argument for at langsiktighet lønner seg i shipping.

Jeg er Hunter-aksjonær selv (solgt ut halvparten på høye 3-tallet, heldigvis), men må si det er fascinerende å lese all optimismen som råder her på HO.

Nå finnes det knapt et meglerhus som har kjøpsanbefaling på noe som helst i tank, og kursutviklingen i Hunter er i tillegg svært bekymringsfull.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
JonasKr
24.05.2020 kl 21:19 10585

Nå var sammenligningen min Fredriksen og Fredly. Alt for tidlig å si noe om hvor vellykket Hunter blir for Fredly, jeg tror det blir en kjempedeal.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Atomvinter
24.05.2020 kl 20:23 10747

Fredriksen har stort sett hatt innganger i shippingselskapene sine som mindre aksjonærer bare kan drømme om. I tillegg har han i årenes løp tjent vanvittig mye penger på å låne ut aksjene sine til shortere, noe som også mindre aksjonærer kan drømme om. Når kursen endelig raser sørover (som det før eller senere gjør i shipping) så har han tjent inn det opprinnelig investerte beløpet for lenge siden.

Det blir bare tull å snakke om Fredriksen som "bevis" på at det lønner seg å være langsiktig i shipping.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Longline
24.05.2020 kl 15:31 11132

Noen som tør å spå kursen i Hunt om 5 år.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
JonasKr
24.05.2020 kl 15:11 4347

Fredriksen har jo gjort drt greit på å sitte long i tank han da...
Redigert 20.01.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
finansakrobat-
24.05.2020 kl 15:09 4320

Dette er enkelt i det korte bildet, og du har rett i at prisene for nybygg og secondhand er lavere. Du har også "profesjonelle" som Spetalen, som hittil nailet toppen med Gustavia S for $106m.

Tenker vi 1-2 år frem så vil verftskapasiteten minke og det blir konsolidering. Så lenge fraværet av bestillinger er slik, så vil det før eller siden resultere i en super-syklus. Skulle VLCC bunne på 25-30K dagen, men holde seg over 45K i året, så spiller det nesten ingen rolle hva prisene for båter er. Da vil inntjeningen være stormende.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
vagabonder
24.05.2020 kl 12:49 4523

Hunter er et av de enklere casene å finregne på, noe som er blitt gjort her og andre plasser på nettet. Alle vet at de vil tjene gode penger i 2020. Når kursen var i 6kr så begynte smart-money å selge seg delvis ned, igjen fikk de rett og gikk videre til andre aksjer. Hadde Fredly vært vanlig aksjonær hadde han sikkert også gjort det.
Igjen sitter en en drøss med småsparere som kom inn i etterkant eller som ikke tok profitt. Alle trodde at båtene ville bli solgt relativt raskt med premium til innkjøpspris. Dette har ikke skjedd, vi ser at nyprisen er gått ned til samme nivåer som HUNT kjøpe på og i bruktmarkedet er det det også lave priser.



Redigert 20.01.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
canarias
24.05.2020 kl 12:17 4608

Vi er enige i dine refleksjoner zomi .
Redigert 20.01.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.05.2020 kl 19:11 5201

Slik jeg ser det er det rikelig med oppside for de som tenker langsiktig. Med utsikt til lave rater fremover vil mange skip sannsynligvis tas ut av markedet i 2021 grunnet sin alder og en del skip vil også bli tatt ut i en periode for montering av scrubbere (rensesystemer for eksosgass). Det vil føre til en gradvis økning av ratene i 2021. I 2022 og 2023 vil oljeetterspørselen være tilbake til et minst like høyt nivå som før viruskrisen, og med ferre tankskip i markedet vil ratene sannsynligvis ligge på et veldig høyt nivå. En annen oppside for Hunter, og som vil gi dem et fortrinn ift til noen av de andre tankrederiene, er at en økning i oljeprisen fremover vil aktivere kostnadsfordelen Hunter har med sine topp moderne scrubberskip.

Hunter sitter på 3 svært verdifulle TC frem til november en gang (80K USD per dag per skip) og er således garantert fortjeneste hver eneste dag i 2020 frem til november. Det betyr at de står særdeles sterkt rustet til å tåle dårlige rater i slutten av 2020 og starten av 2021 (evt. hele 2021)!! Og med litt hell klarer de å sikre enda ett/eller flere skip fremover på TC/lagring, eller enda bedre, at ratene kommer tilbake på et anstendig nivå til høsten/vinteren 2020 ved at etterspørsel tar seg raskere opp enn ventet og at Opec blir enige om å skru opp kranene ett hakk...

På kort sikt er jeg redd for at JH i Cleaves Securities treffer noelunde med sine spådommer om lave rater og lave kurser, selv om jeg synes at han i sine analyser ikke har tatt nok høyde for nevnte oppsider i Hunter caset. Jeg tror heller ikke vi må vente til 2023 for å se rater som ligner på nivåene vi opplevde i mars, april og starten av mai, nettopp fordi det er få bestillinger på nybygg og at så mange skip vil gå ut på dato.

Man skal heller ikke undervurdere muligheten for at det etterhvert tikker inn en godt bud på Hunterflåten og Fredly har vel aldri sagt han skal være skipsreder resten av livet...

Uansett, min konklusjon er at Hunter vil gi meget god avkasting på sikt, og veien til lykken i denne aksjen er å sitte long!
Redigert 20.01.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
undrende
23.05.2020 kl 18:12 5227

Enda to postinger fra Jim C uten å tilføre noe som helst av relevant info om hvorfor HUNT skal ned. Blir bare plagsomt dette.
Selv er jeg ute å tester temperaturen i aksjen. Ikke handlet i denne før foruten et par kjappe trader.
Utbytte høyst usikkert, så regner med markedet har priset inn akkurat det.
Spør de mer reisevante her, hva vil skje om de annonseres utbytte på 30 øre? Vil kursen gå en 5-10% på det?
Tilbakekjøpsalternativet vil muligens senke kursen i første omgang, og til syvende og sist så er denne mest avhengig av oppdateringer på flåtestatus og rater fremover. Hva tenker dere om de forskjellige scenarioer frem til Close onsdag, og deretter Q1 rapport torsdag???
Redigert 20.01.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.05.2020 kl 14:10 5497

Fredriksen har vært ute i stormen tidligere, men denne dresskledde Fredly ligger for det meste på solseng i Monaco. Hvordan takler han denne massive tsunamien som kommer?
Redigert 20.01.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.05.2020 kl 14:08 5430

Jeg er så bearish på tank, at selv Hannisdahl fremstår som en bull.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
23.05.2020 kl 12:54 5559

Anbefaler deg å lese analysen til Hannisdahl. Selv om man ikke er enig med ham om hvordan markedet vil utvikle seg, gir den en god oversikt over hvordan de ulike selskapene plasserer seg på en rekke ulike parametere. Hvis man frykter tankkrakk er det helt andre selskap enn Hunt man bør være bekymret for.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.05.2020 kl 12:27 5589

Du prater jo bare tull! Dette forumet er satt opo for deling av nyheter og betraktninger bygget på fakta og kunnskap. Forstår at du ønsker kursen ned, men fint om vi andre slipper Neandertalerkommentarene dine.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
t553136
22.05.2020 kl 20:55 6135

The Vitol-chartered Hunter Saga VLCC is sitting near Rotterdam with a US crude cargo at $100,000/d.
https://argusmedia.com/en/news/2106872-four-vlccs-heading-to-us-gulf-to-store-crude?amp=1&__twitter_impression=true
Er Happy den fremdels ligger på anker mere $$$$
Det blir nok ikke utbytte heller tilbakekjøp gjør jo som sagt tidligere her at Fredly the King får veto
Så blir spennende å se hva han vil, han gjør ikke noe uten å tjene penger det er sikkert.
Er 30000 i hunter på snitt 3.59 gleder meg til torsdag er ikke short lol
Redigert 20.01.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 20:21 6232

Fredly's tankere seiler nå under klar himmel og fine forhold, men, der fremme skimtes det uvær med storm i kastene. Fredly's tankere kommer til å måtte seile over hele stillehavet i dette elendige været. Kommer de seg helberget igjennom er spørsmålet. Utbytte i Q1 betyr mao lite.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Atomvinter
22.05.2020 kl 20:02 6285

Er det noen bunn i denne solskinnshistorien? Eller ender vi i et sort hull? Er sjeleglad for å ha solgt halve beholdningen høyt på 3-tallet.

At jeg aldri klarer å holde meg unna tank og shipping...
Redigert 20.01.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Longline
22.05.2020 kl 19:49 6229

Fylte på med 10k ekstra til 3,45.:)
Redigert 20.01.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Geezer
22.05.2020 kl 19:47 6131

Jeg har 32 øre for Q1 og 49 øre for Q2. Risikoen anser jeg at ligger på oppsiden. Ser frem til rapporten så jeg får kontrollert tallene mine.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
undrende
22.05.2020 kl 18:16 6229

Stalltips er vel, og blir vel et stalltips, høyst usikkert.
Siden du er så bastant, så kunne det vært greit med underbyggende informasjon...….
men, skal det utbetales utbytte, så burde dette være tiden for det.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
undrende
22.05.2020 kl 18:09 6224

Ser det var et utbytte for to år siden på 57 øre, men det var muligens før oljetank.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 18:05 6171

Dette kommer til å bli et skoleeksempel på negativt momentum fremover. -1% daglig nedgang er mitt stalltips.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 18:00 6163

90 øre hørtes vel mye ut, selv om økt dollar er gunstig nå. Mer realistisk med 35 øre kanskje?
Redigert 20.01.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 17:51 6153

"Its probably going to crater"
Redigert 20.01.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
ruda
22.05.2020 kl 17:12 6061

Det må være der, for her bøtter det ned
Redigert 20.01.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Nataz
22.05.2020 kl 16:19 6186

Steike så sola skinner!
Redigert 20.01.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Geezer
22.05.2020 kl 14:53 6359

Bare å glede seg Jim, antar at shortsen din strammer godt når Hunt neste torsdag guider en fortjeneste på 90 øre pr aksje for H12020.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
22.05.2020 kl 14:46 6317

hehe, hat har sjelden vært et godt grunnlag for investeringer :) skal følge med på om hat-strategien bærer frukter :)
Redigert 20.01.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 14:39 6326

Jeg hater HUNT. Sitter tungt short i denne, og skal ha saftig profitt før jeg dekker inn. Burde vært ned minst 10% i dag denne.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Jarsko
22.05.2020 kl 14:08 6345

Anbefaler deg å lese deg litt opp! Hunter, slik dette investeringsselskapet fremstår idag, har aldri betalt utbytte. Det er ytret både gjennom årsrapport og gjennom tidligere utspill at det er planen, men pr nå så er ikke dette vedtatt. Q1 rapport kommer 28 mai ja.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Geezer
22.05.2020 kl 14:04 6348

Hunt har ikke fastsatt utbyttepolicyen sin enda. Det kan komme info om det når Q1 legges frem neste torsdag, men det er høyst usikkert.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare