Hunter- En solskinnshistorie så langt

Fillidor
HUNT 09.04.2020 kl 21:07 145994

Må bare si det virker som Hunter har ett solid grep på ting, hele selskapet er en solskinnshistorie til nå. De har fått levert alle skip til riktig tid(om ikke før), treffer med scrubber i IMO20 og i tillegg historiske rater på sikre kontrakter langt fremmover. 4/8 skip levert, og flere kommer ila 2020. De tjener bøttevis med spenn. I tillegg gjort kjappe 30mill på salg av x1 skip som blir tilbakeleid. Skipene går for fulle mugger, kapteinene har blant annet sagt at det er de beste skipene de har seilt med.

Så langt går alt på skinner for Fredly & Co, må si de gjør en bra jobb. Sikker på at denne aksjen er kraftig underpriset og skal langt opp. P/E estimert til 2,46 ifølge Nordnet. Trur fundamentet er kraftig undertrykt mot sentimentet, men fundamentet vinner til slutt. Etterspørsel etter VLCC vil alltid ligge der, og disse moderne scrubber skipene vil ikke gå tomhendt. De neste Q-rapportene kommer til å gi utslag på kursen, nesten sikker på. Tåler betraktelig ratefall også ned mot 30.000 USD/dag, vil fortsatt tjene bra med penger, da break even er på 23.500USD/dag. Dollaren står også sterkt som styrker lønnen kraftig.
Sittter med lang horiont på denne.

Håper bare de velger å utvide flåten fremfor å selge skip. Hvis man skal opp på nivå med Store Ulv.

Utbytter er også ventet, som kan se saftig ut med disse ratene.

Aksjene er billig.
Redigert 21.01.2021 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
Longline
24.05.2020 kl 15:31 11119

Noen som tør å spå kursen i Hunt om 5 år.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Atomvinter
24.05.2020 kl 20:23 10734

Fredriksen har stort sett hatt innganger i shippingselskapene sine som mindre aksjonærer bare kan drømme om. I tillegg har han i årenes løp tjent vanvittig mye penger på å låne ut aksjene sine til shortere, noe som også mindre aksjonærer kan drømme om. Når kursen endelig raser sørover (som det før eller senere gjør i shipping) så har han tjent inn det opprinnelig investerte beløpet for lenge siden.

Det blir bare tull å snakke om Fredriksen som "bevis" på at det lønner seg å være langsiktig i shipping.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
JonasKr
24.05.2020 kl 21:19 10572

Nå var sammenligningen min Fredriksen og Fredly. Alt for tidlig å si noe om hvor vellykket Hunter blir for Fredly, jeg tror det blir en kjempedeal.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Atomvinter
24.05.2020 kl 21:58 10457

Spiller ingen rolle om du heter Fredly eller Hr. Hobbysparer.

Fredriksens fordeler er vanskelig å oppnå uansett, og blir håpløst å bruke som argument for at langsiktighet lønner seg i shipping.

Jeg er Hunter-aksjonær selv (solgt ut halvparten på høye 3-tallet, heldigvis), men må si det er fascinerende å lese all optimismen som råder her på HO.

Nå finnes det knapt et meglerhus som har kjøpsanbefaling på noe som helst i tank, og kursutviklingen i Hunter er i tillegg svært bekymringsfull.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.05.2020 kl 22:53 10301

Ingen tvil om at vi går inn i en tung tid når det gjelder tankrater, men rett skal være rett: Meglerhusanbefalinger på Hunt sier fremdeles 4xkjøp, 2xhold og 1xselg (JH på steroider). At det finnes mange Hunter-optimister er enkelt og greit fordi de underliggende verdiene i Hunter caset fremdeles gir god mening på lang sikt, og aller mest gir mange gamle skip og få nybygg grunn nok for meg til å bli med på en "long" reise. Og hvem vet, kanskje det også blir noen hyggelige overraskelser før ny forventet tankfest i 2023 og 2024...
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.05.2020 kl 23:03 10271

Jeg forstår bare ikke kursmål på rundt 3 blank. OM det blir utbytte i q1 og q2 så er disse på 40-60 øre stk nesten pessimistisk vurdert? Altså kursmål med kanskje 30 % utbytte på kort sikt. Kan ikke skjønne annet enn at man tjener penger på 3 år om man kjøper i dag
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.05.2020 kl 23:28 10225

Ingen kjøper en shipping aksje i dag får å kanskje tjene om 3 år, er jo et idiotisk argument forøvrig, hva vet du om markedet om 3 år.
faktum er at de som kjøpte denne fra start til markedskurs og var langsiktige så langt bare har peanøtter urealisert gevinst, det i tidenes hotteste tank marked.

Bortsett fra hovedeier som kom inn langt under kurser andre kunne drømme om er dette en historie med sol, de andre store eierene som kom inn på samme nivå har forlengst solgt, hovedeier kan selvsagt ikke selge, er nå fanget i et case der han trolig forlengst kunne tenkt seg exit.
Nå er mye overlatt tilfeldigheter i et fallende marked, blir Hunt billig nok banker vel JF på, men da må verdiene ned først.


Enkelte har kursmål under 3kr,
Selskapet vil nok få kjøpt plenty med egne aksjer etterhvert, om de ønsker, det kan bli en farlig afære forøvrig om tank blir så elendig som mange tror.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
JonasKr
25.05.2020 kl 00:32 10081

Kursutviklingen på kort sikt sier ikke stort. Det er bare å se på NAS den siste tiden så ser man at Oslo børs er helt på tur. Mye småsparere som gjør de merkeligste ting. Når det kommer til meglerhus er det vel strengt tatt primært Hannis som mener det ville være mer lønnsomt å senke verdens tankskip til havets bunn.

Jeg sittet med OET og Hunter. Tar med meg utbyttene på veien og venter på neste opptur som kommer innen 2-3 år. Så får jeg se hva jeg gjør derfra.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2020 kl 00:47 10066

Skrev vel aldri at jeg trodde det kom til å ta 3 år før hunter begynte å tjene penger, men ser jeg formulerte meg litt vanskelig. Mente at jeg tror kurs på 3 er inntjent i løpet av 3 år, men jeg tror også 2021 blir et OK tank år motsetning til mange andre. Vi får se hvem som får rett
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2020 kl 09:05 9708

Her var det en del omtrentlige fakta. Mange sitter long både i Frontline, OET og Hunter fordi det er svært velbegrunnede argumenter for at markedet tar seg kraftig opp om 2-4 år. Etterspørsel vil øke og det er mange skip som går ut på dato... Det stemmer heller ikke at alle de andre store eierne som var med fra starten har gått ut av Hunter, og jeg tviler på at du har snakket med Fredly og at han far fortalt deg at han gjerne skulle vært ute av sitt eget case. Tvert imot har Hunter tjent langt mer penger enn budsjettert så langt i 2020 og det vil de sannsynligvis fortsette å gjøre til langt ut i november. Det er kun JH som har kursmål under 3 kr for øyeblikket, og de fleste mener helt berettiget at han kanskje har tatt litt mye Møllers tran i det siste (gutten svinger fra kjempeoppside til kjempenedside raskere enn en Tesla på 0-100).
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2020 kl 09:20 9642

Dette var i utgangspunktet et asset play, dette har selskapet formidlet helt fra start, for 2 år tilbake.
Man trenger ikke være rakettforsker for å anta at de hadde et ønske om exit når markedet var hot og på topp, kke når markedet går nedover og stålet følger etter.
Hovedeier er en trader og ikke en reder
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Grylls
25.05.2020 kl 09:29 9602

Tror ikke akkurat at Fredly gråter over å være del av rekordene (i positiv forstand) som settes i disse dager innenfor tanksektoren. Han har skissert flere muligheter for selskapet enn kun videresalg - merkelig at enkelte er utålmodig når det gjelder dette. De har jo ikke engang mottatt hele bestillingen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2020 kl 09:40 9532

Jeg ser poenget ditt, dog Fredly er først og fremst en svært dyktig forretningsmann, og når markedet har blitt som det har blitt (preget av virusutfordringen), vil caset delvis måtte endre strategi og bruke litt lenger tid på å bygge opp verdiene. Jeg tipper at dagens situasjon kun trigger konkurranseinstinktet hos Fredly og at han vil transformere en litt komplisert situasjon i dag til betydelige verdier for aksjonærene i fremtiden. La oss se hva Fredly & co har å fortelle oss på torsdag.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2020 kl 09:52 9494


Ja, og det Fredly formidler torsdag, må være aksjonærvennlig, konkret og ikke langsiktig. Ellers mister han troverdighet.

Dersom han endrer på sitt løfte om at avkastningen skal tilbake til aksjonærene, blir hans selskap/rederi ikke noe annet enn mange andres.
Usikkert både hva gjelder ledelse og marked.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2020 kl 14:41 9149


I disse noe usikre tider er det kanskje på tide å hente frem PE (Price Earnings) for Hunt?

Som for 2020 skal være cirka 2,5, kanskje enda lavere. I så fall er selskapet rasende billig, uansett hva man sammenligner med.

PE for selskaper generelt på Oslo Børs ligger på gjennomsnitlig over 10, så det er mye å gå på.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
ruda
25.05.2020 kl 15:10 9063

28.05.2020 er det Kvartalsrapport - Q1, så da får vi noen av svarene. Jeg velger å være positiv inntil det motsatte er bevist
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Grylls
25.05.2020 kl 15:26 9016

Tror nok de store svarene ligger enda lenger frem i tid.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
t553136
25.05.2020 kl 18:10 8767

Noen som har sjekket prospekt til hunter i forb med investering https://uploads-ssl.webflow.com/5b06a89af9e39366b4c3e118/5e68c85a76612cb4652f19ef_HGASA%20-%20Q42019%2020200306-1.pdf
I selskapets struktur ligger det et datterselskap Indicator AS, jeg vet ikke hva detter er kanskje mye skjer nå som de tjener penger. KAn jo bare se på Spettet i saga som lever utbytte på 10 øre i en aksje som er under 1 kr
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Hellboy
25.05.2020 kl 18:17 8733

Du imponerer ennå mer... Øye for detaljer og leser deg opp.

Så vidt jeg husker (og tar det bare fra hukommelsen) så er det Badger-teknologien. Hunter er "gamle badger" som ble kjøpt opp og endret. Aner ikke hva Badger-teknologien er verdt/om noen noensinne kommer til å få bruk for den. Men den er der.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
t553136
25.05.2020 kl 18:29 8685

Jepp leser mye kjøpte Saga i dag pga utbytte lol
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
RedSandberg
27.05.2020 kl 12:33 7819

Markedet har latt FRO vandre oppover igjen, mens de små pengemaskinene blir liggende etter som vanlig. I morgen kommer rapporten vi alle venter på. Kommer det et lite rally før stenging i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
RedSandberg
27.05.2020 kl 13:21 7696

Fortsatt gode rater:
Pacific M. (2019 - Modern Scrubber) On Subs AG/Korea WS 59.00 SK Energy Jun 12-14 BP [Oil Company or Trader Relet] Demurrage USD 60K (TCE: RV USD 58.22K @ 47.75 days / Actual USD 89.38K @ 33.05 days) 3.68 idle days
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
AKKA65
27.05.2020 kl 13:59 7589

Tipper den skal trekke oppover nå mot slutten av dagen ja.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.05.2020 kl 16:27 7336

Kanskje jeg er inhabil meen det smarteste er jo å betale utbytte. Trenger ikke så mye, men for å beholde snev av stabilitet i aksjekursen. Twitwi
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.05.2020 kl 16:49 7263

Disen er klar til levering i morgen og en nyhet om TC på Disen hadde vært rene sommerbrisen. Blir veldig spennende i morgen! Vi trenger vel alle litt påfyll av positive Hunternyheter på tank(en). Guiding om utbytte Q2 og Q3, pluss én til TC (4 tot), hadde vært fint for kursutviklingen fremover.

Blir også spennende med betraktninger fra ledelsen rundt utviklingen av tilbud og etterspørsel olje og derav deres spådommer om ratene fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
canarias
27.05.2020 kl 19:39 6966

Vi stoler på at Fredly og hans team vil trekke gode og kursdrivende nyheter frem i morgen og fremover også.
Få som er i nærheten av å matche strategiene til Fredly.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2020 kl 00:02 6526

Alt ligger til rette for oppgang. Tank aksjer i usa opp mot 10 % i kveld. Skuffet om ikke hunter følger
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
zxcvbnm
28.05.2020 kl 07:47 6185

Hunter Group ASA - First Quarter Results 2020
28 May 2020



Financial highlights

Total revenues of USD 20.78m

- Spot pool revenues of USD 19.93m

- Time charter revenues of USD 0.85m

Total operating expenses of USD 5.35m

- Vessel opex incl. insurance of USD 1.92m

- Voyage exp. and commissions of USD 0.59m

- G&A expenses of 0.30m

- USD 0.25m administrative expenses

- USD 0.02m legal expenses

- USD 0.03m non-cash expenses

EBITDA of USD 18.00m

Net profit of USD 11.77m



Average daily earnings of USD 72,030

- Average spot earnings of USD 72,010[\1\]

- Time charter earnings of USD 72,500

Opex incl. insurance of USD 6,420 per day

Available earnings days and operating days of approx. 289 and 299, respectively

- Approx. 277 pool spot days

- Approx. 12 time charter days

USD 77m of yard payments of were made during the quarter, leaving USD 192m of
remaining yard obligations as of 31 March 2020


Key events in Q1 2020

Successfully took delivery of Hunter Freya on 6 March 2020, which subsequently
entered the Tankers International Scrubber Pool on 16 March 2020. Construction
on the Company's remaining three newbuilds is proceeding as planned, with
deliveries scheduled for June-August

Secured a USD 220m loan facility from a syndicate of banks consisting of Danske
Bank, DNB, Nordea and SEB (the "Syndicate"). The proceeds will be used to fund
the final yard instalments for the Company's four final newbuild VLCCs, as well
as general corporate purposes, and will be drawn on delivery of each vessel. The
facility carries a 275bps margin over LIBOR and has a 16 year repayment profile.
USD 55m was drawn in connection with the delivery of Hunter FreyaFixed a
substantial portion of our fleet on 5-9 month time charters ("TC") with dayrates
ranging from USD 72,500 to USD 85,000, adding a total TC backlog of close to USD
60m. Hunter Atla and Hunter Laga commenced their TCs in late March and early
April, respectively. Hunter Disen and Hunter Idun will commence their TCs
immediately following delivery from the yard. Hunter Freya missed her TC
delivery window due to port delays and is still in the Tankers International
Scrubber pool


Subsequent events

The Company and the Syndicate has agreed on indicative terms relating to a loan
facility for Hunter Atla, Hunter Saga and Hunter Laga, which are currently
financed through a sale-and-leaseback with SFL Corporation Ltd. Upon completion,
will Hunter Tankers AS will become the registered owner of all seven vessels.
The facility is an accordion feature of the USD 220m loan facility, and is
subject to the Syndicate members' respective credit approvals

- On a fully delivered basis following the refinancing, we expect run rate cash
breakeven to come in at USD approx. 20,500[\2\] per day

As of the date of this report, 89% of days in the second quarter have been
booked at an average est. dayrate of USD 85,850?76% of spot days booked at an
avg. est. dayrate of USD 97,630[\1\]

- Average Q2 TC dayrates of USD 78,000
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
tjommie
28.05.2020 kl 07:50 6148

"When we acquired the first shipbuilding contracts, we stated that the main objective was to maximize shareholder
value. The Company has in the last two years gone through a period with substantial capital investments and has so
far successfully taken delivery of four VLCCs on budget and ahead of schedule. Our actions during this period, i.e.
the $98m sale of H.No. 5457, the $180m sale-and-leaseback transaction and the most recently added TC coverage,
clearly shows our commitment to shareholders by focusing on covering capital requirements while avoiding
shareholder dilution at unfavorable share price levels.

As the construction of the remaining three vessels is nearing completion, and capital requirements are met, the
Company will move into a new phase where focus increasingly will shift towards optimizing our capital structure and
returning capital to shareholders. All the while ensuring the Company is in a sound financial state. We are currently
in a process with a syndicate of banks to refinance Hunter Atla, Hunter Saga and Hunter Laga, which were financed
through the abovementioned sale-and-leaseback in September 2019. We expect to significantly reduce our cost of
capital and cash breakeven for these vessels, albeit with a lower loan amount. "
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2020 kl 07:51 6169

Latterlig bra guiding spør du meg. 85.850 usd i snittrate for q2. Da har du truffet bra!
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Vorge
28.05.2020 kl 07:55 6111

Det jeg likte aller best med resultatet var at de har booket nesten alle båtene til gode rater fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
JonasKr
28.05.2020 kl 08:06 5956

Noe om utbytte?
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
ruda
28.05.2020 kl 08:07 5948

Ja, det går så det kviner. Spørsmålet er hvor mye vi får i utbytte??
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Campfire
28.05.2020 kl 08:24 5700

Har ikke lest rapporten, men jeg tviler på at det blir utbytte på så lav aksjekurs.. Vil tro både nedbetaling av gjeld og tilbakekjøp av egne aksjer er mer aktuelt?
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Trigem
28.05.2020 kl 08:28 5683

JonasKr skrev Noe om utbytte?
The Company is cautiously optimistic
for the outlook of the tanker market going forward and expects to be able to increasingly return capital to
shareholders as the investment phase draws to a close, either through dividends, share buybacks or a combination of
the two.

Ingenting håndfast
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Freecashflow
28.05.2020 kl 08:52 5402

Med en breakEven på Usd 20' vi Hunter alltid tjene penger uansett tank marked..Går rater under dette vil nesten hele flåten bli skrapet og ingen nye båter bygget...
Dette viser vel ganske godt hvilket fantastisk case dette er. 7 Flytende pengemaskiner
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
kodenavn
28.05.2020 kl 08:52 5416

Meget bra resultat.
Og Q2 blir bedre. 89 % sluttet til et snitt på 85.000/day, mot 72.000 i Q1
Finner ikke et ord om utbytte.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
canarias
28.05.2020 kl 08:53 5425

Faktisk enda noen hakk bedre enn vårt best case forventning.
GLIMRENDE
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
canarias
28.05.2020 kl 08:53 5446

Faktisk enda noen hakk bedre enn vårt best case forventning.
GLIMRENDE
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2020 kl 08:59 5375

Q2 - 89% dekket inn med snitt 85,850
Q3 - 64% dekket inn med snitt 75,780
Q4 - 36% dekket inn med snitt 75,220

Disen og Idun på saftige TCer (6mnd 75k?) allerede før levering.

Fantastiske foreløpige inndekninger for Q2-Q4. Her snakker vi et totalt de-risked case og det lukter både fremtidig utbytte og bedring av aksjekurs. Om vi i tillegg får alrighte rater de neste månedene, så kan det jo bli riktig hyggelig å seile med Hunter fremover :)

Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare