Samfunnet etter pandemien

Mikkel-engel
10.04.2020 kl 09:02 319

Økonomene spår en økonomisk krise på linje med den på 30-tallet. Den gang var det ikke noe sosialt sikkerhetsnett, det har vi i dag (iallfall i Norge), men uansett: Arbeidsledigheten vil stige, kjøpekrafta vil reduseres. Det vil bli mer politisk uro. Deler av oljefondet vil bli stjålet (konfiskert).

De gode tidene er forbi. Stakkars dem som har gjeld, men usikre jobber.
atnorhe
10.04.2020 kl 09:29 310

Det eneste som er sikkert,er at ingen ting blir som før. Tiden leger ikke alle sår lenger,men lettelsen den dagen en vaksine er klar, blir som frigjøringsdagen.Fantastisk,og først da kan «oppbyggingen»av verden kan begynne for fullt.

Verdens børser vil få en rally som blir all time high

Jeg tror mye vil bli bedre uansett, og vi har fått en renere verden. Forurensingen i verdens storbyer har gått ned dramatisk.
Mikkel-engel
10.04.2020 kl 09:35 301

Jeg håper du har rett i at verden vil bli bedre og renere. Selv er jeg mer pessimistisk. Krisa på 1930-tallet var preget av skitne politiske kamper, sammenstøt i gatene og autoritære ledere. Det førte fram til 2. verdenskrig. Selv om vi har bedre sosiale ordninger og mer kunnskap om økonomi, tror jeg vi går dårlige tider i møte.

Du har rett i at en vaksine vil bli et vendepunkt, men den økonomiske krisen vil antakelig feste seg i mange år.
Slettet bruker
10.04.2020 kl 15:55 261

"Selv om vi har bedre sosiale ordninger og mer kunnskap om økonomi, tror jeg vi går dårlige tider i møte." Det er da økonomien med gjelds berget, om ikke de var, så blir de nå råtne lån, som de nå kan skylde Korona viruset for.
De som tror at eksponentiell vekst kan holde på til evig tid må enten være fullstendig gal eller en økonom." Albert A. Bartlett, fysiker. Det har han helt rett i Norge har flust opp av begge deler. Finans tilsynet her i Norge bekymrer seg for all denne gjelden det norske folk har påtatt seg, men det er jo denne gjelden som har besørget boligpris-gjelds-veksten?
Mikkel-engel
10.04.2020 kl 19:33 237

Du har rett i at veksten på boligmarkedet skyldes gjeld. At bankene låner ut fem ganger brutto årslønn, er helt vilt. For tjue år siden var det tre ganger, og enkelte vågale banker lånte ut tre og en halv gang.

Ellers tror jeg som sagt at Norges oljefond lever usikkert. Noen kommer til å konfiskere det. Vent og se.
Slettet bruker
10.04.2020 kl 20:09 226

"Det er da økonomien med gjelds berget, om ikke de var, så blir de nå råtne lån, som de nå kan skylde Korona viruset for."

-----------------

Å sitte med gjeld (slavekontrakter) nå må være lite hyggelig ja, blir nok mange søvnløse netter for dem.