APCL- Ny spennende «asiatisk aksjonær»

Warom
APCL 20.08.2018 kl 14:31 42883

Personlig er jeg overrasket over at det faktum at M&G har solgt ganske mye aksjer ikke har medført noen videre «merkbare» korreksjoner på kursen.
På den listen jeg tok ut den 10.08(beholdning pr 07.08 så dukket det opp en ny «aksjonær» på 19. plass med rett over 900k aksjer. Dette er en nominee konto som holdes av Nomura International. Jeg tar tatt ut ganske så mange topp 20 lister de siste månedene og denne aksjonæren har jeg aldri sett før. Kanskje ikke noe oppsiktsvekkende i seg selv(men det er før man begynner å sjekke litt nærmere)

http://prntscr.com/kkr7cv

Vi vet jo at Petronas(Malaysia) allerede har inngått avtale med FAR på A2/A5(selv om den enda ikke er godkjent av myndighetene). Litt om Petronas fra wikipedia:

"PETRONAS, short for Petroliam Nasional Berhad (National Petroleum, Limited), is a Malaysian oil and gas company that was founded on 17 August 1974. Wholly owned by the Government of Malaysia, the corporation is vested with the entire oil and gas resources in Malaysia and is entrusted with the responsibility of developing and adding value to these resources"

Når man sjekker litt rundt vår «nye asiatiske aksjonær» så kommer blant annet dette:

Nomura Asset Management in Malaysia
We are an active investment house providing direct investment solutions for institutional investors and wholesale funds to be marketed through our distribution partners. In Malaysia, we are Nomura Asset Management Malaysia Sdn. Bhd. and Nomura Islamic Asset Management Sdn. Bhd., your partners in investment.

https://www.nomura-asset.com.my/

Linken Nomura/Petronas/myndigheter kan vi bla se her:

https://www.petronasgas.com/IR/Lists/IR%20Events/DispForm.aspx?ID=17&ContentTypeId=0x01007641035F2AF1D74CAE402EDE5929FD6A

Og denne:

https://www.nomura-asset.com.my/index.php/nomura-asset-management-malaysia/about-us-namm

"At present, we count Government Linked Institutions and Insurance Companies amongst our clientele."

Som sagt i starten av TS’en så har jeg hatt vanskeligheter med å forstå at ikke M&G sitt «nedsalg» skulle få større konsekvenser for kursen enn det har fått. Det er «noen» som tar imot aksjer hele tiden der kursen ligger ganske så stabil. De siste 10 børsdager med ett gjennomsnitt av ca 1,7M per dag(da har jeg ikke tatt med 03.08 der volumet var ekstraordinært med ca 10M aksjer som alene kan få en til å undre.)

Vi husker all den gang Henderson «offisielt» solgte ut ca 7M aksjer men dukket likevel opp som aksjonær med 6,1 M aksjer i årsmeldingen uten at dette kommer frem på topp 20 listene.
Når det gjelder Total og Petronas i Senegal er det vel vanskelig å vite med sikkerhet hva vi skal lese ut av det, men her kan det jo tenkes at enten gir de fullstendig faen i oss, eller så er vi involvert. Det kan egentlig være begge deler, men her skal vi ta med oss at Senegal helt nylig har henvendt seg til Petronas for hjelp til å trene opp ansatte og bygge fundament for oljesektoren (de skal rett og slett lære av Petronas). Så at de kan være involvert sammen med oss og myndighetene er helt realistisk:

http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2018/07/25/senegal-wants-to-copy-malaysia-in-oil-education-islamic-institutions-and-city-planning/

Jeg har sågar vært innom tanken om at de har jobbet med en løsning hvor både Senegal, Total og Petronas skal være happy, og gjør de oss happy så er vel egentlig alle happy? Petronas får 30% av ROP, og kanskje 60% av SOSP?

Dernest løper tankene videre her til avtalen på A2/A5 som av uforklarlige årsaker «aldri closes». Denne uken er det seks måneder siden den ble signert, men fortsatt er den ikke godkjent av myndighetene.

Om vi snakker med Petronas om Senegal så kan vi så utvilsomt gjøre det samme om Gambia, som igjen kan føre til at det er i alles interesse at en av de andre får A2/A5, feks CNOOC?

Det er jo et puslespill av dimensjoner der nede hvor alle de store forventer å få sin del av kaka, og vi vet jo at dette for lengst har havnet på politisk nivå. Jeg tror derfor ikke at "noen får alt", eller med andre ord i pose og sekk, da både Senegal og Gambia er avhengig av å holde relasjonene gode med alle. Det kan spekuleres i at tanken var å gi A1/A4 til kineserne og at det var derfor CNOOC lot Petronas få A2/A5. Om det nå har vist seg vanskelig å låse opp A1/A4 kan det derimot endre seg, og om vi er i dialog med Petronas om SOSP er det veldig naturlig at naboblokkene A1/A4 er med i diskusjonene. Det kan igjen gjøre det naturlig at Petronas gir fra seg A2/A5 som da kan forbeholdes kineserne.

Jeg tror det er gode grunner til at dealen på A2/A5 fortsatt ikke er closet, og det er at alt henger sammen «med alt». Når noe først faller på plass de nede tror jeg mye skjer på kort tid :)

……og mens «dette spillet»(eller spekulasjoner om en vil) ser ut til å fortsette så har vi altså fått en ny aksjonær på topp 20 listen med «sterk tilknytning» til Petronas/Malaysiske myndigheter. Har en sterk mistanke om at det ligger mange flere nominee-kontoer nedunder topp 20 ;)

Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
FAR100
23.08.2018 kl 13:11 8255

kursen hopper til 6-7 kr snart meldingen er ute
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Aldara
23.08.2018 kl 13:45 8193

Kjøpsiveren er tilnærmet null!
Salgslysten er for øyeblikket dessverre større!
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Turbon
23.08.2018 kl 16:15 8039

Billige aksjer da?
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
23.08.2018 kl 16:48 7975

Tror ikke vi skal overdrive betydningen av et eventuelt stort funn fra Samo- boringen senere i år når det gjelder prospektivitet for resten av offshore Gambia. Allerede i 70-årene boret Chevron. en tørr brønn i A2 ( Jammeh-1).Den var så nærme Samo som det vel nesten er mulig å komme. Se kartet her. Det viser bare hvor farlig det er å ekstrapolere funn til andre områder. Funn som ikke er gjort riktignok, men som har COS på 55%.

Se på kartet fra den før nevnte nyhetsmeldingen fra igår.

http://far.live.irmau.com/irm/PDF/2392_0/Samo1welllocationfinalised
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Hostesaft
23.08.2018 kl 17:24 7898

Det kommer vell litt an på meldingen? 6-7 kroner hvor hentet du det fra
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
fremogtilbake
23.08.2018 kl 19:54 7715

Dobbeltpost
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
fremogtilbake
23.08.2018 kl 21:12 7590

Flue,

helt enig i at man ikke skal overvurdere nærhet til andre funn, men Jammeh-1 ble boret off-structure i 70 årene på gammel 2D seismikk. Samo blir boret etter moderne 3D seismikk, og man kan se fra strukturkartene hvorfor Jammeh var en tørr brønn.

Tror fortsatt at Samo har veldig mye å si for verdisettelsen av både A1 og A3, i mindre grad for A4 og A6, men det betyr sikkert noe mentalt for både Gambia og de som vurderer å by på lisensen eller å farme inn. Men det ser vi jo om noen måneder i alle fall...

Men du er jo også inne på noe, det er dette som er grunnen til at jeg er mye mer sikker på A2 enn på A1 (EDIT Blingset med lisensnumrene i første versjon), der har vi tross alt sett strukturkart OG FAR kjenner både A2 og SNE.
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
24.08.2018 kl 00:12 7390

Apcl ser bra ut teknisk, har egentlig ventet på en runde ned mot krona med hull i,den kan komme nå. Hvis det skjer har jeg tenkt å kjøpe meg opp ytterligere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Aldara
24.08.2018 kl 10:17 7058

Den startet dagen med dropp ned til 1.04..
Tror noen vi får den nærmere krona..?
Mvh.
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
FkL
24.08.2018 kl 11:07 6978

Tradisjonelt har den gått nedover når vi har sett lengre tid uten oppdatering og nyheter. Derimot så er det nå så kort tid til vi får en oppdatering fra AP at den nok holder seg rimelig stabil. Rapporten kommer nok til å gi utslag den ene eller andre veien.
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Andyo
24.08.2018 kl 11:38 5913

FkL.

Dessverre går det lang tid mellom oppdateringer. Har jo en naturlig årsak i prosessene som selskapet har gående. De legger klare restriksjoner på hva som kan meldes markedet - da prosessene er kommersielt og juridisk sensitive av natur. Man kan gjerne være enig eller uenig, men ledelsen har valgt å legge seg på en slik linje og personlig respekterer jeg det. Ville vært uheldig for prosessene om ledelsen skulle lagt seg på nivå med endel myndighetspersoner vi har blitt kjent med i feks Gambia.

Når det gjelder selve "half year report 2018" så forventer jeg at ledelsen oppdaterer der de finner det mulig og ser ikke bortifra at man får en føler på hvor man står utover det vi vet. Tallmessig så er det vel ikke det helt store man kan forvente. Antar jo at "cash burn" har økt det siste halvåret da man tross alt har hatt endel kostnader relatert til sakene - Clyde / Betto S
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
24.08.2018 kl 12:08 5850

Ja nærmer oss nå et brudd ut av kilen, kan skje anytime. Om det blir opp eller ned er ikke godt å si,men har posisjonert meg for opp.
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Aldara
24.08.2018 kl 17:06 5623

Meget pen avslutning idag!
Om dette er på vei ut av kilen oppover gjenstår å se....
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Andyo
24.08.2018 kl 22:13 5427

Da ruller ballen videre @ ICSID

August 23, 2018
The Respondent files a response to the Claimants’ observations of July 30, 2018.

https://icsid.worldbank.org/en/Pages/cases/casedetail.aspx?CaseNo=ARB/17/38

Exciting!
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Hostesaft
24.08.2018 kl 22:39 5355

Er dette kurs drivende nyheter tro?
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Hostesaft
24.08.2018 kl 23:11 5295

Ett skritt nærmere forlik tenker jeg. Regner med gambia mykner opp mens saken går sin gang
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Juuzen
25.08.2018 kl 00:38 5223

Forfriskende å se at det skjer noe. Selv for en pessimist som meg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2018 kl 00:56 5195

"August 23, 2018 - The Respondent files a response to the Claimants’ observations of July 30, 2018." (Takk, Andyo!)

Umulig å vite om dette er en detalj, eller noe viktig. Om dette er "kursdrivende" eller ikke, avhenger av tolkningen i markedet.
Voldgiftsdomstolen har etterlyst dokumentasjon fra Gambia, (slik jeg husker det ?) - og nå har Gambia tydeligvis fått sortert i papirene etter diktatoren, og funnet noe. Så får vi snart se hva retten sier om dette svaret.

Det skjer i alle fall noe nå, og voldgiften er kommer et steg videre. Flere på HO spår at det går mot forlik. Ikke usannsynlig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
25.08.2018 kl 08:58 4995

Tatt fra Shab_de_hut på Hotcopper.

Sammenstilling av alt som har skjedd i voldgiftssaken mellom APCL og Gambia siden oktober 2017. Meget bra oversikt. Også noen kommentarer fra andre under.

https://hotcopper.com.au/threads/apcl-vs-gambia-arbitration.4385753/#.W4D8lxo8yf0
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Andyo
25.08.2018 kl 09:50 10125

Juuzen.

Du må stole på jussen ;)

Kvasi.

Strammer seg til for nå skjer det faktisk noe @ ICSID. Det er jo dette man har ventet på i over 1 år..

Slik jeg vurderer det burde jo dette være som en "run up" til drilling. Det er jo tilnærmet større oppside for oss enn det er i en oljebrønn. Må jo være en attraktiv "CoS" ;)

Uten å legge for mye i det så kan man kanskje lese litt ut av prosessen. Vi ("claimant") brukte nøyaktig en måned å respondere, som trolig er max. tid, så antar det indikerer at vi drøyer. Gambia ("respondent") brukte kortere tid, ergo de ønsker gjerne fortgang.

June 27, 2018
The Tribunal holds a first session by telephone conference.

June 29, 2018
The Respondent files a further submission on its preliminary objections under ICSID Arbitration Rule 41 (5).

June 29, 2018
The Tribunal issues Procedural Order No. 2 concerning procedural matters.

July 30, 2018
The Claimants file observations on the Respondent’s preliminary objections pursuant to ICSID Arbitration Rule 41(5).

August 9, 2018
The Tribunal issues Procedural Order No. 3 concerning procedural matters.

August 23, 2018
The Respondent files a response to the Claimants’ observations of July 30, 2018.

https://icsid.worldbank.org/en/Pages/cases/casedetail.aspx?CaseNo=ARB/17/38

Strammer seg til da begge parter har nå spilt ut sine kort og slik jeg vurderer har nok sjansen for forlik aldri vært større enn nå.

Fastholder det jeg tidligere har skrevet om at dette må føles lite behagelig for Gambia da de nok føler et press ved at de har en pågående lisensieringsrunde hvor fremdrift lar vente på seg. Det er en lang liste interessenter som antageligvis er lite fornøyd med den manglende fremdrift da man skulle til nå sett bud behandlet og tildeling av "PSCs".

I tillegg vet vi at FAR (med eller uten Petronas som JV partner - farm-out skal godkjennes av Gambia) skal igang med spud av Samo-1 i løpet av Q4. Dette innebærer for Gambia (og også APCL) en risiko på ned/opp-siden om resultat av spud på Samo-1 skulle bli kjent før voldgiftssaken er løst om man ikke kommer til forlik.

Så internasjonalt tar nok ikke dette seg særlig godt ut på noen som helst måte og øker nok ikke attraktiviteten til Gambia som sted å gjøre investeringer.

Går en spennende tid i møte om ikke annet og 2. halvår 2018 kan jo gå inn i historiebøkene for jeg tror nok man sjeldent har sett maken på OSE skulle dette løse seg ;) Oppsiden er jo ganske sprek for å si det mildt.

///

Fant forresten noe interessant. Sammenliknet med en tilsvarende sak med 41(5). Ser at 41(5) ikke fremkommer i siste svaret fra Gambia slik det gjør i denne saken ?

"The Respondent files further observations on preliminary objections pursuant to ICSID Arbitration Rule 41(5)."

https://icsid.worldbank.org/en/Pages/cases/casedetail.aspx?CaseNo=ARB/12/12

De er jo ekstremt formelle i ICSID så hva har egentlig Gambia respondert til da det ikke er referanse til 41(5) nå i vår sak?

"The Respondent files a response to the Claimants’ observations of July 30, 2018."

///

LYKKE TIL!
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Turbon
25.08.2018 kl 10:44 10054

@Warom og @Andyo... Takk.
Er helt mine tanker og!
Kjöper en del mer i uken.
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Aldara
25.08.2018 kl 11:13 9997

Mi 2....
Kjøper på mandag..
Forøvrig steg den bra like før slutt fredag?
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
fremogtilbake
25.08.2018 kl 14:13 9821

(EDIT for diverse trykkleifer)

Ser ikke helt hvorfor dette burde være kursdrivende siden vi ikke vet hva det innebærer, men kursen kommer nok til å gå opp på mandag allikevel.

Det som er positivt er at vi er ett steg nærmere en avgjørelse. Litt synd at ICSID ikke har oppdatert disse hendelsene litt oftere når de har en såpass god måte å kommunisere på. Jeg har aldri vært med på en voldgiftssak med ICSID, men de er mye flinkere til å holde omverdenen orientert om status enn andre, tilsvarende organisasjoner. Men det har vel vært sommerferie der også, det er kanskje grunnen til at det kom såpass mye på en gang.

Her er mine observasjoner og tanker. Vi nærmer oss helt klart en avgjørelse på 41(5). Den 23 August svarte Gambia på APCL sitt svar av den 30 Juli. Det de svarte på der, var jo et tilsvar til Gambia om 41(5), så implisitt er det jo et tilsvar til 41(5). At de bruker andre ord, ville jeg ikke henge meg for mye opp i, ei heller noen dager frem eller til når det gjelde svaret. Kanskje Gambia har dårligere tid på seg, men det er nok å lese litt mye ut av et par dagers forskjell i svartid.

Spørsmålet nå er vel hva som skje videre. det er umulig å vite hva Procedural Order nummer 3 går ut på. Kanskje den sier litt om videre prosess, og tidspunktet for en behandling/avgjørelse av 41(5), men det vet vi ikke. Kanskje det blir en telefonkonferanse eller personlig møte snart for å ta avgjørelsen på 41(5), men det er kanskje naturlig at APCL får svare på Gambia sitt tilsvar av den 23 August først. Jeg vil tippe at det kommer et svar til fra APCL, altså i midten av eller slutten av September, og at neste steg - som da antageligvis er et møte om 41(5) - kommer i løpet av Oktober/November. Det får vi muligens en oppklaring på ved kvartalsresultatet.

Kan ikke tenke meg at det blir et forlik nå FØR 41(5) er avgjort. Det har ingen hensikt for Gambia å inngå forlik før hele saken kanskje blir avgjort i løpet av et par måneder (om de da har penger til å fortsette...) Om saken IKKE går i Gambias favør, kan jeg være enig med at det vil være tidspunktet for størst sannsynlighet for forlik, men ikke nå før den avgjørelsen er tatt.

Det er for sent for Gambia å få gjort budrunden nå før Samo blir spuddet - OM Gambia da ikke trenerer godkjennelse og borestart på Samo nettopp fordi de vil ha på plass budrunden før borestart. Om det ikke er bevisst fra Gambias side, og FAR kommer til å bore i Q4, er det rett og slett umulig å få på plass en hel budrunde med godtatte anbud, ferdigbehandling og godkjennelse av PSC før resultatet av Samo er kjent. Det toget er nok gått, samme hvordan man snur og vender på det (igjen, med forbehold om Samo bevisst blir trukket ut).

Har Gambia derimot allerede i prinsippet godtatt FAR med Petronas eller CNOOC som partner (og at dette innebærer at APCL får beholde en større eller mindre andel), kan det nok skje, men det er den eneste konstellasjonen jeg kan se for meg som kan få en PSC på plass før borestart og resultat på Samo. Og selv da skal APCL, FAR med partner og Gambia bli enige. Det er knapt nok med tid, så jeg har ikke så mye tro på det.

Med andre ord, jeg tror det muligens blir et tilsvar fra APCL på Gambias svar av den 23 August, før møtet der 41(5) blir avgjort i perioden September til November, med en offentliggjøring av beslutningen deres før året er omme. Noe oppdatering om tidslinjer og videre prosess bør komme den 31, det er ingen ting som tilsier at tidslinjer og prosessen der er konfidensiell.

Før 41(5) blir avgjort, kan jeg ikke se noen logisk grunn til at det blir forlik, men det kan bli det med en gang etterpå. Som sagt, FAR og partner KAN være en kompliserende faktor der. Det blir interessant å høre hva selskapet kommer med på Fredag...!
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Turbon
25.08.2018 kl 14:17 9811

Tommelmanden opp FoT :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
25.08.2018 kl 15:40 9689

Det som er litt synd er at selv om APL skulle beholde eierandel i Gambia og Senegal så fikk de antakelig ikke utnyttet perioden med svært lave utbyggingskostnader.Hvis oljeprisen fortsetter å stige vil dette bli mer og mer markert. Heldige var de som har benyttet denne tiden til leting og ikke minst utbygging for så høste nå fremover. På f.eks. Johan Svedrupfeltet traff man helt optimalt. Dog vet man selvsagt ikke med sikkerhet hvordan dette vil utvikle seg i årene framover. Uansett er det ergelig med alle utsettelse selv om dette ikke kan pålegges APCL i særlig grad.
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Andyo
25.08.2018 kl 16:13 9629

F&T.

Nå tror ikke jeg problemet er bud og de skal jo iht til Gambia sin egen tidslinje nå være mottatt. Antageligvis er det nok tildelingen av kontrakter - PSCs som kan bli noe problematisk rent offisielt iallefall ;) Så jeg følger nok ikke deg på at det vil være "umulig" å komme i mål med budrunden før FAR (+JV?) spud på Samo-1 eller iallefall innen resultat av denne (Q4).

http://thepoint.gm/africa/gambia/article/petroleum-ministry-to-allow-shortlisted-bidders-submit-request

"The government would then decide on the successful bidders by mid of this year with the likelihood of awarding PCSs in the subsequent months."

- "Mid year" er "bygone" her vi står og snart tar i mot september måned (fortsatt en mnd igjen av Q3). "Bids" kan allerede være på bordet men "awarding PSCs" (offisielt isåfall) kan bli vanskelig, iallefall på A1 og A4, om ikke enighet inngås :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
fremogtilbake
25.08.2018 kl 16:57 9543

Andyo,

Ting Tar Tid (TTT), særlig når det gjelder store kontrakter i oljeindustrien. Helt enig at tildeling av PSC neppe vil skje (i hvertfall ingen gode) før voldgiften er avklart. Selv om de ble enige i morgen, tror jeg det er knapp tid igen. Jeg har vært med på en del PSC forhandlinger, og det er ting som tar tid. Her er det i tillegg alt rundt voldgiften også.

Ikke umulig (ingen ting er "umulig"), men bare veldig usannsynlig etter min mening. For øvrig så har jeg vondt for å tro at noen (kanskje med unntak av FAR i en eller annen konstellasjon) vil inngå en PSC på A1/A3 før de vet resultatet av Samo. Ser ingen logikk i at det skulle skje, og da tror jeg A4 og A6 også komme senere. Men om vi må vente en 3 - 4 måneder til før det blir avklaring på de lisensene, er ikke det så veldig lenge (etter min mening).

Og grunnen til at ingen vil gjøre det før de vet resultatet, er at ingen vil bruke en masse penger og betale en stor budpremie FØR resultatet er kjent. Mye mer fornuftig for oljeselskaper da å betale litt mer etter at et (forhåpentligvis) funn, i hvertfall etter min mening. FAR er i en litt annen situasjon fordi de sitter på informasjon om SNE og A2 som ingen andre gjør. Det betyr ikke at de vil legge mye penger på bordet, bare at de kan ta en avgjørelse på et litt annet grunnlag.

Men vi får se hva som blir sagt på Fredag, ingen tvil om at det blir en spennende høst i Gambia!
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Andyo
25.08.2018 kl 17:24 9496

F&T.

Vi kan gjerne være uenig og det er ikke første gang ;) Må ta med alle synspunkter og det er jo fint med meningsutveksling.

Det blir en svært spennende høst og tørr vel påstå helt avgjørende høst for selskapet sin del. Nå er det mange baller i luften og lander en av de i mål ser vi en helt annen prising.

- Gambia @ ISCID; avklaring på 41(5) og sannsynligheten for mulig forlik er vel økende etterhvert som saken pågår. Risk/reward bør jo være tiltalende da alle skulle være med på «run-up» til drilling så bør vel ikke avklaring på en sak være så skremmende ;) Liker jo bedre «CoS» nå uten å dele ut noen prosenter %.

- Senegal @ ICSID; på min blokk et stort spørsmåltegn til det vi har vært vitne til der. Forstår det ikke men liker og tro at jeg ser en viss logikk i det hele. Der mange tenker (klart det er naturlig) at det kan bli et nytt Gambia mtp. tidsperspektivet så antar jeg heller etter perioden med forhandlinger nå tok slutt at det naturlige var da å ingangsette tvisteløsningshandlinger @ ICSID og på den måte sette klare rammer for videre diskusjoner. Som JP selv skriver «initiating official dispute resolution proceedings in order to underpin and shape discussions with the government». Det er jo noe med dette Senegal mysteriet på ROP som ikke helt rimer.

For det første ser jeg ikke hvordan to selskaper kan hevde eierskap til samme lisens ROP da de ikke har noen form for avtaler seg i mellom.

For det andre kan jeg ikke forstå hvordan Total som en seriøs aktør går til det steg å igangsette aktivitet på en lisens annen aktør hevder de har eierskap til iht kontrakt - ROP PSC. I tillegg nylig aktivitet hvor intensjonen er farm-out til Petronas.

- Er ikke utenkelig at de innenfor inngått kontrakt har mulighet til å gjennomføre ovennevte. Det er jo tross alt ikke Total man har tatt til voldgift, men likeså kan jo Total på sikt bli skadelidende om da ikke APCL og myndigheter i Senegal finner en felles løsning.

Når det gjelder SOSP så står man nå med en søknad som ikke er behandlet - ikke godkjent eller avslått. Ei heller har man mottatt formell terminering av lisensen i tidsrommet fra lisensperioden utløp til i dag.

Nå er jo dette to uavhengige kontrakter ROP PSC og SOSP PSC som betyr at de skal behandles deretter. Dog har jeg jo en følelse av at de begge er linket i denne tvisten som nå pågår.

Skal bli spennende å følge;)

- Sierra Leone; tror man undervurderer appetitten for «ultra deep water» lisenser og APCL står jo med de mest modne lisenser der da de har investert og skutt seismikk. Drill / drop november 2018!

Så høsten kan bli heftig;) Håper på storm i kastene i favør APCL jollen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.08.2018 kl 00:12 9208

Halve septemberlønnen pluss litt gammelpeng går sporenstrekk inn på APCL, da jeg vedder på at de kommer frem til en avtale alle kan leve med...

Må være og tenke positivt vet man , her får vi kvitt eller dobbelt... spennende uker....
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.08.2018 kl 00:55 9162

Og at det går forferdelig lang til i Afrika er vi vel klar over alle man, og da mener jeg riktig lang tid...
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Aldara
26.08.2018 kl 20:05 8726

Er det fom imorgen vi ser stigning i forb med posisjonering..?
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Humle
26.08.2018 kl 21:07 8624

er lov å håpe, men jeg ser ingen grunn til at den skal opp før det kommer fler news eller "rykter”. Skal bli moro om de kommer med oppdatering til fredag. Alt kan skje ila kort tid fremover nå. Drill/dropp i SL og forlik i Gambia. Senegal tror jeg vil ta en god stund
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Solux
26.08.2018 kl 21:59 8527

Bra diskusjon på tråden! September begynner denne uken - jeg sitter i spenning å venter! Lykke til alle
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Hostesaft
26.08.2018 kl 23:04 8411

Gøy om den i slutten av september hadde stått i 4-5kroner. Er nok ikke umulig. Hvis alt kommer som perler på en snor
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Andyo
26.08.2018 kl 23:17 8377

Ser det ikke som umulig at alle våre pågående prosesser vil kunne avklares i løpet av H2.

Status er at vi har fem muligheter om man velger å samle mulighetene slik;

*2 x Sierra Leone da på lisensene SL-03 og SL-4A-10 og etter oppdatert vurdering av de prospektive ressurser med økt appetitt for "ultra deep water" lisenser mye grunnet økt oljepris og teknologisk utvikling, så blir det spennende da vi er to måneder unna at selskapet må ta stilling til "drill/drop".

"We are delighted that we have seen such a material increase in our independently assessed prospective oil resources in Sierra Leone to over 2.5 billion barrels (unrisked)."

https://newsweb.oslobors.no/message/441321

*1 x Gambia ved at APCL vinner frem eller det inngås forlik mellom partene i sak @ ICSID - ARB/17/38

Siste oppdatering er da;

"August 23, 2018
The Respondent files a response to the Claimants’ observations of July 30, 2018."

https://icsid.worldbank.org/en/Pages/cases/casedetail.aspx?CaseNo=ARB/17/38

- Skulle ovennevnte inntreffe vil jo naturligvis begge lisenser gjeninsettes under APCL sitt eierskap og det åpner opp muligheter for "farm-out" på A1 og A4 (2x).

*2 x Senegal da på lisensene ROP og SOSP.

Synes følgende er spesielt interessant i den forbindelse fra JP;

"Our legal position regarding our rights over the licences in Senegal remains unchanged. We
are taking this step of initiating official dispute resolution proceedings in order to underpin
and shape discussions with the government..."

http://www.africanpetroleum.com.au/system/files/press/APCL%20-%20Senegal%20and%20Gambia%20-%20FINAL.pdf

- Som nevnt tidligere er det åpenlyst at partene har hatt noe å diskutere og man gikk inn i en periode på 3 måneder hvor man skulle løse den/de tvist(er) som var mellom partene iht til kontrakter - ROP / SOSP PSCs. Våre representanter var Betto S. og perioden ble så forlenget uten at man kom til enighet da.
- Da er min umiddelbare tanke at det eneste rette og naturlige fra APCL og ledelsen sin side var da å søke til ICSID. Med det eksponerer ikke APCL seg til det man kaller "Africa time" men snarere setter man rammer og det aller viktigste klare tidsfrister for videre diskusjoner. Som JP selv informerer "underpin and shape discussions with the government".
- Det er også andre parter involvert Total (Petronas?) som ikke direkte er berørt da det er myndigheter i Senegal vi har uoverenstemmelser med, men som vi ser nå utspiller seg i Gambia (ref. "licensing round") så blir lisenser under voldgift låst opp inntil sak(er) er løst. Pt. er ROP og SOSP meldt inn men enn så lenge er ikke voldgift igangsatt.
- Min antagelse er at de diskusjoner som innledningsvis tok plass fort kan avsluttes før det går så langt som til en langvarig prosess @ ICSID!

Samlet sett er det så mye oppside potensiale her i de muligheter som foreligger, så jeg velger fortsatt å stole på at ledelsen vil vinne frem i en eller flere av de pågående prosesser. Det har vært en lang reise med både opp / nedturer og det er enorme verdier vi her forsvarer, men mye kan falle på plass nå i løpet av 2H-2018.
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
klaesp
27.08.2018 kl 08:07 8119

Andyo, bra oppsummering av mulige sluttninger.

Angående Rop/Sosp lisenser
Det er også andre parter involvert Total (Petronas?) som ikke direkte er berørt da det er myndigheter i Senegal vi har uoverenstemmelser med, men som vi ser nå utspiller seg i Gambia (ref. "licensing round") så blir lisenser under voldgift låst opp inntil sak(er) er løst. Pt. er ROP og SOSP meldt inn men enn så lenge er ikke voldgift igangsatt.
- Min antagelse er at de diskusjoner som innledningsvis tok plass fort kan avsluttes før det går så langt som til en langvarig prosess @ ICSID!

Her har faktisk IKKE myndighetene noen valg, er sikker på at vi får en løsnig,alt annet faller på sin egen urimlighet
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.08.2018 kl 08:39 8041

tja
må si jeg er imponert over standhaftighet til APCL haussere, ca 600 dager på rad med overbevisende hausing og løfter om kursoppgang hele veien fra kr 4 til kr 1,09.
hver dag med nye spekulasjoner, fake news , ryktespredning og løgnaktige utspill
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
FkL
27.08.2018 kl 10:18 7874

Dette ble dessverre litt for mye til å provosere, men du skal ha for forsøket.
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
28.08.2018 kl 00:50 7382

ER vel bare å vente på fasiten ? Legger jo merke til at for hver dag nå som går med stadig mindre utslag kommer til et punkt der retningen i apcl gis.
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare