APCL- Ny spennende «asiatisk aksjonær»

Warom
APCL 20.08.2018 kl 14:31 42821

Personlig er jeg overrasket over at det faktum at M&G har solgt ganske mye aksjer ikke har medført noen videre «merkbare» korreksjoner på kursen.
På den listen jeg tok ut den 10.08(beholdning pr 07.08 så dukket det opp en ny «aksjonær» på 19. plass med rett over 900k aksjer. Dette er en nominee konto som holdes av Nomura International. Jeg tar tatt ut ganske så mange topp 20 lister de siste månedene og denne aksjonæren har jeg aldri sett før. Kanskje ikke noe oppsiktsvekkende i seg selv(men det er før man begynner å sjekke litt nærmere)

http://prntscr.com/kkr7cv

Vi vet jo at Petronas(Malaysia) allerede har inngått avtale med FAR på A2/A5(selv om den enda ikke er godkjent av myndighetene). Litt om Petronas fra wikipedia:

"PETRONAS, short for Petroliam Nasional Berhad (National Petroleum, Limited), is a Malaysian oil and gas company that was founded on 17 August 1974. Wholly owned by the Government of Malaysia, the corporation is vested with the entire oil and gas resources in Malaysia and is entrusted with the responsibility of developing and adding value to these resources"

Når man sjekker litt rundt vår «nye asiatiske aksjonær» så kommer blant annet dette:

Nomura Asset Management in Malaysia
We are an active investment house providing direct investment solutions for institutional investors and wholesale funds to be marketed through our distribution partners. In Malaysia, we are Nomura Asset Management Malaysia Sdn. Bhd. and Nomura Islamic Asset Management Sdn. Bhd., your partners in investment.

https://www.nomura-asset.com.my/

Linken Nomura/Petronas/myndigheter kan vi bla se her:

https://www.petronasgas.com/IR/Lists/IR%20Events/DispForm.aspx?ID=17&ContentTypeId=0x01007641035F2AF1D74CAE402EDE5929FD6A

Og denne:

https://www.nomura-asset.com.my/index.php/nomura-asset-management-malaysia/about-us-namm

"At present, we count Government Linked Institutions and Insurance Companies amongst our clientele."

Som sagt i starten av TS’en så har jeg hatt vanskeligheter med å forstå at ikke M&G sitt «nedsalg» skulle få større konsekvenser for kursen enn det har fått. Det er «noen» som tar imot aksjer hele tiden der kursen ligger ganske så stabil. De siste 10 børsdager med ett gjennomsnitt av ca 1,7M per dag(da har jeg ikke tatt med 03.08 der volumet var ekstraordinært med ca 10M aksjer som alene kan få en til å undre.)

Vi husker all den gang Henderson «offisielt» solgte ut ca 7M aksjer men dukket likevel opp som aksjonær med 6,1 M aksjer i årsmeldingen uten at dette kommer frem på topp 20 listene.
Når det gjelder Total og Petronas i Senegal er det vel vanskelig å vite med sikkerhet hva vi skal lese ut av det, men her kan det jo tenkes at enten gir de fullstendig faen i oss, eller så er vi involvert. Det kan egentlig være begge deler, men her skal vi ta med oss at Senegal helt nylig har henvendt seg til Petronas for hjelp til å trene opp ansatte og bygge fundament for oljesektoren (de skal rett og slett lære av Petronas). Så at de kan være involvert sammen med oss og myndighetene er helt realistisk:

http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2018/07/25/senegal-wants-to-copy-malaysia-in-oil-education-islamic-institutions-and-city-planning/

Jeg har sågar vært innom tanken om at de har jobbet med en løsning hvor både Senegal, Total og Petronas skal være happy, og gjør de oss happy så er vel egentlig alle happy? Petronas får 30% av ROP, og kanskje 60% av SOSP?

Dernest løper tankene videre her til avtalen på A2/A5 som av uforklarlige årsaker «aldri closes». Denne uken er det seks måneder siden den ble signert, men fortsatt er den ikke godkjent av myndighetene.

Om vi snakker med Petronas om Senegal så kan vi så utvilsomt gjøre det samme om Gambia, som igjen kan føre til at det er i alles interesse at en av de andre får A2/A5, feks CNOOC?

Det er jo et puslespill av dimensjoner der nede hvor alle de store forventer å få sin del av kaka, og vi vet jo at dette for lengst har havnet på politisk nivå. Jeg tror derfor ikke at "noen får alt", eller med andre ord i pose og sekk, da både Senegal og Gambia er avhengig av å holde relasjonene gode med alle. Det kan spekuleres i at tanken var å gi A1/A4 til kineserne og at det var derfor CNOOC lot Petronas få A2/A5. Om det nå har vist seg vanskelig å låse opp A1/A4 kan det derimot endre seg, og om vi er i dialog med Petronas om SOSP er det veldig naturlig at naboblokkene A1/A4 er med i diskusjonene. Det kan igjen gjøre det naturlig at Petronas gir fra seg A2/A5 som da kan forbeholdes kineserne.

Jeg tror det er gode grunner til at dealen på A2/A5 fortsatt ikke er closet, og det er at alt henger sammen «med alt». Når noe først faller på plass de nede tror jeg mye skjer på kort tid :)

……og mens «dette spillet»(eller spekulasjoner om en vil) ser ut til å fortsette så har vi altså fått en ny aksjonær på topp 20 listen med «sterk tilknytning» til Petronas/Malaysiske myndigheter. Har en sterk mistanke om at det ligger mange flere nominee-kontoer nedunder topp 20 ;)

Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Aldara
30.08.2018 kl 15:13 4601

Her finnes ikke et fnugg av en tøddel av forventning til noe som helst imorgen...
Vi kan heller da ikke gå mye ned hvis nada nytt rapporteres!
Maling som tørker er rene thrilleren i forhold til kursendringene i apcl...
Makan til triste greier!!
Fy f!!
Redigert 20.01.2021 kl 23:15 Du må logge inn for å svare
Warom
30.08.2018 kl 15:41 4548

Aldara;
Du må ikke se så mørkt på det ;)
Det har vært en "grei" sidelengs bevegelse siste 30 dager rent teknisk.
Det ligger en fin oppside der ved "ok rapport" men også en teknisk nedside.

https://goi.nf/?krwcbqcgcilo

....men ser man litt på 6mnd "nedside"

https://goi.nf/?coueddenvdtd

....så vil man se en ganske så massiv volumstøtte 1,- men oppsiden er ganske så "uutforsket" opp til ca 1,60. Det betyr ikke at man ikke kan gå ned under 1,- ved en "negativ" rapport, for det vil vi nok. Jeg tror imidlertid at man likevel raskt vil "konsolidere" over 1,- igjen om det skjer.

Det er bare å vente å se, eller evnt ta action nå i dag :)
Redigert 20.01.2021 kl 23:15 Du må logge inn for å svare
FkL
30.08.2018 kl 16:38 4451

Kommer ikke til å være den siste som leser den rapporten i morgen nei. Det må jo komme en oppdatering, selv om endelig resultat ikke foreligger.
Redigert 20.01.2021 kl 23:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.08.2018 kl 16:45 4430

Jeg valgte å laste i dag. Blir spennende i morgen, lykke til alle dere som solgte i dag !
Redigert 20.01.2021 kl 23:15 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
30.08.2018 kl 16:48 4421

Warom er så enig. Vi kan nok få en runde ned mot kr.1.Har egentlig ventet på dette, Bare å ta imot med begge hender hvis det skjer he he, som jeg har sagt det kan slå begge veier ut av kilen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:15 Du må logge inn for å svare
thief
30.08.2018 kl 16:53 4401

Blir nok ingen konkrete beskrivelser av de pågående prosesser,men små hint kan vi nok få:)
Redigert 20.01.2021 kl 23:15 Du må logge inn for å svare
ecb
31.08.2018 kl 11:08 4001

noen med oppdaterte aksjonærlister, spesielt med tanke på M&G og Nomura kontoen?
Redigert 20.01.2021 kl 23:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.09.2018 kl 09:05 3679

Warom - klikk gjerne på søkefeltet inne på xi, sendt deg privat melding som da skal dukke opp.
Redigert 20.01.2021 kl 23:15 Du må logge inn for å svare
Warom
06.09.2018 kl 09:25 3620

Har svart deg :)
Redigert 20.01.2021 kl 23:15 Du må logge inn for å svare