LNG tankere som er lite kostnadsefektive og bør hugges.

Slettet bruker
FLNG 10.04.2020 kl 14:01 5444

LNG skip har lengre leve tid enn andre tankere ettersom de er voldsomt mye dyrere å bygge, men det går en grense for alt.
Jeg kopierer inn ett knippe (omkring 45) LNG tankere bygget helt fra 1970 tallet til 1990 som har til felles at de fleste skal ha kostbare kjele/turbinanlegg som fremdriftsmaskineri. Det fungerer fortsatt, men de har ikke nedkjølingsanlegg som gjør at de i må slippe gass ut i masten når du kjøler ned tankene før lasting.
I tillegg er de naturligvis mye mindre kostnadseffektive. Om de får en skade på turbin eller gear som ikke enkelt kan repareres så blir de også til all sannsynlighet kondemnert. Det kan nevnes at de fortsatt kan brukes til LPG også ettersom noen av de har nedkjølingsanlegg for LPG, men ikke LNG som har ett mye mere krevende kokepunkt.

Navn, Flag, Bygge år,

Atlantic Energy KOR 1984
Bachir Chihani MNG 1979
Baltic Energy PAN 1983
Bebatik BRN 1972
Bekalang BRN 1973
Bekulan BRN 1973
Belais BRN 1974
Belanak BRN 1975
Bering Energy MHL 1978
Bilis BRN 1975
Caribbean Energy KOR 1980
Echigo Maru JPN 1983
Ekaputra 1 IDN 1990
Gandria MHL 1977
Gimi MHL 1976
Golar Freeze MHL 1977
Golar Spirit MHL 1981
Gulf Energy MHL 1978
Koto 1984
Laieta PAN 1970
Larbi Ben M'Hidi ALG 1977
Lng Aquarius USA 1977
Lng Aries USA 1977
Lng Bonny BMU 1982
Lng Capricorn MHL 1978
LNG Edo BHS 1980 72561
LNG Libra MHL 1979
LNG Port Harcourt BMU 1977
Lng Taurus USA 1979
LNG Virgo MHL 1979
Lucky FSU MHL 1981
Mediterranean E KOR 1984
Methania BEL 1978
Mourad Didouche DZA 1980
North Energy KOR 1983
Northwest Sang AUS 1989
Northwest Snipe AUS 1990
Northwest Swallow JPN 1989
Northwest Swift JPN 1989
Ocean Quest NIS 1979
Ramdane Abane CYP 1981
Senshu Maru JPN 1984
Tenaga Lima MYS 1981
Tenaga Tiga MYS 1981
Wakaba Maru JPN 1985

Redigert 20.01.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 14:49 5409

Med verden nedstengt brukes det langt mindre gass. Behovet for LNG frakt faller betydelig. Det var allerede frykt for fulle lagre men med hele verden nedstengt må det nesten gå til helvete også her. Overlever de med enorm gjeld om inntektene forsvinner?
Redigert 20.01.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 15:09 5384

Ja om forbruket av gass går ned så kan det gå helt eller delvis til helvete, men det er jo lagt til rette for at forbruk av gass skal gå opp.
I tillegg er mange av skipene veldig gamle, og det er helt utrolig at de er i fart.
Har søkt litt på AIS og 42 år gamle Bering Energy ligger i Haugesund kan jeg se.
https://www.marinetraffic.com/no/ais/details/ships/shipid:711388/mmsi:538001389/imo:7390155/vessel:BERING_ENERGY

Mange av disse skipene jeg nevner ovenfor ligger vel i ro, kanskje som lager, noen allerede dead, men mange er "still going strong".
Redigert 20.01.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2020 kl 10:50 5201

Dette er gammelt nytt, men limer det inn allikevel
Selv om det er Corona tider og lav oljepris så stopper ikke utviklingen.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/01/28/7492435/lorentzen-and-amp-stemoco-venter-lng-gjennombrudd-i-shipping
Redigert 20.01.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2020 kl 11:17 5160

FLEX LNG Price Target & Analyst Ratings;

https://www.tipranks.com/stocks/flng/price-target?ref=AR_STOCK
Redigert 20.01.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2020 kl 11:41 5138

Interessant artikkel av 10/4-2020
https://www.hellenicshippingnews.com/lng-shipping-market-shipping-cost-slightly-declining/

Artikkelen avslutter med at markedet kan forvente en ytterligere reduksjon i LNG-fraktkostnader, noe som kan oppmuntre til langdistanse LNG-tilbud og øke LNG-etterspørselen, noe som har avtatt hovedsakelig på grunn av Covid-19 spredning over hele verden.
Redigert 20.01.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2020 kl 11:55 5114

Her har vi årsaken til kursaviket i FLNG hvor kursen i Oslo stengte på kr. 51,05, (onsdag 8. april) mens den på Nyse torsdag 9. april stengte på 5,94 dollar opp 6,13 %
Dette utgjør en forskjell på 10 kr
Nedenfor ser dere årsaken;

https://www.lngindustry.com/liquid-natural-gas/09042020/us-lng-cargoes-bound-for-china-after-tax-waivers-announced/
Redigert 20.01.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
Lynmann
16.05.2022 kl 22:59 2372

Til denne to år gamle liste;
Navn, Flag, Bygge år,

Atlantic Energy KOR 1984: (Scrappa 2020)
Bachir Chihani MNG 1979
Baltic Energy PAN 1983: Scrappa 2021
Bebatik BRN 1972
Bekalang BRN 1973
Bekulan BRN 1973
Belais BRN 1974
Belanak BRN 1975
Bering Energy MHL 1978
Bilis BRN 1975
Caribbean Energy KOR 1980: Scrappa 2021
Echigo Maru JPN 1983
Ekaputra 1 IDN 1990
Gandria MHL 1977
Gimi MHL 1976
Golar Freeze MHL 1977
Golar Spirit MHL 1981
Gulf Energy MHL 1978
Koto 1984
Laieta PAN 1970
Larbi Ben M'Hidi ALG 1977
Lng Aquarius USA 1977
Lng Aries USA 1977
Lng Bonny BMU 1982: Scrappa 2020
Lng Capricorn MHL 1978
LNG Edo BHS 1980: Scrappa 2021
LNG Libra MHL 1979: Scrappa 2020
LNG Port Harcourt BMU 1977
Lng Taurus USA 1979
LNG Virgo MHL 1979
Lucky FSU MHL 1981: Scrappa 2020
Mediterranean E KOR 1984: Scrappa 2021
Methania BEL 1978
Mourad Didouche DZA 1980
North Energy KOR 1983: Scrappa 2021
Northwest Sang AUS 1989
Northwest Snipe AUS 1990
Northwest Swallow JPN 1989
Northwest Swift JPN 1989
Ocean Quest NIS 1979
Ramdane Abane CYP 1981: Scrappa 2021
Senshu Maru JPN 1984: Scrappa 2020
Tenaga Lima MYS 1981
Tenaga Tiga MYS 1981
Wakaba Maru JPN 1985

Desse 6 står i lista til GIIGNL for 2020 som scrappa, herav 2 med teknologien til Moss:
1979 GCL (ex LNG Libra)
1981 Lucky FSU (ex Tenaga Dua)
1981 Fortune FSU (ex Tenaga Tiga)
1984 Atlantic Energy (ex LNG Finima)
1981 Pacific Energy (ex LNG Bonny)
1984 Senshu Maru

og 7 i 2021, herav 4xMoss:
1981 Ramdane Abane
1980 Caribbean Energy (ex Gaea)
1980 South Energy (ex LNG Edo)
1983 Baltic Energy (ex Wilpower)
1983 North Energy (ex Wilenergy)
1984 Mediterranean Energy (ex Wilgsas)
1997 Puteri Firus
www.giignl.org/wp-content/uploads/2022/05/GIIGNL2022_Annual_Report_May5.pdf

DividendYield, vedr. Bering Energy meiner eg å ha lest at rederiet betalar havneavgift, tankane er operative men at båtane ikkje kan gå for eigen maskin. Kanskje håpar redaren på at dei kan nyttast til lagring?

Ellers har Dansk Skibskredit verdifulle rapportar.
Dessverre har dei slutta med analysar på Lng, men dei har detaljerte rapportar på scrapping innen andre sektorar.
Kva dei skriv om komande miljøkrav for VLGC har nok også ein viss relevans for Lng:

GROWING PRESSURE ON OLDER VESSELS
Owners of older and less efficient vessels (delivered
before 2013) are most impacted by the impending
environmental regulation (EEXI and CII). Many of
these vessels will need to be upgraded or
alternatively scrapped. For the VLGCs, we anticipate
a declining age profile on Middle East-Asia trade
routes when the orderbook is delivered and surplus
capacity starts building. Many of the older vessels
will need to be scrapped.

www.shipfinance.dk/media/2209/shipping-market-review-may-2022.pdf