NOELLE
20.04.2020 kl 21:21 1757

Joakim Hannisdahl
@JHannisdahl
US #WTI crude #oil collapsing! Now -$35/bbl for May delivery as storage in Cushing said to be full. Simply astonishing & an y-axis-exploding event. Re-purposing our Brent-based #contango model to WTI theoretically implies TCE $751k/d for 6mo #VLCC storage Astonished face #OOTT #shipping
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Finsken
20.04.2020 kl 20:08 1838

Nu handles amerikansk lettolje for $0,00

Det var nu våre rederi bare skulle ha fylt opp 2 millioner fat gratis som om 6 mnd eller 1 år ville ha betalt ned en splitte ny vlcc
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
tuja
15.04.2020 kl 10:44 2259

Verdens oljelagre vil stange i taket i løpet av mai. Kun ett ord å si, CONTANGO:

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/04/15/7517644/analytiker-dette-driver-oljeprisen-ned
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
NOELLE
15.04.2020 kl 08:37 2421

Ser bedre og bedre ut for tank. Noen av de få som vil tjene penger i 2020. Store penger.

Tror vi snart får begge de ledige VLCCene på lengre TC. ADS for alle penga her. Utrolig bra posisjonert.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
14.04.2020 kl 23:33 2645

Hva er det de surrer med disse analytikerne for tiden? Har inntrykk at her endrer de mening omtrent hver dag, og det blir mye tåkeprat. Sitter de på begge sider av bordet?
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Struts
14.04.2020 kl 23:22 2684

Ingen Peer Gyntsk løktanke i det. Vanligvis ville det definitivt øke rater. Men det er ganske uvanlige tider, ikke minst alt som kommer fra disse analytikerne om dagen. Men bra du sa fra! Nok en begivenhet å følge med på i morgen!
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
tuja
14.04.2020 kl 23:21 2691

April 14 Contango & VLCC Spot Rate

Today oil contango 1 year out is a very stout $16.88. The front end fell almost $2 and the future month was up a little. At this level, I estimate VLCC's can get up to $80,000/day for a full year storage contract. This is a very profitable level particularly considering the ship only as to fill up oil at spot, anchor for 50+ weeks and then deliver to the buyer.

High contango certainly had to have contributed to the VLCC spot price today of $195,700. The spot VLCC is from: https://www.tradewindsnews.com/tankers/

The data presented is as of 4 PM EDT.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Struts
14.04.2020 kl 23:19 2701

Siste rapporterte salg: M/T =BUNGA KATSURI TIGA= 300,000 Tdw/2006 Universal USD 38,000,000 til greske kjøpere. Søsterskipet M/T =BUNGA KASTURI= (bgt 2003) ble solgt for USD 31 i mars måned. M/T =YUGAWASAN= 303,000/05 MHI (SS/DD due) ble rapportert for USD 33 mill til Transmed eller Dynacom for USD 33 mill i begynnelsen av denne måned.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
14.04.2020 kl 19:35 2895

Most significant #oil #tanker spot movements today:

#VLCC +8% to $190k/d
#Suezmax +16% to $67k/d
#LR2 +5% to $63k/d

#shipping #OOTT $FRO $ADSCME $DHT $EURN $HAFNIA $TNK $OET $HUNT $NAT $STNG $INSW $TNP https://t.co/1blTgms1uz
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
14.04.2020 kl 18:44 2972

Mulig jeg er helt løk. Men vil ikke slikt øke ratene på tankere?

LIVE SITUATION THREAD START 2020-04-14 #OOTT

CHINA-FLAGGED TANKER "SC TAIPEI" (IMO 9175535, 22,377 DWT) PURPORTEDLY FELL UNDER ARMED ATTACK IN GULF OF OMAN AT 12:48 UTC BY IRANIAN NAVY / IRGC. VESSEL WAS SAILING TO JUBAIL, SAUDI ARABIA. NOW OFF IRANIAN COAST. VIA @GlobalDryad https://t.co/FZPGn5ESVJ
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Finsken
14.04.2020 kl 16:10 3105

Ja, hva skal man si, rater på 200 000 dollars er ikke til å kimse av.
Når vi ser at over 200 vlcc'ere er brukt som lager bør kanskje også de som kaller seg eksperter forstå caset.

Altså er 25% av flåten blitt lagerskip.
I tillegg ser vi at oljeprisen går ned så fortjenesten er fantastisk på å kjøpe billig olje for å selge om noen mnd. fram i tid.
Ellers kan det se ut som om det vil ta mye lengere tid før vi er tilbake til normalen også, ser at det ikke utelukkes at hele 2020 går med.

Her er Herbjørn Hansson
https://www.nat.bm/nordic-american-tankers-ltd-nyse-nat-dividend-is-a-priority-for-nat-the-strong-tanker-market-is-continuing/
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
tuja
13.04.2020 kl 12:10 3366

SAUDI ARABIA SETS MAY ARAB LIGHT CRUDE OIL OFFICIAL SELLING PRICE TO ASIA AT MINUS $7.3 VERSUS OMAN/DUBAI AVERAGE - ARAMCO
SAUDI ARABIA SETS MAY ARAB LIGHT CRUDE OIL OSP TO NW EUROPE AT MINUS $10.25 A BARREL TO ICE BRENT - ARAMCO
SAUDI ARABIA SETS MAY ARAB LIGHT CRUDE OIL OSP TO UNITED STATES AT MINUS $0.75 A BARREL VERSUS ASCI - ARAMCO
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
NOELLE
13.04.2020 kl 09:14 3702

Olja i minus, skal nok ned mot 20 tallet om litt.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Struts
13.04.2020 kl 09:14 3706

Ingen bør påstå at du ikke følger med!
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
13.04.2020 kl 09:09 3728

Oil contango isn't going anywhere even with the historic output reduction of OPEC+ members. Brent's six-month timespread at $7.21/bbl in contango right now, wider than before the agreement.
#OOTT
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
NOELLE
13.04.2020 kl 07:21 3943

Joakim Hannisdahl
@JHannisdahl
·
7t
Limited change in #oil spot & #contango in early Asian trading post-#OPEC+ agreement. Updated economics below #shipping #OOTT $FRO $ADSCME $DHT $EURN $HAFNIA $TNK $OET $HUNT $NAT $STNG $INSW $TNP
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Finsken
13.04.2020 kl 06:30 3988

https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/US-Oil-Storage-To-Hit-Its-Limit-By-Mid-May.html

Gode utsikter for tankmarkedet, med overproduksjon på nærmere 30 mill. fat går lagrene fulle.
Vi har sett det før og vi vil se det igjen at for å ikke ta produksjon ned vil tankere bli brukt som lagring for så å bli sendt ut i markedet når produksjons begrensningene opphører.
Så var det jo også dette med verdi stigning, klarer du å selge ei last fra vlcc på 2 millioner fat 4 til 6 mnd. fram i tid kjøpt til 30 dollar og kan selges til 50 dollar fatet snakker vi om 40 millioner dollar netto..
Sier vi at lagerkostnader vil ligge på 100 000 dollar om dagen har vi på 4 mnd. 12 millioner dollar, alternativt 6 mnd. som er 18 millioner dollar.
Selvsagt vil det spekuleres rått i caset, derfor bull market på tank.
l
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
13.04.2020 kl 05:51 4028

Jaja. Ble ikke noe oljerally akkurat. Som forventet.
Halve april igjen med 30 mill fat per dag overproduksjon, uker med stigende inventory tall, konkurser.
Så mai, kuttene er ok de, men alt for lite. Og vil alle kutte som de sa?
Tallene er også blåst opp
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
tuja
12.04.2020 kl 23:44 4498

Bloomberg) -- With the coronavirus choking fuel demand and the world awash in surplus crude, even the Middle East’s main oil-trading hub has run out of room to store unwanted barrels.

Terminal operators at Fujairah in the United Arab Emirates say they’re turning down requests from traders and refiners to store crude and refined products, whereas a year ago they had ample space. The port’s 14 million barrels of commercial crude-storage capacity is just a fraction of what Saudi Arabia and Abu Dhabi provide for their state oil companies.

Without tanks to lease, traders face costly constraints on their role as matchmakers who link a specific supply here with a willing buyer there. The global oil glut is making it harder for traders to even out imbalances in the market, and the plunge in crude, down about half this year, is making matters worse.

“If tanks are leased or blocked, then traders need to push back on taking crude,” said Edward Bell, senior director for market economics at Emirates NBD PJSC in Dubai. That, in turn, could force production in some places to halt, he said.

Demand for storage, an unglamorous but essential link in the global energy supply chain, is at its highest in years. From Singapore to Cushing, Oklahoma, tanks are brimming with crude, gasoline and other products, nowhere moreso than in Fujairah, a gateway for shipments from the world’s most prolific oil-producing region.

“The current capacity isn’t enough, for sure,” said Malek Azizeh, commercial director at Fujairah Oil Terminal FZC.

Even a deal between oil producers to trim output by at least 10 million barrels a day won’t ease the storage crunch at Fujairah. Wrangling between the Organization of Petroleum Exporting Countries and its partners continued for a fourth day on Sunday, with Saudi Arabia trying to persuade Mexico to make proportionate cuts to reach a final agreement.

While such a cut would partly offset lost crude demand, Trafigura Group sees oil consumption plunging by as much as 35 million barrels daily -- roughly a third of normal global output -- as countries prolong lockdowns over the coronavirus.

Fujairah, which hugs a ribbon of coastline between the craggy Hajjar Mountains and the Gulf of Oman, cemented its position in the world’s oil-storage and supply network over the last 30 years. It started out as a refueling station for tankers shunting crude from the Persian Gulf to refineries in China, the U.S. and elsewhere. It also built tanks where traders could stockpile fuels.

As state producers Saudi Aramco and Abu Dhabi National Oil Co. boosted refining capacity and started their own trading units, Fujairah’s storage operators benefited from the increasing volumes of crude and refined products flowing to and from the Gulf. Now that refineries are processing less crude and many of the world’s vehicles and aircraft are at a standstill, those regional flows have dwindled.

Stockpiles of fuel oil and other heavy distillates at Fujairah swelled more than 30% in the past year to 15.4 million barrels, according to the Fujairah Oil Industry Zone, which oversees the city’s terminals. Local authorities don’t provide inventory data for crude oil.

Two projects to add more than 62 million barrels of storage won’t be built until next year at the earliest.

“We are going to run out of storage because the demand declines are so steep,” Amrita Sen, chief oil analyst at Energy Aspects, said in a Bloomberg Television interview.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
tuja
12.04.2020 kl 21:00 4666

https://e24.no/olje-og-energi/i/70Ooq8/opec-enige-om-historisk-oljekutt

Ifølge Rystad Energy vil oljeetterspørselen falle med massive 28 millioner fat per dag i april og 21 millioner fat per dag i mai. Det i kjølvannet av coronakrisen.

Analytikerne i Rystad Energy er derfor også skeptisk kuttavtalens størrelse.

– Dersom det blir en avtale med 10 millioner fat per dag kutt fra Opec+ samt naturlig produksjonsfall fra andre land som USA, vil oljemarkedet kun ha fått halvparten av den hjelpen den egentlig trenger nå i andre kvartal, skrev Bjørnar Tonhaugen, leder for oljemarkeder i Rystad Energy i en e-post til E24 lørdag.

– Markedet vil straffe denne nyheten med å sende oljeprisen lavere ettersom den også bare gjelder fra 1. mai som ikke vil unngå en massiv lageroppbygging av olje i april måned, fortsatte Tonstad.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
NOELLE
12.04.2020 kl 20:36 4732

Flere G20 land sier nå i tillegg at de skal fylle opp sine strategiske later for å stotte oljeprisen. Enda storre kamp om tankere 😀👌
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
NOELLE
12.04.2020 kl 20:35 4741

Flere G20 land sier nå i tillegg at de skal fylle opp sine strategiske later for å stotte oljeprisen. Enda storre kamp om tankere 😀👌
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
12.04.2020 kl 20:18 4803

Jeg bryr meg heller ikke allverdens om utbytte. Pengene tilfaller før eller siden aksjonærene. Om ikke før, så når skipene skrapes om to-tre år.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
12.04.2020 kl 20:13 4831

Nedsiden i aksjen bør være begrenset fra dagens kurs. Håper selskapet snarest inngår langsiktige
kontrakter for de to fartøyene som nå går på spot, da vil oppsiden være sikret.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
Finsken
12.04.2020 kl 20:07 4856

Hei,

har jo skrevet at balansen styrkes, så da burde det ligge i kortene at selskapsverdien øker.
Det jeg derimot ønsket å formidle er til de som ikke leser selskapsrapportene at overskuddet for q1 ikke kommer i sin helhet som utbytte.

Når det gjelder q2 vil jeg anta at vi ser rundt 4 kr/pr. aksje, slik at da bør mesteparten bli utbetalt, så tipper ca. 3 kroner.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
riskypick
12.04.2020 kl 19:44 4900

Solux og finsken
Investorer flest blåser i utbytte. De aller,aller fleste skjønner at utbytte kan bli nedprioritert i q1 for å korte ned på gjelda. Om penga går til utbytte eller sletting av gjeld spiller ingen rolle. Penga tilfaller aksjonærene til slutt uansett.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
NOELLE
12.04.2020 kl 19:35 4948

Så ADS skal holde seg nede på nærmest ATL kurser, i det beste tankmarkedet på veldig lang tid, mens de skuffer inn penger til 5 til 6 x breakeven ?? Glem det. mellom 30 og 40 kr innen 2 mnd, hvis man skal se veldig kortsiktig på det. Attpåtil kan vi ende opp med en eller flere lengre TC sluttninger. Det er meget sannsynlig. AKsjer prises ikke på utbytter alene, utbytter pr år er også det man oftest ser på. ADS kan klare 10 kr( kansje enda høyere, for 2020. Ikke mange som slår det. Klart her er det vikariende motiver. Noen har handlet og er full lastet, andre er det ikke og vil ha flere svinbillige aksjer. Usikkerhet for fremtiden er det i alle aksjer. Med lengre TC er ADS enn av de med minst usikkerhet ved inngang til nåværende latterlig lave kurs.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
Solux
12.04.2020 kl 19:13 5029

Helt rett finsken, godt noen faktisk regner på dette. Ads er bra, men utbyttet blir ikke bra før Q3.
Igjen, folk blir kjempeskuffet om de tror på monsterutbytter i H1 2020, også er fremtiden usikker. Så derfor jeg tror ads skal holde seg mellom 17-23kr
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
Struts
12.04.2020 kl 17:07 5181

Hvem er vi? Finsk investor? Fredriksen c/o SFL?
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
Finsken
12.04.2020 kl 16:54 5221

Må bare nevne at det blir ikke så veldig fett utbytte for q1 fordi vi hadde ei regning på $22,5 millioner etter klassing + skrubber på alle 3 fartøyene. Avtalen blei slik at $13,5 millioner er betalt, men restbeløpet på $9 millioner skal betales fra inntekter av q1.
Pengene blir jo ikke borte fordi gjelda går ned og egenkapital i balansen styrkes nærmest tilsvarende med fratrekk for avskrivning.
Tror at det vil være ca $4 millioner igjen hvor halvparten skal deles ut. Da regner jeg med ca. 80 øre pr/aksje.

Vi får se om vi får noe mere håndfaste meldinger for q2, men regner med at vi vil se et overskudd på minimum $12 millioner.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
Met1976
12.04.2020 kl 16:31 5287

Noen som har en formening om hvilken dato man skal sitte på aksjer for Q1 utbytte sånn omtrent?
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
Struts
12.04.2020 kl 12:41 5511

Som musikk i mine elefantiske ører! Og håper selvfølgelig du får rett!
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
12.04.2020 kl 12:36 5532

All in ADS her. Opp skal vi på tirsdag.
Hele Opec avtalen er noe tull da de går ut fra 2018 tall når de skal kutte.
Saudi skal kutte fra 11 mil til 8.5 mens de før corona produserte 9,5 ish.
USA skal ta kuttene fra allerede mistet produksjon og hvordan vet vi de som kutter faktisk kutter?
Osv osv

Lagrene begynner allerede å bli fulle verden over og vi har ikke fått flodbølgen enda, den kommer snart.

"Even the Middle East’s main oil-trading hub has run out of room to store unwanted barrels of crude"

https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2020-04-12/oil-traders-squeezed-as-crude-glut-fills-storage-at-mideast-hub#click=https://t.co/5gJbhoQYAM

Jeg sier det igjen, vi skal opp over 50kr som er godt over 100% og utbyttene blir fantastiske.
Target fra mr H er på 58 kr.
Tenk bare alle de som skal inn før utbytte, da blir det trangt. Ikke mange vet om denne utbytte bonanzaen som kommer.

Er egentlig en oljeaksje investor, men den bransjen er død i noen mnd nå. Det vil bli stygt.
Når bunden er nådd går jeg inn der igjen

Fint å la pengene vokse her til olja snur, og de vil vokse bra :)

Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
Struts
12.04.2020 kl 12:21 5588

Har også nesten bare ADSC, men noe i FRO, Softox og annet tjafs. Tradewinds har en fin (min mening) overskrift: "Tanker Storage bonanza set to run as G20 and OPEC+ output cut fails to bite deeply"

https://www.tradewindsnews.com/
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
tuja
12.04.2020 kl 11:07 5723

Jeg er også klar. Fint med ledig kapital. Har faktisk kun 2 posisjoner. ADSC og litt bear derivater. For oppgangen har vært på ekstremt labert volum.

https://finansavisen.no/nyheter/aksjeanalyse/2020/04/12/7516881/teknisk-analyse-sondagens-aksjetips
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare