NAS - Kun for aksjonærer i selskapet
Jeg har opprettet en egen tråd for aksjonærer. TEMA: General forsamling den 04.05.2020
1. Åpning av generalforsamlingen ved styrets leder, Niels Smedegaard. Opptak av fortegnelse over møtende aksjonærer
2. Valg av møteleder og en person til å undertegne protokollen sammen med møteleder
3. Godkjennelse av innkalling og agenda
4. Endring av vedtektene
5. Rettet emisjon med kontantoppgjør
6. Rettet emisjon ved konvertering av obligasjonslån til aksjer
7. Rettet emisjon ved konvertering av leasinggjeld til aksjer
8. Opptak av fortegnelse over møtende aksjonærer
9. Fullmakt til å utstede aksjer, herunder fullmakt til å utstede aksjer i en etterfølgende emisjon
10. Fullmakt til å utstede konvertible lån
Begrunn gjerne mot eller for! Men prøv å redegjøre hvorfor du mener det du skriver.
Be om tilgang hvis du ikke har fått invitasjon.
https://www.facebook.com/groups/2693912087509965/
1. Åpning av generalforsamlingen ved styrets leder, Niels Smedegaard. Opptak av fortegnelse over møtende aksjonærer
2. Valg av møteleder og en person til å undertegne protokollen sammen med møteleder
3. Godkjennelse av innkalling og agenda
4. Endring av vedtektene
5. Rettet emisjon med kontantoppgjør
6. Rettet emisjon ved konvertering av obligasjonslån til aksjer
7. Rettet emisjon ved konvertering av leasinggjeld til aksjer
8. Opptak av fortegnelse over møtende aksjonærer
9. Fullmakt til å utstede aksjer, herunder fullmakt til å utstede aksjer i en etterfølgende emisjon
10. Fullmakt til å utstede konvertible lån
Begrunn gjerne mot eller for! Men prøv å redegjøre hvorfor du mener det du skriver.
Be om tilgang hvis du ikke har fått invitasjon.
https://www.facebook.com/groups/2693912087509965/
Redigert 21.01.2021 kl 09:41
Du må logge inn for å svare
Blackbot
10.04.2020 kl 23:26
38712
Da er vi vel tilbake til regjeringens redningsplan fase 2 som utløses, og følgelig må alle kort på bordet for å få tilgang til transje 3. Drar dette ut i tid før markedet kommer tilbake så må stortinget på banen igjen med ytterligere midler. Det er vel sagt at cash-burn ligger i området 250-1000 mill/mnd, så da er det bare å regne på hva som trengs. (Usikker på om det inkluderer renter, men det vil jeg nesten anta. Selskapet ligger allerede neste brakk nå)
Redigert 21.01.2021 kl 07:23
TomW
10.04.2020 kl 23:24
38768
Ja ser jo den :)
TomW
10.04.2020 kl 23:23
38823
Statens krav gjalt vel også at leasingselskapene måtte utsette?
Blackbot
10.04.2020 kl 23:21
38859
Jeg har tapt så mye penger på dette uansett, så om jeg taper litt til på å finne ut av hva spillet handler om anser jeg som god underholdning :)
Kantarell
10.04.2020 kl 23:18
38949
Hva skjer om Obl. eiere sier ja til å utsette renter/avdrag før GS?
TomW
10.04.2020 kl 23:03
39054
Ja jeg ser den og hvis dette er "planen" så er det meget godt spilt av styret/ledelsen og all ære til de. Ser forørig i at det er mye i dette forslaget som peker mot at det spilles høyt spill. Men samtidig har jeg også litt vanskligheter med å stole på at det faktisk er spillet her. Men er det stor sannsynlighet for at de får med seg mange ob eiere på dette?
Blackbot
10.04.2020 kl 23:00
39105
Ikke hvis man sikrer at FTF tar del i en stor rettet emisjon i etterkant.
Man trenger bare negativ kontroll for å hindre dette.
Man trenger bare negativ kontroll for å hindre dette.
SjonkelRolf
10.04.2020 kl 22:53
39179
Hmm.
Ved konvertering havner Nas på utenlandske hender.
Havner Nas på utenlandske hender blir det ingen støtte fra staten. Ved konvertering er aksjonærene ute.
Er dette en total skvis av alle involverte eller misser jeg noe her??
Ved konvertering havner Nas på utenlandske hender.
Havner Nas på utenlandske hender blir det ingen støtte fra staten. Ved konvertering er aksjonærene ute.
Er dette en total skvis av alle involverte eller misser jeg noe her??
Blackbot
10.04.2020 kl 22:46
39246
Jeg er ikke sikker på at en oppklaring rundt Boeing bør komme på plass i det offentlige, følgelig kan ikke aksjonærene heller ta del i den informasjonen.
Det viktige for selskapet her er å opprettholde en illusjon om at selskapet er på randen av konkurs, samtidig som markedskursen er forholdsvis høy. Jeg er ikke sikker på hva obligasjonene handles på om dagen, men noen har sagt at det finnes kjøpere på 10% av pålydende. Si at man gir oblig-eierene 10% over markedskurs med konvertering på relativt høy kurs. Begynner man å regne på dette, så kvitter selskapet seg med enormt mye gjeld for en liten sum penger/midlertidig lav aksjekurs. Begynn så å regne på hva markedskursen av selskapet vil bli når "markedet åpner" etter en sånn stryking av gjeld. Det kan bli formidabelt bra på 3-års sikt.
Det viktige for selskapet her er å opprettholde en illusjon om at selskapet er på randen av konkurs, samtidig som markedskursen er forholdsvis høy. Jeg er ikke sikker på hva obligasjonene handles på om dagen, men noen har sagt at det finnes kjøpere på 10% av pålydende. Si at man gir oblig-eierene 10% over markedskurs med konvertering på relativt høy kurs. Begynner man å regne på dette, så kvitter selskapet seg med enormt mye gjeld for en liten sum penger/midlertidig lav aksjekurs. Begynn så å regne på hva markedskursen av selskapet vil bli når "markedet åpner" etter en sånn stryking av gjeld. Det kan bli formidabelt bra på 3-års sikt.
TomW
10.04.2020 kl 22:32
39363
Helt enig, en oppklaring rundt Boeing bør komme på plass. Har de gjort alt de kan rundt dette og hvorfor feilet det.
For egen del så klarer jeg ikke helt ha tilitt til styret/ledelsen på bakgrunn av alt surret de har drevet med i det siste. Og med det som er forespeilet her ser det ikke ut som de har tenkt mye på aksjonærene.
Realiteten kan muligvis være en annen som du er inne på. For som du er inne på skisserer denne løsningen at 90% av selskapet ender i utenlandske hender. Noen som har oversikt over hvor leasingselskapene har tilhørlighet? Eu reglene sier vel også noe om at europeiske selskap ikke kan ha en eierandel på over 49,9% utenfor eu.
For egen del så klarer jeg ikke helt ha tilitt til styret/ledelsen på bakgrunn av alt surret de har drevet med i det siste. Og med det som er forespeilet her ser det ikke ut som de har tenkt mye på aksjonærene.
Realiteten kan muligvis være en annen som du er inne på. For som du er inne på skisserer denne løsningen at 90% av selskapet ender i utenlandske hender. Noen som har oversikt over hvor leasingselskapene har tilhørlighet? Eu reglene sier vel også noe om at europeiske selskap ikke kan ha en eierandel på over 49,9% utenfor eu.
Blackbot
10.04.2020 kl 22:24
38973
Bare for å presisere: en konvertering på lave aksjekurser er ikke bra (for eksisterende aksjonærer) , men nødvendig for å opprettholde illusjonen om hvor dårlig stilt det er og dermed presse bondholders ytterligere.
Blackbot
10.04.2020 kl 22:18
39044
En ting som er helt avgjørende her er hva ståa er pr 31 03. Hva status er på Boeing-forhandlinger, hva tenker de å gjøre med flykjøpsavtalene osv. Hvis egenkapitalen er tapt så så er alt her tapt uansett. Siden de har valgt å utsette Q1 så er det som folk sier her at dette er å stemme i blinde. På den annen side så er det korrekt at styret ber om brede fullmakter her. Stoler man nok på at de har dette under kontroll?
Samferdselsministeren sa i et intervju at det var uaktuelt å redde NAS hvis kapitalen forsvant på utenlandske hender. Det kan være at dette spillet handler om å sette kreditorene i en skikkelig skvis her. Ved konvertering på lave aksjekurser og tilsvarende lave obligasjonskurser så kvitter selskapet seg med mye gjeld for en billig penge, samtidig som egenkapitalen øker med obligasjonebs pålydende (Det er dette beløpet som står i balansen). Mye usikkert her, hvilket er hensikten, men hvis man taper her så er det faktisk bedre å stemme ja til dette og la styret gjennomføre planen sin.
Jeg vurderer å endre min avgitte forhåndsstemme.
Samferdselsministeren sa i et intervju at det var uaktuelt å redde NAS hvis kapitalen forsvant på utenlandske hender. Det kan være at dette spillet handler om å sette kreditorene i en skikkelig skvis her. Ved konvertering på lave aksjekurser og tilsvarende lave obligasjonskurser så kvitter selskapet seg med mye gjeld for en billig penge, samtidig som egenkapitalen øker med obligasjonebs pålydende (Det er dette beløpet som står i balansen). Mye usikkert her, hvilket er hensikten, men hvis man taper her så er det faktisk bedre å stemme ja til dette og la styret gjennomføre planen sin.
Jeg vurderer å endre min avgitte forhåndsstemme.
Janic
10.04.2020 kl 21:58
39130
Emi bør derfor rettes først og fremst mot staten (som bør stille opp) og oss aksjonærer.
Og i mye mindre grad konvertering av gjeld, men selvfølgelig også godt å få redusert gjelden endel.
Og i mye mindre grad konvertering av gjeld, men selvfølgelig også godt å få redusert gjelden endel.
SjonkelRolf
10.04.2020 kl 21:52
39214
Styret ber om brede fullmakter her.
Mulig det er det som skal til for å redde selskapet.
Tveegget sverd dette!!
Ved konvertering av gjeld er vi nullet ganske så sikkert.
Går Nas konk står vi igjen med flytilbud vi hadde på 90 tallet
10000kr tr nord- sør.
Mulig det er det som skal til for å redde selskapet.
Tveegget sverd dette!!
Ved konvertering av gjeld er vi nullet ganske så sikkert.
Går Nas konk står vi igjen med flytilbud vi hadde på 90 tallet
10000kr tr nord- sør.
Janic
10.04.2020 kl 21:47
39277
Kantarell skrev Ja det er mulig å stemme på kun noen av de punktene.
Da må man jo stemme i blinde, når ingen beløp eller fordeling står der.
Kantarell
10.04.2020 kl 21:42
39380
Ja det er mulig å stemme på kun noen av de punktene.
SjonkelRolf
10.04.2020 kl 21:30
39485
Kan man stemme for noe, eller må man stemme for eller mot hele pakken?
Har ikke giddet å logge inn på vps.
Har ikke giddet å logge inn på vps.
Janic
10.04.2020 kl 21:24
39567
Det står ingen beløp på de forskjellige punkt her ?
Fordelingen bør da bli slik; Punkt 5. 80% fordelt på staten og aksjonærene. Resterende 20% fordelt på punkt 6 og 7.
Blir det noe slikt, vil jeg stemme ja.
Fordelingen bør da bli slik; Punkt 5. 80% fordelt på staten og aksjonærene. Resterende 20% fordelt på punkt 6 og 7.
Blir det noe slikt, vil jeg stemme ja.