NAS - Kun for aksjonærer i selskapet

Jeg har opprettet en egen tråd for aksjonærer. TEMA: General forsamling den 04.05.2020

1. Åpning av generalforsamlingen ved styrets leder, Niels Smedegaard. Opptak av fortegnelse over møtende aksjonærer
2. Valg av møteleder og en person til å undertegne protokollen sammen med møteleder
3. Godkjennelse av innkalling og agenda
4. Endring av vedtektene
5. Rettet emisjon med kontantoppgjør
6. Rettet emisjon ved konvertering av obligasjonslån til aksjer
7. Rettet emisjon ved konvertering av leasinggjeld til aksjer
8. Opptak av fortegnelse over møtende aksjonærer
9. Fullmakt til å utstede aksjer, herunder fullmakt til å utstede aksjer i en etterfølgende emisjon
10. Fullmakt til å utstede konvertible lån

Begrunn gjerne mot eller for! Men prøv å redegjøre hvorfor du mener det du skriver.

Be om tilgang hvis du ikke har fått invitasjon.

https://www.facebook.com/groups/2693912087509965/
Redigert 21.01.2021 kl 09:41 Du må logge inn for å svare

Takk til alle som har kommet med innspill i denne tråden. Jeg har nå lest meg gjennom den, og kommer med mitt innlegg i debatten:
• Jeg har vært dum nok til å investere i NAS våren 2019. Har fått med meg mange nedturer og oppturer. Det morsomste var da JV endelig kom på plass i fjor høst. Solgte meg da ned, men beholdt noen tusen aksjer, så jeg er fortsatt eksponert.
• Har ikke vært imponert over JS som ny sjef (selv om Kjos'ern holdt på å velte selskapet med sin stormannsgalskap, var han i alle fall mer synlig og karismatisk). Derimot er jeg fortsatt imponert over GK, og hadde egentlig håpet han skulle tatt over skuta etter BK. Meget mulig han trekker i trådene i kulissene og at JS er en gallionsfigur?
• Prinsipielt er jeg imot redningspakker og bail-outs. Det at staten kjøper seg opp i private firmaer skaper samrøre og rot, og de blander seg ofte opp i driften. Bail-outs er ikke kapitalisme. Når det er sagt, NAS er ikke på konkursens rand primært pga. rot i eget konsern, selv om det bidrar. Alle flyselskaper er i hardt vært nå. Årsaken er at staten stenger ned samfunnet. Når staten gjør dette, bør staten kompensere de som taper inntekten sin. Og det gjøres i svært mange tilfeller ser vi; redningspakkene pumpes ut på løpende bånd, og de mest sære og rare bransjer får statlig kompensasjon, later det til. Men ikke NAS. Jeg er derfor skuffet over statens respons så langt mtp. NAS.
• NAS spiller en viktig rolle i det norske samfunnet. De har presset prisene, slik at vanlige nordmenn kan fly til en fornuftig pris. De tilbyr økt mobilitet til en god pris. Dette har samfunnsnytte. De har de nyeste, mest miljøvennlige flyene. Vi ser at den norske stat har stor nytte av NAS i en krise – de henter hjem norske statsborgere, og flyr inn medisinsk utstyr fra utlandet. Utenlandske flyselskap prioriterer oppdrag fra sine respektive lands regjeringer, slik at fra et beredskapssynspunkt bør Norge holde seg meg et helnorsk flyselskap. Avinor er en pengemaskin for staten, og betaler utbytte som inngår i statskassen. Forsvinner NAS, mister staten mye inntekter.
• Statsministeren og Høyre vil aldri bli tilgitt av velgere som hittil har vært positive til Høyre, gitt at de nå lar Norwegian gå konkurs. Det er mange småsparere, slik at noen tapte velgere blir det. Dersom selskapet går overende, vil det gi et inntektstap for staten når dette skal skrives av på skatten neste år. Absolutt minimum fra staten er tilgang på kreditt for selskapet – en rammelånskonto til rente lik styringsrenten til sentralbanken. Burde være rente- og avdragsfritt under Koronakrisen, og tilbakebetaling starter påfølgende måned etter at luftfarten er i gang. Koster staten minimalt.
• Jeg synes JS som kaptein på skuta burde være mer synlig i media generelt, men som et minimum til oss eiere. Det hadde ikke kostet mange calorier å sende ut en e-post med et portrettbilde og en melding fra sjefen om status og veien videre. For som aksjonærer eier vi selskapet. Og dersom de ber om vår støtte til sitt forslag, og dermed ønsker vi skal stemme ja på den ekstraordinære generalforsamlingen, fremstår det som lurt å "smøre hjulene" litt på forhånd og forklare planen, for å forhindre et opprør blant aksjonærene. Noe de ikke har gjort, og nå ser det ut til at det blir opprør.

Veien videre:

Jeg har mottatt brev fra NAS om ekstraordinær generalforsamling. Leser bl.a.:
"Selskapets aksjekapital er NOK 16 355 837,70 fordelt på 163 558 377 aksjer, pålydende NOK 0,10"

Slik jeg ser det har jeg følgende alternativer:

1)
Si ja til NAS' forslag, og se at aksjekursen blir 0,10 kr. Trolig vil den ikke nå 40-50 kr igjen i vår levetid. Mao. pengene er i stor grad tapt. Men: jeg er med på å sikre at NAS overlever, og gjør en dugnad for nordmenn. Det har positiv verdi, dog ingen monetær verdi.

2)
Si nei til NAS' forslag, og antageligvis se selskapet gå konkurs. Imidlertid er det en liten mulighet for at kreditorene aksepterer andre forslag, eller at staten kommer med en bedre løsning.

3)
Selge aksjene mine med 85 % tap før voteringen, hvorav noe kommer tilbake i skatteoppgjøret neste sommer.

Etter å ha lest innleggene i denne tråden og tenkt mye siste uken har jeg landet på at jeg ønsker å gi min fullmakt til denne "opprørsgruppen". Jeg er ihuga anti-facebook, så jeg trenger i så fall informasjon om hvordan jeg gir min fullmakt. I brev fra Norwegian står det "Fullmakt gis elektronisk via selskapets hjemmeside https://www.norwegian.no/om-oss/selskapet/investor-relations/ . Hvem oppgir jeg som fullmektig?
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Epona
26.04.2020 kl 13:45 7048

E24 idag bak betalingsmur:

Det verste som kan skje for Norwegian-aksjonærene nå, er at staten lytter til opprørske småaksjonærer
Norwegian trenger en massiv gjeldssanering. Først når det har skjedd, har flyselskapet en fremtid som kan diskuteres.

Johann D. Sundberg
Johann D. Sundberg
Børskommentator
Publisert:Publisert: 26. april 2020 08:23
Det er på mange måter forlokkende tanker småaksjonær Helge Stray kommer med om Norwegian i et intervju med E24 lørdag. Han og flere småaksjonærer ønsker at staten skal gå inn med 10 milliarder kroner i ny egenkapital og bli hovedaksjonær i flyselskapet.

Det er synd å si det, men det verste som kan skje for flyselskapet akkurat nå er at kreditorene i Norwegian tror det er den minste sjanse for at staten skulle være villig til akkurat det.

Stray sier han og andre småaksjonærer sier de vil stemme mot styrets forslag om gjeldssanering på den kommende generalforsamlingen hvis ikke staten bidrar som han ønsker. Samtidig ønsker han at kreditorene skal ettergi gjeld. Han har et forståelig og rimelig ønske om at det beholdes en norsk eierkontroll over flyselskapet.

LES PÅ E24+ (FOR ABONNENTER)
Tapt på Norwegian-aksjer? Slik får du tilbake pengene du har rett på
Men å fremtvinge en slik avklaring nå fremstår dessverre som ikke bare urealistisk, men faktisk noe som kan gjøre situasjonen enda dårligere for Norwegians småaksjonærer.

Nå vet vi fortsatt ikke konkret hva aksjonærene i Norwegian skal ta stilling til på den ekstraordinære generalforsamlingen 4. mai. Detaljene om en omfattende gjeldssanering er faktisk ikke kommet på bordet. Styret har faktisk ikke kommet til enighet med kreditorene sine. Det er først når detaljene kommer, at Norwegian-aksjonærene har noe å si ja eller nei til.

Styret i Norwegian tenker åpenbart i flere faser. Den første fasen er å sanere gjeld i stort omfang og dermed sikre seg likviditeten flyselskapet trenger med bruk av de statlige lånegarantiene som er stilt til rådighet. Så ønsker Norwegian-styret fullmakt til å kunne hente inn ny egenkapital når man vet noe mer om når og hvor raskt lufttrafikken vil vende tilbake noe nær det normale.

Styrets plan er på mange måter den minst dårlige for Norwegians småaksjonærer. Skulle staten i dag gå inn med ny egenkapital, er det ikke å vente annet enn at det vil skje til betingelser som er enda dårligere enn den løsningen som kanskje legges på bordet på generalforsamlingen.

Det er faktisk også slik at dersom Norwegian nå klarer å sanere tilstrekkelig mye gjeld til egenkapital, så er det ikke sikkert at det er behov for ny egenkapital i den størrelsesorden Stray ber om. Det behovet vet vi egentlig ikke så mye om før corona-krisen er over.

Gitt det udiskutable behovet for å redusere Norwegians gjeld, er det egentlig å håpe at kreditorene ikke har noen tro på at staten skulle være villig til å skyte inn ny egenkapital. Kreditorer er nemlig enkle. De ettergir ikke en femøring, før de vet med sikkerhet at det ikke er noen andre alternativer.

Å si nei til en løsning hvor det blir ettergitt massivt med gjeld, er egentlig ganske uansvarlig. Og selv om småaksjonærene i Norwegian blir kraftig utvannet, er nok alternativene uansett verre for aksjonærene. Det er ingen hjelp å hente i den nye konkurslovgivningen heller.

Det er beklageligvis slik at Norwegian ikke har noen fremtid før en stor del av gjelden er ettergitt. Det minst dårlige for småaksjonærene er egentlig en prosess slik Norwegian-styret foreslår. Da bør de støtte styret.

Hvis det er til trøst: Mye tyder på at også SAS-aksjonærene blir utradert. Det tar bare litt lengre tid.

Takk for deling Epona.

Det er tydelig at "småaksjonærer opprøret" som den kalles i E24 forstyrrer og truer andre interesser.
hstray
26.04.2020 kl 17:40 6798

Kjære Norwegian Aksjonær

Først av alt vil jeg takke for deres engasjement og mange gode innspill til oss som admistrerer gruppen som nå
teller en betydelig del av Norwegians aksjonærer.

Den 4 mai er det ekstraordinær generalforsamling i NAS
og vi mener at der ligger så lite konkret på bordet fra
styret og ledelsen i Norwegian at det er umulig å forholde seg til.

Vi etterlyser referat fra samtaler med obligasjonshaverne og annen
progress i eventuelle forhandlinger.
Aksjonærene er selskapets eiere men dette er noe NAS i denne fasen totalt
ignorerer.
Vi kan ikke stemme for et forslag uten noen form for tall eller annen konkretisering.

DERFOR MOBLISERER VI. Vi vil stemme MOT eksisterende forslag

For at vi skal kunne stemme som en gruppe trenger vi fullmakter fra dere.
Vi har en egen mail for dette;
aksjoner@norwegian-st.com

Det vi ber om er hvor mange aksjer (stemmer) hver av dere kan stemme for.
For å ha gyldig stemme må aksjene være registrert hos Verdipapirsentralen (VPS)

Vi håper å høre fra dere snarest mulig da dette må koodineres i kommende uke.

Selve fullmakts-skjemaet vil vi sende ut onsdag 29. april

Legg gjerne igjen et tlf.nr vi kan nå dere på om nødvendig

Den nye
26.04.2020 kl 21:50 6597

For å være E24, så var det ikke så veldig negativt.

Et sted i artikkelen forklarte Norwegian at dem ser på pant & risiko i sine forhandlinger med kreditorer.

Det vil jo si, at den ofte nevnte 60 miljarder i gjeld er like aktuell som en aksjekurs på 40 kroner idag.

Noen obligasjoner selges for 14% av ursprunlig pris, de med best pant kanskje kan forvente kun 50% igjen i tilfelle konkurs eller noe deromkring i tilfelle konkurs.

Hvis det er tilfellet og NAS kommer unna 60 miljarder i gjeld ved å bytte det mot aksjer for 30 miljarder. Eller kvitter seg med 10 miljarder gjeld med aksjer for 5 miljarder, så vil bunnen i aksjekurs være svært kortvarig fordi hvis man kunne investere 40 kr pr aksje i NAS før Covid19 med 4% EK, så kan man vel forvente at kursen kommer seg kjappt opp til 10 kr per aksje i et NAS med 20% EK post-covid selv med en miljard nye aksjer.
Strategi
26.04.2020 kl 22:31 6539

Blir spennende å se hva som skjer nå, dersom det blir konvertert store mengder aksjer til lånegivere som ikke ønsker å sitte eksponert vil mye av dette havne raskt ut i markedet og det er vel ikke usannsynlig at store mengder blir lånt ut til short mot renter.
Kan Norwegian sette betingelser mot dette?
hstray
26.04.2020 kl 22:57 6551

Har du 200 000 Nas aksjer Strategi?
deltaker
26.04.2020 kl 23:08 6526

Hmmm. Jeg vet ikke hvor riktig det var å gå ut å kreve 10 mrd fra Staten. Det gjør det mer urealistisk. Men å kreve at staten f.eke. kunne kjøpe gjeld for 2 mrd som konverteres ( og dermed øker selskapets EK med 10 mrd) og i neste omgang gir en kredittlinje på 3-5 mrd, ville ha blitt tatt mer seriøst. Tror som sagt at det kan bli en aller siste bounce på aksjen ved nyheter om økt støtte og evt konvertering av gjeld. Men så tror jeg også det kan være slutt, fordi luftfarten generelt virker å være død i mange måneder fremover. Det brevet vi sendte til Erna blir nå viktigere. Får vi det inn i noen aviser? Her er det lenger ikke økonomi, finans og flybransje det gjelder, men ren politikk.
hstray
27.04.2020 kl 00:26 6457

Krevde ingenting. Lanserte det som ett forslag. E24 har deretter skrevet dette som et krav.
Anbefaler deg å gjør en egen innsats videre for å få støtte inn på agendaen
svestnes
27.04.2020 kl 07:08 6321

God innsats, Helge. Skulle tro at du har rett til å kreve artikkelen korrigert etter din uttalelse. Men nå har det gått flere dager, så vet ikke hvor aktuelt det er.
Når det gjelder innsending av brevet, så tok du ansvar om å sende brevet til statsministeren.

Det er tydelig at E24 gjør alt i sin makt for å senke aksje kursen.

Da er det lett å forstå at Sissener & Co står i kulissene og prøver å påvirke "småaksjonærer" til å selge ;) Nettopp fordi de eier mange aksjer med sikret pant!

https://e24.no/naeringsliv/i/xP2Rdp/norwegian-legger-frem-detaljer-om-redningsplanen
Redigert 27.04.2020 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Epona
27.04.2020 kl 08:18 6174

Kommer ikke til å selge mine aksjer på lang tid (år) uansett hva som kommer til å skje. Ferdig snakka.

Ha en fin dag 👍
Strategi
27.04.2020 kl 08:41 5985

LIQUIDITY AND MONTHLY USE OF CASH1
Revenues /
cash in
~100-
300m
Includes revenue from state
subsidized operations and cargo
In addition, the company generates
cash from credit card acquires and
Bank Norwegian payments
Monthly cash in Monthly cash out
service and other
Expected average cash burn of NOK 300-500m per
month during grounding phase (from July 2020)
~NOK 3bn
~100-
300m
~200-
400m
Estimated liquidity2 of approx. NOK 3bn as per Q2 20E, subject to the
NOK 3bn State Aid Package being granted in full
First tranche of NOK 300m already received
Currently, only absolutely vital operational invoices are being paid
– no interest, leasing or debt service payments until July 2020
Significant reduction of personnel
expenses, fuel usage, technical
maintenance and other opex – now
kept at a minimum level
Interest holiday for bonds until July 2021
Aircraft lease rental holiday until July 2020
and Power by the Hour agreement until
March 2021
No aircraft financing payments until July
2020 – principal and interest payments to
resume in Q3 2020
Includes certain, non-operating cash flows
svestnes
27.04.2020 kl 08:48 5907

Å konverte 12,7 mlrd gjeld kan de bare glemme. Verdien på lånet er muligens ikke mer enn 200 mill.kr.
Strategi
27.04.2020 kl 08:55 5814

Gambling på høyt nivå nå.

svestnes
27.04.2020 kl 08:59 5764

Riktig å omfulere det på en annen måte. Jeg har foreløpig tapt så mye at det er lite igjen å tape. Skal ikke mate heiene som patrulerer for billig kjøtt.
Redigert 27.04.2020 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
Strategi
27.04.2020 kl 09:12 5657

svestnes skrev Uaktuelt med salg.
Solgte alt på fredag 230K fordelt på 2 konti.
Ble for heavy og som vi ser i dag er dette komplext og komplisert.

Tror vi ser kurser ned på 4 tallet allerede i dag.
Redigert 27.04.2020 kl 09:18 Du må logge inn for å svare
svestnes
27.04.2020 kl 09:20 5586

Ok. Lykke til videre.
Strategi
27.04.2020 kl 09:38 5445

Til deg også svestnes.
Tror short blir dekket inn i dag 100 %, ser slik ut dersom det ikke blir satt nye.

Så får vi se hva som skjer fremover mot Generalforsamling, her kan alt skje.

Det forslaget styret er kommet med i dag redder ikke selskapet fra konkurs dessverre. Her ser man at styret er mest opptatt av å tilbakebetale gjeld enn å høre på aksjonærer i selskapet. Hvorfor?

Den meste bærekraftig flyselskap i Europa kan forsvinne og for å unngå at dette skjer må obligasjonseiere og staten bidra mer enn det som er foreslått i dag.

"Hold på aksjene deres sier Norwegian-sjef Jacob Schram". Og det gjør vi fortsatt!
Redigert 27.04.2020 kl 10:03 Du må logge inn for å svare
svestnes
27.04.2020 kl 10:48 5163

Har stemt ned forslaget og kommer ikke til å endre stemmen etter dagens forslag, fordi jeg menner at verdien på gjelden er betraktelig redusert.

Det er mange som har interesse av å spre negativitet om Norwegian:
1. Noen politikker. De hater alt privat. De hater konkurranse. De ønsker bare ett flyselskap, og det må være statlig.
2. De ansatte ønsker en trygg arbeidsgiver. Ingen er så trygg arbeidsgiver som staten.
3. Daglig leder ønsker også å redde jobben sin og lønnen sin. Han frir til staten og långiverne og svikter sine aksjonærer.
4. Shorterne tjener penger på negativ omtale.
5. Långiverne vil kjøpe stemmeretter så billig som mulig.
Vi aksjonærene har mange fiender. Vi må stå sammen og stå fast. Vårt forslag eller konkurs. Det er vi som eier selskapet. Det er vi som bestemmer.
Strategi
27.04.2020 kl 11:05 5101

Ja, alle må ta sine valg og det er ikke noen fasit her.

Ser i allefall ut til at daytraderne koser seg, men jeg forventer nok at kursen vil falle ytterligere.
Holder man på aksjene og er man konfortabel er jo dette en fin sikring.
Redigert 27.04.2020 kl 11:06 Du må logge inn for å svare
Epona
27.04.2020 kl 11:11 5081

Godt mulig det var fornuftig av deg å selge. Av bitter erfaring har jeg selv opptil flere ganger kastet kortene før siste kort ble spilt ut. Hver gang har jeg angret og tapt, noe som selvsagt skyltes også min egen mangel på erfaring og ubesluttsomhet. Men tror på en god løsning her, på kort, lengre eller lang sikt.

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/04/27/7521635/charterselskap-far-nodlan

"Lånet skal deles i to der én del på 294 euro er ment som hjelp mot corona, mens 256 millioner går til fullstendig refinansiering. Sistnevnte lån er nødvendig siden selskapet var under Thomas Cook."
svestnes
27.04.2020 kl 16:31 4793

Folketrygdfondet har økt andelen til 8,01%. I første omgang tenker jeg at dette er positivt, men samtidig så er ikke det usannsynlig at investeringen er tenkt som ekstra posisjon til GF. Jeg har en oppfatning at staten har interesse av å ivareta på verdiene til folk/aksjonærene, men vi får se hva de stemmer for.

Tror imidlertid at lånegiverne kan bli blåst opp som en fjær om staten bestemmer å gå for NAS.
Redigert 27.04.2020 kl 16:49 Du må logge inn for å svare
deltaker
27.04.2020 kl 19:09 4614

Norwegian hovedinnslag på Dagsrevyen. Helge uttaler seg. Blir spennende. Frykter bare at Ryanair eller andre fientlige har kommet inn på bond-siden og vil blokkere alle forslag for å fremtvinge en konkurs..

Da alle aksjonærer ble ranet. Utenlandske interesser vil nå få tak i Det norske staten krisepakke, Boeing erstatning og enda en ny krisepakke i juni ;)
BRAVO
Strategi
27.04.2020 kl 19:21 4557

Må si at JS vokser med oppgaven, virker som om han nå kjenner selskapet godt og virker også mer sikker i media.
Det er litt av en triller som nå foregår, Hstray er tøff og sier nei.
JS ber om JA og beklager at aksjonærene blir kraftig utvannet og mister nesten alt.

Tror det blir løsningen Skram foreslår som vil få gjennomslag.

Hvorfor tror du det Strategi?
Strategi
27.04.2020 kl 19:54 4481

Basert på magefølelse, vanskelig oppgave for aksjonærene å ta ansvaret for en evt. konkurs.
Det er mye i disse strukturene vi ikke forstår, hvor langt kan kreditorene presses, hvor langt kan aksjonærene presses.

Jeg tror det kommer frem til en minnelig løsning som er til å leve med for begge parter.
Konvertering kan bli mellom 3 (som er brukt som eksempel på andre tråder med lav konvertering)og (4.60 )(som skisseres av JS.
Jeg mener kursen skal ned i dette intervallet for å unngå ytterligere tap.
Går kursen nedover går jeg mulig inn igjen med noe.
svestnes
27.04.2020 kl 20:47 4417

Aksjonærene skal ikke bare hele ansvaret. Konvertering kurs på 3 kr. er et ran som kommer til å bli stemt ned.
Strategi
27.04.2020 kl 20:48 4410

Norwegian handles 75 prosent over konverteringskursen
Norwegian har ikke angitt noen konverteringskurs, men basert på informasjonen om hvor mye gjeld som skal byttes til aksjer nå, og de ulike eierandelene interessegruppene får, kan man selv regne ut at konverteringskursen er satt til 3,16 kroner, ifølge Kapital.
Markedet vil etterhvert flommes over av aksjer utstedt på 3,16 kroner, men aksjen handles fortsatt til kurser godt over fem kroner på Oslo Børs.
Norwegian var ned 5,2 prosent til 5,50 kroner på børsen mandag, som fremdeles er godt over 2 kroner høyere enn den ventede emisjonen i mai.

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/04/27/7521866/norwegian-handles-75-prosent-over-konverteringskursen
Redigert 27.04.2020 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
svestnes
27.04.2020 kl 20:49 4420

Tror ikke typen passer til jobben. Han klarer ikke å svare på viktig spørsmål.
svestnes
27.04.2020 kl 20:54 4428

Jeg tror ikke at den reelle aksje verdien er 3 eller 5,5, men analytikerne kan gått sitte og regne. Mulig andre tror på regnestykket, ikke jeg.

Mye spekulasjon og ingen fakta i avisa om dagen, lite troverdig.
Redigert 27.04.2020 kl 20:55 Du må logge inn for å svare