NAS - Kun for aksjonærer i selskapet

Kantarell
NAS 10.04.2020 kl 20:21 130391

Jeg har opprettet en egen tråd for aksjonærer. TEMA: General forsamling den 04.05.2020

1. Åpning av generalforsamlingen ved styrets leder, Niels Smedegaard. Opptak av fortegnelse over møtende aksjonærer
2. Valg av møteleder og en person til å undertegne protokollen sammen med møteleder
3. Godkjennelse av innkalling og agenda
4. Endring av vedtektene
5. Rettet emisjon med kontantoppgjør
6. Rettet emisjon ved konvertering av obligasjonslån til aksjer
7. Rettet emisjon ved konvertering av leasinggjeld til aksjer
8. Opptak av fortegnelse over møtende aksjonærer
9. Fullmakt til å utstede aksjer, herunder fullmakt til å utstede aksjer i en etterfølgende emisjon
10. Fullmakt til å utstede konvertible lån

Begrunn gjerne mot eller for! Men prøv å redegjøre hvorfor du mener det du skriver.

Be om tilgang hvis du ikke har fått invitasjon.

https://www.facebook.com/groups/2693912087509965/
Redigert 21.01.2021 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
stud_trd
27.04.2020 kl 22:16 4251

Hvorfor er det så lite fokus på hva andre land gjør ? Det siste er jo at KLM Air France får statsgaranterte lån på over 100 milliarder. Hvorfor kan ikke Norge gjøre det samme, så får man kjøpt ut obligasjonseiere og dermed står NAS friere ? Koster ikke den norske stat omtrent ei krone. Og stakkars Hareide om han fortsetter med spillet sitt og dermed sørger for at Norwegian går konkurs. Det blir litt av et ettermæle i et av verdens rikeste land...
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
hstray
27.04.2020 kl 22:30 4225

Ny styreforman i NAS om 12-15 mnd er nok Michael O'Leary
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
27.04.2020 kl 22:34 4219

Det optimale for dagens regjering må jo være å bidra med penger til utenlandske eiere først. For så å se at selskapet går konkurs i neste omgang. Krisen er i begynnelsen med uviss utgang. Helt utrolig tafatte politikere.
Enig med stud_trd.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
hstray
27.04.2020 kl 22:41 4212

Bare å sende blomster til norsk politiker som ødelegger næringslivet og norsk verdiskapning på norsk jord.
Største eier i NAS etter konventeringen er AerCap, leasing selskap med hovedkontor i Dublin. Ryanair har også sitt hovedkontor i Dublin. Men trenger ikke være rakettforsker for å forstå utgangen her,og et leasing selskap skal ikke være hovedeier i ett flyselskap.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
svestnes
28.04.2020 kl 06:26 4080

Det er så 'lite penger' i Norge at de må låne fra utland.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Kantarell
28.04.2020 kl 08:06 4031

Jeg hadde ikke vært overrasket hvis Kjos & Co er både obligasjonseiere i sikret pant og fly eiere av leasing selskap.

SAS som får hjelp fra 3 land ikke klarer å beholde ansatte?

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/04/28/7521919/sas-reduserer-antall-ansatte-med-opptil-5.000
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Epona
28.04.2020 kl 08:16 4010

Tror ikke man skal bli altfor forundret om det skjer totalt uventede ting de nærmeste dager.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Pitti
28.04.2020 kl 09:35 3966

Tja, hva skal en tenke...

Norwegian sukrer tilbudet til kreditorene
11 minutter siden · Eivind Bøe
Selskapet vil gjøre om mindre andel av gjelden til aksjer enn det selskapet opprinnelig foreslo.
Saken oppdateres...
Norwegian foreslår å gjøre om 50 prosent av de to obligasjonslånene til aksjer, istedet for 60 prosent som selskapet meldte mandag.
Norwegian ville opprinnelig konvertere 4,15 milliarder kroner i obligasjonsgjeld. Nå er dette kuttet med 450 millioner til 3,7 milliarder.
Selskapet vil gjøre om 80 prosent av leasing-gjelden, ned fra det opprinnelige forslaget på 85 prosent.
Tidligere denne måneden meldte selskapet at det vil gjøre om gjeld til egenkapital ved å inngå avtaler med obligasjonseiere, långivere, leasingselskaper og leverandører.
Det var torsdag den 19. mars at myndighetene foreslo en garantiordning på 6 milliarder kroner for den norske flybransjen. Til sammen 3 milliarder av disse pengene kan gå til Norwegian.
Viruskrisen, som har rammet etterspørselen etter flyreiser verden over, har truffet Norwegian hardt.
Selskapet har fra før permittert 90 prosent av sine ansatte, og har parkert store deler av flåten.
Les meldingen fra selskapet her
newsweb.oslobors.no
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Kantarell
28.04.2020 kl 10:07 3940

Det kan oppfattes som positivt med det er fortsatt alt for mye utvanning for dagens aksjonærer. Men kursen kan holder seg over 5-6 kroner med denne nyheten.
Bedre men ikke nok!
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
svestnes
28.04.2020 kl 10:32 3914

Styret foreslo i går å konvertere lån på 60 % og 85% som er verdsatt til 12,7 mlrd.

Verdien til bedriften er satt til 842 mill., aksjekursen er nede 85%, men lånene mister ikke noe særlig verdi. Merkelige greier.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
InvesTorbjørn
28.04.2020 kl 11:09 3887

Etter å ha sett JS på nyhetene i går begynner jeg å helle i retning av å stemme ja. Jeg klarer ikke å se hvorfor ledelsen i NAS (der dyktige GK sikkert har hatt en aktiv rolle) skulle la være å gjøre alt de kan for å få redningspakke fra staten. Når staten er såpass passiv sammenlignet med hva andre land gjør for å redde "sine" selskap, er det i seg selv synd. Ikke minst for selskapet og oss aksjonærer, men også for norske flypassasjerer. I kapitalismen skal ikke myndighetene redde bedrifter. NAS har hatt for mye gjeld, og tatt mye risiko. Noe jeg mener er korrekt. Når stater pumper ut redningspakker nå kommer det i etterkant til å komme krav om at de betaler mer til staten i skatt også, siden de er avhengige av staten. Men nå var mye på bedringens vei, og når myndighetene stenger samfunnet og dermed fjerner næringsgrunnlaget bør dette kompenseres. I alle fall når alle andre land redder "sine" selskap. Har NHO Luftfart presset nok på regjeringen her? Når JS sier på nyhetene at han har snakket med ministre og statsministeren, og at de ikke kommer lenger, må NAS forholde seg til det. Det er fristende å ta sjansen på at långiverne lar seg presse ytterligere, men da kan NAS gå konkurs. Jeg investerte i NAS mer av patriotisme enn av rasjonelle årsaker. Jeg har kommet frem til at jeg er mer komfortabel med å se at aksjeverdien bli nær null og at selskapet lever videre og sysselsetter nordmenn og tilbyr billige flyreiser. Etter krisen er over kan det være mange konkurrenter blir borte, og kursen kan gå noe opp. I stedet for å sikte på kortsiktig oppgang i aksjene går jeg nå over til å ha en horisont på 10-20 år. Pengene anses som tapt, og hva kursen er om 20 år får bli en bonus.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Strategi
28.04.2020 kl 12:43 3796

Da er jeg inne igjen.

Jeg har nå bestemt meg for å stemme JA.
Fikk litt tillit til JS i går da han ber pent aksjonærene og stemme JA.
Jeg tar dette som et signal på at han ivaretar våre interesser på best mulig måte også for sitt eget omdømme.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Kantarell
28.04.2020 kl 12:44 3827

Det vil nok bli bedre i fremtiden. Men alt avhenger om hvor mange emisjoner de har tenkt å utføre i løpet av 20 år.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Kantarell
28.04.2020 kl 12:45 3832

Det blir nok litt komplisert for deg Strategi: Du har jo solgt deg ut. Dermed kan ikke du stemme noe i det hele tatt?!
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Strategi
28.04.2020 kl 12:50 3823

Er inne igjen med litt over 300 K

✔👍👍
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Den nye
28.04.2020 kl 13:23 3781

Er det lurt?

Hvis du hadde ventet til konvertering så kunne du trolig kjøpt aksjer for mellom 3-4 kroner isteden for 5 kroner nå.

Men ellers, jeg er enig med deg, kursen går opp en god del fra 5 kroner i månedene som kommer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Longline
28.04.2020 kl 13:33 3770

Vist vi tenker 5-10 år frem i tid,, noen som har en formening om kurs vist vi klarer å overleve dette her.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Kantarell
28.04.2020 kl 13:37 3777

Umulig å spå. Alt vi avhenge av antall aksjer og gode/dårlige nyheter. Hvis Nas er tilbake i 2022 uten nye emisjoner og fult drift så kan kursen være godt over 20 kroner.

Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Kantarell
28.04.2020 kl 13:38 3770

?? Nå begynner jeg å tvile på det du sier. Jeg er skeptisk av natur ;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
svestnes
28.04.2020 kl 15:47 3685

"situasjonen nå og advarer om at et nei betyr at det er slutt for Norwegian, mens et ja betyr at man får sjansen til å overleve og bygget et nytt Norwegian"

Nei betyr at aksjonærene tror på markevaren Norwegian, men ikke på Sckam, mens Ja betyr at styret prøver å selge oss en mirage at Norwegian vil overleve og drive lønnsøm drift inntil resten av verdiene blir totalt tapt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Kantarell
28.04.2020 kl 15:57 3674

Jeg mener at de selger selskapet til leasing og obligasjonseiere. Ved å bevisst utvanne eksisterende aksjonærer.
JS vet godt at de fleste "små aksjonærer" selger seg ut og at staten skal utbetale gigantiske skatte summer i 2021.

I tillegg, skal styret rane staten med diverse krisepakker. Hvem andre i Norge er involvert i årets "hold-up"?

Til slutt, ber JS folk om å holde på aksjene sine slik at de tapes helt til o,1 kroner. I tillegg, ønsker ham, at "små aksjonærer" skal, via rettet emisjon, investere enda mer penger i 2 år til?

NEI! Takk
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
svestnes
28.04.2020 kl 16:24 3668

Denne praksisen kan umulig være lovlig. Myndighetene og Finanstilsynet må være til pynt.

Dn skrev i dag at NAS bruker opp til 500 mill. i mnd. Kan ikke forstå hvorfor så høy forbruk når flyene er parkert, ingen drift kostnader, bare lønninger.

Konsekvensene blir større enn å refundere skatten i 2021, må de vite. Først skal NAV håndtere situasjonen med ansatte som må omskuleres. Deretter finner de ut om høyere priser og se utenlandske aktører tar over rutine innenlands og pengene til nordmenn. Dette slår negativ på norsk økonomi, ingen arbeidsplasser og ingen verdiskapning. Så er det bare å oppførdre nordmenn å bygge hyte og ta seg billing ferie på hytte eller kjøre til Danmark og Sverige. Da klikker folka fullstendig.

Konkurentene og hele fly bransjen kommer til å flyre om det vises at det er ingen velfungerende løsning for det norske flyselskapet. Dette skjer i Norge, i et av rikeste land i verden!
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Strategi
28.04.2020 kl 16:48 3635

Jeg har tillit til JS.
De er presset så det holder nå og jeg tror at løsningen for oss aksjonærer etter møtet den 30 april blir litt bedre enn vi tror.
Taktikk fra selskapet.
De vet nok nå mye om hvordan restruktureringen ser ut ihht. lånegivere og leasingselskaper.

I mitt hode blir det helt feil å stemme et NEI og risikere en konkurs i et selskap jeg har sittet investert i over tid.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
svestnes
28.04.2020 kl 17:21 3610

Jeg stoler kun på meg selv og min hjerne.

Jeg er reservert mot folk som pendler fram og tilbake. Du hadde nå solgt deg ut. Inn og ut, ubesluttsom persona.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
svestnes
28.04.2020 kl 18:18 3557

Kan noen forklare hva betyr punkt 8. Opptakk av fortegnelse over møtende aksjonærer og har det noe betydning for utfallet i stemmen?
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Strategi
28.04.2020 kl 18:31 3536

Svestnes, nå må du gå,litt i deg selv her.
Så du mener at ved kjøp av en aksje skal den legges i skuffen og glemmes.
De som snitter ned er dårlige personer.
Kan ikke annet enn å smile litt for meg selv med den uttalelsen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
svestnes
28.04.2020 kl 19:02 3504

Børsen er åpen for alle, har ikke hatt noe formenning om hvor mange handler en skal gjøre. Noterte at du solgte og kjøpte.
Siden du brukte flere innlegg på å dramtasere selget, så noterte jeg bare at du virket ubesluttsom. For all del bare kjøp og selg så mye du vil. Men hvis alle skulle åpne egen tråd eller skrive innlegg hver gang de kjøpte og solgte, så blir for santimentalt.

Jeg er godt voksen person, ferdig utviklet og har det bra med meg selv. Ser ingen behov å gå i meg selv. Ikke ta ting personnlig.

Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Ron Jeremy
28.04.2020 kl 19:24 3498

Ser på Dagsrevyen at det snakkes seriøst om kompensasjon fra staten for bortfall av inntekter, kommer det noe nytt før helgen?
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
svestnes
28.04.2020 kl 19:33 3542

Diskusjon er bare begynnelsen. Vi får se hvor langt tid det vil ta å bearbeide tanken at staten må ta ansvar.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
hstray
28.04.2020 kl 20:04 3533

Kommer helt sikkert når alle små og aksjonærene er vannet ut. Da kommer sikkert Boeing kompensasjon også. Utrolig men sant at Nas ikke benytter norsk chapter11 modell og setter alt på is. Se hva erfarne Per braathen i Bra Aviation gjorde umiddelbart når dette krisen, det var å sette selskap i konkurskyttelse og beskytte selskapsverdier
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Kantarell
28.04.2020 kl 20:28 3578

Dette er kun en vanlig protokoll før å gå videre til neste punkt. Et slag oppsummering eller oversikt til det som har blitt tatt opp eller skal tas opp.
8= FOR
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
svestnes
28.04.2020 kl 20:33 3601

Ok. Men bekrefter de stemmene til aksjonærene med denne portokollen?
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
hstray
28.04.2020 kl 20:47 3595

Kjære Norwegian aksjonær.

Jacob Schram og Norwegian kom i går med en oppdatering hvor dagens aksjonærer opprettholder 5 % av selskapet. Ifølge Schram er dette ett sjenerøst tilbud. Dette er dog ikke noe endelig tilbud da styret ber om svært brede fullmakter, og Norwegian ledelsen med Schram og co jobber for å konvertere så mye gjeld som mulig. Selskapet er jo eid av en bøtteballett med småaksjonærer, da er det best å gi styret brede fullmakter sier Norwegian pilot og medlem i gruppa Ole Jørgen Aanestad i dagens E24. Til informasjon til E24 og andre medier har gruppen 720 medlemmer på facebook og over 1000 medlemmer utenfor Facebook.
Når Norwegian i dag går ut med en video med CEO Jacob Schram som blir markedsført bredt på E24 og andre nettaviser med "vår viktigste annonse" så viser det hvor ekstremt dette er.
Norwegian bruker flere hundretusen, kanskje millioner på å markedsføre en avstemningen i deres favør i den største økonomisk krisen de noensinne har opplevd. (regningen kommer til medlemmer i denne gruppa iform av emisjoner)
Dette er ran på åpenlys gate, hvor dagens småaksjonærer skal åpne lommeboka på nytt og på nytt.
Norwegian krydrer tilbud til dagens aksjonærer med å tilby en emisjon på 400 mill til rabattert pris.
Aksjonærene skal få lov til å kaste inn mer penger i det sorte hullet for å opprettholde sin eierandel på 5 % hvor obligasjonseiere og leasingselskaper vil være hovedeiere.
Nye emisjoner vil komme i takt med at selskapet skal rampes opp og øke aktiviteten inn mot 2022.
Norwegian skriver selv i børsmelding at de har burnrate på 3-500 millioner i mnd, og da er flere kostnader satt på vent. Selskapet har hedging tap på 1 mrd i mnd med ca 1/3 av fuel forbruket headget med oljepris på 20$. Selskapet vil ikke være i normal drift før i 2022.
Sannsynligheten for at dagens aksjonærer sitter igjen med 1-2 % eller mindre i nye Norwegian er dessverre overhengende stor når Norwegian har sluttført sine forhandlinger med alle kreditorer.
Emisjoner vil komme tett som haggel. 400 millioner NOK i luftfarten med null inntekter holder under 1 mnd med burnraten Norwegian har i dag.
Hovedeiere i nye NAS er obligasjonseiere og leasingsselskaper som fordeler selskapet seg imellom. Obligasjonene handles i dag til 10-15 % av pålydende verdi, og vil få mulighet til å konverteres til ca 100 % verdi. Ifølge Sønnen til Jan Petter Sissener, Philippe Sissener gjelder det nå å bli enige om en konventeringskurs. Far Jan Petter Sissener har snakket om 1 kr hele tiden, og hans sønn vil nok argumentere for dette. Obligasjonseiere er som kjent ikke interessert i å bli sittende med aksjene lenge, de vil pøses ut i markedet så snart deres lock up periode er utløpt og kursen vil bli fullstendig knust.
Norwegian viser null forhandlingsevne ovenfor obligasjonseiere og forholder seg til kravene som blir satt av obligasjonseiere. Tilsvarende forhandlingsevne har vi sett ovenfor norsk myndigheter hvor Norwegian ikke har klart å forhandle seg frem til noe som helst.
Jacob Schram er ute i flere intervjuer i går bla NRK dagsnytt hvor undertegnede er med i samme reportasje. Han er tydelig på at aksjonærene må stemme JA på ekstra ordinær generalforsamling 4.5 for at NAS skal bestå, da alternativet er en konkurs. Tror Folk på bløffmakeren Jacob Schram som anbefalte aksjonærene å holde på aksjene? Og har ikke Schram og norsk myndigheter noen plan B? Det er det første man lærer på NHH /andre business skoler og i konsulentmiljøet McKinsey hvor Schram har sin bakgrunn er å alltid ha en plan b.
Kan norsk myndigheter akseptere at Norwegian går konkurs og at 2500 Norwegian arbeidsplasser i Norge forsvinner, flere tusen arbeidsplasser hos underleverandører samt ca. 25000 ansatte i norsk turistnæring ? Kan norsk myndigheter akseptere at samfunnskritisk infrastruktur ikke overlever denne krisen pga. de strenge tiltakene fra myndighetene? Og ønsker myndighetene at SAS monopolet med svakere rutenett og billettpriser på 4-5 x dagens vil bli den nye standarden?
En av største nye eierne i nye Norwegian vil bli leasingselskapet AerCap med adresse 5 km fra Ryanairs hovedkvarter i Dublin. Som vi alle er kjent så er det aksjonærene som styrer ett selskap gjennom styret. Det er ingen tvil om at Norwegian er ett av de første flyselskapene som vil bli overtatt og solgt ut etter Covid-19. Ryanair, WiZZ Air eller Airfrance/KLM er de nærliggende kjøpere.
Ett leasingselskap skal ikke eie ett flyselskap, og prosessen med et utsalg av Norwegian starter så snart man ser utgangen av denne krisen.
De store visjonene Jacob Schram snakker om i media om å bygge det nye Norwegian med hovedfokus på Norge er en drømmevisjon langt unna realiteter. Realiteten er at ett nytt styre settes hvor de nye utenlandske hovedeierne vil være dominerende.
Norwegian som norsk selskap er en saga blott etter 5.4.2020.
Men for Norwegian og Schrarm er det viktig å ha med seg små aksjonærene videre. Hvem ellers vil stille opp i flere emisjoner frem til Norwegian er solgt?
Og Vips er kontroll på samfunnskritisk infrastruktur og verdiskapning flyttet til Dublin eller andre steder i Europa.
Da Ryanair konkurrerer på helt andre vilkår enn hovedkonkurrent SAS, så vil Ryanair mest sannsynlig utkonkurrere SAS i Norden. Norske arbeidsplasser, og deretter nordisk arbeidsplasser vil tapes i stort monn pga våre politikere kom opp med en urealistisk redningspakke til NAS, som deretter NAS ledelsen V/ Jacob Schram utnyttet maksimalt til å bygge det nye Norwegian.
Verdiskapning på 10- milliarder iåret vil flyttes fra Norge og Norden til andre steder i Europa.

Vi i gruppen har kommet med det eneste bærekraftige forslaget som sikrer norske arbeidsplasser og verdiskapning over tid, hvor den norske stat blir majoritetseier i Norwegian.

Vi ønsker å presentere dette forslaget for norsk politikere og media i Norge.

Vi tror den nye styreformannen i Norwegian Air shuttle heter Michael O'Leary
Hjelp oss med ditt bidrag!
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
svestnes
28.04.2020 kl 20:55 3589

Dette brevet skal jeg lese grundig i morgen med morgen kaffen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Strategi
28.04.2020 kl 21:22 3629

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/04/28/7522193/norwegian-sjefen-lover-aksjonaerene-en-gulrot

Gulrot ?

Burde være gode muligheter for å låne billig rentefritt av staten med avdragsfrihet for å nedbetale dyr gjeld til lånegivere med 50-70% rabatt for så og konvertere en del til aksjer basert på hvilken situasjon selskapet står i etter en avtale om lån fra State.
Virker litt på meg som om Norwegian ikke ønsker staten inn i en større pakke.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
svestnes
29.04.2020 kl 07:47 3423

Helge,

husk på at leseren kan miste interessen hvis brevet er for langt.

burn rate = forbruk mellom 300-500 millioner kr. per måned.
bla = blant, blant annet/bl.a
04.05 ->; den 04.05
den norske stat = den norske staten
"Hjelpe oss med ditt bidrag" - Hvem spør du om hjelp? Leserne, politikerne eller avisa?
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare