NAS - Kun for aksjonærer i selskapet
Jeg har opprettet en egen tråd for aksjonærer. TEMA: General forsamling den 04.05.2020
1. Åpning av generalforsamlingen ved styrets leder, Niels Smedegaard. Opptak av fortegnelse over møtende aksjonærer
2. Valg av møteleder og en person til å undertegne protokollen sammen med møteleder
3. Godkjennelse av innkalling og agenda
4. Endring av vedtektene
5. Rettet emisjon med kontantoppgjør
6. Rettet emisjon ved konvertering av obligasjonslån til aksjer
7. Rettet emisjon ved konvertering av leasinggjeld til aksjer
8. Opptak av fortegnelse over møtende aksjonærer
9. Fullmakt til å utstede aksjer, herunder fullmakt til å utstede aksjer i en etterfølgende emisjon
10. Fullmakt til å utstede konvertible lån
Begrunn gjerne mot eller for! Men prøv å redegjøre hvorfor du mener det du skriver.
Be om tilgang hvis du ikke har fått invitasjon.
https://www.facebook.com/groups/2693912087509965/
1. Åpning av generalforsamlingen ved styrets leder, Niels Smedegaard. Opptak av fortegnelse over møtende aksjonærer
2. Valg av møteleder og en person til å undertegne protokollen sammen med møteleder
3. Godkjennelse av innkalling og agenda
4. Endring av vedtektene
5. Rettet emisjon med kontantoppgjør
6. Rettet emisjon ved konvertering av obligasjonslån til aksjer
7. Rettet emisjon ved konvertering av leasinggjeld til aksjer
8. Opptak av fortegnelse over møtende aksjonærer
9. Fullmakt til å utstede aksjer, herunder fullmakt til å utstede aksjer i en etterfølgende emisjon
10. Fullmakt til å utstede konvertible lån
Begrunn gjerne mot eller for! Men prøv å redegjøre hvorfor du mener det du skriver.
Be om tilgang hvis du ikke har fått invitasjon.
https://www.facebook.com/groups/2693912087509965/
Redigert 21.01.2021 kl 09:41
Du må logge inn for å svare
Strategi
29.04.2020 kl 08:09
5910
Hstray
Når du / dere prater med myndighetene vil dere ta opp urimeligheten med at Norges stat har gitt store midler i støtte til SAS mens Norwegian ikke har fått noe fra Sverige og Danmark.
Denne saken burde opp på bordet slik at denne urimeligheten rettes opp.
Nå er det ny runde og det er sannsylig at ytterligere støtte gis.
Håper denne urimeligheten er høyt oppe på agendaen og tas opp.
Når du / dere prater med myndighetene vil dere ta opp urimeligheten med at Norges stat har gitt store midler i støtte til SAS mens Norwegian ikke har fått noe fra Sverige og Danmark.
Denne saken burde opp på bordet slik at denne urimeligheten rettes opp.
Nå er det ny runde og det er sannsylig at ytterligere støtte gis.
Håper denne urimeligheten er høyt oppe på agendaen og tas opp.
Strategi
29.04.2020 kl 08:32
5897
svestnes
29.04.2020 kl 08:58
5865
Vi må bruke den fjerde makten og lage mest mulig styr og oppsyn i media inntil vi blir hørt.
Helge må bare kjøre på.
Vi har ikke skrivet til Kongen.
Helge må bare kjøre på.
Vi har ikke skrivet til Kongen.
Redigert 29.04.2020 kl 09:02
Du må logge inn for å svare
ksandal
29.04.2020 kl 09:51
5842
Kursmål: 50 øre
Den britiske storbanken HSBC tror at en gjeldskonvertering også er helt nødvendig for Norwegian.
«Den norske regjeringens tilbud om 3 milliarder kroner i støtte, er betinget av at selskapet får gjeldsfritak og gjør gjeld om til egenkapital», skriver analytiker Andrew Lobbenberg i en ny analyse.
Norwegian gikk fra asken til ilden på svært kort tid. I starten av mars sa Lobbenberg til E24 at han mente selskapet ville klare seg gjennom krisen. Bare ni dager senere, da konsekvensene av coronaviruset ble tydeligere, tok Lobbenberg en øks til kursmålet på Norwegian.
Han nedjusterte kursmålet fra 30 kroner per aksje til 50 øre.
Den britiske storbanken HSBC tror at en gjeldskonvertering også er helt nødvendig for Norwegian.
«Den norske regjeringens tilbud om 3 milliarder kroner i støtte, er betinget av at selskapet får gjeldsfritak og gjør gjeld om til egenkapital», skriver analytiker Andrew Lobbenberg i en ny analyse.
Norwegian gikk fra asken til ilden på svært kort tid. I starten av mars sa Lobbenberg til E24 at han mente selskapet ville klare seg gjennom krisen. Bare ni dager senere, da konsekvensene av coronaviruset ble tydeligere, tok Lobbenberg en øks til kursmålet på Norwegian.
Han nedjusterte kursmålet fra 30 kroner per aksje til 50 øre.
svestnes
29.04.2020 kl 10:51
5779
Det er unødvending å konvertere gjeld for å oppfylle kravene til staten om å få enda mer lån.
Fred55
29.04.2020 kl 10:53
5818
Ja er det rart ?
Vær eneste dag nå leser vi om oppsigelser i luftfarten om konverteringen/ støtte ordninger oppsigelser osv.
Fakta er så enkel og brutal som den kan bli. Ingen får fly ingen får da inntekter ( noen av mellom 1 og 10% av flyene i luften og dermed 90 til 99% av flyene på bakken. Vi har noen regjeringer som ser litt av utfordringen noen som ser litt mer og noen litt mindre.
Siste i dag var vel Boeing som må ha mer hjelp en de allerede har fått.
Det settes restriksjoner enten fra Mr Hareide i regjeringen og andre. 1/3 av fly setene skal stå tomme. Hvem skal betale vi som skal fly eller de som setter reglene. Om det blir de som fly så kan en jo enkelt lage ett regne stykke.
Euro 20% dyrere 33 % dyrere flysete for inndekning av ledige sete + generelt dyrere fly priser da det er ferre selskaper som holder igjen fly. Er fort tilbake 15 til 20 år i tid og fly reiser kommer til å ta fullstendig av.
De forskjellige land vil vist heller dekke inn arb ledighet kostnader og alt det medfører fremfor å hjelpe fly bransjen. Vi snakker ikke bare om piloter og flyvertinner som blir rammet. Her hører vi om NAS,SAS,Finnair, Island air, BA, lufthansa osv osv sier opp 1000 via av ansatte. Men mangme mange flere 1000 rammes brutalt av dette.
Butikkansatte på fly plasser, alt fra i barer, taxfree, 7eleven,flygeledere, vektere på fly plasser, tollere, politi, vedlikeholdere, rengjørings personale alt av de som drifter flyplasser, taxi næringen og buss selskaper, flytog parkeringsanleggene plassene. En kan se for seg en flyplass som Gardermoen ikke for halv maskin men for en 1/4 drift. Så vanvittig mange kommer til å ikke ha jobb å komme tilbake til. Mange av disse er i den nedre delen av lønns adelen. Mange midt på treet. Mange har lang utdannelse de ikke får brukt. Kommer til å slite med å få jobber igjen. Tragedien blir fullkommen.
Vi kan dramatisere mindre eller mer men etter ca 2 månder med dagens restriksjoner og måneder med noe lavere er nok dette en stor del av konsekvensene vi kommer til å se.
De som kommer til å fly og overleve om de forskjellige land ikke våkner opp og gjør udradisjonelle tiltak er type som Rayanair. Skatteparadis selskaper uten tariffavtaler kommer til å overta luftfarten og fly selskaper. Kommer til å kunne vokse ut av dimensjoner og bli verdensledene innen bransjen. Ikke bare det ene jeg nevner men tilsvarende.
Vi får enorme konsekvenser her hjemme. Utgifter arb ledigheten kommer til å forbli høy. Nedover i europa kommer minimalt med turister. Områder går konkurs etter konkurs, turist næringen raseres mennesker sulter land har ikke kapital til samme NAV ordninger som i Norge. Allerede nå ser vi at i land som Norge deles det ut mat i fattig køer i europa er det mye mye verre og dette er bare ne svak begynnelse. Kommer til å sulte i hjel i hopetall, flyktninger vil komme fra øst og sør. Krisen blir fullkommen.
Så er spørsmålet kan fly bransjen redde dette? Nei på langt nær alene. Poenger er at når frakt av varer, mennesker og verden igjen begynner å leve så er fly enten en liker det eller ikke. En av de aller viktisgte infra strukturene vi faktisk har her i verden.
Vel og bra at frisører og butikker åpner opp igjen, men vi må faktisk få samfunnet i gang igjen flytte på mennesker få forbruket av driftsoff tilbake igjen fly, tog, biler og båter. Fabrikker produserer gjerne el biler, men trenger råvarer fra andre land som igjen fraktes ved bruk av fossilt brennstoff. Varer fisk osv fraktes med fly. Vi mennesker vil forflytte oss.
Kompliserte saker, men en oppegående og sikker fly industri er vi avhengige av.
Også NAS.med flere for all del.
Nå sitter JS som sjef i NAS han er sikkert en dyktig kar på mange måter og jeg kommer nok til å stemme JA. Men om han som har fått betegnelsen taushet fyrste og som først de siste dagene har begynt å snakke til oss aksjonerer om han ikke snart kan formidle hva en konventeringskurs skal være og hva en emisjons gulerot til oss skal være. Om han holder seg taus helt frem til etter at vi kan forhåndstemme og da kommer med en dumpet kurs, da har han lurt oss alle trill rundt. Med tåkeprat og en gulrot og spørs om han da vil sitter i stolen lengre en litt ut på sommeren ?
Jeg har troen, men vil vite mer en hva han JS sier pr nå.
Og tilslutt om NAS for ja er jeg sikker på at redningspakker endres slik at vi unngår som skissert over.
Vær eneste dag nå leser vi om oppsigelser i luftfarten om konverteringen/ støtte ordninger oppsigelser osv.
Fakta er så enkel og brutal som den kan bli. Ingen får fly ingen får da inntekter ( noen av mellom 1 og 10% av flyene i luften og dermed 90 til 99% av flyene på bakken. Vi har noen regjeringer som ser litt av utfordringen noen som ser litt mer og noen litt mindre.
Siste i dag var vel Boeing som må ha mer hjelp en de allerede har fått.
Det settes restriksjoner enten fra Mr Hareide i regjeringen og andre. 1/3 av fly setene skal stå tomme. Hvem skal betale vi som skal fly eller de som setter reglene. Om det blir de som fly så kan en jo enkelt lage ett regne stykke.
Euro 20% dyrere 33 % dyrere flysete for inndekning av ledige sete + generelt dyrere fly priser da det er ferre selskaper som holder igjen fly. Er fort tilbake 15 til 20 år i tid og fly reiser kommer til å ta fullstendig av.
De forskjellige land vil vist heller dekke inn arb ledighet kostnader og alt det medfører fremfor å hjelpe fly bransjen. Vi snakker ikke bare om piloter og flyvertinner som blir rammet. Her hører vi om NAS,SAS,Finnair, Island air, BA, lufthansa osv osv sier opp 1000 via av ansatte. Men mangme mange flere 1000 rammes brutalt av dette.
Butikkansatte på fly plasser, alt fra i barer, taxfree, 7eleven,flygeledere, vektere på fly plasser, tollere, politi, vedlikeholdere, rengjørings personale alt av de som drifter flyplasser, taxi næringen og buss selskaper, flytog parkeringsanleggene plassene. En kan se for seg en flyplass som Gardermoen ikke for halv maskin men for en 1/4 drift. Så vanvittig mange kommer til å ikke ha jobb å komme tilbake til. Mange av disse er i den nedre delen av lønns adelen. Mange midt på treet. Mange har lang utdannelse de ikke får brukt. Kommer til å slite med å få jobber igjen. Tragedien blir fullkommen.
Vi kan dramatisere mindre eller mer men etter ca 2 månder med dagens restriksjoner og måneder med noe lavere er nok dette en stor del av konsekvensene vi kommer til å se.
De som kommer til å fly og overleve om de forskjellige land ikke våkner opp og gjør udradisjonelle tiltak er type som Rayanair. Skatteparadis selskaper uten tariffavtaler kommer til å overta luftfarten og fly selskaper. Kommer til å kunne vokse ut av dimensjoner og bli verdensledene innen bransjen. Ikke bare det ene jeg nevner men tilsvarende.
Vi får enorme konsekvenser her hjemme. Utgifter arb ledigheten kommer til å forbli høy. Nedover i europa kommer minimalt med turister. Områder går konkurs etter konkurs, turist næringen raseres mennesker sulter land har ikke kapital til samme NAV ordninger som i Norge. Allerede nå ser vi at i land som Norge deles det ut mat i fattig køer i europa er det mye mye verre og dette er bare ne svak begynnelse. Kommer til å sulte i hjel i hopetall, flyktninger vil komme fra øst og sør. Krisen blir fullkommen.
Så er spørsmålet kan fly bransjen redde dette? Nei på langt nær alene. Poenger er at når frakt av varer, mennesker og verden igjen begynner å leve så er fly enten en liker det eller ikke. En av de aller viktisgte infra strukturene vi faktisk har her i verden.
Vel og bra at frisører og butikker åpner opp igjen, men vi må faktisk få samfunnet i gang igjen flytte på mennesker få forbruket av driftsoff tilbake igjen fly, tog, biler og båter. Fabrikker produserer gjerne el biler, men trenger råvarer fra andre land som igjen fraktes ved bruk av fossilt brennstoff. Varer fisk osv fraktes med fly. Vi mennesker vil forflytte oss.
Kompliserte saker, men en oppegående og sikker fly industri er vi avhengige av.
Også NAS.med flere for all del.
Nå sitter JS som sjef i NAS han er sikkert en dyktig kar på mange måter og jeg kommer nok til å stemme JA. Men om han som har fått betegnelsen taushet fyrste og som først de siste dagene har begynt å snakke til oss aksjonerer om han ikke snart kan formidle hva en konventeringskurs skal være og hva en emisjons gulerot til oss skal være. Om han holder seg taus helt frem til etter at vi kan forhåndstemme og da kommer med en dumpet kurs, da har han lurt oss alle trill rundt. Med tåkeprat og en gulrot og spørs om han da vil sitter i stolen lengre en litt ut på sommeren ?
Jeg har troen, men vil vite mer en hva han JS sier pr nå.
Og tilslutt om NAS for ja er jeg sikker på at redningspakker endres slik at vi unngår som skissert over.
Ron Jeremy
29.04.2020 kl 11:20
5795
Norsk luftfart med Norske flyvere og flyvertinner internasjonalt kan etter dette sammenlignes med Norsk skipsfart, nærmest null, eneste håpet dem har er ett Norskeiet Norwegian, med dagens plan så er det å glemme. regjeringen må på banen løpet av uken med signaler om hva dem vil ha, Norsk eierskap og kontroll, eller la det ende opp som skipsfarten.......
Kantarell
29.04.2020 kl 11:21
5837
JS. ber aksjonærer i selskapet om å holde på aksjer (ikke selge). Han sier at aksjonærer vil få "1 gulrot" (Lignende den forrige reparasjon emisjon?).
Han sier at han ikke kan kjøpe aksjer i dag men at etter GFs. han vil gjøre det!
Han sier at staten har lovet å med å bidra til enda med støtte fra juni.
Alt tyder på at han ser for seg at kursen skal løftes rundt juni tiden.
Corona utvikling kan også endre fort: Slutten juni vil mange begynne å fly ingen.
Han vil nok uttale seg en siste gang i morgen etter obligasjons- og fly eiere møtet.
Han sier at han ikke kan kjøpe aksjer i dag men at etter GFs. han vil gjøre det!
Han sier at staten har lovet å med å bidra til enda med støtte fra juni.
Alt tyder på at han ser for seg at kursen skal løftes rundt juni tiden.
Corona utvikling kan også endre fort: Slutten juni vil mange begynne å fly ingen.
Han vil nok uttale seg en siste gang i morgen etter obligasjons- og fly eiere møtet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
svestnes
29.04.2020 kl 11:48
5825
Det er stort spørsmålstegn på alle punkter.
Hvis alle ledere klarer å kjøpe aksjer i egen bedrift, ser ingen grunn til at Sckam ikke kan gjøre det i NAS før GF.
Staten har foreløpig tilbud lån og ikke støtte. Har NAS noe skriftlig hvor det står på svart og hvit at staten vil gi støtte eller enda mer lån?
Der er ingen garanti at flyene kommer i lufta i Juni. Plutselig finner de på noe tull igjen og sprer rykter om at viruset har mutert eller noe av den sorten.
Hvis alle ledere klarer å kjøpe aksjer i egen bedrift, ser ingen grunn til at Sckam ikke kan gjøre det i NAS før GF.
Staten har foreløpig tilbud lån og ikke støtte. Har NAS noe skriftlig hvor det står på svart og hvit at staten vil gi støtte eller enda mer lån?
Der er ingen garanti at flyene kommer i lufta i Juni. Plutselig finner de på noe tull igjen og sprer rykter om at viruset har mutert eller noe av den sorten.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
Kantarell
29.04.2020 kl 20:59
5668
Innsider og taushetsplikten før GFs gir JS ingen rett til å kjøpe aksjer men han kan gjøre det rett etter GFS.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
Kantarell
29.04.2020 kl 21:15
5646
Jacob S. ble plutselig mer synlig. Hva skjedde, fikk han spark i rumpa fra Kjos&Kise?
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
svestnes
30.04.2020 kl 07:30
5527
Mener du at fra det tidspunktet han ble ansatt fram til det ble foreslått å konvertere gjeld, at han hadde ingen mulighet å kjøpe aksjer i NAS?
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
Kantarell
30.04.2020 kl 08:21
5498
Nei. Han kunne ha kjøpt før ja.
https://www.nrk.no/urix/slik-blir-flyfremtiden_-dyrere-billetter-og-faerre-destinasjoner-1.14997922?fbclid=IwAR04emGPSq3jTSxb0QozwMfLgbr7XxSYoWKmAmWJ-yUDAIf9kNSrAlYfWdw
"Elnæs tror det ender med at selskapene får likviditetstilskudd, altså rene kontantoverføringer fra myndighetene, slik man har gjort i USA, for at selskapene skal holde seg på beina."
Det var noe nytt! ()
https://www.nrk.no/urix/slik-blir-flyfremtiden_-dyrere-billetter-og-faerre-destinasjoner-1.14997922?fbclid=IwAR04emGPSq3jTSxb0QozwMfLgbr7XxSYoWKmAmWJ-yUDAIf9kNSrAlYfWdw
"Elnæs tror det ender med at selskapene får likviditetstilskudd, altså rene kontantoverføringer fra myndighetene, slik man har gjort i USA, for at selskapene skal holde seg på beina."
Det var noe nytt! ()
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
svestnes
30.04.2020 kl 08:40
5492
Bra at debatten er i gang.
I mitt hode fungerer det sånn at det skal mye mer til å bremse etterspørselen i fly bransjen. Så lenge mennesket vandrer på jorda, vil det alltid være behov for varer og tjenester.
I mitt hode fungerer det sånn at det skal mye mer til å bremse etterspørselen i fly bransjen. Så lenge mennesket vandrer på jorda, vil det alltid være behov for varer og tjenester.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
Kantarell
30.04.2020 kl 08:48
5475
Så plutselig forsvant Corona-viruset..Nå begynner snart sommer og flere land tenker å gjenåpne grensene sine.
Fristende å bestille ferie snart ;)
Fristende å bestille ferie snart ;)
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
Strategi
30.04.2020 kl 10:07
5422
Fristende og kjøpe fler aksjer også.
Tror emisjonen blir en skikkelig fin gulrot.
Så får vi håpe egenkapitalen blir akseptabel.
Tror emisjonen blir en skikkelig fin gulrot.
Så får vi håpe egenkapitalen blir akseptabel.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
svestnes
30.04.2020 kl 10:10
5427
Det er mange gode tilbud på norwegian.no. Oslo - til enkelte byer i Europa tur/retur til 1000,-
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
hstray
30.04.2020 kl 11:26
5393
Det kommer til å komme mange pakker til flyselskapene visst ikke er de konkurs. Det som er synd i NAS sitt tilfelle er at dagens aksjonærer er sattt på sidelinjen med under 5 % visst de deltar i emisjonen
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
Kantarell
30.04.2020 kl 13:12
5333
Da er Geir S. i gang:
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/6jQqKo/staa-sammen-om-oekonomisk-stoette-til-flyselskapene
Dette kan vekke opp Det norske staten?
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/6jQqKo/staa-sammen-om-oekonomisk-stoette-til-flyselskapene
Dette kan vekke opp Det norske staten?
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
svestnes
30.04.2020 kl 13:42
5305
Geir Sætre kom med forslag om å holde liv i flyselskapene som skulle presenteres til politikerne.
Jeg sendte linken tidligere i denne tråden. Har noen stemt?
Jeg sendte linken tidligere i denne tråden. Har noen stemt?
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
Kantarell
30.04.2020 kl 14:12
5268
Du mener linken til petition?
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
svestnes
30.04.2020 kl 14:25
5277
Tanken bakk kampanjen var mer å stemme enn å skrive under. Men formålet blir kanskje det samme.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
Kantarell
30.04.2020 kl 16:23
5218
https://www.dn.no/luftfart/utsetter-skjebnevotering-norwegian-med-nytt-tilbud-til-obligasjonseiere/2-1-800900
Klokken 1600 sendte Norwegian ut en børsmelding med et fornyet tilbud til obligasjonseierne, og tilbudet står til klokken 2300 i kveld:
"Selskapet trekker i sin melding frem noen av de foreslåtte endringene i tilbudet til långiverne:
Långiverne får delvis førsterett til å få aksjer i en kommende kapitalinnhenting.
Tiden obligasjonseierne må binde seg til å sitte på aksjene de får i kriseløsningen gjøres kortere og med færre bindinger.
Långiverne i selskapets konvertible obligasjonslån får en umiddelbar konverteringsrett etter gjennomføring.
Skille ut og stille som garanti proveny fra start- og landingstillatelser (flyplass-sloter) til obligasjonseierne i lånene NAS07 og NAS08. Långiverne vil også få del i en oppside her dersom verdiene på slotene stiger.
En mulighet for at inntil 1/5 av lånebeløpene som konverteres i aksjer nå kan konverteres tilbake til såkalt hovedstol, altså lån, senere – i NAS07 og NAS08."
I følge ODD STEINAR PARR fra finansavis;
"Saken oppdateres.
Etter ytterligere diskusjoner med obligasjonseierne og andre aksjonærer vil Norwegian endre forslaget fremsatt til obligasjonseierne, skriver selskapet i en børsmelding torsdag."
Har styret snakket med noen aksjonærer? Hvem?
Klokken 1600 sendte Norwegian ut en børsmelding med et fornyet tilbud til obligasjonseierne, og tilbudet står til klokken 2300 i kveld:
"Selskapet trekker i sin melding frem noen av de foreslåtte endringene i tilbudet til långiverne:
Långiverne får delvis førsterett til å få aksjer i en kommende kapitalinnhenting.
Tiden obligasjonseierne må binde seg til å sitte på aksjene de får i kriseløsningen gjøres kortere og med færre bindinger.
Långiverne i selskapets konvertible obligasjonslån får en umiddelbar konverteringsrett etter gjennomføring.
Skille ut og stille som garanti proveny fra start- og landingstillatelser (flyplass-sloter) til obligasjonseierne i lånene NAS07 og NAS08. Långiverne vil også få del i en oppside her dersom verdiene på slotene stiger.
En mulighet for at inntil 1/5 av lånebeløpene som konverteres i aksjer nå kan konverteres tilbake til såkalt hovedstol, altså lån, senere – i NAS07 og NAS08."
I følge ODD STEINAR PARR fra finansavis;
"Saken oppdateres.
Etter ytterligere diskusjoner med obligasjonseierne og andre aksjonærer vil Norwegian endre forslaget fremsatt til obligasjonseierne, skriver selskapet i en børsmelding torsdag."
Har styret snakket med noen aksjonærer? Hvem?
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
Strategi
30.04.2020 kl 16:39
5201
Ja, hvem er andre aksjonærer.
Dette lukter, den JS som sto på casten og ba på sine knær om støtte er muligens en ulv i fåreklær.
Synes ledelsen tar dårlige valg på vegne av oss aksjonærer, men må inrømme at jeg ikke ser bildet klart her, vi har jo ingenting konkret og forholde oss til.
Heller ikke hva konverteringskursen til lånegivere ( hvor stor % andel av gjeld blir slettet av lånegiverne før resten konvertes i aksjer).
Dette lukter, den JS som sto på casten og ba på sine knær om støtte er muligens en ulv i fåreklær.
Synes ledelsen tar dårlige valg på vegne av oss aksjonærer, men må inrømme at jeg ikke ser bildet klart her, vi har jo ingenting konkret og forholde oss til.
Heller ikke hva konverteringskursen til lånegivere ( hvor stor % andel av gjeld blir slettet av lånegiverne før resten konvertes i aksjer).
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
svestnes
30.04.2020 kl 16:46
5202
Måten de formulerer og uttrykker seg på er lite spesifikk. Ord tatt fra lufta og knyttet sammen.
Hvem bruker 1/5 del som målestokk? Finans folka bruker prosent poeng å måle verdien.
Ser ut at ledelsen endrer forslagene og informerer aksjonærene gjennom media.
Hvem bruker 1/5 del som målestokk? Finans folka bruker prosent poeng å måle verdien.
Ser ut at ledelsen endrer forslagene og informerer aksjonærene gjennom media.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
hstray
30.04.2020 kl 17:25
5124
Der røyk gulerotten til Scram også
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
Kantarell
30.04.2020 kl 19:37
5045
"Dagens eiere får halve emisjonen
I det siste tilbudet står det oppdatert informasjon om den planlagte emisjonen på mellom 300 og 400 millioner kroner.
Halvparten av emisjonsbeløpet skal stiles til eksisterende eiere.
25 prosent av beløpet skal stilles tilgjengelig for obligasjonseiere og leasingselskaper som konverterer gjeld til aksjer.
Siste 25 prosent skal stilles tilgjengelig for nye aksjonærer."
I det siste tilbudet står det oppdatert informasjon om den planlagte emisjonen på mellom 300 og 400 millioner kroner.
Halvparten av emisjonsbeløpet skal stiles til eksisterende eiere.
25 prosent av beløpet skal stilles tilgjengelig for obligasjonseiere og leasingselskaper som konverterer gjeld til aksjer.
Siste 25 prosent skal stilles tilgjengelig for nye aksjonærer."
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
deltaker
01.05.2020 kl 01:17
4865
Jeg har vært opptatt med andre ting og har ikke fulgt helt med på NAS. Men det ser ut som endel går i riktig retning. Økende press på Staten om å gå inn med støtte. Luftrommet over Europa begynner å åpne seg. Det blir stadig klarere at dedeligheten av viruset er mye lavere enn opprinnelig antatt. Og nå er en større del av emisjonsbeløpet rettet mot tidligere aksjonærer. Fortsatt mye usikkerhet om hva fasit blir for aksjonærene og hva som skjer om bond-holders ikke går med på å konvertere. Men jeg sitter med en voksende følelse av at Regjeringen ikke vil tillate at NAS går konk. Tror derfor det vil komme en eller annen løsning og at den løsningen ikke vil medføre nulling eller en veldig stor nedgang i kursen. På lengre sikt fortsatt pessimistisk til NAS evne til å overleve, men tror det kan komme et realt bounce på kort sikt når man omsider kommer fram til en enighet. Jeg er sikker på at JS ikke klarer å løse dette alene med bond-holder og aksjonærer, og at det til syvende og sist blir staten som kommer inn og berger selskapet, slik det også blir gjort i alle andre land.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
Strategi
01.05.2020 kl 06:56
4705
Enig i mye av det du skriver, ledelsen i Norwegian kjører et tøft løp og jeg er veldig usikker på om det er i aksjonærenes interesse, på den annen side så antar jeg at Kjos og Kise ivaretar egne interesser og i såfall må det bli som aksjonærer i selskapet.
Det har vært mye skrål i media i det siste og jeg tror oppmerksomhet og engasjement er bra for selskapet uansett karakter, da selskapet settes på "politisk" agenda i forhold til fremtidig støtte hva viktigheten av å ha 2 flyselskaper angår.
Det som bekymrer meg mest er urent "trav" og strategier som stadig blir endret underveis, taktikken og hva som kommer ut i andre enden skaper usikkerhet for mange (meg inkludert).
Blir spennende og se utfallet av dette Bondholder møtet og om det blir noe igjen til de som har investert i selskapet.
Det har vært mye skrål i media i det siste og jeg tror oppmerksomhet og engasjement er bra for selskapet uansett karakter, da selskapet settes på "politisk" agenda i forhold til fremtidig støtte hva viktigheten av å ha 2 flyselskaper angår.
Det som bekymrer meg mest er urent "trav" og strategier som stadig blir endret underveis, taktikken og hva som kommer ut i andre enden skaper usikkerhet for mange (meg inkludert).
Blir spennende og se utfallet av dette Bondholder møtet og om det blir noe igjen til de som har investert i selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
Kantarell
01.05.2020 kl 09:15
4571
Selg om jeg kommer til å tape noen kroner, har jeg stemt NEI til de fleste forslagene.
At noen aksjonærer har fått nok av styrets galskapen er kommet tydelig frem de siste dagene i media. Mulig Jakob "pølsemakeren" S. fikk seg en liten lekse.
Takk Helge Stray for alt du har bidratt med!
https://www.nrk.no/norge/skjebnetimer-for-norwegian-_-fristen-er-utlopt-1.15001634
At noen aksjonærer har fått nok av styrets galskapen er kommet tydelig frem de siste dagene i media. Mulig Jakob "pølsemakeren" S. fikk seg en liten lekse.
Takk Helge Stray for alt du har bidratt med!
https://www.nrk.no/norge/skjebnetimer-for-norwegian-_-fristen-er-utlopt-1.15001634
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
Kantarell
01.05.2020 kl 13:06
4450
Her ser man at British Airway følger med i forhandlingene med obligasjonseiere og indirekte truer med å sabotere ved å offentliggjøre at de mulig vurderer å droppe Gatwick-flyplassen i London.
https://www.dn.no/luftfart/british-airways/norwegian/koronaviruset/flygigant-vurderer-a-droppe-gatwick-flyplassen-i-london-usikkert-hva-norwegians-landingstillatelser-er-verdt/2-1-801487
Ved slik propaganda, legges det press på styret og forsterker "rykter" at Gatwick slottene som Nas har rettigheter på, ikke er verdt noe lenge ;)
https://www.dn.no/luftfart/british-airways/norwegian/koronaviruset/flygigant-vurderer-a-droppe-gatwick-flyplassen-i-london-usikkert-hva-norwegians-landingstillatelser-er-verdt/2-1-801487
Ved slik propaganda, legges det press på styret og forsterker "rykter" at Gatwick slottene som Nas har rettigheter på, ikke er verdt noe lenge ;)
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
svestnes
01.05.2020 kl 13:51
4408
Kan ikke la seg presset av propaganda. Avtale er avtale uavhengig av utvikling i forhandlinger med obligasjonseiere og kreditorer.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
Epona
01.05.2020 kl 17:00
4269
Noen som kjenner til signaturen Mr Burgundy? Alene i dag har han prestert å skrive 40 - fire null - innlegg på NAS tråder. Fikk sin inntreden den 23. mars på kvelden. Antakelig utsendt eller utskremt fra Shortermafiaen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
Strategi
01.05.2020 kl 19:48
4170
Dette blir bra, er sikker på at dette løser seg.
Tror det er Sissner som nå blokkerer, så mye som han har ødelagt direkte og indirekte i media så skylder han å inngå en avtale.
Alene har denne mannen senket kursen i flereomganger for milliarder av kroner i fallende børskurs.
Forhandlingen fortsetter og dette løser seg på den ene eller andre måten.
Jeg håper nå at Helge Stray som har gjort en fantastisk jobb for oss aksjonærer i media kan roe ned litt ihht. Staten inn på eiersiden med 10 milliarder. .
Jeg tror det kommer midler fra staten, tror også folketrygdfondet deltar fullt i emisjonen.
Hadde staten kjøpt en andel så hadde det vært en sterk symboleffekt og de kunne gjort det i emisjonens transjen på 25 % for nye aksjonærer.
Takk til Helge for å ha vært aktiv til å sette Norwegians nytteverdi ,samt gitt sterk støtte til de ansatte og andre synergier rundt Norwgian på kartet.
Dette har vært utrolig viktig.
Jeg mener at det nå ikke er riktig med noe ultimatum dersom Nas 07 blir bekreftet godtatt ab bondholders.
Fokuset fremover da bør være å støtte Norwegian og be om støtte via tilskudd og deltakelse i den ene 25 % for nye aksjonærer som jeg mener kan ha en sterk symbolsk verdi.
Tror det er Sissner som nå blokkerer, så mye som han har ødelagt direkte og indirekte i media så skylder han å inngå en avtale.
Alene har denne mannen senket kursen i flereomganger for milliarder av kroner i fallende børskurs.
Forhandlingen fortsetter og dette løser seg på den ene eller andre måten.
Jeg håper nå at Helge Stray som har gjort en fantastisk jobb for oss aksjonærer i media kan roe ned litt ihht. Staten inn på eiersiden med 10 milliarder. .
Jeg tror det kommer midler fra staten, tror også folketrygdfondet deltar fullt i emisjonen.
Hadde staten kjøpt en andel så hadde det vært en sterk symboleffekt og de kunne gjort det i emisjonens transjen på 25 % for nye aksjonærer.
Takk til Helge for å ha vært aktiv til å sette Norwegians nytteverdi ,samt gitt sterk støtte til de ansatte og andre synergier rundt Norwgian på kartet.
Dette har vært utrolig viktig.
Jeg mener at det nå ikke er riktig med noe ultimatum dersom Nas 07 blir bekreftet godtatt ab bondholders.
Fokuset fremover da bør være å støtte Norwegian og be om støtte via tilskudd og deltakelse i den ene 25 % for nye aksjonærer som jeg mener kan ha en sterk symbolsk verdi.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
Kantarell
02.05.2020 kl 09:32
3924
En kort oversikt som kan sendes videre til ulike innflyttende internasjonale aviser:
Political scandal in Norway: Airline Norwegian Air Shuttle Bankruptcy! AND; Journalistic scandal: Newspaper XXX violated the ethics of journalism.
Political scandal in Norway: Airline Norwegian Air Shuttle Bankruptcy! AND; Journalistic scandal: Newspaper XXX violated the ethics of journalism.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
Strategi
02.05.2020 kl 10:17
3889
Kantarell.
Denne må du utdype.
Denne må du utdype.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare
Kantarell
02.05.2020 kl 12:18
3846
No comment. (Strategi)
Akkurat nå vil jeg også takk Torbjørn Lothe.
Denne mannen ber regjeringen om å ta ansvar i de beslutningene de har tatt ved å stenge ned hele luftfarten i Norge.
Han ber regjeringen om å bidra med kontantstøtte for alle flyselskapene i Norge.
Dette gir NÅ en bedre forståelse og bekrefter hvorfor vi småaksjonærer har hele tiden bedt norske myndighetene om å bidra med bedre ordninger enn den første krisepakken som ennå ikke er kommet tilgode for Norwegian.
Med det samme, ønsker jeg alle "småaksjonærer" og ansatte i Norwegian: god helg.
Akkurat nå vil jeg også takk Torbjørn Lothe.
Denne mannen ber regjeringen om å ta ansvar i de beslutningene de har tatt ved å stenge ned hele luftfarten i Norge.
Han ber regjeringen om å bidra med kontantstøtte for alle flyselskapene i Norge.
Dette gir NÅ en bedre forståelse og bekrefter hvorfor vi småaksjonærer har hele tiden bedt norske myndighetene om å bidra med bedre ordninger enn den første krisepakken som ennå ikke er kommet tilgode for Norwegian.
Med det samme, ønsker jeg alle "småaksjonærer" og ansatte i Norwegian: god helg.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19
Du må logge inn for å svare