NAS - Kun for aksjonærer i selskapet


Jeg har opprettet en egen tråd for aksjonærer. TEMA: General forsamling den 04.05.2020

1. Åpning av generalforsamlingen ved styrets leder, Niels Smedegaard. Opptak av fortegnelse over møtende aksjonærer
2. Valg av møteleder og en person til å undertegne protokollen sammen med møteleder
3. Godkjennelse av innkalling og agenda
4. Endring av vedtektene
5. Rettet emisjon med kontantoppgjør
6. Rettet emisjon ved konvertering av obligasjonslån til aksjer
7. Rettet emisjon ved konvertering av leasinggjeld til aksjer
8. Opptak av fortegnelse over møtende aksjonærer
9. Fullmakt til å utstede aksjer, herunder fullmakt til å utstede aksjer i en etterfølgende emisjon
10. Fullmakt til å utstede konvertible lån

Begrunn gjerne mot eller for! Men prøv å redegjøre hvorfor du mener det du skriver.

Be om tilgang hvis du ikke har fått invitasjon.

https://www.facebook.com/groups/2693912087509965/
Redigert 19.04.2020 kl 19:05 Du må logge inn for å svare
deltaker
20.05.2020 kl 14:21 3439

Da gikk det som jeg spådde. Opp rett etter nyheten om redning og siden kraftig ned. Håper flest mulig her fulgte rådet og solgte seg ut da ekstasen var på topp. Flybransjen er død i overskuelig fremtid.

Fikk napp på 1,55 og solgte en del rundt 3 igjen i dag.
Sitter fortsatt med alle 1 kroner aksjer jeg fikk i dag også..
God helg ;)
pedro1
21.05.2020 kl 13:32 3078

Med null cost på flyparken som står parkert finansiert av leasingselskapene og rentefritt på utstedte obligasjoner de neste kupong forfallene ....dette oppe på avgiftslette fra staten + erstatning fra Boeing ...så skjønner jeg ikke annet enn at utsiktene er positive. 18% EK er ikke å forakte heller. I midt hodet er nedsiden begrenset .....under forutsetning av at flyene kommer i luften de beste 6-12 månedene. At staten og Kina slås om evnt eierskap er også gull. Ref sv’s talsmann igår. Se til Tyskland og Lufthansa. Konklusjon, tidenes nedtur er over, kan kun gå en vei.
Epona
21.05.2020 kl 17:00 2973

Yepp. Sikkert mange som vil selge ut sine billigkjøpte aksjer i morgen. Kjedelig for dem når de i etterkant kunne ha tjent det tre-fem dobbelte ved å vente.
Waiting ... 🤠

Burde ikke aksjen befinner seg rundt 3,8 ?

Epona
23.05.2020 kl 15:15 2588

E24 fornekter seg ikke når det gjelder anstrengelser for å få NAS aksjen ned til null kroner. Legger ut hele artikkelen til Sundberg her:

« Børskommentar: Norwegian-aksjen kommer til å steile – kanskje allerede på torsdag
Aksjemarkedets verdsettelse av Norwegian henger rett og slett ikke på greip. Kursen skal ned.
Johann D. Sundberg
Børskommentator
Publisert:Publisert: 23. mai 2020 11:24

Innenfor flyging er det et begrep som heter steiling. «Steiling er en flyteknisk betegnelse for en drastisk reduksjon av vingenes løft kombinert med stor motstandsøkning,» heter det om fenomenet i Store Norske Leksikon. Går det riktig ille ender det med spinn og havari. Før nedturen, får ofte flyet et siste lite løft. Det er vel det vi ser med Norwegian-aksjen nå.

Norwegian-aksjen avsluttet uken med et hyggelig løft på vel 13 prosent til 2,95 kroner. Nominelt sett er jo kursen ganske lav i forhold til de historiske nivåene. Men med den gjelden og leasingforpliktelsene som nå er omgjort til aksjer, innebærer kursen en egentlig historisk høy verdsettelse av egenkapitalen. Det er det absolutt ingen grunn til.

Med fredagens sluttkurs er egenkapitalen i Norwegian verdsatt til vel ni milliarder kroner. Det er ikke langt unna nivåene da British Airways-eier IAG meldte sin interesse våren 2018. De trakk seg. Ved nyttår ble egenkapitalen i Norwegian verdsatt til rundt 6,5 milliarder kroner.

Forskjellen mellom nyttår og nå, er det bare å ta en tur til nærmeste flyplass for å finne ut av. Ved nyttår var Norwegian på god vei til lønnsomhet og etterhvert finansiell soliditet. Nå er det nesten ingen fly i luften. Kun syv av Norwegians fly er nå på vingene – og det med statlige subsidier.

Men så har Norwegian klart å kvitte seg med mye gjeld. Formelt er egenkapitalen styrket gjennom omgjøring av leasingforpliktelser og obligasjonsgjeld samt en aksjeemisjon på 400 millioner for samlet 12,7 milliarder kroner.

Joda. Men fly-gjelden som var på vel 20 milliarder kroner ved nyttår, er ikke slettet. Selskapet er heller ikke kvitt alle leasing-forpliktelser. Og nå tar flyselskapet opp nye lån på tre milliarder kroner, med staten som garantist. Staten tror selv at garantien vil ende med tap.

Og vi vet enda ikke helt hvor store tap Norwegian gikk på etter at coronakrisen brøt ut og før man fikk satt så godt som alle fly på bakken. Det vi så langt vet er at Norwegian hadde forfalte regninger ved utgangen av mars på 1,7 milliarder kroner, som de nå forsøker å få kreditorene til å gå med på å omgjøre til enda flere Norwegian-aksjer.»
Redigert 23.05.2020 kl 15:17 Du må logge inn for å svare

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K30a0E/sp-trygve-ber-hoeyre-sanner-stoppe-million-krisehjelp-til-taxfreebutikkene

Helt enig med Vedum. Ikke gi mer penger til Travel Retail Norway som betaler null kroner i avgift!!
Strategi
23.05.2020 kl 22:15 2440

Hva tror vi til uken som kommer?
Hvis vi går tilbake til før emisjonen så vi kursen ble holdt kunstig oppe, merkelig ordrebok gjennom dagene.
Vi ser noe av det samme mønsteret i en litt mer ustrukturert versjon nå etter at emisjonsaksjene er tatt ut.
Åpning 1.50 i første runde, godt over midten på 2 tallet i 2 runde.
Short står nå i null, dersom det ikke ble satt ny på fredag.
Q 1 2020 kommer på torsdag med en brukbar januar og februar og massivt tap i mars vil jeg tro.
Selskaper er restrukturert og pengene fra staten kommer inn, Boeing erstatning henger fremdeles i luften men den kommer.
Jeg tror retningen er opp, mulig jeg er optimistisk på kort sikt.
Noen som har noen formening her ?

Det er nesten umulig å spå hvis du allerede mener at kursen holdes kunstig opp.

Riktig kurs bør befinne seg rundt 9,5-10 kroner og Q1 har egentlig ikke mer å si enn at 7 fly er i lufta for tiden. Det kan tenkes at hvis det stemmer at kursen manipuleres bør den falle kraftig slik at de fleste selger seg ut, deretter skal den opp før den 12 juni (1 transje) hvor leasing selskapet kan allerede selge 1/3 del av aksjene sine.

Mulig kontra scenario: Det norske staten; som skulle bidra med ekstra midler eller kjøpe seg inn i juni!!!!!! (Kjøpe leasing-aksjer?).
I juli: Europa = FERIE

Redigert 24.05.2020 kl 09:06 Du må logge inn for å svare

Tok noe gevinst i dag i koa, XXL og Nas.

Jeg er fra i dag ikke aksjonær i nas lenge. Men vil nok prøve på nytt når anledningen viser seg ;)
Strategi
26.05.2020 kl 20:59 1481

Har også tatt gevinst i Nas, hyggelig reise.

Kantarell , hva tror du om Koa fremover.?
Epona
27.05.2020 kl 18:24 1369

Legger inn denne igjen som Johann D. Sundberg i e24 skrev sist lørdag, men er borte nå. Så får vi se hva morgendagens varslede ulvehyl fra e24 vil frembringe:

«Børskommentar: Norwegian-aksjen kommer til å steile – kanskje allerede på torsdag
Aksjemarkedets verdsettelse av Norwegian henger rett og slett ikke på greip. Kursen skal ned.
Johann D. Sundberg
Børskommentator
Publisert:Publisert: 23. mai 2020 11:24

Innenfor flyging er det et begrep som heter steiling. «Steiling er en flyteknisk betegnelse for en drastisk reduksjon av vingenes løft kombinert med stor motstandsøkning,» heter det om fenomenet i Store Norske Leksikon. Går det riktig ille ender det med spinn og havari. Før nedturen, får ofte flyet et siste lite løft. Det er vel det vi ser med Norwegian-aksjen nå.

Norwegian-aksjen avsluttet uken med et hyggelig løft på vel 13 prosent til 2,95 kroner. Nominelt sett er jo kursen ganske lav i forhold til de historiske nivåene. Men med den gjelden og leasingforpliktelsene som nå er omgjort til aksjer, innebærer kursen en egentlig historisk høy verdsettelse av egenkapitalen. Det er det absolutt ingen grunn til.

Med fredagens sluttkurs er egenkapitalen i Norwegian verdsatt til vel ni milliarder kroner. Det er ikke langt unna nivåene da British Airways-eier IAG meldte sin interesse våren 2018. De trakk seg. Ved nyttår ble egenkapitalen i Norwegian verdsatt til rundt 6,5 milliarder kroner.

Forskjellen mellom nyttår og nå, er det bare å ta en tur til nærmeste flyplass for å finne ut av. Ved nyttår var Norwegian på god vei til lønnsomhet og etterhvert finansiell soliditet. Nå er det nesten ingen fly i luften. Kun syv av Norwegians fly er nå på vingene – og det med statlige subsidier.

Men så har Norwegian klart å kvitte seg med mye gjeld. Formelt er egenkapitalen styrket gjennom omgjøring av leasingforpliktelser og obligasjonsgjeld samt en aksjeemisjon på 400 millioner for samlet 12,7 milliarder kroner.

Joda. Men fly-gjelden som var på vel 20 milliarder kroner ved nyttår, er ikke slettet. Selskapet er heller ikke kvitt alle leasing-forpliktelser. Og nå tar flyselskapet opp nye lån på tre milliarder kroner, med staten som garantist. Staten tror selv at garantien vil ende med tap.

Og vi vet enda ikke helt hvor store tap Norwegian gikk på etter at coronakrisen brøt ut og før man fikk satt så godt som alle fly på bakken. Det vi så langt vet er at Norwegian hadde forfalte regninger ved utgangen av mars på 1,7 milliarder kroner, som de nå forsøker å få kreditorene til å gå med på å omgjøre til enda flere Norwegian-aksjer.»



Redigert 27.05.2020 kl 18:24 Du må logge inn for å svare

Jeg forstår ikke at KOA må trykke så mange aksjer på 0,1,-
Prisen holder seg rundt 0,65 men det kan implodere eller eksplodere i hvert øyeblikk. Derfor solgte jeg.
Men vil nok kjøpe meg inn på 0,1.

XXL var litt mer spennende i går da jeg kjøpte og solgte flere ganger i løpet av dagen med noen ekstra lapper.

SAS; Bør falle i dag? NAS; opp og ned og opp ;)
Epona
28.05.2020 kl 08:37 1137

Dette er jo en egen NAS tråd og bør fortsette som det? Vel, har hengt med NAS i mange år og synes nå at det likevel begynner å lysne, gjerne sett i forhold til tallene som vår skandinaviske konkurrent SAS presenterer i dag, der sistnevnte tapte 500 millioner mer enn NAS. Men myndighetene må komme mer på banen og erstatninger bør ligge rundt hjørnet. Spørsmålet er uansett hvordan markedet reagerer.

Enig. Men avventer nok at kursen fortsetter med berg og dalbane tivoli ;)
Epona
28.05.2020 kl 12:33 936

NAS i likhet med resten av flyselskapene befinner seg nå mer eller mindre i ingenmannsland. Ingen vet hvor, når og hvordan de skal håndtere situasjonen og myndigheter både her og der klør seg i hodet, ikke minst i Norge. Det som er sikkert er at NAS har en av de mest moderne og klimavennlige flyparkene i Europa og burde stå godt rustet når trafikken tar seg opp igjen. Jeg tror staben på Fornebu er i kamphumør og er ladet til neste korsvei som kan dukke opp når som helst. Er rimelig sikker på at de som sitter med aksjer i dag skal få verdiene sine tilbake og mere til, i hvert fall de som var med i emisjonen nå sist. Men TTT. Og tålmodighet og is i magen er nyttig i sådanne stunder.
Epona
29.05.2020 kl 09:36 804

Fly egne veier på lånte penger fra regjeringen i Norge:

« Regjeringen vil forlenge garantiordningen for flyselskaper til ut oktober
Regjeringen vil gjøre endringer i lånegarantiordningen for luftfart for å bedre tilpasse den til selskapene. Ordningen forlenges fra 30. juni til 31. oktober.»
(E24)

Epona
29.05.2020 kl 10:06 784

Pussig at så mange aksjonærer har rømt skuta. Det konkluderer jeg med i og med at denne tråden nå går på digital respirator fra stort sett bare undertegnede. Er det slik at de fleste har solgt seg helt ut, eller har gått på et så smertelig papirtap at de har mistet skrivelysten?
Jeg bare spør.

Nå blir det å pakke sekken å kravle seg oppover i åsen der jeg bor. For å få litt trim. Det får man ikke her, ikke verbalt engang.

Så lenge Norwegian eksisterer, vil alltid være marked for aksjen. Gamle aksjonærer erstattes med nye.

Jeg sitter med nesten 90% tap. Selger ikke og deltar heller ikke emisjon. Har råd til å sitte med papirene i flere ti år om nødvendig.
Epona
29.05.2020 kl 11:07 725

Den ferskeste nedsablingen av Norwegian fra e24 bak betalingsmur i dag:
https://e24.no/shared/boers-og-finans/i/8mgzbW/derfor-kan-ikke-norwegian-bli-kinesisk?pwsig=9c09fe5d781a38257032f9ffb8024c80bb24069fca58b9182196cd9254d2c4b3_1591347769_RWdpbA==

Fra artikkelen: « Norwegians regler
At eierskapsreglene kan bli et problem tar Norwegian opp som en risikofaktor i prospektet de publiserte for noen uker siden:

«Siden konverteringen av gjeld til egenkapital og konverteringen av obligasjoner til egenkapital vil resultere i nye ikke-europeiske aksjonærer i selskapet, kan dette negativt påvirke selskapet eller datterselskapenes autorisasjoner til å gjennomføre flyginger. Selskapet kan, av samme grunn, bli nødt til å godta avvik fra de avtalte lock-up-avtalene for disse aksjonærene», skrev selskapet.

For å unngå at Norwegian skal få problemer med EU-regelverket, har de også lagt inn måter å håndtere dette på i selskapets vedtekter.

Styret i Norwegian kan be eller beordre ikke-europeiske aksjonærer om å selge sine aksjer til personer eller selskaper innenfor EU.

Det skapte mye blest rundt at kinesiske BOC Aviation hadde blitt ny storaksjonær i Norwegian, men siden Norwegian nesten utelukkende opererer i Europa, vil kinesiske og andre ikke-europeiske selskaper aldri kunne kjøpe opp Norwegian slik selskapet i dag er posisjonert.»

Avisene og skribentene sliter med å finne noe saklig og fornuftig å skrive om dagen.
Redigert 29.05.2020 kl 11:26 Du må logge inn for å svare

Kjøpte en Nas aksjer i dag. Ventet på regjerings pakka, men de kommer igjen mer ekstra gjeld.

Norwegian skal da si ja til ekstra lån slik at de kan trykke ut enda mer aksjer til å nedbetale utgifter som de ikke har for tiden.

Da vil det si at kursen skal langt ned i noen uker?

Ledelsen er lammet og sier ja til alt mulig, men staten er elendig. Sistnevnte skjønner tydeligvis ikke at regning kommer til dem til slutt.

Aksjen har en bunn og den er snart nådd. Kan ikke drive bedrift på den måte lenge.

Ja. Norwegian kommer nok med en melding: Vi oppretter flere flyruter i Europa..så kommer det Boeing.

Alt må times...Men først la kursen falle litt til ;)
Epona
30.05.2020 kl 11:47 430

Satt også med et voldsomt papirtap, men deltok i emisjonen kanskje fordi Schram uttalte at det ville kunne bli lønnsomt. Så langt stemmer jo det. Dermed er snittprisen jeg har betalt for aksjene gått kraftig ned, men antall aksjer følgelig økt. Jeg er også langsiktig.
Redigert 30.05.2020 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
Epona
30.05.2020 kl 11:53 423

Ingen har opplevd en slik pandemi tidligere og mye er uvisst. Tror NAS har en stab som er dyktige og klare til å komme gjennom styrket når pandemien er over. Spørsmålet er når.

Vil ikke høres negativ ut, men tror ingeting på alvorligheten av dette viruset. De har klart å finne kur og penisenlin mot de mest farligste sykdommer.

Det er surrealistisk å postå at et virus kan skape hindringer i økonomien eller luftfart sektoren. Bare krig, atomvåpen, natur katastrofe som rammer flere land samtidig kan skape så store konvekvenser for økonomien. Alt annet et kunstig skapt fra enkelte individer eller gruppe av mennesker som forsøker oppnå egen vilje og interesser.

Interessant utvikling.
Tv2.no:
« Sissener var i tillegg en av obligasjonseierne som gikk med å omgjøre gjeld til aksjer i flyselskapets store redningsplan tidlig i mai. Sissener mener at Norwegian fortsatt har store utfordringer, og vil trenge mer statlig hjelp enn et lån på tre milliarder kroner.

– De burde få mer støtte fra staten. Det er nå en gang slik at Norge trenger et norsk flyselskap, om det er SAS eller Norwegian eller helst begge deler, for å sørge for at den litt slitne infrastrukturen i Norge fungerer mellom by og land.»

https://www.tv2.no/nyheter/11472861/