Boris Johnson takker sine underbetalte sykepleiere

Slettet bruker
11.04.2020 kl 23:37 507

"Jegs skylder dem livet mitt" sier Storbritannias Statsminister. Han skylder dem vel også noe annet, nemlig penger i form av bedre lønn.

Helsekompetanse er vel den sektoren som har flest undervurderte medarbeidere i alle land.

Lav lønn = lav verdsettelse = lav status

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/g7nKAq/boris-johnson-jeg-skylder-dem-livet-mitt
Redigert 11.04.2020 kl 23:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2020 kl 12:42 376

Det er så idiotisk å komme trekkende med om jeg trenger det fiskeren. Det er lett å la seg rive med av følelser, kanskje sykepleieren som er en hot babe også. Mest trolig er hun det. Da er det lett å la seg rive med. Hvordan skal det finansiereres da? De har lønnstillegg på lønnstillegg grunnet såkalte ubekbemme arbeidstider! Tider de langt på vei var og er klar over på forhånd!
Men ser man objektivt på det et ikke tre år spesielt mye. Det er respektabelt men hvor mye har yrket forandret seg de siste 50 år? Florence Nightingale er fortsatt pensum, eller var det iallefall inntil ganske nylig. Dessuten er det på det rene at mange sliter med medisinregning! Og dét er ikke spesielt vanskelig matematikk! Det dummeste jeg hører er at de er så dyktige. Mon det. Hadde de ikke vært det hadde de (forhåpentligvis) ikke hatt jobben. Men dessverre ser vi eksempler på uegnede også. Også blandt leger men det kan vi la ligge.
fabian2
12.04.2020 kl 12:41 377

Pussige enkelt-observasjoner om lønn , og sammenligning med utdannelse.: Enkelte steder i Oslo er det like kostbart å gå til frisørdamen som å gå til tannlegen.
Slettet bruker
12.04.2020 kl 12:33 384

At det er gammelt er helt riktig. De har klaget siden tidenes morgen og gjør det enda. Det er uverdig.
CapitaL
12.04.2020 kl 12:13 391

Sykepleiere er engler med masse empati.. Ok.
Hva med de som holder sykehusene rene da? De som desinfiserer operasjonsstuene og fjerner all møkka?
Portørene? De som lager maten? Legene som tar de vanskelige avgjørelsene om liv og død? Er de engler eller bare opptatt av penger og status?
Og hva med de som opprettholder den tekniske driften av sykehusene? Djevler eller engler de da?

Sykepleierne stikker av gårde med all oppmerksomheten, det er bra sikkert. Men de fortjener ikke lønna si verken noe mer eller mindre enn andre ansatte på sykehusene.. Dessuten er det grenser for hvilken lønn man kan gi folk nær sagt uansett hvor viktig jobben deres er. Å drifte norsk helsevesen koster allerede en formue som det er.
Fluefiskeren
12.04.2020 kl 11:09 410

Enig. Pengeflyttere innen finans er et eksempel på det. Selv tror de at de står over de fleste andre, men de gjør en relativt enkel jobb som er helt vanvittig høyt lønnet. Blåruss lønner blåruss.
Som vi har sett i Exit har de tid nok til kokain og prostituerte og er fullstendig blottet for empati.

Sykepleiere er engler de aller fleste av dem. Inderlig ønske om å hjelpe andre mennesker. Masse empati. Alle pasienter er ikke lette å arbeide med. Aftenposten har hatt en serie artikler over hva både de og helsepleiere må finne seg i. Ikke minst på pleiehjem. Glad det finnes slike mennesker.

Og jeg kjenner jeg blir veldig provosert av Hankattens innlegg om det. En gang kan det være han som ligger hjelpeløs og være den som trenger hjelp.
Redigert 12.04.2020 kl 11:16 Du må logge inn for å svare
Mikkel-engel
12.04.2020 kl 10:25 420

Kravet om høyere lønn for sykepleierne kommer ikke fordi de arbeider så mye nå. Det er gammelt. Men nå ser alle hvor viktige denne yrkesgruppen er. Jeg unner dem mye høyere lønn. De står på, løfter og bærer, pleier og lindrer. De burde få en million hver.

Så er det andre yrkesgrupper som jeg synes tjener for mye, tatt i betraktning hva de presterer. Men det er en annen sak.
Slettet bruker
12.04.2020 kl 08:41 440

Det var en enkel sammenlikning for enkle folk. Om enn dårlig. Å kreve høyere lønn bare fordi man får mer å gjøre er absurd. Å benytte coronakrisen eller andre ressurskrevende situasjoner til å kreve enda høyere lønn grenser til uverdighet. Dessuten ser de dessverre ut til å ha blitt hørt hver gang.
Det er all grunn til å være kritisk til offentlig pengebruk.

Og det er en regelrett villfarelse å hevde at tre års høyskoleutdannelse er spesielt høy utdannelse. Og sammenliknet med andre er lønnen allerede kjempehøy. Jeg tar ikke til orde for at deres jobb ikke er viktig, men å tro de er uvurderlige, slik jeg har inntrykk av at forbundet deres hevder, er for høye tanker jeg ikke greier å dele.

Jeg benytter også anledningen til å minne om at sykepleie tidligere var uten lønn, og basert på kall og frivillighet.

Jeg innrømmer, og berømmer gjerne deres fantastiske og viktige jobb. Viktig å bli ivaretatt når man trenger det mest.
Men vær klar over at sykepleieyrket er langt mer enn bare å pleie og stelle på sykehus slik vi ofte assosierer dem med. Det er også mye betalte turer både på ikea, stranden og kino, under psykiatriens paraply sosial trening for andre. Å hele tiden kreve, og kreve mer fordi de tror de er superhelter grenser til uverdighet og iallefall ikke stolthet. Sorry!
Redigert 12.04.2020 kl 08:58 Du må logge inn for å svare
CapitaL
12.04.2020 kl 08:27 447

Nok av eksempler på 150-200 prosents stillinger og millionlønn blant disse pleierne.. De syter og syter, og det har de gjort så lenge jeg kan huske. Og for hva? Sitte halve dagen på et vaktrom og drikke kaffe og skravle.. De er jo såå mye viktigere enn alle andre som jobber i kulissene og får sykehusene til å gå rundt..
Mikkel-engel
12.04.2020 kl 08:24 452

Hvis du sammenligner sykepleierne (tre års utdannelse, mange krevende eksamener og et stort arbeidspress til daglig) med brannmenn (bare enkeltkurs på noen uker / måneder, få eksamener og mye "beredskap" dvs. lediggang til daglig) og sammenligner lønn, så tjener brannmennene MER. Det er ubegripelig.

Sykepleier: 548 160.
Brannkonstabel: 594 240.

Tallene ifølge utdanning.no
Slettet bruker
12.04.2020 kl 07:46 469

Sykepleierne er de største syterne. Benytter enhver anledning til å klage og be for sin syke mor. Det har vi sett hvert eneste år, med det forbannede forbundet i spissen.
Det er bare på tide de får jobbe for den allerede høye lønnen sin. De burde vite hva de gikk inn på før de i det hele tatt søkte på jobben.

En anstendig brannmann krever ikke høyere lønn om han må slukke brann på et slott fremfor en falleferdig brakke.

Jeg er imidlertid enig i at de burde få større stillinger. Ikke fordi de ser på seg selv som uvurdelig, men fordi jeg er totalt uenig i at det offentlige heller ansetter 10 stk med 10% stillinger fremfor en på 100%. Forøvrig klassisk AP politikk.
Redigert 12.04.2020 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Mikkel-engel
12.04.2020 kl 07:37 475

Riktig. Det samme gjelder Norge. Alle skal "klappe" for de norske sykepleierne, men sånne symbolske aksjoner er uten verdi. Hva sykepleierne fortjener er bedre lønn og 100% jobb.