Tiltakspakker og betalte billetter

Fred55
NAS 12.04.2020 kl 11:30 2257

En kan jo oppriktig begynne å lure på hva de Norske politikere vil komme med til den Norske fly indutrien. Og vi har kun 3 selskaper som kommer inn under Norsk fly indutri.
SAS, NAS og Widerøe. Her gir Norge samlet 6 milliarder som er tildelt ut fra forskjellige forutsetninger og feile sammenligninger av egenkapital opp mot resten av verden sine fly indutrier.

Se vedlagte link fra Amerikasnk pakker på ca 250 milliarder kr. Der kun 30 % skal betales tilbake og det skal betales tilbake som lavkostlån over 10 år med stigende rente fra 1%som skulle være fast i de første 5 årene.
https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/04/12/7516932/amerikanske-flyselskap-vil-skrape-25.mrd-pakke

Så kan en lese om mye av det Lufthansa/KLM/air france gjør. De holder tilbake på allerede betalte billetter. Bryter EU krav og retningslinjer, men skjer jo intet pr nå. ( Ut over at de får tildelt 20 til 60 milliarder av sine land sine regjeringer. Der noe på sikt går til å betale tilbake billetter sansynligvis :-)

Andre flyselskaper kjører lønnskutt på opp til 75 % andre sier opp i bøtter og spann.

Med andre ord så er det så mange forskjellige løsninger de forskjellige land tilbyr. På denne listen over hva regjeringer tilbyr havner nok Norge på nærmest Jumbo plass. Nærmest at en kan bli flau over at det Norske folk blir så lite tatt vare på opp i alt som skjer rundt fly indutrien.

Tror nok pakken vil bli revurdert og vil komme bedre løsninger fra den Norske regjeringen. En bør jo kunne forvente at de setter seg inn i endel fakta rundt NAS og hva de har av verdier for landet vårt vi som bor her og for en industi som er bygget opp rundt NAS. Ikke bare forholde seg til hva spekulanter sier, som selv sitter som eiere i obligasjonslån eller er short.

En kan lese innimellom fra enkelt skribenter i Media som har regnet på det samfunnsnyttige rundt det å støtte NAs, men de får liten spalte plass. Stort sett så er det spydd ut ting fra Finansavisen, og andre tilsvarende media, som kun er vinklet negativt og opp mot at de vil at NAS skal opphøre som selskap. Om dette er personlig relatert/ eller ting som selger i media. Eller er det rett og slett en kunnskapløs het rundt hva som er samfunnsnyttig eller ei.
Ikke vet jeg, men burde vel kunne forvente at media selv om de er hektet på konkurs etc hadde kompetanse til å kunne dra litt lengre og hva NAS har betydd, hva konsekvenser om NAS forsvinner og ikke minst om hva dette vil bety for de fleste nordmenn og muligheter innen reise, miljø osv. Altså vinkle det faktiske tap vi i Norge vil ha om NAS forsvinner opp mot ren økonomi. Og faktisk skrive mer en kort om hva NAS har gjort av endringer siste 1,5 årene. Ikke bare emisjoner osv.
Tviler på om dette vil komme fra denne type aviser, men tror nok de som hadde brukt tid/krefter innhentet kompetanse kunne fått en del lesere.

Uansett er det for store forskjeller der ute ang hva som ytes for å redde NAS. Bør sees litt mer på tilbudte pakke opp mot hva konkurenter for.



Redigert 19.01.2021 kl 14:50 Du må logge inn for å svare
seismicrec
12.04.2020 kl 11:43 2204

Mange gode poeng.
Dugnad? de samme som raser mot flyselskapenes tilbakeholdelse av penger og annet er ofte de som etterlyser dugnad... er ikke dette beste dugnad,kundene gir litt ?
Oljefondet har lånt ut over 2000 milliarder til Japan , USA og EU , null eller negativ rente.
Stortinget har bestemt at oljefondet ikke kan investere eller låne ut tilnorske foretak , kun deres utenlandske konkurentet
Zaih
12.04.2020 kl 12:26 2126

Jeg leste at både SAS og NAS har forhåndsbestillinger for ca 11 mrd for sommersesongen er det slik at SAS har mottatt dette fra kortselskapene og NAS ikke mottar før reisen gjennomføres så har jo SAS et kjempeproblem som burde få klokkene til å ringe.
Slettet bruker
12.04.2020 kl 14:08 1987

Folk bør selvsagt IKKE bestille flyreiser nå. Hvis du har bestilt for sommeren og flyet selvfølgelig ikke går, så må du forlange PENGENE uten avkortning tilbake. Det ser ut til at flere flyselskaper har endret strategi til å stjele penger de ikke er i stand til tjene. Og det er lite trolig at desperasjonen har nådd toppen. Er du på eller i nærheten av en flyplass, så hold hardt på lommeboka. Forbrukermyndighetene har påskeferie på betalt hjemmekontor. Det kan være for sent når de kommer på banen.
Fred55
12.04.2020 kl 14:12 1978

Helt riktig oppfattet. SAS har ett enormt kapital behov om de skal betale dette tilbake igjen. På lik linje som Lufthansa/KLM/Air france og mange andre fly selskaper. Det de får inn fortløpende i billett inntekter får de fra type mastercard etc den dagen vi betaler regningen til dem ved forfall. NAS får ikke disse pengene før den faktiske reisen er startet.

Om tusenvis av personer sitter og bestiller alt fra lang weekend til sommer ferier i November/desember 2019. Da for reiser i perioden mai til august 2020. La oss si at det bestilles for 10 milliarder hos NAS i denne 4 månder perioden og 10 milliarder hos SAS i samme periode. La oss anta at 80 % betaler med Kredittkort og 20% med debitt kort. Da vi statusen hos de forskjellige selskapene se slik ut.

SAS: Har fått inn 2 milliarder fra debitt kort og 8 milliarder fre Kredittkort. Totalt sitter de 1 januer ( dato kan være 10 januar) Med 10 milliarder på bok. Er arbeidskapital som brukes på løån, lønn, leasing altså en form for EK.

NAS: Har fått inn 2 milliarder fra debitt kort og 0 milliarder fra kredittkort. Totalt sitter de med samme dato med 2 milliarder. De skal betale akkurat de samme tingene som SAS. Får dyrere lån ofte mer kopliserte finaniseringer osv. Og har dermed lite EK i forhold til SAS. Når reisene begynner i perioden mai til august kommer pengene inn den dagen vi starter reisen.

Altså må nå SAS ( eller KLM/Lufthansa betale tilbake de milliardene de skylder i dette eksempelet 10 milliarder om ingen flyr i samme periode. NAS må betale 2 milliarder tilbake.
Når en så skal få støtte fra Norge så sitter jo NAS med lavere EK i januar blandt annet grunnet det som er beskrevet over. Dette er noe de aller fleste som begrunner og godkjenner søknader må kjenne til, men tydligvis ikke bra nok kjent.

Samtidig så skrives det om at NAS har tapt mye på hedget drivstoff siden nyttår. Ja det har de. MEN de har bundet ca 25% til en lavere pris en konkurenter. De andre selskapene har bundet til en dyrere pris og har bundet mellom 50 og 90 % av drivstoffet. Har NAS tapt 2 milliarder har de tapt mellom 4 og 10 milliarder pr selskap. Med andre ord, så kommer smellen frem når de leverer Q regnskapene. NAS når de leverer trafikk tall vær måned.

Poenget er at det må være likhet når en gir pakker.Kan ikke være klare og tydelige feil fordelinger som er konkuranse drivende. Klart at om KLM/SAS etc får andre regler så er jo det konkuransedrivende og feil. Vi får se hva som kommer fra Norgen. Noe kommer nok nå over Påske.

vestlandsfugl
12.04.2020 kl 14:23 1949

"Likhet når det gjelder pakker"?
Javel - så den norske pakken med 3 mrd til NAS og 1,5 mrd til SAS er feil?
På tross av SAS har betydelig større innenrikstrafikk enn NAS.
SAS har en fordel du ikke nevner: Eierne. Svensk + danske stat + Wallenberg.
Nederland har vel en oppfatning av at KLM er viktig for dem, tror de har rett.
Tror ikke NAS er avgjørende, mer kjekt å ha (enormt kjekt å ha faktisk), for Norge. Men ikke verdt 15 mrd, eller hva som nå skal til.
hstray
12.04.2020 kl 14:41 1903

Stemmer SAS har fått 11 milliarder inn på konto. NAS har 11 milliarder utestående som betales når reisen gjennomføres.
Nå gjennomføre ikke reisen og Nas får vel ikke pengene. Skal SAS tilbakebetale, 11 milliarder samt betale fuel hedge kost på 90% av forventet forbruk så er de definitivt konkurs. Vil kollapse fullstendig. Men SAS blir reddet av Sverige og definitivt Danmark da de er ekstremt viktige for økonomien. Uten SAS vil kastrup flyplass som er Danmark største arbeidsgiver kollapse. Snakket med en i Avinor som sa de måtte mange milliarer i ekstra tilskudd fra staten for å drive norske flyplasser visst Nas konker. Så at norske myndigheter ikke snart våkner opp. Snakket med Bård hoksrud. 3 milliarder var så mye penger sa han..
Zaih
12.04.2020 kl 14:46 1881

Er dette penger sas har bokført som inntekt slik at egenkapital er høyere eller føres det på den tid flygninger gjennomføres
vestlandsfugl
12.04.2020 kl 14:50 1867

Avinor hadde ca 10 mrd totalt i lufthavninntekter siste regnskapsår, avinor.no.
Passasjerene forsvinner ikke om NAS slutter å fly. Ikke SAS/WF/KLM sine, og mesteparten av NAS finner også alternativer.
"Mange mrd i ekstra tilskudd"?
Kom an, greit med sugerør i statskassen for berge NAS aksjonærer, men vær nå litt edruelig i argumentasjonen.
1mrd? Kanskje. Men "mange"?
vestlandsfugl
12.04.2020 kl 14:52 1861

"Gjeld til kunder" og "penger på konto" øker ved bestilling - ingenting skjer med EK
Utgifter og inntekter føres når flygningen skjer - EK øker/minker avhengig av hva som er størst, utgifter eller inntekter
Redigert 12.04.2020 kl 14:54 Du må logge inn for å svare
hstray
12.04.2020 kl 15:02 1826

Da kan du lite om luftfart, og hva man ser etter Covid-19.
Fly ekspert Hans Jørgen Elnæs er tydelig på at det vil være et vakuum i det nordisk innriksnettet mange år etter Covid-19. Høyere priser og lavere tilbud vil resultere i færre flyreiser som gir langt færre ruter og trafikk på norske flyplasser. Konker Nas vil dette være komplett. Internasjonale flyselskaper vil slike sine sår og kun vurdere de mest attraktive rutene mellom nordisk hovedsteder. Tiden hvor vanlig folk hadde råd til å fly innenriks i Norge er da forbi. Bedrifter vil reise betydelig mindre, og konkurser bla hoteller og reiselivsnærigen vil eksplodere.
vestlandsfugl
12.04.2020 kl 16:04 1722

Jeg svarte på virkningen av at NAS konkret. Mulig Covid-19 lager vakuum i mange år, det ser ikke jeg, men har tatt feil før en gang.
Mine reisevaner er trolig de samme 1 til 2 mnd etter normalisering, når nå det måtte bli. At folk slutter å fly fordi NAS går konk, den tror jeg ikke på. Hvis det er det Elnæs har sagt, tror jeg han har en agenda med det.
Forøvrig - er vakuum i mange år et argument for at NAS skal reddes, koste hva det koste vil? Da vil vel NAS være et tapssluk i mange år også?
hstray
12.04.2020 kl 16:34 1671

Øker billettprisene med 50-70% som er svært sannsynlig vil ekstremt mye business og privatreiser med fly forsvinne.
Næringslivet omfavner nettmøter, teams og lignende. Dette vil ha katastrofe effekter på konferansehotellene.
Tar man med i beregningene de 18 milliarderene som genereres av utelansk turister som Nas flyr inn til Norge som igjen gir 24 000 arbeidsplasser innen hotell og reiseliv. Så forstår man hvilke enorme utfordringer denne bransjen står ovenfor etter Covid-19. Nordlendinger syntes jeg mest synd på, SAS kommer til ikke å være nådig med billettprisene. Mest sannsynlig 6-8000 Oslo Tromsø en vei. Var en grunn til at de første investorene i NAS var nordlendinger.
Bare sende blomster til Sanner og co. Jeg kaller han heretter Reiselivs døderen

Nas må få tilgang på gjennomsnittlig redningspakker som blir tilbudt alle flyselskaper i Europa idag.
Redigert 12.04.2020 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
TomW
12.04.2020 kl 16:40 1650

« At folk slutter å fly fordi NAS går konk, den tror jeg ikke på«

Nei gitt at kapasiteten plukkes opp og prisene blir som før så gjør det ikke det. Men det vil ikke være tilfellet. Forsvinner en stor aktør så vil prisene øke dramatisk og det vil ta lang tid før noen plukker opp dette. Og når priser på en vare/tjeneste øker så vil det påvirke etterspørselen.

Dette er jo mye av grunnlaget til lowcost modellen. Før kunne kun de rike fly, i dag kan de fleste fly. Forsvinner billige billetter forsvinner deler av markedet
Fred55
12.04.2020 kl 19:53 1510

Helt riktig der. Klokker burde ringe når det gjelder SAS. Skal de begynne å tilbakebetale deler av de ruter de har kansellert er det ikke mye igjen. Og de nekter konsekvent å oppgi tap på hedget drivstoff. Sier det kommer ivar det Juni de la frem forsinket kvartalstall ?

SAS blir nok reddet av Danmark, som en skriver er Kastrup Danmark sin største fly plass og SAS er en av hoff leverandørene her sammen med andre store deriblandt NAS.
Tror nok NAS blir reddet og at det kommer en ny pakke før GF i mai. Tipper som jeg har skrevet tidligere at Staten går inn på eiersiden og at de tilbys billige lavkost lån + deler de slipper å betale tilbake og JA til dere som er hysteriske på at dagens aksjonerer skal bidra. Vil komme en emisjon der dagens aksjonerer må bidra. Så ta det rolig dere som er desperate rundt det. Vi må nok inn med mer kapital.

Spørsmålet er hvor lenge AS Norge skal la det det gå, før de tar grep. Vil de redde NAS må de endre strategi. Vil de la Kinesere overta må de ta konsekvensene av det. Vil de si ok at 1000 vis av arbeidsplasser forsvinner må de stå for det. Vil de skape monopol for SAS må de si det.
Absolutt alle som leser i media og følger reiseliv og fly vet at dagens tilbud med de forutsetningene er null verd for NAS og er bare litt små piss i buksen og beslutningsvegring fra det politiske miljøet.
Som en skriver priser vil stige vi gir vekk milliarder til andre, men velger å ikke støtte NAS for det de ikke har satt seg inn i det som er beskrevet i hovedinnlegg. Tviler på det. Nå etter Påsken kommer nok ikke beskjeden. Politikere har kost seg i Påsken, men uken etter komme nok løsningene på bordet.

Tror nok Kjos og Kise var nødt å gå ut av flere grunner. De hadde belånt og trengte kapital +++ se heller ikke bort i fra at det har lagt noen føringer ifb med pakken, slik at en ikke kommer i en situasjon at det slås opp at Norge redder Kjos og Kise. Tror nok de kommer inn igjen på eiersiden når ting er mer på plass og at de blir med i en emisjon er jeg rimelig sikker på. NAS er ofte forbundet med Kjos og ikke bra om de sitter med over 10% og media retter fokus på at Norge redder Kjos. Se for dere hvordan Finansavisen hadde vinklet det :-)

Zaih
12.04.2020 kl 22:24 1367

Spørsmålet er hvorfor går ledelsen ut og skal redde selskapet med konverteringer av all gjeld fremfor å dekke den kritiske gjelden samt egenkapital.
Dette burde først vært forbeholdt eksisterende aksjonærer og eventuelt obligasjonseiere .
Leasing og faste utgifter bør uansett dekkes av staten i den nedstengte perioden som de gjør med annen virksomhet i norge