Slettet bruker
12.04.2020 kl 13:30 549

Ikke så rart. Corona er influensa men ikke all influensa er Corona.
Fluefiskeren
12.04.2020 kl 15:33 522

Så den, og blir helt oppgitt. Rart det skal være så vanskelig å forstå at korona ikke har tatt flere liv på grunn av at det er satt igang strenge tiltak i hele verden. Årets influensatilfeller i Norge gjorde et voldsomt stup da tiltakene ble ihverksatt.
Fluefiskeren
12.04.2020 kl 16:00 509

Feil. Korona er ikkeinfluensa.

Nå har vi hatt denne pandemien så lenge at det snart bør gå inn i hodet på folk.
Slettet bruker
12.04.2020 kl 16:04 502

Ikke vanskelig å forstå at Corona er en sesong-influensa.
from October 1, 2019, through April 4, 2020, there have been: 24,000 – 62,000 flu deaths
https://www.cdc.gov/flu/about/burden/preliminary-in-season-estimates.htm
from October 1, 2019, through April 12, 2020, there have been: 20,000 Corona-flu deaths
https://coronavirus.jhu.edu/map.html

Mens det brukes sosial distansering og HCQ for å bekjempe Corona-flu blir det samtidig brukt vaksine og remedier for å bekjempe annen sesong-influensa.

Bonus: https://www.youtube.com/watch?v=OSMTdT8chQI
Is Coronavirus Being Used As A Cover for Mass Arrests Part V

Problemet for FF er at han nekter å forholde seg objektivt til virkeligheten. Det skal være idologi, subjektivitet og gruppetenkning som bestemmer ser han ut til å mene. En ekte patetisk Postmodernist.
Redigert 12.04.2020 kl 20:38 Du må logge inn for å svare
CS_invest
12.04.2020 kl 16:05 502

Sammenlikner epler og pærer her. De nytter en estimert mortalitet for influensa, extrahert via overdødelighet i sesong hvor influensa forekommer, og sammenlikner den så med eksakte tall for Corona. For at eksemplifisere så var den "eksakte" norske dødelighet for svineinfluensaen 32 personer - til tross for alle internasjonale data anslår denne til at ha hatt 2-3 gange så høy dødelighed som vanlig influensa.

Skal endelig man nytte slike data som inngangsdata - så må de extraheres med sammenliknelige metoder!
Slettet bruker
12.04.2020 kl 16:37 482

Jeg har ikke skrevet korona. Før her nå.
Folk enes jo ikke engang om hvordan det staves.

Da prøver jeg igjen; All corona, foruten om bandet, ølen og sikkert mer også, er virus, men ikke all virus er corona.
Fluefiskeren
12.04.2020 kl 16:45 474

Da prøver jeg igjen også. Du skrev:

« Corona er influensa men ikke all influensa er Corona.»

Korona er influensa sier du, og det er feil.

Med hensyn til Corona vs. Korona er det forvirring ser også jeg. Det heter corona på engelsk og korona på norsk. Imidlertid brukes det om hverandre på norske medier. Dagbladet og Vg bruker corona. Nettavisen bruker begge deler om hverandre. De mest seriøse som NRK, Aftenposten og TV2 bruker konsekvent det norske ordet korona.

Her på forumet ser ut til at de fleste skriver corona, men så skriver man også China og Brazil her.
Redigert 12.04.2020 kl 16:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2020 kl 16:54 463

Ja men influensa rettet jeg jo på! Jeg skrev virus etterpå. Det er vel bra?
Skal vi legge til grunn hva som sies her på forumet får vi begge henda fulle.
CS_invest
12.04.2020 kl 16:54 462

Corona er navnet (nomenklatur eller egetnavn) på en virusgruppe, Corona viridae - som fikk navnet sitt pga. de har en rekke "spikes" (de som er malt røde på bildet som alle kjenner) - som minner om solens korona (k når skrives på norsk).

Det er konsekventlig feil at endre på forbokstav - al den stund dette er et NAVN. Cecilie - skal ikke endres til KeKilie...

Iøvrig er navnet på VIRUS'et (offisielt): SARS-CoV-2 - og sykdommen det kan medføre Covid-19.

Pga. dette har endret seg en knapp håndfuld ganger - og at egentlig det er like greit at bruke den nomenklatur som alle forstår at det handler om:

At bruke Corona-infeksjonen (eller for den del fornorske det til Korona-virus-infeksjonen).

Men egentlig da det er nomenklatur på en virusgruppe (Corona-viridae - som omfatter vel over 40 forskjellige virus) er det minst like korrekt at nytte C som K!
Redigert 12.04.2020 kl 16:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2020 kl 17:07 448

Det er typisk bergensere å anglifisere snakket sitt. Fuelen til bensin/drivstoff. Polisen til politi osv.

Og i resten av Norge skriver enormt mange tullkuker sexuell og extacy i stedet for seksuell og ecstasy. Hvorfor er folk så åndssvake? Hvorfor er noe så enkelt så vanskelig for så mange?
Nesten like forferdelig som når nordmenn tror de kan fransk og uttaler entrecôte som «entrekå». Dette er svært forbudt og burde medføre straff.
Slettet bruker
12.04.2020 kl 17:12 443

Jeg jobber sammen med en franskmann og han har lært meg at det heter entrekått og pomfritt gett.
Det beste han hører er når folk sier døm skal ha en bagguett se. Da haru lagt egget se.
Men jeg skal ikke off tracke nå.
Slettet bruker
12.04.2020 kl 17:21 440

Enig med franskmann og hankatten gett. Beklager offtrackingen.

Ontrack: av og tell så er det nesten som je håper dette nye spennende viruset muterer tell super-ebola og tar livet av 50 millioner mennesker slik at alle tiltakene ikke var helt bortkastet. (Uten tiltak hadde kanskje hele klodens befolkning dødd)
Slettet bruker
12.04.2020 kl 18:33 422



Bob Dylan - Shelter from the Storm
https://www.youtube.com/watch?v=-gsDBuHwqbM

'Twas in another lifetime, one of toil and blood
When blackness was a virtue the road was full of mud
I came in from the wilderness, a creature void of form
Come in, she said
I'll give ya shelter from the storm
CS_invest
12.04.2020 kl 19:05 410

Uten tiltak rundt 200-350 milioner, med tiltak vil jeg forvente et sted mellom 30-85 millioner - kanskje fler. Også en del bråkjekke influensaer og youtubere kommer at få på seg trefrakk og ligge under muld!