Senterpartiets EL-bil politikk.


https://finansavisen.no/nyheter/politikk/2020/04/11/7516871/senterpartiet-apner-for-a-endre-elbilfordelene

Synes dette høres greit ut.
Norge trenger aktivitet, og at det ikke er så dyrt å bedrive aktiviteten.
Elektriske minibusser kan bli fine å leie ut til turister. Er sosialt og beslaglegger
lite vei og parkering.
Å jobbe med å få ned bompengegjelden er viktig. Helst fjerne den, bortsett
fra i Oslo og Bergen av trengselshensyn.

Forslaget til SP om bunnfradraget synes jeg høres bra ut. Da gir man et rettferdig intensiv for å anskaffe seg en elbil uavhengig størrelsen på lommeboka, og noe som vil komme alle som velger denne typen kjøretøy tilgode. Men "nullutslippspolitikken" bør SP legge fra seg og ta til fornuften. Venstresida i SP har fått for store armslag og bør settes ettertrykkelig på plass, med mindre partiet har lyst til å ta ferden nedover gallupene igjen.

Nå som det begynner å gå opp for folk at vi faktisk er avhengige av oljeinntektene og at de er avhengige av en viss etterspørsel som da gir en god pris for olja så bør elbil forbys i Norge straks. Vi må slutte å være så prektige at vi overlater til andre å bruke olja vår.

Med forbud stiller du deg i andre enden av det ekstreme. Elbiler og alt mulig som bruker elektromotorer har like mye fremtid som forbrenningsmotorer. Man trenger ikke forbud mot verken det ene eller andre, og olja skal vi pumpe opp så lenge det er drivverdig, på tross av klimafantastene på enhjørninger under regnbuen som drømmer om tapetsere all utmark med vindmøller.

Den gjengen med grønnsaker i MDG er i ferd med å få seg en realitetsorientering, og det nystarta selskapet til Greta Thunberg vil nok generere skuffende inntekter ettersom ettervirkningene av den finansielle krisa vi er på vei inn i begynner å bite. Om en stund vil det gå opp for dem at de er avhengige av olje de også.

Jeg er enig med sølvrev i at bare nullutslippsbiler mht. nybilsalg fra 2025 er for strengt og firkantet.
Men det virker å være mange partier som her overser folkerealismen.
De siste grammene her, det er ikke det som teller.
Dyrk opp brakkmark i utlandet som Norge kjøper inn, eier og forvalter.
Treidar
12.04.2020 kl 20:45 205

Vi trenger jo etterspørsel til strømmen vår og. Kjører du hjemmeladet elbil så sparer du 1 kr pr km i drivstoffutgifter mot bensin. Kmtelleren blir som et kassaapparat som viser netto inntekt. Det lønner seg mye bedre enn å holde en dødsdømt industri kunstig i live. Skjønner at mange ønsker seg tilbake til boom times men det er bare å get over it. Det er ikke slutt på oljen med det første, men hummer og sjampanje livet må nok jekkes ned noen hakk. Vi klarte oss før, vi vil klare oss etter.
bj111
12.04.2020 kl 21:43 180

Eneste problemet med å gjøre det til et bunnfradrag eller AP sitt forslag er at vanlige familiebiler på størrelse med en Passat ligger i høyere prisklasse når det er elbil iallefall foreløpig. Så skal de stoppe salget av fossilbiler i 2025 så blir det ikke mye nybilsalg for barnefamiliene årene etter dette.

Slik det ser ut akkurat nå så bør de ikke gjøre noen endringer i forhold til elbilene da bilsalget trolig har stupt og vil kommet til å stoppe nesten helt opp. Først bør man komme seg gjennom det som ser ut til å utvikle seg til en finanskrise, så kan man se på disse elbilfordelene og jobbe videre for klima.

Leste at Stockholm for første gang oppfyller EU sine utslippskrav på alle punkter bortsett fra svevestøv. Kommer av at det nesten ikke kjøres bil der til tross for at Sverige er åpent. Innbyggerne føler seg vel ikke trygge på Anders Tegnell sitt mål om at alle skal få så det blir immunitet. Sier meg at det som skal til for å nå klimamål er nedstenging av samfunn. Det er vel ikke mange som støtter det bortsett fra kanskje en og annen MDG fanatiker.