Hvorfor skal gående holde til høyre???

Slettet bruker
12.04.2020 kl 21:13 1703

Nok en idiotregel lagd av en idiot. Hele livet har man hørt at man skal gå på venstre side men nå skal man plutseliig holde til høyre??? Men det er vel klart generasjonen som ikke kan snakke rent ikke klarer å gå på venstre side heller.
Mortenxx
12.04.2020 kl 22:04 1681

"man skal gå på venstre side men ... holde til høyre"

Du blander sammen 2 ting. "Holde til høyre" handler om møte med andre fotgjengere ... om regler som tilsvarer høyrekjøring i trafikken.
Slettet bruker
12.04.2020 kl 22:09 1672

Se på linken og les om gang og sykkelsti. Går du på venstre side så holder du ikke til høyre?
Redigert 12.04.2020 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2020 kl 22:21 1659

Innlegget er slettet
- og hvor i trafikkreglene står det?
Mortenxx
12.04.2020 kl 22:22 1658

Han blander også sammen de 2 samme tingene ... trafikkregler og sosiale regler. Høyregåing er en sosial regel.
Slettet bruker
12.04.2020 kl 22:25 1651

Den var ny du, gå sosialt etter vegen og få en Audi til å frese over hælkappene dine.
Mortenxx
12.04.2020 kl 22:27 1652

Ute på veien så følger man trafikkreglene. Inne på et kjøpesenter så følger man sosiale regler.
Slettet bruker
12.04.2020 kl 22:33 1638

Innlegget er slettet
Vis meg hvor det står i trafikkreglene og jeg skal bøye meg. Det er mulig at Musse-Bæsje og Mortenxx triller herresykkel med ballongdekk da reglene sier at man skal holde til høyre.
Slettet bruker
12.04.2020 kl 22:44 1627

§ 19.Særlige bestemmelser for gående
1. Gående skal nytte gangveg, fortau eller vegens skulder. Er det ikke rimelig på grunn av farten m.v. eller mulig å gjøre dette, kan gående nytte sykkelveg, sykkelfelt eller kjørebane.
Gående som nytter kjørebane, skal gå ytterst til venstre i gangretningen, men ytterst til høyre dersom han leier sykkel. Motsatt side av kjørebanen kan nyttes dersom den gående ellers ville bli utsatt for fare, eller hvis særlige forhold tilsier det.

2. Gående skal krysse kjørebanen i gangfelt, på gangbru eller i gangtunnel når det finnes i nærheten. Ellers skal gående gå rett over kjørebanen og fortrinnsvis ved vegkryss.
Før kryssing av kjørebanen utenfor gangfelt skal gående forvisse seg om at det ikke volder fare for eller unødig hindrer eller forstyrrer annen trafikant.

Bestemmelsen i dette nummer gjelder tilsvarende for sykkelveg.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747


Ved tilfeller der to gående møtes front og front, er det da logisk at de "holder til høyre" for å unngå kollisjon.
En kan tenke seg følgende scenario....en forgjenger er ute og tusler på venstre side av sykkelstien, slik han SKAL gjøre. Ved å holde til høyre unngår han så å havne i den lille grøften som er utenfor sykkelstien. Riktignok har sykkelen vikeplikt for fotgjengeren, MEN det kan unntaksvis oppsto situasjoner der han vil møte en annen fotgjenger som pga en eller annen form for engstelse går på sin høyre side av sykkelstien, eller vedkommende kanskje er rave full.

Hypotetiske situasjoner kan selvsagt forekomme der en fotgjenger går på høyre side av sykkelstien, uten å være rave full, men gjør så pga en eller form for engstelse. I slike tilfeller må vedkommende holde til VENSTRE selvsagt om han møter en annen fotgjenger som forskriftsmessig går på venstre side, dette for å unngå i den tidligere nevnte lille grøften og dermed kunne forårsake tilsmussede skor og benklær.
I slike situasjoner kan det teoretisk også sjeldent hende at BEGGE fotgjengerne reagerer noenlunde likt og viker/holder TIL samme side med resultat at en såpass holdningskonflikt kan oppstå.
Her er det et hull i paragrafen som bør tettes før alvorlige skader oppstår.

Regner med at ansvarlige politikerne tar fatt i dette og gjerne tar initiativ til at en Stortingskomite kan avklare dette.
Slettet bruker
12.04.2020 kl 22:51 1616

Jeg spaserer i mitt eget tempo akkurat der det passer meg se.
Slettet bruker
12.04.2020 kl 22:58 1608

Hahahahaha! Jeg holder meg til venstre
Be safe for syklister med ballongdekk og homser på høyre fløy;-))

Slettet bruker
12.04.2020 kl 23:04 1599

Hva er forresten boten for tvilsom femi gange på høyre side av fortauet?
Slettet bruker
12.04.2020 kl 23:11 1592

Til sommeren så skal jeg studere hva mauren gjør. Går den på venstre eller høyre side av maurstien? Og gjør de likeens i India eller England?
Slettet bruker
12.04.2020 kl 23:20 1581

Maur kan ikke se eller i det minste ikke kunne se bra, siden de tilbringer mesteparten av livet under jorden i mørket. Så de går inn i hverandre ganske ofte.

Ellers kommuniserer maur ved berøring (banker på hverandre med antennene) og ved lukt, best gjort ved å sette antennene sammen. Så fysisk kontakt er en naturlig del av deres hverdag.
De plages heller ikke med virus så ofte, iallfall bryr de seg døyten om akkurat det.
Slettet bruker
12.04.2020 kl 23:28 1569

Kan nok så være men jammen skal jeg sjekke i sommer;-))). Det er jo ikke noe stort problem mef høyre venstre på lite trafikkerte gangstier eller fortau men det kan være greit at alle følger samme regler. Håper i hvertfall at de som kjører bil holder seg til reglene...
Slettet bruker
12.04.2020 kl 23:46 1556

Enkelt. Både sverdet og, i nyere tid maskinpistolen, bæres i høyre hånd. Det må unngås at de klirrer sammen.
Slettet bruker
12.04.2020 kl 23:54 1551

Og machetene da? Det er jo et fåtall som er kjevhendte. Går du til høyre må du jo rydde skog.
Mortenxx
13.04.2020 kl 00:15 1533

Les trafikkreglene og hva de sier? Deretter kan du korrigere dine "indre regler" slik at de blir mer rasjonelle.

Fotgjengere som benytter veibanen skal gå på venstre side ... dersom det ikke er andre forhold som tilsier at man bør gå den andre siden.
Slettet bruker
13.04.2020 kl 00:21 1529

- og hvilke forhold er det?;-) Knivangrep fra venstre?
Mortenxx
13.04.2020 kl 00:26 1522

§ 19.Særlige bestemmelser for gående

1. Gående skal nytte gangveg, fortau eller vegens skulder. Er det ikke rimelig på grunn av farten m.v. eller mulig å gjøre dette, kan gående nytte sykkelveg, sykkelfelt eller kjørebane.

Gående som nytter kjørebane, skal gå ytterst til venstre i gangretningen, men ytterst til høyre dersom han leier sykkel. Motsatt side av kjørebanen kan nyttes dersom den gående ellers ville bli utsatt for fare, eller hvis særlige forhold tilsier det.
Slettet bruker
13.04.2020 kl 00:30 1514

Altså ved knivangrep fra venstre;-)))) Der er vi enig...
Fluefiskeren
13.04.2020 kl 10:32 1478

Sånn har det da alltid vært. På en trafikkert vei skal man alltid gå på venstre side av veien. På en liten vei uten biltrafikk går man til høyre. På en sti går man til høyre og i skiløypa går man til høyre hvis det er to spor.
Slettet bruker
13.04.2020 kl 11:34 1459

I Oslo har det å passere fremmede ved å holde til høyre fått stor betydning: bærer vedkommende machete går du ikke så lagelig til for hogg...