Rente på lån

snål
13.04.2020 kl 20:36 6261

Hei.
Har et lite eiendomselskap (AS) med ca 7 mill i gjeld og 50% belåning.
Rente satt ned nå til nom. 4,2%
Er ikke det en del for høyt?

Da er altså de siste rentenedsettingene i beregnet.
Redigert 19.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.04.2020 kl 21:02 6194

Du får øke husleien slik at de dekker renteutgiftene.
Anywhere
13.04.2020 kl 21:03 6183

For bedrift er det veldig bra om du får Nibor pluss 2-2,25 prosentpoeng. Det er vel helt greit med Nibor pluss 3 også....
paneldata
13.04.2020 kl 22:56 6007

Tyder på at banker ikke tar verdien av panteobjekter for god fisk ved utlån til AS. Tyder på at noe er galt.
snål
14.04.2020 kl 06:36 5836

Jeg har brukt takstmann banken anbefalte nettopp av den grunn. 
Burde jeg kunne forlange vanlig boliglånsrente? Hva er vanlig? Burde jeg kunne forlange og låne pengene privat og låne de ut selv til firma? 
Når jeg ber om lån sier de alltid at de ser på helheten.
snål
14.04.2020 kl 06:37 5826

Hva er dette for lån? Kan du fortelle noe mer om det? Hvordan går jeg fram for å få dette lånet?
snål
14.04.2020 kl 06:38 5824

Hva er dette for lån? Kan du fortelle noe mer om det? Hvordan går jeg fram for å få dette lånet?
Sølvrev1
14.04.2020 kl 08:51 5691

Anywhere snakker vel generelt om hva slags margin bankene som regel tar for små bedrifter over interbankrenta NIBOR. Går sterkt ut fra at påslaget for bedrifter er en del høyere enn hva som er tilfelle for private boliglån. Sånn sett høres i utgangspunktet 4,2% rente som du betaler for ditt lån i et lite AS ikke ut som noen helt ublu avtale.

Privat boliglån på eiendommen i selskapet er vel ikke noe alternativ? Kan ikke tenke meg at du sparer noe på å betale mer skatt og begrense næringsvirksomheten, men kanskje jeg tar feil?

NIBOR (3 mnd) tror jeg befinner seg rundt 1%, kanskje i underkant? Dermed kan du jo høre med banken din med påskudd om vanskelige korona-tider om å gå ned på renten. Burde være et rom for kanskje 0,5 - 1 prosent (ut fra at foliorenta er satt ned, NIBOR har falt og hva Anywhere sier), men utlånspraksisen for bankene blir antakeligvis strengere fremover, og da vet de også at konkurransen om utlån er begrenset, så jeg ville ikke hatt alt for store håp om lettelser med mindre det kan begrunnes godt.

Og bankene har som regel god oversikt med næringslivet lokalt. Det som kan høres dyrt ut på landsbasis trenger ikke nødvendigvis være det i ditt område.

Er forøvrig en reformering av rentemarkedet (interbankmarkedet) på gang, der man ønsker å gå fra NIBOR til NOWA (Norwegian Overnight Weighted Average), om enn over noe tid. Blir nok ikke billigere utlånsrente av den grunn, men kanskje mer etisk oppførsel bankene imellom?
snål
14.04.2020 kl 10:29 5605

Takk for et oppklarende svar. Jeg har skjønt at bedriftslån er dyrere enn boliglån. Men nå nærmer det seg dobbelt så dyrt. Det syns jeg er i overkant.
Baltazaris
14.04.2020 kl 11:11 5550

Når man driver et eiendomseskap så spør man vel ikke på Hegnar forum om man har riktig rente? det er vel det som er galt:)
paneldata
14.04.2020 kl 11:33 5502

Ja, det virker jo litt underlig.
snål
14.04.2020 kl 11:35 5496

Hvor spør man? Banken? Kompiser med huslån og that 's it? Kona? Eller et forum som er ment for folk med en viss kompetanse/interesse for økonomi?
Men har du en link til et bedre sted å søke råd så tusen takk.
Baltazaris
14.04.2020 kl 12:19 5435

Jeg synes bare det er et rart spørsmål siden det er du som driver eieendomselskapet og bør ha mye mer peiling på hva renten skal være enn folk her inne, man låner vel ikke 7 millioner uten å ha sjekket slike ting opp?. Det eneste jeg vet er at lån tl sameierselskap har høyere rente en en privatperson får på boliglån, bedrfitslån ligger høyere igjen så jeg råder deg til å kontakte forskjellige banker og sjekke. Innenfor 50% på boliglån bør du ha 2% eller mindre.
Redigert 14.04.2020 kl 12:20 Du må logge inn for å svare
snål
14.04.2020 kl 14:38 5339

Ja. Plan er å skifte bank om de ikke er villig til å sette ned renta. Men det er ikke rett fram og finne ut hva et bedriftslån bør ligge på. Spør man banken sier de at jeg har en god rente naturligvis. Jeg er bare en privatperson som har handlet eiendom litt jevnt og trutt. Og har ikke all verdens greie på finans. Veien har blitt til mens jeg har gått med hjelp av banken. Nå har bankkontakten min slutta og jeg har vel mistenkt at jeg en lengre periode har betalt for mye i renter både på firma og privat. De kaller seg rådgivere men de er selger som alle andre tjenester.