Det står skrevet KRISEEMISJON når


KOA skal nå gjennomføre en emisjon på €100 millioner i løpet av april eller tidlig mai.
Emisjonen er en oppskrift på en kriseemisjon med en fatal utgang for dagens aksjonærer. Alle ingredienser til stede:

1. Dagens hovedaksjonær støtter ikke emisjonen med sin andel eller mer. Teleios Capital deltar så langt ikke i det hele tatt
2. Ingen av de andre store aksjonærene deltar
3. Emisjonen er heller ikke garantert av et konsortium
4. Det er ingen tegningsretter. Det betyr at styret og dagens hovedaksjonærer vet at hovedprovenyet må komme fra nye aksjonærer
5. Emisjonen er mer enn dobbelt så stor som dagens markedsverdi!!!
6. Styret foreslår å nedsette dagens pålydende fra NOK 50 øre til NOK 10 øre. Et kraftfullt signal om hva styret forventer om tegningskursen

Her er alle momenter til stede for å få en svært attraktiv inngang i aksjen - i emisjonen.
Men for dagens aksjonærer er dette bare KRISE



Så du tror ikke den yngre overlevende generasjon kommer i arbeid igjen, ja du får leve i den tro, dersom alle stemmer MDG vil du nok få rett. De kan ikke være så ille i andre land, da det fleste andre land har nyere bilpark enn Norge.
Redigert 29.04.2020 kl 23:31 Du må logge inn for å svare

Jo, de kommer nok i arbeid igjen. En gang.

Spørsmålet er om KOA fortsatt har penger i kassa da. Bilbransjen er helt avhengig av store volum for å tjene penger. Du må gjerne drømme om at oppstarten blir som å skru på en bryter, hvor alt er som før. Det er veldig lite som tyder på at bilprodusentene ser for seg en kjapp oppstart. KOA bruker selv "slow" i sin beskrivelse. Slå opp ordet hvis det er ukjent for deg. Bilprodusenter har alltid presset underleverandører på pris. Går salget dårligere, er det nok ikke underleverandørene som stiller sterkest når pris forhandles, og KOA er ikke noe annet enn en bitte liten mygg i den bransjen med begrenset markedsmakt.

Jeg ser heller ikke helt hvorfor det skal være en fordel for bilprodusentene at andre land har nyere bilpark enn oss? Det betyr jo at folk ikke må kjøpe ny bil med en gang.

Du, og mange andre her, undevurderer den psykologien som råder når folk rundt deg mister jobben. Det skal ikke så veldig mange til før folk blir mer forsiktige med pengene sine, og det er veldig tydelig allerede nå at dette kan bli stygt for veldig mange land.
omans
30.04.2020 kl 08:26 3435

Det du sier er altså at koa skal gå konk, mens andre i bransjen skal leve videre etter covid19?

Hver dag blir det nye myndige folk, som vil ha seg bil, ny eller brukt. Ved brukt, er det ofte for at andre kjøper seg ny.
Bil vil være like viktig for folk som før.
Redigert 30.04.2020 kl 08:29 Du må logge inn for å svare
lolle02
30.04.2020 kl 08:54 3313

Koa vil i dag fullstendig snu, oppgang kommer

telefusken
Blir mer og mer idiotiske innleggene dine, helt vanlig det, når man ikke forholder seg til fakta.
Redigert 30.04.2020 kl 09:06 Du må logge inn for å svare
HP17
30.04.2020 kl 09:14 3198

Kan det være en shortinndekning under oppseiling i KOA?
Den informasjonen her kan jo være at markedet vil tolke positivt utover dagen og da kan det gå høyt fremover?

We have also recently made progress with alternative non-equity sources of liquidity. In addition to this, we are seeing gradually improving markets through the slow but ramping startups at many OEMs. We believe that the combination of some or all of the above factors may lead to a reduced need for equity capital than anticipated.
Consequently, Kongsberg Automotive cancels the EGM scheduled for April 30 2020
Redigert 30.04.2020 kl 09:15 Du må logge inn for å svare

FAR100 skrev sukkers rally
Ser sikkert ut som en sockers du

KOA er nære skinn død, men som kjent hopper halvdøde katter før dem roer seg helt i lang tid innen dem viser nytt livstegn og kvikner til - eller dør.
I verste fall kan en halvering av krona gjøre seg gjeldene i det korte bilde.
Vi må nok vente til høsten før vi med sikkerhet vet hvordan det hele blir å forløpe seg for KOA, - nære jul faktisk.
Har benyttet dagens positive rally til å avslutte KOA, men vil følge med uten eierskap.

Tror det blir svært så vanskelig og re-etablere seg til gammel driv i 2020/ -21.
Utsiktene bevitner om særdeles store omveltninger globalt på uforutsigbare vis:

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/04/30/7523094/bratt-fall-for-veksten-i-europa


Faktum er pr. i dag at folk mister jobber over hele verden. Folk uten jobb kjøper ikke bil. Det er ingen ting med en bil som gjør at den har en utløpsdato slik som fersk mat, så det medfører null praktiske problemer for verden om bilsalget blir lavt i et par-tre år. Det er et problem for bilbransjen, men ikke for samfunnets behov for fungerende biltransport.

Det ser ikke ut som om du har opplevd en reell økonomisk krise, og sett hvordan den påvirker psykologien rundt det å bruke penger, så det er på en måte til å forstå at du ser på fremtiden slik du gjør. Vårt moderne samfunn er nå slik skrudd sammen at selv et par prosent opp eller ned gir svært store utslag i økonomien. Nå er 10% eller større nedgang en reell mulighet, og når det skjer i mange land samtidig blir det skikkelig uggent.

Du ville stått deg mye bedre på å ikke være så aggresiv. Det er ingen logisk sammenheng mellom det du selv oppgir som årsaken til aggressiviteten din, og hvor du kanaliserer den. Bruk litt tid på finne ut av hvorfor det er slik.
omans
30.04.2020 kl 17:12 2742

Gratulerer med salg av denne, nær historic low. (Kurs nær 1kr)
Kurs var over 1.80 før melding om emisjon, nå avventes pga tåka har letta og hjula er igang.
Skal lite til før den er over 2, dersom små forbedringer i marked.
omans
30.04.2020 kl 17:31 2696

Volumet på dagens oppgang var skyhøyt sammenliknet med tidligere, har var det nok av dem som ville ta imot aksjene fra de som solgte for en kjapp gevinst. (24'de mest omsatte på OSE) Er det ATH i volum ?
Redigert 30.04.2020 kl 17:34 Du må logge inn for å svare

Du virker jo helt desperat, og bruker mye tid på et selskap du ser som en "død katt", man kan jo undres hvorfor du har så stor omsorg for helt ukjente personer skal tape pengene sine, eller er du er mest opptatt av å se endre gjør det bedre i markedet enn deg selv. Man blir vel mest tilfreds med seg selv, når man selv vinner og andre taper og ikke motsatt. Jeg har rett og slett ikke tid å bruke tid på selskaper jeg selv ikke har aksjer i, men noen bruker svært mye tid, og helst mer tid på selskaper de ikke eier en eneste aksje i, forstå det den som vil, men viser vel hvor mange tullinger som har alt lite å gjøre. Virker som disse negative personene er svært positive til selskaper når kursen er på ATH, og dukker opp med et annet alias når kursene er på ATL og er veldig negative.

Denne aksjen skal fort tilbake til. 2.-3 kroner. Kina og Sør-Korea heter seg fort inn igjen. Kongsberg Automotive er et solid selskap med 3 milliarder i egenkapital og 300 mill i kontanter. De har en forbigående likviditetsutfordring grunnet corona. Dagens børsverdi er på skarve 488 mill. Kursfallet 3 siste mnd. er en overreaksjon av dimensjoner. Dette ser man i Q1 rapporten og prospektet. Tallene her forteller også at de driver en grei butikk: https://www.proff.no/regnskap/kongsberg-automotive-holding-asa/kongsberg/hovedkontortjenester/IFL721P10NZ/
unikum
30.04.2020 kl 21:19 2464

Mistenker at noen satt i gang kjøp på grunnlag å få opp emisjonsprisen. Opp 40 % pga investorene ikke ville være med ennå lukter litt svidd av...
hogan
30.04.2020 kl 21:26 2444

Stille fra Goldsmith og Fevang i dag, toget tuslet ut fra perrongen

Det er egentlig litt søtt, dette her.

En person som er gammel nok til å være skrivefør som klarer å hisse seg opp så totalt som det du gjør. Minner litt om et lite lemen som er trengt inn i et hjørne. Pass på blodtrykket. Det er visst ikke gunstig å ha høyt blodtrykk i disse tider sier den medisinske ekspertisen.


Hvis du hadde brukt litt mer tid på å lese, enn du bruker på å skrike ut edder og galle, ville du kanskje fått med deg at jeg tidligere satt med KOA i mange år, og solgte med grei gevinst. Da er det ikke alle som finner det like merkelig at jeg har en viss interesse for å følge med. Personlig gir jeg beng i hva folk kjøper, men følte et lite behov for å dempe euforien hos dem som drømte om hundrevis av millioner i fortjeneste på munnbind. Jeg ser nå at det ikke var pent gjort mot deg, så jeg får bare beklage.

Hvis du mener at jeg skriver på forumet under flere navn, vil jeg sterkt oppfordre deg til å melde fra til admin, for det er såvidt jeg vet ikke tillatt.

Ja, jeg tenker at poengene kom klart frem og menigheten kan få lov til å ignorere det til toget kommer tilbake.
hogan
01.05.2020 kl 17:14 1931

Mulig det, i mellomtiden trader man og tjener penger istedenfor å vente på 10 øre som ikke kommer

Så kom styret og ledelsen med en fulltegnet emisjon. Utrolig!

Emisjonen er vel noe av det dårligste håndtverket jeg har sett på børsen og dagens aksjonærer bør ikke godta forslaget.

Siden emisjonen ble lansert har mye endret seg for KOA. Aksjonærstrukturen er helt endret; de store fondene har vandret ut og småaksjonærer har kommet inn. Aksjen har blitt likvid og kursen har gått opp etter at emisjonen ble kansellert.
Samtidig melder selskapet om at de er på track til et utfall mellom deres såkalte low og mid scenario. Det betyr et kapitalbehov mellom 100 -130 millioner Euro. Videre har selskapet gjort fremskritt i å sikre seg factoring som finansiering.

Styret har andre alternativer enn det valgte alternativet. De kan f.eks gjøre en liten, rettet emisjon på NOK 200 millioner for å sikre likviditet (om sammen med factoring vil bringe de et stykke fremover) og så gjøre en tegningsrettsemisjon mot eksisterende aksjonærer. Basert på dagens prising og volum i aksjen vil en slik emisjon bli fulltegnet.
En slik todelt løsning hvor behovet for nye aksjonærer er lite, kan gjøres på helt andre kursen enn 10 øre. Et sted mellom 50 øre og 1,50 kanskje?
En slik løsning vil sikre at dagens aksjonærer vil sitte igjen med nesten hele selskapet, i motsetning til dagens løsning hvor de vannes fullstendig ut.

Dagens aksjonærer bør stemme ned den foreslåtte løsningen. Det finnes langt bedre alternativer - som ledelse og hjernedød tilrettelegger ikke har utforsket.
Her er det bare å stå på barrikadene. Med dagens aksjonærsammensetning og krav om 2/3 flertall for emisjonen - er det en relativt overkommelig sak å få stemt ned emisjonen. Organiser dere og stem ned.
Redigert 22.05.2020 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
john1
24.05.2020 kl 12:59 670

https://www.dn.no/bors/kongsberg-automotive/svend-egil-larsen/henning-jensen/aksjen-har-gatt-bananas-pa-oslo-bors-de-lager-en-kunstig-aksjekurs/2-1-807825

Det er ledeslen som lagde denne kunstig aksjekurs, ikke svenske aksjespekulanter. Se på børsmeldingen 29 apr. som selskapet sendte ut, bedre markedutsikt, treng ikke mer kapital, få støtte fra forskjellige stater, etc. så mye bra fra ledelsen. MEN hva med endlig emisjonsforsalg?

Med vår planlagte emisjon tror vi at vi er en attraktiv investering, sier administrerende direktør Henning Jensen i Kongsberg Automotive.

Han er bare skamløs å uttale slik! Å lage et historisk utvanning til gamle aksjer for å tiltrekke investorer. Han gjort en så dårlig jobb.


Redigert 24.05.2020 kl 13:06 Du må logge inn for å svare
Sann
24.05.2020 kl 23:19 425

Helt utrolig at noen kjøper aksjer i dette selskapet på dagens kurs når emikurs er på 10 øre. Aksjen er knapt verdt dette med denne utvanningen. Kursen er kun halvert fra den var før emi så hva er greia? Har man ikke forstått hvor stor denne utvanningen er og hvilken verdi selskapet har? Hva blir kursen når alle aksjene kommer ut i markedet? Noen som bommer kraftig her og hvor de samme sikkert gjorde tilsvarende feil i Nas.