Hva skjer etter konverteringen?

NAS 14.04.2020 kl 12:17 4119

Jeg har ikke mye peilig på sånt men hva skjer etter at gjeld er konvertert til egenkapital? Aksjen blir utvannet slikt som ved en emisjon?

Isåfall hva antar vi aksje prisen etter noe sånt blir? Og hva er sannsynlighet for at NAS overlever dette selv etter det?
Redigert 21.01.2021 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
OleR77
14.04.2020 kl 17:26 3846

Vi trenger å vite hvor mange aksjer de planlegger å selge først og til hvilken pris. Altså hvor mye gjeld de planlegger å slette.
Det avgjør hvor mye utvannet dagens aksjepris blir. Jo mer som selges, jo mer utvannet blir det
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Janic
14.04.2020 kl 17:30 3779

Utvannet i forhold til hva ?
Et gjeldfritt selskap ? Eller et selskap med 96% gjeld ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Potet
14.04.2020 kl 17:40 3670

Dersom all gjeld omgjøres til aksjer var det vel snakk om 350.000.000.000 nye aksjer? Opp fra dagen 168.000.000. Dagens aksjonærer risikerer å sitte igjen med 0,04% av selskapet mot 12,4 i dag om jeg ikke er helt på tur. Tar man frem kalkulatoren vil dagen aksjepris bety en verdi på ca 1,5 øre pr aksje.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
TomW
14.04.2020 kl 17:43 3622

Vil tro at aksjonærene sitter på 100% i dag
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Janic
14.04.2020 kl 17:53 3528

Ja, men da er jo den nye totale aksjekapitalen tilsvarende mye mye større, og derfor også fordelt på tilsvarende mange aksjer.
Men så er det jo også forskjell på aksjenes pålydende og markedspris på børsen, som vil skyte skikkelig fart opp, etter corona og Nas drama
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Janic
14.04.2020 kl 17:56 3501

Aksjonærene vil alltid sitte med 100% av aksekapitalen, om den er stor eller liten
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
OleR77
14.04.2020 kl 18:39 3321

Utvannet i forhold til dagens verdi.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Janic
14.04.2020 kl 18:49 3245

Ja, akkurat. Men etter 4 mai er jo gårsdagens verdi ikke lenger interessant eller relevant. Da er det morgendagens verdi som gjelder.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
OleR77
14.04.2020 kl 18:54 3207

Det er jo det jeg prøver å si. Dagens aksjeeiere vil bli utvannet, men selskapet vil forbli og trolig veldig godt styrket når de er ferdige med printing av nye aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare

Iflg Spare 1 vil antall aksjer i deres basecase være 22 milliarder.
Av disse vil leasing eie ca 17 mrld, obl ca 2,6 , eksisterende 164 mill og nye 143 mill.
Så vil selvsagt et helt nytt styre velges som reflekterer den nye eiersitsen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Satch
14.04.2020 kl 19:09 3092

det er ikke verdien som vannes ut, men eierandelen av selskapet. om man eier 1% av 1.000.000kr , 10% av 100.000kr eller 100% av 10.000kr så er verdien din pr aksje fortsatt den samme. ved konvertering av gjeld og emisjon vil egenkapitalen øke tilsvarende, og du eier en mindre andel av en større verdi, i motsetning til nå som du eier en større andel av en mindre verdi. det som i bunn og grunn betyr noe her er hva konvertering og emisjonskurs settes til. med den mengden aksjer som potensielt skal utstedes her så vil det ha liten hensikt å sette kursen så lavt som pålydende.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
1013
14.04.2020 kl 19:45 2939

Hvad skulle få obligations ejerne til at konverterer gæld til aktier, idag har de sikkerhed i fly landings tilladelser osv, med aktier har de ingen sikkerhed. selskabet går konkurs.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Claude
14.04.2020 kl 19:52 2886

Landingstillatelser er nok ganske usikkert i disse dager det også. Hvem vil kjøpe dem ? Og hva skal obligasjonseiere med dem ?
Hvis noen har direkte pant i fly så er vel det sikrere, men markedet for å selge et fly er nok ikke spesielt bra. Igjen så vil det koste mye å "lagre" flyet til folk begynner å fly igjen, og det kan selges.

Og får de kontrollen over selskapet kan de selge unna eiendeler om de ønsker det uansett.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare

Får håpe at det er verdi på pantet, hvis ikke er NAS i brudd med lånebetingelsene og da er det game over for aksjonærene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare

Det er spesielt at ikke Den Norske Stat kommer NAS til unnsetning på en helt annen måte enn de nå gjør! Staten kaster NAS i klørne på grådige långivere. Det er tragisk! I stedet burde staten gi et lån og/eller stille garantier slik som andre lands regjeringer gjør. Se på USA, Tyskland med flere. Å pøse ut penger i alle retninger for å kompensere for inntektsbortfall er visst greit, men å hjelpe NAS på er fair måte er visst ikke aktuelt. Her har Norge stengt grensene - ingen fly ut/ingen fly inn og således tatt fra NAS næringsgrunnlaget - hvorfor får da ikke NAS mere støtte? Kompensasjon for utgifter, faste kostnader m m. Her er det noe som skurrer!
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare

Obligasjonseierne har ingen god pant,kun ett av låna har pant i en hangar på Gardermoen.
Konvertering er mest fornuftig, så får man ta det videre derfra .
Får man bort store deler av gjelden , da får man også gjort kontantemisjon, og kanskje tilogmed mer statspenger.
Leasingselskapene vil muligens se fordelen i at nas har flyene,da blir de skikkelig vedlikeholdt,imotsetning til å oppbevares på en flyplass i ørkenen i Arizona uten skikkelig ettersyn.
Kontantemisjon,hvis penger ikke går til renter og kreditorer, men til å bygge et nytt og mye bedre fundert Norwegian er og mye mer spiselig for investors....kan gå dette her...
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
q1w2e3r4
14.04.2020 kl 20:11 2729

Janic: Solgte du aksjene på åpningen i dag slik du ble anbefalt? Det skulle du gjort.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
1013
14.04.2020 kl 20:17 2688

Så du mener at de har lånt næsten 6 milliarder uden at stille sikkerhed?
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare

Jeg har ikke hatt og vil ikke få tid til å sette meg skikkelig inn i saken, men har noen en oversikt over motpostene til gjeldspostene i balansen?
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
HT
14.04.2020 kl 20:19 2671

Hadde du lånt ut penger uten sikkerhet til den narkomane typen til dattera di?
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare

1013
Omtrent...senior unsecured ...som det heter på fagspråket, så har det kommet noe bedre sikring etterpå ....disse slottene på Gatwick og for converten En garanti fra Arctic Aviation som er det flyeiende selskapet i gruppen med 71 fly, men her ligger og mye banklån...
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare

Til elementz, så kan jeg vel si at forskjellen på en emisjon og en konvertering er at man ved en emisjon øker motposten cash på eiendelsiden i balansen tilsvarende den økte egenkapitalen. Ved en konvertering hverken reduserer eller øker eiendeler eller gjeld/egenkapital i utgangspunktet, men forhandlingene i forkant kan redusere verdien av eiendelsiden eller alternativt kan kreditorene kreve en større andel av eiendelene på bekostning av aksjeeierne. I så henseende er det litt interessant å vite hva motposten til den konverterte gjelden er på eiendelsiden i balansen. Jeg har hørt at det ligger motposter i landingstillatelser og en hangar, men hva ellers?
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Janic
14.04.2020 kl 21:08 2444

Mine aksjer er ikke til salgs, sorry du må nok prøve videre hos andre :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Janic
14.04.2020 kl 21:15 2400

Forventer du virkelig at det finnes noen som biter på slikt vås som du skriver her ?
Da undervurderer du forumets debattanter såpass kraftig nå, at det er direkte pinlig
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare

Kan du utdype?
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare