Anders Tegnell VS Komiske Ali

Slettet bruker
SWE 14.04.2020 kl 15:00 3426

Denne svensken, Anders Tegnell - minner meg mer og mer om Komiske Ali.
Alt preller av.


https://www.nrk.no/norge/anders-tegnell-nekter-a-ta-kritikk-for-handteringen-av-koronapandemien-i-sverige-1.14981972

Uansett, skal bli spennende å se hvordan dødsfall pr 100k innbygger blir i sverige, vs sammenlignbare land når covid19 er helt over. Jeg er ikke så sikker på at flere stryker med der, enn andre plasser ettersom man må regne med at der borte får man større flokkimunitet enn andre land, som skal flate ut toppen i 12 mnd, til vaksinen er klar.

Han får i allefall mye pes for tiden, men det preller åpenbart av.

SS
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Ulrik1
14.04.2020 kl 15:29 3344

Vi driter i om millioner av mennesker dør i den 3. verden, men får panikk når folk langt over 80 som allerede ligger for døden blir stemplet som koronasyke. Fy faen vi mennesker er noen feige individer.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
14.04.2020 kl 19:44 3184

Spørsmålet i dette som vi ikke har svar på enda er hvor mange dødsfall og senking av levealder den økonomiske krisen som tiltakene bidrar til vil ende på? Dette blir nok debattert i mange år fremover og om vi noensinne får en fasit er jeg langt fra sikker på. Her er nok politiske preferanser vel så viktig, i tillegg til at smaken er som baken, delt!

Fra å være noe hoderystende til Tegnell må jeg si at jeg har fått mer og mer respekt for ham. De har gjort en for dårlig jobb i forhold til alders- og sykehjem, den saken er klar. Noe Tegnell tar selvkritikk på, og det har han nok ikke ansvar for alene. Men vi var jo ikke noe bedre i forhold til alle smitteflyene som fikk lande her i Norge innledningsvis, der regjeringen virket helt handlingslammet, bare for å gå totalt i skyttergrava når uhellet allerede var garantert og alvoret begynte å sige på.

Vi er fortsatt bare i starten av den krisa som pandemien medfører, der den vanskelige jobben blir å konstatere ofrene som dør av tiltakene og ikke koronaen i seg selv. Ikke enkelt å gjøre opp regnskapet nå og jeg synes fokus på Tegnell begynner å ta form av å finne en syndebukk.

Over 1000 døde i Sverige er selvfølgelig grunn nok til å stille kritiske spørsmål, men hittil virker svenskene som om de støtter oppom det de "blir enige om". Noe også vi gjorde når beslutningene ble tatt. Den største svakheten er antakeligvis at ingen av oss var beredt og hadde en viss forståelse på forehånd om hva som burde gjøres, og akkurat det har vi alle et ansvar for, der de tillitsvalgte får bære den største skjerven av det ansvaret.

For er det noe hele denne korona-situasjonen og etterslepet kommer til å tære på fremover, så er det tillitsamfunnet.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
altinex..
15.04.2020 kl 22:44 2968

Vist vi skal kalle kalle Tegnell for komiske Ali... må vi ikke glemme at det er den svenske regjering og den svenske befolkning som er de mest komiske opp i alt dette. Uten å stille spørsmål om de tilsynelatende latterlige teoriene om flokkimmunitet.
Det vi så i starten var at Tegnell og flere svenske professorer (en som og faktisk hadde vært rådgiver for EU) støttet Tegnell i sin teori.
Immunitet mot COV-19 som de ikke hadde, og pr. dags dato, ikke har nok kjennskap til, er det galskap å tenke på hvor mange liv svenskene vil ofre.
Flere tusen sier statsminister Stefan Löfven.. Denne Immuniteten er høyst usikker og skadene den påfører de som har vært syke kan ha alvorlige livsvarig ettervirkning på hjerte, nyrer og lunger. Og vi skal ikke glemme at det var denne løsningen den norske FHI også ønsket. Det var derfor Tegnell og flere svensker ble så besviken at de gikk ut i media å kritiserte den norske avgjørelsen. Så er spørsmålet hvor ble den norske FHI legen Aunestad av. Hvorfor ble han fjernet i fra medias søkelys, etter at han twittrert om sine personlige og FHI sine meninger?. Han som ville ha flokkimmunitet i lag med alle de andre i FHI. Hva med Camilla Stoltenberg og Line Vold. Hvorfor kom de med forskjellige uttalelser alt etter hvem journalist som spurte ? Hadde det ikke vært for den assisterende Helsedirektøren Nakstad, så hadde vi vært i like ``deep shit`` som svenskene. Dette vil nok komme fram i etterkant.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Nubie
15.04.2020 kl 23:09 2926

Så enig... flokkimmunitet mot et virus man hittil ser usedvanlig lite motstand mot i de friskmeldte, virker helt bak mål...

Å snakke om antall dødsfall som den økonomiske knekke vil bringe blir som å spå i ei glasskule.. Vi har gjennom flere hundre år hatt epidemier av ulike virus og annen bakterielle årsaker. Selv svartedauen klarte å karre seg frem til den mest grisgrendte gård rundt om i vårt langstrakte land, er ganske sikker på at ingen med dagens kunnskap hadde foreslått samme strategi som svenskene. Tiltakene bremser utviklingen, kjøper helsepersonell og myndigheter tid de så sårt trenger. Norge som økonomisk nasjon er vel kanskje det eneste landet i verden som faktisk kan ta seg råd til slike drastiske tiltak. Etter brann blir det liv....og slik har verden alltid fungert..
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
oebas
15.04.2020 kl 23:27 2873

Politikere i sverige er helt fraværende, overlater alt til en prressekonferanse pr dag m Tegnell & Co... Hvem som har de beste tiltakene vil vi nok få se om en stund. Her hjemme kom mesteparten helt uventet, folk på toppen i h dir dro på ferie til Spania !!!. Stoltenbergdama dukket opp når det var godt gang og viser seg bare når det er gode nyheter... Tipper utfallet av dette blir som etter 22 Juli, ingen var forberedt, alle dro i hver sin retning og ingen får svarteper , og det fortsetter, m enda kortere fredager om enn i det hele tatt. Regninga, den tar de som blir arbeidsløse, og de som går konkurs.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
nordnes
15.04.2020 kl 23:43 2837

Blir for enkelt å si det slik. Sverige har mange «no go» soner, og det må tas med betraktningen for hvor enkelt det er å stenge ned og dermed unngå smittespredning. Når det er sagt tror jeg den svenske løsningen er feil, men svaret er ikke å vitse med en epedemiolog som har stått overfor vanskelige valg og vurderinger.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
exuptro
15.04.2020 kl 23:55 2808

Føler egentlig at fyren er Sveriges svar på Trump. Fornektelse, fornektelse og atter fornektelse.. Om det kommer noe negativt snur man på hælen og prater om noe annet..
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
KJEPET
16.04.2020 kl 14:37 2574

Seniorfotball i Sverige:
Trening: Helt OK
Treningskamper: Forbudt
Smitter viruset bare under treningskamper?
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
16.04.2020 kl 15:02 2542

Det er jo under kamper at det blir mest nærkontakt.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
epost
16.04.2020 kl 15:04 2528

dere som lurer på om hva som er best: fagstyring eller politisk styring kan tenke litt på hvem som har bedre veier uten bompenger. Vegutbygging i Sverige er også fagstyrt
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
16.04.2020 kl 16:12 2487

«Vi er nær et nivå der vi begynner å se en effekt av en flokkimmunitet, sier Tegnell, ifølge NTB.»
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
16.04.2020 kl 20:10 2364

Han kommer på Debatten på NRK i kveld
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
16.04.2020 kl 20:34 2324

Det vil ta lang tid å få gjort opp et regnskap om hva som "lønner seg" som samfunn i forhold til å takle denne pandemien med de tiltakene som har blitt iverksatt. Ikke før vi ser de virkelige ringvirkningene og konsekvensene av hva fullstendig lockdown av et samfunn på ukevis (og månedsvis?) har medført av nedgang i økonomi, levestandard, leveår og død, kan dette sammenstilles med reduksjonen av potensielt syke og døde som følge av linjen vi har valgt, òg som også store deler av verden har valgt.

Blir interessant å høre Tegnell i kveld og de eventuelle motforestillingene eller støtten som kommer, men noe svar får vi ikke.

Vi har allerede bestemt oss for hvordan vi skal takle dette, men uten å ha gjort de vurderinger jeg frykter kan komme til å bli vel så kostbare for samfunnet, ikke minst i forhold til levestandard, leveår og død på toppen av å ha satt oss i et svært dårligere økonomisk utgangspunkt som med stor sannsynlighet vil prege samfunnet vårt i lang tid fremover.

Jeg avventer å gjøre meg opp konklusjoner rundt dette, men har mine foreløpige bange anelser. Det gjenstår å se hvorvidt de har gyldighet eller er feil. Men det er sannelig mange som fra første stund har vært nokså skråsikre på hva som er riktig. Det får vise seg.

Får si som jeg hører de synger i en låt som snurres på lokalradio: -Er du nettekspert på pandemi, bør du søke jobb hos FHI
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
16.04.2020 kl 21:22 2281

Skal bli interessant ja. Så at han uttalte i dag at han trodde Sverige snart nærmet seg gruppeimmunitet. Høres veldig rart ut. Andre har snakket om 50-80 % av befolkningen må smittes for å oppnå det.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
16.04.2020 kl 21:34 2258

Denne tabell som viser aldersfordeling for de som har havnet på intensivavdelingen på sykehusene i Norge er litt overraskende. Flere relativt yngre og middelaldrende enn jeg trodde i forhold til de virkelige gamle. Eller betyr det at de ordentlig gamle på en måte er «ofret»

Her er oversikten over alder på intensivpasienter, fra FHI:

0–29 år: Tre pasienter
30–39 år: Sju pasienter
40–49 år: 24 pasienter
50–59 år: 44 pasienter
60–69 år: 55 pasienter
70–79 år: 43 pasienter
Over 80 år: Elleve pasienter

Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
omac
16.04.2020 kl 23:22 2174

De sender ikke gamle folk på sykehus pga influensa etc, de dør på sykehjemmet
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2020 kl 08:45 2056

Så han i debatten i går, og jeg fikk et bedre inntrykk av han enn jeg hadde.

SS
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare