Contango-tråd


Vi trenger en tråd hvor vi kan diskutere tankmarkedet generelt uten at noen blir irritert over at det ikke nødvendigvis dreier seg om en enkelt aksje. Contangoen bedrer seg i dag. Disse linkene er gode å følge med på.

https://www.investing.com/commodities/brent-oil-contracts
https://www.investing.com/commodities/crude-oil-contracts

For WTI er det nå $14 differanse på mai og oktober-kontrakten. For Brent er det "bare" $8. Det burde jo gjøre det svært lønnsomt å sende noen supertankere over atlanteren?
Redigert 14.04.2020 kl 17:35 Du må logge inn for å svare

Hannisdahl bekrefter at contango har økt, men han forholder seg kun til Brent. Er det noen grunn til at man ikke skal kunne lagre amerikansk olje i VLCC?
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1249989819419299840
Mr. U
14.04.2020 kl 17:47 29253

la oss si at du trenger ca 90 cent per barrel per day.
Tool
14.04.2020 kl 17:47 29232

Minner mye om 2015/16 nå. Store penger å tjene på oljedumpingen som pågår. Handler mer om trist maktkamp enn tilbud og etterspørsel. Contangoen nå viser bare at markedet tar litt vel hardt i. Tipper innhentingen blir like brutal som den gang. Lav oljepris er positiv for alle land i verden bortsett fra oljeproduserende og gir mulighet for vekst. Oljen er tilbake til 60$ innen 2020. Skal man kjøpe aksjer i olje, gjør arbeidet ditt først : )
Redigert 14.04.2020 kl 17:47 Du må logge inn for å svare
Tool
14.04.2020 kl 17:50 29162

Kvaliteten er dårligere, så mulig det skaper problemer med lagring over så lang tid. Belegg/tæring på skrog? Vet ikke men tipper. Full av forurensning osv. Brent er en helt annen klasse i kvalitet.
Redigert 14.04.2020 kl 17:52 Du må logge inn for å svare
Mr. U
14.04.2020 kl 17:50 29138

jeg forstår ikke den grafen hans. gir ingen mening for meg. virker som om han bruker en tc rate ref b/e kurven, men sier ikke hva nummeret er.
Geezer
14.04.2020 kl 17:53 29080

Et spørsmål i forhold til contango.
Blir oljen solgt samtidig som den kjøpes med levering om x-antall måneder eller er det en risiko i forhold til utvikling i oljepris?
Lukter store penger på gaten her for alle som har et tankskip dersom det ikke er risiko forbundet med oljeprisutviklingen.
Må jo være bedre betalt enn å frakte olje fra A til B for alle rederier?

Sorry, misforsto spørsmålet ditt. Skulle også visst hvordan han beregnet den blå kurven.
Redigert 14.04.2020 kl 17:56 Du må logge inn for å svare

De tar ingen risiko. Oljen er solgt på lang kontrakt, samtidig som de kjøper kort kontrakt.
Mr. U
14.04.2020 kl 17:57 28876

nei dette er ikke riktig. han som legger oljen på kjøl sitter selv med risikoen. men han hedger med futures.
oljen er selvsagt ikke solgt når du legger den på kjøl. da hadde du jo ikke fått noen oppside.
Geezer
14.04.2020 kl 18:07 28818

Så lenge oljen kan hedges så er det vel risikofritt minus renter?
Tank kommer til å tjene grovt i lang tid, bare å øke eksponeringen. Dette kan vare lenge, om det i tillegg er slik som mange hevder, at de eldre skipene som regel blir skrotet etter å ha ligget stille et års tid så vil det gode markedet kunne vare i flere år enda.
Mr. U
14.04.2020 kl 18:13 28774

risikofritt er det ikke. oljen skal jo selges fysisk, på et eller annet tidspunkt.

og det er veldig dyrt å lagre olje.
2 mill bbls (vlcc) x $30 per fat = $60m. plus frakt: kall det $2m per måned. plus finans, forsikring osv.
det gjør innhogg i working capital for befrakterne det der ;)
Mr. U
14.04.2020 kl 18:22 28708

du kan lagre all olje, i utgangspunktet. med unntak av de som er veldig waxy og asphalty etc. ved problemer vil man forsøke å sirkulere lasten mellom tankene osv.
Gasman
14.04.2020 kl 18:30 28576

Hannis legger ofte ut grafer som viser contangoen og hva slags rater som understøttes med dagens oljepris. Er det noen som vet hvor han finner disse grafene? Eller er det noe Cleaves lager selv?

Mr. U
14.04.2020 kl 18:38 28523

hørte litt på den nå nettopp. men sier han noe om contango play?

"sikre kjøpt olje med salg i lange kontrakter" gir ingen mening fattig. du kan ikke kjøpe fysisk og selge fysisk. da har du ikke en trade.
Mr. U
14.04.2020 kl 18:39 28483

glem det Cleaves greiene. det er bare surr. den siste twiter grafen hans gir jo overhode ingen mening overhode.

Skjønner at salg av lange kontrakter ikke er fysisk. Ja, han snakker ganske mye om hvordan dette foregår i praksis. Husker ikke hvem av videoene de var i. Mulig det var i begge.
Mr. U
14.04.2020 kl 18:44 28394

hørte gjennom det meste. han karen der har ikke filla peiling.
"im looking out the window and seing fewer cars" >> demand is down.

du kan ikke ta råd fra slike folk. da blir du fort fattig, stakkar.

Hvor er det du mener han bommer?
Mr. U
14.04.2020 kl 18:50 28291

på det meste. han aner ikke hva han snakker om. er ikke shipping analytiker. kan ingenting om oljetrading.
en analytiker som hater å gå i detaljer (his words) skal du bare dismisse så fort som mulig.
best å glemme at du noengang har hørt det han sier.
Krosta
14.04.2020 kl 18:52 28261

Siden man først snakker om Kuppy legger jeg ved et lite utdrag han skrev for en liten tid tilbake https://adventuresincapitalism.com/2020/03/19/crude-contango/

"Look at it today; you can buy physical Brent Crude today and lock in the price 12 months into the future and guarantee yourself an $16 per barrel profit…

And over the six-months, the spread has never been higher…

It’s a great return, except you have to pay someone to store it. Here’s where my tankers come in.

Interest rates are effectively zero today, so you have no finance costs, your only real cost is renting the tanker. Let’s say you put away 2 million barrels (the size of a VLCC) for a year and shorted futures to lock in a $22 million profit (2 million barrels at $11 each). How much of that profit do you think you have to share with the owner of the VLCC? If you guessed it was most of that profit, you’re qualified to work for Vitol. Remember, the guys with the tankers get to shop these against multiple firms who can take a risk-free position and leverage it almost infinitely. Say you give the traders $2 million and keep $20 million—well, that’s an insane profit. The sort of tanker that would be chartered for storage is likely only worth about $25 million and has less than $5 million of equity into it. If you own this tanker, you just locked in a four-times return on your equity in just one year. Pretty nice! Now, traders tend to get closer to the front of the curve. You make $8 for the first 6 months of storage and the 3-month curve is even steeper at $5. Imagine earning $5 per barrel, four times in a year? You make $20 in contango."

OK. Del gjere noe om gir en god beskrivelse av hvordan det virkelig går for seg.
Mr. U
14.04.2020 kl 19:03 28139

les innlegget krosta postet, så forstår du at han ikke har den fjerneste ide denne godeste kuppern.. enhver som snakker om risikofrihet må du bare glemme så fort som mulig. ikke verdt å høre på.

enhver som selger en kurve har en risiko. en hver som sitter med fysisk olje har en risiko. det sier seg selv.
ingen har gratis finansiering. hvor mange beeps var det på trafiguras forrige obligasjonslån?

Tool
14.04.2020 kl 19:05 28100

Oljetrading er vel kanskje 99% finansielt?
Dvs. du får ikke ti fat olje på døren om du kjøper ti fat olje. Det er et rent instrument. I og med at det er et instument blir også volaliteten deretter. Ingen av disse ser noen gang det fatet de kjøper, prosenter : )

Tank rister av seg sjokket etter Cleaves-rapporten i USA. Teekay Tankers stiger over 10% til 19,60. I går kuttet Cleaves kursmålet fra 33 til 13.
Bullebajas
14.04.2020 kl 21:38 27714

Hva er dette Cleaves opplegget egentlig? Er det ett meglerhus eller analysehus i det hele tatt? Merkelig PR kåte er de hvertfall.

Gode råd er dyre og dårlige råd er? Gratis ja, akkurat slik Cleaves holder på av en eller annen grunn
MorganKane
14.04.2020 kl 21:42 27669

Ja,

JH kan mye, men her satset han åpenbart feil. At han skiftet løype i forkant av opec møtet er greit nok, men som så mange andre hadde han tilsynelatende for stor tro på at de skulle komme til en kjempedeal. Kanskje i kombinasjon av at han undervurderer coronaen? En ting er rimelig sikkert; olja kommer til å falle/holde seg lav de neste ukene. Og contangoen vil fortsette å blomstre. Etter det kan jeg være enig i at ting er mer usikkert, men svært mange båter vil gå fra spot til timesharter. Svært lange timesharter. Vi snakker nå timesharter for 45000 usd/dagen i 30 måneder hvis man vil. Det gjør at spot også holder seg greit selv om volumet går ned etterhvert. Også i 2021 og 2022. Men hvis JH mener at hardere tider i tank betyr at man ikke får 200-300 000 usd/dagen i spot så er jeg jo enig...

For øvrig legger jeg merke til at han fortsatt legger ut spotratene hver kveld. Det er jo realt. Tror uansett han er for tidlig ute i tørrlast. Greit at det stiger litt nå pga Kina, men tviler på at det stiger mye. Tank er mye sikrere.
really
14.04.2020 kl 22:21 27541

Kuppern snakker med store bokstaver i hvert fall, og på et språk alle forstår. Men å basere investeringer på det? Skal kanskje være forsiktig med det..

Tro hvordan prosessen rundt et contango fartøy er?
Får man tilbud om en ferdiglastet båt?
Må man selv ta initiativ til å finne båt + kjøpe last?
Hvor lang tid tar det å "låse" en deal?
Lettvekter
14.04.2020 kl 23:13 27281

En reder leier ut båten gjennom et avtaleformular, feks et timecharter. Båten skal ved overlevering leietaker være klar til å laste (dvs «rene» tanker osv). Det å bygge traden er leietakers ansvar, han må se på hva slags last, hvor i verden dette skal skje og hva slags periode. En VLCC kan ha forskjellige type olje ombord, skal man kjøre en kombo? Blende til en ny blend?

Andre faktorer som spiller inn (tipper jeg) har å gjøre med hvem leietaker er, er de en trader som må kjøpe last? Hvor lang tid tar det å kjøpe lasten(e) som trengs for å fylle opp skuta? Er det en oljemajor har man jo last, og vil også tro at sikringen kan være litt forskjellig i så henseende og.

Mye å hensynta og jeg har nok langt i fra touchet på alt, men summen er at rederen (FRO, DHT osv) får en $/dag-rate over en gitt periode. Selve cash-and-carry-arben er det vanskelig å kunne skaffe seg eksponering på direkte.
Redigert 14.04.2020 kl 23:41 Du må logge inn for å svare

kraftig fall i oljepris og contangoen blir stadig bedre.
MorganKane
15.04.2020 kl 09:47 26776

Jepp,

Og den blir ikke noe dårligere etter eia slipper tall seinere i dag. Tror vi kommer til å se like sterk vekst i lagertallene som forrige uke. Minst. Ikke mye plass igjen på land...
alan
15.04.2020 kl 09:56 26708

Super contango!

OLJA: MÅNGA FÖRANKRADE SAUDITANKERS UTAN DESTINATION - DJ

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt)

Det står för närvarande massor av fulla saudiska tankers i Persiska viken utan bestämd destination, rapporterar Dow Jones på tisdagen.
Situationen är ett bevis på att oljemarknaden är i så kallat "super contango" - ett läge där lagerkapaciteten blir allt mer dyrbar. Men Saudiarabien har under dagen gett besked om att produktionen kommer att öka ytterligare.

12,3 miljoner fat per dag utan bortre tidsgräns. Så mycket kommer Saudiarabien öka sin oljeproduktion till, vilket är 25-30 procent över normala volymer - dessutom i ett skede då efterfrågekollapsen varit närmast total under coronavirusutbrottet.

Enligt Wall Street Journal har Saudiarabien också begärt rabatter från amerikanska konsulter för att lindra pressen på det statliga oljebolaget Saudi Aramco, som är själva dammverket i den störtflod som släppts fri av regimen efter förhandlingskollapsen vid mötet i Opec+ i början av mars.

Målet är att få upp produktionen ända till 13 miljoner fat per dagen så snart som möjligt.

De produktionsbegränsningar som gällde under den tidigare överenskommelsen med Ryssland vid Opec+, begränsningar som Saudiarabien ville utöka i mars, upphörde vid midnatt. Det betyder att ingen part i priskriget nu över huvud taget är förbunden till några produktionsbegränsande avtal för att hålla priset uppe.

Sedan årsinledningen har priskraschen varit skoningslös och mars var den värsta månaden för den globala oljesektorn någonsin med en halvering av priset på Brentolja.

USA:s president Donald Trump och Rysslands dito, Vladimir Putin, höll ett telefonmöte på tisdagen för att diskutera läget. På onsdagen pågick också kontakter mellan ländernas energiministrar, men från ryskt håll uppgavs att inga kontakter tagits med Saudiarabien.

Nära nog samtliga oljebolag i marknaden såg branta fall i aktiekurserna under mars, på nordisk front sjönk Lundin Petroleum omkring 30 procent, liksom Tethys Oil. Africa Oil var ned med runt 25 procent, International Petroleum med hela 60 procent. Norska Equinor har klarat sig något bättre och bara fallit ungefär 10 procent. En vinnare i branschen är världens största tankfartygsrederi; norska Frontline. Sedan Saudiarabien startade priskriget är aktien upp med omkring 70 procent.
MorganKane
15.04.2020 kl 10:40 26623

Alan,

Denne er gammel. Alltid ha med dato, eventuelt link. Gjør man slikt tull en gang er det ingen som stoler på deg det neste året. Greit nok hvis du er og blir en kjeltring, men.. Skjerpings!
alan
15.04.2020 kl 11:05 26543

Morgan

Infoen er hentet fra Finansavisen og markedssiden.

La ellers ikke merke til datoen før nå. Men dette er uansett høyaktuellt i disse tider. Kanskje mere enn før.

Tror du skal være forsiktig med å bruke ordet kjeltring. Om folk du ikke kjenner.
Flipper
15.04.2020 kl 12:02 26362

Tror nok ikke det. Det er veldig store penger som tar risiko med Commodity trading,
ei heller tid til å finansiere. Det er alt i Cash
Mr. U
15.04.2020 kl 12:30 26278

tja og nei.
oljelastene har jo omtrent lke stor verdi som båtene, nå som oljeprisen er lav.
oljeselskaper legger stort sett egne laster på kjøl. da gjør de et salg fra upstream til downstream (alle har en trading avdeling). men downstream har ulike former for finansiering og benytter seg av alle. en medium stor trading avdeling har kredittlinjer på et sted mellom 2-5 milliarder usd.

en trader som ikke har egen olje er typisk mer kreativ mtp finansiering fordi de ikke har tilgang på like mye finansiering gjennom balance sheet etc. oljen må uansett kjøpes og fiansieres.