Contango-tråd

fattigstakkar
TANK 14.04.2020 kl 17:33 98921

Vi trenger en tråd hvor vi kan diskutere tankmarkedet generelt uten at noen blir irritert over at det ikke nødvendigvis dreier seg om en enkelt aksje. Contangoen bedrer seg i dag. Disse linkene er gode å følge med på.

https://www.investing.com/commodities/brent-oil-contracts
https://www.investing.com/commodities/crude-oil-contracts

For WTI er det nå $14 differanse på mai og oktober-kontrakten. For Brent er det "bare" $8. Det burde jo gjøre det svært lønnsomt å sende noen supertankere over atlanteren?
Redigert 21.01.2021 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
Mr. U
15.04.2020 kl 12:44 5491

og det er 2-5 milliarder usd hver dag. bare for å sette det i riktig perspektiv.
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
15.04.2020 kl 13:12 5456

Senarier (fra Signal)

Overproduksjonen i % vil kreve antall :

Low 115 mill fat 10% 57,5 VLCC
Mid 497 mill fat 15%. 249 VLCC
Max 880 mill fat 20% 440 VLCC

Er vi nå oppe i ca 200 VLCC bundet opp
som lager ?
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
Flipper
15.04.2020 kl 13:35 5415

Fant hele teksten Bloomberg på Yahoo

For å avlaste presset på lagringstanker, tilbyr Kina, India, Sør-Korea og USA
sine strategiske varelager for industrien for å "parkere uønskede fat midlertidig."
De fire landene vurderer å fylle opp sine egne reserver mens prisene er lave.
 
Hvis disse overføringene går foran, kan de utgjøre 200 millioner fat og effektivt
fjerne 2 millioner om dagen over en tre måneders periode, ifølge byrået. IEA

https://finance.yahoo.com/news/oil-glut-may-overwhelm-global-080000819.html
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
Flipper
15.04.2020 kl 13:40 5392

Veldig interessant. Kan du fortelle hvor du fant denne infoen ?
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
Flipper
15.04.2020 kl 14:40 5304

75 % av verdensflåten VLCC er bundet opp i storage P..T.
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
pysaok
15.04.2020 kl 14:47 5286

I know of a lady, and I'll let her rendez vous
I know of an island, somewhere on an ocean blue
My soul's on fire, I'm filled with desire
And the flame burns higher and higher
I'm lost in contango
I've lost all my friends they're gone too
Drinking tequila, from my senoritas shoe
Dancing on the tables, shooting for the moon
While a thousand guitars are playing in tune
No time for siesta, just let the music play
We'll start the Fiesta, we'll dance the night away
Ay, ay, ay, ay, it's party time
Vaya con dios, goodbye
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
15.04.2020 kl 15:02 5243

Har desverre ikke linken, men teksten
(Google trans) var som følger, (før OPEC+):

Tidligere i år beregnet dataanalyseselskapet OilX at det var omtrent 650 millioner fat råolje i lagring på land og ytterligere 100 millioner fat i tankskip offshore.

Men dette var i midten av mars. Siden den gang antas etterspørselen å ha falt ytterligere takket være lockdowns, flere flygrunner og reisebegrensninger.

Nå har et annet analyseselskap, Signal, som fokuserer på skipsfartsindustrien, beregnet at så mange som 440 Very Large Crude Carriers kan være nødvendige for flytende lagring, noe som betyr at de ikke ville være tilgjengelige for normal drift. Dette uhyrlige antallet VLCC-er ville være nødvendig i tilfelle en oljesvart svane, sier Signals analytikere. En slik hendelse ville innebære oljeproduksjon på 20 prosent over etterspørsel som ville resultere i 880 millioner fat som trenger lagringsplass.

Selskapet foretok også beregninger for små og mellomstore scenarier, der oljeproduksjonen ville overstige etterspørselen med henholdsvis 10 og 15 prosent. I lite tilfeller vil det være rundt 115 millioner fat behov for lagring, noe som vil bety 57,5 ​​VLCC. I midtveis-scenariet vil de ekstra fatene som trenger lagring være 497 millioner, noe som vil kreve 249 VLCC-er.

Akkurat nå er verden i lite tilfelle, ifølge Signal. Dette er gode nyheter gitt rapportene om fyllinger på land, med minst ett stort knutepunkt - Saldanha Bay i Sør-Afrika - nesten fullt nå. Plassen er bokstavelig talt tom.

Situasjonen kan komme til å gå fra et lite tilfelle til et midtscenario dersom OPEC og resten av oljeverdenen ikke enes om en avtale. Det blir en annen avtale: denne gangen vil alle måtte kutte, noe som kan gjøre det vanskeligere å nå en avtale om kvoter. På den annen side lider alle nå, noe som kan gjøre det lettere å nå en avtale.

Problemet er at selv en global avtale ikke er nok for det fysiske markedet. En avtale kan øke prisene, men den vil ikke på magisk vis gjenopplive etterspørselen, som ifølge de siste rapportene kan ha falt med hele 30 prosent eller 30 millioner bd per allerede. Det har vært snakk om kutt på til sammen 10 millioner bpd, med den amerikanske presidenten Trump som nevner en rekkevidde fra 10 til 15 millioner bpd. Men det er bare snakk.

Det er imidlertid et glimt av lys i horisonten. Kina er foreløpig tilbake til det normale. Raffinører som måtte redusere løpeturen dramatisk under nedstengningen, kjøper nå nok en gang olje. Det er altfor tidlig å si hvor lang tid Kinas fulle utvinning vil ta, men den kinesiske kjøperes fornyede interesse for olje er absolutt grunn til håp om at marerittet tar slutt.
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
Flipper
15.04.2020 kl 15:09 5210

Kinesiske raffinereri forventet 12,5 mbpd i april, omtrent 90% av gjennomstrømningen i januar.
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
utaskjærs
15.04.2020 kl 15:09 5219

Interesant artikkel i Hellenic Shipping News: https://www.hellenicshippingnews.com/massive-opec-cuts-not-enough-to-derail-tanker-earnings/
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
Flipper
15.04.2020 kl 15:11 5208

Mine tall har jeg fra IDAG fra tank megler,

Det var 800+ eksiterede VLCCs i verden, hvorav 100+ seiler, hvorav 50+ i ballast.....

Ca. 700 er nå lagerskip
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
Ratta
15.04.2020 kl 15:24 5179

Finner det usannsynlig. Mener jeg leste i går uttalelse fra FRO-sjefen at ca 5% (40 skip) er I contango nå, men at det vil mangedobles innen kort tid , til over 200 vlcc.
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
Flipper
15.04.2020 kl 15:58 5143

Floating:

VLCC/FSO: 1,8 billion barrels / 2.5 Mill tønner VLCC = antall skip =
Smaller Tankers (Suzmax and smaller): 4,6 billion barrels / 1 Mill tønner VLCC = antall skip =
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
MorganKane
15.04.2020 kl 16:14 5104

Ja, jeg er ikke i tvil i at JH tar helt hinsides feil. Han innser nok det allerede, men for seint å snu. Han satset på at opec dealen skulle stabilisere oljeprisen. Det har den åpenbart ikke gjort. Greit at han sier tankmarkedet forblir sterkt i q2, men husk at rater på 50 000 usd/s også er sterkt. Han trodde ikke at ratene ville øke igjen etter dealen. Det kan jeg garantere. Og 15 000 i snitt i q3 og q4 er svada. Contango vil garantert sørge for at du vil ga et gulv på 40-50 000 i hele 2020. Husk at opec reduserer output med 6 mill fat i hele 2021. Og det er i 2021 man får skikkelig oppsving igjen. Futuren 6-12 måneder frem i tid vil derfor være betydelig høyere enn spotprisene og forsvare høye tankrater i hele 2020. Lager på land er ikke er alternativ før langt inn i 2021.
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
Flipper
15.04.2020 kl 16:21 5078

Saudi inside handel ?

For ca. et par uker siden, ble det sagt i U.S. media at de hadde sendt reps fra SEC til Saudi,
får håpe de kommer tilbake med alle lemmer i behold LOL

https://www.forbes.com/sites/arielcohen/2020/04/15/sec-should-examine-massive-oil-stock-purchases-on-eve-of-opec-deal/#519b1b7c6365
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
hogan
15.04.2020 kl 16:21 5089

Mulig han har en bedre rapport til de som betaler hvis ikke er han en amatør
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
Lettvekter
15.04.2020 kl 16:47 5026

Hvilken tankmegler sier det?

700 VLCC'er x 2mbbls per båt = 1,4mrd fat olje - som lagres nå??

Når skal de ha begynt å lagre denne oljen? For en mnd siden da dette startet?

Glem det
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
MorganKane
15.04.2020 kl 17:57 4935

Det er bare svada at 700 båter brukes som lager. Kanskje vi kommer opp i 4-500 i løpet av juni (og at det holder seg rundt der ut året), men himmelangt unna dette foreløpig.

For øvrig, garanterer selvfølgelig ingenting angående rater. Men poenget er at heg mener det er en høyere sannsynlighet at gulvet i år ligger rundt 40-50 000 usd/d enn at snittet i andre halvår blir 15 000. JH må ha røyka sokka sine når han skrev det der...
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
alan
15.04.2020 kl 18:11 4889

USMarshal

Du får arrestere JH med flere, for å komme med gale opplysninger.
Ja, og flere andre her også. I samme slengen.

Det er en Marshal på forumet. Snart sitter vi bak lås og slå hele gjengen.

Du er
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
Treidar
15.04.2020 kl 18:18 4872

Synes det har vært litt kjipt siste tiden å se sterkere og sterkere fundamentals for caset, men likevel så er det ikke så mye trykk i aksjene, åpner svakt og tar en prosent eller to. Litt bedre nå. De gjør de samme treige bevegelsene, mens resten av markedet synker under. :) Tror det blir noen harde børsdager fremover, spent på hvordan de holder seg.
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
MorganKane
15.04.2020 kl 18:30 4844

Alan,

Nå tenker du riktig. Jeg arresterer dere alle uten å blunke. Du er tilbake i varmen👍

PS! Poenget er at tank er såpass bra case at det eneste som kan ødelegge er hvis folk kommer med feil info, bevisst, og folk ikke vet hva som er sant eller ikke sant. Spesielt for ads med ekstremt liten nedside (de vil garantert få kjemperater i løpet av et par uker på de to båtene som snart blir ledige), men med relativt liten totalverdi/omsetning.
Redigert 21.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
15.04.2020 kl 19:30 4625

ADS bør være perfekt posisjonert nå. Har du byttet ut OET for ASD eller sitter du i begge?
MorganKane
15.04.2020 kl 21:22 4407

Fattig,

Ja, hvis dette holder seg et uke eller to til så kommer ads til å doble seg (de jobber nok allerede nå med å slutte de to båtene som blir ledige engang i mai). Sitter i ads og frontline akkurat nå. Frontline får ca to båter i spot hver dag, hvorav hver ca 1/3 er en vlcc og 2/5 er en suez, (gitt at gjennomsnitt spottur er på 40 dager). Front tjener bøtter og spann av penger for hver dag som går. Med de ratene som er nå så får de inn 40-50 øre i pluss per aksje, per dag. PER DAG!! Dvs 3-4 kr per uke per aksje. I RENT OVERSKUDD. Dvs at hele front er tjent inn i løpet av et par måneder. Husk at ratene har vært høye i ca 40 dager nå. Samtlige båter er dermed på rekordrater og pengene regelrett renner inn.

Edit, kl 2330: Et par måneder betyr strengt tatt 2 måneder. Det er feil. Mente noen få måneder, dvs kanskje 5-6...
Redigert 15.04.2020 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
brummen
15.04.2020 kl 21:27 4373

Har du noen tanker om utbytte rater fremover ?
Syntes fro har fått lite løft i forhold til de rater de tar inn. Og også som ble meldt fra Robert Hvide. Rapporten fra hannisdahl kunne jeg også vært foruten da den virket litt tendensiøs...
Flipper
15.04.2020 kl 21:45 4345

Skal snakke med dem i morgen + andre. Er det ikke riktig, skal jeg fortelle hvem som ga meg info.
keane
15.04.2020 kl 22:40 4239

Kjøp sdsd er mitt råd - folk har ikke fått med seg at de har tankskipunteresser! Bare et godt tips...
Slettet bruker
16.04.2020 kl 01:09 4098

God og vellfungerende tråd om det som venter.
Å bomme innen dette segmentet nå er like enkelt som å tenne på huset med en brukt fyrstikk.
Denne gir litt info om dagens situasjon.
https://gcaptain.com/tankers-pile-up-off-europe-as-onshore-storage-hits-limit/
Flipper
16.04.2020 kl 02:38 4042

Mikrofly

Det du linket, er Produkt tanker, himmelens forskjell fra Crude, også kalt Dirty oil.

Product ship frakter rafinerte produkter, desilates. Total forskjellig fra VLCC etc.

Men, det er også et fint market å investere i; men jeg følger ikke det markedet.

Redigert 16.04.2020 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2020 kl 08:37 3895

Hvis du ikke forstår sammenhengen så skal jeg heller ikke forklare deg den, men alt henger sammen med alt:)
Slettet bruker
16.04.2020 kl 12:42 3757

OET er i ferd med å bryte opp. Motstand var 63.
Ikke mer motstand før 110
Slettet bruker
16.04.2020 kl 13:09 3776

Ja, når det gjelder Cleaves, så er gode råd dyre, mens dårlige råd er gratis.
PSI- Investor
16.04.2020 kl 13:12 3816

he he bra sagt!
Mr. U
16.04.2020 kl 13:57 3803

overhode ikke flipper. det er absolutt ikke tilfelle.
Mr. U
16.04.2020 kl 13:58 3814

du må slutte å spre slik desinformasjon flipper. du er helt på jordet.
fattigstakkar
16.04.2020 kl 14:05 3807

Hafnia er i dette markedet. Kjøpte meg inn på en uforståelig nedgang i går. I dag er de opp over 8%.
fattigstakkar
16.04.2020 kl 14:09 3828

Fra DNBs siste tanker-rapport (de har lenge vært blant de mest negative til dette markedet):

"VLCC demand to decline by 256 VLCCs (19% utilisation), before new storage. We
calculate that 785 VLCC equivalents (run-rate) of a crude tanker fleet of 1,335 VLCC
equivalents were required to export 30.63mbpd from OPEC+ in February 2020 (~72% of
seaborne crude exports). Based on Kpler OPEC+ export data for April 2020 of
35.5mbpd, we calculate additional demand for 130 VLCC equivalents (run-rate) before
floating storage, which we see up 70 VLCC equivalents since the start of March,
implying a utilisation increase of 200 VLCC equivalents or 15% of the fleet in April. As
we expect OPEC+ exports to be down 9.9mbpd in May–June 2020 from April 2020, we
see a decline in export demand equal to 256 VLCC equivalents or a 19% impact on
utilisation (full impact tanker fleet by end-Q2) before we reflect new potential floating
storage, which depends on land-based storage, oil market contango, and oil demand."

Altså bare 70 VLCC brukt til lager så langt.
Redigert 16.04.2020 kl 14:10 Du må logge inn for å svare
Leotwin
16.04.2020 kl 14:36 3808

The volume of oil stored on board tankers amid a crash in demand and a spike in supply continues to grow, reaching almost 150m barrels at the end of last week. Major producing nations have agreed to supply cuts, but with demand crashing further, storage will still be required. This ‘second wave’ of demand for floating storage will protect the tanker market from the decline in spot rates, Euronav chief executive anticipates

https://lloydslist.maritimeintelligence.informa.com/LL1131934/Decline-in-oil-demand-likely-to-boost-tanker-floating-storage
MorganKane
16.04.2020 kl 15:13 3734

Dette dobler seg lett før mai. Også dobler det seg igjen i løpet av mai/juni før det begynner å stabilisere seg.