Contango-tråd

fattigstakkar
TANK 14.04.2020 kl 17:33 100849

Vi trenger en tråd hvor vi kan diskutere tankmarkedet generelt uten at noen blir irritert over at det ikke nødvendigvis dreier seg om en enkelt aksje. Contangoen bedrer seg i dag. Disse linkene er gode å følge med på.

https://www.investing.com/commodities/brent-oil-contracts
https://www.investing.com/commodities/crude-oil-contracts

For WTI er det nå $14 differanse på mai og oktober-kontrakten. For Brent er det "bare" $8. Det burde jo gjøre det svært lønnsomt å sende noen supertankere over atlanteren?
Redigert 21.01.2021 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
Flipper
22.04.2020 kl 11:39 4574

VLCC - Mer enn 100 er nå bundet opp til lagring og det baler på seg.-

eksisterende flåte WW 760 - 200 = 560 seiler....

Kjøpte noen EURN i Belgia så jeg kan trade på dagtid her. Også greit å konvertere
NOK til ¢ samme dag/kurs som selger aksjer til; når skal til, om det nå blir årlige til
den Franske Riviera, eller Rohdos, er hva har blinket oss frem til nå....
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
Flipper
22.04.2020 kl 11:47 4592

Frontline Breeak even er $ 19.000 pr. dag.

EURN har en del større flåte, hvordan moderne flåte vis eldre skip
slår ut vet jeg ikke. Kan kanskje ha noe med nyeste har hoved maskin
utstyrt med modernest krav .... ingen spesiell fordel p..t. men jo mer
på lager; blekner kostnaden for scrubbers. Så igjen, befraktere som
vil ha tankere for trading vil sannsyneligvis ha de mest moderne dersom
lang tids T/C.

Maclaud indikerte at nå er periode allerede forspurt 9 month, ikke 6 som
er sluttet tidligere _:
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
22.04.2020 kl 13:44 4460

Stadig flere får øynene opp for den ekstraordinære situasjonen i tank. Her er det ADSC som får et sjeldent fokus. Dette er også min favoritt. Både fordi den er lavere priset i forhold til NAV enn del fleste andre, har to av tre båter tilgjengelig for ny kontrakt nå i det hotteste markedet på evigheter, og fordi man slipper usikkerheten om hvordan markedet blir i 2023, siden skipene etter planen skal hogges opp da uansett.
https://e24.no/boers-og-finans/i/naxq9m/aksjen-som-kan-tjene-inn-boersverdien-i-aar
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
HP17
22.04.2020 kl 13:46 4442

Tenk dere et selskap som kan få hele børsverdien tjent inn i 2020 - kun på noen måneder?
Det vil gi ekstraordinært store utbytter og alt i 2021, 2022 osv vil være ren netto til aksjonærene. Når tar markedet inn over seg denne muligheten?
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
Flipper
22.04.2020 kl 13:47 4451

I følge Bloomberg ligger det 3 dusin tankere på westkysten av Uniten. Sies å holde 20 % av Verdens forbruk !
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
22.04.2020 kl 13:58 4412

tankermarkedet får også fokus på CNBC. Analytikeren som jeg ikke fikk med meg navnet på sier at markedet priser inn at ratene kommer til å falle, men han mente snittratene neste år blir 80k/d. Han mente det kun var markedet i 2004 som kunne sammenlignes med dette. Hans to favoritter var Euronav og Frontline. Euronavsjefen skulle komme på sending i morgen, så dette segmentet får mye fokus framover.
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
22.04.2020 kl 14:46 4326

Spent på hvordan FRO vil oppføre seg i USA. I går var det et sjeldent tilfelle at den ble solgt ned i USA sammenlignet med OSE. Men øvrige tankaksjer gikk bra og gjør det godt også i førhandelen i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
Flipper
22.04.2020 kl 15:03 4280

SERIØS ADVARSEL ( personlig erfaring over 20 år nå )

En dere ALDRI må høre på ( annet enn, gjøre det motsatte av hva han prediker )

så er den Største Skurken på Mad Money ( selverklært Naked Shorter, ex hedgefond
forvalter )

Mr. Cramer ( sponses av CNBC som er like ille + Seeking Alph MERK DERE DISSE, ikke minst sistnevnte, som
også stadig vekk kommer opp på Streamer som News ......

Nå sier han dette, som jo er fulstendig på jordet :
Ahhh. But what does Cramer say?

Either

(1) 'invest in the only market segment that is, and will stay above water' ... OR

(2) "tanker stocks have been doing well, but they will soon sink to the bottom of the ocean'.

Up YOURS Cramer .....
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
Flipper
22.04.2020 kl 15:04 4282

FRO - Førhandel nå, $ 10.68; volum 374K
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
Flipper
22.04.2020 kl 15:07 4269

Som sagt CNBC er biast og aldri til å stole på. Positiv start på artikkler, for så
å vri det i mottatt av hva som er realiteten. Syntes å VÆRE EN KUNST de
har lært seg i år-tier
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
22.04.2020 kl 15:26 4209

Det er en kraftig rekyl i både brent og wti de siste par timene, så spennende å se hvordan tankmarkedet vurderer det. Jeg sitter lett på foten i FRO hvis det ser ut til å toppe ut, men de andre aksjene føler jeg meg så trygge på at jeg blir sittende uansett.
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
Flipper
22.04.2020 kl 15:58 4122

Litt omskrevet og oversatt

Et ytterligere stup i oljepriser trakk investeringer fra aksjer til valutaer på tirsdag,

Nytt fokus på energisektoren kan bidra til flere fall.

"Det truende spørsmålet er nå hvordan noen av disse store energiselskapene kommer
til å holde seg flytende

Det hvite hus veier redning for olje- og gassprodusenter

Satser på råolje brenner noen enkeltinvestorer
Trump-administrasjonen vurderer å tilby føderale stimulansmidler til gjennomrystede
olje-og-gass-selskaper i bytte for statlig eierskap i selskapene eller deres ‘’ rå reserver ‘’,
sier The Wall Street Journal.

"Uansett hva oljeanalytikere og oljehandlere har lært i løpet av de siste 50 årene eller
100 årene, ble det plutselig satt ‘’ spørsmålstegn ved" fra mandagens negative oljepriser,
sa Eugen Weinberg, leder for råvareforskning i Commerzbank. "Alle har blitt sjokkerte."

Spranget har brent individuelle investorer som hadde strømmet inn penger i USAs oljefond
LP da de satset på en økning i oljeprisen de siste ukene. Det populære børshandlede fondet
falt 25% tirsdag og tok rutinen i år til nesten 80%. Selskapet som driver ETF omformer det
foreløpig til hva som vil skje

Invester det dere tåler å tape, minst 50 %, så er det en meget sikkert;
Investering de kommende 6 måneder, ja selv 12 og lenger, i Stortank
CRUDE dirty er god investering i dag. Så kan man vente med å vurdere
etter hvert.

Og noen tror at dette kan ‘’ fikses ‘’ av Trump, må le om igjen,

Mens HAN Tuter i Trompeten sin, via Twitter og presse konferanser som
SJOKKERER hele verden..

Men som her i Norge, det er ca. 50 %, etter min mening som er
Politiske analfabeter og stemmer derefter, særlig de i Stat eller
Kommune ansatte, teoretikere som aldri har sett ‘’ dynamikken ‘’
og hvordan samfunnet er sammensatt, økonomisk.

I Statene er det enda værre, og derfor tror jeg, faktisk at Trump,
blir gjenvalgt.

The Globe is a strange place, turning around every 24 hours, might
be we all get dizzy LOL

Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
Flipper
22.04.2020 kl 15:59 4125

Det er jo lattelig.

Med mindre, du day trader da
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
22.04.2020 kl 16:17 4068

I FRO er jeg veldig kort. I de andre sitter jeg long. Solgte meg ut da den ikke klarte bryte opp i åpningsminuttene. Når det gjelder oljeoppgangen knyttes visst det til Trumps tweet om at de vil skyte ned alle som provoserer amerikanske skip i gulfen. Bør ikke være negativt for tank det.
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
22.04.2020 kl 16:18 4054

Når sa han det? prøver å finne det på CNBC.
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
alan
22.04.2020 kl 16:25 4021

Stod I DN for en halvtime siden.

Er vel krigskortet til Trumf, som noen omtalte i går.
--------------------

Trump gir ordre om å senke iranske fartøy

President Donald Trump sier at han har beordret USAs marine til å senke iranske båter dersom de trakasserer amerikanske marinefartøy.

– Jeg har instruert USAs marine til å skyte ned og ødelegge enhver og samtlige iranske kanonbåter dersom de trakasserer amerikanske marinefartøy til havs, tvitrer Trump.

Ordren kommer én uke etter at elleve små kanonbåter fra Den iranske nasjonalgarden sirklet rundt flere amerikanske marinefartøy i internasjonalt farvann nord i Persiabukta.

Det er uklart hvorfor Trump reagerer på hendelsen først nå.

https://investor.dn.no/#!/Oversikt
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
22.04.2020 kl 16:54 3963

Var uttalelsen til Cramer jeg siktet til.
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
oppturen
22.04.2020 kl 18:49 3812

Skjønner ikke hele contangoen, noen som virkelig tror at oljen vil være dyrere om 2-3 måneder??
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
Geezer
22.04.2020 kl 18:59 3773

Det er ikke noe vi tror, sjekk futures-prisene så ser du. Kjøp olje til dagens pris og short futures så tjener du gode penger om du har et sted å oppbevare den i mellomtiden.
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
EXTrader
22.04.2020 kl 19:20 3715

Joakim Hannisdahl

Today, India's leading business news channel. Discussing the #oil #tanker #shipping market and #contango in the #crude oil futures curve

#OOTT $FRO $ADSCME $DHT $EURN $HAFNIA $TNK $OET $HUNT $NAT $STNG $INSW $TNP



https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=kWP5KMIeJzA&feature=emb_logo
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
22.04.2020 kl 21:47 3532

Bra oppgang i FRO i USA, snudd fro minus 2 til pluss 2 prosent. Volumet er langt lavere enn de siste to dagene. Kanskje skyldes det at gevinstsikrere har kommet seg ut? Blandet utviklet i de andre tankaksjene. De fleste er opp, men noen er også ned. Litt avventende holdning. Tolker det positivt at det ikke blir nedgang med kun lavere oppgang når den tar et hvileskjær fra de siste dagers kraftige oppgang.
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
22.04.2020 kl 21:59 3366

Ja, og oppgangen er på en sterkere dollar. Dermed omregnet i nkr ganske ok med de siste dagenes utvikling.

Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
Flipper
22.04.2020 kl 22:24 3272

Seeking Alpha,

Vi kalte det seks uker siden - *** de var fire til 6 måneder for sent ute ***

Vi kalte det for seks uker siden, og handelen har utviklet seg vakrere
enn jeg forestilte meg. Hva skal jeg kjøpe nå?

Snakk om å Guide, i Etterhånd
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
pysaok
22.04.2020 kl 22:25 3269

Hannisdahl viser til stor nedgang i fracking i USA. Rystad sier at nedgangen i produksjon kan bli 1 mill fat i mai, 2 mill fat i juli, og 3 mill fat mindre per oktober/november.

Burde ikke en sånn nedgang styrke contangoen ytterligere? Hvis man antar at tilbudet reduseres mest i oktober/november, burde kanskje oljefutures for disse måneder øke i pris, og styrke contango?

Jeg tenker også at hvis USA sin oljeproduksjon nærmest kollapser, så vil det vel måtte forventes at de blir netto importører igjen, og da bør vel etterspørselen etter tankskip øke som følge av det?
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
22.04.2020 kl 22:53 3176

Jeg tror de også eksporterer en del til asia. Noen må jo gjøre det når USA ikke gjør det - men totalt sett blir det nok litt mindre olje på sjø. Når det er sagt er det gamle baljer som skal ut, og lite inn. I tillegg blir det etterslep på vedlikehold etc. Jeg tror på nedgang ILØPET av Q2, men ikke noe dommedagsscenario.

Det blir lite oppstyr rundt....jeg tror det blir sånn "passe". Eksponerer man seg på twitter vil man ha oppmerksomhet. Da er det greit å kommunisere litt svart\hvitt.

Leser med gru om at sommeren blir sannsynligvis stengt for feriegjester i hele EU. Da skjer nok det i resten av verden også. Hva vil det ha å si for energimarkedet? Når kommer neste kutt?
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
Flipper
22.04.2020 kl 22:57 3162

Snakk om å legge seg ALT for LAVT.

Det som nå skjer er ikke en krig mellom Russland og Saudi,

det er en KRIG, Russland i tandem med Saudi, for å Drepe
Shale i Statene.

Det eneste Trompeten kan gjøre, erklære som Bush Jr., dette er
ikke krig mot terrorister, men, krig fra Russland og Saudi mot

MEG ( Errh, USA )
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
22.04.2020 kl 23:01 3137

Blir spennende å se hvor oljeprisene havner i 2021\2022. Kan fortsatt være lukrativt å være norsk noen år til tror jeg nok (og fra SA) ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
Treidar
22.04.2020 kl 23:04 3120

Helt enig. Synd det lekker lite fra Putins kretser, hadde vært artig å få vite før eller senere om dette har vært skuespill fra første stund. Dette gjør nok permanent skade på shale. Masse brønner som ikke vil lønne seg å gjenåpne, masse brente finansbarn som vil sky oljeilden. Bullish for oljepris og Norge på lang sikt. Men før det skal det seiles inn noen grunker i tank.
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
Flipper
22.04.2020 kl 23:38 3037

Tenk på disse faktorer, i beste mening for at du får en pekepinn på hva du sier du ikke forstår.

Spør deg selv.HVORFOR man nå forventer, at leietager ( charterers ) vil ønske enda lengre perioder
enn til nå, ca. 6 til 9 måneder ?
Nettopp fordi, jo lenger, både, Korona og forbruk av energi i verdensmålestokk, trekker ut, jo lenger tid tar det
for å i det hele tatt, å få verden til å Produsere, drive bedrifter og aktivitet igjen.

Mange usikre variabler nå, MEN, det som er sikkert, en balanse i Tilbud og Etterspørsel etter olje vil vedvare, blir
bevist, dag for dag. Jo lenger dette vedvarer, jo lenger vil dagens tank flåte av Tung olje
( ikke miks med annen tank tonnasje, som f.eks. Produkt tank etc. )

Kun se på, såkalte VLCC'er, Suezmax, Aframax og Handymax; som alle er navn på Tungolje transport, hvorav
de største, VLCC'er selvfølgelig peker seg ut, pga. størrelse ....

Som sagt, jo lenger mis-match tilbud vis etterspørsel består, jo lenger til en flåte det er i størrelse, balanse for transport
av tungolje.

Den andre store faktoren, som er i det blå, Hvor lenge er verdenssamfunnet inkabelt til å fungere som normalt.
Selvfølgelig blir det en overgang.

[ Kommer det et gjennombrudd med en '' faktisk vaksine '' ], vil det forandre HELE aksjemarkedet, fordi,
det normalt sett ser minst et år eller to i forkant.
HÅP Da.... er hele baletten en annen, men, jeg satser ikke gode penger på det. Dessuten vil det ta
veldig lang tid, kun å produsere og distribuere, til hele verden; men det blir underordnet dersom det
bevises at en vaksine er funnet. Da vil hele Verden stå opp igjen og konsum av olje vil øke uproporsjonalt
med levering av tungolje fra lagerskip og behov for TRANSPORT av olje. Det er hva vi må passe oss
for i dette bilde, som investorer; men, stor tro på dette scenarioet har jeg ingen tro på.

Min oppfatning har i mange år vært, outsourcing er noe dritt. Vesten bla. utnytter stakkars fattige i Kina,
av deres egne, til å arbeide på slavekontrakter. Når det er sagt, hva i all verden tenker vi på i vesten, kun profit ?

Vi har gitt ( og jeg har bakgrunn for å si dette, ( helt fra Japan var, den største kopi maskinen i Verden ), og
nå ser jeg det samme med Korea, men ikke minst Kina. De stjeler begge to som samme tyver på samme market.

Intelligens nyvinninger, IT, mobil nettvert etc. ikke minst, Huwai som igjen ble tatt i Falsk reklame på sin nye
'' telefon Ipad '' eller hva det er, som sagt, ikke noen reser på slike ting, men, kan det jeg trenger på PC.

Outsourcing er rett og slett en uting, som vi har sagt i alle år, men ikke til å ta livet av, så lenge selskaper i
Uniten, KUN tenker penger, FORDI, Ledelsen i disse selskapene er Tvunget til å vise best mulige resultater,
i konkurranse med likesinnede. Det er Svakheten til Stormakten, USA, og Wall Str.;

MEN, nå -----

Ikke minst pga. mangel på MEDISINER vil låta bli en annen.

Selv, for 4 år siden, ble jeg fortalt på apoteket at en medisin
jeg var foreskrevet av legen ikke var å få, men produkt av
samme, blå resept, var mulig å få.

GRUNNEN var, for det opprinnelige produktet, at EN stor produktsjons enhet
i Kina blåste i lufta ( sikkert en produsent av Kinesisk FIREWORKS i de nederste
etc'ene ...

( Kina oppfant Kruttet, men, Nobel, fant om Dynamitten )

Alvor. Tenk, en fabrikk i lufta i Kina, og, derav, manko på medisiner
Globalt .... Har fremdeles en '' alternative '' medisin, som alternative,
som så mange andre nå; som er SPESIELT godkjent av Helse Dept.,
fordi det ikke er å få tak i det normale.

Den alternative medisinen min har jeg ventet på i 4 måneder, men ennu
ikke tilgjengelig. Sier mye om hvor godt rustet Norge er i krise tilfeller, og
altid vært forbannet på politikere, ikke minst de røde forståsegpåere som
ikke har vett på hvordan et samfunn fungerer. Sovjet, Cuba, Albania, etc.
var Lysende eksepler på et Perfekt samfunn.

Ja ja, tror alle, get my drift, i det ene og annet.

Om noen skulle være fornærmet, minner jeg om at

Vi FREMDELES HAR YTTRINGSRETT i Norge !


sons-

Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
EXTrader
22.04.2020 kl 23:42 3020

22. apr 2020
Frontline ligger i en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Dette signaliserer økende optimisme blant investorene og indikerer videre kursoppgang. Aksjen har brutt opp gjennom motstanden ved cirka 111 kroner. Videre oppgang er dermed signalisert, og det er nå støtte ved 111 kroner ved reaksjoner tilbake. Aksjen anses teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling en til seks måneders sikt: Kjøp
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
EXTrader
22.04.2020 kl 23:46 3010

50 mill barrels of oil hitting US in May. 50 000 000 barrels....

Trump can shot so many IRANIAN canoes he wants.. Doesnt help

#oil #crude #shipping #tankers #wti #oott #oilandgas #OilPriceWar #OilPrices

https://twitter.com/PatriotNews8/status/1253018942605533184
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
EXTrader
23.04.2020 kl 00:34 2925

Storage crunch for oil is leading to a bonanza for tanker owners: Jefferies CNBC


https://www.youtube.com/watch?v=99jtMgBK-08
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
Flipper
23.04.2020 kl 00:48 2903

John & Johnson, er et av verdens største farmasia selksaper -----

The Road to JNJ's / Janssen Pharmaceutical's Vaccine

A UK company already starting their production run now...

They will be able to start vaccinating the general population in Sept. if it passes the trials...

I would like to see other companies start producing their product now... With so many people
that need vaccinations, even if you are later to approval will still be plenty of customers out there

SANT eller ikke ?
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
LaFleur
23.04.2020 kl 06:49 2699

Trump sendte oljeprisen opp og tankprisene ned sist gang med tweets angående OPEC-sine møter. Nå gjør han det samme igjen med trusselen mot Iran. Ser sikkert Frontline under 100 i dag, og at resten av tankaksjene faller de også på samme måte som sist.
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
NOELLE
23.04.2020 kl 07:06 2654

Nei, det kan du glemme. FRO steg pent i US i går igjen. På tross av det du skriver. Hissig på inngang før det er for sent? Du vet Mai måned er resultat rapportering for tankselskapene :) Blir et enormt driv. Tidenes tankmarked.
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
LaFleur
23.04.2020 kl 07:14 2626

Nei, jeg er tungt inne i FRO selv. Men lei av den klovnen Trump og de håpløse tweetsa hans som påvirker markedet gang på gang. Jeg er dessverre ikke særlig optimist når det gjelder tankaksjene pga at det samme skjedde sist.
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.04.2020 kl 07:19 2620

Du har virkelig skjønt dette.
10 millioner nye kutt vil ikke gjøre noe utslag på veldig veldig lang tid.
De som tjener mest på dette er de store selskapene og med nye båter på spot. Ratene der tvinges frem til 300-500 dollar dagen,
De små med gamle båter drar også cash men blir sittende med contango på 100k dagen.
Dette kan ikke Trump gjøre noe med før han stenger ned 50/70 % av USA sin produksjon.
Dette er en krig USA er dømt til å tape.
Noe Trump selvfølgelig ikke liker.
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.04.2020 kl 07:25 2599

Hehe er lov og håpe. Om den kommer under 100 kr selger jeg alt av andre aksjer jeg har og laster opp alt i Fro . Utbytte for Q1 og Q2 o.s.v blir knall gode og Q1 kommer veldig snart. De tjener penger som gress og dagens kurs er en vits.
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.04.2020 kl 07:36 2553

Ett åpningstips i dag.
FRO 6-7%
Hunt 5%
OET 10-12%
Adsc 4-5% om selgeren er ferdig.
Hafina 3-4%

Fro,Hunt og Oet har potensial til å legge på seg 20-25% i dag. Med OET som den med mest drag.
Lurer du på årsaken, så følger du ikke med:)
Redigert 21.01.2021 kl 02:55 Du må logge inn for å svare