Contango-tråd

fattigstakkar
TANK 14.04.2020 kl 17:33 98918

Vi trenger en tråd hvor vi kan diskutere tankmarkedet generelt uten at noen blir irritert over at det ikke nødvendigvis dreier seg om en enkelt aksje. Contangoen bedrer seg i dag. Disse linkene er gode å følge med på.

https://www.investing.com/commodities/brent-oil-contracts
https://www.investing.com/commodities/crude-oil-contracts

For WTI er det nå $14 differanse på mai og oktober-kontrakten. For Brent er det "bare" $8. Det burde jo gjøre det svært lønnsomt å sende noen supertankere over atlanteren?
Redigert 21.01.2021 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
EXTrader
30.04.2020 kl 15:44 7204

Podcast On The Water In The Tanker Markets With Frontline's CEO

https://podcasts.apple.com/no/podcast/value-investors-edge-live-18-on-water-in-tanker-markets/id1479608194?i=1000473123194&l=nb
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Flipper
29.04.2020 kl 23:50 7498

Spenn øyne opp. Her er God Nyheten

Saudi-råoljekjøpere avbryter minst 7 supertankere etter Vel, 2nd though ? LOL

https://gcaptain.com/saudi-crude-buyers-cancel-at-least-7-supertankers-after-freight-hike-sources/

Det er et FAKTUM. Dersom jeg var speialist på medisin, ville jeg jo i disse dager, nøye fulgt hva
som skjer på Korona fronten, og dersom en person med denne kunskapen konsentreer seg om
medisin, så gjør man jo det.

Hvor mange i verden, ikke minst i USA er det personer som Noen Gang har hørt om Maritime Shipping,
Ja, det er hva man må si: Merchant Shipping. Dersom du sier Shipping, tenker de alle på DHL, UPS
etc.; landtransport, trailer og hele greia der borte.

Har ikke peiling på shipping, som jo er et felt som de fleste Nordmenn kan noe om, ikke minst Offshore
etc. Jeg tør hevde at 99 % av enkeltinvestorer på OSE kan Shipping, om noen har ytterligere spørsmaå
er dette forumet å spørre.

Ses i morgen
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Flipper
29.04.2020 kl 23:37 7537

Etter en kort passiar med en venn i Uniten, sendte jeg følgende.

Kritikk og ros, behandles, LIKT

Back to Hannisdal.
Folks on the boards here are furious with him, and he paddled back, but, what he
expressed of future T / C rates and Voyages, not once, but several times, which
was totally within the window of DISHONESTY ...

I'm posting the above sentence, Tell Forum, this is what I sent to a friend in the US, and
I can assure you, there WILL be comments ....... LOL
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Flipper
29.04.2020 kl 21:20 7656

Ramadan noen dager til, så kjøpte litt NAT i kveld....

Kanskje selger, når ID kommer ( for de som ikke kjenner dette ) den store religiøse
høytiden; er det for muslimer, når alle igjen kan spise på dagtid, etter, hva jeg vil kalle
en sunn fastetid, kun vann, det renser i hvertfal opp leveren, så sikkert en god ide for
oss som feirer jul, å ta tak i januar, og friske opp leveren igjen.

Denne høytiden er for barna, det samme som en jul hos oss. familie samles, og ID,
som markerer slutten på Ramadan, er selve julaften for barna, med leker, masse mat,
og ikke minst familien.




Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
29.04.2020 kl 20:06 7767

Så sant. Jeg gjør det samme. Det så skummelt ut for OSE stengte, så solgte meg ned der for å kjøpe tilbake i USA. Økte også shorten i NAT i førhandelen og rett etter åpning.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.04.2020 kl 20:02 7746

Man utnytter uroen til å komme i posisjon, ingen stigning i det hele tatt uken før når vi gikk fra 170-250
Med 100k i snitt pluss gode rater på jollene tjener selskapene inn 4--5 gangeren fra årene 2018 og 2019 så det er bare å ta det rolig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
29.04.2020 kl 19:50 7782

Kraftig ratefall hvis tallet på toppen av siden hos Tradewinds stemmer. 129,5. Var vel 161 i går. Forklarer nok det kraftige kursfallet i dag.
https://www.tradewindsnews.com/
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.04.2020 kl 19:38 7822

Da er oljeprisen i fritt fall igjen.
Ned 1,5 dollar fra toppen.
Spørs om Hannisdahl er like ivrig på Twitter med den nyheten.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Prekariaten
29.04.2020 kl 17:25 7983

Er dette nok til å sette en stopper for Con-Tangoen?

"De amerikanske råoljelagrene økte med ni millioner fat sist uke, ifølge ferske tall fra det amerikanske energidepartementets statistikkfløy (EIA).
Dermed steg lagrene, som en rekke eksperter og aktører i oljemarkedet venter at snart vil være fulle, for 14 uke på rad, ifølge Marketwatch.
Lageroppbyggingen var noe lavere enn ventet på forhånd.
Både prisen for amerikansk lettolje (WTI) og nordsjøolje (brent) stiger markant onsdag. "
https://aksjelive.e24.no/article/na2Q3a

Noen tanker om Oljeprishoppet idag. Vil det kunne vare?

Denne karen snakker om USO og deres forsøk på kludre det til.
https://www.youtube.com/watch?v=Wu_xmmFQT88
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Ggnom
29.04.2020 kl 15:41 8114

Kan ikke skjønne noe annet enn at OET for øyeblikket er kraftig underpriset. Kjøpt meg godt opp nå, så det blir spennende å se kvartalstallene i mai!
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Fresh Prince
29.04.2020 kl 15:12 8179

Da kjøpte jeg meg inn for 104,7 omtrent, god mulighet ettersom WTI er i et ekstremt kortsiktig rally nå og er opp 27%. Tipper vi ser gevinstsikring fra oljetradere nå i løpet av kort tid. Potensiale for en kjøpsmulighet dersom du ønsker en kortsiktig trade.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Volga
29.04.2020 kl 14:53 8248

Hvordan @EXtrader matcher dette Twitter-meldingen på FRO-tråden fra JH?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
EXTrader
29.04.2020 kl 14:43 8291

Gode rater :-) Gleder meg til Q1 :-) and the predilections for the rest of 2020 Q2-Q3-Q4 :-)

$FRO $ADSCME $DHT $EURN $HAFNIA $TNK $OET $HUNT $NAT $STNG $INSW $TNP

https://www.tradewindsnews.com/tankers/zodiac-maritime-gets-six-digit-term-rate-for-vlcc-as-storage-boosts-period-charters/2-1-799477
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
29.04.2020 kl 14:04 8361

Tror dere at de er ferdig med å kjøre ned kursene-/ selge seg ut "over there" eller får vi et nytt stup i dag ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
29.04.2020 kl 11:10 8505

Å spå kursutviklingen for enkeltaksjer på kort sikt er nesten umulig, siden markedet ikke er veldig rasjonelt på kort sikt, men på lengre sikt er det fornuftig å se hvordan andre tankaksjer prises.Registrer deg gratis og få Cleaves analyser. Jeg finner mye nyttig der, selv om jeg mener de er altfor pessimistiske på kort sikt. Det gir en god pekepinn på hvilke aksjer som har mest å gå på hvis man tror tankmarkedet blir bra. Følg også med på oljeprisen i linken i startinnlegget her. Det som er bra for tank er nå er lave oljepriser for de korte kontraktene og høye for de lange. Så lenge differansen mellom korte og lange oljekontrakter fortsetter å holde seg på dagens nivå vil contangoen vare og pengene vil renne inn hos tankselskapene. Hvis de lange kontraktene skulle falle kraftig vil det være fare på ferde. I tillegg er rateutviklingen viktig. De deles som regel av flere på ulike tråder.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
29.04.2020 kl 11:04 8517

Legger ut dette innlegget på denne tråden også, siden det illustrerer den astronomiske oppsiden i norske tankaksjer hvis prisinen til NAT viser seg å være fornuftig:

Kort oppdatering på NAT fra Hannisdahl i går:

"Quick Comment: NAT going nuts!

Since we downgraded Nordic American Tankers to SELL on 13 April and reduced our Target Price from $4.1/sh to $2.6, the share price has rallied 78%. Obviously not good timing with the benefit of hindsight, but our target prices are reflecting our fair value assessment with a one year horizon, not trying to capture short term fluctuations in the share prices.

So, what kind of expectations are now implicitly priced into NAT? We calculate an implicit timecharter equivalent (TCE) of $77,320/d over the next year for NAT’s fleet (disregarding some timecharter rates at lower levels). This is similar to current spot rates. So, is it fair? Our base case is for Suezmax spot rates to average $31k/d over the same period, with a high case of $56k/d as outlined in our recently published Shipping Quarterly. We also highlighted the extraordinary uncertainties in today’s market and the unusual wide range of potential outcomes vs our base case.

So, if we assume investors are right in their pricing of NAT and that Suezmax spot rates will average $77k/d over the next year, what does that entail for other Oil Tanker companies? Using the implied spot rates from NAT, estimating spot rates for other vessel classes in similar market and applying same calculations to our Oil Tanker coverage reveals an average 105% upside vs current pricing. Please see overview below:

In sum, we think NAT is priced too high as the current strong cash flow generation is offset by an expected 20% fall in asset prices on a one-year horizon. But, regardless of whether investors agree or disagree with our base case, the current pricing of NAT is completely disconnected from peers and nevertheless be interesting as a neutral Oil Tanker peer trade. NAT is +10% in pre-trade at the time of writing"

Det er noen interessante tabeller i form av bilder som ikke er mulig å kopiere inn, men dere som har registrert dere gratis hos Cleaves kan lese det her:
https://www.cleaves.no/post/quick-comment-nat-going-nuts

Interessant for norske aksjer er at oppsiden for disse aksjene hvis de prises etter samme rateforventninger som NAT er:
ADS: +157%
FRO: +55%
Hafnia: +119%
Hunt: +120%
OET: +178%

Etter at Hannisdahl laget denne beregningen har NAT steget fra 7,2 til 7,8 i førhandel nå, mens de fleste norske aksjene har falt, så differansen er enda større.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Prekariaten
29.04.2020 kl 09:57 8621

@fattigstakkar Hvordan ser utviklingen ut fremover på kort og langt sikt? Kan du gi meg noen tips om hva jeg selv kan følge med på som gir mest utslag på Tank aksjer generellt og spesielt i disse tider? Jeg har ennå ikke skjønt om økt oljepris vil være bra for Tank fremover eller om lave oljepriser vil føre til mer contango og av den grunn bedre tider for Tank.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
alan
28.04.2020 kl 21:08 8901

Leser bla. følgende i morgendagen Finansavis. Under Energi kommentar

Lite utdrag:

Mye tyder på at vi igjen får negative priser, før kontraktens forfall den 19. mai. Nivået er allerede halvert siden forrige tirsdag, og fortsatt gjenstår tre uker. Markedsforholdene har heller ikke endret seg mye. Ennå er produksjonen langt høyere enn forbruket, mens den gjenværende lagerkapasiteten blir stadig mindre. På mandag meldte Bloomberg at nesten tre dusin tankskip ved kysten av California nå brukes som oljelagre, og nær Singapore skal antallet være rundt 60.

Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2020 kl 19:44 9029

https://m.youtube.com/watch?v=7rmOLnTTsgE

Etterspørsel vil ta seg opp. Flere flyavganger, tungtransport, industri, fabrikker osv.

Gamle skip skrapes, mer jobb på nyere moderne skip ala HUNT sine. Derfor sitter jeg long i tank i hvertfall langt inn i 2021. Tror det blir en bra tanksykel det nærmeste året.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2020 kl 15:39 9162

Denne er litt morsom: Dette sier litt om hvor vanskelig det er å få lagret olje nå om dagen.
https://gcaptain.com/oil-traders-now-hiring-jones-act-tankers-for-storage-and-shipping-abroad/
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2020 kl 13:29 7295

Verden begynner sakte men sikkert å starte opp igjen og da vil vel behovet for olje være stort! Litt etter litt vil jo VLCC brukes for frakt samtidig som verden er stappfull av olje og dermed benyttes som lagring. Klarer ikke å se at ratene skal ned med det første ass...!;-)
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
EXTrader
28.04.2020 kl 13:13 7294

Refiners are scrambling to secure tankers to hold surplus jet fuel, diesel and petrol, as the collapse in demand stemming from the coronavirus outbreak leaves the world awash in oil and oil products.

https://www.ft.com/content/32563eae-fae5-4f24-b3ad-459f6ebca495

https://www.cnbc.com/video/2020/04/27/oil-tankers-line-up-off-for-miles-off-the-coast-of-california.html?__source=sharebar|twitter&par=sharebar
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
28.04.2020 kl 08:18 7512

Det er lang ventetid for å bli kvitt olja. istedet for å ligge 4-5 dager å vente på tankskip nå vente 14 dager. Dette vil få noe å si!

https://www.dn.no/utenriks/koronaviruset/olje/singapore/tankskip-ligger-i-ko-i-sorost-asia-oljeprisfallet-fortsetter/2-1-798814

Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
27.04.2020 kl 22:08 7776

#VLCC -7% to $167k/d
#Suezmax -6% to $79k/d
#SR +9% to $103k/d

Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
EXTrader
27.04.2020 kl 21:52 7838

South Korea, the country with the fourth-largest commercial storage capacity in Asia, has just run out of room to store more oil, sources familiar with the matter told Bloomberg on Monday, as available storage capacity everywhere in the world in shrinking fast amid the demand collapse.


https://oilprice.com/Energy/Energy-General/South-Korea-Has-Run-Out-Of-Oil-Storage.html
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
27.04.2020 kl 17:50 8089

Dette er bare Hanssons haussing på CNBC fredag kveld, kombinert med nytt krakk i oljeprisen som driver hele sektoren opp.
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
27.04.2020 kl 17:45 8129

Eurnonav virker mer og mer som et av de sikreste kortene i sektoren når jeg leser Cleaves, som er veldig nøkterne når det gjelder tank. De har en divident yield for 2020 på 25%, mot et snitt på 16%. FRO har 21%, mens bobla NAT har kun 7%, og det er før oppgangen på over 20% i dag.

Skulle det optimistiske caset slå til har Eurnonav også større oppside enn f.eks. FRO, og NAT er nå over selv det optimistiske kursmålet, så der er alt mulig positivt og litt til priset inn. OET har 200% opp til target i det positive scenarioet, som virker stadig mer sannsynlig.
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.04.2020 kl 17:24 8171

Rally i TNK og FRO over dammen nå.
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
Leotwin
27.04.2020 kl 17:19 8188

Hmm. Sånn som Nat går nå, på vanvittig høyt volum, mistenker jeg at noe mer ligger bak. Kanskje et sykt høyt spill på put/calls som ikke er kjent for oss småaksjonærer? Noe muffins må det være..
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
27.04.2020 kl 17:09 8235

Ja, og derfor doblet jeg posisjonen i ADS i dag. Hvis den skulle prises på samme måte som NAT hadde vi vært øver 70 kr tror jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
27.04.2020 kl 17:08 8209

Aldri noen garanti for noe, men min antakelse er at NAT ikke vil stige mer enn snittet herfra siden de har gått så mye mer på forhånd. Skulle det bli krakk tror jeg NAT faller dobbelt så mye som snittet, så da er det grei risk/reward. Men jeg kan selvfølgelig bomme så det synger.
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
Leotwin
27.04.2020 kl 17:07 8200

Tankaksjer prises jo også etter forventet forward Nav. Verdien av gamle holker stiger nå relativt sett mer enn verdien av nyere skip. På grunn av at det først og fremst er manglende lagringskapasitet som presser ratene oppover. Nat har flere gamle holker. Kan det være med å forklare noe av kurseksplosjonen? Sier ikke det er logisk, tenker bare høyt..

PS: Ads burde også reagere på dette, hvis det stemmer
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
Treidar
27.04.2020 kl 16:52 8242

Hvorfor ikke bare hedge med å ta ned risk på de andre, tilsvarende f.eks. 50% av shorten? Hvis alt faller 50% så har du samme "gevinst", hvis NAT går til månen så har du mye mindre tap.
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
27.04.2020 kl 16:44 8289

Det skal være sikkert og visst, men når det komme til et stykke er det kronene i kassa som teller. Hvis dette holder seg vil det bli fantastiske utbytter de neste kvartalene i underprisete aksjer som OET, ADS og Hunt, og da skal jeg med glede trekke fra det evt tapet på short NAT.

Har også stor tro på Euronav. Cleaves opererer med divident yield på 25% i 2020, mot 7% for NAT. Fatter ikke hva man tenker på om man velger seg ut NAT som aksjen å kjøpe i dette segmentet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
Leotwin
27.04.2020 kl 16:27 8360

Ikke alt er logisk i ett tankmarked som boomer..
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
Treidar
27.04.2020 kl 15:52 8460

Med fulle lagre så er det jo ikke bare contango som booster ratene, men kostnaden på å stenge brønner. DA begynner vi å snakke.
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare