Contango-tråd
Vi trenger en tråd hvor vi kan diskutere tankmarkedet generelt uten at noen blir irritert over at det ikke nødvendigvis dreier seg om en enkelt aksje. Contangoen bedrer seg i dag. Disse linkene er gode å følge med på.
https://www.investing.com/commodities/brent-oil-contracts
https://www.investing.com/commodities/crude-oil-contracts
For WTI er det nå $14 differanse på mai og oktober-kontrakten. For Brent er det "bare" $8. Det burde jo gjøre det svært lønnsomt å sende noen supertankere over atlanteren?
https://www.investing.com/commodities/brent-oil-contracts
https://www.investing.com/commodities/crude-oil-contracts
For WTI er det nå $14 differanse på mai og oktober-kontrakten. For Brent er det "bare" $8. Det burde jo gjøre det svært lønnsomt å sende noen supertankere over atlanteren?
Redigert 21.01.2021 kl 09:29
Du må logge inn for å svare
Denne er litt morsom: Dette sier litt om hvor vanskelig det er å få lagret olje nå om dagen.
https://gcaptain.com/oil-traders-now-hiring-jones-act-tankers-for-storage-and-shipping-abroad/
https://gcaptain.com/oil-traders-now-hiring-jones-act-tankers-for-storage-and-shipping-abroad/
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
EXTrader skrev https://www.youtube.com/watch?v=BWBddkLmMjI
https://m.youtube.com/watch?v=7rmOLnTTsgE
Etterspørsel vil ta seg opp. Flere flyavganger, tungtransport, industri, fabrikker osv.
Gamle skip skrapes, mer jobb på nyere moderne skip ala HUNT sine. Derfor sitter jeg long i tank i hvertfall langt inn i 2021. Tror det blir en bra tanksykel det nærmeste året.
Etterspørsel vil ta seg opp. Flere flyavganger, tungtransport, industri, fabrikker osv.
Gamle skip skrapes, mer jobb på nyere moderne skip ala HUNT sine. Derfor sitter jeg long i tank i hvertfall langt inn i 2021. Tror det blir en bra tanksykel det nærmeste året.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
alan
28.04.2020 kl 21:08
9115
Leser bla. følgende i morgendagen Finansavis. Under Energi kommentar
Lite utdrag:
Mye tyder på at vi igjen får negative priser, før kontraktens forfall den 19. mai. Nivået er allerede halvert siden forrige tirsdag, og fortsatt gjenstår tre uker. Markedsforholdene har heller ikke endret seg mye. Ennå er produksjonen langt høyere enn forbruket, mens den gjenværende lagerkapasiteten blir stadig mindre. På mandag meldte Bloomberg at nesten tre dusin tankskip ved kysten av California nå brukes som oljelagre, og nær Singapore skal antallet være rundt 60.
Lite utdrag:
Mye tyder på at vi igjen får negative priser, før kontraktens forfall den 19. mai. Nivået er allerede halvert siden forrige tirsdag, og fortsatt gjenstår tre uker. Markedsforholdene har heller ikke endret seg mye. Ennå er produksjonen langt høyere enn forbruket, mens den gjenværende lagerkapasiteten blir stadig mindre. På mandag meldte Bloomberg at nesten tre dusin tankskip ved kysten av California nå brukes som oljelagre, og nær Singapore skal antallet være rundt 60.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Prekariaten
29.04.2020 kl 09:57
8835
@fattigstakkar Hvordan ser utviklingen ut fremover på kort og langt sikt? Kan du gi meg noen tips om hva jeg selv kan følge med på som gir mest utslag på Tank aksjer generellt og spesielt i disse tider? Jeg har ennå ikke skjønt om økt oljepris vil være bra for Tank fremover eller om lave oljepriser vil føre til mer contango og av den grunn bedre tider for Tank.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
29.04.2020 kl 11:04
8731
Legger ut dette innlegget på denne tråden også, siden det illustrerer den astronomiske oppsiden i norske tankaksjer hvis prisinen til NAT viser seg å være fornuftig:
Kort oppdatering på NAT fra Hannisdahl i går:
"Quick Comment: NAT going nuts!
Since we downgraded Nordic American Tankers to SELL on 13 April and reduced our Target Price from $4.1/sh to $2.6, the share price has rallied 78%. Obviously not good timing with the benefit of hindsight, but our target prices are reflecting our fair value assessment with a one year horizon, not trying to capture short term fluctuations in the share prices.
So, what kind of expectations are now implicitly priced into NAT? We calculate an implicit timecharter equivalent (TCE) of $77,320/d over the next year for NAT’s fleet (disregarding some timecharter rates at lower levels). This is similar to current spot rates. So, is it fair? Our base case is for Suezmax spot rates to average $31k/d over the same period, with a high case of $56k/d as outlined in our recently published Shipping Quarterly. We also highlighted the extraordinary uncertainties in today’s market and the unusual wide range of potential outcomes vs our base case.
So, if we assume investors are right in their pricing of NAT and that Suezmax spot rates will average $77k/d over the next year, what does that entail for other Oil Tanker companies? Using the implied spot rates from NAT, estimating spot rates for other vessel classes in similar market and applying same calculations to our Oil Tanker coverage reveals an average 105% upside vs current pricing. Please see overview below:
In sum, we think NAT is priced too high as the current strong cash flow generation is offset by an expected 20% fall in asset prices on a one-year horizon. But, regardless of whether investors agree or disagree with our base case, the current pricing of NAT is completely disconnected from peers and nevertheless be interesting as a neutral Oil Tanker peer trade. NAT is +10% in pre-trade at the time of writing"
Det er noen interessante tabeller i form av bilder som ikke er mulig å kopiere inn, men dere som har registrert dere gratis hos Cleaves kan lese det her:
https://www.cleaves.no/post/quick-comment-nat-going-nuts
Interessant for norske aksjer er at oppsiden for disse aksjene hvis de prises etter samme rateforventninger som NAT er:
ADS: +157%
FRO: +55%
Hafnia: +119%
Hunt: +120%
OET: +178%
Etter at Hannisdahl laget denne beregningen har NAT steget fra 7,2 til 7,8 i førhandel nå, mens de fleste norske aksjene har falt, så differansen er enda større.
Kort oppdatering på NAT fra Hannisdahl i går:
"Quick Comment: NAT going nuts!
Since we downgraded Nordic American Tankers to SELL on 13 April and reduced our Target Price from $4.1/sh to $2.6, the share price has rallied 78%. Obviously not good timing with the benefit of hindsight, but our target prices are reflecting our fair value assessment with a one year horizon, not trying to capture short term fluctuations in the share prices.
So, what kind of expectations are now implicitly priced into NAT? We calculate an implicit timecharter equivalent (TCE) of $77,320/d over the next year for NAT’s fleet (disregarding some timecharter rates at lower levels). This is similar to current spot rates. So, is it fair? Our base case is for Suezmax spot rates to average $31k/d over the same period, with a high case of $56k/d as outlined in our recently published Shipping Quarterly. We also highlighted the extraordinary uncertainties in today’s market and the unusual wide range of potential outcomes vs our base case.
So, if we assume investors are right in their pricing of NAT and that Suezmax spot rates will average $77k/d over the next year, what does that entail for other Oil Tanker companies? Using the implied spot rates from NAT, estimating spot rates for other vessel classes in similar market and applying same calculations to our Oil Tanker coverage reveals an average 105% upside vs current pricing. Please see overview below:
In sum, we think NAT is priced too high as the current strong cash flow generation is offset by an expected 20% fall in asset prices on a one-year horizon. But, regardless of whether investors agree or disagree with our base case, the current pricing of NAT is completely disconnected from peers and nevertheless be interesting as a neutral Oil Tanker peer trade. NAT is +10% in pre-trade at the time of writing"
Det er noen interessante tabeller i form av bilder som ikke er mulig å kopiere inn, men dere som har registrert dere gratis hos Cleaves kan lese det her:
https://www.cleaves.no/post/quick-comment-nat-going-nuts
Interessant for norske aksjer er at oppsiden for disse aksjene hvis de prises etter samme rateforventninger som NAT er:
ADS: +157%
FRO: +55%
Hafnia: +119%
Hunt: +120%
OET: +178%
Etter at Hannisdahl laget denne beregningen har NAT steget fra 7,2 til 7,8 i førhandel nå, mens de fleste norske aksjene har falt, så differansen er enda større.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
29.04.2020 kl 11:10
8718
Å spå kursutviklingen for enkeltaksjer på kort sikt er nesten umulig, siden markedet ikke er veldig rasjonelt på kort sikt, men på lengre sikt er det fornuftig å se hvordan andre tankaksjer prises.Registrer deg gratis og få Cleaves analyser. Jeg finner mye nyttig der, selv om jeg mener de er altfor pessimistiske på kort sikt. Det gir en god pekepinn på hvilke aksjer som har mest å gå på hvis man tror tankmarkedet blir bra. Følg også med på oljeprisen i linken i startinnlegget her. Det som er bra for tank er nå er lave oljepriser for de korte kontraktene og høye for de lange. Så lenge differansen mellom korte og lange oljekontrakter fortsetter å holde seg på dagens nivå vil contangoen vare og pengene vil renne inn hos tankselskapene. Hvis de lange kontraktene skulle falle kraftig vil det være fare på ferde. I tillegg er rateutviklingen viktig. De deles som regel av flere på ulike tråder.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
29.04.2020 kl 14:04
8574
Tror dere at de er ferdig med å kjøre ned kursene-/ selge seg ut "over there" eller får vi et nytt stup i dag ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
EXTrader
29.04.2020 kl 14:43
8504
Gode rater :-) Gleder meg til Q1 :-) and the predilections for the rest of 2020 Q2-Q3-Q4 :-)
$FRO $ADSCME $DHT $EURN $HAFNIA $TNK $OET $HUNT $NAT $STNG $INSW $TNP
https://www.tradewindsnews.com/tankers/zodiac-maritime-gets-six-digit-term-rate-for-vlcc-as-storage-boosts-period-charters/2-1-799477
$FRO $ADSCME $DHT $EURN $HAFNIA $TNK $OET $HUNT $NAT $STNG $INSW $TNP
https://www.tradewindsnews.com/tankers/zodiac-maritime-gets-six-digit-term-rate-for-vlcc-as-storage-boosts-period-charters/2-1-799477
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Volga
29.04.2020 kl 14:53
8461
Hvordan @EXtrader matcher dette Twitter-meldingen på FRO-tråden fra JH?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Fresh Prince
29.04.2020 kl 15:12
8392
Da kjøpte jeg meg inn for 104,7 omtrent, god mulighet ettersom WTI er i et ekstremt kortsiktig rally nå og er opp 27%. Tipper vi ser gevinstsikring fra oljetradere nå i løpet av kort tid. Potensiale for en kjøpsmulighet dersom du ønsker en kortsiktig trade.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Ggnom
29.04.2020 kl 15:41
8327
Kan ikke skjønne noe annet enn at OET for øyeblikket er kraftig underpriset. Kjøpt meg godt opp nå, så det blir spennende å se kvartalstallene i mai!
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Prekariaten
29.04.2020 kl 17:25
8196
Er dette nok til å sette en stopper for Con-Tangoen?
"De amerikanske råoljelagrene økte med ni millioner fat sist uke, ifølge ferske tall fra det amerikanske energidepartementets statistikkfløy (EIA).
Dermed steg lagrene, som en rekke eksperter og aktører i oljemarkedet venter at snart vil være fulle, for 14 uke på rad, ifølge Marketwatch.
Lageroppbyggingen var noe lavere enn ventet på forhånd.
Både prisen for amerikansk lettolje (WTI) og nordsjøolje (brent) stiger markant onsdag. "
https://aksjelive.e24.no/article/na2Q3a
Noen tanker om Oljeprishoppet idag. Vil det kunne vare?
Denne karen snakker om USO og deres forsøk på kludre det til.
https://www.youtube.com/watch?v=Wu_xmmFQT88
"De amerikanske råoljelagrene økte med ni millioner fat sist uke, ifølge ferske tall fra det amerikanske energidepartementets statistikkfløy (EIA).
Dermed steg lagrene, som en rekke eksperter og aktører i oljemarkedet venter at snart vil være fulle, for 14 uke på rad, ifølge Marketwatch.
Lageroppbyggingen var noe lavere enn ventet på forhånd.
Både prisen for amerikansk lettolje (WTI) og nordsjøolje (brent) stiger markant onsdag. "
https://aksjelive.e24.no/article/na2Q3a
Noen tanker om Oljeprishoppet idag. Vil det kunne vare?
Denne karen snakker om USO og deres forsøk på kludre det til.
https://www.youtube.com/watch?v=Wu_xmmFQT88
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
EXTrader
29.04.2020 kl 19:21
8049
Internsang video
https://finance.yahoo.com/news/oil-tankers-fill-coronavirus-crushes-165212216.html?soc_src=social-sh&soc_trk=tw&guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly90LmNvLzVMT1lwR0swOUs_YW1wPTE&guce_referrer_sig=AQAAAHh01k4mWI9C0lwU8QBZMwvWT7Z9FUQKMeyG3Gl-aLAC2g6gXug9sEG48fDuXRU9_5RF9EsYdMJi5z1W1iJ7jGwtEN-2iw0LbSS8k_gI9SybfvERPIbl6Cr5k0VBJM0vR7z9LMyn2tDoPUXgr0CzCwF4rufSO8mKgkEsNa_XF_Xt
https://www.ft.com/content/32563eae-fae5-4f24-b3ad-459f6ebca495
https://finance.yahoo.com/news/oil-tankers-fill-coronavirus-crushes-165212216.html?soc_src=social-sh&soc_trk=tw&guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly90LmNvLzVMT1lwR0swOUs_YW1wPTE&guce_referrer_sig=AQAAAHh01k4mWI9C0lwU8QBZMwvWT7Z9FUQKMeyG3Gl-aLAC2g6gXug9sEG48fDuXRU9_5RF9EsYdMJi5z1W1iJ7jGwtEN-2iw0LbSS8k_gI9SybfvERPIbl6Cr5k0VBJM0vR7z9LMyn2tDoPUXgr0CzCwF4rufSO8mKgkEsNa_XF_Xt
https://www.ft.com/content/32563eae-fae5-4f24-b3ad-459f6ebca495
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Da er oljeprisen i fritt fall igjen.
Ned 1,5 dollar fra toppen.
Spørs om Hannisdahl er like ivrig på Twitter med den nyheten.
Ned 1,5 dollar fra toppen.
Spørs om Hannisdahl er like ivrig på Twitter med den nyheten.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
29.04.2020 kl 19:50
7995
Kraftig ratefall hvis tallet på toppen av siden hos Tradewinds stemmer. 129,5. Var vel 161 i går. Forklarer nok det kraftige kursfallet i dag.
https://www.tradewindsnews.com/
https://www.tradewindsnews.com/
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Man utnytter uroen til å komme i posisjon, ingen stigning i det hele tatt uken før når vi gikk fra 170-250
Med 100k i snitt pluss gode rater på jollene tjener selskapene inn 4--5 gangeren fra årene 2018 og 2019 så det er bare å ta det rolig.
Med 100k i snitt pluss gode rater på jollene tjener selskapene inn 4--5 gangeren fra årene 2018 og 2019 så det er bare å ta det rolig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
29.04.2020 kl 20:06
7980
Så sant. Jeg gjør det samme. Det så skummelt ut for OSE stengte, så solgte meg ned der for å kjøpe tilbake i USA. Økte også shorten i NAT i førhandelen og rett etter åpning.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Flipper
29.04.2020 kl 21:20
7869
Ramadan noen dager til, så kjøpte litt NAT i kveld....
Kanskje selger, når ID kommer ( for de som ikke kjenner dette ) den store religiøse
høytiden; er det for muslimer, når alle igjen kan spise på dagtid, etter, hva jeg vil kalle
en sunn fastetid, kun vann, det renser i hvertfal opp leveren, så sikkert en god ide for
oss som feirer jul, å ta tak i januar, og friske opp leveren igjen.
Denne høytiden er for barna, det samme som en jul hos oss. familie samles, og ID,
som markerer slutten på Ramadan, er selve julaften for barna, med leker, masse mat,
og ikke minst familien.
Kanskje selger, når ID kommer ( for de som ikke kjenner dette ) den store religiøse
høytiden; er det for muslimer, når alle igjen kan spise på dagtid, etter, hva jeg vil kalle
en sunn fastetid, kun vann, det renser i hvertfal opp leveren, så sikkert en god ide for
oss som feirer jul, å ta tak i januar, og friske opp leveren igjen.
Denne høytiden er for barna, det samme som en jul hos oss. familie samles, og ID,
som markerer slutten på Ramadan, er selve julaften for barna, med leker, masse mat,
og ikke minst familien.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Flipper
29.04.2020 kl 23:37
7750
Etter en kort passiar med en venn i Uniten, sendte jeg følgende.
Kritikk og ros, behandles, LIKT
Back to Hannisdal.
Folks on the boards here are furious with him, and he paddled back, but, what he
expressed of future T / C rates and Voyages, not once, but several times, which
was totally within the window of DISHONESTY ...
I'm posting the above sentence, Tell Forum, this is what I sent to a friend in the US, and
I can assure you, there WILL be comments ....... LOL
Kritikk og ros, behandles, LIKT
Back to Hannisdal.
Folks on the boards here are furious with him, and he paddled back, but, what he
expressed of future T / C rates and Voyages, not once, but several times, which
was totally within the window of DISHONESTY ...
I'm posting the above sentence, Tell Forum, this is what I sent to a friend in the US, and
I can assure you, there WILL be comments ....... LOL
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Flipper
29.04.2020 kl 23:50
7711
Spenn øyne opp. Her er God Nyheten
Saudi-råoljekjøpere avbryter minst 7 supertankere etter Vel, 2nd though ? LOL
https://gcaptain.com/saudi-crude-buyers-cancel-at-least-7-supertankers-after-freight-hike-sources/
Det er et FAKTUM. Dersom jeg var speialist på medisin, ville jeg jo i disse dager, nøye fulgt hva
som skjer på Korona fronten, og dersom en person med denne kunskapen konsentreer seg om
medisin, så gjør man jo det.
Hvor mange i verden, ikke minst i USA er det personer som Noen Gang har hørt om Maritime Shipping,
Ja, det er hva man må si: Merchant Shipping. Dersom du sier Shipping, tenker de alle på DHL, UPS
etc.; landtransport, trailer og hele greia der borte.
Har ikke peiling på shipping, som jo er et felt som de fleste Nordmenn kan noe om, ikke minst Offshore
etc. Jeg tør hevde at 99 % av enkeltinvestorer på OSE kan Shipping, om noen har ytterligere spørsmaå
er dette forumet å spørre.
Ses i morgen
Saudi-råoljekjøpere avbryter minst 7 supertankere etter Vel, 2nd though ? LOL
https://gcaptain.com/saudi-crude-buyers-cancel-at-least-7-supertankers-after-freight-hike-sources/
Det er et FAKTUM. Dersom jeg var speialist på medisin, ville jeg jo i disse dager, nøye fulgt hva
som skjer på Korona fronten, og dersom en person med denne kunskapen konsentreer seg om
medisin, så gjør man jo det.
Hvor mange i verden, ikke minst i USA er det personer som Noen Gang har hørt om Maritime Shipping,
Ja, det er hva man må si: Merchant Shipping. Dersom du sier Shipping, tenker de alle på DHL, UPS
etc.; landtransport, trailer og hele greia der borte.
Har ikke peiling på shipping, som jo er et felt som de fleste Nordmenn kan noe om, ikke minst Offshore
etc. Jeg tør hevde at 99 % av enkeltinvestorer på OSE kan Shipping, om noen har ytterligere spørsmaå
er dette forumet å spørre.
Ses i morgen
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
EXTrader
30.04.2020 kl 15:44
7417
Podcast On The Water In The Tanker Markets With Frontline's CEO
https://podcasts.apple.com/no/podcast/value-investors-edge-live-18-on-water-in-tanker-markets/id1479608194?i=1000473123194&l=nb
https://podcasts.apple.com/no/podcast/value-investors-edge-live-18-on-water-in-tanker-markets/id1479608194?i=1000473123194&l=nb
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
30.04.2020 kl 17:04
7293
Jeg har ikke hørt om denne fyren før, men tror hans tanker er representative for mange kortsiktige tanktradere. Vi får se om han får rett. Jeg tror det blir viktigere enn noen gang å handle de rette tankaksjene. Noen er i overkant stivt priset, men NAT på en soleklar topp, noe som også skrives her. Andre virker rimelige selv om det skulle gå som han spår her. Og ingenting er så rimelig at det ikke kan bli rimeligere hvis sentimentet først snur.
https://harpooncapital.no/resources/TANKERS%20%E2%80%93%20TAKING%20PROFIT%2C%20GOING%20SHORT.pdf
https://harpooncapital.no/resources/TANKERS%20%E2%80%93%20TAKING%20PROFIT%2C%20GOING%20SHORT.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
30.04.2020 kl 18:27
7164
Det letes etter den neste tank-raketten etter at NAT har gått tom for drivstoff:
https://realmoney.thestreet.com/investing/dht-holdings-is-the-next-nordic-american-tankers-15308779
https://realmoney.thestreet.com/investing/dht-holdings-is-the-next-nordic-american-tankers-15308779
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Aguila
30.04.2020 kl 18:52
7118
Takker. Meget interessant artikkel. Sitter selv i DHT og FRO. FRO og DHT er vel nokså like ved at de begge går mest på spot og betaler romslige utbytter. Kom selv over en video på YouTube av investoren Daniel Pronk hvor han detaljert forklarer forskjellene mellom de forskjellige tankrederiene, bl.a NAT og DHT : https://www.youtube.com/watch?v=8zw51p6htOA
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
themenace
30.04.2020 kl 19:24
7037
https://finance.yahoo.com/video/international-seaways-ceo-seeing-extremely-165510869.html
Hun bekrefter at ratene reagerer svært raskt på endring i oljeprisen og tilhørende etterspørsel. Samtidig sier hun de lukker kontrakter på 7mnd på $100.000. Er ikke det ganske bull?
Hun bekrefter at ratene reagerer svært raskt på endring i oljeprisen og tilhørende etterspørsel. Samtidig sier hun de lukker kontrakter på 7mnd på $100.000. Er ikke det ganske bull?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
oslo0407
30.04.2020 kl 19:47
6972
SEB tror på $2mill spotrater om olja tryner igjen..
https://www.tradewindsnews.com/tankers/vlcc-rates-of-2m-per-day-seen-possible-if-oil-price-slumps-again/2-1-798701
https://www.tradewindsnews.com/tankers/vlcc-rates-of-2m-per-day-seen-possible-if-oil-price-slumps-again/2-1-798701
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
tha19
30.04.2020 kl 20:55
6883
Jeg er ny i tank og har plukket ut denne kurven som jeg nå sitter i: ADS, OET, HAF, EURN, STNG og TNK. Porteføljen er spredt jevnt utover, bortsett fra vektingen i ADS som er ca. 2 ganger høyere enn de andre. Jeg valgte disse selskapene da jeg så noen var eksponert mot spot, noen er "sikret" på TC, noen har produkt (LR2, Handymax osv) og noen er vektet mot råolje. Hadde egentlig samme type posisjon i FRO med inngang på rett under 80kr som jeg solgte når den deiset nedover i går. Sitter derfor med noen kroner i reserve nå som jeg prøver å time inngangen med igjen. Har noen anbefalinger om hvilket selskap som "mangler" i denne porteføljen og hvorfor? (Er ikke hele porteføljen altså, bare en sum som jeg har øremerket tank-sektoren da jeg synes det fundamentale virker å ligge til rette for et ekstremt godt år og forhåpentligvis en god syklus etter bakrusen). Grunnen til at jeg gikk ut av FRO var fordi jeg syns den virker mer volatil enn de andre aksjene og den er vel også priset relativt høyt ift. NAV.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
30.04.2020 kl 21:32
6822
Dette er slik jeg også tenker:
"“What is being paid for six- or nine-month charters, those are big numbers – they wouldn’t be paid if charterers thought there was a quick fix in the third quarter,” said Roger Horton, president of Clarksons Shipping Services, deep sea tankers."
https://www.tradewindsnews.com/tankers/tanker-rates-one-spot-voyage-makes-the-whole-year-in-red-hot-market/2-1-801368
"“What is being paid for six- or nine-month charters, those are big numbers – they wouldn’t be paid if charterers thought there was a quick fix in the third quarter,” said Roger Horton, president of Clarksons Shipping Services, deep sea tankers."
https://www.tradewindsnews.com/tankers/tanker-rates-one-spot-voyage-makes-the-whole-year-in-red-hot-market/2-1-801368
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
BESV
01.05.2020 kl 08:47
6584
Hmm lite osäker mot nästa vecka då de kanske får för sig att sälja ner skiten för att dra ut det allra sista hoppet för småsparare även om bolagen presenterar rekord siffror.
Det som talar för är att oljepriset mkt väl kan börja leta sig söder ut igen då lagerbyggnaden tar överhanden en gång till och därför ge stöd för contango.
Men den stora jokern är att Trump inom kort ska presentera stöd för oljeindustrin och där inkl att de ska kunna erbjuda "several hundres million barrells of storage", vilket de inte har. I mitt huvud kommer jag bara på en sak som skulle kunna frigöra denna typ av lagring och det är att lyfta Jones Act temporärt, dvs då erbjuder man hela världsflottan som lagring.
Och om dessa tre faktorer kommer samtidigt, oljan ner, q1 presentationer och Jones Act så lär vi har tankrally vecka näst kommande veckor.
Ngn som kan tänka på andra sätt USA ska kunna erbjuda several hundredes millions barrells of storage som helt enkelt inte finns i USA. Armén börjar bygga dammar kanske....
Det som talar för är att oljepriset mkt väl kan börja leta sig söder ut igen då lagerbyggnaden tar överhanden en gång till och därför ge stöd för contango.
Men den stora jokern är att Trump inom kort ska presentera stöd för oljeindustrin och där inkl att de ska kunna erbjuda "several hundres million barrells of storage", vilket de inte har. I mitt huvud kommer jag bara på en sak som skulle kunna frigöra denna typ av lagring och det är att lyfta Jones Act temporärt, dvs då erbjuder man hela världsflottan som lagring.
Och om dessa tre faktorer kommer samtidigt, oljan ner, q1 presentationer och Jones Act så lär vi har tankrally vecka näst kommande veckor.
Ngn som kan tänka på andra sätt USA ska kunna erbjuda several hundredes millions barrells of storage som helt enkelt inte finns i USA. Armén börjar bygga dammar kanske....
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
nordnes
01.05.2020 kl 09:56
6461
Hva tenker dere om dette, og vil det hjelpe ?
«USAs president Donald Trump presset Saudi-Arabia til å avslutte oljepriskrigen med Russland ved å true med stans i USAs militærstøtte, ifølge Reuters-kilder»
https://e24.no/olje-og-energi/i/zG2lQv/reuters-trump-stilte-oljeultimatum-til-saudi-arabia
«USAs president Donald Trump presset Saudi-Arabia til å avslutte oljepriskrigen med Russland ved å true med stans i USAs militærstøtte, ifølge Reuters-kilder»
https://e24.no/olje-og-energi/i/zG2lQv/reuters-trump-stilte-oljeultimatum-til-saudi-arabia
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Pervorisk
01.05.2020 kl 10:13
6403
Jeg tenker det eneste som hjelper er å skru igjen krana.
Badekaret er fullt.
Da hjelper det ikke å skru krana bare litt igjen.
Skjønt, på badet har man et sluk som tar unna når det renner over...
Badekaret er fullt.
Da hjelper det ikke å skru krana bare litt igjen.
Skjønt, på badet har man et sluk som tar unna når det renner over...
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
BESV
01.05.2020 kl 11:53
6211
Detta har redan hänt så ser inte vad det skulle påverka. Nu är väl sista att han är sur att SA har sålt olja till amerikanska köpare och det nu kommer en massa vlcc till USA och vill lossa oljan.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
BESV
01.05.2020 kl 11:53
6219
Detta har redan hänt så ser inte vad det skulle påverka. Nu är väl sista att han är sur att SA har sålt olja till amerikanska köpare och det nu kommer en massa vlcc till USA och vill lossa oljan.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
2 slutninger i går på 80k for 12 mnd.
Det vil bare tette seg til i månedene fremover.
Det vil bare tette seg til i månedene fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
nordnes
01.05.2020 kl 12:17
6167
Så ikke at det var et gammelt innlegg. Tråden har blitt litt treg på internett etter mange innlegg. Så jeg slettet det jeg skrev.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
themenace
01.05.2020 kl 15:11
5937
9,6 dollar fatet for en full vlcc ut året på 80.000/dagen. Fremdeles lønnsomt på wti kontrakter.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Tror nok dette er en vesentlig årsak til at oljeprisen stiger og at tankaksjer har fått en kraftig nedtur de siste dagene.
https://finansavisen.no/forum/thread/98266/view
https://finansavisen.no/forum/thread/98266/view
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
01.05.2020 kl 20:21
5699
Selgers marked og gode priser for gamle VLCC baljer som egentlig skulle ha blitt hugget.
Situasjonen kunne ligne på hamstringen
av toalettpapir i starten av pandemien,
i følge en megler:)
Nice for Q2- -One of the older vessels sold was Frontline’s 300,000-dwt '' Dewi Maeswara ''
One of the older vessels sold was Frontline’s 300,000-dwt '' Dewi Maeswara '' (built 1998), which was snapped up by Greece’s Times Navigation for $25.5m.Confirming the deal, Greek owner John Karageorgis told TradeWinds that his company will use the ship “exclusively for storage, not for operational trading”.
New building is some $ 85/88 Mill
Situasjonen kunne ligne på hamstringen
av toalettpapir i starten av pandemien,
i følge en megler:)
Nice for Q2- -One of the older vessels sold was Frontline’s 300,000-dwt '' Dewi Maeswara ''
One of the older vessels sold was Frontline’s 300,000-dwt '' Dewi Maeswara '' (built 1998), which was snapped up by Greece’s Times Navigation for $25.5m.Confirming the deal, Greek owner John Karageorgis told TradeWinds that his company will use the ship “exclusively for storage, not for operational trading”.
New building is some $ 85/88 Mill
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
02.05.2020 kl 00:28
5504
Ettårskontrakter til 85k/d. Det lar seg høre.
https://www.tradewindsnews.com/tankers/occidental-petroleum-fixes-one-year-vlcc-charters-at-firm-rates/2-1-801291
https://www.tradewindsnews.com/tankers/occidental-petroleum-fixes-one-year-vlcc-charters-at-firm-rates/2-1-801291
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare