Contango-tråd

fattigstakkar
TANK 14.04.2020 kl 17:33 98922

Vi trenger en tråd hvor vi kan diskutere tankmarkedet generelt uten at noen blir irritert over at det ikke nødvendigvis dreier seg om en enkelt aksje. Contangoen bedrer seg i dag. Disse linkene er gode å følge med på.

https://www.investing.com/commodities/brent-oil-contracts
https://www.investing.com/commodities/crude-oil-contracts

For WTI er det nå $14 differanse på mai og oktober-kontrakten. For Brent er det "bare" $8. Det burde jo gjøre det svært lønnsomt å sende noen supertankere over atlanteren?
Redigert 21.01.2021 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 07:44 6795

Dette er Jarand Rystad sine tanker om oljesektoren fremover: Jeg siterer fra vedlagt artikkel:

« – Oljeforbruket i verden faller nå rekordfort. Vi anslår et oljeforbruk i april på 72 millioner fat per dag, mot normal 100 millioner fat per dag, altså ned 28 millioner fat per dag. Dette kan vi se fordi vi har trafikkdata fra byer i hele verden. Det vil selvsagt ta seg opp igjen, men det vil fortsette å være ekstremt mye lavere en normalt resten av året.

Den normale livssyklusen i oljemarkedet er at nye oljebrønner hele tiden åpnes, mens gamle stenges. – Produsentene må hele tiden bore nye brønner for å opprettholde verdens oljeproduksjon.

Under tidligere kriser har oljeoverskudd blitt møtt med en utsettelse av åpning av nye brønner. Men nå skjer det to ting samtidig: Oljeprodusentene utsetter åpning av nye brønner. Men i tillegg må de stenge brønner som står i produksjon i dag. Dette skjer fordi lagrene er i ferd med å bli fulle, snart er det ikke flere steder å lagre oljen. Og hva skjer da når hjulene i verdensøkonomien går rundt som vanlig igjen?

– La oss si at verden kommer tilbake til normalen sommeren 2021. Da kan produsentene åpne de brønnene som ble stengt. Men verdens oljeproduksjon har gått glipp av lang tid med tilførsel av nye brønner. Da blir det plutselig for lite olje i verden.

Det er rett og slett fysiske begrensninger på hvor mye produksjon som kan komme igang igjen. – Tilbudssystemet kollapser. Og da kan oljeprisen gå himmelhøyt.

– Om ett og et halvt til to år. Da tror jeg to krefter vil virke inn. Den ene er smerten over den høye oljeprisen. Det andre er det at hele verden har vært gjennom en praktisk innføring i mindre reisevirksomhet. De to tingene kan sammen føre til at verden mister appetitten på olje. Og gjøre at vi kanskje aldri kommer opp til det nivået vi var på i fjor.

Toppen var altså der før vi rakk å se den».


https://finansavisen.no/lordag/profil/2020/04/17/7518436/slik-ble-han-hele-verdens-oljehjerne

Redigert 18.01.2021 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
04.05.2020 kl 11:57 6532

Euronav er opp sammenlignet med sluttkurs i USA og premarket er ganske bra for de fleste tankaksjer. Norske tankaksjer har underperformed i det siste. Lov å håpe på en rekyl om det åpner opp i USA med fallende oljepris.
Redigert 18.01.2021 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
04.05.2020 kl 18:15 6273

Og det finnes «utfordringer» mht. kutt:

Moscow’s former energy minister Vladimir Milov said on Friday there were "too many technical challenges” for Russia to achieve its 2.5 million bpd quota for cuts. “Production cuts of such magnitude have never been done in Russia so we are venturing into the unknown,” via WSJ

Og andre operatører sliter vel med de samme «utfordringer» ?
Redigert 18.01.2021 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
tuja
04.05.2020 kl 18:18 6283

Rystad Energy mener forrige ukes oljeprisoppgang ikke kan rettferdiggjøres, tross igangsetting av produksjonskuttene Opec og samarbeidslandene (Opec+) tidligere har blitt enige om.

“Markedet skjønte sakte men sikkert at produksjonskuttene det ble enighet om ikke er i nærheten av nok for å motvirke det markante etterspørselsfallet for andre kvartal”, skriver senioranalytiker Paola Rodriguez-Masiu i Rystad Energy i en oppdatering.

Commerzbank mener markedsforventningene til de kommende produksjonskuttene og tilbudsunderskudd ved årsslutt er premature og viser til at “faktaene om kuttene fra Opec+ tegner et ganske så annerledes bilde”.

De viser til tall fra henholdsvis Reuters og Bloomberg som viser at Opec økte sin produksjon i april enda en gang med 1,6-1,7 millioner fat til rundt 30,3 millioner fat pr dag, noe som er den største månedsøkningen siden 1987.
Redigert 18.01.2021 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Fresh Prince
04.05.2020 kl 18:27 6259

Spot TCE earnings increased slightly Monday 4th, up to $76,800 from $76,500. @Poten&Partners

Ser dermed ut til at ratene kanskje har bunnet ut og er på vei opp igjen, til tross for det ekstreme økningen i oljeprisen. Dersom oljelagrene fortsetter fylle seg nå vil det fort bli en fullstendig kollaps i WTI Crude Oil, da vil ratene skyte i taket midlertidig. Alt avhenger av lageroppbygging og tall fra Cushing denne onsdagen. Dersom det faktiske påfyllet er like høyt eller høyere enn forecasted så ser vi nok en betydelig nedgang i oljen fremover.

EDIT: Fikk imidlertid akkurat nå melding om et nytt skip på on subs for $82 507 @70,89 days, som ikke er inkludert i sluttrapporten fra Poten & Partners, så den faktiske raten ligger i overkant av $80 000. Det vil i så fall bety at ratene er på vei opp (i alle fall i dag)
Redigert 18.01.2021 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Lettvekter
04.05.2020 kl 19:15 6198

Ratene har absolutt ikke bunnet ut. Den TCE'en du refererer til er bss actual, ser du på det på RV (som er det rederiene selv bruker) så ser du at tallet er knappe 53k. Atromitos til Petrobras - som er neste slutning på listen i VLCC fixtures appen - er på høye 50. Det ser ut som markedet skal presses skikkelig i grøfta spør du meg
Redigert 18.01.2021 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Fresh Prince
04.05.2020 kl 19:42 6138

Vel, actual er det skipet tjener, gitt at det blir fully fixed, RV er bare det ratene har ligget på tidligere for dagen. Så den på +$80k var den nyligste, dersom den blir fully fixed så vil ratene også justeres opp ved neste rapportering. Poten & Partners melder i alle fall om høyere rater for dagen, så det kan ikke diskuteres. Men om den plutselig nå faller videre er en annen sak, blir spennende å se!:)

For ordens skyld, VLCC fixtures ble nødt til å uttale seg om hva det faktisk betyr etter mye misforståelse:

"Actual TCE = owner's actual daily income
RV TCE = market comparable freight"

Der RV TCE blir først rettet i det nye rater blir fully fixed. Mao, om den på +$80k blir fully fixed så vil RV TCE øke ved neste rapport på lignende freight.
Redigert 18.01.2021 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Fresh Prince
04.05.2020 kl 19:43 6146

Texas bestemte seg nå for at de ikke skal kutte oljeproduksjonen: https://www.zerohedge.com/markets/texas-regulator-says-efforts-impose-oil-production-cuts-are-now-dead

Det ble nå også meldt at Venezuela økte oljeeksporten sin i April, men oljeprisen fortsetter rart nok opp: https://www.investing.com/news/commodities-news/venezuelan-oil-exports-rise-in-april-even-after-rosneft-exit-data-2160042
Redigert 18.01.2021 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 19:44 6131

Oljen stiger å stiger, så får Rystad mene hva han vil, det ser kanskje ut som det værste er bak oss.
Redigert 18.01.2021 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
04.05.2020 kl 20:23 6007

Skikkelig tankrally i USA, men FRO henger etter.

DHT +4%
INSW +4%
Scorpio +10%
EURN + 6%
Teekay +10%
Redigert 18.01.2021 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
04.05.2020 kl 20:33 5965

800 mill fat skulle vel tilsvare 400 VLCC, da er
vel ikke mange tilbake for ordinær frakt, hvis det
da trengs ? Og oljeproduksjonen pumper videre,
og oljeprisen stiger. Uvanlige tider.
Redigert 18.01.2021 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 20:37 5972

Sikert pga shorten til cleaves
Redigert 18.01.2021 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
04.05.2020 kl 20:43 5950

Hvor har du det bra at e skulle være short? Det er flere tankaksjer som er mer overpriset enn FRO i henhold til Cleaves.
Redigert 18.01.2021 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 20:53 5919

Vanskelig å forstå annet enn at zacks.com anbefalte tre tankaksjer i dag og fro ser jeg ikke er nevnt. DHT, EURN og TNK.
Redigert 18.01.2021 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Lettvekter
04.05.2020 kl 22:49 5737

Det er ikke riktig at RV TCE er et flyktig tall som øker/minker etterhvert som slutninger får subs. RV TCE sier som det står «market comparable freight», dvs hva resultatet på reisen blir basis lastehavn (A) til lossehavn (B) og med tilhørende ballast tilbake til lastehavn (A).

Altså uten å hensynta hvor båten kommer fra

Dersom en båt er åpen nærmere (A) enn (B) vil RV TCE alltid være lavere enn actual (som er tilfellet på det. slutningen du viser til), og omvendt dersom vice versa. Ser du på den slutningen jeg viste til (Petrobras) så ser du at dise to tallene er mye nærmere hverandre fordi båten sin posisjon er nærme (B)

En reder vil alltid forsøke å minimere ballast, det kalles å triangulere - det er her det skapes merverdi - feks ved slutningen du viser til hvor båten er åpen I Europa og ikke i Korea - altså kortere ballast og høyere inntjening for rederen i dette tilfellet enn feks en konkurrent som ballaster båten østfra mot Atlanteren for å laste ut igjen.

Det er derfor RV TCE er «market comparable freight», for den sier hva markedet faktisk er. Potensiell mer/mindreverdi pga bedre posisjonering er ikke noe som kommer markedet i helhet til gode, kun rederen som gjør slutningen.
Redigert 18.01.2021 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 23:26 5617

Hakket mer avansert enn jeg trodde dette da. Jeg trodde rett og slett at Actual TCE er det befrakter betaler pr dag for selve oppdraget (med tillegg for Laytime), og at RV TCE er dagsrate som reder/utleier tjener når man inkluderer dager som trengs for å komme seg til oppdraget. Eller er det faktisk omtrent det du sier Lettvekter...? :-))
Redigert 18.01.2021 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Lettvekter
04.05.2020 kl 23:37 5598

Ikke helt! TCE = net freight less bunkers & port costs (og andre voy related costs som feks væpnet eskorte, kanalfee etc) delt på durasjon.

Raten er det befrakteren må betale for oppdraget, enten i LS (lumpsum) eller WS (worldscale) - uansett ender begge i en sum penger som skal dekke det overnevnte. TCE er da reiseresultatet (per dag) for båten før OPEX/CAPEX. Antar man at bkeven på en VLCC er ca 30k er alt over det profitt

Som en utenforstående investor er RV TCE det mest relevante bildet på markedet (mener jeg) WS endrer seg hvert år + tydeliggjør ikke effekten av fluktuerende bunkerspriser (ag/kina kan være ws60 på tre forskjellige tidspunkt ila er år med forskjellig TCE). Lumpsum er forståelig, men det er ikke alle reiser som gjøres på LS
Redigert 18.01.2021 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 23:49 5566

Innebærer mer enn med og uten idle days da ja. Tusen takk for forklaringen, ble litt klokere :-)
Redigert 18.01.2021 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Lettvekter
04.05.2020 kl 23:52 5550

Ja dette er en forenkling, ventetid (idle days) må også legges til og vil øke durasjonen og tilsvarende minske TCE. Så har du feks også et element med bunkersforbruk som også påvirker TCE’en - mange faktorer som spiller inn!
Redigert 18.01.2021 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
05.05.2020 kl 13:17 5314

12 months at $45,000 per day. for Suezmax. Synes ikke det er galt.
https://www.tradewindsnews.com/tankers/teekay-tankers-secures-32-4m-charters-with-chevron/2-1-802664
Redigert 18.01.2021 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.05.2020 kl 14:29 5395

Det er i grunn ganske bra. Jula forventet man nedgang til våren. Muligens å touche 20k på vlcc rater. Contango var aldri aktuelt å diskutere. Og man forventet en oppgang til kanskje så mye som 100k$dagen på slutten av h2 2020. Synes det er ganske merkelig å være så negativ når man tjener så mye penger som man gjør. Tank er nærmest de eneste som tjener penger i verden akkurat nå. Sett bort fra IT selskaper og sky-løsninger.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
05.05.2020 kl 14:43 5367

Euronav faller nå tilbake like mye som den steg i går. FRO, som ikke tok del i oppgangen faller nesten like mye. Spennende å se om det retter seg opp når USA åpner. Disse to pleier ikke å prises veldig forskjellig over lang tid.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
05.05.2020 kl 15:05 5312

Kanskjer dette er et tegn på at Hannisdahl er for pessimistisk også for andre aksjer?
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1257644457371066375
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.05.2020 kl 16:27 5221

mistenker det. Tror nok de forvalter pengene sine i bear market. Vnaskelig for å tro noe annet.

Denne gir jo en liten opptur med tanke på at tankmarkedet ikke kan kollapse slik som tidlig 2016.
https://splash247.com/tanker-ordering-tipped-to-hit-historic-lows-through-to-2024/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
MarineroMarine
07.05.2020 kl 22:03 4869

Bra podcast om shipping og tank:

Bra podcast om shipping generelt, men fokus på tank. FRO blir nevnt flere ganger;

https://podcasts.apple.com/no/podcast/the-investing-edge/id1479608194?l=nb&i=1000473854349
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Laden
07.05.2020 kl 22:34 4768

Veldig bra Podcast
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.05.2020 kl 14:26 4457

Er det i kveld det etterlengtede oljepris fallet kan komme, kunne passet bra både teknisk og forde mange har solgt tank.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
10.05.2020 kl 17:40 4125

Pr 8.5.20:
I contango:

Ca 80 VLCC
Ca 40 Aframax
Ca 60 Suezmax

og stigende iflg. Lloyds lists
Maritime Intelligence
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
10.05.2020 kl 18:36 4055

Mer av de mindre skipene enn jeg trodde....og færre av de store.

Blir spennende å se hvor dette ender. 19 dager igjen til det er fro som legger frem resultat :-)
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
oppturen
10.05.2020 kl 19:07 3966

Fro sine resultater for Q1 blir bra, men ikke så sensasjonelle , utbytte rett under 10 nok regner jeg med.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
10.05.2020 kl 19:22 3921

Jeg vil si alt over 7kr er bra. Det var jo 4kr på Q4 - og det er vel Q2 som blir best
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
oppturen
10.05.2020 kl 20:12 3795

Det guidet $0,85 ved fremleggelse av Q4, da var det dystre utsikter ettersom man trodde Covid 19 ville føre til mindre frakter til Kina og redusert produksjon.
Tipper resultatet ble litt bedre enn forutsett.
Helt klart Q2 blir fantastisk tipper guidingen er mellom $2-2,5.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Volga
10.05.2020 kl 20:37 3708

Er det realistisk? Altså $2-2.5...

Skal det skje må snittinntjeningen per båt være over $100.000 i Q2. FRO $19,400 full fleet average breakeven level. +$40.000 gir en EPS $4.5 per år.

---
https://www.frontline.bm/wp-content/uploads/2020/03/FRO-Market-Update-March-20.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
10.05.2020 kl 21:35 3566

Noen notater jeg tok for noen uker siden,
ut i fra en artikkel jeg leste:

«Verdens tankflåte er vel ca 815 dvs 10% av dette er 82, 15% er 122, 20% er 163 dvs ved 20% er kun ca 652 fartøyer tilgjengelige og i tillegg rekordlav skipsbygging de neste 1-2 år.
Jeg tipper at 140 mill fat har hittil blitt lagret contango tilsvarende drøye 80 skip altså 10%, men spår til å nå 15% innen utgangen av mai og 20% innen utgangen av juni.»
Det viste seg at 140 mill fat ble lagret contango allerede i starten av april. Bare en måned senere er vi oppe i 240 mill fat fordelt på 180 tankere. Grafen til Lloyds går altså bratt opp siste mnd. Videre må en anta at det er eldre tonnasje som parkeres, og flertallet vil neppe komme i ordinær drift igjen. Med dagens oljepris er det heller ikke aktuelt at denne oljen selges ut på markedet med det første. Det blir interessant å se hvilken effekt dette vil få for ratene de neste årene.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
CapitaL
10.05.2020 kl 21:48 3521

Tall fra april 2020 viste 815 VLCCs.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2020 kl 08:48 3104


Koronasmitten har kommet tilbake til Wuhan.

Etter en måned uten smitte, advarer kinesiske myndigheter nå om faren for en ny bølge med covid-19.


https://www.nrk.no/urix/nye-koronatilfeller-i-wuhan-1.15011796

Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare