Contango-tråd

fattigstakkar
TANK 14.04.2020 kl 17:33 102070

Vi trenger en tråd hvor vi kan diskutere tankmarkedet generelt uten at noen blir irritert over at det ikke nødvendigvis dreier seg om en enkelt aksje. Contangoen bedrer seg i dag. Disse linkene er gode å følge med på.

https://www.investing.com/commodities/brent-oil-contracts
https://www.investing.com/commodities/crude-oil-contracts

For WTI er det nå $14 differanse på mai og oktober-kontrakten. For Brent er det "bare" $8. Det burde jo gjøre det svært lønnsomt å sende noen supertankere over atlanteren?
Redigert 21.01.2021 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
renai
11.09.2020 kl 11:05 1710

Ja jeg læser det på samme vis.
Hvis en Contango handel trekker ud over 6 mr. får kontrakten, chancen for at contrahere lager skip på den lavere rate de følgende 6 mdr.
På den vis ligger der mye lager skip ude på Kinakysten.
Nogle skipe kan ligge der borte i årevis.
ks1977
11.09.2020 kl 10:45 1737

Ikke mange dagene siden du skrev at børsene skulle ned og at tank da ville bli shortet ihjel. Kan det være at orakelet tok feil, eller er det bare kappa som er snudd og at pipa derfor har en annen låt?
Slettet bruker
10.09.2020 kl 21:55 1893

Langsiktig er det negativt, da en ikke får faset ut gammel drit nå, men det blåser traderne i.
kortsiktig setter det fart i ratene , kommer helt an på hvor mye oljen faller og hvor stor contangoen blir.
Fortsetter oljefallet vil de negative måtte dekke shorten sin, det er store short posisjoner ute å går i de fleste tank aksjer, da får du en dobbeleffekt på aksjekursene.
Redigert 10.09.2020 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
10.09.2020 kl 21:45 1917

Hva vil ny contango ha å si for de langsiktige utsiktene?
Isolert sett, har det noen positive/negative implikasjoner i det hele tatt?
fattigstakkar
10.09.2020 kl 21:42 1927

den er dekket jeg på dippen tidligere i dag :)
Slettet bruker
10.09.2020 kl 21:41 1937

Ny contango nærmer seg, tank går fint på børser med rennaræv

Går det bra med shorten i Fro fattigstakkars ?
Redigert 10.09.2020 kl 21:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.09.2020 kl 20:08 2033

Fornøyd med shorten i Fro Fattig?
fattigstakkar
08.09.2020 kl 22:53 2313

men hvorfor binde seg til muligheten for 15k/d etter seks måneder? Er det ikke det det betyr?
fattigstakkar
08.09.2020 kl 20:48 2456

Er det noen som vet at det er vanlig å inngå charter som dette, med opsjon på veldig mye lavere rater etter seks måneder?

Brokers reported Trafigura took the 300,000-dwt newbuilding Halcyon from Evalend Shipping at $40,000 per day on a six-month charter, which can be extended by another six months at $15,750 per day.
Redigert 08.09.2020 kl 21:31 Du må logge inn for å svare
Met1976
08.09.2020 kl 20:47 2468

Klipper lite utdrag fra artikkel på E24:

"«Grisebillig»

SEB oppdaterte nylig sine prognoser til å vente en gjennomsnittlig oljepris godt over dagens nivåer, blant annet på grunn av en bedring i coronasituasjonen, befolkningsvekst og mindre vekst i amerikansk skiferoljeproduksjon.

Storbanken øyner en oljepris på 55 dollar fatet i 2021 og 65 dollar fatet i 2022.

I lys av forventningene om en kraftig bedring i oljeprisen, er ikke Schieldrop i tvil om at det nå er lurt å laste opp med olje for senere levering. "
ks1977
08.09.2020 kl 20:44 2476

Umulig å forutse noe som helst på kort horisont, men dette blir spennende. Vil jo tro at en del av de gamle scrubberløse damene som kommer fra flytende lagring er gira på dette, skjønt da blir det fort 12mnd lagring på de med tilhørende ekstrakostnader for å få de i drift igjen (og da i det vi går fra Q1 til Q2). Skulle vi få en meningfull økning i flytende lagring så vil det fort bety heftig skroting om 6+ mnd
fattigstakkar
08.09.2020 kl 15:12 2556

Ganske overraskende, ihvertfall for meg, ser det ut som denne tråden blir aktuell igjen:

"Trafigura continues VLCC chartering spree amid floating storage talk
The trading giant has picked up another six vessels on short charters, and some are speculated to be used to store oil
Trafigura has reportedly chartered at least six more VLCCs in the period market as the trading giant continues its chartering spree amid improved economics for floating storage.
Brokers reported Trafigura took the 300,000-dwt newbuilding Halcyon from Evalend Shipping at $40,000 per day on a six-month charter, which can be extended by another six months at $15,750 per day."
https://www.tradewindsnews.com/tankers/trafigura-continues-vlcc-chartering-spree-amid-floating-storage-talk/2-1-871272


"After the recent fall in prompt dated #crude #oil prices, the contango has widened, now supportive of ~$32k/d for 6mo #VLCC. We hear of renewed interest in floating storage & deals concluded in high $30s"
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1303315630213468160


Fuhrmeister
20.05.2020 kl 13:21 3103

@BurggrabenH:
Global storage increased this week. More importantly, 10d floating storage real time data as measured by @Kayrros shows a significant build of 20 mb which is a reversal of last weeks draw.
#tankers @hkuppy @the5hippingman #shipping @calvinfroedge
Krosta
20.05.2020 kl 12:16 3167

Actual er det som teller når man bryr seg om den finansielle verdien for den spesifikke turen ja.
RV (Round Voyage) kan bli brukt til å sammenligne ulike ruter.
Volga
20.05.2020 kl 12:02 3201

@Flipper eller andre som har peiling. Hvordan skal jeg forstå denne slutningen meldt fra Tankers Int? Tallene spriker sånn. Det er vel Actual som teller?

DHT Bronco (2018 - Modern Scrubber) On Subs USG/China $6,000,000 Vitol Jun 15-20 DHT Management Demurrage USD 57.5K (TCE: RV USD 38.61K @ 105.54 days / Actual USD 80.07K @ 58.4 days) 2.12 idle days
Flipper
20.05.2020 kl 00:54 3487

FATTIGSTAKKAR

Hva med at du lager en ny tråd, gjene med samme emne, for min del....

Blir litt mange innlegg her nå, og Finansavien er det eneste nettstedet jeg
er på, hvor jeg får popup, at '' denne siden tar mye plass '' med oppfordring
til å gå ut, for så inn senere etc. ( Poeng, tar lang tid å oppdatere hver post.

LOL

Overlater til deg ...
Flipper
20.05.2020 kl 00:13 3542

Corpus Christi Adding Oil Storage
May 19--The Port of Corpus Christi will have 17 million barrels of additional oil storage by August as record low commodity prices have producers desperate to find a place to store their crude until prices rise.
In total, six companies are adding more than 20 million barrels of new oil storage over the next year, CEO Sean Strawbridge said. The port's existing 40 million barrels of crude storage is about 65 percent full.

The additional storage will give oil companies in the Permian Basin of West Texas and Eagle Ford Shale of South Texas more storage options until prices improve.

The price of West Texas Intermediate, the U.S. benchmark, which was just above $30 a barrel Tuesday, plunged to nearly negative $40 in April over fears that the Cushing, Okla., trading hub would run out of storage. The hub has a storage capacity of 76 million barrels, and tanks are 79 percent full, EIA data shows.

Houston export terminal operator Moda Midstream completed a project in late April to add 10 million barrels next to the company's docks in Ingleside and an inland depot near Taft.

The next biggest project is from Houston pipeline and storage terminal operator Buckeye Partners, which plans to add 5 million barrels of crude oil storage to its Port of Corpus Christi facility.

Port of Corpus Christi officials are seeking a permit to build 3 million to 5 million barrels of oil storage as part of the proposed Lone Star Ports project on Harbor Island near Port Aransas. The project faces opposition from environmentalists and nearby residents.

Louisiana-based Pin Oak Terminals is adding 2.5 million barrels of crude oil storage at the Port of Corpus Christi facility while San Antonio-based NuStar Energy is adding 1 million barrels and Kansas-based Flint Hills Resources is adding 750,000 barrels.

Best Rgds;
R...…..………….At some level additional storage could have an impact
Flipper
19.05.2020 kl 21:35 3768

Porsche reinvents the short squeeze

Gotte Love it

( personlig bruker jeg aldri derivater, bruker kun mine egen cash, som jeg har råd til å tape, 100 %, som i seg er unormalt, med mindre selksapet jeg investerer i går Konk. )

https://www.nytimes.com/2008/10/30/business/worldbusiness/30iht-norris31.1.17372644.html

Tastes i morgen
Flipper
19.05.2020 kl 21:31 3786

Hva med å sitte i en aksje som går opp 10.000 % pga. short squeeze

https://moxreports.com/kbio-infinity-squeeze/

LOL
Flipper
19.05.2020 kl 21:15 3846

Ja, utbytte er til alle aksjonerer.

Naked Short betyr at man presser ned prisen; men, dersom noe oppstår som gjør
at ALLE kaster seg over for å kjøpe, blir det en såkaldt, Short Squeezze...

Bryr at de som er short, er NØDT TIL Å DEKKE IN SHORTEN, selv om de ikke har
betalt for å låne.

Det mest kjente eksempel i Europa skjedde for ikke så legne siden i Tyskland når
WV og Porsche inngikk avtale; men syndt for Shorts, da en delstat IKKE VILLE
selge EN aksje, og satt på ( 20 % ) av stemmeberettigete aksjer )

Ikke mange aksjer å få kjøpt - Kunne ikke skje bedre folk, i.e. shorts ( 900 % opp )

Short sellers make VW the world's priciest firm

FRANKFURT (Reuters) - Volkswagen (VOWG.DE) briefly became the world’s biggest company
by market value on Tuesday, as short sellers caught betting on a price drop with borrowed stock
scrambled to find shares after a buying spree by Porsche (PSHG_p.DE).

https://www.reuters.com/article/us-volkswagen/short-sellers-make-vw-the-worlds-priciest-firm-idUSTRE49R3I920081028

Oh, I Dream ...... for eks. dersom Suez kanalen blir stengt som i rundt 1970'årene, 6 dagers krigen Israel og alle araber
statene rundt.

Redigert 19.05.2020 kl 21:19 Du må logge inn for å svare
oppturen
19.05.2020 kl 20:59 3499

Hvordan fungerer naked short ved utbytte og GF ?
De som kjøper er vel fullverdige eiere?
Flipper
19.05.2020 kl 20:40 3563

Interesant

Flights

Thanks to oginvest for the website for flights. I downloaded the data and reconstructed the graphs to give a clearer picture of the increase in total flights.
Total flights are trending back up .

Graf her

https://www.investorvillage.com/groups.asp?mb=19168&mn=274496&pt=msg&mid=20714421
Flipper
19.05.2020 kl 19:55 3670

Seaking Alpha / Cramer med CNBC

Hvor ofte MÅ jeg fortelle dere at de ovennevnte er Skurker og taler sin egen
agenda, og ikke minst, driver med Naked Shorting, Det er å shorts aksje, uten
å låne.

Jmf. Cramer som på direkte TV innrrømmet, ha endog, Fortalte, hvor enkelt det
var å Manipulere markedet, når han var Hedge Fond Manager ... Dette i USA betyr
faktisk at han brøt, såkalt Federal Law, ( Lov i Alle delstater ), og straffbart med
optill 20 til 30 år.. Korupsjonen er TOTAL i Statene.

Verd å merke seg, at Mr. Rich, som var dømt til livsvarig fengsel, og snøt skatt for
mer enn $ 100 Mill ( mindre enn Mafia Bossen, Capone i 50'årene ), fikk livsvarig
fengsel.... Rich gjemte seg i Zug i Sveits, men kunne komme hjem til Statene,

Fordi, President Clinton, som enhver President har rett til, på vei ut av The Oval
Office, SIGNERTE EN PARDEN .... Sucks, Right ? ( Nothing to hold against a
man, though, Levinsky. Minner meg om en flight som skulle ta av i Statene en
veldig tidlig morgen. Kapteinen som glemte at mikrofon til kabinen var PÅ, sa
til den andre piloten, mens han gjespet... Oh, nå ville det være godt med en kopp
kaffe, og en blowjob. En vertinne i kabinen løp mot fronten, og en av passasjerene
sa, Hei, Lady; you forgot the coffee.

Dette ble ignorert og latterligjotd av Wall Str. og Cramer et al, intill de måtte
innrømme det. I kjølvannet av dette inførte Congress, for syns skyld, såkaldt
Reg Sho, et register for shorts, som ikke var dekket, å måtte dekkes innen 3
dager......

Hele Wall Str syntes det var morsomt. særlig fordi Congrees i samme svingen
bestemte at enhver Congress Member, ikke kan tiltales for inside info, selv om
vedkommende måtte ha '' kommet over '' konfidensiell informasjon '', it sitt EMBETE.

BEHØVER JEG SI MER ?

De holder fr
renai
19.05.2020 kl 18:37 3773

Jeg har set en skribent på Seaking Alpha, der påpeger at Wall street ikke har den store peiling på Shipping aktier mere.
Tilbage under finanskrisen, var der stygge kollaps af hele shipping sektor, og det blev ikke mulig at skaffe finansiering af Shipping branchen, i flere år frem.

Det tyder på at hele shipping branchen, ikke er inde i positiv lys, set fra Wall street af, fortsat.
Den voldsomme volatile udsving i kurs ned, op igen, ned, op igen.

Hvis stora John, viser et stærk udbytte, kan dette give et signal, og fortælle at Frontline er en god investering.:
Flipper
19.05.2020 kl 17:24 3870

Dessverre er jeg ingen tilhenger av store utbytter, selge hele forstjeneste og ikke solidere FRO som sådan.

De burde bruke mye og nedbetale, nesten all gjeld som de faktisk har kunnet på de ratene som har eksistert
siden januar.

Wall Str, er dominerende ovenfor fonds i USA og alle på WS har en '' axe to grind '' i lys av hva som skjedde
for mante år tilbake. John har vært erklært som en grådig gjævel, pga. FRO2002, og alt annet som gikk i grus,
SDRL, NADL, GOGL, GLNG etc.

Flipper
19.05.2020 kl 15:29 3985

Selger ikke under 120 under noen omstendighet så er det klart fra min side
Flipper
19.05.2020 kl 15:27 3990

Når tenker meg om.

Klart Fonds og MM's vil nå kjøre som bare F. Opp opp, for så og shorte igjen.

Jeg kommer til, all den stund det er i USA at slik manipulering finner sted.

Følg hva som skjedde, når, og når oppturen for NAT '' sluttet '' ....

Det er hva jeg holder meg til nå. Selger, når jeg ser at Kurven på hendelsesforløpet
er det samme for NAT, og når FRO går opp, før manipulering ..

Selge, så kjøpe er en no-brainer, MEN husk, det er mange som tenker i de baner nå.

Good luck all
Slettet bruker
19.05.2020 kl 14:19 4094

Volga

Helt i orden, jeg trodde på ingen måte jeg kom med nye tanker, bare hvordan jeg ser det nå. Enig i at det er forskjell på rater man får nå og de man får ved faktiske slutninger i Q3. Min tanke var at inntekter for Q3 kan bli brukbart ut fra de tendenser vi ser nå. Det jo ikke bare snakk om gode rater litt inn i Q3, men +/- to mnd inn i Q3.

For øvrig enig i at økning i verdsetting er viktig i forhold til kurs fremover, og det håper jeg kommer når det blir flere tegn på at det neste året i tankmarkedet ikke er så preget av mørke skyer som det har blitt gitt inntrykk av. Kanskje kan Robert M. bidra til det, selv om det ikke synes å ha blitt lagt særlig vekt på hva som har blitt sagt av Euronav og andre selskap ved Q1 de siste to ukene. Klarer han ikke overbevise om det ser jeg heller slett ikke bort fra at vi får en tur ned igjen, uansett guiding for Q2, etter at den første entusiasmen etter et bra Q1 har lagt seg.
Redigert 19.05.2020 kl 14:39 Du må logge inn for å svare
Volga
19.05.2020 kl 13:19 4195

Fin oppsummering, men du nevner forsåvidt ikke noe som ikke allerede er kjent og regnet på. Ikke meningen å være kritisk altså, bare konstruktiv. Det at de f.eks. gjør avtaler som strekker seg litt ut i Q3 på gode ratenivåer er jo ikke sånn sett avgjørende. Det er jo hva spotkontraktene går for da (altså 01.07-31.09) som teller. Hannisdahl hadde selvfølgelig aldri i verden hatt $8 (som er høyere en dagens kurs) som kursmål om han trodde det spotbildet i Q3 (som er godt under break even) var det eneste som inngikk i verdsettelsen av FRO.

Jeg tror markedet trenger en EPS opp mot $1 og et utbyttet på linje med det for å kanskje å sende sende dette litt avgårde. EURN leverte ~10% av underliggende kurs i utbytte uten at dette fyrte det noe av.

Men først og fremst tror jeg det er er det verdsettingsmultiplene som må adresseres for at kursen igjen skal flytte på seg. At man er villig til å gi TANK en høyere P/E (og ikke bare "verdien av stålet"). Og da må Robert M. gi et virkelig overbevisende inntrykk av 'stronger for longer' og formelig knuse antagelsene om rater på nivåene Hannisdahl mener vil være gjeldende. Hvis ikke er jeg redd dette skal mere ned selv med et bra Q2-utbytte i sikte. Mange har og flere vil da finne noe annet. Aksjemarkedet priser alltid fremtidig potensiale. Her og nå er ikke så interessant. Det er jo TANK her vil ligger egentlig det beste eksemplet på.

Men for all del, hvem vet? Blir spennende i morgen...
Slettet bruker
19.05.2020 kl 13:10 4236

Flott det! Det gjelder å ikke la seg blinde av absurde kursbevegelser og analytikere med en agenda, og heller analysere og tolke på egen hånd.

Jeg hørte for øvrig på "Is the oil tanker trade over"? med Joe Polomny på YouTube her om dagen. Han sa mye vettugt, så anbefales. Han snakket bl a om "tourists" i tankaksjer, som ikke har snøring på tankmarkedet i det hele tatt. De har hørt av en som har hørt..., at nå er det syke inntekter i oljefrakt, og kjøper med begge henda, uten å ane at volatilitet i rater er en regel og ikke ett unntak. Jeg tipper at mange av disse befinner seg i USA :-), men vi har nok vår del her på berget også. Snakk om "gefundenes fressen" for de med mye penger og de rette verktøyene!
Slettet bruker
19.05.2020 kl 12:38 4344

Jeg forventer et utbytte på minst 0,8 USD og at det fremkommer at de har bundet en del skip på lengre kontrakter for i sikre seg mot noen dårligere kvartaler fremover. Videre en guiding for Q2 som antyder mulighet for større utbytte enn for Q1. Svært mye av fokus på rater i media er rettet mot på VLCC. Med (minst) 11 Aframax/LR2 på clean i slutten av Q1 og starten av Q2 forventer jeg at de har klart å hale i land flere slutninger til (for LR2) rekordhøye rater. Suezmax har også hatt gode tider så langt i Q2. Summen av dette tror jeg blir (for mange) overraskende i Q2, og jeg tror og håper vi får noen signaler om det i morgen.

Vi ser dessuten slutninger den siste uken som peker mot at Q3 kan bli langt bedre enn markedet frykter. Når man kan dra inn 50k + til 1.september og lenger antyder det at 3.kvartal, med mindre det tryner fullstendig i løpet av de nærmeste ukene, også kan bli ganske så bra. Tror vel ikke sentimentet generelt snur på grunn av det FRO legger frem :-), men tror det blir positivt for kursutvikling i FRO.
Volga
19.05.2020 kl 11:36 4471

Rt. 77,95. Forventningene må sies å være rimelig lave i forkant av resultatfremleggelsen. Ingen større tegn til posisjonering eller shortinndekning sålangt ihvertfall. Andre tankaksjer flate.

Markedet har sendt samtlige aksjer i sektoren kraftig ned gjennom denne rapporteringssesongen. Bakteppet i samme periode har vært kombinasjon av ratenedgang og oljeprisoppgang. Lagringsscenariet og at det nå synes å svinne hen har vært altoverskyggende. Usikkerheten knyttet til 2H20 > dominerer selv om alle aktører melder om gode utsikter. Utsiktene til utbytteutbetalinger er jo markedet forståelig nok lite opptatt av når underliggende verdier (les: aksjekurs) faller så betydelig.

Hva skal det være FRO drar opp av hatten i morgen som skulle kunne snu sentimentet i aksjen spesielt og i tank generelt?
renai
19.05.2020 kl 11:30 4499

Det bliver :

Løb og kjøp.
Flipper
19.05.2020 kl 11:29 4511

OT

Kjøpte noen Disney forrige dagen. Tok gevinst på 12 %, mens vi venter på FRO hvor jeg har all in nå

Tørr å være all inn, selv om hedgefunds i tandem med MM's trolig vil manipulere oss, som de har gjordt
med NAT

Flipper
19.05.2020 kl 11:16 4551

Noen som VET / Har fått nyss hva vi har i vente i morgen

Kursen hoppet 2 ganger med største volum, ca. kl. 10,20 og rett etter, opp i <79

ziik
18.05.2020 kl 20:33 4847

Så du ser for deg at over sommeren går kursen bedre tider i møte? Hvis så, hva baserer du teorien på?