KOA skal nå gjennomføre en emisjon på €100 millioner

jebacina1
KOA 14.04.2020 kl 19:59 11422

Hvordan vil dette påvirke KOA, blir den en oppgang?
Redigert 20.01.2021 kl 15:40 Du må logge inn for å svare
OnkelSkrue73
14.04.2020 kl 21:20 10370

Teknisk sett er dette et kjempekjøp på dagens pris. Er nok derfor INVESTECH har den i sin modellportefølje også.
Dagens P/E er 2. Det er pr. definisjon DRITTBILLIG og har potensiale til en 5 dobling. RSI under 30 er også et klart kjøps-signal. Men...Teknisk analysen vet jo ingenting om EMI'en...Mye vil ha mer så det er nok mange som vil snakke KOA ned så lavt som mulig (0,7- til 1 ?? ) for å få en så billing ingang som mulig og dermed 6-7-8 doble investeringen ila 6-10 måneder.
telefusken
14.04.2020 kl 21:55 10318

Investech snakket pent om Northland Resources også rett før de gikk konk... "Alle" visste at kassa var tom, men en eller annen kurve sa at dette var smart.

Jeg er redd strategien med å gå under radaren kommer til å bite dem kraftig i baken nå. Hvorfor skal noen putte en milliard inn i et selskap som i praksis er helt ukjent, og som i tillegg ledes av finansakrobater? Det er ikke bare KOA som sliter i bilbransjen nå, og det er veldig mange hull man kan putte penger i som vil ha en fantastisk oppside HVIS ting går bra.
Aksjenovise
14.04.2020 kl 22:55 10694

Når og hvordan vedtas emisjonskursen? Bør man vente med å kjøpe seg inn til man kjenner denne, eller vil man forvente store kursendringer før den tid?
FunHouseComp
14.04.2020 kl 23:57 10584

Den kinesiske bilindustrien gjenåpner nå. Er KOA eksponert mot kinesisk industri?
Slettet bruker
15.04.2020 kl 00:12 10535

Du kan jo lese årsrapporten....
Det er ikke bar Kina som prøver seg. Deler av audi åpner også, og da kan i grunn ingen vente veldig lenge med å prøve seg.
Det er i grunn eksperimentering med menneskeliv. Jeg er sikker på at ingen får risikotillegg. Heller ikke Norge er det noen som skriver om risikotillegg, frivillighet, eller ordninger for de som blir syke grunnet den iveren man ser rund omkring for å åpne.
Det vi ser mye av at ledelsen kan dra på ulovlig påskeferie, og få fult betalt, mens fotfolket er sparket.

Det er hurra stemning over hele linjen. Amerikanske børser går opp for hver dag flere dør i USA....blir det en dag med 4000 døde havner vel Dow i 30000.
Redigert 15.04.2020 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
15.04.2020 kl 00:19 10515

Tja, i Tyskland tar folk nå til gatene. Demonstrasjoner. De er trøtte av "stay at home". Det vil nok spre rundt seg etterhvert. Sosial uro som følge av myndighetenes begrensninger.
Slettet bruker
15.04.2020 kl 00:23 10492

Det kommer til å mye rabalder rund omkring. Det er jo veldig synlig hvem som får hva, og hvem som betaler regningen. Det blir polarisering uten sidestykke.
jeg kjenner mange som ikke har fått noe gavepakker, mens endel store bedrifter har direkte og indirekte fått milliardbeløp, de i grunn ikke trenger.

Fikk ikke med meg rabalder i Tyskland...sjekket 4 aviser...Har du en kilde?
Bare fått med meg at noen idioter tror på at 5G master sprer virus, og at de tennes på i flere land. Minst 14 jeg vet om
Redigert 15.04.2020 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
InnerTier
15.04.2020 kl 08:53 10287

KOA: OMSETNING EUR 262M I 1.KV, JUSTERT EBIT EUR 8M
Oslo (TDN Direkt): I første kvartal 2020 falt omsetningen til Kongsberg Automotive med 15 prosent på årsbasis til 262 millioner euro.
Det fremgår av en investorpresentasjon fra selskapet offentliggjort tirsdag ettermiddag.
På fjerdekvartalsfremleggelsen guidet selskapet om en omsetning i førstekvartal i intervallet 275-280 millioner euro, inkludert en negativ estimert effekt av koronaviruset med 5-8 millioner euro.
Justert EBIT falt med nesten 75 prosent og var om lag 8 millioner euro i første kvartal 2020, opplyses det i investorpresentasjonen.
Til tross for det svake kvartalet så har selskapet hatt en sterk økning i antall nye kontrakter på om lag 100 millioner euro annualisert, noe som er høyere nivåer enn tidligere år. Men selskapet skriver at de så å si ikke så noen økning i antall nye kontrakter i mars måned.
Selskapet peker på at den sterke veksten i antall nye kontrakter bør sikre en sterkere topplinjevekst enn bilindustrien for øvrig.
I investorpresentasjonen peker selskapet på betydelig usikkerhet i tiden fremover og det er utarbeidet tre ulike scenarioer for 2020 og 2021 basert på hvor alvorlig konsekvensene av koronaviruset vil bli for selskapet. Alle tre senarioer krever betydelig tilførsel av ytterligere likviditet.
SSN finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Edit fra tredje April:
-Selskapet skrev i vedlegget, at de vil forsøke å benytte seg av korona-pakker som er lagt frem fra nasjonale myndigheter for å bøte på fallet i omsetning.
KOA kan være blant de raskeste å innhente seg etter Covit-19 , korreksjon etc., virker ganske så latent i markedene ww., - spennende.

Vedlegg av 3. april:

Kongsberg Automotive vil hente over en milliard kroner gjennom kapitalutvidelse.
Pengene skal etter planen hentes gjennom konvertible obligasjoner og aksjer.
Det skriver selskapet i oppdatering fredag morgen.
Kongsberg Automotive skriver at de vil innkalle til en ekstra ordinær generalforsamling for å godkjenne planene. Tiltaket kommer som følge av koronaepidemien som sørget for store tap og usikkerhet for mange selskapet på Oslo Børs.

Selskapet skriver videre at de vil forsøke å benytte seg av korona-pakker som er lagt frem fra nasjonale myndigheter for å bøte på fallet i omsetning.
Kongsberg Automotive skriver at omsetningen falt med over 50 prosent i siste uken i mars.
Selskapet skriver at de i tillegg vil bedre likviditeten gjennom å øke den rullerende kredittfasiliteten (RCF) med 20 millioner euro. Dette gjøres gjennom Danske Bank.

På grunn av betydelige usikkerheter rundt varigheten og alvorligheten av koronapandemien, kan ikke selskapet gi oppdaterte utsikter for 2020 på nåværende tidspunkt.

Kongsberg Automotive har så langt i år falt over 70 prosent på børsen.
Redigert 15.04.2020 kl 14:17 Du må logge inn for å svare
InnerTier
15.04.2020 kl 09:07 10215

KOA er micro og macro segmentert innenfor flere bransjer globalt, markedsfokusert og omstillingsdyktig i særklasse - med fondsstruktur ….. faktisk.
Det samme kan sies om Orkla.
InnerTier
15.04.2020 kl 12:19 10038

Financial calendar for Kongsberg Automotive ASA FINANCIAL YEAR 2020 06.08.2020 - Half-yearly Report 24.06.2020 - Annual General Meeting 24.04.2020 - Quarterly Report - Q1 11.11.2020 - Quarterly Report - Q3 30.04.2020 - Extraordinary General Meeting An extraordinary general meeting will be held on Thursday April 30, 2020. This information is published pursuant to the requirements set out in the Continuing obligations.
---------------
Finanskalender
24 apr.
Kvartalsrapport - Q1

30 apr.
Ekstraordinær generalforsamling

24 juni.
Ordinær generalforsamling

6 aug.
Halvårsrapport

11 nov.
Kvartalsrapport - Q3
InnerTier
15.04.2020 kl 16:07 9871

Synker på beskjedent volum.

Frister med solid trader lot 100`-200` over natta mot eller i slutthandelen....., men det er litt risky - egentlig.
---------
Sto over.
Redigert 15.04.2020 kl 16:57 Du må logge inn for å svare
halvpris
15.04.2020 kl 21:01 9674

Kan noen fotelle meg hvordan KOA har stelt seg slik at de må fylle på med penger ?
Slettet bruker
15.04.2020 kl 21:32 9614

Enkelt og greit elendig ledelse, uten styring og kontroll, man kan jo begynne å lure på hva slags styre og kontroll systemer de leverer, når de ikke klarer å holde kontroll og styre sin egen butikk. Når det har en omsetning i Q1 på 262K EUR (NOK ca. 3 millarder) , og trenger påfyll i kassen med 1 milliard, kan man jaggu begynne å lure på hvor pengene tar veien. ( Man kan ikke skylde alt på Covid-19, men enklest i disse tider) Har KOA noen gang tjent penger eller betalt noengang utbytte, eller har det gått for det meste i emisjoner?
Redigert 15.04.2020 kl 22:07 Du må logge inn for å svare
telefusken
15.04.2020 kl 22:41 9499

KOA har ikke betalt utytte etter at de nesten knakk nakken på oppkjøp rett før finanskrisen. De som sitter med makten nå kom inn ved et kupp hvor de fant et passende offer, og kjøpte seg opp til litt over 5% slik at de kunne kreve ekstraordinær generalforsamling for å kaste den ledelsen som var da.

Det er akkurat den historikken som jeg tror kan gjøre det veldig vanskelig å få tak i penger fra noen som er såpass seriøse at de kan bidra med noe fornuftig.
Redigert 15.04.2020 kl 22:42 Du må logge inn for å svare
InnerTier
16.04.2020 kl 09:21 9273

KOA har hovedproduksjonen i Kina, som produserer normalt. Bilproduksjonen i Kina går for fullt, USA produserer. Tyskland gjenåpner bilproduksjonen 27. april, Spania er økende i gang allerede. De fleste bilproduserende land produserer mer eller mindre
KOA produserer i alle 17 land, som de er etablerte i - med unntak av tre land p.t..
AlfaQ
16.04.2020 kl 09:41 9195

Kjøpte en liten post på 3000 aksjer i slutten av mars og ønsket å gå inn med mer. Men slik ledelsen har satt opp situasjonen for aksjonærene nå er det dessverre ikke mulig. Veldig rart å annonsere en gigaemisjon til ukjent kurs helt i startgropen av en krise og så la usikkerheten bare henge der i minst 1-2 måneder før detaljene blir kjent. Redd denne bare vil fortsette ned. Og gitt ledelsens stratgi virker dette som en ønsket utvikling.
Mange i tråden her diskuterer bilindustrien ut og inn. Oppstart i Kina? Oppstart i EU? Vel, slik jeg ser det er dette helt likegyldig for Koa på kort sikt når ledelsen allerede har annonsert at kursen skal ned. Noen som er enig i dette, eller er det fortsatt mulig å vurdere kjøp av aksjen i dagens situasjon?.
InnerTier
16.04.2020 kl 09:46 9159

KOA Bamse Moms i sikte :D

Glem aldri at etter høytider jakter den nådeløse bermen bak Hus-Skjermene ikke bare stop loss, men også tvilende fryktsomme sjeler og tvangssalg i lader.
Dette gjelder spesielt selskaper, hvor mulighetene kan dyrkes, samt har aller flest amatørinvestorer - dem går raskest tom for krutt, fakta adferd og børsvett.

Rt 1,206 -7,37% Omsatt 5,4mill
InnerTier
16.04.2020 kl 13:57 8943

More big economies are easing coronavirus restrictions
By Charles Riley, CNN Business
Updated 1129 GMT (1929 HKT) April 16, 2020

https://edition.cnn.com/2020/04/16/investing/premarket-stocks-trading/index.html

London (CNN Business)The fight against the coronavirus pandemic is entering a new phase. More and more of the world's biggest economies are taking tentative steps to restart vital industries and allow some people to return to work.
Chancellor Angela Merkel on Wednesday said Germany would gradually ease some restrictions on business starting next week, and Volkswagen announced a phased reopening of its European plants.
Spain, Italy, Austria, Denmark and the Czech Republic are also lifting some lockdown measures. In Asia, where the pandemic originated, China and South Korea continue to ease restrictions on public life and work.

These examples have helped boost global stock markets in recent weeks. But there are still plenty of reasons for caution: new outbreaks could emerge, forcing governments to impose lockdowns for a second time, and consumers could come out the other side with very different habits.
"This will be anything but a V-shaped recovery," Mark Zandi, chief economist at Moody's Analytics, told my colleague Matt Egan. "We'll get out of the gates fast when businesses start to open. But we'll be right in the quicksand because everyone will have an eye on the second wave."
---
NORSK - Google.com oversettelse

London (CNN Business) Kampen mot coronavirus-pandemien går inn i en ny fase. Flere og flere av verdens største økonomier tar foreløpige skritt for å starte viktige næringer på nytt og la noen mennesker komme tilbake til jobb.
Kansler Angela Merkel onsdag sa at Tyskland gradvis ville lette noen begrensninger i virksomheten som starter neste uke, og Volkswagen kunngjorde en trinnvis gjenåpning av sine europeiske anlegg.
Spania, Italia, Østerrike, Danmark og Tsjekkia løfter også noen låstiltak. I Asia, der pandemien oppsto, fortsetter Kina og Sør-Korea å lette begrensningene i det offentlige liv og arbeid.

Disse eksemplene har bidratt til å øke de globale aksjemarkedene de siste ukene. Men det er fremdeles mange grunner til forsiktighet. Nye utbrudd kan dukke opp og tvinge myndighetene til å innføre restriksjoner igjen, og forbrukere kan komme ut på den andre siden med veldig forskjellige vaner.
"Dette vil være alt annet enn en V-formet utvinning," sa Mark Zandi, sjeføkonom hos Moody's Analytics, til min kollega Matt Egan. "Vi kommer raskt ut av portene når virksomheter begynner å åpne. Men vi vil se opp for kvikksand, fordi alle vil ha et øye eventuelt ny bølge."
Redigert 16.04.2020 kl 14:00 Du må logge inn for å svare
Cookie Monster
16.04.2020 kl 16:52 8764

Her er det nok bare å komme seg ut. Tror det blir stygt.
Ser flere av de vanlige som anbefaler dårlige aksjer som NAS osv på shareville anbefaler å kjøpe, så da er det short eller selg som gjelder xD
Redigert 16.04.2020 kl 16:53 Du må logge inn for å svare
Blygen
16.04.2020 kl 17:01 8736

Går fort under krona...og blir der dessverre lenge....selg
john1
16.04.2020 kl 18:58 8586

Forbered å kjøpe ny billige aksjer i reparasjon emisjon, så lenge KOA ikke konk.
InnerTier
17.04.2020 kl 08:57 8283

Kjøper KOA for hvert tredje øre ned og samme opp til 1,50, samt sper på med rep-emi.
Påstand: To, tre gangen opp i 2020.
-
KOA kan bli beste på OSEBX i 2020, i alle fall innenfor topp fem.
Ref.. Egen FA og TA OSEBX analyse siste uka.
Redigert 17.04.2020 kl 09:07 Du må logge inn for å svare
MicMac
17.04.2020 kl 12:27 8127

Jeg er en av de med kun bitte litt peiling på aksjer, men klarer å tjene penger allikevel. Slik jeg ser det må jo bilindustrien ha en masse ordre inne som er blitt satt på vent over natten. Når det kommer igang igjen skulle man jo tro at det blir stor etterspørsel og at fabrikkene speeder opp for ta igjen det tapte. Som i neste omgang fører til økt etterspørsel for KOA. Ser jo at dette er en høyrisk aksje, men noen sjanser skal man jo ta:) Oppsiden er ihvertfall stor hvis verden kommer i gjenge igjen relativt raskt.
InnerTier
17.04.2020 kl 13:50 7992

Ja, og i gjenge kommer verden igjen.
Det blir håpløst snevert å hensynta denne meldingen:

BIL: NYREGISTRERING PERSONBILER I EU -55,1% I MARS ÅR/ÅR -ACEA
Oslo (TDN Direkt): Statistikk fra European Automobile Manufacturers' Association (Acea) viser en nedgang i nyregistrerte personbiler i EU på 55,1 prosent i mars, sammenlignet med samme måned året før, opplyser Acea fredag.
Dette er det største fallet for en måned noensinne, ifølge Bloomberg News.
SSN finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
----
KOA har kontroll, med fortløpende oppdaterende egenskaper og planlegger svært så offensiv markedsekspansjon kommende 7x3 årene, 21 års syklus.
MicMac
17.04.2020 kl 14:17 7927

Ja, med litt langsiktig horisont ,og hvis de klarer seg gjennom krisen så burde det være en god investering på dette nivået. Krysser fingrene.
InnerTier
17.04.2020 kl 16:38 7728

Mange KOA blodige dager på rappen, og til uka er det fille risting til godt under krona....., nervøse- og tvangssalg jakt er kluet til gangs.



Fevang
18.04.2020 kl 00:19 7460

Det er amatørmessig av selskapet å gå ut med at det blir emisjon uten å ha opplegget klart. Fritt fram for shortere å sende kursen på selskapet ned - slik vi har sett i det siste.

Hvorfor ikke holde kjeft til emisjonen var satt?? Merkelig opplegg.
john1
18.04.2020 kl 07:55 7308

john1 skrev Innlegget er slettet
Det var bare fryktløs som pratet her, men nå holdt kreft, mens telefusken som er bla bla..
telefusken
18.04.2020 kl 16:43 7064

Hva er det reelle innholdet i dine bidrag?

Jeg ber folk om å skaffe seg tilstrekkelig informasjon til å gjøre kvalifiserte valg. Om de kjøper nå, etter emi, eller aldri er meg uvedkommende, men de bør ha tenkt gjennom hvorfor de velger den ene eller andre løsningen når det dreier seg om et selskap som synes å være i en kritisk situasjon.
Redigert 18.04.2020 kl 16:44 Du må logge inn for å svare
john1
18.04.2020 kl 17:31 7015

Du er så negativt til ledelsen nå og hadde ikke hørt slik da frykeløs var bla bla alene.
telefusken
18.04.2020 kl 19:02 6924

Hvis du klarer å finne tidligere innlegg hvor jeg er positiv til ledelsen, er du god. Jeg har alltid ment at de har hatt en langsiktig plan. Det er ikke det samme som at den var god for meg, eller andre. Alt jeg har skrevet er under samme brukernavn, og alle innlegg er tilgjengelige på forumet.

Folk velger selv hvor de vil putte pengene sine, men de bør tenke seg godt om når det gjelder et selskap som tilsynelatende er i en kritisk situasjon slik at det er en viss sjanse for at de oppnår det de ser for seg, og at mulighet for gevinst eller tap er vurdert nogenlunde realistisk.
InnerTier
22.04.2020 kl 09:49 6218

:D KOA - Planke ;)

Sanntid kl 10:03 - kr 0,93 - omsatt 4,8 mill

Hamstring pågår!
Evt rep-emi 0,40 pluss nedsettelsen 0,50 tilsier planke 0,90

Ryktebørsen mener det vil bli bunnsolid overtegning.
Nedsettelsen, - elastisiteten som er ment å kunne gi fleksibilitet ved behov på 0,50 ( se nedenfor ) kan være i fare, og da var KOA - Planken egentlig på 1,40 og alternativ rep-emi kan bli 0.90 i stedet for evt 0,40 :) . Indikasjonen får vi i morgen april 23.

Flyttet rapport Q1, som vi får i morgen kan i ettertid gi konservativ kritikk til ledelsen, uten at det kan få kritikkverdige følger - significant betydning, - fordi KOA status vil vise seg å være bedre enn fryktet, samt utsiktene svært så potente for globale KOA. Hvis....nedsettelsen bortfaller, så.....vil sluttresultatet, når støvet har lagt seg gå inn i historien som et perfekt legalt kupperi på ryktebørsen - uten kritikkverdige følger for KOA og tilretteleggerne - smartness rammevilkår :) , og svært så utbytterikt i ettertid for de aktive investorene som evnet å se og hensynta muligheten.
Anvendes nedsettelsen så blir det utbytterikt på sikt uansett, kursen her og nå avspeiler anvendelse.
-----
Styret foreslår en kapitalnedsettelse på inntil NOK 179 196 404,80 ved reduksjon av pålydende per aksje fra NOK 0,50 ned til mellom NOK 0,49 og NOK 0,10, for å legge til rette for fleksibilitet ved fastsettelsen av den Rettede Emisjonens Tegningskurs, Reparasjonens Tegningskurs og Konverteringskursen. Eksakt pålydende beløp per aksje, og dermed den eksakte størrelsen på Kapitalnedsettelsen, vil tilsvare den laveste av den Rettede Emisjonens Tegningskurs og Konverteringskursen og bli fastsatt av Styret i forbindelse med den Rettede Emisjonen og det Konvertible Obligasjonslånet. Det foreslåtte vedtaket om Kapitalnedsettelsen vil spesifiseres av Styret i forkant av EGF for å inkludere den eksakte størrelsen på Kapitalnedsettelsen og tilsvarende nytt pålydende per aksje innenfor forannevnte intervaller, og vil publiseres gjennom børsmelding i forkant EGF. Kapitalnedsettelsen vil gjennomføres samtidig med registreringen av kapitalforhøyelsen knyttet til den Rettede Emisjonen i Foretaksregisteret i tråd med allmennaksjeloven $ 12- 5 (2). Hvis den Rettede Emisjonens Tegningskurs og Konverteringskursen fastsettes til samme eller høyere kurs enn nåværende pålydende på NOK 0,50, kan Styret trekke forslaget om Kapitalnedsettelsen. De Rettede Emisjonsaksjene og Reparasjonsemisjonsaksjene vil følgelig utstedes med den relevante nye pålydende per aksje med mindre Styret har trukket Kapitalnedsettelsen.
Redigert 22.04.2020 kl 10:29 Du må logge inn for å svare
InnerTier
22.04.2020 kl 14:46 5991

KOA starter forsiktig opp igjen i Norge i disse dager.
I Kina går det som normalt, og i morgen får vi høre hvordan det står til i de øvrige landene.

Invitation to Kongsberg Automotive's Q1 2020 Earnings Call
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Kongsberg Automotive ASA will release its first quarter 2020 results on Thursday April 23th 2020 at 07:30 am CET.
The company will host an earnings conference call for investors, analysts and media at 09:00 CET, on April 23th, which will include a review of the Q1 2020 presentation led by CEO Henning Jensen and CFO Norbert Loers. After the review, listeners have the opportunity to ask questions to the presenters.
The Q1 earnings call will be available via web and audio, and to access the Earnings Call please choose one of the options below.
Link to the Audio Webcast:
https://globalmeet.webcasts.com/starthere.jsp?ei=1284867&tp_key=4f61a043ef

Audio access only (apply confirmation code 1749580):
Location
Phone Number
Austria , Vienna
+43 (0)1 928 1466
Canada , Toronto
+1 647 484 0478
China
400 120 8590
Denmark , Copenhagen
+45 35 15 81 21
Germany , Frankfurt
+49 (0)69 2222 2018
Germany , Munich
+49 (0)89 2030 35526
India, Delhi
+91 (0)11 712 79010
Ireland , Dublin
+353 (0)1 2465621
Japan , Tokyo
+81 (0)3 4563 0405
Mexico , Mexico City
+52 55 4164 4815
Netherlands , Amsterdam
+31 (0)20 703 8261
Norway , Oslo
+47 2350 0296
Poland , Warsaw
+48 22 295 3890
Russian Federation , Moscow
+7 495 646 9190
Singapore , Singapore
+65 6320 9075
Slovakia , Bratislava
+421 (0)2 5011 2162
Spain , Madrid
+34 91 419 2514
Switzerland , Geneva
+41 (0)22 567 5750
Switzerland , Zurich
+41 (0)44 580 1022
United Kingdom , Local
+44 (0)330 336 9411
United States , Los Angeles
+1 323-994-2093

Dette vet vi om Q1:

April 15:
Omsetningsfall for Kongsberg Automotive
I første kvartal 2020 falt omsetningen til Kongsberg Automotive med 15 prosent på årsbasis til 262 millioner euro.
Det fremgår av en investorpresentasjon fra selskapet offentliggjort tirsdag ettermiddag.
På fjerdekvartalsfremleggelsen guidet selskapet om en omsetning i førstekvartal i intervallet 275-280 millioner euro, inkludert en negativ estimert effekt av koronaviruset med 5-8 millioner euro.
Justert EBIT falt med nesten 75 prosent og var om lag 8 millioner euro i første kvartal 2020, opplyses det i investorpresentasjonen.
Til tross for det svake kvartalet så har selskapet hatt en sterk økning i antall nye kontrakter på om lag 100 millioner euro annualisert, noe som er høyere nivåer enn tidligere år. Men selskapet skriver at de så å si ikke så noen økning i antall nye kontrakter i mars måned.
Selskapet peker på at den sterke veksten i antall nye kontrakter bør sikre en sterkere topplinjevekst enn bilindustrien for øvrig.
I investorpresentasjonen peker selskapet på betydelig usikkerhet i tiden fremover og det er utarbeidet tre ulike scenarioer for 2020 og 2021 basert på hvor alvorlig konsekvensene av koronaviruset vil bli for selskapet. Alle tre senarioer krever betydelig tilførsel av ytterligere likviditet.
labud
22.04.2020 kl 14:47 5986

Det ser ut som vi venter på noe melding fra selskapet
InnerTier
22.04.2020 kl 16:00 5867

Ikke feil å ta inn under KR 1
Håper slutthandelen er jamfør med åpningen.
-----
New?:
Register & Complete for webcasts Thursday April 23th 2020 at 07:30 am CET:
NY TID: 09:00
https://globalmeet.webcasts.com/starthere.jsp?ei=1284867&tp_key=4f61a043ef
Redigert 23.04.2020 kl 07:52 Du må logge inn for å svare
InnerTier
23.04.2020 kl 07:51 5466

Som forventet og tidligere guidet av KOA.

KOA forventes å få statlig korona kompensasjon.
Korona fallet har bidratt kraftig til kursnedgangen.
Så sent som i januar ble aksjen omsatt for 6,25 kroner.

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2020/04/23/7520051/fortsatt-fall-for-kongsberg-automotive

Fortsatt fall for Kongsberg Automotive
Kongsberg Automotive rapporterer om et inntektsbortfall på 44 millioner euro i første kvartal. Og selskapet tror det blir tøffere.

MÅ HENTE PENGER: Konsernsjef Henning Jensen i Kongsberg Automotive (t.v.). Her fra tiden da han jobbet for Christen Sveaas (i forgrunnen) i Kistefos.
Foto: Iván Kverme
Industri

Kongsberg Automotive rapporterer sine kvartalstall kun få uker etter at selskapet i begynnelsen av april varslet at det er i et akutt pengebehov.
«Vi ser et behov for mellom 90 og 150 millioner euro som en direkte konsekvens av coronaviruset,» uttalte da konsernsjef Henning E. Jensen til Finansavisen.
Emisjonen vil skje gjennom at det hentes rundt 100 millioner euro, eller 1,1 milliard kroner med dagens valutakurs. Ifølge Jensen er planen å utstede en blanding av konvertible obligasjoner og aksjer.
I begynnelsen av 2018 ble Kongsberg Automotive-aksjen omsatt for drøyt 11 kroner. Sluttkurs onsdag endte på 0,91 kroner, og coronafallet har bidratt kraftig til kursnedgangen. Så sent som i januar ble aksjen omsatt for 6,25 kroner.

Blir verre
Inntektsbortfallet i første kvartal skyldes hovedsaklig at bilfabrikanter i Europa, Kina og Nord-Amerika har stengt ned sine fabrikker. Mens kinesiske og sørkoreanske fabrikker stoppet produksjonen i februar, stengte «resten av verden» sine fabrikker i mars.
I kvartalsrapporten noteres det at dette hadde stor innvirkning på resultatet i årets første kvartal, og at selskapet venter at dette fortsetter utover våren.

Kongsberg Automotive
(Mill. euro)
1. kv./20
1. kv./19
Driftsinntekter
262,1
306,5
Driftsresultat
19,4
32,1
Resultat før skatt
-10,0
19,1
Resultat etter skatt
-12,1
13,8

Kongsberg Automotive
Norsk bildelsprodusent med hovedkontor i Sveits.
Konsernsjef er Henning Jensen, som tiltrådte juni 2016.
Grunnlagt i 1987 etter at ansatte ved tidligere Kongsberg Våpenfabrikk kjøpte opp og videreførte bildelproduksjonen.
Redigert 23.04.2020 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
InnerTier
23.04.2020 kl 08:20 5381

The Q1 earnings call will be available via web and audio, and to access the Earnings Call please choose the options below.
Link to the Audio Webcast:
https://globalmeet.webcasts.com/starthere.jsp?ei=1284867&tp_key=4f61a043ef

Q1 2020 Earnings Call
Thu, Apr 23, 2020 9:00 AM CEST
InnerTier
23.04.2020 kl 08:50 5275

BRIEF-Kongsberg Automotive Q1 Adjusted EBIT Falls To EUR 7.8 Mln
Innkommet 23.04.2020 07:37
April 23 (Reuters) - Kongsberg Automotive ASA :
* KONGSBERG AUTOMOTIVE REPORTS Q1 2020 RESULTS
* REVENUE SHORTFALL TO GUIDANCE OF MEUR 278 FOR Q1 2020 WAS
PRIMARILY DRIVEN BY CORONA VIRUS RELATED NORTH AMERICAN AND
EUROPEAN REVENUE DECLINES
* Q1 REVENUES DECLINED BY MEUR 45 (-15 %) YOY TO MEUR 262
* REVENUES IN CHINA, SOUTH KOREA, OFF HIGHWAY, INDUSTRIAL
AND
AFTERMARKET WERE DOWN BY AROUND 5% YOY
* OEM AUTOMOTIVE REVENUES OUTSIDE OF CHINA AND SOUTH KOREA
DECLINED BY AROUND 18% YOY
* Q1 ADJUSTED. EBIT AMOUNTED TO MEUR 7.8 WHICH WAS MEUR 13.7
LOWER
THAN IN Q1 2019
* AS EXPECTED, DUE TO CORONA VIRUS EFFECTS, OUR ADJUSTED
GEARING
RATIO (NIBD/ADJUSTED. EBITDA) DETERIORATED; FROM 3.0X IN Q1-19
TO 3.5X

Source text for Eikon:
Further company coverage:

(Gdansk Newsroom)
((gdansk.newsroom@thomsonreuters.com; +48 58 778 51 10;))

© Thomson Reuters. Click for restrictions
----
KOA: RESULTAT FØR SKATT EUR -10M I 1.KV 2020 (19,1)
Oslo (TDN Direkt): Kongsberg Automotive fikk et resultat før skatt på -10,0 millioner euro i første kvartal 2020, mot 19,1 millioner euro i same periode året før, ifølge selskapets kvartalsrapport.
Ebitda var 19,4 millioner euro i kvartalet (32,1), mens justert driftsresultat ble 7,8 millioner euro (21,5), av en omsetning på 262 millioner euro (306).
Selskapet sendte ut resultatvarsel 15. april.
NS, finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70