Børsene stiger verden over og uten en positiv nyhet. Hvorfor?

Bøggi
14.04.2020 kl 20:54 5225

Olja kollapser, viruset er på topp og dårlige utsikter for verdensøkonomien. Hvor er logikken? Amerikanske børsene er jo snart oppe i A.T.H. igjen.
Tror at vi snart får et børsfall som vi neppe har sett tidligere.
Redigert 20.01.2021 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
WillyNickers
14.04.2020 kl 21:07 5183

Det er ikke lett å være uenig med deg.
Slettet bruker
14.04.2020 kl 21:08 5169

Straks er influensaen over. Er vel påtide å pelle seg tilbake til jobben.
pipelort
14.04.2020 kl 21:10 5145

Rekordlave renter verden over og enorme stimulipakker! "There is no alternative". Det er en midlertidig (stor) hump i veien!
suspekt
14.04.2020 kl 21:22 5038

Mistet toget Bøggi??? Vil du vente 4-6 mnder med å kjøpe?? Da må du mest sansynlig betale en god del mer for aksjene du skal ha. Ingen rente i bankene!! kan like godt kjøpe aksjer nå og være inne når oppturen kommer til høsten, slik tenker mange. Børsen er priset på fremtiden, og da er det viktig å komme seg inn nå!!!
omans
14.04.2020 kl 21:25 5007

Det har gått fra ekstremt dårlige utsikter, til mindre bra utsikter.
Det er jo en fremgang, og børsen priser inn den fremgangen.
braastad-xo
14.04.2020 kl 21:26 4985

Med de enorme stimuli pakkene som sentralbankene har lovet og den lave renta er det som nevnt over, ingen andre/bedre steder å plassere pengene enn i aksjemarkedet. At Q1 og Q2 vil bli svake for de fleste selskaper er allerede priset inn i aksjekursene.

Så skal man heller ikke lukke øynene for at det nå er algoritmer og trading roboter som styrer pengestrømmene inn/ut i markedet og disse kan lett programmeres slik at de fundamentale parametrene blir satt til side og overkjørt av trading algoritmer.

At markedet kan svinge litt vil vi nok kunne se, men hovedtrenden vil være at aksjemarkedet skal opp.
Bøggi
14.04.2020 kl 21:33 4920

Nei har ikke mistet noe tog. Det viser seg jo at mange tenker som deg, men jeg tror at vi får et nytt kraftig børsfall grunnet den raske oppgangen uten at vi ser noe lys i tunnelen enda. Det er alltid farlig når oppgangen kommer for raskt.
Slettet bruker
14.04.2020 kl 21:34 4902

Virker som om Spetalen synes det er bedre med penger på bok en på børs om dagen. Men han har tatt feil før han...
Bøggi
14.04.2020 kl 21:41 4848

Det er akkurat hva jeg også mener.
Thin Lizzy
14.04.2020 kl 21:45 4810

Følger deg forsåvidt når det gjelder logikken, men synes det du skriver om algoritmene er spesielt interessant. Paradokset er nemlig at innlegget ditt fortsatt kan ha samme gyldighet etter at børsene eventuelt har falt 20%, 30%, 40% eller mer for den saks skyld. Hver sin smak, men for meg personlig er det helt uaktuelt å gå inn i dette markedet, men har ingen problemer når det gjelder å unne alle som er med på toget suksessen som eventuelt måtte vente på reisen.
Redigert 14.04.2020 kl 21:50 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
14.04.2020 kl 22:13 4705

Logikken får andre svare på, noe en del forsåvidt forsøker å gjøre ser jeg. Selv skal jeg bare bivåne det hele, til sistemann slukker lyset og det er på tide å kjøpe. FED og resten av sentralbankene øker balansen noe helt vanvittig. Jeg har ikke sett noe til de pengene, men noen har garantert det. Og hva er poenget med å øke balansen hos sentralbankene hvis de ikke var ment for markedene?

Extend and pretend - What could possibly go wrong?
investorAR
14.04.2020 kl 22:25 4632

Når man ser at det cruise skip industrien som leder an rally på S&P500 i situasjonen som er nå forteller vel litt om hvor stor disconnect det er med den reelle verden.
Slettet bruker
14.04.2020 kl 22:35 4569

Som kjent vinnere «kjøttvekta» alltid - og denne gangen er det dessverre ned vi snakker om. US børsene er nå fullstendig løsrevet fra virkeligheten og trekker som vanlig Oslo Børs med seg (de har alltid vært som siamesiske tvillinger) og nå er det algoritmene på US børsene som styrer oss - (algoritmer betyr «oppskrift» så ikke så veldig sexy egentlig) som styrer 90% av handelen på US børsene og som er programmert til å følge trenden uansett hva som skjer..(det kan jo bli morsomt og selvforsterkende opp og ned...) Så nå har maskinene tatt over - maskiner som er programmert til å følge trend okke som...som er helt løsrevet fra virkeligheten, som ikke ser at 4 milliarder mennesker sitter hjemme og ikke forbruker noe særlig og ihvertfall ikke klær, biler, ferier, flyturer og at de fleste bedrifter i verden sliter og kommer til å levere ekstremt svake 1,2 og 3 og mulig 4q resultater - så flott. Dette er et interessant eksperiment - men regningen kan vi nok ikke løpe fra og noen har allerede beregnet den til 90 000 milliarder NOK for 2020....Dønn ærlig - det er ekstremt usmakelig å sitte og se på at US børsene fortsetter opp dag for dag med stor styrke mens verden forøvrig sliter med en krise vi aldri har sett maken til! Velkommen til den digitaliserte fantastiske verden!
børst
14.04.2020 kl 23:56 4366

Børsene stiger fordi sentralbankene har skapt en situasjon der det ikke finnes andre steder å plassere penger uten å tape. Og signalene som gis er at de er villige til å bruke ubegrenset likviditet for å støtte aksjemarkedene og obligasjonsmarkedene. Rentene skal holdes nær null, aksjeverdiene skal holdes så høye som mulig, og prisen på edle metaller skal holdes nede..
Potlaskatt
15.04.2020 kl 00:09 4322

Det er jo heilt vilt dette. Jeg selv sitter med mye cash etter salg dahen etter det store fallet startet. Jeg sitter nå itenfor med en bismak. Jeg har gått glipp av oppgang på 20-30% på indeksene men alikavel har jeg ikke dårlig følelse at jeg har gått glipp av noe. Fallet må da vel bare komme. Kan ikke skjønne noe annet. S&P skal vel ned til 2000 poeng mens oslo børs skal ned under 600 poeng. Men jeg begynner å få dårlig følelse når jeg ikke er inne lenger. Ble dette gjort også under finanskrisen? Vi var vel ikke oppe samme høyder igjen før det var gått 3år. Nå er vi snart oppe igjen på 1 måned.
tuja
15.04.2020 kl 00:12 4298

Spot on. Helt utrolig at børsene ligger på okt 2019 nivå etter den lengste rekke med oppgangstid i børsens historie, og ikke tar innover seg at denne pandemien blir den dypeste resesjon siden depresjonen på 1930 tallet. Det blir smalhans og konkurser i hopetall før dette normaliserer seg. Venter bare på THE BIG BANG, for dette er ikke holdbart i lengden. Noen kjøper alltids på topp. Blåmandagen nærmer seg.
Redigert 15.04.2020 kl 00:13 Du må logge inn for å svare
dalglish
15.04.2020 kl 00:19 4270

Oppgangen starter alltid før de fleste tror. China er over det verste, i Spania åpner noen fabrikker igjen, Danmark slipper mer opp, USA vil neppe vente lenge. De fleste land finner ut at man bare må håndtere Corona som best man kan i stedet for å ta kollektivt økonomisk selvmord..
Thin Lizzy
15.04.2020 kl 00:51 4203

Høres besnærende ut, men er det ikke en 'liten' hake eller to forbundet med en slik strategi, mon tro.

1. Uten ganske ekstreme tiltak, har jo erfaring for lengst vist oss klart og tydelig at koronaviruset er ekstremt smittsomt. Mange flere vil dermed bli smittet og vi får nye bølger. Dette leder oss til:

2. Når kapasiteten på intensivbehandling sprenges, har erfaring for lengst vist oss klart og tydelig at hvem som helst kan stå i fare for å dø av dette viruset. Ja, også menesker uten underliggende sykdommer < 65, ja også enda mye yngre mennesker enn det uten underliggende sykdommer.

Klart dette rammer økonomien. Klart ingen ønsker denne situasjonen, men den er der så kollektivt selvmord, bokstavelig talt, i form av en slags makaber russisk rulett, er definitivt ikke 'løsningen' vi bør velge, tenker jeg. Er vel også ganske usannsynlig at vekst og økonomisk fremgang overhodet er mulig under slike forhold. Husk også at det er veldig mye vi ennå ikke vet om dette viruset. Angående immunitet eller ei, senskader (mulige skader på hjerte, lever er f.eks. nevnt i dag).
Redigert 15.04.2020 kl 01:13 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
15.04.2020 kl 01:11 4152

De som sitter med veldig store posisjoner priser seg nok lykkelig over at sentralbankene hjelper til med muligheten til å jekke seg ned noen hakk. Ellers leser jeg i kveld at Rabobank sier ting som: "carved central planning into the bedrock of the US financial system" og når verdens største investeringsforvalter med 7000 milliarder dollar, BlackRock sin asset manager som skal handle i markedene på vegne av FED/Treasury, sier ting som at de skal holde "significant cash cushion" og "will follow the Fed and other DM central banks by purchasing what they’re purchasing, and assets that rhyme with those", da er det jo ganske opplagt at indeksene skal et stykke opp.

Men spørsmålet er selvfølgelig; hvor langt opp?

Alle skjønner jo at det her kommer til å krakke så tungt som aldri tidligere når det først skjer. En trenger ikke Alan Geenspan for å konstatere at vi har med irrational exuberance å gjøre, som egentlig er et ekko av John Maynard Keynes: -“The market can stay irrational longer than you can stay solvent.”

Lærdommen av det begge disse to forsøkte å formidle er at riktig timing er ufattelig vanskelig når man har med irrasjonelle forhold å gjøre, som om det ikke er vanskelig nok under mer normale forhold. Og hvis ikke dette gir kognitiv dissonans (som virker å være forretningsmodellen til det som skal være "last resort"), da har man enten litt for stor tro på egne egenskaper enn hva som sunt er for en, eller så, ja, jeg vet ikke om det er noen vits å si så mye mer om den saken.

Det kan fortsatt ta lang tid før den virkelige smellen kommer, men det er ikke verdt å la seg bruke av skruppelløse folk som egentlig fortjener å sitte bak lås og slå. Det hadde vært kult om de små tok rotta på de store og bare trakk seg ut med noe krutt igjen. Dessverre er det ingen grunn til å drømme om slikt. Vi vet hvordan dette ender. Agnet er ikke til å motstå for de fleste.
Redigert 15.04.2020 kl 01:27 Du må logge inn for å svare
Bøggi
15.04.2020 kl 01:15 4139

Tror det kan være farlig og prøve og overkjøre pandemien og starte opp for tidlig. Det kan ta måneder og år og rette opp skadene som som er påført landene allerede. Det kommer også til og komme en rekke både små og store konkurser i løpet av det neste halve året.
Er glad for å se at der er andre som har samme synet på dette som meg. Mange gode innlegg.
deltaker
15.04.2020 kl 01:21 4128

Mye fornuftig skrevet i tråden. For tiden drives denne oppgangen av massiv, gratis likviditet pumpet inn i markedet, algoritmer og noen få selskaper som leder an - bl.a. Amazon og Netflix som begge trades til en P/E på 100. Drives altså av at pengene må plasseres, og at obligasjoner er blitt for dyrt og med negativ avkastning. I tillegg bruker Trump dette aktivt, fordi børsen brukes som et termometer på at økonomien liksom går bra. Selvsagt holder det ikke. Vi går tidenes verste resesjon i møte. Vent til 2. kvartaltallene kommer inn. Selv med massiv pynting-av-grisen som vi må forente, kommer det til å bli så forferdelig at Wall Street aldri har sett maken. Poenget er at likviditet kan drive markedet opp, men kan ikke øke den underliggende lønnsomheten i selskapene. Så når disse resultatene kommer, vil vi se en bølge 2, som blir dypere enn første. Dette er bare et relief-rally. De som vil lede an i nedgangen blir finanssektoren, som vil gå på massive tap etterhvert som konkursene kommer. Da hjelper det ikke med likviditetslån, men kapital som kan styrke balansen. Det eneste som vil kunne redde dette markedet, er om FED begynner å kjøpe aksjer også, noe jeg ikke utelukker vil skje om noen måneder.
Thin Lizzy
15.04.2020 kl 01:28 4108

Det er dramatisk. Med en gjenstridig joker. En følelse jeg ikke kan fri meg fra, er nemlig følelsen av at noen i dette spillet har undervurdert effekten av koronaviruset på økonomi og samfunn noe ekstremt. Helt sinnsykt er det iallefall uansett vinkling så spennende å følge med. Inntil videre tar jeg det nå nærmest for gitt at børsen skal opp uansett når en ny dag gryr. Fra tilskuerplass.
Redigert 15.04.2020 kl 01:38 Du må logge inn for å svare
Zorin
15.04.2020 kl 02:59 4037

Veldig enkelt forklart kan man si at der barna tror på julenissen så tror finansfolket på Trump. Som med nissen så er Trump en ønskedrøm og illusjon men mens trua på nissen er en hvit løgn til barna er trumps løgner til skade for verden. Selv om voksne barn etterhvert blir sikrere på at nissen ikke finns så tør de ikke gamble presangene sine på det. For økonomene sin del så overser de løgnene rett og slett fordi de håper det vil bringe opp aksjekursene. Selv om altså realitetene sier at alt går til helvette.
omans
15.04.2020 kl 07:40 3785

Det årelange bullmarkedet siden finanskrisen er det "mest hatede" i historien, på vei opp har mang en "guru" og "markedsobservatører" prøvd å spå toppen, uten hell.

Så kommer en sort svane, en utenforliggende årsak, som ikke har med styrt økonomisk politikk å gjøre. En pandemi, som "guru'ene" tar til inntekt for at toppen er inne.
Man fikk ett brått fall fra ath, både USA og i Norge. Myndigheter tvinger samfunnet til styrt midlertidig stopp i arbeidsplasser, på tross av at behovet er der, ressurser er der, kompetanse etc. Befolkningsveksten på jorda er ca 150 personer i minuttet, på tross av at noen desv dør av viruset. De fleste dør imidlertid av andre ting.

Når rekylen opp fra det meget brå fallet vedvarer, virker dette også som meget hatet oppgang. Folk leser nyheter og er for redde til å ta plass i båten, i tillegg setter børs nedgang en kraftig støkk i de fleste som tenker at nei børs, aldri mer. Kjøpe aksjer, hvertfall ikke. Redde stumpene. Når slike tanker kommer, bunnen ofte er nær, og mange er igjen kategorien missing out.

Kan godt hende tilbakefall, men psykologien er sterk. I tillegg som det sies, hvor skal pengene ta veien, når renta er 0? Det er nok risiko kapital der ute.
Sølvrev1
15.04.2020 kl 08:15 3683

Det årelange bullmarkedet siden finanskrisen er det "mest hatede" i historien, fordi det er basert på flaks at det fortsatt holdes oppe, og fordi fundamentale underliggende faktorer som svindel på høylys dag har fått for sterkt grep på finans.

Vi er enige i at koronaen både er en sort svane og en utenforliggende årsak, men "styrt økonomisk politikk" vil svært mange av oss helst ha minst mulig med å gjøre. Det begynner å minne mistenkelig om Lenins 5-årsplaner, men hva vet jeg, observerer nå at samfunnsmodellen til Kina blir roset opp i skyene her hjemme, ikke minst av NRK, så det er mulig vi burde blitt kommunister hele gjengen først som sist.

Det er ikke pandemien alene som får mange (meg inkludert) til å anta at dette vil merkes både i aksjemarkedet og ellers i samfunnet, men det allerede vaklevoren gigantiske gjeldsberget der ute som verken kan betales tilbake eller det er verdier bak som sikring. Pandemien er kun en utløsende årsak. En katalysator om du vil.

Hvorvidt myndighetene gjorde det rette ved å tvinge samfunnet inn i en lockdown er jeg ikke like sikker på. Kanskje er vi for tidlig ute med negativ ymting om svensken Tegnell? For vi er enige i at det meste du trekker frem for å kunne ha en sunn og god økonomi gående er tilstede, hadde det ikke vært for - etter min mening - for mye uærlighet innbakt i systemet.

Gir deg kred for å ta opp befolkningsveksten, men den passer kanskje ikke helt inn i diskusjonen akkurat nå. Men hvis det er en slags kost/nytte-rasjonalisering som ligger bak er vi ikke så helt uenige skjønner du.

Men "rekylen opp fra det meget brå fallet" vedvarer jo ikke fordi vi tar en støyt, rydder opp i det som førte til at det gikk galt og starter med blanke ark igjen. Det er derfor dette er en så hatet oppgang, fordi den er basert på løgn og bedrag. Et resultat av sentralplanlegging og hvis det ikke stanser snart, handler ikke dette om millioner og billioner, men billiarder og trilliarder med økt balanse hos sentralbankene, for hva? For at poengene på indeksene skal gå opp og at du skal få en følelse av å bli rikere?

Produserer verden mer kvalitet enn før, eller begynner en del ting i samfunnet å ligne på det kommunistene holdt på med? Der kjørte det tog uten mål og mening landet rundt fordi ett av incentivene var antall kilometer. I natt hørte jeg at det samme skal gjelde fly i USA for at de skal få "redningspakken". Så nå er planene til Lenin helt fine å ha med å gjøre?

Flere og flere leser nyheter og vil ikke ta plass i båten, derfor må staten og sentralbanken hjelpe til. Men hvem hjelper de egentlig. I følge deg er det deg selv de hjelper. Men se, jeg tror ikke noe på det. Jeg tror du blir lurt trill rundt min gode omans, og at du ikke ønsker å innse det, for som du sier; "psykologien er sterk".

Kan godt hende sånne som meg misser ut, men jeg har satset litt annerledes og ønsker ikke å delta akkurat nå. Og jeg gir deg 100 prosent rett i et av dine siste spørsmål om hvor pengene skal ta veien når renta er i null. Det er det som er hele kluet, vi vet at de megalomane mengdene nytastede bankkontopenger skal inn i markedene, og at resten er hokus pokus!
Redigert 15.04.2020 kl 10:28 Du må logge inn for å svare
omans
15.04.2020 kl 20:24 3419

Om man lurer på når man skal kjøpe aksjer, når de er høye eller lave, bør man ta en runde på det.
Så lenge man har long horisont på noe, kjøper på historisk lave, og gjør hjemmeleksa på selskapet ( er emisjon unødvendig, er ledelsen topp, utbytte, ikke nevneverdig berørt av krise etc )
Så kan man evt tåle svingninger, det er ikke farlig. På sikt er det inntjening år over år som teller.

Om man skal kjøpe noe nå pga at q1 og q2 blir så bra, tenker man ikke smart.
Jeg har kjøpt både akerbp på 30 tall og nel på 2 tall, kit på 2-3 tall etc...
Krisetider gir kjøpsmuligheter om man ser igjennom...få klarer spå om fremtiden, ut over et halvt år, noen ganger flax for noen... eksempel...morgan stanley spådde oljepris på 30 doll ut året når den første oljekrisa satte inn og pris lå der. Men det varte ikke lenge. Tidligere hørte man sell any rally fra de ifm en korreksjon...men det ble feil igjen, da ath kom litt lenger fremme.

Nå vil antakelig et nytt bullmarked som spinnes ut av dette få , få lengre varighet igjen, når den tid kommer, pga return to ground zero ifm dette. Bullmarkedet var i noens øyne på overtid, men Trump som er børsmann skulle jo vinne valget på god økonomisk styring og oppgangstider.
Paradoksalt kan det spinnes frem et nytt årelangt bullmarked fra dette, som etter finanskrisa i 2008-2009.
Thin Lizzy
15.04.2020 kl 21:03 3348

Min motivasjon for å skrive på forumet de siste ukene, er primært at jeg tror verdens små og store pengetrillere tar feil når man opphøyer seg selv til orakler og bare avfeier og skyver de helsefagliges betraktninger til siden når det gjelder å spå om den videre utvikling av koronapandemien og konsekvensene for samfunn og økonomi. Kan ikke bry meg mindre om oraklene måtte tape penger på dette, men frykter at uskyldige rammes av at de uten kompetanse tar skjebnesvangre avgjørelser som selvsagt bør overlates til dem som innehar den helsefaglige kompetansen når det gjelder den katastrofen som nå rammer en hel verden. Tar jeg feil, er egentlig ingenting bedre, for vil være ensbetydende med at katastrofen blir mindre enn jeg frykter. At jeg isåfall stod igjen på perrongen da toget gikk som det heter, betyr ingenting. Oppmoder bare dere som eventuelt kan feste og feire på toget om å holde minst 2 meters avstand og ikke slurve med håndhygienen. Hadde jeg vært med, ville jeg nok uansett også brukt munnbind. En time igjen på børsene i USA. Kanskje spurtes det inn til grønt også i dag slik at festen kan fortsette? The show must go on eller er det kanskje faktisk over allerede, for a long, long time...


The United States reported 2,364 deaths on Tuesday, far above the previous daily high of 2,069 recorded on April 10, according to a Reuters tally. U.S. deaths on Wednesday stood at 29,751, up 1,305, with many states yet to report. Cases topped 615,000 in the United States and 2 million globally.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-usa-casualties/u-s-coronavirus-deaths-approach-30000-reuters-tally-idUSKCN21X2XA
Redigert 15.04.2020 kl 21:42 Du må logge inn for å svare
omans
15.04.2020 kl 21:57 3236

1. Din motivasjon for å skrive på forumet er først og fremst skadefryd
2. Det andre er at du mener i en slags forutinntatthet at folk som investerer og er på børs er "opphøyde på seg selv", siden man ikke skriver side opp og side ned om hvor farlig viruset er, og hvor mange som dør av det.
3. Du har dermed en fryd, pga at risikokapital er satt "to work", slik at et økonomisk system skal kunne fungere, og at noen har tapt, det er din fryd.
4 . Jeg antar du sikter til at Trump o.l. "tok lett" på viruset, slik at de nå har kommet i en situasjon med mange dødsfall, og han tenkte kun på økonomi. Dette er litt avsporing mtp om aksjer er dyre eller billige i tiden,
5. videre er det kun avsporinger, og mener noen kan feste og feire på et tog, vaske hender, jeg blir kvalm egentlig.
6. Lykke til videre, på egne tråder, og telling av dødsfall.

ed: ikveld stiger Amazon 13% og ny ATH over 2300.
Tenker noen ikke liker dette, det hates av folk som fordyper seg i virus-dødsfall.
Redigert 15.04.2020 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
15.04.2020 kl 22:44 3121

Jeg tar dine synspunkter til etterretning, men ønsker overhodet ikke å diskutere meg selv med deg, men for å gjøre et lite unntak og bruke verktøy fra din begrepsverden er det kvalmende å lese at du påstår at min motivasjon er skadefryd. Er vel muligens det ekleste jeg har lest her, men ok, nok om det og vekk fra mannen (deg og meg) og tilbake til ballen. Når det gjelder den har jeg forsåvidt sagt det jeg har å si akkurat nå, men for å gjøre det enda tydeligere: Selvsagt er de økonomiske konsekvensene av dette overhodet ikke gunstige og de skaper og vil fortsette å skape ekstremt store problemer, men i motsetning til deg og flere andre skribenter her på forumet, mener jeg faktisk at koronaviruspandemien utgjør en meget alvorlig trussel mot hele menneskeheten. Vi har vel allerede sett mer enn nok av hva som skjer når denne smitten kommer ut av kontroll, har vi ikke? Hva vet vi videre om immunitet og eventuelle senskader (hjerte, nyrer, lever nevnes nå)? Veldig lite foreløpig. Det er derfor jeg mener veldig sterkt at 'alt' primært inntil videre må dreie seg om smittebegrensning. At dette må være førsteprioritet. Så sånn er det. Du er tydeligvis veldig uenig. Selvsagt helt greit, men du får bare tåle at jeg har meninger. At du føler avsky, får være helt opp til deg. Nei, jeg angriper ikke dere som investerer nå, men som du kan lese ønsker jeg dere lykke til og gratulerer med eventuell suksess dere måtte få mens jeg står igjen på perrongen. Det med smitteverntiltak på toget var ment som en slags svart humor, men var kanskje upassende og mislykket. At du derimot kommer med Trump, er fulltreff. Det er i den retning jeg siktet. Har bagatellisert pandemien systematisk, ja nærmest latterliggjort og latt være å iverksette noen former for tiltak, for deretter å gå til nedrige angrep i alle retninger, opphøye seg seg selv for måten han har ledet kampen mot pandemien på og som foreløpig siste trekk meldt USA ut av WHO. Det er utrolig å bivåne det som skjer, og det er overhodet ingen tvil om at vanstyret har kostet veldig dyrt.
Redigert 15.04.2020 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
omans
17.04.2020 kl 10:22 2778

Du er antakelig en bra person, men tror du diskuterer kanskje på feil premisser.
Det er et økonomi forum, ikke et helse forum.
Hovedsakelig rundt aksjer og børs.
De tiltakene som allerede er innført i Norge er de mest drastiske inngripen i folks hverdag siden krigen.
For noen er de så alvorlige at noen til og med kanskje vurderer selvmord. (noen har nok allerede gjort det) Endel relasjoner er på bristepunktet, barn og unge får problemer, og noen har det ikke bra hjemme. Mange lider økonomiske tap av dimensjoner. En må stole på at helsemydighetene i Norge gjør jobben sin, så kan man selv konse om det man kan få gjort noe med selv. Et hvert tenkende menneske bør passe seg selv godt nok.

Så er det 3/4 av de som dør, som har usunn livsstil, overvekt og røykere etc.
Men, jeg trenger iallefall ikke lese her om oppdatering av antall døde og smittevern tiltak. Det blir innprentet over alt en ferdes og om man hører på radio, ser tv etc. Trump er ikke alene skyld i at så mange amerikanere dør nå, det er noe i holdningen til den generelle amerikaner også. De måtte jages opp fra stranda, etter at tiltak var iverksatt/innført.
Trump innførte innreise stopp fra Kina tidlig, og satte visepresidenten på saken. Er mye å tenke på som president i USA.

Det er enorme mottiltak som gjøres for å rette opp økonomiene av tiltakspakker/redningspakker.
På en måte må epedemien gå sin gang, på en så redusert måte som mulig at færrest blir smittet og heller ikke dør.
Kan ikke se andre måter å gjøre det på i Norge, det er på grensa til litt hysterisk i endel sammenhenger. (føre var)

Økonomiene må også fungere, eller kollapser hele systemet.
Det går nok bra. Folk må passe seg selv.


Redigert 17.04.2020 kl 10:23 Du må logge inn for å svare