Det norske boligmarkedet i kjølvannet av Koronastormen

InvesTorbjørn
14.04.2020 kl 20:55 35782

Et kinesisk ordtak lyder "måtte du leve i en spennende tid" https://en.wikipedia.org/wiki/May_you_live_in_interesting_times.
Det har kineserne virkelig lykkes med å gi oss.

I en slik global krise er det i overkant navlebeskuende, snevert og kanskje til og med egoistisk å være opptatt av noe så sært og nisjepreget som det norske boligmarkedet. Og når jeg skriver "det norske boligmarkedet", så er jeg klar over at markedet for nye og brukte boliger er forskjellig, og markedene for boliger i Oslo er helt annerledes enn det vi ser i Stavanger eller i Alta. For min del er Oslo det mest interessante, fordi hovedstaden er "lokomotivet" i markedet som helhet. (Med unntak som petroleumskrisen og Stavanger f.eks.). Så langt har boligmarkedet i Oslo klart seg bra, med en liten nedgang i mars. Men hva skjer på sikt når effekten av en nedstengt økonomi begynner å gjøre seg gjeldende?

OBOS-sjefen Siraj mener boligkjøpere må finne seg i mindre boliger (og her er til en forandring ordet "mindre" benyttet i korrekt betydning med henvisning til størrelse, ikke antall): https://www.nettavisen.no/okonomi/obos-sjefen-med-brannfakkel-folk-ma-finne-seg-i-mindre-leiligheter/3423949917.html
Hvordan slår dette ut i etterspørselen etter boliger? Finner kjøperne seg i å bo trangere? Eller velger de heller å bo romsligere mindre sentralt?
Han mener at 100.000 kr per kvadratmeterpris er minimum, dvs. en toroms på 50 kvm koster 5 mill. kr, og en treroms på 70 kvm koster 7 mill. kr. Dette er jo greit gitt at en kan låne hele beløpet til 0 % rente. Begrensningen er således hvor mye kreditt banker kaster etter en. En gjennomsnittslønn i Oslo er kanskje 750.000 kr? Da får en låne litt under fire millioner, så en må ha en million i egenkapital (eller forbrukslån) på toppen av dette.

Jeg ender opp i et spørsmål: hva måtte en betalt for en 70 kvadratmeters treromsleilighet dersom kredittmarkedet forsvant? Eller sagt på en annen måte; hva er VERDIEN - og ikke PRISEN - på en slik leilighet?

Redigert 21.01.2021 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
paneldata
20.04.2020 kl 00:02 5816

Dette var da veldig mørkt, Investorbørn.
De konspirasjonsteoriene er, som konspirasjonsteorier flest, rett og slett helt usannsynlige.

Om påståtte tilfeller i SK av at folk har fått viruset to ganger, så kan det langt på vei forklares av at de har testet så ekstremt mange, og at testene har en god del falske positive utslag. Det betyr at man får mange tilfeller med to positive tester, der en eller begge har gitt feil utslag.

Troverdige eksperter sier immunitet er svært sannsynlig utfall av virussykdommen.

Ellers er jeg enig i at boligmarkedet ikke kan gå bra nå.
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
20.04.2020 kl 08:12 5693

Ayn Rand er ikke akkurat min store stjerne heller og det overrasket meg litt at Maloney tilsynelatende er blitt en fan av henne. Forstår det sånn at han leste Atlas Shrugged når han var 17 år og med alderen blir man (ut fra hva jeg har hørt) ofte sentimental i møte med ungdommen sin. Ser ikke bort fra at ryggmargrefleksen som førte ham inn i metallene og økonomien ble dannet sammen med litteraturen fra da, og en god del av grunnideene til Rand er både edle og appellerende, dog noe mangelfulle.

Men han er en ekte kontrær investor og entreprenør av et foretak som han ivaretar lidenskapen sin gjennom. Ser ut til å ha tjent ham (og skaren som har fulgt ham) bra så langt, men styrken i mannen virker å være at han ikke er ute etter anerkjennelse blant et etablissement, men ønsker å være til nytte. Mike er nok langt mer kompleks enn som så, med politisk overbevisning og alt annet et oppegående menneske er sammensatt med. Humor har han jo også, tildels godt utstyrt med galgenhumor, og det er jo også et godt tegn.

Det jeg føler meg rimelig sikker på er at han i hvert fall ikke er et slesk manipulerende individ som er ute etter kun sin egen fremgang. Jeg tror ham virkelig på at han aller helst ser at flest mulig skjønner hva som er i gjære og evner å beskytte seg så best man kan for å opprettholde så siviliserte tilstander som mulig gjennom et monetært skifte.

Hvor ille den økonomiske tilstanden vil bli får vise seg. Det vil variere fra land til land, område til område og i hvor stor grad man klarer å samarbeide gjennom en vanskelig periode innenfor en begrenset økonomi. Men at det kommer til å bli tøft er jeg ikke i tvil om. Vi vet jo ikke hvor langt vanviddet med pengetrykking ute av kontroll kan nå. Eller hvilke drakoniske virkemidler myndigheter kan finne på å innføre. Det som har skjedd innledningsvis i forhold til korona-pandemien lover i hvert fall ikke godt i så henseende.
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
InvesTorbjørn
20.04.2020 kl 13:53 5567

Stadig oftere snubler jeg over innlegg, artikler og videoer på nettet om "debt jubilee", dvs. sletting av gjeld. Argumentasjonen er at vi har bobler overalt (aksjer, obligasjonsmarkedet, boligmarkedet osv.), og alt skyldes økning i kreditt/gjeld. Oppsummert er fremtiden ett av to mulige scenarier: enten høy inflasjon gjennom "pengetrykking", eller så må gjeld slettes. I sistnevnte tilfelle, lønner det seg å ta opp maksimalt med lån i håp om at gjelden slettes? Og i så fall, hvor putter en de pengene?
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
paneldata
20.04.2020 kl 14:01 5561

Økt inflasjon er en "lightversjon" av gjeldssletting. Faktisk er økt inflasjon en endring av alle kontraktsforpliktelser avtalt i nominelle termer. Ikke bare hva gjelder formue og gjeld, men også lønn og pensjonsforpliktelser. Denne lightversjonen er vel mer sannsynlig enn gjeldssletting i stor skala.
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
FX
20.04.2020 kl 14:24 5531

Hva med Stagflasjon:
Stagflasjon er en periode med stagnasjon i den økonomiske veksten, kombinert med høy (og ofte ukontrollert) inflasjon.Andre symptomer på stagflasjon kan være økende arbeidsledighet eller nedgangstider i økonomien. Begrepet, som brukes mest i moderne makroøkonomi, oppsto på 70-tallet i en periode da flere europeiske land opplevde betydelig inflasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
Nancy Drew
20.04.2020 kl 16:41 5460

Norge både har, og har allerede hatt, inflasjon gjennom devalueringen av krona. Og inflasjonen vil jo fortsette. Men gitt dette, som du sier her (Paneldata), så må man vel da snakke om inflasjon på alt annet enn alt som ikke er backet av gjeld? Med utsikter til fall i BNP, og høy arb.ledighet får man heller ikke noen økning for husholdningene ifht lønn. Altså blir det nedgang i reallønnsvekst. Mao vil vi se høyere priser på importerte varer (som er det meste), stopp i lønnsvekst, og på den måten betales altså gjelda ned ved at ”alle må bidra” til å betale lånene til de som har tatt på seg for mye privat gjeld?

Mht det du sier InvesTorbjørn så kan jeg som Paneldata heller ikke se hvordan dette skulle fungert mht ”debt jubilee”. Kan overhodet ikke noe om det, men bare gitt noe slikt scenario – hvordan skulle det foregått uten vilt opprør? Må i så fall være for bedrifter da? Om for eksempel man snakker om ettergivelse av gjeld for private husholdninger (?) så måtte det jo samtidig blitt gitt lik verdi til de som ikke har privat gjeld. Noe annet vil jo ikke fungere, så dette fremstår for meg i hvert fall som en veldig vanskelig øvelse.
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
InvesTorbjørn
22.04.2020 kl 10:07 5255

Hva er konsekvensen på boligmarkedet i de største norske byene av at:
a) oljeprisen har kollapset, slik at store bedrifter som er knyttet til offshoreindustrien må ta enorme kutt (oppsigelser og/eller lønnskutt)?
b) koronavaksinen kommer først til høsten 2021, kanskje ikke før om mange år (https://www.aftenposten.no/norge/i/2Gx2r4/fersk-fhi-rapport-i-beste-fall-faar-nordmenn-vaksine-hoesten-2021-i-verste-fall-tar-det-mange-aar?)?
c) aksjemarkedene kollapser, slik at de rikeste i samfunnet føler seg fattige, og øker spareraten?
d) Mange får redusert lønnen betydelig (6 x statens grunnbeløp blir det nye taket). For enkelte gir det mer enn en halvering av inntekten. Hva gjør dette med evnen og viljen til å ta opp store boliglån, og i neste rekke: hva gjør dette med boligprisen?
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
Millennial
22.04.2020 kl 12:29 5171

Har du ikke sluttet med våset ditt?

Det vil være store regionale forskjeller, boligmarkedet i Oslo er noe helt annet enn boligmarkedet i Stavanger.

a) det betyr ikke at oljeprisen skal forbi på det nivået den er på i dag i overskuelig fremtid, du må huske på at de fleste land har vært stengt i en periode og etterspørselen etter olje falt derfor kraftig samtidig som oljelagrene ble fylt opp. Men nå fremover vil etterspørselen tilta, nå som flere åpner opp. I tillegg vil oljeprisen påvirkes av hva OPEC og andre aktørene vil foreta seg osv.
Det er jo først og fremst boligmarkedet i Stavanger som vil få merke oljeprisfallet.
b) Britiske forskere: Koronavaksine kan være klar i høst (https://forskning.no/ntb-virus/britiske-forskere-koronavaksine-kan-vaere-klar-i-host/1670464)
c) De fleste husholdninger som eier egen bolig har fått bedre råd etter at Norges Bank har kuttet renten og bankene har fulgt etter, øker forbruker? Er vel også positivt om de rike øker spareraten i bolig.
d) Se pkt. 3 over, vi har har ellers gode velferdsordninger her i Norge. De som eier bolig kan søke om avdragsfritt boliglån. Isolert sett, lavere boliglånsrente = høyere boligpriser. En svekket krone tilsier også høyere pris på byggematerialer, dvs. dyrere å bygge bolig i Norge.

Oslo er noe for seg selv, selv i koronatider er det mange objekter som går langt over prisantydning.
Se eksempler i tråden om salgspriser.
Som under finanskrisen så vil byene og spesielt hovedstadene dra igjen fra andre.
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
Tool
22.04.2020 kl 13:28 5136

Men du, hvis man skal være litt troverdig her. Bør ikke du millennial finne de andre eksemplene der boligene går langt under prisantydning for å lage et balansert bilde, eller passer det kanskje best å tråle nettet etter de få objektene som går over prisantydning for å lage en fiktiv illusjon av markedet? : )
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
paneldata
22.04.2020 kl 14:01 5100

Renta var lav allerede, og hadde vært det i lang tid. Tviler på boligpriser vil bli uendelig høye, selv med 0 rente. Byggeaktivitet, frykt for renteøkning i framtidgen som følge av inflasjon, og ikke minst AVDRAGENE på gjeld vil forhindre at boligprisene drives oppover nå.
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
bj111
22.04.2020 kl 14:05 5094

Så du er av den oppfatning at det ikke finnes noe tak på boligmarkedet i Oslo? Tanken på at det ikke er boligmangel i Oslo har ikke slått deg? Det du skriver i ditt innlegg er egentlig en tro kopi av hva Danmark gjorde i 2007. Det var boligmangel særlig i København. Renten var helt ok. Så kom finanskrisen, renten ble satt ned til negativt terreng, avdragsfrihet ble regelen, nybygg stoppet helt opp fordi omsetningen av boliger stoppet ved at prisene begynte å falle. Var ikke noen ekstra driv der i forhold til å hemme nybygg da dansk krone er bundet mot Euro så materialer ble ikke dyrere. Det stoppet allikevel opp

Gjeldsgraden er ganske lik i begge land, litt høyere i Norge.

Uansett markedet falt i Danmark med over 30% i løpet av 2008 og 09. Det skulle ikke kunne skje der og du mener det ikke er mulig at det skjer her. De rike i Danmark kjøpte selvsagt ikke da markedet falt, ingen med peiling forsøker å fange en fallende kniv. Tvert imot var det endel som solgte bolig nr 2 tidlig for å komme seg ut med gevinst. Det gjorde de lurt i når en i ettertid ser hvordan det gikk. I 2016 var prisene i København på samme nivå som 2007. Store deler av Danmark har fortsatt ikke hentet seg inn og prisene er lavere enn i 2007. Dette var et umulig scenario våren 2007, det skulle ikke kunne skje. Argumentasjonen var identisk med den du setter opp. .

Vel vi får se hva som skjer, jeg er som flere andre her bekymret for den effekten det kan få i økonomien med så stor økning i pengemengden som disse pakkene gir. Disse pengene må hentes inn igjen på et vis når veksten kommer opp ellers blir veksten trolig for sterk og ikke kontrollerbar. Det kan bli en stygg sak med renten for nybakte boligeiere da.
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
landis
22.04.2020 kl 15:35 5028

Håper du har rett om oljeprisen. I alle fall krakilsk behov for cash inn i statskassen nå for tiden, og samtidig mistenkelig stille fra de grønne som på liv og død vil legge ned hele næringen.
De må gjerne harke opp de 3-400.000 grønne arbeidsplassene de hele tiden snakker om, inntil da tror jeg vi må belage oss på kraftige kutt i antall offentlige stillinger fremover....

Håper du har rett i B også. Lov å ha trua i alle fall...

Ang bedre økonomi i husholdningene er det bare løgn dessverre. Prisene på matvarer har skutt i været i det siste og spiser nonchalant opp den litt lavere renten. Samtidig blir det elendige lønnsoppgjør fremover, og sannsynligvis elendig kronekurs og ditto prisstigning på importerte varer... husholdningene kommer definitivt til å få det dårligere økonomisk de neste 2 årene, men mange sparer jo greit på å slippe 4 uker i Syden hvert år...

Avdragsfrihet betyr bare at man betaler rente en kort periode, normalt maks 6mnd. Etter det kommer avdragene enda sterkere tilbake, ettersom lånets løpetid er den samme...
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
paneldata
22.04.2020 kl 15:40 5017

Sant, Landis. Effektene av lavere krone og dårligere lønnsoppgjør vil høyst sannsynlig føre til reduksjon i husholdningenes disponible realinntekt. Dette kommer etter at utviklingen i husholdningenes realinntekt har utviklet seg svakt i flere år allerede.

Se på bilsalget! har falt i 2018 og 2019. Faller videre i år.
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
Nancy Drew
22.04.2020 kl 16:31 4966

Kommentar til Millenial pnkt d, pluss InvesTorbjørn, mht dette med velferdsordningene. Minner om at det er snakk om et sted mellom 60-70 prosent av 6 G, altså for alt under 600K. – minus skatt. Du viser stadig til disse gode velf.orningene i Norge. Akkurat som om det ikke er gode ordninger i andre land. Det er ikke noe dårligere i Danmark, og der har Bj111 redegjort litt under her. Norge er ikke det magiske drømmelandet med så flotte sikkerhetsnett som du lever i, eller har troen om at du gjør. Ja, det er ordninger, som i alle andre land, men det er ikke sånn at de er så gode at det å være arb.ledig er null problem. Selvsagt ikke.

Mht oljekrisen og Oslo. Se tilbake på 2016, så ser man at – jo, krisen vil påvirke Oslo-prisene også.

Et annet moment, som vi antagelig vil se til høsten, er når de 26 ukene med permittering er over for de som ble permittert i April. Det er først da (rundt slutten av september) at man vil se evt også flere konkurser (de bedrifter som ikke kan betale lønn i oppsigelsesperiode), og de reelle oppsigelsene kommer.

Ifht nye lån til bolig/refinans. Jeg tviler på at man som permittert, eller arb-ledig fpr lån til bolig uansett om man har EK. Krav til lån er som alltid fast arbeid.
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
Baltazaris
22.04.2020 kl 17:01 4948

NRK melder om stor økning i søknader om studieplasser til høsten, noe jeg har nevnt før her inne men har da fått påstander om dette ikke skjer så fort.
Som jeg også har nevnt leide jeg ut en 4 roms for noen uker siden til 3 studenter, det var stort rift om denne leiligheten og selv om det er mye til leie (mest rom) så er det også ganske mange som ønsker å leie i Oslo.

Altså foreløpig ingen problem på leiefronten sentralt i hovedstaden.
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
Baltazaris
22.04.2020 kl 17:10 4934

Det vil bli mindre omsetning av boliger da færre får lån, nyboligsalget vil slite og igangsettinger utsatt, om ikke folk flytter fra Oslo pga koronasyndrom så blir det boligmangel her om noen år. Oslo har forunderlig nok en omsetning som normalt for tiden, jeg skjønner ingenting. Tror det blir gode tider for utleiere .
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
Nancy Drew
22.04.2020 kl 17:31 4908

Økning i søknader til studieplasser betyr ikke økning av studenter som rusher til Oslo og trenger studiehybel. Det er snakk om voksne, permitterte, som søker seg til diverse kompetanse-heving. Det går liksom ikke an å bare klone antall 19-20-åringer, så jeg tror nok ikke det vil gi noen effekt sånn som du sikkert håper på som utleier.
Denne ”normale” omsetningen du mener det er - er ikke så overraskende. Det tar lengre tid for effekt i boligmarked enn for andre investerings-plasseringer. Vi er knapt 6 uker inn i krisen. Jeg tror det vil bli dårligere tider for utleiere da alle med air-bnb leiligheter vil forsøke å bli kvitt objektene/leie de mye billigere ut, og derav blir det mer tilbud enn etterspørsel – særlig i Oslo. Dette vil vi se utspille seg i løpet av sommeren nå.

Boligmangel-påstanden orker jeg bare ikke kommentere. Det er bare helt håpløst å tro på. Hvertfall når vi nå får en økonomi der det er snakk om null import av arb.kraft. Det blir bare så useriøst med sånne påstander. Jeg skjønner dere som har utleie-leiligheter håper, men det går vel an å bare forholde seg litt til virkeligheten?
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
Baltazaris
22.04.2020 kl 19:06 4849

Snakk om forholde seg til virkeligheten:) Jeg som utleier hadde ihvertfall stor pågang på den ene leiligheten så får du mene hva du vil. Du får følge litt med på nyheter der de faktisk påpekte at mange unge som hadde tenkt å ta seg et friår i utlandet søkte på studieplasser. De få polakkkene som reiste (får å støtte familien) er nå tilbake.
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
22.04.2020 kl 19:15 4840

Et annet element som kan kastes inn i diskusjonen er det faktum at vi i lang tid har fått økt antall kvm å boltre oss på for oss selv i boliger, om vi eier eller leier. Men nå er det slik at sykluser har en tendens til å snu på ett eller annet tidspunkt. Et slikt tidspunkt kan se ut til å nærme seg, der folk må venne seg til å ha færre kvm å boltre seg på for å klare med utgifter.

Det som kommer til å bli en hard tilbakegang i økonomien har enda ikke slått inn skikkelig. Kommer til å ta år å komme gjennom det vi akkurat har startet på (som er en forlengelse av "Finanskrisen"), og hvordan myndigheter og sentralbanker velger å reagere har vi også fått sterke indikasjoner på. Noe som dessverre varsler at denne krisen kan bli langt verre og vare lengre enn nødvendig er.
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
Millennial
22.04.2020 kl 23:42 4635

Les innlegget jeg svarer på og fortell meg nå, lager jeg ikke et balansert bilde?

Poenget er å vise at bildet i boligmarkedet i Oslo er ikke så svart som noen prøver å tegne her. I snitt så går det meste til +/- prisantydning er min observasjon, i hvert fall tuftet på salgstallene til Krogsveen for denne uka. En annen observasjon er at det ble omsatt ganske mange boliger i Oslo. Er det bønder som skal sikre seg og sine en leilighet i Oslo før boligprisfesten tar av?

Jeg har ikke sett så mange objekter bli solgt til langt under prisantydning, men jeg har sett flere som har gått langt over prisantydning.

Å trolle er det du som er flink til, hvor lenge har du nå sittet på gjerde i håp om lavere boligpriser i Oslo? Er det 90-tallet? Tenkte meg det.
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
Millennial
23.04.2020 kl 00:02 4618

Renta var lav da og boligprisene i Oslo var på vei oppover. Boligprisene i Oslo var og er underpriset målt ift. disp. inntekten, bnp osv. Nå er renta ennå lavere og isolert sett så tilsier det høyere boligpriser. Det finnes nok tak for boligpriser for randsonen til Oslo, f.eks. Ski og omegn, her er vi enige, men ikke for Oslo. Det finnes vel en grunn til at EK-kravet på 40 % omfatter Oslo og ikke Ski.

Kjenner ingen som har frykt for renteøkning, i så fall er det bare å binde renta, noe jeg ikke anbefaler da det er en bet mot banken.
Inflasjon er jo bare tull og ville uansett spist opp lånet.
De som har betalingsproblemer kan søke låne om avdragsfritt lån. Er du fjrstegangsboligkjøper så må du uansett ha et sted å bo, betaler du ikke renter og avdrag så betaler du leie.

Boligprisene i Oslo skal opp, har du en investeringshorisont på 5 år + så er du nok safe.
Å kjøpe seg bolig i Oslo vil etterhvert være mye tøffere enn det har vært hittil.
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
Millennial
23.04.2020 kl 00:16 4613

Jeg er av den tanken at boligprisene i Oslo er underpriset. Det er bare å se på boligprisene målt ift inntekt, bnp osv. I tillegg er renta historisk lav. Det er også en grunn for at vi har særskilte krav for boligmarkedet i Oslo.

Hva mener krakknisser om boligmarkedet i Oslo mon tro? Hva skulle boligprisen være verdt? Ville et gj.sn. årslønn vært ok for en 3 roms i sentrum hvor det ikke er plass til å bygge mer eller for en leilighet som grenser vernede områder som nord og lillomarka? Eller ville man fortsatt satt på gjerde i håp om ennå billigere bolig?
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
paneldata
23.04.2020 kl 01:10 4590

Boligpriser i Oslo er lave i fht inntekt? For noe vrøvl! Boligpris/inntekt har aldri vært høyere enn de var 2017.
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
Millennial
23.04.2020 kl 06:45 4516

Foreslår deg å lese denne:
https://www.google.no/amp/s/bankplassen.norges-bank.no/2019/08/13/er-bolig-dyrt-eller-billig/amp/

Blir litt mer oppdatert over hvordan ting henger sammen?
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
Tool
23.04.2020 kl 09:24 4426

"Konklusjon
Boligprisene har steget mye relativt til inntekt de siste årene. Nominelt og reelt har bolig aldri kostet så mye. Relativt til andre mål, som inntekt og BNP, er derimot bildet mer blandet. Selv det er en fattig trøst for den som forsøker å kjøpe bolig sentralt i Oslo, er den gjennomsnittlige kjøpekraften i det norske boligmarkedet fremdeles relativt god i et historisk perspektiv. Og det er før vi tar hensyn til renten på boliglån er nær et historisk lavt nivå"

Så av dette får du det til at bolig aldri har vært billigere? : )
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
paneldata
23.04.2020 kl 10:05 4399

Å deflatere boligpriser med BNP er det reneste tøv. Hva med byggekostnader? Nå er både materialer og arbeidskraft importert, og det er god plass i et av verdens minst befolkningstette land.
Dette som han skriver er imidlertid riktig:

« Vi finner at boligprisene vokste litt raskere enn andre priser fra 1820 til 1900 – den første fasen av urbaniseringen av Norge. De neste 70 årene vokste boligprisene omlag i takt med konsumprisene. Deretter skjedde det noe: Boligprisene begynte å stige mye raskere enn prisen på konsumvarer»

Han beskriver også at boligprisene har vokst langt raskere enn lønningene de siste tiår. Dette siste er det aller viktigste.
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
gepard1
23.04.2020 kl 10:19 4388

Corona krisen vil foere til restriksjoner verden rundt frem til en vaksine muligens er paa plass neste aar. Dette vil legge begrensninger paa verdensoekonomien som vil sende mange titalls millioner ut i arbeidsledighet. Hvor boligmarkedet vil krakke. Allerede i mai/juni en gang.
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
InvesTorbjørn
23.04.2020 kl 10:23 4378

Bankene venter største fall i boliglånsetterspørsel siden finanskrisen:
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/jdEorq/bankene-venter-stoerste-fall-i-boliglaansetterspoersel-siden-finanskrisen.
https://www.dn.no/makrookonomi/bankene-forventer-storste-nedgang-boliglansettersporselen-siden-finanskrisen/2-1-796660

At noen har en forventning betyr ikke at det faktisk kommer til å skje. Men den økonomiske maskinen bruker ofte litt tid på å omstille seg. De som hadde ordnet seg finansieringsbevis før koronakrisen traff oss, har fortsatt gått på visninger. Og noen har kjøpt bolig. Men etter hvert begynner pessimismen å feste grepet, og nå faller antallet søknader om boliglån. Trolig som følge av redusert etterspørsel etter kreditt, men ifølge artikkelen primært et tilbudsfall av kreditt som en konsekvens av innstramminger i bankene pga. redusert risikovillighet. Når det blir færre kroner som jakter på objektene pleier prisene å falle. Spørsmålet blir egentlig da, hvor mye og hvor lenge?

Harald Magnus Andreassen har trodd på boligkrakk lenge. Kan han få rett denne gangen?
https://www.dn.no/eiendom/-mye-mer-sannsynlig-at-boligprisene-faller-25-prosent/2-1-794991
"Krakk" er en nedgang på 25 % over et kvartal. Det er godt mulig dette slår til. Etter vi er ferdige med deflasjonsperioden ser jeg for meg kraftig inflasjon. Da er det ikke nødvendigvis så dumt å ta opp lån og kjøpe seg bolig. Så lenge sentralbankene ikke setter opp renta når inflasjonen tar seg opp, selvsagt...
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
InvesTorbjørn
23.04.2020 kl 10:24 4382

Godt å se det er flere som følger økonominyhetene.
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
gepard1
23.04.2020 kl 10:41 4360

Skulle verdens boligmakreder krakke, vil det ganske sikkert utloese en ny finanskrise. Det vil vaere draapen som faar gjeldsbegeret til og rende over.
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
InvesTorbjørn
23.04.2020 kl 16:27 4222

Norge er i stor grad oljedrevet. Ikke bare av de som jobber på plattformene i Nordsjøen, men alt i "baklandet"; supply, offshore, skip, utstyr, teknologi, service, analyse, konsulent osv. Mye er konsentrert i hovedkvarterene, hvorav mange ligger i Stavanger og/eller Oslo. Nå varsles det en bratt nedtur:
https://www.dn.no/makrookonomi/makrookonomi/olje-og-gass/industri/mens-resten-av-verden-far-en-opptur-etter-koronakrisen-vil-norsk-okonomi-bremses-av-en-kraftig-oljenedtur/2-1-795642

Og det som kanskje er verre - en ser for seg at Norge får en dårligere og langsommere oppgang enn andre land, nettopp fordi vi er så eksponert for oljen.
Kan dette få implikasjoner for boligmarkedet. Ja, trolig.
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.04.2020 kl 17:37 4053

Høy arbeidsledighet, en kommende generasjon som tror det "grønne skiftet" skaper selvdrevende arbeidsplasser (uten oljesubsidier) og en ekstrem svak valuta.
Spennende tider for den som spekulerer i boligmarkedet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
Nancy Drew
23.04.2020 kl 21:10 3927

Er bare 6 mnd siden han spådde boligkrakk i DN. Siden han nå har fått frilansjobb hos FA så har han vel fått noen føringer på hva han kan mene? Gudene vet. Fyren er jo en komplett klovn. Kjøpt og betalt.

https://www.dn.no/makrookonomi/jan-ludvig-andreassen/eika-gruppen/christian-vammervold-dreyer/sjefokonom-spar-boligkrakk-og-nullrente/2-1-690954

November 2018:
https://www.dn.no/makrookonomi/makrookonomi/boligpriser/norges-eiendomsmeglerforbund/sjefokonom-dagens-boligmarked-er-det-farligste-jeg-har-sett-i-mitt-liv/2-1-470799

Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
InvesTorbjørn
23.04.2020 kl 22:43 3864

Morsomt skrevet. Han skriver godt. Likte ham da han var med på NyttPåNytt nylig også.
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
Tool
24.04.2020 kl 08:24 3657

"Nedtur uten sidestykke for norsk økonomi"

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/lAy7zy/nedtur-uten-sidestykke-for-norsk-oekonomi
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2020 kl 08:31 3647

Vil vi se boliger og leiligheter til kr.1 igjen?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dyn3J/i-fengsel-etter-aa-ha-kjoept-leilighet-for-1-krone
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
Chu
24.04.2020 kl 09:05 3603

SSB mener: https://www.dn.no/makrookonomi/koronaviruset/makrookonomi/norsk-okonomi/ssb-navarende-lavkonjunktur-vil-vare-i-flere-ar/2-1-797343
Mørkt og dystert... men boligpriser er nærmest urørt på -2% i år.
Hvis nettoprisendringen for mars var -1,4% (2 uker med korona effekt) og april "blir verre" betyr det at boligpriser begynner å stige igjen etter sommeren? Virkelig positive mennesker i SSB :)
-----------------------------------------------------
SSBs boligprisprognoser 24. april 2020:
2020 2021 2022 2023
-2,0% -0,5% +1,7% +3,0%

SSBs boligprisprognoser 5. desember 2019:

2019 2020 2021 2022
+2,4% +1,8% +2,2% +2,3%
Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare