Det norske boligmarkedet i kjølvannet av Koronastormen

InvesTorbjørn
14.04.2020 kl 20:55 35688

Et kinesisk ordtak lyder "måtte du leve i en spennende tid" https://en.wikipedia.org/wiki/May_you_live_in_interesting_times.
Det har kineserne virkelig lykkes med å gi oss.

I en slik global krise er det i overkant navlebeskuende, snevert og kanskje til og med egoistisk å være opptatt av noe så sært og nisjepreget som det norske boligmarkedet. Og når jeg skriver "det norske boligmarkedet", så er jeg klar over at markedet for nye og brukte boliger er forskjellig, og markedene for boliger i Oslo er helt annerledes enn det vi ser i Stavanger eller i Alta. For min del er Oslo det mest interessante, fordi hovedstaden er "lokomotivet" i markedet som helhet. (Med unntak som petroleumskrisen og Stavanger f.eks.). Så langt har boligmarkedet i Oslo klart seg bra, med en liten nedgang i mars. Men hva skjer på sikt når effekten av en nedstengt økonomi begynner å gjøre seg gjeldende?

OBOS-sjefen Siraj mener boligkjøpere må finne seg i mindre boliger (og her er til en forandring ordet "mindre" benyttet i korrekt betydning med henvisning til størrelse, ikke antall): https://www.nettavisen.no/okonomi/obos-sjefen-med-brannfakkel-folk-ma-finne-seg-i-mindre-leiligheter/3423949917.html
Hvordan slår dette ut i etterspørselen etter boliger? Finner kjøperne seg i å bo trangere? Eller velger de heller å bo romsligere mindre sentralt?
Han mener at 100.000 kr per kvadratmeterpris er minimum, dvs. en toroms på 50 kvm koster 5 mill. kr, og en treroms på 70 kvm koster 7 mill. kr. Dette er jo greit gitt at en kan låne hele beløpet til 0 % rente. Begrensningen er således hvor mye kreditt banker kaster etter en. En gjennomsnittslønn i Oslo er kanskje 750.000 kr? Da får en låne litt under fire millioner, så en må ha en million i egenkapital (eller forbrukslån) på toppen av dette.

Jeg ender opp i et spørsmål: hva måtte en betalt for en 70 kvadratmeters treromsleilighet dersom kredittmarkedet forsvant? Eller sagt på en annen måte; hva er VERDIEN - og ikke PRISEN - på en slik leilighet?

Redigert 21.01.2021 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
Tool
24.04.2020 kl 09:13 4712

"Lavkonjuktur, tidenes arbeidsledighet, nedgang i reallønn, redusert inntjening, oljekrakk, valutakrakk."

Tror ikke noe av dette vil påvirke hybler i Oslo, hele verden vil ha : )
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
paneldata
24.04.2020 kl 09:34 4689

Heldigvis er det ikke så vanlig med prosjekter med stor fellesgjeld for tiden. Da kunne det sikkert skjedd.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
pedro1
24.04.2020 kl 10:04 4651

Hvorfor bruker du ikke bare ett ord....lavkonjuktur. Det er dekkende for resten.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
noprofit
24.04.2020 kl 10:37 4619

Han glemte verdens undergang, ragnarokk, slutten på menneskeheten.....

Tomteprisene på Månen og Mars har gått betraktelig opp de siste ukene :)
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Tool
24.04.2020 kl 10:47 4616

Nei det er ikke særlig dekkende, lavkonjuktur og krisetilstander innen økonomi er to forskjellige ting.
Ragnarok er litt for pessimistisk, men at en av verdens mest belånte boligmarkeder får en smell kan man nok anta : )
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Nancy Drew
24.04.2020 kl 13:06 4537

Kronikk i FA fra Dreyer 25/10-18. Mye interessant å lese her opp mot dagens situasjon.

https://eiendomnorge.no/blogg/finanskrisen-pa-norsk-article599-923.html
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
InvesTorbjørn
24.04.2020 kl 13:09 4535

Hører gjentatte ganger i media at det er rekordantall unge som søker seg inn til høyere utdanning. De store utdanningsinstitusjonene er i byene, og når alle de unge håpefulle skal ha hybel/liten leilighet, går etterspørselen i leiemarkedet opp. Kanskje små utleieobjekter klarer seg litt bedre enn andre typer boliger? Ser samtidig intervjuer med kommende studenter som er usikre på om de får lov å møte fysisk ved utdanninsstedet, eller om de får en "virtuell, digital studieplass". Som hun ene sa i et intervju på TV: "grunnen til at jeg søker meg til BI er for å bli sjent [sic] med folk og sånn". Forutsetningen for at etterspørselen etter leiebolig holder seg oppe er jo at folkene skal bo i byene, og ikke bli værende hjemme hos mor og far.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Nancy Drew
24.04.2020 kl 13:28 4524

Det er en økning på 8,7 prosent. Er de så sikkert "unge"? DN skriver "rekordmange søkere". "Den største økningen er i søkertallene er innenfor historiefag, mediefag, samfunnsfag og økonomisk-administrative fag. De har alle en oppgang på over 20 prosent. Landbruksstudier, IKT og realfag har også en markant oppgang."

Ut i fra fagene kan det vel tyde på en litt mer voksen gruppe studie-søkere? Og hvor er økningen geografisk? Står ikke noe om Oslo spesielt. Det står "norske universiteter og høgskoler" - altså hvor som helst.

https://www.dn.no/utdannelse/utdanning/rekordmange-sokere-til-hoyere-utdannelse-her-er-arets-mest-populare-studier/2-1-797374
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Baltazaris
24.04.2020 kl 13:32 4520

Foreløpig er Norge et av landene i den vestlige verden som har kommet best ut av koronakrisen, dette gjelder både i antall døde, syke og smittede. Vi har også i motsetning til mange andre land hatt en veldig myk "lock down".

Vi har i tillegg hatt verdens mest genereøse hjelpepakker og har verden meste generøse velferdsgoder. Man må enten jobbe i IMF eller være passe tett i pappen om man tror Norge kommer dårlige ut enn andre land etter denne krisen.

Ja, jeg er klar over at oljeprisen kommer til å være lav lenge og at vi er en oljesmurt økonomi, andre land har smurt økonomien sin med andre ting som det også kommer til å være lite etterspørsel etter.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2020 kl 13:35 4524

Bjeff. Mankan til vås! Er det Olsenbanden eller støttekontakt Slyngstad, som følge opp dett våset?
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Nancy Drew
24.04.2020 kl 13:46 4506

Er vel ingen som påstår at "Norge kommer dårligere ut". Men det påpekes at Norge ja har en ekstra belastning i tillegg til den verdensomspennende korona-krisen, pga oljekrisen i tillegg. Hørte det sist fra Øystein Dørum i dag på radioen i formiddag. Men, han er kanskje også "tett i pappen"? Hvilke andre ting har de (andre land) "smurt økonomien sin med"? Du mener penge-trykking? Grei gjerne ut.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
24.04.2020 kl 13:50 4498

Noen dager gjør det virkelig vondt å lese innlegg her inne. Det er så mange som kommer til å få seg en realitetsorientering

Har liten glede av å se folk ruinere seg på irrasjonell begeistring. Ser ut for at vi nå har flere generasjoner med folk dresserte som Pavlovs hunder; som ikke forstår hva som er i ferd med å skje når tilgangen til kreditt og billige penger forsvinner.

Togavsporingen har foregått i saktefilm lenge allerede. Nå økes hastigheten på filmen gradvis, og når det til slutt går i kun fortfilm er det for sent å oppdage plottet før den grande finale er over dem.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Nancy Drew
24.04.2020 kl 14:03 4483

” Det er så mange som kommer til å få seg en realitetsorientering” You bet! Det jeg stadig vender tilbake til er om man faktisk tok godt nok (riktig) grep mht gjeldsveksten i Norge etter 2008.
Når denne realitetsorienteringen nå unektelig vil komme, vil det også komme med en etter-analyse akkurat her - om hvorfor man la til rette for at Ola og Kari Nordmann i dag befinner seg på verdenstoppen mht gjeldsbelastning i husholdningene (boliglån).

Når jeg nå skulle skrive denne svar-kommentaren, søkte jeg litt, og ser at jeg tydeligvis ikke er alene om den refleksjonen. Her en kronikk publisert i dag faktisk - i Agenda:

https://agendamagasin.no/kommentarer/koronakrisa-kan-bli-gjeldskrise/
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Baltazaris
24.04.2020 kl 19:06 4335

Tror du bilindustrien smører Tysklands økonomi? turisme i Spania og Italia osv. Enig i at Norge er veldig avhengig av oljen men Norge klarer seg fint med en oljepris på 30 dollar fatet. De flere andre land trykker/låner penger og selger ost og vin til hverandre, det er knapt nok industri igjen i Europa.

Norge kommer til å klare seg bedre enn de fleste andre land etter denne krisen.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
stefs
24.04.2020 kl 19:21 4323

Opptatt gjeld er ikke det største problemet. Det blir mangelen på nye lån og refinansieringer/økte lånerammer som gjør at det hele stopper opp.. Det vil legge en demper på bevegeligheten, og føre til at folk blir stuck med sine eksisterende lån og boliger. Dårlig nytt for meglere, men det blir ikke nødvendigvis krakk av det i seg selv, der er det mer psykologi inn i bildet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Nancy Drew
24.04.2020 kl 19:38 4310

Å greie ut – betyr ikke å stille retoriske spørsmål som svar, men å faktisk svare på det du får spørmål om. Ok. Så, da mener du altså at bilprod i Tyskland og turisme i Spania er å ”smøre økonomien” der. Det er ikke helt innafor begrepsbruken, men ok. Du er generelt veldig upresis har jeg notert, og taler med veldig doble budskaper, og er slurvete. Du sier at de selger ost og vin/trykker og låner penger, men så var det plutselig turisme og bilindustri i første setning. Det du serverer virker veldig lite gjennomtenkt.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
InvesTorbjørn
24.04.2020 kl 22:19 4202

Historisk har en sett at i nedgangstider øker studentkullene. Dette har flere årsaker, men skyldes at det er vanskeligere å finne jobber, og de unge velger å utnytte tiden best mulig ved å studere i stedet for å drive dank. I og for seg prisverdig og rasjonelt. Samfunnet har også nytte av at befolkningen har mer utdanning enn at de går ledige (= roten til alt ondt). Konsekvensen blir at når dette kullet er ferdig uteksaminert om 4-5 år, kommer det en bølge av nyutdannede ut på jobbmarkedet samtidig. Dersom resesjonen ikke er over innen den tid utsetter vi bare problemer og forsterker nedgangen. Å "ta utdanning" kan være så mangt. Litteraturhistorie, demografi, eksotiskkulturstudier osv. gavner i mindre grad samfunnet enn harde realfag. Flere ingeniører som kan utvikle ny teknologi Norge kan eksportere gir verdiskaping. Det kan være at studentene leier private hybler mens de studerer, men de blir ikke velstående boligkjøpere når de utdanner seg til arbeidsledighet fire år frem i tid.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
paneldata
24.04.2020 kl 22:37 4180

Demografer er veldig ettertraktet og busy....
Ellers enig.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
InvesTorbjørn
24.04.2020 kl 23:21 4149

Hadde lyst til å skrive "genderstudies"...
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
InvesTorbjørn
24.04.2020 kl 23:24 4156

Gullprisen spås opp 75 % neste halvannet år.
https://e24.no/boers-og-finans/i/zGJmgb/storbank-tror-gullprisen-skal-opp-75-prosent-innen-halvannet-aar
Klarer boligprisene å overgå en slik økning i samme periode når arbeidsledigheten stiger, pessimismen råder og banknæringen knaker i sammenføyningene og kniper igjen kredittstrømmen? Hvis ikke kan det være lurt å putte pengene i edelmetaller en periode, suge på totten og leie en bolig et par år, og så kjøpe en langt bedre bolig enn det en har råd til nå.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Baltazaris
25.04.2020 kl 01:59 4104

Europeiske land driver mye med matproduksjon som vi selger til hverandre, men dette sysselsetter ikke mange. Resten klipper håret til hverandre og lager apper, akkurat som nordmenn flest, nesten all industri er flyttet langt vekk. Norge vil være det landet i Europa som kommer til å komme best ut av denne krisen, det er ihverfall min mening.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
InvesTorbjørn
25.04.2020 kl 10:07 3983

Mye servicenæring i Norge, ja. Store, fine hovedkvarter i Oslo i tidsriktig glass og betong. Men alle de ansatte her lønnes av de respektive firmaenes inntekter, og disse kommer i mange tilfeller fra salg av råvarer. Mat må folk ha selv i nedgangstider, så fisken får vi alltids solgt. Men kanskje ikke like stort kvantum, og kanskje ikke til like høy pris. Restaurantene nedover i Europa holder stengt, og for mange er fisk lukusmat. I harde tider blir det nok heller noe ferdigmat fra frysedisken. Vi eksporterer noe tømmer også. Og så var det denne oljen, da. Men flere av firmaene er basert på humankapital - rådgivning og konsulent. Kundene til disse må også spare, så det er ikke sikkert konsulentbransjen går så godt fremover heller. Vi er vandt med at Norge går godt, også i nedgangstidene. Jeg er litt mer usikker denne gangen. Når industri- og teknologikjempen Tyskland slet i motvind også før Koronakrisen, og nå stamper i enda grovere sjø, så ser jeg ikke helt hvordan Norge skal gjøre det så mye bedre enn dem. Men: den som lever får se.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Nancy Drew
25.04.2020 kl 17:51 3802

Det meldes om oppsving i hyttesalget. Noen tanker her om dette? Selger man utenlandseiendom, og kjøper hjemme? Eller tas det opp nye lån? Hvem er kjøpegruppen som bidrar til oppsvinget? Hvor lenge vil det vare?

https://finansavisen.no/premium/livsstil/2020/04/03/7511465/nordmenn-har-brukt-200-millarder-pa-hytte
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Nancy Drew
25.04.2020 kl 19:01 3756

Her er noe jeg synes er litt morsomt som det hadde vært artig å høre andres meninger/tanker om.

I islam, og i kristendom tidligere, er er/var renter forbudt. Når man har et system der det opereres med null rente og til og med negativ rente så kan man vel spørre seg om man altså har en økonomi, som de facto fungerer nettopp etter disse tidligere finanssystemer fra gammel tid? Ganske interessant.

Jan Ludvig Andreassen skrev en kronikk på FA nylig der han sier at renten aldri skal opp - ever. Da har vi jo egentlig et system, som beskrevet her i denne artikkelen jeg linker til.

https://www.abcnyheter.no/penger/privatokonomi/2016/12/07/195261581/slik-fungerer-islamsk-finans

"Om du skal selge huset og det ikke er tilbakebetalt, får banken igjen det resterende beløpet. Selger vil dermed kunne tjene penger dersom huset selges til en høyere pris."


Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
paneldata
25.04.2020 kl 20:29 3697

Islam er litt mer avansert. Det er, etter hva jeg forstår, tillatt å avtale et fast «gebyr» og gebyret kan justeres etter størrelsen på lånet. Dette gebyret er i praksis det samme som nåverdien av lånets rente over låneperioden (om lånet betales tilbake i et avdrag siste dag av låneperioden).

Det er altså mest riktig å si at :
Flytende rente= Haram
Fastrente = Halal.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
InvesTorbjørn
25.04.2020 kl 21:56 3659

Overraskende at hyttekjøpet tar seg opp. Jeg hadde forventet det motsatte; når en må stramme inn livreima i nedgangstider kutter en det minst viktige først. Kanskje noen durkdrevne aksjespekulanter som kom seg ut før krakket, og nå plasserer pengene i eiendom. Tviler på at oppgangen vedvarer.

Renter & religion: er vel bare jødene som fikk lov å kreve renter. Mye økonomisk teori er fundamentert på at en har renter > 0, for renten er "prisen på penger per tidsenhet". Teorien er at desto mer du trenger pengene, jo mer er du villig til å betale for dem (for å låne dem). Prisen på et gode avhenger av kvantum, så når sentralbankene øker pengemengden gjennom stimulus/redningspakker, faller prisen på penger (renten). Jeg skal ikke spå hva rentene er om 1, 5 eller 10 år. Dersom vi får kraftig inflasjon og sentralbankene holder på inflasjonsmålet kan det være styringsrenten heves igjen. Men viktigere er pengemarkedsrenten, siden det er den folk betaler. Og dersom finansmarkedet begynner å hoste og harke ser jeg ikke bort fra at differansen mellom foliorente og pengemarkedsrente øker kraftig.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
paneldata
25.04.2020 kl 22:33 3644

Et viktig poeng er konseptet realrente. Realrenten har allerede gått opp pga det store fallet i produksjonen. Flere ønsker opprettholde reellt konsum idag i bytte mot å reellt betale tilbake mer i framtiden.

Nominelle størrelser er mer uoversiktlig.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
paneldata
25.04.2020 kl 22:36 3638

Et viktig poeng er konseptet realrente. Realrenten har allerede gått opp pga det store fallet i produksjonen. Flere ønsker opprettholde reellt konsum idag i bytte mot å reellt betale tilbake mer i framtiden.

Nominelle størrelser er mer uoversiktlig.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Nancy Drew
26.04.2020 kl 00:09 3591

Haha, sånn å forstå ja. Takk for svar :)
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Millennial
26.04.2020 kl 01:47 3545

Hvilket krakk er det du snakker om? Mange nordmenn har vel spart pengene sine i global indeksfond... Jeg er fortsatt i pluss for i år i KLP Aksjeglobal Indeks V. Både Dnb Global Indeks fond og Dnb Teknologi (aktiv) er også i pluss - som er blant de mest populære fondene i Norge.

Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
InvesTorbjørn
26.04.2020 kl 09:56 3504

Da har du valgt et bra fond. Jeg sikter til indeksen på børsene.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
26.04.2020 kl 10:02 3629

Bloomberg rapporterer at Warren Buffet (Berkshire) visstnok fortsatt sitter på $128 milliarder i cash, så enten er det han som begynner å bli blind (for markeder), eller så ser han for seg at skyene fortsatt samler seg og at "gullregnet" han venter på ikke har kommet enda. Eller, kan det være du som går med fond-prospektet foran øynene som hindrer deg i å se kanten av stupet?
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
kuka
26.04.2020 kl 10:39 3591

Dette har vært en særdeles interessant tråd å komme over på en søndags morgen, også det at den åpnet seg for generelle betraktninger utover diskusjon knyttet til utviklingen av boligprisene, så takk for initiativet Ts.

Personlig tror jeg ikke at vi, samfunnet, har tatt innover oss hvilke realiteter vi kan stå overfor i etterkant av koronaen og alle tiltakene. I verste fall vil minikrakket på 80-tallet, og selv depresjon på 30-tallet, bli som parenteser å regne i forhold til en verstefallsbetraktning. I 2008 sto verden på "kanten av stupet" som følge av noen "råtne" lån i en amerikansk bank med påfølgende misstillit til kredittmarkedet. Selv den sosialistiske finansministeren Kristin Halvorsen stilte opp for media og lot seg avbilde med to handleposer i stedet for en og med en klar oppfordring til folket om å holde forbruket oppe.

Jeg er slett ikke sikker på at vi kommer like lett ut "på andre siden" som selv den mest pessimistiske av de "ansvarlige" analytikere ser for seg. Det er mange som har stilt spørsmål ved bærekraften i det økonomiske systemet vi har gjort oss avhengig av-, lakmustesten vil vi stå overfor i nærmeste fremtid. I det bilde kan vi her "på berget" like dårlig om ikke verre stilt enn mange andre vi liker å sammenligne oss med. Her på berget er vi kommet i den situasjon av vi kun produserer 50% av de kaloriene vi forbruker-, det mest basale av alle behov. Når vi har sett reaksjonene til de enkelte nasjonalstatene, også innad i EU, når det gjelder å sikre egen befolkning i forbindelse med kampen om smittevernutstyr, ser ikke fremtiden spesielt lys ut fra vårt ståsted, dersom matproduksjonen reduseres ned til eget behov i disse statene. Selvsagt kan vi øke produksjonen her til lands, men det kan ta tid-, først må vi lære å utføre jordbruksarbeid før det monner. I mellomtiden kan vi gnage på den tørrfisk vi ikke får solgt og spise av kraftforet vi produserer til egen kjøttindustri.

Frykter for at sannsynlig nedgang i boligprisene, som denne tråden åpnet med, blir det enkleste å leve med, om noen av verste-fallscenariene slår inn.

Ps tror jeg skal investere i foretak som produserer jordbruksredskaper som ble brukt på begynnelsen av forrige århundre.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Klodrik
26.04.2020 kl 12:17 3521

Det er interessant å observere at samtidig som nybilsalget faller som en sten så øker fritidsbåtsalget dramatisk i forhold til tilsvarende periode i fjor. Førstnevnte er nok for en stor del preget av situasjonen i bedriftsmarkedet, mens båtsalget utelukkende berører privatmarkedet. Folk forteller at de blir nødt til å feriere i Norge i sommer, da er det bare å kjøpe seg en båt med overnattingsmuligheter til en million eller så. Det er jo så billig å låne til båt nå, må vite.

La oss håpe de kjøper norskprodusert båt så de bidrar til norske arbeidsplasser og omsetning.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
InvesTorbjørn
26.04.2020 kl 13:20 3490

Ser at båtmarkedet tar av, og når TV2 Nyhetskanalen har reportasjer om det, da vet du at det er alvor ;-)
Flere i vennekretsen snakker om å kjøpe båt, til og med en som aldri har hatt det. Mulig det er en vridning fra fritidbolig, som mange nå ser kan bli ubrukelig bare Erna finner det for godt å nekte "Hyttefolket" å bruke egen eiendom. En annen effekt er at all utenlandsferie er avlyst, så det frigjør sikkert en 100K på husholdningenes busjetter. Ikke at du får så mye båt for 100 000 kr akkurat... Mulig det er en tredje effekt i spill også: akkurat som det er lett å trøstekjøpe er det lett å trøstehandle - kjøpe noen nye fine leketøy. Enig i at kundene bør velge norsk. Patriotisme er ikke det verste som finnes.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
26.04.2020 kl 15:05 3407

Bruktmarkedet kommer til å ta av, det er sikkert og visst. Mye av det som er kjøpt i det siste og som kjøpes nå vil komme såvidt brukt med grisebillige priser man ikke kan forestille seg når desperasjonen setter inn. Folk ser vitterlig ut til å tro at dette som skjer i disse dager bare vil gå over av seg selv og at ingen vil bli rammet av det, eller knapt nok merke noe (siden vi er "verdens rikeste land" - hahaha - og har et oljefond med snart en milliardær ved roret).

Hvor mange har bundet boligrenta?

Et bittelite mindretall, fordi ingen forventer at det blir en hurtig økning i rentemarkedene, og spesielt ikke i forhold til boliglån. De fleste kanskje fordi de tror utlånsrenta vil følge foliorenta til sentralbanken på nivåene vi har i dag, åkke som?

Det de ikke tar høyde for er den finansielle uroen som bare er under horisonten for øyeblikket, men som vil komme som en overraskende orkan på ei nedlessa migrantjolle midthavs. Man har ingen steder å flykte. Interbankmarkedet fryser til. Bankene blir tvunget inn i en spiral med hurtig oppjekking av NIBOR/NOWA - interbankrenta - mens de skuler på hverandre og teller på hva slags bank som er på tur til å bli nasjonalisert. Sentralbanken har allerede kjørt nominell styringsrente i null og har ikke handlingsrom.

Kontoholdere risikerer bail in når staten begynner å få problemer med å øke både skattepåslag og budsjettene for alle redningspakker som skal skrives ut for beskatning i fremtiden. Politisk uro oppstår. Tidligere multi- og bilaterale avtaler mellom stater brytes, og for hver negative nyhet som kommer trekkende som perler på en snor etter et innledende krakk i markedene (opp mot 20% indeksfall intradag), fører bare indeksene stadig lenger nedover.

Refleksene blir å dryle enda mer penger etter problemene. Billionene som har kommet så langt blir for småpenger å regne. Balansen til sentralbankene eksploderer samtidig som den økonomiske aktiviteten bremser. Se til Venezuela. Sjekk børsindeksen i Caracas. Den ser veldig fin ut. Skikkelig oppgang skal vite, bare så synd det er peanøtter i forhold til inflasjonen.

Og det første nordmenn gjør (som hvermannsen ellers i verden) er å løpe rett i butikken for å kjøpe dopapir? De agerer ikke som et dådyr i flomlys og fryser til engang. Neida, de blir enda mer irrasjonelle og hamstrer doruller. Etter å ha gnidd seg inn i antibac noen uker er det rett på kjøpern etter "ferie". Blir jo ikke noe av den sydenturen, men ferie skal det bli!

Ja visst. Skal bli interessant å se de "ferierende" etterhvert som jobben forsvinner, kostnadene til boliglånet eksploderer og bankkontopengene fra NAV knapt nok kjøper en pakke doruller før det er tomt i hyllene.

Men hei, ingenting er så galt at det ikke er godt for noe. Kan jo hende denne uroen fører til krig. Og i motsetning til hva slags oppfatning folk har om krigen, minket faktisk forskjellene mellom folk mens kjøpekraften økte. Med dagens forsvarsevne er sjansene store for at vi blir okkupert igjen om det blåser opp til storkrig, og da blir det jobber på folk. Pussig nok måtte det to verdenskriger til før franskmenn fikk innført obligatorisk ferie, så Gud vet hva som vil komme etter en eventuelt tredje?

På ett eller annet vis blir det himmelriket skal du tro!

Men før det skjer, er jeg rimelig sikker på at bruktmarkedet kommer til å flomme over av alt mulig snadder å plukke opp til milliarden av billionen. Skal kjøpe meg båt jeg også, men jeg løper i hvert fall ikke i butikken og kjøper den for trillioner av kroner i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
26.04.2020 kl 15:44 3377

PS,

TV2 hadde reportasjer om båtkjøp. NRK om økt interesse for kjøp av bobil og hytte. Og nå som ekstra reoler for dorulllageret er på plass har jo Hr og Fru Dunk lært, for hytta kjøper de i samme kommune som primærboligen må skjønne. Årets ferie blir nok avviklet, men de neste feriene som er å se frem til vil sannsynligvis være én eller flere Bank Holiday, eller en time alene sammen med dopapiret nå og da.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
gepard1
26.04.2020 kl 16:05 3360

Folk flest forstaar ikke hvor stor resesjonen som kommer blir. Flere titalls millioner verden rundt vil ikke faa tilbake jobbene sine, hvor millioner av private konkurser vil staa i koe, noe som vil begynne allerede i mai.

Det samme gjelder selskapssiden, Haadde alle pengene som er fremskaffet blitt gitt bort, ville det stillt seg annerledes. Men siden minst 65% utgjoer laan som maa betales tilbake, betyr at det at naeringslivet vil gaa paa enorme tap fremover, noe de ikke har raad til siden de fleste har laan til langt over pipa fra foer.

Pga. dette vil boligmarkedet krakke totalt. I Juni det og tipper jeg.

Deretter vil Bankene gaa konkurs en etter en. Og . i juli, vil det utloeses en ny finanskrise.
Redigert 21.01.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare