Milliardkontrakt, CHAMP, Trump og veien videre for PHLY

Mafiosol
PHLY 14.04.2020 kl 20:56 23893

Philly har posisjonert og diversifisert seg veldig bra til den pågående situasjonen i USA og kan derfor leve godt med nedstengning av resten av verdensøkonomien ,mye grunnet USA's proteksjonistiske politikk og Trump's visjon om rask økonomisk vekst. Philly Shipyard er nå definert som en samfunnskritisk virksomhet - det kan bli veldig verdifullt fremover. Det vi ser nå er at mange delstater går presidenten rett imot og nekter å åpne for normal økonomisk aktivitet. Da har man ikke så mange valg for å "booste" økonomien fra sentralt hold før valget. Det kan være positivt for Philly som for andre som driver innen kontruksjon, infrastruktur og andre som kan ta større offentlige prosjekter i mens resten av økonomien må holde stengt. CHAMP programmet er en aktuell kandidat som har vært planlagt over mange år på grunn av dens enorme dimensjon, og som har potensiale til å virke som medisin i en skadeskutt økonomi.

I USA har man nå tatt frem hjertestarteren på økonomien og storslegga er på vei opp av sekken. Det kan bety flere gunstige lånebetingelser for private aktører og flere offentlige prosjekter. CHAMP er at av programmene som kan fremskyndes. Philly har allerede fått forprosjekt sammen med 3 andre verft. CHAMP programmet består av 60+ større skip som skal settes i stand i løpet av en 10 års periode. Størrelsen på denne opprustingen får skoleskipene til å blekne. At Philly er en av 4 verft som er med å konkurrere om 60+ skip kan bare karakteriseres som en enorm oppsidemulighet og har ikke fått noen omtale i Norge enda. Tviler på at man investerer 15 milliarder på skoleskip så mannskapet kan lære om ny teknologi om de allikevel primært skal jobbe på over 50 år gamle båter. Derfor er nok skoleskipene og CHAMP mer sammenbundet enn det ser ut på overflaten. At Philly har fått en fot innenfor begge er nok ingen tilfeldighet og etter min mening en god nok grunn for ikke å ha løpt desperat etter andre kontrakter de siste årene.

Krigskassen til selskapet på 4.19 USD per aksje i kontanter med rekordhøy dollarkurs er en ting. 630 MUSD i ordrereserve med opsjoner for 870 MUSD til er bare helt fantastisk. Mange har sikkert fått med seg at funding for skip 3 er allerede sikret og funding på skip 4 vist allerede er lagt inn for neste års budsjett. Veien til 15 milliarder i omsetning, om ikke mer over de neste årene er nærmere og ikke fjern slik som kursen i dag gir inntrykk av.

Skipene man har bygget de siste årene har såvidt fått plass i de over 300 meter lange dockene. Til sammenligning får du plass til 2 av skoleskipene på den samme plassen. Kapasiteten til flere kontrakter er der så man må derfor prise inn muligheten for at det kan komme flere oppdrag fremover. Både private og offentlige/militære. Mindre skip, lavere materialkostnader og gode rekrutterings forhold kan også bety høyere marginer. 5% til 15% er ikke utenkelig, slik som man hadde i perioden 2013-2017 når man hadde lignende type aktivitetsnivå og en gjennomsnittlig margin på i underkant av 10%. Gledelig å høre at man tar grep for å kjøpe inn materialer nå og ikke vente. Det er i krisetider man kan gjøre de virkelig gode kjøpene.

Registrer at flere her peker på at historiske kurser har vist nivåer opp mot 200 selv med lignende typer ordrereserve. Det stemmer jo, men det er investorenes tro på fremtidig inntjening og selskapets mulige opp eller nedside som avgjør kursen. Ser man på historikken de siste 10 årene er PE mellom 7 til 15 på fremtidig inntjeneing vært fremtredene nivåer under perioder med høy ordrereserve. Personlig synes jeg det er vanskelig å forsvare kurser under 100 kroner nå. 100 kroner aksjen representerer kun pengene selskapet har i frie kontanter pluss en gjennomsnittlig margin på 2 skip uten opsjonen på 3 ekstra skip eller noe som helst annet. Med tanke på selskapets andre eiendeler og opsjonene i kontraktne er nok kurs over 150 mer passende. Tar man med oppsidepotensialet over de neste 10 årene og flere kontrakter fremover både på konstruksjon, reparasjon og vedlikehold er 150 for lite. Da er 200+ mer aktuelt. Med CHAMP eller andre større offentlige prosjekter tør jeg ikke å estimere. Da er det selskapets kapasitet som vil sette begrensingene. Men markedet vil over de neste dagene avgjøre hva som er riktig pris og er man langsiktig er kurs på kort sikt uansett mindre viktig.

Har man en kortere horisont er det uansett få aksjer på Oslo børs som kan ende opp å få en boost og drahjelp fra corona krisen fremover. Verktøy som Trump og co tar opp av sekken blir derfor veldig spennende for Philly aksjen fremover!
Redigert 21.01.2021 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.04.2020 kl 09:54 5465

Et selskap som er helt upåvirket av det som er situasjonen ellers i verden. Allikevel så er det nå 50% opp til der det var intradag for en uke siden. Fremstår dessverre som aksjen fra helvete akkurat nå, når vil det snu?
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Mr Big
20.04.2020 kl 12:24 4989

Nå er kursen snart der den var før vi fikk kontrakt meldingen.
Forstå det den som kan.
Slettet bruker
20.04.2020 kl 12:55 4961

Nå er dette det selskapet på Oslo Børs som har hatt verst kursutvikling fra toppen intradag for under en uke siden. Totalt hinsides og noe er riv ruskende galt her......
Mr Big
20.04.2020 kl 13:28 4942

I følge aksje kursen så er milliard kontrakten verdt ingenting.
Slettet bruker
20.04.2020 kl 15:36 4866

Ble stille på hausser tøyset også. Aldri kjekt når man forstår at noe er alvorlig galt.
Winter
20.04.2020 kl 17:18 4798

Jeg tenker at aksjen faller fordi endel kortsiktige selger seg ut med en pen gevinst etter forrige ukes kurshopp. Noen andre selger seg ut i skuffelse for at den ikke steg mer og investerer i andre selskaper.

I tillegg så er det også slik at muligens noen på topp 20 vekter seg ned, men personlig tror jeg ikke dette er tilfellet, jeg tror topp 20 kommer til å øke til neste oppdatering på aksjonæroversikten, totalt sett selv om noen kanskje reduserer.

Min magefølelse er at de store øker sin beholdning på bekostning av utålmodige småaksjonærer. men jeg kan selvfølgelig ta feil, og det er lov.
d12m
20.04.2020 kl 18:51 4746

Topp 20 utgjør vel ca 92,5%
Winter
20.04.2020 kl 21:26 4668

Ifølge den siste oppdaterte listen av 1.april så eier topp 20 aksjonærer 94.51% av aksjene i selskapet. Jeg tror denne andelen vil stige til neste liste men jeg kan ta feil.
Joystick
21.04.2020 kl 08:50 4515

Kommer vel ikke ny informasjon på generalforsamlingen imorgen 22. april annet enn punktene på agendaen?
Slettet bruker
21.04.2020 kl 09:20 4458

Man skal alltid være svært forsiktig i selskap der man febrilsk leter etter unnskyldninger og grunner for ubegrunnet nedgang. Da er det dannet trend og noe er galt.
d12m
21.04.2020 kl 09:56 4413

Topp 20 utgjør 93,21% pr 20.april på den oversikten jeg så igår. Fikk liste sendt fra en som hadde tilgang.
Slettet bruker
21.04.2020 kl 10:31 4387

Hva mener du er galt magnum? At de som har kjøpt på nivåer rundt 35-45 kr aksjen selger seg ut nå med rundt 100 % avkastning er forståelig. Ikke alle vil vente til verdien av selskapet er fullt reflektert i kursen.
Slettet bruker
21.04.2020 kl 11:38 4341

Da var du akkurat i denne fellen som jeg skrev var tilfelle her, man leter febrilsk etter gode grunner for en nedgang som ikke burde vært der, Alt det du skriver kunne vært skrevet med motsatt fortegn, men realiteten er at alt skal tilpasses nedgang. Jeg registrerer at noe er galt, ikke noen grunn til å lete etter hva, mens pengene forsvinner hver dag.
Slettet bruker
21.04.2020 kl 11:47 4328

"Ikke noen grunn til å lete etter hva." Sterkt.
Slettet bruker
21.04.2020 kl 11:55 4311

Hva hjelper det å lete, når man hver dag får fortalt at det er noe galt? Aksepter, finn selskap der man hver dag ser det motsatte av hva man gjør her. Altså i de selskapene der ting er som det burde og kursen reflekterer dette. Billigst og eneste måten å tjene penger på.
ketle homeowner
21.04.2020 kl 11:57 4308

Noen, både små og store, praktiserer kanskje "sell on news" og har ventet i noen år nå på en mulighet, disse må få tømt seg først før en videre oppgang.
Bullen
21.04.2020 kl 12:12 4281

Tror også at det vi ser nå er gevinst sikring. Børs markedet er dårlig, og da er det greit å ta ut gevinst der man kan.
Det blir meningsløst å tro at kjempe kontrakten har 0 verdi.
Slettet bruker
21.04.2020 kl 12:38 4253

Dette er også en tilpasset unnskyldning/grunn for nedgang. Dette kunne vært brukt en dag eller 3 i forrige uke, nå er det mildt sagt søkt. Markedet generelt er surt, men det er allikevel selskap som stiger hver eneste dag. Når dette selskapet i tillegg er helt upåvirket av idiotien som mange er skremt av om dagen, så forstår man at her er det noe som ikke stemmer.......
Mafiosol
21.04.2020 kl 13:04 4214

Ser at det er mange spørsmål om kursen på kort sikt. Som en del påpeker så er det riktig at mange av småaksjonærene som har sittet med aksjer over en del år, nok har tatt gevinst på hele eller deler av sine aksjer. Med mangel på andre gode steder å putte penger nå tror jeg det er lite sannsynlig at alle disse aksjene er solgt tilbake i markedet. Etter min beregninger var det ikke mer enn 1,4 mill aksjer på småaksjonærer ved nyhet. Om halvparten av disse har solgt alle aksjene eller halvert sin andel så er tilsvarer det ca 750' aksjer. Siden 14.4 er det solgt 746' aksjer. Volumet har sunket fra 415' aksjer solgt den 14.4 til 41' i går. I dag så langt er det solgt 21' på ca halv dag - så det ser ut som vi er på vei til å flate ut. Jeg ser heller ikke lenger store salgsposter på ordredybden. Man må derfor spørre seg selv om de som ville selge seg ned ved nyhet nå har gjort seg ferdig med det. Tviler derfor på at det er mange av småaksjonærene igjen som hadde aksjer før nyheten som fortsatt selger på disse nivåene. Er nok mer nervøse nykommere fremover som vil stå for salgsandelen. Fasiten kommer i begynnelsen av neste måned når topp 20 listen oppdateres. Men ser ingen tegn foreløpig til at neon institusjonelle aktører som har 500' aksjer pluss har solgt seg ut, antall aksjer som er solgt alt for lavt. Det finnes det altså ingen støtte for.

Philly aksjen i dag til rundt 75 kroner stykk med så få andre investerings muligheter som gir mening er jo nærmest et kupp. Tallene over er enkelt tilgjengelig så for hver og en gjøre opp sin mening. Sitter heller i en trygg havn med potensiell knallgod oppside i disse turbulente tider, enn å gamble på norwegian eller oljepris. Alt for risikabelt spør du meg.
Winter
21.04.2020 kl 13:08 4205

Det var nytt for meg, jeg følger bare den oppdaterte listen som legges ut en gang pr. måned.
Bullen
21.04.2020 kl 13:08 4203

Aksjen gikk opp fra ca. 40 til 90 på en dag. Er det merkelig at investorer som har kjøpt mellom 30 og 50 tar gevinst nå?
Dessuten vil en aksje som har gått over 100% få en teknisk reaksjon tilbake... fordi du da får gevinst sikring.
Mafiosol
21.04.2020 kl 14:35 4129

Da har jeg finregnet på volumet:

14.4 - 415.449
15.4 - 135.330
16.4 - 80.659
17.4 - 73.886
20.4 - 41.286

Totalt volum 14-20.4: 746.610


Og finregnet på småaksjonærene som har under 160.000 aksjer

Antall aksjer: 12.574.766
- top 20 listen 1.4: 11.884.812
+ små i topp 20 listen 1.4: 785.669
= Antall aksjer hos små per 1.4: 1.475.623


Vi ser her at akjsene som var solgt frem til i dag er litt over halvparten av det som har vært tilgjengelig for salg blant småaksjonærene. Tar vi med dagens volum er vi vel oppe i 52%. Det synes jeg høres ganske greit ut. Min prognose blir at det er relativt uforandret på toppen av neste topp 20 aksjonær liste og noen endringer på bunnen. De som hadde 20.000 har nå 10.000 osv. Derfor sannsynlig at neste topp 20 liste enten får lavere andel, med mindre de på toppen har vektet seg opp i mens kursen har vært lav igjen. I og med at det ikke finnes noen offentlige data tilgjengelig på dette så blir det ren spekulasjon. Men at det blir flere småaksjonærer som deler disse 1.475.623 aksjene er jo bare mer spennende synes jeg. Den økte aktiviteten her på forumet med flere nye navn tyder jo på at det kanskje ikke er så langt unna.

http://www.phillyshipyard.com/s.cfm/3-16/Major-Shareholders
ketle homeowner
21.04.2020 kl 14:47 4097

Mener PHLY er kjent for å være en bra utbytteaksje, dvs. at de tradisjonelt må ha tjent ok på kontraktene. Hvis også skoleskips-kontrakten gir bra nok overskudd til utbytte for aksjonærene, når vil dere tro at første mulige tidspunkt for utbytte-utbetaling kan skje - først om 1-2 år?
Mafiosol
21.04.2020 kl 15:16 4066

I morgen er det generalforsamling så vi får se om det kommer noen signaler. Personlig håper jeg de holder nok igjen så man kan gjøre storeslem på innkjøp. Det er i krisetider man kan gjøre de virkelig gode dealene så håper de bruker den muligheten. Hvis kontrakten er såpass god at man får nok penger upfront så er det ikke noe poeng å holde igjen. Det ligger vel også noe "småpenger" i holding som kan ende med å bli utbetalt, men det er ubetydelige penger i det store bildet. Disse pengene kommer fra tidligere prosjekter og som er holdt igjen som egentlig skulle vært utbetalt for lenge siden, men det er jo kanskje mulig at man holder igjen av "symbolpolitikk".
kaliber
21.04.2020 kl 20:55 3948

Topp 20 har 95,4% av aksjene
Joystick
21.04.2020 kl 21:28 3923

Da er vi "få" småinvestorer :)
kaliber
21.04.2020 kl 23:22 3844

Ca 690000 aksjer fordelt på oss små!
Winter
21.04.2020 kl 23:43 3818

Er dette tall fra oppdatert topp 20 liste som krever tilgang, er den oppdatert daglig?

Jeg nevnte tidligere i tråden at listen på PHILLY sin side som blir oppdatert hver måned viser at topp 20 eier 94,51%

d12m nevnte så at "Topp 20 utgjør 93,21% pr 20.april på den oversikten jeg så igår. Fikk liste sendt fra en som hadde tilgang."

Nå kommer du og sier at Topp 20 har 95,4% av aksjene, er dette oppdatert liste idag 21 april?

Tallene spriker jo ganske greit fra d12m sine 93,21% og dine 95,4%, husk 2,19% av totalen når topp 20 eier så mye er jo ganske høyt.

Nå ble jeg nysgjerrig, bare godt med informasjon.
d12m
21.04.2020 kl 23:56 3808

Ser at liste med oversikt pr 20.april ligger i phly-kanalen på xtrainvestor. Siden den er lagt ut som et bilde så er den kun synlig for medlemmer, men det kan man jo bli kjapt og enkelt.
Mr Big
22.04.2020 kl 09:03 3685

Det må ha vært en jævlig dårlig milliardkontrakt😂😂Kursen går bare en vei.
Slettet bruker
22.04.2020 kl 09:04 3691

Er det fortsatt gevinstsikring? Noe er fundamentalt galt og her er det en nedadgående trend som tydeligvis aldri vil snu. Oslo Børs verste aksje den siste uken, som burde vært den beste. Aldri sett noe mer skremmende.
Mr Big
22.04.2020 kl 09:07 3692

Jobber folk på yarden eller er det stengt pga korona?
Winter
22.04.2020 kl 17:05 3491

Takk for svar kaliber, jeg bare stusset litt på hvor tallene kom fra. Fort gjort å taste feil.
Slettet bruker
22.04.2020 kl 17:59 3419

Nå forstår jeg mer av baisingen på en Softox-tråd, takk !
Slettet bruker
22.04.2020 kl 18:57 3352

Kan anbefale overgang til xtrainvestor. Mer seriøst nivå enn HO og færre kranglefanter.
Bullen
23.04.2020 kl 08:51 3169

Flott at Kristian Røkke er ny styreformann
Winter
25.04.2020 kl 13:36 2982

Når jeg leser denne artikkelen så legger jeg spesielt merke til dette avsnittet:

“Philly is important not just because it is a significant employer in the Philadelphia area, but also because it is one of the shipyards the government depends on to build smaller auxiliary and non-combatant ships such as Coast Guard cutters, NOAA research ships, and Navy unmanned surface vessels, survey ships, and towing and salvage vessels.”

Dette høres jo nesten it som en type "inside info" eller veldig sterke føringer for fremtiden, hva er poenget med å komme med en slik uttalelse dersom man ikke kan stå inne for det? Det lover uansett godt.

Jeg har lest at noen har kommet med spørsmål omkring et potensielt salg av verftet, dersom verftet blir solgt så både tror og håper jeg at det ikke er på en god stund enda. Noen har sagt at tidligere da Røkke jr var inne i ledelsen at det var en mulighet for å sondere terrenget for et potensielt salg, og det kan jo være derfor han nå for en mer fremtredende rolle i selskapet, men med mindre Aker må selge verftet p.g.a andre prioriteringer så er det ikke logisk for meg.

Skal verftet selges så er det jo ganske naivt (i mine øyne) å gjøre det før man har fått svar på:

-opsjonen for de tre siste skoleskipene
- hvem som får tildelt CHAMP kontrakter

Jeg har forstått at dette kan man forvente å vite mer om rundt 2022-2023. Man er ikke potensielt på konkursen rand og legger mye arbeid i å omstille fokusområdet og får innpass hos marinen bare for å selge verftet i "oppstarten" det blir for svakt etter min mening, det ville være veldig synd med tanke på potensiale i fremtided dersom verftet skulle bli solgt før 2023-2026 er min mening forutsatt at de får opsjon på de tre siste skoleskipene.

Spekulasjonene mine omkring potensielt salg er ikke et spesifikt tilsvar til deg Mafiosol, jeg bare tenkte å fremheve avsnittet spesielt som for meg fortoner seg som litt merkelig på dette tidspunktet, i positiv forstand.