Milliardkontrakt, CHAMP, Trump og veien videre for PHLY
Philly har posisjonert og diversifisert seg veldig bra til den pågående situasjonen i USA og kan derfor leve godt med nedstengning av resten av verdensøkonomien ,mye grunnet USA's proteksjonistiske politikk og Trump's visjon om rask økonomisk vekst. Philly Shipyard er nå definert som en samfunnskritisk virksomhet - det kan bli veldig verdifullt fremover. Det vi ser nå er at mange delstater går presidenten rett imot og nekter å åpne for normal økonomisk aktivitet. Da har man ikke så mange valg for å "booste" økonomien fra sentralt hold før valget. Det kan være positivt for Philly som for andre som driver innen kontruksjon, infrastruktur og andre som kan ta større offentlige prosjekter i mens resten av økonomien må holde stengt. CHAMP programmet er en aktuell kandidat som har vært planlagt over mange år på grunn av dens enorme dimensjon, og som har potensiale til å virke som medisin i en skadeskutt økonomi.
I USA har man nå tatt frem hjertestarteren på økonomien og storslegga er på vei opp av sekken. Det kan bety flere gunstige lånebetingelser for private aktører og flere offentlige prosjekter. CHAMP er at av programmene som kan fremskyndes. Philly har allerede fått forprosjekt sammen med 3 andre verft. CHAMP programmet består av 60+ større skip som skal settes i stand i løpet av en 10 års periode. Størrelsen på denne opprustingen får skoleskipene til å blekne. At Philly er en av 4 verft som er med å konkurrere om 60+ skip kan bare karakteriseres som en enorm oppsidemulighet og har ikke fått noen omtale i Norge enda. Tviler på at man investerer 15 milliarder på skoleskip så mannskapet kan lære om ny teknologi om de allikevel primært skal jobbe på over 50 år gamle båter. Derfor er nok skoleskipene og CHAMP mer sammenbundet enn det ser ut på overflaten. At Philly har fått en fot innenfor begge er nok ingen tilfeldighet og etter min mening en god nok grunn for ikke å ha løpt desperat etter andre kontrakter de siste årene.
Krigskassen til selskapet på 4.19 USD per aksje i kontanter med rekordhøy dollarkurs er en ting. 630 MUSD i ordrereserve med opsjoner for 870 MUSD til er bare helt fantastisk. Mange har sikkert fått med seg at funding for skip 3 er allerede sikret og funding på skip 4 vist allerede er lagt inn for neste års budsjett. Veien til 15 milliarder i omsetning, om ikke mer over de neste årene er nærmere og ikke fjern slik som kursen i dag gir inntrykk av.
Skipene man har bygget de siste årene har såvidt fått plass i de over 300 meter lange dockene. Til sammenligning får du plass til 2 av skoleskipene på den samme plassen. Kapasiteten til flere kontrakter er der så man må derfor prise inn muligheten for at det kan komme flere oppdrag fremover. Både private og offentlige/militære. Mindre skip, lavere materialkostnader og gode rekrutterings forhold kan også bety høyere marginer. 5% til 15% er ikke utenkelig, slik som man hadde i perioden 2013-2017 når man hadde lignende type aktivitetsnivå og en gjennomsnittlig margin på i underkant av 10%. Gledelig å høre at man tar grep for å kjøpe inn materialer nå og ikke vente. Det er i krisetider man kan gjøre de virkelig gode kjøpene.
Registrer at flere her peker på at historiske kurser har vist nivåer opp mot 200 selv med lignende typer ordrereserve. Det stemmer jo, men det er investorenes tro på fremtidig inntjening og selskapets mulige opp eller nedside som avgjør kursen. Ser man på historikken de siste 10 årene er PE mellom 7 til 15 på fremtidig inntjeneing vært fremtredene nivåer under perioder med høy ordrereserve. Personlig synes jeg det er vanskelig å forsvare kurser under 100 kroner nå. 100 kroner aksjen representerer kun pengene selskapet har i frie kontanter pluss en gjennomsnittlig margin på 2 skip uten opsjonen på 3 ekstra skip eller noe som helst annet. Med tanke på selskapets andre eiendeler og opsjonene i kontraktne er nok kurs over 150 mer passende. Tar man med oppsidepotensialet over de neste 10 årene og flere kontrakter fremover både på konstruksjon, reparasjon og vedlikehold er 150 for lite. Da er 200+ mer aktuelt. Med CHAMP eller andre større offentlige prosjekter tør jeg ikke å estimere. Da er det selskapets kapasitet som vil sette begrensingene. Men markedet vil over de neste dagene avgjøre hva som er riktig pris og er man langsiktig er kurs på kort sikt uansett mindre viktig.
Har man en kortere horisont er det uansett få aksjer på Oslo børs som kan ende opp å få en boost og drahjelp fra corona krisen fremover. Verktøy som Trump og co tar opp av sekken blir derfor veldig spennende for Philly aksjen fremover!
I USA har man nå tatt frem hjertestarteren på økonomien og storslegga er på vei opp av sekken. Det kan bety flere gunstige lånebetingelser for private aktører og flere offentlige prosjekter. CHAMP er at av programmene som kan fremskyndes. Philly har allerede fått forprosjekt sammen med 3 andre verft. CHAMP programmet består av 60+ større skip som skal settes i stand i løpet av en 10 års periode. Størrelsen på denne opprustingen får skoleskipene til å blekne. At Philly er en av 4 verft som er med å konkurrere om 60+ skip kan bare karakteriseres som en enorm oppsidemulighet og har ikke fått noen omtale i Norge enda. Tviler på at man investerer 15 milliarder på skoleskip så mannskapet kan lære om ny teknologi om de allikevel primært skal jobbe på over 50 år gamle båter. Derfor er nok skoleskipene og CHAMP mer sammenbundet enn det ser ut på overflaten. At Philly har fått en fot innenfor begge er nok ingen tilfeldighet og etter min mening en god nok grunn for ikke å ha løpt desperat etter andre kontrakter de siste årene.
Krigskassen til selskapet på 4.19 USD per aksje i kontanter med rekordhøy dollarkurs er en ting. 630 MUSD i ordrereserve med opsjoner for 870 MUSD til er bare helt fantastisk. Mange har sikkert fått med seg at funding for skip 3 er allerede sikret og funding på skip 4 vist allerede er lagt inn for neste års budsjett. Veien til 15 milliarder i omsetning, om ikke mer over de neste årene er nærmere og ikke fjern slik som kursen i dag gir inntrykk av.
Skipene man har bygget de siste årene har såvidt fått plass i de over 300 meter lange dockene. Til sammenligning får du plass til 2 av skoleskipene på den samme plassen. Kapasiteten til flere kontrakter er der så man må derfor prise inn muligheten for at det kan komme flere oppdrag fremover. Både private og offentlige/militære. Mindre skip, lavere materialkostnader og gode rekrutterings forhold kan også bety høyere marginer. 5% til 15% er ikke utenkelig, slik som man hadde i perioden 2013-2017 når man hadde lignende type aktivitetsnivå og en gjennomsnittlig margin på i underkant av 10%. Gledelig å høre at man tar grep for å kjøpe inn materialer nå og ikke vente. Det er i krisetider man kan gjøre de virkelig gode kjøpene.
Registrer at flere her peker på at historiske kurser har vist nivåer opp mot 200 selv med lignende typer ordrereserve. Det stemmer jo, men det er investorenes tro på fremtidig inntjening og selskapets mulige opp eller nedside som avgjør kursen. Ser man på historikken de siste 10 årene er PE mellom 7 til 15 på fremtidig inntjeneing vært fremtredene nivåer under perioder med høy ordrereserve. Personlig synes jeg det er vanskelig å forsvare kurser under 100 kroner nå. 100 kroner aksjen representerer kun pengene selskapet har i frie kontanter pluss en gjennomsnittlig margin på 2 skip uten opsjonen på 3 ekstra skip eller noe som helst annet. Med tanke på selskapets andre eiendeler og opsjonene i kontraktne er nok kurs over 150 mer passende. Tar man med oppsidepotensialet over de neste 10 årene og flere kontrakter fremover både på konstruksjon, reparasjon og vedlikehold er 150 for lite. Da er 200+ mer aktuelt. Med CHAMP eller andre større offentlige prosjekter tør jeg ikke å estimere. Da er det selskapets kapasitet som vil sette begrensingene. Men markedet vil over de neste dagene avgjøre hva som er riktig pris og er man langsiktig er kurs på kort sikt uansett mindre viktig.
Har man en kortere horisont er det uansett få aksjer på Oslo børs som kan ende opp å få en boost og drahjelp fra corona krisen fremover. Verktøy som Trump og co tar opp av sekken blir derfor veldig spennende for Philly aksjen fremover!
Redigert 21.01.2021 kl 09:14
Du må logge inn for å svare
Mafiosol
28.04.2020 kl 09:51
5055
Når det gjelder det med at staten er avhengig av Philly så henger nok det sammen med at det er veldig få steder som kan utføre denne type arbeid og en logisk slutning i og med at Philly allerede har fått forprosjekt for CHAMP programmet. Når mengden offentlig/militært arbeid, som skal utføres på verft over de neste 10-15 årene allerede er så høyt, så tenker jeg det er utelukkende positivt for Philly som nå allerede har klart å få en fot innenfor. Det er nok også grunnen til at Røkke jr. er kommet inn i gamet igjen, nettopp fordi det eksisterer et oppisidepotensiale. Både i form av opsjoner på allerede inngått kontrakt og annet/videre arbeid slik som skissert i artikkelen. Hvis det er Aker som skal selge så regner jeg med at de vil i det minste forsøke å time det med gode kontrakter etc. Men man driver ikke å snakker opp denne aksjen fra sentralt hold akkurat, så mitt beste estimat akkurat nå er at man vil forsøke å ha lønnsom drift og effektiv/kvalitetssikret leveranse på prosjektene fremover. Kvalitet og levering på tid er viktig for å tiltrekke seg flere slike kontrakter og utløse opsjonene. Dette er noe man har vært flinke til på Philly til nå så jeg er optimist. Foreløpig reflekteres oppsidepotensialet dårlig i kursen, men blir spennende å se fremover nå og til Q1 rapporten når den kommer om en uke!
Redigert 21.01.2021 kl 00:03
Du må logge inn for å svare
At denne aksjen fortsatt er under 100kr er jo tullete. Phly er verdt mellom 150 og 200 kr aksjen
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
Joystick
28.04.2020 kl 22:48
4864
https://www.maritime.dot.gov/newsroom/press-releases/us-transportation-secretary-elaine-l-chao-announces-nearly-20-million
Philly Shipyard, Inc. of Philadelphia, PA, a U.S. commercial shipyard constructing vessels for operation in the U.S. Jones Act market, will receive $640,158 for a Messer system.
Er dette flere inntekter utenom kontraktene, et lite bidrag til?
Philly Shipyard, Inc. of Philadelphia, PA, a U.S. commercial shipyard constructing vessels for operation in the U.S. Jones Act market, will receive $640,158 for a Messer system.
Er dette flere inntekter utenom kontraktene, et lite bidrag til?
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
Merkelig stille på de som brukte gevinstsikring som unnskyldning. Her er det noe som ikke stemmer og en aksje som burde steget stort sett hver dag, faller stort sett hver dag.
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
AlanS
29.04.2020 kl 17:12
4621
Daglig omsetning er jo beskjeden. Ingen trading aksje er denne.
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
Winter
29.04.2020 kl 17:23
4599
Å kalle den aksjen fra helvete blir vel litt i overkant, vær nå heller glad for at de fikk kontrakten. Volumet er fallende, blir spennende å se neste topp 20 liste på hjemmesiden, den er ikke langt unna.
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
Litt overkant kan være, men ikke langt unna. Hvordan den hver dag kan falle med de kontraktene, er mildt sagt besynderlig.
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
AlanS
29.04.2020 kl 18:59
4526
De er få aksjer i omløp og bevegelser i kursen kan bli omfatende. Det er bare å ta det med ro og vente på nyheter og eventuelt solide utbytter.
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
Topp 50 aksjonærliste for 29.04 ligger ute på xtrainvestor. Lite forandring fra sist.
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
Winter
30.04.2020 kl 00:02
4376
Det var greit å vite, jeg personlig ville tro at topp 20 øker og kanskje også topp 50. Følger bare den månedlige listen jeg er ikke medlem på xtrainvestor så greit å vite.
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
Fortsetter det slik, så er aksjekursen 0 før vi går inn i 2021. Hva som er galt her er ikke godt å si, men at det er noe, det er helt åpenbart.
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
AlanS
30.04.2020 kl 16:04
4180
Magnum26, ta det med ro. Sutring vil ikke løfte PHLY. Bare se på handelslisten. Dagens volume er 7 654. Det er flere små transaksjoner, dvs 5 eller 10 aksjer. Ingentin å bry seg om aksjen går noen % ved salg av 5 aksjer, ikke sant?
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
Nå var det slik at nedgangen ble unnskyldt med gevinstsikring, noe jeg påpekte at var tøv. Her går det på erfaring. Når det er en konstant nedadgående spiral og det eneste du leser er en leting etter unnskyldninger, da skal man være på vakt. Du går i akkurat den samme fellen. Noe er galt her, veldig galt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
Grunn for nedgang det var gevinstsikring. Da det ble avslørt som løgn , så er det nå volum som er unnskyldning. Dette vil fortsette og aksjonærene vil se at det lyser rødt på aksjekonto. I stedet for å ta det innover seg at noe er alvorlig galt, så fortsetter man å tro på unnskyldninger og det blir enda mer rødt på konto. Jeg har selv vært med på dette og unner ingen den følelsen. Dette er en aksje fra helvete og det er masse selskap der ute som gir avkastning og oppgang. Selg og la selskapet og ledelsen fortsette med sin aksjonærfiendtlig tilnærming. De har lønnen sin uansett og gir faen i sine aksjonærer.
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
Bullen
30.04.2020 kl 17:13
4114
Magnum. Vi aksjonærer setter stor pris på at du deler med oss dine synspunkter på markedet og denne aksjen
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
d12m
30.04.2020 kl 17:57
4074
Vet ikke om jeg er med på at noe er -alvorlig galt- bare fordi kursen ligger og vaker på 70-tallet i disse tider.
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
I disse tider? En Børs som er på dop og der dette selskapet burde vært det sikreste som var. I stedet er det motsatt og er vel knapt det selskap som har hatt dårligere kursutvikling siden kursen var rundt 110 intradag. Hvis man da fortsetter etter å lete etter unnskyldninger, så vil man fremover se at rødfargen blir mer og mer mørk på aksjekonto.
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
Hva mener du ledelsen gjør som er aksjonærfiendtlig? Griper du bare etter halmstrå for å spre frykt og usikkerhet eller? Når du oppfordrer andre til å selge så røper du din agenda rimelig fort.
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
d12m
30.04.2020 kl 18:52
4038
Jeg kjøpte mine phly i februar ifjor og er ca 80% opp på dagens kurs. En aksje som er 80% opp på 1 år midt i koronatider = aksjen fra helvetet. Da har man sære vurderingskrav..
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
Winter
30.04.2020 kl 19:26
4015
Jeg vet ikke, men tar jeg feil dersom jeg tillater meg å tro at du kjøpte deg inn etter påske, håpet å gjøre kjappe penger på kursen for siden å flytte pengene videre men nå sitter med røde tall og skuffelse etter etpar uker? Måten du skriver på gjør at jeg nekter å tro at du er langsiktig i selskapet.
Du oppfordrer til salg av aksjen i posten din, da regner jeg med at du i minstefall følger dine egne råd.
Du oppfordrer til salg av aksjen i posten din, da regner jeg med at du i minstefall følger dine egne råd.
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
Nei, her er det på tide med litt oppklaring. For mange uten peiling tar til ordet, da blir det tull og verdiløst.
Magnum 26, dette er aksjen fra helvete for de som ikke vet hva man eier. Tålmodighet og du får 200kr aksjen i pris.
Aksjen gikk i taket på kontrakt og det vi nå ser i etterkant er normalt med tanke på kursutvikling. Et godt råd er å vite hva man kjøper og når man kjøper, hvis ikke må du åpne lommeboka.
Magnum 26, dette er aksjen fra helvete for de som ikke vet hva man eier. Tålmodighet og du får 200kr aksjen i pris.
Aksjen gikk i taket på kontrakt og det vi nå ser i etterkant er normalt med tanke på kursutvikling. Et godt råd er å vite hva man kjøper og når man kjøper, hvis ikke må du åpne lommeboka.
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
Iceman
02.05.2020 kl 17:01
3699
Raven. Siden du vet hva du har kjøpt. Du skriver at selskapet er latterlig priset p.t, og kursen burde vært mye høyere. Og et nytt innlegg maner til tålmodighet så er man på 200 kr. Mulig du har rett, håper jo det. Men kan du begrunne din verdsettelse på 200 kr? Helst med noen beregninger.
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
Vet at din kommentar var rettet mot Raven men jeg er forsåvidt enig med ham om at kursen etterhvert burde ligge i området 200~. Dette er veldig avhengig av om phly får bygge alle 5 skoleskipene og hva slags marginer de oppnår.
Selv tenker jeg at de kan oppnå en margin på cirka 8%, dette er i tråd med hva General dynamics har oppnådd de siste årene på sin skipsbygge-avdeling. Litt vanskelig å sammenligne da GD er mye større enn philly og største avdeling driver med ubåter, men det er ikke lett å finne et selskap å sammenligne med (GD hadde en hendelse i denne perioden hvor tørrdokken hos NASSCO brast og selskapet fikk skader for 300 musd på pågående arbeid.).
Andre ting som taler for grei margin er at phly har fremførbare skattefordeler. Uten stor kjennskap til skatteforholdene i philadelphia har jeg tolket det dithen at phly slipper å betale skatt på de første 42ish musd med overskudd (husker ikke nøyaktige tall men kan sjekkes mot årsrapport).
Tankskipene som phly bygget for philly tankers oppnådde de etter sigende 12% profitt på og det er grunn til å tro at de ikke har gitt en urimelig høy byggepris da de selv eide litt over 50% av philly tankers.
Skoleskip er selvsagt noe helt annet enn tankskip som de har bygget siden starten, men det går frem av artikler på marinelink osv at designet er bygget på tidligere skip og de har etterstrebet å bruke så mye "hyllevare" som mulig for å senke kostnader. Dette burde etter min mening minske sjangsen for uhyggelige overraskelser underveis.
Sjangsen for at phly får bygge alle skoleskipene anser jeg for å være meget god pga at de har fått mer betalt for de første 2 skipene enn det er planlagt for de resterende 3. De tar da høyde for at phly vil optimalisere byggeprosessen etterhvert som arbeidet skrider frem. Det står også på TOTE's nettsider at deres visjon er å få slle skipene bygget ved samme verft for å oppnå "serieproduksjomseffekt".
Hvis man så regner 8% margin på 1500 musd vil man få 120 musd i profitt over 6 år og havner på 20 musd profitt pr år.
Hvor man vil legge en p/e verdi for phly er opp til hver enkelt. Jeg velger 10 som ett eksempel fordi phly ikke har gjeld og sitter på en grei sekk med kontanter, GD som ble nevnt tidligere har under normale omstendigheter hatt rundt 20 i p/e verdi men dette selskapet i sin helhet kan ikke sammenlignes med phly.
Jeg velger også å legge til cash-posisjonen på cirka 50 musd og får en verdi av 250 musd som phly hypotetisk kan kaste av seg over en tenkt 10 års periode. Phly eier ikke verftet så balansemessig skal man se bort fra verdien av bygningsmasse, men det kan være verdt å nevne at phly og philadelphia tilsammen brukte rundt 600 musd på å stelle istand verftet så her burde det være en pengemessig verdi utover de vel 40 musd som står oppført i balanseregnskapet ved et eventuellt salg av virksomheten ( phly leaser verftet for 1 usd årlig og har vel rundt 70 år igjen på avtalen).
Fremtiden kan ingen spå men hvis det lar seg gjøre å bygge tankskip for amsc samtidig som man bygger nsmv så skal man ikke se bort fra at dette blir gjort. Det er lite ledig kapasitet på jones-act verft av riktig størrelse for tankskip de neste årene og jones-act flåten er gammel.
Champ-programmet kan også vise seg å bli positivt for phly, men dette er selvsagt for tidlig å regne på.
Kort fortalt, 200+ er etter min mening langt fra urealistisk med dagens nok/usd kurs hvis noen større aktører finner frem kalkulatoren og ser att verden ikke vil gå under denne gangen heller.
Hvis feks fincantieri (som opprinnelig skulle samarbeide med phly hvis de vant kontrakten på isbryterne som gikk til vt-halter) skulle få lyst på ett verft med tankskip-kapasitet så tror jeg ikke aker ville solgt for mindre enn 300 musd.
Bare slik jeg tenker. Alle tall er cirka og kan enkelt finnes i rapporter på phlys nettsider. IKKE ta mine grublinger for god fisk, men gjør selv opp deres egne meninger.
Selv tenker jeg at de kan oppnå en margin på cirka 8%, dette er i tråd med hva General dynamics har oppnådd de siste årene på sin skipsbygge-avdeling. Litt vanskelig å sammenligne da GD er mye større enn philly og største avdeling driver med ubåter, men det er ikke lett å finne et selskap å sammenligne med (GD hadde en hendelse i denne perioden hvor tørrdokken hos NASSCO brast og selskapet fikk skader for 300 musd på pågående arbeid.).
Andre ting som taler for grei margin er at phly har fremførbare skattefordeler. Uten stor kjennskap til skatteforholdene i philadelphia har jeg tolket det dithen at phly slipper å betale skatt på de første 42ish musd med overskudd (husker ikke nøyaktige tall men kan sjekkes mot årsrapport).
Tankskipene som phly bygget for philly tankers oppnådde de etter sigende 12% profitt på og det er grunn til å tro at de ikke har gitt en urimelig høy byggepris da de selv eide litt over 50% av philly tankers.
Skoleskip er selvsagt noe helt annet enn tankskip som de har bygget siden starten, men det går frem av artikler på marinelink osv at designet er bygget på tidligere skip og de har etterstrebet å bruke så mye "hyllevare" som mulig for å senke kostnader. Dette burde etter min mening minske sjangsen for uhyggelige overraskelser underveis.
Sjangsen for at phly får bygge alle skoleskipene anser jeg for å være meget god pga at de har fått mer betalt for de første 2 skipene enn det er planlagt for de resterende 3. De tar da høyde for at phly vil optimalisere byggeprosessen etterhvert som arbeidet skrider frem. Det står også på TOTE's nettsider at deres visjon er å få slle skipene bygget ved samme verft for å oppnå "serieproduksjomseffekt".
Hvis man så regner 8% margin på 1500 musd vil man få 120 musd i profitt over 6 år og havner på 20 musd profitt pr år.
Hvor man vil legge en p/e verdi for phly er opp til hver enkelt. Jeg velger 10 som ett eksempel fordi phly ikke har gjeld og sitter på en grei sekk med kontanter, GD som ble nevnt tidligere har under normale omstendigheter hatt rundt 20 i p/e verdi men dette selskapet i sin helhet kan ikke sammenlignes med phly.
Jeg velger også å legge til cash-posisjonen på cirka 50 musd og får en verdi av 250 musd som phly hypotetisk kan kaste av seg over en tenkt 10 års periode. Phly eier ikke verftet så balansemessig skal man se bort fra verdien av bygningsmasse, men det kan være verdt å nevne at phly og philadelphia tilsammen brukte rundt 600 musd på å stelle istand verftet så her burde det være en pengemessig verdi utover de vel 40 musd som står oppført i balanseregnskapet ved et eventuellt salg av virksomheten ( phly leaser verftet for 1 usd årlig og har vel rundt 70 år igjen på avtalen).
Fremtiden kan ingen spå men hvis det lar seg gjøre å bygge tankskip for amsc samtidig som man bygger nsmv så skal man ikke se bort fra at dette blir gjort. Det er lite ledig kapasitet på jones-act verft av riktig størrelse for tankskip de neste årene og jones-act flåten er gammel.
Champ-programmet kan også vise seg å bli positivt for phly, men dette er selvsagt for tidlig å regne på.
Kort fortalt, 200+ er etter min mening langt fra urealistisk med dagens nok/usd kurs hvis noen større aktører finner frem kalkulatoren og ser att verden ikke vil gå under denne gangen heller.
Hvis feks fincantieri (som opprinnelig skulle samarbeide med phly hvis de vant kontrakten på isbryterne som gikk til vt-halter) skulle få lyst på ett verft med tankskip-kapasitet så tror jeg ikke aker ville solgt for mindre enn 300 musd.
Bare slik jeg tenker. Alle tall er cirka og kan enkelt finnes i rapporter på phlys nettsider. IKKE ta mine grublinger for god fisk, men gjør selv opp deres egne meninger.
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
Iceman
02.05.2020 kl 21:20
3643
Supert. Takk for nyttig info jan_banan.
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
Mafiosol gjorde igrunn jobben med analyse for meg, stor takk til han. Mange følger ikke med i timen, de som følger med her og sitter vil lett kunne på 150 200%
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
Fresh Prince
03.05.2020 kl 10:51
3460
Har ikke satt meg inn i caset, men vil det ikke være sannsynlig at PHLY må hente inn kapital i form av emisjon? Krever vel en del for å starte opp en så enorm prosess og oppfylle kontrakten. Det kan imidlertid være positivt for kursen, det er i alle fall standard på svenske børsmarkedet når et selskap henter inn penger pga nye kontrakter osv.
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
https://www.marinelink.com/news/philly-shipyard-wins-contract-build-us-477432
"If all five ships are ordered and built in series, then the total contract value of the five-ship program would be approximately $1.5 billion. Construction of the vessels will not require any third-party financing, the shipbuilder said."
Phly er gjeldfritt og sitter på en god kontantbeholdning.
"If all five ships are ordered and built in series, then the total contract value of the five-ship program would be approximately $1.5 billion. Construction of the vessels will not require any third-party financing, the shipbuilder said."
Phly er gjeldfritt og sitter på en god kontantbeholdning.
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
ArneO1
03.05.2020 kl 16:05
3370
De tar opp byggelån for hvert skip slik de har gjort uten problemer på alle de forrige skipene. Det er jo ikke slik at de må bruke egne cash til å kjøpe materialer til båtene. Dette dekkes av lån som tilbakebetales etter hvert som innbetalingene kommer fra kjøper.
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
Det er seriøst mange der ute som ikke følger med, at ikke fond kjøper her forteller jo at de som styrer disse fondene desverre ikke besitter nok kompetanse. Dette er gratis penger.......jizus blir matt av inkompetente. Vi får bare vente til noen tar til fornuft imens kan vi plukke billig.
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
Bare å lese seg litt tilbake, det var kun gevinstsikring som var grunnen for nedsalg. Jeg påpekte at det var fattigmannstrøst og det stemte selvsagt. Nå er den unnskyldningen oppbrukt, da prøver man seg med andre unnskyldninger, dette samtidig med at kursen fortsetter nedover.
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
Phly 250 300kr om 1 år, de som selger her har ikke skjønt mye, men hyggelig fir oss som er peoffe
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
Phly 250 300kr om 1 år, de som selger her har ikke skjønt mye, men hyggelig fir oss som er peoffe
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
Phly 250 300kr om 1 år, de som selger her har ikke skjønt mye, men hyggelig fir oss som er peoffe
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
ArneO1
04.05.2020 kl 12:06
3041
Hva er det du vil fram til? Vil du at en skal selge, sitte eller kjøpe? Hvis du tror kursen skal ned så må du selge!
Hva er det du vil med all tytinga di?
Hva er det du vil med all tytinga di?
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
Jeg vil at du roer deg, er slitsomt og realitetsorientere folk
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare
Mafiosol
05.05.2020 kl 09:04
2830
Flott med 75 mill i overskudd og klare planer fremover, det setter vi pris på. Slik jeg leser rapporten ruster man opp til og planlegger for å levere en serie på 5 båter for NSMV prosjektet til hele kontraktsverdien på 15 milliarder for så å gå over på et eller begge, CHAMP og/eller Coast Guard for the Offshore Patrol Craft (OPC), hvor man allerede har fått forprosjekt for begge prosjektene. Det kan bety 10-15 år med trygge jobber for verftet. CHAMP prosjektet består av 60+ båter og OPC består av 20+ båter. De frie pengene selskapet har på bok og fornuftig margin på NSMV prosjektet alene overgår dagens kurs så oppsidepotensialet er enormt og fallhøyden forsvinnende liten. Lurer på om det i det hele tatt vil være mulig for kommersielle aktører å få plass på verftene fremover. Om de skal bygge noe dette tiåret så må de raske på nå, og da tror jeg prisingen i så fall blir deretter også.
Redigert 21.01.2021 kl 03:54
Du må logge inn for å svare