Milliardkontrakt, CHAMP, Trump og veien videre for PHLY


Philly har posisjonert og diversifisert seg veldig bra til den pågående situasjonen i USA og kan derfor leve godt med nedstengning av resten av verdensøkonomien ,mye grunnet USA's proteksjonistiske politikk og Trump's visjon om rask økonomisk vekst. Philly Shipyard er nå definert som en samfunnskritisk virksomhet - det kan bli veldig verdifullt fremover. Det vi ser nå er at mange delstater går presidenten rett imot og nekter å åpne for normal økonomisk aktivitet. Da har man ikke så mange valg for å "booste" økonomien fra sentralt hold før valget. Det kan være positivt for Philly som for andre som driver innen kontruksjon, infrastruktur og andre som kan ta større offentlige prosjekter i mens resten av økonomien må holde stengt. CHAMP programmet er en aktuell kandidat som har vært planlagt over mange år på grunn av dens enorme dimensjon, og som har potensiale til å virke som medisin i en skadeskutt økonomi.

I USA har man nå tatt frem hjertestarteren på økonomien og storslegga er på vei opp av sekken. Det kan bety flere gunstige lånebetingelser for private aktører og flere offentlige prosjekter. CHAMP er at av programmene som kan fremskyndes. Philly har allerede fått forprosjekt sammen med 3 andre verft. CHAMP programmet består av 60+ større skip som skal settes i stand i løpet av en 10 års periode. Størrelsen på denne opprustingen får skoleskipene til å blekne. At Philly er en av 4 verft som er med å konkurrere om 60+ skip kan bare karakteriseres som en enorm oppsidemulighet og har ikke fått noen omtale i Norge enda. Tviler på at man investerer 15 milliarder på skoleskip så mannskapet kan lære om ny teknologi om de allikevel primært skal jobbe på over 50 år gamle båter. Derfor er nok skoleskipene og CHAMP mer sammenbundet enn det ser ut på overflaten. At Philly har fått en fot innenfor begge er nok ingen tilfeldighet og etter min mening en god nok grunn for ikke å ha løpt desperat etter andre kontrakter de siste årene.

Krigskassen til selskapet på 4.19 USD per aksje i kontanter med rekordhøy dollarkurs er en ting. 630 MUSD i ordrereserve med opsjoner for 870 MUSD til er bare helt fantastisk. Mange har sikkert fått med seg at funding for skip 3 er allerede sikret og funding på skip 4 vist allerede er lagt inn for neste års budsjett. Veien til 15 milliarder i omsetning, om ikke mer over de neste årene er nærmere og ikke fjern slik som kursen i dag gir inntrykk av.

Skipene man har bygget de siste årene har såvidt fått plass i de over 300 meter lange dockene. Til sammenligning får du plass til 2 av skoleskipene på den samme plassen. Kapasiteten til flere kontrakter er der så man må derfor prise inn muligheten for at det kan komme flere oppdrag fremover. Både private og offentlige/militære. Mindre skip, lavere materialkostnader og gode rekrutterings forhold kan også bety høyere marginer. 5% til 15% er ikke utenkelig, slik som man hadde i perioden 2013-2017 når man hadde lignende type aktivitetsnivå og en gjennomsnittlig margin på i underkant av 10%. Gledelig å høre at man tar grep for å kjøpe inn materialer nå og ikke vente. Det er i krisetider man kan gjøre de virkelig gode kjøpene.

Registrer at flere her peker på at historiske kurser har vist nivåer opp mot 200 selv med lignende typer ordrereserve. Det stemmer jo, men det er investorenes tro på fremtidig inntjening og selskapets mulige opp eller nedside som avgjør kursen. Ser man på historikken de siste 10 årene er PE mellom 7 til 15 på fremtidig inntjeneing vært fremtredene nivåer under perioder med høy ordrereserve. Personlig synes jeg det er vanskelig å forsvare kurser under 100 kroner nå. 100 kroner aksjen representerer kun pengene selskapet har i frie kontanter pluss en gjennomsnittlig margin på 2 skip uten opsjonen på 3 ekstra skip eller noe som helst annet. Med tanke på selskapets andre eiendeler og opsjonene i kontraktne er nok kurs over 150 mer passende. Tar man med oppsidepotensialet over de neste 10 årene og flere kontrakter fremover både på konstruksjon, reparasjon og vedlikehold er 150 for lite. Da er 200+ mer aktuelt. Med CHAMP eller andre større offentlige prosjekter tør jeg ikke å estimere. Da er det selskapets kapasitet som vil sette begrensingene. Men markedet vil over de neste dagene avgjøre hva som er riktig pris og er man langsiktig er kurs på kort sikt uansett mindre viktig.

Har man en kortere horisont er det uansett få aksjer på Oslo børs som kan ende opp å få en boost og drahjelp fra corona krisen fremover. Verktøy som Trump og co tar opp av sekken blir derfor veldig spennende for Philly aksjen fremover!
Bullen
05.05.2020 kl 09:21 2993

Mafiosol, du skriver: CHAMP og/eller Coast Guard for the Offshore Patrol Craft (OPC), hvor man allerede har fått forprosjekt for begge prosjektene. Det kan bety 10-15 år med trygge jobber for verftet
Har du noen formening om når disse kontraktene kan komme?.
Mafiosol
05.05.2020 kl 09:50 2961

Umulig å si med sikkerhet. OPC prosjektet er allerede i gang så der kan det jo komme oppdateringer når som helst egentlig, men regner med at man skal evaluere forslagene fra leverandørene først. CHAMP programmet er et mye større prosjekt. Dersom det skulle komme politisk vilje til å fremskynde CHAMP er det ikke utenkelig at det kan komme positive nyheter på kortere sikt. Veldig spent på hva som skjer med den amerikanske økonomien nå og hvor mye hjertestarter som trengs før økonomien og ikke minst Trump kan puste lettet ut. Det er valg snart så det er mye på spill akkurat nå.
Bullen
05.05.2020 kl 10:07 2939

Ja, Trump kjører på økonomisk. Han har jo et valg å vinne til høsten. Mener å ha lest at Philadelphia er en viktig by å vinne for Trump fordi Pennsylvania er en vippe stat
Mafiosol
05.05.2020 kl 10:21 2915

Det er riktig. Vippestater er viktige i valget og Pennsylvania er en av dem.
d12m
05.05.2020 kl 12:39 2837

"Har du noen formening om når disse kontraktene kan komme?"

Utifra det Phly selv skriver så ligger fysisk bygging endel år frem i tid, men dermed også med fin timing i forhold til NSMV-programmet

"Both the CHAMP and OPC programs’ DD&C schedules would dovetail after the last delivery of the NSMV program if all five (5) ships are ordered. Therefore, Philly Shipyard intends to pursue both programs."
Mafiosol
05.05.2020 kl 12:52 2821

Ja dette er sånn det ser ut som de planlegger driften. De planlegger for at de får arbeid på disse prosjektene, men når og om/hvilke kontrakter som kommer er jo umulig å si med sikkerhet. Mye står nok på at man kan vise til at man kan levere på NSMV programmet. På lang horisont fremstår caset som veldig spennende nå med klart oppsidepotensiale og lav fallhøyde.
d12m
05.05.2020 kl 12:59 2804

Kystvakten legger opp til at de skal motta 2 nye skip i året fra 2022 av. Programmet er totalt på 25 skip hvorav kontrakt for de 4 første ble tildelt Eastern i 2019.
Skipene som skal overleveres i 2022 og 2023 er dermed tildelt, men de påfølgende 21 er up for grabs

Hvis vi antar 2-2,5 år fra tildelt kontrakt til overlevering av ferdigbygg så bør kontrakt for skip i 2024 tildeles slutten av 2021, evt tidlig 2022..?

Hei Salah.
Funnet en ny aksje og ledelse å hate nå?
Slik er det når man kjøper på kontrakt dagen for 115 og tror den skal i 290 neste dag.
Det er ikke noe galt med aksjen, ledelsen eller selskapet, det er bare du som er utrolig dårlig til å kjøpe vinnere.
Man satser på vinnere før de går i mål, Salah.
Du får dårlig odds den dagen han er vinner.
Vinnere kjøper Phily nå og venter til den er i 110 og selger der, ikke kjøper.
Anywhere
05.05.2020 kl 19:02 2663

Gratulerer med at du nå har vært såpass kreativ Magnum-salah, at du har klart kunststykket å skrive de samme setninger flere ganger her som du har gjort notorisk i et år på Archertrådene...trodde det bare i Archer at det var ledelsens hensikt og mål å ødelegge aksjonærverdier.
hango
06.05.2020 kl 15:44 2520

De smarte kjøper vel nede på kr.50 etterhvert..
07.05.2020 kl 09:24 2412

Aksjen fra helvete leverer alltid. Tok et 8% tap i dette makkverket på fredag og er nå opp rundt 30% i annen aksje. Dere får fortsette å sitte å se at rødfargen blir mørkere og mørkere på aksjekonto, mens andre selskap fortsetter sin himmelferd. Over og ut.
hango
07.05.2020 kl 11:35 2362

Er det en ny bølge vi lukter her?
hango
07.05.2020 kl 16:08 2272

Oppgang i morgen..
Noen skal altid stå igjen..
08.05.2020 kl 11:02 2110

Tydelig at sannheten er for tøff for noen, kjedelig når det er en ny dag med rødt på skjermen. Aksjen fra helvete leverer alltid.
08.05.2020 kl 12:39 2062

Det eneste positive som man kan finne her, det er at slike som han skal tilbake på skolen til neste uke.
08.05.2020 kl 16:20 2001

Nå synes jeg vi alle skal ønske guttungen lykke til med videre skolegang og at han for evig og alltid holder seg borte fra et voksent forum!
Mafiosol
08.05.2020 kl 16:24 1994

+1 for å holde tråden PHLY orientert. God helg :)
08.05.2020 kl 16:42 1979

Nå må du ønske guttungen lykke til da, siste uken sammen med mamma på hjemmeskole er tøft.
Nugatti
11.05.2020 kl 10:26 1789

På billigsalg i dag. Sweet.
Iceman
11.05.2020 kl 12:22 1730

Merkelig at ingen i ledelsen eier aksjer? Bortsett fra CEO med skarve 1000 aksjer.
Iceman
11.05.2020 kl 16:41 1646

Og, må vi vente til 2023 for å se om de tjener penger på kontrakten før kursen evt går? Vanskelig case og regne på dette. Blir litt bingo..
inva
11.05.2020 kl 18:58 1589

De fakturer vel etter en betalingsplan underveis. Men, ja vi får vel ikke det endelige svaret på lønnsomheten før det første skipet er ferdig.

Verre er det med utbetaling av utbytte. Der har de normalt betalt underveis, denne gangen avviker de på dette (fra Q1 rapporten):

Shareholder Distributions
Given the recent award of the NSMV contract and related capital requirements, the PHLY Board has revisited the company’s dividend policy and dividend plan. At this time, the PHLY Board does not foresee payment of dividends during the construction period of the first two NSMVs.
Iceman
11.05.2020 kl 19:10 1571

Yes. Aksjekursen skal reflektere nåverdien av fremtidig inntjening. Tydelig at det er flere enn jeg som siter med å regne på dette da...tikker jo sydover hver bidige dag.
hango
15.05.2020 kl 14:38 1337

PHLY er nå på billigsalg, kan det virke som.
Og ut fra et TA perspektiv, foreligger det fremdeles mye styrke i aksjen, og et lite sentimentsendring vil løfte aksjen til nye høyder.
DavidFS
19.05.2020 kl 08:29 1183

Først og fremst vill jeg takke Mafiasol for velltalte ord.

Er det bare meg eller har vi funnet støtte rundt 70?

Har nå begynt og kjøpe værtfall, så ønsker dere alle både dere som er i aksjen, og vunderer og kjøpe dere inn lykke til.

Fint og være i et selskap som sitter så fint i det både med kontrakter, og muligheter.

Det virker jo som dette corona greiene også har begynt og stablisere seg, så dette er virkelig flott:).

raven12
21.05.2020 kl 22:29 1045

Phly er kupp nå, burde stått i 120kr nå, 250kr kommer hold på gullet
raven12
22.05.2020 kl 07:48 953

Teknisk ligger det Ann til rykk opp nå
DavidFS
22.05.2020 kl 08:18 917

Raven12 ....

Hvorfor???

raven12
22.05.2020 kl 12:57 813

At man selger her er jo bare latterlig, phly er verdt 120 kr nå
raven12
22.05.2020 kl 12:58 812

Kontrakter på opp til 15mrd ligger her, har markedet røyka pipe?
raven12
23.05.2020 kl 13:12 732

Nå kommer rykket mot 100kr, pass på
raven12
24.05.2020 kl 11:27 593

Teknisk bunnformasjon, nå må dere plukke ikke la aksjen stikke ifra dere igjen som den gjorde fra 40 til 100kr.

Raven12, vet du at du snakker med deg selv...problemer?
raven12
25.05.2020 kl 11:25 371

Hold munn og kjøp
Iceman
25.05.2020 kl 11:26 369

Alltid betryggende når folk pøser ut at markedet tar feil. Og særlig når man svarer på eget innlegg. Aksjen skal opp opp. Markedet har røyka pipe osv.
Et spm. Er det realistisk å lande champ avtale nå som de har marad kontrakt på mulige 5 skoleskip. Er det ikke noe kapasitetsutfordringer her?
d12m
29.05.2020 kl 12:12 199

Noen som har lest analysen fra Arctic? Jeg har bare sett en graf som viser at de estimerer NAV til flergange kurs på 70