Milliardkontrakt, CHAMP, Trump og veien videre for PHLY

Mafiosol
PHLY 14.04.2020 kl 20:56 23883

Philly har posisjonert og diversifisert seg veldig bra til den pågående situasjonen i USA og kan derfor leve godt med nedstengning av resten av verdensøkonomien ,mye grunnet USA's proteksjonistiske politikk og Trump's visjon om rask økonomisk vekst. Philly Shipyard er nå definert som en samfunnskritisk virksomhet - det kan bli veldig verdifullt fremover. Det vi ser nå er at mange delstater går presidenten rett imot og nekter å åpne for normal økonomisk aktivitet. Da har man ikke så mange valg for å "booste" økonomien fra sentralt hold før valget. Det kan være positivt for Philly som for andre som driver innen kontruksjon, infrastruktur og andre som kan ta større offentlige prosjekter i mens resten av økonomien må holde stengt. CHAMP programmet er en aktuell kandidat som har vært planlagt over mange år på grunn av dens enorme dimensjon, og som har potensiale til å virke som medisin i en skadeskutt økonomi.

I USA har man nå tatt frem hjertestarteren på økonomien og storslegga er på vei opp av sekken. Det kan bety flere gunstige lånebetingelser for private aktører og flere offentlige prosjekter. CHAMP er at av programmene som kan fremskyndes. Philly har allerede fått forprosjekt sammen med 3 andre verft. CHAMP programmet består av 60+ større skip som skal settes i stand i løpet av en 10 års periode. Størrelsen på denne opprustingen får skoleskipene til å blekne. At Philly er en av 4 verft som er med å konkurrere om 60+ skip kan bare karakteriseres som en enorm oppsidemulighet og har ikke fått noen omtale i Norge enda. Tviler på at man investerer 15 milliarder på skoleskip så mannskapet kan lære om ny teknologi om de allikevel primært skal jobbe på over 50 år gamle båter. Derfor er nok skoleskipene og CHAMP mer sammenbundet enn det ser ut på overflaten. At Philly har fått en fot innenfor begge er nok ingen tilfeldighet og etter min mening en god nok grunn for ikke å ha løpt desperat etter andre kontrakter de siste årene.

Krigskassen til selskapet på 4.19 USD per aksje i kontanter med rekordhøy dollarkurs er en ting. 630 MUSD i ordrereserve med opsjoner for 870 MUSD til er bare helt fantastisk. Mange har sikkert fått med seg at funding for skip 3 er allerede sikret og funding på skip 4 vist allerede er lagt inn for neste års budsjett. Veien til 15 milliarder i omsetning, om ikke mer over de neste årene er nærmere og ikke fjern slik som kursen i dag gir inntrykk av.

Skipene man har bygget de siste årene har såvidt fått plass i de over 300 meter lange dockene. Til sammenligning får du plass til 2 av skoleskipene på den samme plassen. Kapasiteten til flere kontrakter er der så man må derfor prise inn muligheten for at det kan komme flere oppdrag fremover. Både private og offentlige/militære. Mindre skip, lavere materialkostnader og gode rekrutterings forhold kan også bety høyere marginer. 5% til 15% er ikke utenkelig, slik som man hadde i perioden 2013-2017 når man hadde lignende type aktivitetsnivå og en gjennomsnittlig margin på i underkant av 10%. Gledelig å høre at man tar grep for å kjøpe inn materialer nå og ikke vente. Det er i krisetider man kan gjøre de virkelig gode kjøpene.

Registrer at flere her peker på at historiske kurser har vist nivåer opp mot 200 selv med lignende typer ordrereserve. Det stemmer jo, men det er investorenes tro på fremtidig inntjening og selskapets mulige opp eller nedside som avgjør kursen. Ser man på historikken de siste 10 årene er PE mellom 7 til 15 på fremtidig inntjeneing vært fremtredene nivåer under perioder med høy ordrereserve. Personlig synes jeg det er vanskelig å forsvare kurser under 100 kroner nå. 100 kroner aksjen representerer kun pengene selskapet har i frie kontanter pluss en gjennomsnittlig margin på 2 skip uten opsjonen på 3 ekstra skip eller noe som helst annet. Med tanke på selskapets andre eiendeler og opsjonene i kontraktne er nok kurs over 150 mer passende. Tar man med oppsidepotensialet over de neste 10 årene og flere kontrakter fremover både på konstruksjon, reparasjon og vedlikehold er 150 for lite. Da er 200+ mer aktuelt. Med CHAMP eller andre større offentlige prosjekter tør jeg ikke å estimere. Da er det selskapets kapasitet som vil sette begrensingene. Men markedet vil over de neste dagene avgjøre hva som er riktig pris og er man langsiktig er kurs på kort sikt uansett mindre viktig.

Har man en kortere horisont er det uansett få aksjer på Oslo børs som kan ende opp å få en boost og drahjelp fra corona krisen fremover. Verktøy som Trump og co tar opp av sekken blir derfor veldig spennende for Philly aksjen fremover!
Redigert 21.01.2021 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.05.2020 kl 19:28 918

Kan noen få lagt ut hva de sier kort oppsummert?
Kan bli volum og fart i denne, den er grisebillig nå og hva faen gjør denne under 100kr nå
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare