KRYPTO - Nedsmelting av verdensøkonomien og valuta - Krypto?

Slettet bruker
BTC 15.04.2020 kl 12:51 2128

Korona og oljeprissjokk sørger for dystre utsikter for verdens økonomi for de neste årene.

Nasjonalbankene trykker opp enorme mengder valuta, og "alle" vestlige valutaere bør egentlig svekkes.

Gull har fått et stort løft, og mer kan det bli.
Og nå tror jeg at krypto kan få vise seg verdig et alternativ for plassering av penger mens usikkerheten rår.

Bitcoin og Ethereum er kjøpt inn via XBT-sertifikater i Nordnet. Skal bli spennende å se hvordan dette utspiller seg!
Redigert 19.01.2021 kl 20:35 Du må logge inn for å svare
JosefK
15.04.2020 kl 12:55 2109

Kjøp skikkelig krypto og ikke papir krypto.
Slettet bruker
16.04.2020 kl 09:31 2019

Orker ikke all rapporteringen ved å benytte kryptobørser.

Og det er på tide med en krypto-fond eller -etf som kan handles på normale handelsplattformer, ikke bare XBT-sertifikater...
Sølvrev1
16.04.2020 kl 10:08 1998

Ikke for å kritisere alt for hardt, men hadde det ikke vært bedre å fokusere på trade, som virker å være den egentlige interessen din?

Først trekker du frem frykten i markeder, for deretter å vektlegge egenskapene (indirekte) for gull og krypto som motsatsen til "enorme mengder valuta", men er rett frem på at du er eksponert mot underliggende i XBT-sertifikater hos Nordnet. Det er bra, ærlighet varer lengst.

Begrunnelsene for traden er forsåvidt mye av det samme, bare med en distinkt forskjell i at den ikke er et alternativ til "enorme mengder valuta" som (i motsetning til hva du sier) allikevel ikke virker å være verdig en plassering av penger fordi du ikke orker "all rapporteringen ved å benytte kryptobørser"? Kan forstå det siste, men da bør du ikke si det første; at det er verdig en plassering.

Var bare det, og at det absolutt ikke er noe galt med tradingtråder fulle av innspill og tips. Tvert om.

Trade accordingly!
Redigert 16.04.2020 kl 10:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.04.2020 kl 10:13 1918

Jo, forsåvidt.

Jeg synes gull, ethereum og bitcoin kan være et godt tillegg i disse usikre tider. Jeg har mine spareavtaler gående i aktive fond og i indeksfond, men har supplert med andre aktiva.

Børsene kan fortsette videre opp selv om økonomien egentlig ikke tilsier det, men hvor skal penger plasseres? Og det kan komme et nytt krakk. Ingen vet. Så derfor sikrer jeg med bredere portefølje heller enn å shorte.

Overraskende lite prat om teknologien til Ethererum som jeg tror vil overta mye av dagens normale transaksjoner og avtaler.
Blockchange-teknologien er framtiden.
Sølvrev1
18.04.2020 kl 13:17 1861

Vi har ikke hatt noe skikkelig krakk i indeksene enda, ikke ut fra hvordan jeg forventer det forestående krakket vil forløpe seg. Minner litt om 2007 når Bear Stearns havnet i trøbbel på subprime. De ble overtatt av JPMorgan i begynnelsen av 2008. Det var først når Lehman Brothers gikk over ende utpå høsten 2008 at krakket satte skikkelig inn. Før det var korreksjonen i 2007 å regne for et forvarsel (ala nå), for å bli noe ruglete og sidelengs, som gir meg assosiasjoner med det som skjer i dag uten å sammenlikne for mye.

I 2005 og 2006 var det allerede veldig synlig (for de som ville se) at boligbobla med subprime var på tur til å kollaps. Det var det denne gangen også, lenge før koronaen gjorde seg gjeldende. Allerede i 2003 til 2004 dryppet det med historier om låneiver på subprime som var rett ut tillatt svindel. Sentralbanken (FED) med Alan (Maestro) Greenspan hadde lagt grunnlaget for denne forretningsmodellen gjennom å senke renta som følge av dot.com-krakket, gjort penger billig, slik at markedene (bolig og aksjer) kunne "dirigeres" oppover for at folk skulle få inntrykk av at økonomien var sunn og "robust". Ben (Helikopter) Bernanke skuffet ikke med sin overtakelse.

Litt på siden av hva jeg tar opp her, ble forøvrig "robust" allemannstale etter et Davosmøte tidlig på 2000-tallet. Hvert eneste år kommer disse pompøse globetrotterne hjem med ett ord som skal spres gjennom papegøyene i hovedstrømmedia. Den som vil legger merke til også det. Børge Brende og folka i WEF jobber på spreng hele året for å komme frem til et nøkkelbegrep å ta med seg. Robuste greier.

Det jeg ville brukt litt tid på å tenke rundt hvis jeg var deg, er hvorvidt hele porteføljen er eksponert mot én valuta som krona. Og blokkkjedeteknologien - Blockchain - er både lovende, god og fortsatt ny. Når det kommer til å velge mellom forskjellige krypto, da med tanke på å faktisk posisjonere seg i den reelle underliggende teknologien direkte, har jeg ikke så mye å si annet enn å forsøke meg på en allegori:

-Jeg kjøper ikke forskjellige legeringer av gull og sølv hvis det er gull og sølv jeg vil ha og være eksponert mot. Da kjøper jeg gull og sølv så rent som det er mulig å få det, for å oppbevare det i min umiddelbare nærhet. Og jeg kjøper det heller ikke for å bli rik på et blunk eller for å tjene mest mulig avkastning i løpet av noen måneder eller et par år.

Har lyst til å investere i aksjer, men ikke i fond og i ingen av delene akkurat for øyeblikket. Ser ikke på det å ri en topp-syklus på indeksene som verdt innsatsen. Når tiden kommer der aktiva man holder har steget i verdi mot indeksene er det på tide å skifte beite. Og imens skal obligasjonsmarkedet (både treasury og corporate) sammen med valutaer gjennom en hard rodeo.

Den som holder ut lengst på ryggen til oksen vinner ikke, men får den verste påkjenningen av villskapen som kommer, tror jeg.
Slettet bruker
03.08.2020 kl 21:11 1433

Var veldig spent hva som skulle skje dersom Bitcoin brøyt 10000. Nå over 11000 å mye stiger nå. :))
Flieger
05.11.2020 kl 11:39 1075

Har passert 13800, endelig, da er neste tunge motstand ath ca 20000.