Dystre spådommer (eller?)

kfarestv
15.04.2020 kl 15:34 251

https://www.youtube.com/watch?v=jsV_YXq-1x4

Så denne i går. Jeg tror hun er spot on, da hennes syn sammenfaller med mitt eget. Jeg tror USA og verden står fremfor både ett og to tapte tiår. Og jeg tror det er en god ting. Jeg ville om jeg hadde noen posisjoner i USA, kommet meg ut i forgårs. Jeg har vel nevnt noe om hvordan kapitalismen har vært fullstendig feilslått. Nå kommer den største resesjonen verden har sett, og det var på høy tid. Kanskje miljøet får tid til å helbredes noe, om vi setter konsumet på pause

Forøvrig er det slik det må være. Å holde aksjemarkedene og forbrukervanene på lifesupport igjennom ikke bare en men to kriser, fører bare til stagnasjon. Tilfredshet. Latskap. Og bobler. For å få ekte vekst igjen, trenger vi for det første en resesjon, deretter trenger vi nye EKTE nyvinninger (PCen var en slik nyvinning) som gir ny vekst. Dette vil åpne opp for nye oppgangstider, med reell vekst. Og det er "long overdue".

Hard times make hard men.
Hard men make good times.
Good times make soft men.
Soft men make hard times.

Nå, trenger vi å rydde opp i rotet vårt. Sørge for at vi har en verden å forbedre, når den tid kommer. For samme hvor mye dere tenker, "klima endringene er fake news", så er de faktisk ikke det. Forurensningen som er forårsaket av overkonsumpsjon og stadig økende globalisering / gjeld, er iallefall ikke fake news. Når det gjelder klima endringene... spør dere selv, ønsker jeg å "err on the side of caution", eller ønsker jeg å ta en skikkelig gamble på at det går fint ? Slik JEG ser det, er den siste holdningen utbredt i denne gruppen, og i befolkningen generelt. Den er også særdeles uansvarlig, og farlig. Dere som har barn... tenk dere om. Jeg, har selv aktivt valgt vekk barn fordi jeg har sett så negativt på fremtiden. Klima endringene KAN være virkelige. Det burde være nok, til å få etthvert rasjonelt menneske til å handle. Jeg, ble overbevist da vi hadde tørkesommeren her i Europa. Det var fint vær, jeg ikke klarte å nyte fordi den kom med en bitter bismak. Siden den gang har jeg sett skogbranner som skaper sine egne værsystemer, Koalaen, er nær utryddet. Stadig kraftigere tornadoer, korallrev som dør, vær jeg ikke kjenner igjen fra min barndom, minkende havis, utdøende dyrearter - daglig dør det noen ut, plast i magene på både hav og landdyr, bier som utryddes i hele land av gangen, nå må de kjøres rundt med lastebiler for å pollinere, regnskoger som forsvinner i ett alarmerende tempo, elver som inneholder mer plast enn de inneholder vann... noe MÅ gjøres og jeg kan ikke være den eneste som ser det. Kan vi som investorer her, ikke bli enige om å investere bærekraftig fremover ? Må jeg virkelig tigge om hjelp ? Det er penger å tjene, på å være ansvarlig, også. Dropp olja. Den vil ikke kunne livnære oss, i fremtiden.

Jeg lider av "climate grief". En vedvarende følelse av sorg, over det jeg har mistet, eller kommer til å miste. En følelse av tap, for den verden jeg kjente og var glad i. En følelse av hjelpeløshet, fordi det er så mange med slike holdninger som dere. Den lidelsen vil bli en massiv utfordring fremover, for helsesystemet. For det finnes ingen kur. Jeg unner ingen, å se det jeg ser. Men dere må se det, det er ingen andre alternativer. Dere er nødt til å se. Før eller siden, vil dere bli tvunget til å se. Og da kan det være for seint. Jeg har felt tårer. Dere vil også gjøre det, når dere ser. Men det er ikke for seint enda. Om vi sloss, for livet. For alt liv.
Redigert 15.04.2020 kl 15:35 Du må logge inn for å svare