Streamerseismikk, overkapasiteten vokser!

Slettet bruker
PGS 22.08.2018 kl 08:43 6503

https://e24.no/boers-og-finans/olje/norske-aktoerer-kjoeper-seismikkskip-for-fem-milliarder/24421052

10 skip til inn i markedet! Dette vil legge nok et tett lokk på de allerede lave ratene og vil påvirke PGS og PLCS
Redigert 21.01.2021 kl 05:27 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
22.08.2018 kl 08:46 6484

Hater du alle andre seismikk selskap en ditt elskede Magskjeis eller? Har ikke sett maken til dissing av andre selskap.
drekkapilsen
22.08.2018 kl 09:04 6448

10 skip skal ikke inn i markedet. Nesten alle ligger i opplag. En del bra båter, men da kommer seismikkerne på færre hender, som kan få opp prisene på sikt. WG har jo holdt på helt til nå mer eller mindre. Det blir en voldsom emisjon for lille Rieber det der, nå spiser de mer enn de kan klare.
Slettet bruker
22.08.2018 kl 09:08 6427

Schlumberger hadde lagt ned seismikkvirksomheten, nå blir den aktivert igjen, og det er ikke positivt for streamermarkedet.
drekkapilsen
22.08.2018 kl 09:13 6406

De har sagt de skulle legge ned for lenge siden ja, men de har holdt på med jobbing helt frem til nå. Det var da vel ingen som trodde at alle de skipene skulle ligge brakk, dette var ingen overraskelse. Men jeg hadde nok ikke kjøpt alle skipene. Det hadde holdt med 4-5 stykker. Rieber har ikke cash til det her pengesluket.
Slettet bruker
22.08.2018 kl 09:20 6393

deilig trade PGS idag :D
Fra Sidelinjen
22.08.2018 kl 09:20 6384

Blir bitter når andre dobler pengene sine på sine investeringer mens man selv sitter med bunnløse aksjer til tross for stigende oljepriser og markeder.
Da begynner man å hate streamere og mener at det beste for sitt eget selskap var om oljeprisen trynet. Jeg har jobbet som aksjemegler i 15 år (ikke nå lengre), og jeg har snakket med noen titalls slike mennesker opp gjennom årene, og deres verste fiende er de selv og deres stahet. De klarer rett og slett ikke å se objektivt på ting når de har gått inn med mer penger enn hva de tåler å tape i enkeltaksjer.
Man får rydde i eget bed og leve med sine egen beslutninger, men det er skummelt når agendaen blir å forsøke å påvirke andre til kaste sine posisjoner i gode aksjer til fordel for egne posisjoner.

MSEIS er ned fra 22 kroner i fjor høst (23 %), mens PGS har doblet seg og vel så det i samme periode. Da vokser hatet, og argumentasjonen blir helt fjern.

Isolert sett hadde jeg gjerne sett at Rieber ikke kom på banen her og løftet flåten til Western aktivt inn i markedet igjen, men det er ikke til å unngå med det trøkket som er i markedet. Det kommer et oppsving for seismikk som vil vare noen år til, og det er riktig gjort av Rieber å ta dette spranget opp. Har nok en liten mistanke om at Ferd var vel inneforstått med dette når de dumpet halve posisjonen sin for noen uker siden, det er ikke bra. Kun en magefølelse dog, skummelt å si at dette er sikre fakta, men markedet er såpass lite at slike posisjoneringer og forsøk på slike sprer seg fort i miljøet.

Forventer at PGS vil tynges 5 % +/- av nyheten i dag, men at det vil hente seg bra inn når investorene (de store....) regner og konkluderer på hvorfor Western-flåten blir snappet opp. Det er et kraftig kjøpssignal på sikt.
Slettet bruker
22.08.2018 kl 09:42 6340

Dobler pengene? Hvorfor har du ikke solgt, men fortsatt hausser PGS mens kursen faller? Har du fått 100% er det på tide å selge, eller har du ikke lært noe som aksjemegler?
Kursøkningen i PGS er basert på håp. Det fundamentale er elendig for de som eier streamerbåter, og verre skal det bli med dagens oppkjøp
Fra Sidelinjen
22.08.2018 kl 09:50 6316

Tåler fint en rød periode etter oppgang fra 14 kroner, og jeg kaster ikke kortene på dette nivået i syklusen. At Rieber og Rasmussen-gruppen hopper inn i seismikk nå er et positivt signal, til tross for et naturlig psykologisk fall i PGS-aksjen. Om det er fundamentalt riktig at aksjen skal ned på nyheten er en annen ting.
Jeg trader ikke aksjer jeg har langsiktig tro på, derfor har jeg ikke solgt.

Jeg selger PGS den dagen vi passerer 60 kroner, og på nåværende sted i syklusen er det ingen andre andre aksjer jeg ønsker å vekte meg opp i for å møte konsekvensene av økte og ikke minst påtvingende letebudsjetter hos oljeselskapene. Gearingen i PGS er perfekt for å maksimalisere dette oppsvinget.

(Jeg hausser ikke PGS, jeg råder ikke andre til å kjøpe den selv om jeg har gjort det og mener det er riktig. Alle bør gjøre sin egen hjemmelekse og bære risikoen selv. På samme måte advarer jeg ikke andre om å kjøpe MSEIS eller EMGS heller, jeg har bare selv ikke tro på dette markedet, og ikke noe mindre nå som Western kommer på banen igjen og påvirker balansen av tjenester)
Fra Sidelinjen
22.08.2018 kl 10:01 6293

Matsern, jeg gjorde 7-gangern på investeringer i Algeta. Hadde jeg skulle vært fornøyd og kastet kortene etter 100 % hadde jeg misset så ufattelige store beløp og avviket fra min strategi at jeg hadde hatt store problemer med å akseptere det.
Har man derimot dobling i aksjer som Yara, DNB, NHY med mer er gamet noe annet. Jeg har også 10 utenlandske aksjer i porteføljen, hvorav tre av de er FANG-kategorien, og det er mange hundre prosenter siden de doblet seg.

Så nei, å selge etter dobling er ikke det man lærer som aksjemegler. Det er å holde på de aksjene og segmentene man med god grunn kan tro på, og kaste kortene i de aksjene og segmentene som ikke innfrir. Å unngå forelsker i sine egne aksjer er regel nr 1.

Du får si fra hvis du lurer på noe mer.
Slettet bruker
22.08.2018 kl 10:07 6277

Ser ut til at markedet ikke er enig med deg. Denne gang er jeg enig med markedet. Dagens oppkjøp er ikke bra. Det er en grunn til at schlumberger selger til gibort-pris
Slettet bruker
15.09.2018 kl 13:35 5919

Skal PGS mot 20kr i løpet av kommende uke?
Fra Sidelinjen
15.09.2018 kl 18:36 5832

Det hadde vært en gavepakke fra oven det, men det skjer nok dessverre ikke.
Odi.1
16.09.2018 kl 12:14 5744

Alt som betyr noen, enten det er gammel eller ny teknologi, er
1. Kunder
2. Lave driftskostnader
3. Minimalt med Gjeld
4. Unik Teknologi
og 5. R , en da CASH !! :)

Samme pokker hva som står på LOGO
Vikusen
16.09.2018 kl 17:30 5668

Streamerene kommer til gå bedre fremover di også. Alltid oljeselskap som gir kontrakter til di billigste og investeringer vil bli gjort når oljeprisen holder seg høg. Var ikkje positivt at wg kom på banen med båtene igjen, såg nå når jeg var ute på sjøen at det var to wg streamere som gikk for fulle mugger utenfor edvard grieg plattformen. Markedet blir ikke strammere med fleire båter i drift. Det er heller ikkje bra for magseis at ratene til streamere ikke går opp, fordi går ratene til streamere opp til prisen for djupvannseismikk så er det jo ikke snakk om hvilken teknologi di får mest for pr krone. Så her må vi heie på seismikk generelt. Lite tvilsomt at pgs,plcs ikke levere over bunnlinja fremover, tar kanskje litt lenger tid enn forventa.
Fra Sidelinjen
16.09.2018 kl 19:19 5613

Spot on Vikusen, det må bli press på tradisjonell kapasitet før oljeselskapene går bredt nok ut og satser på alternative kilder til data. Jeg tror at så lenge oljeprisen holder seg under 90 vil det være nogenlunde grei balanse mellom tilbud og etterspørsel i streamermarkedet, dog med en grad av tilstramning i 2019 når letebudsjettene er satt i de nye og mer ekspansive budsjettene.

Fullstendig tørke hos EMGS for tiden, og aksjekursen i MSEIS virker til å fortelle om avventende holdninger blant større investorer, selv om noen utvalgte her inne er helt fra seg av begeistring, samme hva selskapet foretar seg.
Slettet bruker
16.09.2018 kl 20:16 5585

Feil vikusen, logisk brist. Magseis fikk nettopp en LOI på en jobb som normalt sett utføres med streamere (conventional) det stod i meldingen. Det er faktisk svært alvorlig for de selskapene med streamer, at de ikke blir valgt på tross av at de har skip klare og at de er billigst. Oljeselskapene velger faktisk å stå i kø hos Magseis, istedenfor å kjøpe billis streamer.
At ratene skal gå opp for streamer virker lite sannsynlig

Carnegie nedgraderte PLCS fra hold til selg og satte kursmål nef fra 2,50kr til 1,70kr 30 august. De ser nok det samme som meg.
Slettet bruker
16.09.2018 kl 20:33 5575

EMGS har sitt nisjemarked, veldig volatilt åpenbart. De har solgt data mens olja var helt nede på $30, så interessen er der åpenbart. Har vært ørken i sommer som du sier. Plarcus og SBX har ikke meldt om betydelig endring i backlog heller. Plarcus har enda ikke klart å fylle backloggen for Q4, selv med lave rater. EMGS er en joker. Kjøper du aksjen nå og de får kontrakter, kan du mangedoble pengene dine, men høy risk, understreker det.
Vikusen
16.09.2018 kl 21:29 5537

Jeg sitter kun i magseis av seismikk aksjer så har trua på at magseis kan holde nodene sine gående fremover. Men dette er kun ett selskap og ein kort kontrakt foreløpig dog positiv heldigvis. Bransjen er stor og jeg trur fremdeles det vil vere marked ganske lenge fremover for streamere også. Oljeselskapene tjener mer og vil ekspandere og lete etter meir olje. Dette gjelder det meste innen oljeservice. Markedet blir strammere. Mange går på kontrakter der ratene øker i takt med markedet også. Visst det du sier at alle streamere går konk snart da har vi ein jo ein krise i oljen. Tvile noen vil ha det slik. Markedet har ikke snudd skikkelig enda. 2019-2020 blir årene for det meste innen oljeservice. Kursmålet til plcs ble vell satt ner pga di ikke trur den siste båten, var det "nadia"? kommer ut av opplag, det vil jo ikke si at den ikke kommer på sjøen senere. Tidligere kursmål var denne båten bakt inn i. Dette skjedde etter nyheten om wg.
Fra Sidelinjen
16.09.2018 kl 21:32 5533

Enig i potensialet HVIS og DERSOM ting skulle skje i EMGS, men det er jo gjeldende for så og si 100% av selskapene på børs...

Det som gjør at jeg hadde vært ytterst forsiktig med å investere EMGS er at de i snart ti år har klart å vise at deres CSEM faktisk er verdiskapende når man kombinerer det med seismikk, men allikevel uteblir investeringene fra kundene, med unntak av fra Barents og noe i Asia.
Der hvor de tidligere høstet solid med inntekter, med Pemex og Petrobras som hovedkunder, er det helt dødt. Ikke uten grunn akkurat det da de har hatt mer enn nok trøbbel internt med korrpusjon, men det er et negativt signal at kundene inntar en avventende holdning i forhold til alle de prosjekter der ute hvor man skulle tro at 3D-modellene til EMGS ville være prikken over i’en. Veldig synd, for de har mange eksempler å vise til hvor de med ganske høy sikkerhet kan hjelpe oljeselskapene med hvor borestrengen skal inn og gjennom reservoarene, og ikke minst hvilke de bør la være å drille, noe som er like mye verdt!

Så når man vet alt dette om teknologien til EMGS, og oljeselskapene er kommet i bakevja når det gjelder å påvise nye funn og fremtidige inntektskilder, så liker jeg ikke EMGS som investeringscase nettopp fordi kundene ikke ser ut til å kjenne sin besøkelsestid og verfisere nytten av det.

Man vet også at seismiske data har forbedret vesentlig de senere årene, noe som gjør CSEM «overflødig» og noe man regner seg bort ifra i prosjektet fordi geologene og seismikken i kombo oppleves som tilstrekkelig til å fatte et grunnlag på, uten å supplere det med CSEM.

Teknologien til MSEIS er i langt større grad et element for å gjøre jobb på allerede eksisterende produksjonsområder, så de er i et annet segment enn EMGS’s primærområde, og er ikke så i direkte konkurranse med streamerne som EMGS er. Men om dette markedet er stort nok til å bli rik på er jeg mer usikker all den tid kundene i mange tilfeller kan ty til seismikk som et alternativ til havbunnsseismikk.

Har også lært meg gjennom noen tiår med investeringer å ha et særdeles avslappet forhold til LOI’er og MOU’er. Grunnen til det er at de er akkurat det!! De er kun intensjoner og felles forståelse av at noe kan bli interessant å se på sammen en gang i fremtiden, og det er ikke mange månedene siden MSEIS verifserte akkurat de når en tidligere LOI ikke ble konkretisert i håndfast arbeid.

Det var ikke en eneste negative kommentar å lese om det her inne, det ble kun fremstilt som noe positivt fordi selskapet etter sigende gikk ut av dette fordi de kunne velge og vrake i annet og mer lønnsomt arbeid. For meg som objektiv investor tolket jeg det som negativt, og selv om flere av dere ikke ser ut til å være enig, kan denne hendelsen trolig tilskrives at aksjen i en lang periode har falt mens andre seismikkaksjer dro hardt avgårde. I mine øyne så hardt og brutalt, spesielt for PGS, at den korreksjonen som har vært de siste ukene oppleves som både sunn og riktig. Potensialet er på langt nær tatt ut, og en pust i bakken er the name of the game. Jeg tror fortsatt på PGS fremfor alt annet, men innsidesalget fra FERD i kombo med overtolkningen av at WG-båtene gikk til Rieber har preget psykologien en måneds tid. Men fundamentalen blir sterkere og sterkere hver måned, senest understreket av PGS på Pareto-konferansen, så jeg er bull til PGS gjennom 2019.
Slettet bruker
16.09.2018 kl 22:16 5500

Korreksjon i PGS? ned 21,06% på en måned for PGS, en aksje med titalls millioner kroner i daglig volum. Det er mye for et så stort selskap. Det vil jeg kalle et krakk og et solid tegn på at ferden nedover vil fortsette om ikke noe ekstraordinært dukker opp.

"Man vet også at seismiske data har forbedret vesentlig de senere årene, noe som gjør CSEM «overflødig» og noe man regner seg bort ifra i prosjektet fordi geologene og seismikken i kombo oppleves som tilstrekkelig til å fatte et grunnlag på, uten å supplere det med CSEM."

CSEM er overhode ikke i konkurranse med streamer, og det er fortsatt to helt forskjellige teknologier. Det er åpenbart ikke tilstrekkelig med seismikk, siden det bores alt for mye tørt og det man finner, er bare småtterier.
http://www.oljekrisa.no/wahl%20leting%20apr%202017.htm

Fagpublikasjonen geo365 sier følgende:
https://www.geo365.no/olje-og-gass/an-important-discovery/
"Oljeunnet på Kayak-prospektet i Barentshavet bør ha som konsekvens at EM blir obligatorisk i jakten på og evalueringe av nye prospekter i Barentshavet. "

Søk etter CSEM i pdfen under.
http://www.npd.no/Global/Norsk/2-Tema/Utvinningstillatelser/24-runde/Tilbud/24%20runde%20-%20Tilbud%20med%20arbeidsprogram.pdf
Myndighetene og oljeselskapene har skrevet som arbeidsbetingelse for 24 leterunde, at CSEM skal hentes inn for flere av lisensene. Dette er en endring fra tidligere leterunder. Det fundamentale peker i positiv retning for EMGS. Det ligger inntekter for EMGS frem i tid, men man vet bare ikke akkurat når det kommer på konto.

Mer konkret er det ikke mulig å si det:

Eksempel lisens 963, står som punkt 1 på den lisensen:
Anskaffe 3D CSEM data
Fra Sidelinjen
16.09.2018 kl 22:41 5468

Riktig, den omsettes for mange titalls millioner pr dag, og det gjorde den også på vei opp fra 13 til 42 kroner...
Så ja, at den fortsatt har steget 120% til tross for krakket du referer viser styrken i denne aksjen, og at det ikke var av forbigående karakter.

Men som sagt før, alle kan ikke vinne i aksjemarkedet. Noen sitter på taperne, andre vinnerne. Det beste for de fleste vil bestandig være indeksfond, altfor ofte sitter mange på feil hest når markedet går i bredden og hesten ikke kommer seg av flekken, ref PGS og MSEIS.
Fra Sidelinjen
16.09.2018 kl 22:53 5447

Ref EMGS; helt riktig; de konkurrer ikke mot streamerne, de er et supplement, som blir valgt bort fordi kundene ikke ønsker det.

Og igjen; ja, det blir brukt i Barents og påkrevd i vår hjemlige runde, men se deg rundt i verden på det globale markedet og du får realitetene. Hjelper ikke å være påtvunget konge i Barents når alle andre ser bort i fra deg på globalt nivå...

Og det er det aksjekursen og ikke minst regnskapene til EMGS viser.
Slettet bruker
16.09.2018 kl 22:58 5440

Jeg spekulerer kun i det fundamentale og ikke håp. Hvis jeg ikke hadde luktet og sett noen bedring i det fundamentale for EMGS og MSEIS, hadde jeg heller aldri kjøpt aksjer der.

PGS blir for mye spekk på høyere rater i et marked med overkapasitet. Kinesere som BGP skal jobbe på siste prosjekt TGS annonserte for kort tid siden. De kommer til å spise mye av det PGS fikk tidligere av TGS. Hvem kan konkurrere med Kinesere på pris? ingen. I tillegg har du WesternGeco-skipene som skal ha oppdrag.
Slettet bruker
16.09.2018 kl 23:01 5433

"Fra sidelinjen", du har åpenbart ikke lest rapportene til EMGS. Der skriver de at kravene til CSEM er på vei globalt også og ramser opp områder hvor det skjer.

http://hugin.info/137402/R/2207128/857999.pdf

Fra Q2:
Extending the same practice elsewhere..
CSEM now counts as work units in:
Mexico
Brazil
Uruguay
Argentina (new)

Et par kontrakter her og aksjekursen vil gå fullstendig bananas, en smakebit fikk vi i mars. Sparebank1 korrigerte riktig nok i etterkant og sa at det var et gammelt kursmål. Likevel, så ser vi hvor lett antennelig EMGS er.

https://aksjelive.e24.no/article/4dX6Eq
EMGS-aksjen fløy høyt etter svært positiv analyse
22.03.2018 · Eivind Bøe
Oljeserviceaksjen Electromagnetic Geoservices (EMGS) endte opp 47,65 prosent og ble børsvinner torsdag. Handelen i aksjen ble pauset på formiddagen etter den sterke oppgangen, men ble deretter åpnet igjen like før lunsjtider.
Utslaget kommer i kjølvannet av en svært positiv analyse fra SpareBank 1 Markets.
Meglerhuset har rangert de selskapene det mener har mest potensial i tiden fremover, uavhengig av risiko. EMGS topper listen, skriver nettstedet Hegnar.
EMGS har fått et kursmål på åtte kroner. Det er 188,8 prosent over onsdagens sluttkurs.
Aksjen handles til 3,70 kroner på Oslo Børs torsdag formiddag.
Lilleulv
16.09.2018 kl 23:22 5409

De fleste aksjer går vel bananas når de får et kursmål på flere hundre prosent høyere enn siste sluttkurs.... EMGS er ikke alene om å være lett antennelig i så tilfelle. Snodige argumenter til tider her...
Slettet bruker
16.09.2018 kl 23:25 5400

Det var egentlig ikke et argument:) bare en artig hendelse
Lilleulv
16.09.2018 kl 23:34 5387

Ja, da så :-) tror forøvrig du vil promotere EMGS og Magseis bedre viss du slutter å disse andre selskaper. Mulig jeg ser nærmere på Magseis og EMGS etterhvert, men forløpig så holder jeg en knapp på PLCS og SBX når det gjelder seismikk.
Slettet bruker
16.09.2018 kl 23:44 5375

Jeg setter i hvert fall pris på at «fra sidelinjen» deler sitt syn, det gjør meg enda mere sikker på mitt syn. Viktig med motstemmer, hvis ikke kan man opprette en lukket facebook gruppe og hylle hverandre der.
Slettet bruker
17.09.2018 kl 02:24 5301

Bruheim er Houston-basert og er ein av nestorane innan seismikk. Mellom anna var han med å starte opp PGS og har fartstid som konsernsjef i EMGS.

No er det nodeseismikk, eller såkalla OBN (Ocean Bottom Nodes) -seismikk, han satsar på.

– Dette er seismikk som er litt dyrare enn tradisjonell streamer-seismikk, der ein sleper kablane etter eit fartøy, men kvaliteten er mykje betre med OBN-seismikk.

https://sysla.no/maritim/jaktar-supplyskip-etter-seismikk-suksess/
really
17.09.2018 kl 09:37 5188

Du forstår åpenbart ikke at du snakker Mseis ned med våset ditt om andre selskap. At du har en våt drøm om at et knøtteselskap blir stort forstår jeg godt, Mseis er lovende. Men mainstream seismikk er de ikke, de brukes der annen seismikk ikke strekker til. Potensialet ut over det er begrenset fordi det er for dyrt pr km2.
PGS og peers kommer til å leve godt i overskuelig fremtid. Det er ikke OBS som er utfordringen, det starter de med selv eller kjøper MSEIS om det er nødvendig. Husk dette er en knøtt og de store eierne selger på dagen om prisen er rett.

Den store utfordringen for seismikk er om det ikke er økonomisk lønnsomt å hente opp olje fra havbunnen på grunn av lav oljepris. Men det skjer neppe på permanent basis på svært lenge.
Slettet bruker
17.10.2018 kl 12:09 4663

Det er så lite å gjøre med de gigantiske kostbare skipene at PGS blir søppelselskap
https://www.geo365.no/olje-og-gass/pgs-to-collect-plastic/
Slettet bruker
24.10.2018 kl 05:45 4464

Selg alt av streameraksjer. Der går det nedenom og hjem. Olja er på ve ned mot 60.

Kjøp emgs og magseis. De-risk selskaper.
Slettet bruker
01.11.2018 kl 18:05 4184

Selg streamer, uendret råd
Slettet bruker
09.11.2018 kl 10:51 3915

Når kommer det ny restrukturering i PGS?
Slettet bruker
09.11.2018 kl 11:41 3891

Lurer på hva de som kjøpte ferd-aksjene for 40 kr per stykk tenker i dag.
Slettet bruker
21.12.2018 kl 17:45 3336

Ja, si det
Odi.1
02.04.2019 kl 08:09 2799

ikke alt for positiv utvikling, hva holder dette igjen nå ?

Melding:

https://newsweb.oslobors.no/message/473504
Slettet bruker
05.04.2019 kl 15:13 2623

For de som ønsker en pen gevinst inn mot sommeren og høsten, PGS er et av de sterkeste casene på Oslo Børs for øyeblikket. Alle piler peiler oppover og alle anbefaler kjøp. Oppside på 50--% pluss..

Kraftig oppgang dei siste 3,5 mnd.. og det kommer til å fortsette. Sjå kursutvikling sist vår/sommer..
Slettet bruker
23.05.2019 kl 14:33 2430

PGS er en av de svakeste casene, selskapet vasser i gjeld og inntektene svikter