Rotasjon fra Tank og inn i Tørrlast
Etter 15 års pause fra dette forumet, tenkte jeg å dele litt ideer i disse kjedelige corona tider. Etter mitt syn, står vi nå foran en rotasjon av "shipping penger" vekk fra stortank og inn i tørrlast igjen. Grunnen er enkel, tank ratene er på peak med en usikker fremtid. Jeg tror det går veldig fint, men typiske shipping investorer går inn der ratene har oppside og ønsker ikke å lukke øynene og håper på det beste som man nå til dels må gjøre i stortank.
Så hvorfor tørrlast og Golden Ocean,
Nummer 1: Ratene ble holdt under kunstig press i første kvartal grunnet langt mer uvær relatert nedetid i gruvene i Australia og Brasil. Første kvartal er sesongmessig det svakeste kvartalet, og oppmerksomheten har vært knyttet opp mot corona viruset i Kina som en forklaring. Dette er ikke riktig.
Nummer 2: Vale har i Brasil ikke produsert så lite jernmalm på over 10 år. Som nevnt, sesongmessige værfenomener er grunnen til dette, gruver er sett på som essensiell industri i Brasil (og Australia) og disse er derfor ikke stengt ned. Det forventes derfor en "ketchup-effekt" med jernmalm ut av Brasil i retning Kina fremover, og rapporteres slutninger om disse as we speak, og er en av grunnene til at ratene har gått fra 2,000 per dag til 9,000 per dag siste ukene.
Nummer 3: Apropos Kina og Coronavirus. Kina sender nå landet tilbake på jobb og myndighetene har en mulighet som de alltid tyr til når de skal stimulere økonomien. Nemlig infrastruktur investeringer. Jernmalm er som kjent input til stålindustrien, og jernmalm importen og etterspørselen kommer til å ta seg kraftig opp fremover. Meldes nå daglig om tilgang til kreditt, reduserte renter osv. i Kina som historisk har løftet jernmalm importen og dermed tørrlastratene.
Nummer 4: Det er ikke bare Kina lenger. Europa og USA forventes å ty til infrastruktur investeringer når de har kommet lenger i sin coronavirus situasjon. Jernmalm inn til Europa fra både Australia og Brasil er dermed forventet at skal ta seg opp i andre halvår. For øyeblikket er etterspørselen lik null, som jo gjør at Kineserne kommer til å importere så mye de klarer og så fort som mulig.
Nummer 5: Ordreboken er lav og flere skip er forventet at skal skrapes. Ordreboken er i dag på drøye 8% av totalflåten og vi ser tilnærmet null interesse etter å bestille nye skip. Med BNP vekst forventninger i Kina på opp mot 9-10 prosent i 2021, så skal etterspørselen langt overgå tilbudsveksten på 2% de neste 18 mnd.
Nummer 6: Verdivurdering. Jeg beregner Golden Ocean sin NAV til 72 kroner i dag. Så handler til 50% rabatt. Dette er naturlig mtp det generelle markedsfallet og det faktum at ratene var på 2,000 dollar dagen for Capesize når aksjemarkedet tok seg opp siste mnd.
Nummer 7: Balansen til Golden Ocean holder seg godt. Dog, overlever de ikke mer enn 18 mnd på dagens rater før de må hente egenkapital. Men som nevnt, basert på punktene over. Ser jeg på sjansen for dette som lav.
Nummer 8: Rotasjon. Jeg ser og snakker nå med investorer som alle ser etter det neste som skal doble eller triples innen shipping. Tank og LPG bølgen har de ridd, og de ser nå at tørrlast er der valuation er lavest og oppsiden høyest mtp rateøkninger og ikke minst forventninger i markedet. Kort fortalt, tank har fått all oppmerksomhet de siste 6mnd og tørrlast har blitt glemt.
Så med rate momentum som er der nå og forward rater som tilsier ytterligere 50% økning så kan jeg ikke skjønne hvorfor ikke det skal mye cash inn i tørrlast de neste mnd.
Så hvorfor tørrlast og Golden Ocean,
Nummer 1: Ratene ble holdt under kunstig press i første kvartal grunnet langt mer uvær relatert nedetid i gruvene i Australia og Brasil. Første kvartal er sesongmessig det svakeste kvartalet, og oppmerksomheten har vært knyttet opp mot corona viruset i Kina som en forklaring. Dette er ikke riktig.
Nummer 2: Vale har i Brasil ikke produsert så lite jernmalm på over 10 år. Som nevnt, sesongmessige værfenomener er grunnen til dette, gruver er sett på som essensiell industri i Brasil (og Australia) og disse er derfor ikke stengt ned. Det forventes derfor en "ketchup-effekt" med jernmalm ut av Brasil i retning Kina fremover, og rapporteres slutninger om disse as we speak, og er en av grunnene til at ratene har gått fra 2,000 per dag til 9,000 per dag siste ukene.
Nummer 3: Apropos Kina og Coronavirus. Kina sender nå landet tilbake på jobb og myndighetene har en mulighet som de alltid tyr til når de skal stimulere økonomien. Nemlig infrastruktur investeringer. Jernmalm er som kjent input til stålindustrien, og jernmalm importen og etterspørselen kommer til å ta seg kraftig opp fremover. Meldes nå daglig om tilgang til kreditt, reduserte renter osv. i Kina som historisk har løftet jernmalm importen og dermed tørrlastratene.
Nummer 4: Det er ikke bare Kina lenger. Europa og USA forventes å ty til infrastruktur investeringer når de har kommet lenger i sin coronavirus situasjon. Jernmalm inn til Europa fra både Australia og Brasil er dermed forventet at skal ta seg opp i andre halvår. For øyeblikket er etterspørselen lik null, som jo gjør at Kineserne kommer til å importere så mye de klarer og så fort som mulig.
Nummer 5: Ordreboken er lav og flere skip er forventet at skal skrapes. Ordreboken er i dag på drøye 8% av totalflåten og vi ser tilnærmet null interesse etter å bestille nye skip. Med BNP vekst forventninger i Kina på opp mot 9-10 prosent i 2021, så skal etterspørselen langt overgå tilbudsveksten på 2% de neste 18 mnd.
Nummer 6: Verdivurdering. Jeg beregner Golden Ocean sin NAV til 72 kroner i dag. Så handler til 50% rabatt. Dette er naturlig mtp det generelle markedsfallet og det faktum at ratene var på 2,000 dollar dagen for Capesize når aksjemarkedet tok seg opp siste mnd.
Nummer 7: Balansen til Golden Ocean holder seg godt. Dog, overlever de ikke mer enn 18 mnd på dagens rater før de må hente egenkapital. Men som nevnt, basert på punktene over. Ser jeg på sjansen for dette som lav.
Nummer 8: Rotasjon. Jeg ser og snakker nå med investorer som alle ser etter det neste som skal doble eller triples innen shipping. Tank og LPG bølgen har de ridd, og de ser nå at tørrlast er der valuation er lavest og oppsiden høyest mtp rateøkninger og ikke minst forventninger i markedet. Kort fortalt, tank har fått all oppmerksomhet de siste 6mnd og tørrlast har blitt glemt.
Så med rate momentum som er der nå og forward rater som tilsier ytterligere 50% økning så kan jeg ikke skjønne hvorfor ikke det skal mye cash inn i tørrlast de neste mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31
Du må logge inn for å svare
e_hoelstad
15.04.2020 kl 22:23
27271
Veldig informativt og interresant lesing...
Laster opp for videre oppgang imorgen.
Laster opp for videre oppgang imorgen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Pilteri
15.04.2020 kl 22:27
27236
Takk for informativt innlegg med mye relevant informasjon. Virker som Du kjenner shippingbransjen godt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Baltisk
15.04.2020 kl 22:35
27172
Veldig interessant og riktig tankegang.
Jeg vil legge til nummer 9: Nemling skrapverdi.
Golden ocean har 46 capesizer, 33 panamaxer og 3 supramaxer. Dersom vi verdsetter skrapprisene for capesize til å være 8 musd pr skip, panamax til 4,4 musd pr skip og supramax til 3,9 musd pr skip. Så utgjør det en skrapverdi på rundt 500 musd. Markedsverdien til Golden ocean er vel idag på 496 musd. Du får altså kjøpt hele selskapet verdsatt til skrapverdi av skipene. Dette er uten aksjene deres i frontline, uten investeringen i singapore marine og posisjonene dems i Trafigura og Feen marine..
Jeg vil legge til nummer 9: Nemling skrapverdi.
Golden ocean har 46 capesizer, 33 panamaxer og 3 supramaxer. Dersom vi verdsetter skrapprisene for capesize til å være 8 musd pr skip, panamax til 4,4 musd pr skip og supramax til 3,9 musd pr skip. Så utgjør det en skrapverdi på rundt 500 musd. Markedsverdien til Golden ocean er vel idag på 496 musd. Du får altså kjøpt hele selskapet verdsatt til skrapverdi av skipene. Dette er uten aksjene deres i frontline, uten investeringen i singapore marine og posisjonene dems i Trafigura og Feen marine..
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
ParTeOGC
15.04.2020 kl 22:58
27092
Ja, tror nok de fleste ser at skal man ha en dobling innen shipping i dag, som jo mange ser etter når de først går inn, så er nok sjansen for at Golden Ocean står i 70 kroner høyere enn at Frontline står i 180 kroner om 6 til 12 mnd. Misforstå meg rett, har troen på tank, men vekter meg mer opp i Golden Ocean relativt til Frontline i disse tider.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Baltisk
15.04.2020 kl 23:10
27015
Absolutt, mye av GOGL kursen har vært elendig som følge av korreksjonen i 2018 og gruvekollapsen, og dette viruset nå. Men økt stimuli i Kina, og kanskje mer aktivitet i skrapmarkedet som følge av slitne redere i et elendig marked gir meg et håp. Har gått for 2020 bulkers som long case, liker å trade GOGL.
Frontline tenker jeg å vurdere mot august, eller når den står i 40kr igjen. Er egentlig litt mett på tank..
Frontline tenker jeg å vurdere mot august, eller når den står i 40kr igjen. Er egentlig litt mett på tank..
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
oebas
15.04.2020 kl 23:11
26995
Jim Rogers, tidligere i spann m Soros sa det samme på MW i forrige, transportation ! som gml goldenoceaner har jeg tenkt det samme som ts noen dg, du har overbevist meg. Balansen til GOGL er bra og hvis en trenger påfyll er adressen :Old Recktory, London UK og der er ikke penger noe problem, til en god felles sak.....
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
KJEPET
15.04.2020 kl 23:33
26900
Her var det mange gode argumenter for å gå inn i tørrlast nå fra ParTeOGC. Veldig flott mye nytt friskt blod som diskuterer det fundamentale :-)
Mye som tilsier at caperatene skal opp fremover.
Vil bare tillegge at jeg også ser at Panamax skal opp også. Brazil export opp 50% m-o-m med soybeans, og ikke minst hvordan skal avlingene til 11 land i øst-Afrika, som i disse spises opp av enorme svermer med gresshopper, erstattes?
Det ser ut som man begynner å få kontroll på ASF (African Swine Flu) i China også. Da skal man både fylle opp reservene, som nå er tappet, og ikke minst skal det avles nesten dobbelt så mange griser i China som det er pr. i dag.
Mye som tilsier at caperatene skal opp fremover.
Vil bare tillegge at jeg også ser at Panamax skal opp også. Brazil export opp 50% m-o-m med soybeans, og ikke minst hvordan skal avlingene til 11 land i øst-Afrika, som i disse spises opp av enorme svermer med gresshopper, erstattes?
Det ser ut som man begynner å få kontroll på ASF (African Swine Flu) i China også. Da skal man både fylle opp reservene, som nå er tappet, og ikke minst skal det avles nesten dobbelt så mange griser i China som det er pr. i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
ParTeOGC
16.04.2020 kl 00:24
26768
Godt poeng Kjepet. Soyabønner ut av Brasil er det bra trøkk i om dagen grunnet valuta også (svak real, ned 30% sammenlignet med dollar). Så fundamentalt ser det ut til at det skal bedre seg i de mindre skipssegmentene også.
Jo mer jo bedre :)
Jo mer jo bedre :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Bullebajas
16.04.2020 kl 07:30
26591
Dette ser fristende ut.
Fant denne: https://www.google.no/amp/s/www.hellenicshippingnews.com/cadence-minerals-court-approval-to-commence-iron-ore-shipments/amp/
En liten gruve, men 6 millioner tonn som eksporteres tilsvarer uansett etterspørsel etter 11 Capesize i året (forutsatt at ett skip med 180,000 tonne rekker tre reiser i året).
Så kan man jo multiplisere det tallet ganske mange ganger med den nevnte ketchup effekten med økt volum nå som første kvartal er over
Fant denne: https://www.google.no/amp/s/www.hellenicshippingnews.com/cadence-minerals-court-approval-to-commence-iron-ore-shipments/amp/
En liten gruve, men 6 millioner tonn som eksporteres tilsvarer uansett etterspørsel etter 11 Capesize i året (forutsatt at ett skip med 180,000 tonne rekker tre reiser i året).
Så kan man jo multiplisere det tallet ganske mange ganger med den nevnte ketchup effekten med økt volum nå som første kvartal er over
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
mdkInvest
16.04.2020 kl 09:04
26401
Tak for et rigtig godt indlæg - og jeg er fuldstændig enig med dig. GOGL skal op. Som nævnt gennem nogle dage nu, er jeg først en modstand omkring 40-42 NOK.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
ParTeOGC
16.04.2020 kl 09:16
26341
Forward ratene fortsetter å handle opp i Asia i morgentimene. Indikerer at Mai ratene skal opp mot 12,000 dollar dagen og Juni opp mot 14,500 per dag. Blir spennende å se den fysiske raten som distribueres rundt klokken 12. Aktivitieten så langt indikerer at Capesize skal quotes opp mellom 5 og 10 prosent i dag også
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
dalglish
16.04.2020 kl 09:21
26308
Hvor mange aksjer har Golden Ocean i Frontline? De burde vel selges nå som tankmarkedet er sterkt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
mdkInvest
16.04.2020 kl 09:30
26250
Jeg tænker også raterne stiger ganske fint i dag. Og med tanken på verden nu er ved at åbne op, og som du også selv nævner, venter der ganske store infrastruktur investeringer verden over de næste mange år, for at holde økonomien igang - og det er lige vand på GOGL's mølle fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Baltisk
16.04.2020 kl 09:30
26240
Beklager, jeg sa feil. Det er frontline som eide aksjer i GOGL som ble solgt i september
"In September 2019, the Company sold 1.3 million shares of Golden Ocean Group Limited (“GOGL”) for proceeds of
$7.6 million. At the same time, the Company entered into a forward contract to repurchase 1.3 million shares of
GOGL in December 2019 for $7.6 million. As partial settlement of the contract, the Company entered into a new
forward contract to repurchase the shares in March 2020 for $7.2 million and made a net cash settlement of $0.5
million after adjusting for foreign exchange differences. "
Forøvrig gjorde JF et støttekjøp på 42 kr for rundt en måned siden, og GOGL har også et tilbakekjøpsprogram som de kan benytte seg av.
"In September 2019, the Company sold 1.3 million shares of Golden Ocean Group Limited (“GOGL”) for proceeds of
$7.6 million. At the same time, the Company entered into a forward contract to repurchase 1.3 million shares of
GOGL in December 2019 for $7.6 million. As partial settlement of the contract, the Company entered into a new
forward contract to repurchase the shares in March 2020 for $7.2 million and made a net cash settlement of $0.5
million after adjusting for foreign exchange differences. "
Forøvrig gjorde JF et støttekjøp på 42 kr for rundt en måned siden, og GOGL har også et tilbakekjøpsprogram som de kan benytte seg av.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
mdkInvest
16.04.2020 kl 09:57
26133
Nu ser det også ud til den springer i luften..... På vej til 4,10 USD = 42 NOK (som jeg ser det)
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Bullebajas
16.04.2020 kl 10:03
26097
Høye volumer omsatt om dagen. 121 millioner omsatt tirsdag og 50 millioner i går. Så langt 20 millioner allerede i dag. Før påske var snittet 34 millioner kroner omsatt per dag.
Tyder på at noe er på gang ja
Tyder på at noe er på gang ja
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
mdkInvest
16.04.2020 kl 10:04
26088
Tænkte på - de må jo også spare vanvittig meget på brændstofudgifterne med de oliepriser vi ser pt. Og ja, Olien kommer nok også op igen. Men holder vi os under 30-35 USD vil jeg mene der er tale om en vanvittig besparelse - er jeg forkert på den ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Bullebajas
16.04.2020 kl 10:09
26052
Drivstoff prisene er justert inn i fraktratene, så dette kommer kunden til gode. Så helt irrelevant.
Indirekte er det relevant i form av at lange reiser fra Brasil til Kina blir mer konkurransedyktig
Indirekte er det relevant i form av at lange reiser fra Brasil til Kina blir mer konkurransedyktig
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
ParTeOGC
16.04.2020 kl 10:12
26024
Riktig bullebajas. Godt forsøk og godt innspill uansett mdkinvest :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
mdkInvest
16.04.2020 kl 10:14
26003
Ja, en kanon volumen - altid rart når stigningerne sker på stor volumen. Så der er noget igang nu.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
mdkInvest
16.04.2020 kl 10:20
25964
Nu kigger jeg kun teknisk på den. Fra sidste top til bunden bevæger vi os nu imod FIBO 0,382% - og som man nemt kan se, sker der nu noget med momentum i aktien fra bundnivauet. Ganske normalt - FIBO 0,5% burde uden problemer kunne nåes, såfremt raterne holder samme momentum - og gør de det, vil det også passe med de 4,10 USD = 43 NOK - og når vi kender GOGL, kan det lige pludselig gå meget stærkt, og GOGL er vel også helt forkert priset hernede i forvejen.
https://invst.ly/qgq62
https://invst.ly/qgq62
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
mdkInvest
16.04.2020 kl 11:23
25807
BULK: TØRRLAST-REDERIER OPP PÅ OSLO BØRS, BEDRING I CAPE-MARKEDET
Oslo (TDN Direkt): Tørrlastrederiene utvikler seg positivt på en ellers negativ Oslo Børs torsdag.
Capesize-ratene ble vurdert til 8.666 dollar pr dag onsdag, tilsvarende en oppgang på 9,5 prosent sammenlignet med foregående handelsdag, ifølge en liste fra Pareto Securities.
"Capesize-sentimentet fortsetter å være støttet av høyere jernmalm- og stålpriser, og både spotratene og FFA-kontrakter handlet opp i går. Mai handles godt over 10.000 dollar pr dag nå, så forvent ytterligere boost", skriver meglerhuset i en rapport torsdag.
Fearnley Securities skriver videre at markedet i Atlanterhavet har forbedret seg over den siste uken.
"Meglere peker på mindre opphopning på lastehavner, og med brasiliansk eksport opp i april, ser vi tegn på liv fra Vale", skriver meglerhuset i en oppdatering torsdag.
Den brasilianske jermalmprodusenten Vale legger frem produksjons- og salgsrapporten for første kvartal 2020 fredag 17. april. Hvis guidingen blir opprettholdt bør man se en forbedring i ratene de kommende månedene, mener Fearnley-analytikerne, men understreker at en også må se et sterkere marked i Stillehavet hvis ratene skal følge utviklingen som i fjor.
For mindre tørrlast-skip er bildet noe annet, skriver Fearnley, som peker på at koronavirus-relaterte tiltak rundt om i verden har påvirket skipninger av byggematerialer samtidig som at kull lider av lavere energiforbruk og konkurranse fra billigere olje og gass.
Ellers skriver Commerzbank at metallprisene har holdt seg overraskende godt i lys av den seneste utviklingen. Kina, som utgjør godt over halvparten av metalletterspørselen, er godt på vei mot normalisering og etterspørselen plukker seg opp, skriver banken.
"Etter vår mening vil dette derimot bare være i stand til å delvis utligne kollapsen i etterspørselen i andre land og regioner", skriver banken i en oppdatering torsdag.
Til tross for at flere gruveselskaper i eksempelvis Chile og Peru har blitt tvunget til å skalere ned produksjonen eller suspendere produksjonen helt, mener Commerzbank at dette bare vil redusere det massive overtilbudet som vil akkumulere seg.
"Vi forventer at koronakrisen vil ha en større negativ påvirkning på etterspørsel enn tilbud", heter det, og noterer at dette, kombinert med forverrede økonomiske data, vil stanse bedringen av metallpriser.
Golden Ocean og 2020 Bulkers handles opp henholdsvis 4,8 og 1,9 prosent.
lars.kjollesdal@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Oslo (TDN Direkt): Tørrlastrederiene utvikler seg positivt på en ellers negativ Oslo Børs torsdag.
Capesize-ratene ble vurdert til 8.666 dollar pr dag onsdag, tilsvarende en oppgang på 9,5 prosent sammenlignet med foregående handelsdag, ifølge en liste fra Pareto Securities.
"Capesize-sentimentet fortsetter å være støttet av høyere jernmalm- og stålpriser, og både spotratene og FFA-kontrakter handlet opp i går. Mai handles godt over 10.000 dollar pr dag nå, så forvent ytterligere boost", skriver meglerhuset i en rapport torsdag.
Fearnley Securities skriver videre at markedet i Atlanterhavet har forbedret seg over den siste uken.
"Meglere peker på mindre opphopning på lastehavner, og med brasiliansk eksport opp i april, ser vi tegn på liv fra Vale", skriver meglerhuset i en oppdatering torsdag.
Den brasilianske jermalmprodusenten Vale legger frem produksjons- og salgsrapporten for første kvartal 2020 fredag 17. april. Hvis guidingen blir opprettholdt bør man se en forbedring i ratene de kommende månedene, mener Fearnley-analytikerne, men understreker at en også må se et sterkere marked i Stillehavet hvis ratene skal følge utviklingen som i fjor.
For mindre tørrlast-skip er bildet noe annet, skriver Fearnley, som peker på at koronavirus-relaterte tiltak rundt om i verden har påvirket skipninger av byggematerialer samtidig som at kull lider av lavere energiforbruk og konkurranse fra billigere olje og gass.
Ellers skriver Commerzbank at metallprisene har holdt seg overraskende godt i lys av den seneste utviklingen. Kina, som utgjør godt over halvparten av metalletterspørselen, er godt på vei mot normalisering og etterspørselen plukker seg opp, skriver banken.
"Etter vår mening vil dette derimot bare være i stand til å delvis utligne kollapsen i etterspørselen i andre land og regioner", skriver banken i en oppdatering torsdag.
Til tross for at flere gruveselskaper i eksempelvis Chile og Peru har blitt tvunget til å skalere ned produksjonen eller suspendere produksjonen helt, mener Commerzbank at dette bare vil redusere det massive overtilbudet som vil akkumulere seg.
"Vi forventer at koronakrisen vil ha en større negativ påvirkning på etterspørsel enn tilbud", heter det, og noterer at dette, kombinert med forverrede økonomiske data, vil stanse bedringen av metallpriser.
Golden Ocean og 2020 Bulkers handles opp henholdsvis 4,8 og 1,9 prosent.
lars.kjollesdal@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
ParTeOGC
16.04.2020 kl 11:52
25693
Meldes om Mai forward rater på 11,600 dollar dagen, Juni 13,200. Papirmarkedet stopper litt opp nå grunnet profit-taking. Så da nærmer vi oss break-even som bør reprise aksjen og ta vekk risikoen for at de brenner cash.
Ellers ser fundamentet ut til at ratene skal fortsette opp.
Ellers ser fundamentet ut til at ratene skal fortsette opp.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
mdkInvest
16.04.2020 kl 12:05
25639
De kommer bare til at stige stille og roligt opad - FIBO 0,382 var lige en lille modsand over 39 NOK - når 39 NOK brydes, bliver det godt. Bollingerbåndet over 39 åbner sig op på de korte charts, så kommer vi derop idag, så kan vi godt gå igennem - men lad os se - jobless claims i US bliver sikkert en gyser :-)
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +6,4% TIL USD 9.223/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 6,4 prosent til 9.223 pr dag, ifølge The Baltic Exchange torsdag.
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +6,4% TIL USD 9.223/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 6,4 prosent til 9.223 pr dag, ifølge The Baltic Exchange torsdag.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
16.04.2020 kl 12:07
25617
Må innrømme at jeg ikke skjønner noe særlig av dette. I fjor høst hadde jeg gogl og det var meget gode rater uten at kursen var særlig høy. Dette ble begrunnet med at de gode ratene ikke ville vare, og at 2020 ville bli svært dårlig fordi det kom til å bli stor flåtevekst.
Nå skal plutselig gogl ta av etter å ha måttet nøye seg med tapsrater i månedsvis sånn bare i tilfelle ratene kommer over BE om en stund?
Mens FRO skal ned fra ikke så høy kurs fordi at selv om de tjener svært gode penger nå så kan det hende at det vil komme dårlige tider senere.
Kursutviklingen på gogl i fjor høst og fro i år er nesten som lønnsforhandlingene på Helly- Hansen på 80- tallet. I dårlige år kunne vi ikke få særlig med pålegg selvsagt for det var et dårlig år. I gode år kunne vi ikke få særlig med pålegg fordi det kunne komme et dårlig år neste år.
Jeg foretrekker å holde meg til segmenter hvor det tjenes penger og hvor gode resultater skal legges frem i mai. Som vanlig tar jeg sikkert feil men det får nå være...
Nå skal plutselig gogl ta av etter å ha måttet nøye seg med tapsrater i månedsvis sånn bare i tilfelle ratene kommer over BE om en stund?
Mens FRO skal ned fra ikke så høy kurs fordi at selv om de tjener svært gode penger nå så kan det hende at det vil komme dårlige tider senere.
Kursutviklingen på gogl i fjor høst og fro i år er nesten som lønnsforhandlingene på Helly- Hansen på 80- tallet. I dårlige år kunne vi ikke få særlig med pålegg selvsagt for det var et dårlig år. I gode år kunne vi ikke få særlig med pålegg fordi det kunne komme et dårlig år neste år.
Jeg foretrekker å holde meg til segmenter hvor det tjenes penger og hvor gode resultater skal legges frem i mai. Som vanlig tar jeg sikkert feil men det får nå være...
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
16.04.2020 kl 12:13
25559
Helt enig med deg. Jeg velger å være der det tjenes penger nå. Ingen vet 100% sikkert om hva som kommer i shipping frem i tid...det gjelder både den meldte reduksjonen i rater på tank og økning for gogl (som ennå er langt fra imponerende).
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
16.04.2020 kl 12:20
25515
Utbytte Q419 var på USD 0,05.
Ved hypotetisk 50% økning i rater ser vi Q120 USD 0,075 eller er det realistisk først ved Q220 ?
Ved hypotetisk 50% økning i rater ser vi Q120 USD 0,075 eller er det realistisk først ved Q220 ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
afur
16.04.2020 kl 12:25
25477
Bulk er mer sammensatt enn som så.
Hører fra meglernaboen min at "ingen" shorter Gogl lenger. Gogl er "caset" alle megler snakker om. Det bygger seg opp til et "byks" i kursen. Meglerne forventer at FRO(Tank) er på vei ned, og man foretar en "rotasjon" og tørrbulk er det neste som skal reprises. Golden er det beste tørrbulkcaset på Oslo børs.
Ser på 2020 og Star, er jo ingen omsetning å snakke om.
Golden = Bull
Hører fra meglernaboen min at "ingen" shorter Gogl lenger. Gogl er "caset" alle megler snakker om. Det bygger seg opp til et "byks" i kursen. Meglerne forventer at FRO(Tank) er på vei ned, og man foretar en "rotasjon" og tørrbulk er det neste som skal reprises. Golden er det beste tørrbulkcaset på Oslo børs.
Ser på 2020 og Star, er jo ingen omsetning å snakke om.
Golden = Bull
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
ParTeOGC
16.04.2020 kl 12:58
25381
Hele poenget med shipping er å komme seg inn når ratene er dårlig og forventningene går fra å kunne gå konkurs/må gjøre utvannende emisjon til at de tjener litt penger eller mye penger. Skal man sitte i selskaper som konstant tjener penger, er nok ikke shipping noe for deg. Dette handler om timing og sykler. Sagt med andre ord, jeg kommer til å selge Golden Ocean aksjene mine på langt høyere kurser når de tjener til penger til f.eks deg :)
Husk at Golden Ocean bunnet ut på 40 kroner i fjor som følge av ett elending første/andre kvartal grunnet gruveulykken i Brasil. Toppet ut på 60 kr og stabiliserte seg på 50 til 55 kroner. Så kom Corona og børskrakket og man kunne få den på lave 30 tallet.
Du skjønner nok godt at det betyr ekstremt mye for ett selskap om ratene er 2,000 dollar dagen og pengene renner ut og aksjemarkedet priser inn en utvannende emisjon/konkurs og om de har rater til break-even? Da skal selskapet prises helt annerledes. Om ikke til premie av NAV, men hvertfall ikke til 50-60 prosent rabatt til NAV.
Husk at Golden Ocean bunnet ut på 40 kroner i fjor som følge av ett elending første/andre kvartal grunnet gruveulykken i Brasil. Toppet ut på 60 kr og stabiliserte seg på 50 til 55 kroner. Så kom Corona og børskrakket og man kunne få den på lave 30 tallet.
Du skjønner nok godt at det betyr ekstremt mye for ett selskap om ratene er 2,000 dollar dagen og pengene renner ut og aksjemarkedet priser inn en utvannende emisjon/konkurs og om de har rater til break-even? Da skal selskapet prises helt annerledes. Om ikke til premie av NAV, men hvertfall ikke til 50-60 prosent rabatt til NAV.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Baltisk
16.04.2020 kl 13:07
25344
Det som nevnes her er helt riktig, og ekstremt viktig når det gjelder shipping. Banker og investorer løper etter shipping når det tjener penger, men for de som trader skip så er muligheten for gode asset play når selskaper går konkurs, og markedet er på bunnen. Man kjøper simpelthen ikke skip når markedet er bra, da får man skipene levert når det rakner. Slik har det fungert år etter år, og gjelder like mye for aksjer hvis man ønsker den tilnærmingen til markedet. Så kan de som velger å sitte langsiktig i en sektor være med på heis.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Bullebajas
16.04.2020 kl 13:07
25455
Riktig det, ser på finanstilsynets sider at short i Golden Ocean i dag er 0%.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Vanskelig å være uenig. Jeg gikk fra tank til tørrlast i påsken. Cleaves-rapporten er omtrent lik som du beskriver situasjonen. De har forøvrig et en target price på 5.6$ på gogl og 2020bulkers har pt 77nok. Et av de største holdepunktene for at man går fra tank til tørrlast, eller vice versa er peak i rater og en forecast som ser ganske dårlig ut. Og spesielt tank-nedturene i finanskrisen og q1 2016, så viser det seg at aksjekursen kollapser før ratene kollapser. Tror tank holder seg greit til q1-tallene, om ikke så får de en peak. Deretter er min personlige antakelse at det er over for denne gang. Det er absolutt helt klart størrt oppside i tørrlast. Ikke all verdens skip er bestilt og markedet kommer til å dra seg ordentlig til. Ser flere selskaper i US markedet skal ha eller nylig har hatt emisjoner. Det kan være mange gode kjøp der ute - ikke bare gogl. Og være noe forsiktig med dollar-kursen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Og for å legge til: https://investor.dn.no/#!/Aksje/S165/GOGL/GoldenOceanGroup
Typiske maskinindikatorer som ikke skjønner markedet. Det er slik hver eneste gang. Var sånn i tank i høst før oppturen. Var slik i mowi og salmar etter finanskrisen og markedet var på vei opp...
Typiske maskinindikatorer som ikke skjønner markedet. Det er slik hver eneste gang. Var sånn i tank i høst før oppturen. Var slik i mowi og salmar etter finanskrisen og markedet var på vei opp...
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
16.04.2020 kl 14:07
25272
Jeg tror tank/fro har større oppside på kort sikt enn feks gogl, men kanskje dårligere på lengre sikt. Det er helt klart bra å komme seg inn tidlig, men blir det ikke noe av den positive utviklingen man så for seg - kommer en amatør som meg seg aldri ut i tide. Det er bare å se på tank nå. Kursene blir holdt tilbake på megainntjening på utfordringer som kanskje kommer om 6mnd...kanskje
Det vil komme utbytte på 15-20kr de neste 2 kvartalene for fro. Ingen får meg til å tro på en kurskollaps FØR det er over.
Det vil komme utbytte på 15-20kr de neste 2 kvartalene for fro. Ingen får meg til å tro på en kurskollaps FØR det er over.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
afur
16.04.2020 kl 15:23
25085
Golden Ocean Group var rundt klokken 12 torsdag opp 4,16 prosent, mens 2020 Bulkers hadde steget med 2,64 prosent.
Oppturen kommer etter at capesize-ratene steg med 9,5 prosent onsdag, til 8.666 dollar pr. dag.
– Capesize-sentimentet fortsetter å være støttet av høyere jernmalm- og stålpriser, og både spotratene og FFA-kontrakter handlet opp i går. Mai handles godt over 10.000 dollar pr. dag nå, så forvent ytterligere boost, skriver Pareto Securities i en oppdatering torsdag.
Ifølge TDN Direkt ser det litt mørkere ut for de mindre tørrlastskipene. For Fearnley Securities mener de mindre tørrlastskipene må betale for at etterspørselen etter byggematerialer og kull har falt som en følge av covid-19-tiltakene samt billigere olje og gass.
Oppturen kommer etter at capesize-ratene steg med 9,5 prosent onsdag, til 8.666 dollar pr. dag.
– Capesize-sentimentet fortsetter å være støttet av høyere jernmalm- og stålpriser, og både spotratene og FFA-kontrakter handlet opp i går. Mai handles godt over 10.000 dollar pr. dag nå, så forvent ytterligere boost, skriver Pareto Securities i en oppdatering torsdag.
Ifølge TDN Direkt ser det litt mørkere ut for de mindre tørrlastskipene. For Fearnley Securities mener de mindre tørrlastskipene må betale for at etterspørselen etter byggematerialer og kull har falt som en følge av covid-19-tiltakene samt billigere olje og gass.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
afur
16.04.2020 kl 15:25
25072
Ser på USA at vi åpenbart skal teste 39,- igjen;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Realistoptimist
16.04.2020 kl 16:22
24947
Det er en del short av GOGL på Nasdaq: http://shortsqueeze.com/?symbol=gogl&submit=Short+Quote%E2%84%A2
Dette har endret seg veldig lite de siste månedene. Noen som har noen formening om hvorfor disse ikke ble dekket inn på ennå lavere nivåer, under skrappris?!
Dette har endret seg veldig lite de siste månedene. Noen som har noen formening om hvorfor disse ikke ble dekket inn på ennå lavere nivåer, under skrappris?!
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
alan
16.04.2020 kl 18:19
24784
Ken
Du prater ned tank, og hausser tørrbulk for harde livet. Udokumenterte påstander og synsing om hverandre. Leker liksom ekspert.
God bedring ønskes. Du snakker!
Du prater ned tank, og hausser tørrbulk for harde livet. Udokumenterte påstander og synsing om hverandre. Leker liksom ekspert.
God bedring ønskes. Du snakker!
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
NOELLE
16.04.2020 kl 18:33
24726
Keneid har holdt på sånn lenge. Useriøst.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
NOELLE
16.04.2020 kl 18:42
24691
“Longer-term, we remain bullish on the underlying supply-demand fundamentals for tankers”
"Strong dividends, rising asset values and bigger cash balances should also fuel enthusiasm" Giveans said.
https://www.tradewindsnews.com/insight/investors-turn-up-the-volume-on-tanker-stocks-if-not-the-prices/2-1-792542
"Strong dividends, rising asset values and bigger cash balances should also fuel enthusiasm" Giveans said.
https://www.tradewindsnews.com/insight/investors-turn-up-the-volume-on-tanker-stocks-if-not-the-prices/2-1-792542
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare