Rotasjon fra Tank og inn i Tørrlast
Etter 15 års pause fra dette forumet, tenkte jeg å dele litt ideer i disse kjedelige corona tider. Etter mitt syn, står vi nå foran en rotasjon av "shipping penger" vekk fra stortank og inn i tørrlast igjen. Grunnen er enkel, tank ratene er på peak med en usikker fremtid. Jeg tror det går veldig fint, men typiske shipping investorer går inn der ratene har oppside og ønsker ikke å lukke øynene og håper på det beste som man nå til dels må gjøre i stortank.
Så hvorfor tørrlast og Golden Ocean,
Nummer 1: Ratene ble holdt under kunstig press i første kvartal grunnet langt mer uvær relatert nedetid i gruvene i Australia og Brasil. Første kvartal er sesongmessig det svakeste kvartalet, og oppmerksomheten har vært knyttet opp mot corona viruset i Kina som en forklaring. Dette er ikke riktig.
Nummer 2: Vale har i Brasil ikke produsert så lite jernmalm på over 10 år. Som nevnt, sesongmessige værfenomener er grunnen til dette, gruver er sett på som essensiell industri i Brasil (og Australia) og disse er derfor ikke stengt ned. Det forventes derfor en "ketchup-effekt" med jernmalm ut av Brasil i retning Kina fremover, og rapporteres slutninger om disse as we speak, og er en av grunnene til at ratene har gått fra 2,000 per dag til 9,000 per dag siste ukene.
Nummer 3: Apropos Kina og Coronavirus. Kina sender nå landet tilbake på jobb og myndighetene har en mulighet som de alltid tyr til når de skal stimulere økonomien. Nemlig infrastruktur investeringer. Jernmalm er som kjent input til stålindustrien, og jernmalm importen og etterspørselen kommer til å ta seg kraftig opp fremover. Meldes nå daglig om tilgang til kreditt, reduserte renter osv. i Kina som historisk har løftet jernmalm importen og dermed tørrlastratene.
Nummer 4: Det er ikke bare Kina lenger. Europa og USA forventes å ty til infrastruktur investeringer når de har kommet lenger i sin coronavirus situasjon. Jernmalm inn til Europa fra både Australia og Brasil er dermed forventet at skal ta seg opp i andre halvår. For øyeblikket er etterspørselen lik null, som jo gjør at Kineserne kommer til å importere så mye de klarer og så fort som mulig.
Nummer 5: Ordreboken er lav og flere skip er forventet at skal skrapes. Ordreboken er i dag på drøye 8% av totalflåten og vi ser tilnærmet null interesse etter å bestille nye skip. Med BNP vekst forventninger i Kina på opp mot 9-10 prosent i 2021, så skal etterspørselen langt overgå tilbudsveksten på 2% de neste 18 mnd.
Nummer 6: Verdivurdering. Jeg beregner Golden Ocean sin NAV til 72 kroner i dag. Så handler til 50% rabatt. Dette er naturlig mtp det generelle markedsfallet og det faktum at ratene var på 2,000 dollar dagen for Capesize når aksjemarkedet tok seg opp siste mnd.
Nummer 7: Balansen til Golden Ocean holder seg godt. Dog, overlever de ikke mer enn 18 mnd på dagens rater før de må hente egenkapital. Men som nevnt, basert på punktene over. Ser jeg på sjansen for dette som lav.
Nummer 8: Rotasjon. Jeg ser og snakker nå med investorer som alle ser etter det neste som skal doble eller triples innen shipping. Tank og LPG bølgen har de ridd, og de ser nå at tørrlast er der valuation er lavest og oppsiden høyest mtp rateøkninger og ikke minst forventninger i markedet. Kort fortalt, tank har fått all oppmerksomhet de siste 6mnd og tørrlast har blitt glemt.
Så med rate momentum som er der nå og forward rater som tilsier ytterligere 50% økning så kan jeg ikke skjønne hvorfor ikke det skal mye cash inn i tørrlast de neste mnd.
Så hvorfor tørrlast og Golden Ocean,
Nummer 1: Ratene ble holdt under kunstig press i første kvartal grunnet langt mer uvær relatert nedetid i gruvene i Australia og Brasil. Første kvartal er sesongmessig det svakeste kvartalet, og oppmerksomheten har vært knyttet opp mot corona viruset i Kina som en forklaring. Dette er ikke riktig.
Nummer 2: Vale har i Brasil ikke produsert så lite jernmalm på over 10 år. Som nevnt, sesongmessige værfenomener er grunnen til dette, gruver er sett på som essensiell industri i Brasil (og Australia) og disse er derfor ikke stengt ned. Det forventes derfor en "ketchup-effekt" med jernmalm ut av Brasil i retning Kina fremover, og rapporteres slutninger om disse as we speak, og er en av grunnene til at ratene har gått fra 2,000 per dag til 9,000 per dag siste ukene.
Nummer 3: Apropos Kina og Coronavirus. Kina sender nå landet tilbake på jobb og myndighetene har en mulighet som de alltid tyr til når de skal stimulere økonomien. Nemlig infrastruktur investeringer. Jernmalm er som kjent input til stålindustrien, og jernmalm importen og etterspørselen kommer til å ta seg kraftig opp fremover. Meldes nå daglig om tilgang til kreditt, reduserte renter osv. i Kina som historisk har løftet jernmalm importen og dermed tørrlastratene.
Nummer 4: Det er ikke bare Kina lenger. Europa og USA forventes å ty til infrastruktur investeringer når de har kommet lenger i sin coronavirus situasjon. Jernmalm inn til Europa fra både Australia og Brasil er dermed forventet at skal ta seg opp i andre halvår. For øyeblikket er etterspørselen lik null, som jo gjør at Kineserne kommer til å importere så mye de klarer og så fort som mulig.
Nummer 5: Ordreboken er lav og flere skip er forventet at skal skrapes. Ordreboken er i dag på drøye 8% av totalflåten og vi ser tilnærmet null interesse etter å bestille nye skip. Med BNP vekst forventninger i Kina på opp mot 9-10 prosent i 2021, så skal etterspørselen langt overgå tilbudsveksten på 2% de neste 18 mnd.
Nummer 6: Verdivurdering. Jeg beregner Golden Ocean sin NAV til 72 kroner i dag. Så handler til 50% rabatt. Dette er naturlig mtp det generelle markedsfallet og det faktum at ratene var på 2,000 dollar dagen for Capesize når aksjemarkedet tok seg opp siste mnd.
Nummer 7: Balansen til Golden Ocean holder seg godt. Dog, overlever de ikke mer enn 18 mnd på dagens rater før de må hente egenkapital. Men som nevnt, basert på punktene over. Ser jeg på sjansen for dette som lav.
Nummer 8: Rotasjon. Jeg ser og snakker nå med investorer som alle ser etter det neste som skal doble eller triples innen shipping. Tank og LPG bølgen har de ridd, og de ser nå at tørrlast er der valuation er lavest og oppsiden høyest mtp rateøkninger og ikke minst forventninger i markedet. Kort fortalt, tank har fått all oppmerksomhet de siste 6mnd og tørrlast har blitt glemt.
Så med rate momentum som er der nå og forward rater som tilsier ytterligere 50% økning så kan jeg ikke skjønne hvorfor ikke det skal mye cash inn i tørrlast de neste mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31
Du må logge inn for å svare
Stor takk til TS for flott tråd og mye god info fra han samt mange andre Goglere!👍😀
Fin uke då langt og fortsatt fint driv i kveld i USA. Avslutter vi uka i morgen med close over 40?
Fin uke då langt og fortsatt fint driv i kveld i USA. Avslutter vi uka i morgen med close over 40?
Redigert 21.01.2021 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
ParTeOGC
16.04.2020 kl 22:59
6346
Ikke uenig i at det kan være oppside i tank i det veldig korte bilde med tanke på resultatene som skal rapporteres for første kvartal og guiding for det som kommer til å bli ett fantastisk resultat for andre kvartal. Dette med påfølgende solide dividender.
Derimot vil jeg tillate meg å si hvorfor jeg mener at risk/reward i stortank ikke nødvendigvis kan sammenlignes med tørrlast akkurat nå. Og det dreier seg om hva markedet vet og ikke vet. Markedet er fullstendig klar over at stortank rederiene svømmer i penger om dagen og alle vet at q1 og q2 vil bli bra og det samme vil utbyttene. Så hvorfor står ikke da f.eks Hunter i 6 kroner eller Frontline i 120 kroner? Og skal de gå til disse nivåene når ratene faller? Neppe. Blir litt som når alle skulle eie Subsea 7 i 4-5 år mens oljeprisen var over 100 dollar, men aksjen beveget seg ikke av flekken. Ergo, selg på peak og kjøp på bunn. Det er heller aldri før vist seg at stortank ratene holder seg i etterkant av at en periode med floating storage er over.
For tørrlast, så prises selskapene med 50% rabatt og det du trenger å tro på er at verden går videre og at selskapene nå kan generere nok til å betjene sine kostnader og gjeld i overskuelig fremtid. Dersom du venter til du vet sikkert at de gjør dette, da er det desverre forsent og aksjene har allerede doblet seg.
Derimot vil jeg tillate meg å si hvorfor jeg mener at risk/reward i stortank ikke nødvendigvis kan sammenlignes med tørrlast akkurat nå. Og det dreier seg om hva markedet vet og ikke vet. Markedet er fullstendig klar over at stortank rederiene svømmer i penger om dagen og alle vet at q1 og q2 vil bli bra og det samme vil utbyttene. Så hvorfor står ikke da f.eks Hunter i 6 kroner eller Frontline i 120 kroner? Og skal de gå til disse nivåene når ratene faller? Neppe. Blir litt som når alle skulle eie Subsea 7 i 4-5 år mens oljeprisen var over 100 dollar, men aksjen beveget seg ikke av flekken. Ergo, selg på peak og kjøp på bunn. Det er heller aldri før vist seg at stortank ratene holder seg i etterkant av at en periode med floating storage er over.
For tørrlast, så prises selskapene med 50% rabatt og det du trenger å tro på er at verden går videre og at selskapene nå kan generere nok til å betjene sine kostnader og gjeld i overskuelig fremtid. Dersom du venter til du vet sikkert at de gjør dette, da er det desverre forsent og aksjene har allerede doblet seg.
Redigert 21.01.2021 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
ketle homeowner
16.04.2020 kl 23:30
6290
En spennende skipping-aksje som går litt under radaren er SNI - Stolt Nilsen. Hva tror dere om den i dagens marked - og i de neste måneder/år ?
Redigert 21.01.2021 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
KJEPET
17.04.2020 kl 08:54
6082
Rio Tinto opprettholder guidingen sin for malmeksporten, og i dag kommer også Vale med sin guiding. Det ligger an til ratefest fremover :-)
(Og når så du en omsetning på over 1MT på DCE på en fredag???)
(Og når så du en omsetning på over 1MT på DCE på en fredag???)
Redigert 21.01.2021 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
mdkInvest
17.04.2020 kl 09:05
6067
Enig - og når vi først lige ryger igennem 39 NOK for alvor, bliver der også fest i kursen på GOGL :-) Tænker den ligger an til vi kommer til at se 40-41 NOK i dag - US Indicies, DAX, NAS skal også højere op de næste par dage.
Redigert 21.01.2021 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
afur
17.04.2020 kl 10:04
5965
Som jeg sa, 39 skulle testes igjen. Kommer enda en gang i dag...
Redigert 21.01.2021 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
laser
17.04.2020 kl 10:17
5932
Lite volum - fredag
Redigert 21.01.2021 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
mdkInvest
17.04.2020 kl 10:17
5932
Fibo 0,382 ligger lige over 39 NOK - når den først brydes (og det bliver den), så ryger vi direkte i 43 NOK - og vi ligger i bullish cycle, så en positiv fredag gennerelt, får vi en positiv mandag. Så dumt at tage profit i dag fredag (som man plejer)
Redigert 21.01.2021 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
KJEPET
17.04.2020 kl 10:44
5896
laser skrev Lite volum - fredag
Passerer volumene til de to foregående fredagene allerede etter to timer, så helt galt er nå ikke volumene. Og ser du på ordreboka nå, så ser du at store penger skal kjøpe i dag:-)
EDIT 11:08: Capen opp nye 8% i China i dag.
EDIT 11:08: Capen opp nye 8% i China i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
mdkInvest
17.04.2020 kl 10:55
5855
Ganske enig - Bollinger båndet åbner sig også op nu over 39,30 NOK - så nu er der også plads til stigningen over 39 NOK på de korte charts.
Redigert 21.01.2021 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
afur
17.04.2020 kl 11:40
5776
Momentum bygger seg opp... Snart byks over 39,-
Redigert 21.01.2021 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
mdkInvest
17.04.2020 kl 11:46
5776
Tror også snart den kommer som en raket over 39 NOK - der skal ikke meget til nu.
Redigert 21.01.2021 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
mdkInvest
17.04.2020 kl 11:51
5779
Nu kommer de andre index også (DAX) - så er det med at komme med nu :-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
mdkInvest
17.04.2020 kl 12:05
5738
OP OP OP - snart 10.000
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +7,1% TIL USD 9.875/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 7,1 prosent til 9.875 pr dag, ifølge The Baltic Exchange fredag.
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +7,1% TIL USD 9.875/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 7,1 prosent til 9.875 pr dag, ifølge The Baltic Exchange fredag.
Redigert 21.01.2021 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
KJEPET
17.04.2020 kl 12:10
5709
Gogl har tidligere sagt at de ligger ca. 20% høyere enn spot, så da er vi vel på BE nivåer nå?
Siden GOGL er priset til prisen av vrakprisen nå, kanskje disse to unge herremennene kjøper opp flåten til Fredriksen til skrappris? :-)
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/04/16/7517670/norsk-duo-gar-all-in-har-startet-torrlastrederiet-sterling-shipping
Siden GOGL er priset til prisen av vrakprisen nå, kanskje disse to unge herremennene kjøper opp flåten til Fredriksen til skrappris? :-)
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/04/16/7517670/norsk-duo-gar-all-in-har-startet-torrlastrederiet-sterling-shipping
Redigert 21.01.2021 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
laser
17.04.2020 kl 12:15
5691
Ja det er riktig, men jeg så med kortere horisont. Tenker rateøkningen kommer til å skape et solid push for aksjer. Dog mange øretrillere i Gogl som nervøst sikrer en tiøring isteden for å se det store bildet.
Verden har aldri sett så massive offentlige koordinerte tiltak for å få opp konsum og etterspørsel. Enkleste og raskeste måten er gjennom infrastruktur og tilrettelegging for vekst. Det vil kreve og generere massiv transportkapasitet.
I tillegg tror og håper jeg at Gogl har fått en CEO som tør og ønsker å være frontfigur for selskapet og som ønsker å stå frem med sine meninger - ved siden av å være flink drifter og forretningsutvikler. Det Første har vært mangelvare i mange år i Gogl og har gjort aksjen anonym.
Det siste jeg vil si til øretrillerne. Med langvarige lave renter skal det godt gjøres å finne plasseringer for storefond som etter inflasjon gir positiv avkastning. Gogl synes fast bestemt på å tilby jevn god avkastning. Det vil over tid tiltrekke seg investorer og trolig gi pen kursutvikling - som igjen er nødvendig dersom selskapet skal kunne hente egenkapital og skaffe innvannende avtaler.
Verden har aldri sett så massive offentlige koordinerte tiltak for å få opp konsum og etterspørsel. Enkleste og raskeste måten er gjennom infrastruktur og tilrettelegging for vekst. Det vil kreve og generere massiv transportkapasitet.
I tillegg tror og håper jeg at Gogl har fått en CEO som tør og ønsker å være frontfigur for selskapet og som ønsker å stå frem med sine meninger - ved siden av å være flink drifter og forretningsutvikler. Det Første har vært mangelvare i mange år i Gogl og har gjort aksjen anonym.
Det siste jeg vil si til øretrillerne. Med langvarige lave renter skal det godt gjøres å finne plasseringer for storefond som etter inflasjon gir positiv avkastning. Gogl synes fast bestemt på å tilby jevn god avkastning. Det vil over tid tiltrekke seg investorer og trolig gi pen kursutvikling - som igjen er nødvendig dersom selskapet skal kunne hente egenkapital og skaffe innvannende avtaler.
Redigert 21.01.2021 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
mdkInvest
17.04.2020 kl 13:00
5588
Helt enig - men der er forhåbentlig ingen øretrillere hernede fra bundniveauet ?? Det er jo en gylden chance at komme med på GOGL her fra efter min mening - det er en ren gavebod :-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
KJEPET
17.04.2020 kl 13:51
5447
Nå trekkes det godt på stållagrene i China, samt at jernmalmlagrene faller enda mer..
Les helt ferske tall her: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2020/04/MMi-Daily-Iron-Ore-Report-for-April-17th-2020.pdf
Tar også med en oppgradering som kom i dag:-)
https://www.thelincolnianonline.com/2020/04/17/golden-ocean-group-nasdaqgogl-stock-rating-upgraded-by-bidaskclub.html
Ha en riktig god helg :-)
Les helt ferske tall her: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2020/04/MMi-Daily-Iron-Ore-Report-for-April-17th-2020.pdf
Tar også med en oppgradering som kom i dag:-)
https://www.thelincolnianonline.com/2020/04/17/golden-ocean-group-nasdaqgogl-stock-rating-upgraded-by-bidaskclub.html
Ha en riktig god helg :-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
Kalle Kurtasje
17.04.2020 kl 13:57
5424
Trodde disse gutta var på opptak til neste runde med EXIT-serien:)
Dårlig parodi på skipsredere.
Dårlig parodi på skipsredere.
Redigert 21.01.2021 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
afur
17.04.2020 kl 14:49
5327
Da bygger det seg opp igjen. Byks over 39,-. Jo flere, jo bedre. Solid støtte ned.
Redigert 21.01.2021 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
NOELLE skrev Keneid har holdt på sånn lenge. Useriøst.
Jeg ler. Har du ingen andre argumenter enn å kalle meg useriøs? Vi får se da. Foreløpig har gogl hatt større oppgang de siste ukene enn fro og tnk. Og hva er useriøst? Forelår at du legger 1+1, og sjekker tall og historie, så kan vi snakkes. Men du tilhører vel folkeslaget som kjøper på topp, og ender opp med å bli i aksjen til man får igjen pengene sine? Det er vel kanskje synsing det også? :-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
Gutta! (og jenter) I denne tråden er det mange smarte folk som kommer ned høyst interessante og høyaktuelle innlegg vedr. GOGL\tørrlast, ikke ødelegg dette med den slags lavpannet drittslenging. Make it stop, legg den død!
Redigert 21.01.2021 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
Pilteri
18.04.2020 kl 17:28
4931
Enig med siste skribent. Alle er her for å tjene penger (går jeg ut i fra..) og når vi er så heldig at De som virkelig har noe å fare med deler kunnskap og synspunkter med oss andre så bør en utvise et minimum av folkeskikk og normal høflighet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
18.04.2020 kl 19:36
4840
Mine rotete notater ved vurdering av inngang Gogl:
31.1.20:
HH kjøpte 200k aksjer for 42,16. De folka kjenner markedet. Klart kjøpsignal, ble rett under 40 ved første kjøp for meg, men undervurderte nok Corona og effektene av mye uvær.
2.2.: Afrika:
Gresshoppesvermer (ørkengresshopper) har i følge FAO, FN gjort utrolig stor skade på avlinger. Største angrep på 70 år sies det. Dette må erstattes ellers truer hungersnød.
Iran, Irak og Pakistan er også rammet, og
sistnevnte har erklært krisetilstand og stor
mangel på hvete og mais vil følge.
18.2:
14 av 23 scrubber installasjoner ble meldt
fullført på Capsize. De øvrige 9 trader i markedet meldte Gogl.
Da ble det til at jeg kjøpte på stadig lavere kurser ned til 30 og opp igjen. Mye frakt leveranse skal fylle lagrene av både malm og korn.
Kina:
Handelskrig ble avsluttet med avtale om store leveranser fra USA.
Statlige midler sprøytes inn i den
Kinesiske økonomien for å stimulere vekst.
Samtidig har nedslakting av svin ført til at de nå må sette igang oppfôring av nye bestander.
Nok av triggere, men helt å forlate tank til bulk på det nåværende tidspunkt er ikke aktuelt. Men på sikt kan det bli høyaktuelt.
Edit:
Reinvesterte en del av utbyttet fra Fro inn i Gogl
ved Q419. Kanskje en god ide også for Q120 ...
31.1.20:
HH kjøpte 200k aksjer for 42,16. De folka kjenner markedet. Klart kjøpsignal, ble rett under 40 ved første kjøp for meg, men undervurderte nok Corona og effektene av mye uvær.
2.2.: Afrika:
Gresshoppesvermer (ørkengresshopper) har i følge FAO, FN gjort utrolig stor skade på avlinger. Største angrep på 70 år sies det. Dette må erstattes ellers truer hungersnød.
Iran, Irak og Pakistan er også rammet, og
sistnevnte har erklært krisetilstand og stor
mangel på hvete og mais vil følge.
18.2:
14 av 23 scrubber installasjoner ble meldt
fullført på Capsize. De øvrige 9 trader i markedet meldte Gogl.
Da ble det til at jeg kjøpte på stadig lavere kurser ned til 30 og opp igjen. Mye frakt leveranse skal fylle lagrene av både malm og korn.
Kina:
Handelskrig ble avsluttet med avtale om store leveranser fra USA.
Statlige midler sprøytes inn i den
Kinesiske økonomien for å stimulere vekst.
Samtidig har nedslakting av svin ført til at de nå må sette igang oppfôring av nye bestander.
Nok av triggere, men helt å forlate tank til bulk på det nåværende tidspunkt er ikke aktuelt. Men på sikt kan det bli høyaktuelt.
Edit:
Reinvesterte en del av utbyttet fra Fro inn i Gogl
ved Q419. Kanskje en god ide også for Q120 ...
Redigert 21.01.2021 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
dalglish
18.04.2020 kl 20:04
4831
Re Fuhrmeister
Takk for at du bragte debatten tilbake på sporet. Interessant det med ødelagte avlinger i Afrika, jeg hadde lest det i et par notiser, men ikke koblet det. Hvorfra tror du disse landene må få grains fra? Det er vel Øst-Afrika som er hardest rammet?
Takk for at du bragte debatten tilbake på sporet. Interessant det med ødelagte avlinger i Afrika, jeg hadde lest det i et par notiser, men ikke koblet det. Hvorfra tror du disse landene må få grains fra? Det er vel Øst-Afrika som er hardest rammet?
Redigert 21.01.2021 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
Safado
18.04.2020 kl 20:15
4813
Når jeg ser hvilke slutninger som gjøres om dagen tror jeg nok jeg beholder Frontline, Hunter og NAT en stund til, men jeg har noe Golden Ocean også
Redigert 21.01.2021 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
18.04.2020 kl 20:27
4795
Brasil er verdens største produsent av soya, følges av USA og Argentina.
Nord og Sør Amerika er vel verden største produsent på matkorn.
I Etiopia er 428 km2 helt rasert (2.2). Kenya og Somalia er også hardt rammet.
Gresshoppene gjør enorm skade. En sverm som er på størrelse med en kvadratkilometer kan spise like mye mat i løpet av en dag som det 35.000 mennesker kan. De kan forflytte seg ca 120 km pr dag og i kjølvannet ligger alt øde. Det sprøytes desperat fra fly, men det monner ikke...
Nord og Sør Amerika er vel verden største produsent på matkorn.
I Etiopia er 428 km2 helt rasert (2.2). Kenya og Somalia er også hardt rammet.
Gresshoppene gjør enorm skade. En sverm som er på størrelse med en kvadratkilometer kan spise like mye mat i løpet av en dag som det 35.000 mennesker kan. De kan forflytte seg ca 120 km pr dag og i kjølvannet ligger alt øde. Det sprøytes desperat fra fly, men det monner ikke...
Redigert 21.01.2021 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
Bassefix
18.04.2020 kl 20:37
4788
Brazil Agrees to Release Dam Water to Aid Argentina Soy Trade - Brazil will release water from the giant Itaipu dam to increase water levels on the Parana River, Argentina’s main conduit for soybean exports, according to an official at Argentina’s Foreign Ministry.-BBG
#shipping
#shipping
Redigert 21.01.2021 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
Mollen
19.04.2020 kl 00:50
4415
Er det mulig å lagre olje på bulkskip eller vil ikke det gå pga. Skipsdesign osv. ? Noen som vet om det er blitt gjort før ?
Redigert 20.01.2021 kl 22:18
Du må logge inn for å svare
BESV
19.04.2020 kl 07:27
4335
Nej, konventionella bulkbåtar kan man inte ha olja i.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18
Du må logge inn for å svare
Shagwong
19.04.2020 kl 12:04
4134
Noen av oss som har levd en stund husker skipene med betegnelsen « OBO «. Disse skipene kunne frakte både olje, forskjellige bulk laster eller ORE ( jernmalm ).
Derav navnet OBO, olje, bulk, ore. Det første OBO skipet var NAESS NORSEMANN som kom i 1965.
Etter tragediene med OBO skipene BERGE ISTRA og BERGE VANGA som eksploderte og sank ble denne skipstypen mer og mer faset ut. Det finnes i dag bare et fåtall av denne typen og de er alle forholdsvis små skip og er uaktuelle i dagens Contango situasjon.
Derav navnet OBO, olje, bulk, ore. Det første OBO skipet var NAESS NORSEMANN som kom i 1965.
Etter tragediene med OBO skipene BERGE ISTRA og BERGE VANGA som eksploderte og sank ble denne skipstypen mer og mer faset ut. Det finnes i dag bare et fåtall av denne typen og de er alle forholdsvis små skip og er uaktuelle i dagens Contango situasjon.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18
Du må logge inn for å svare
Bassefix
19.04.2020 kl 13:24
4061
Vale produced 60mt #ironore in 1Q20 vs #Brazil exports of 71mt. Vale reduces FY guidance by 25-30mt to 310-330mt, already reflected in our forecast. We expect Brazil to export 285mt for rem. 2020E (+13% y/y)
#BUY #DryBulk #Shipping
$GOGL $SBLK $GNK $DSX $SB $SALT $EGLE $GBLK https://t.co/P7tgeC453L
#BUY #DryBulk #Shipping
$GOGL $SBLK $GNK $DSX $SB $SALT $EGLE $GBLK https://t.co/P7tgeC453L
Redigert 20.01.2021 kl 22:18
Du må logge inn for å svare
KJEPET
19.04.2020 kl 16:30
3914
Om Joakim får rett i sine spådommer, tipper jeg vi ser Golden passere 100-lappen før året er omme.
https://twitter.com/jhannisdahl/status/1251795776579276800
Og denne
https://twitter.com/drybulketf/status/1252009101086859264
https://twitter.com/jhannisdahl/status/1251795776579276800
Og denne
https://twitter.com/drybulketf/status/1252009101086859264
Redigert 20.01.2021 kl 22:18
Du må logge inn for å svare
utaskjærs
20.04.2020 kl 03:22
3583
Rederiet Klaveness har noen skip de kaller combination carriers, baade bulk og tank. Klippet fra websiden deres: The combination carriers trade in dedicated trade patterns with consecutive switching between dry and wet cargo shipments with minimum ballast between the laden voyages. The fleet emit up to 40% less greenhouse gases than standard dry bulk and tanker vessels for the same transport work.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18
Du må logge inn for å svare
mdkInvest
20.04.2020 kl 08:45
3417
Kunne det ikke godt se ud som om, at vi måske skal have en lille korrektion nedad, inden vi skal højere op ? De sidste 3 handelssessions har været med røde bars på volumen - det ville også være sundt, lige at komme lidt ned, før vi skal længere op. DAX kunne også godt se ud som om den kan vende rundt og ned nu for en korrektion på de dramatiske stigninger vi har fået på det sidste. Men svært at sige lige pt.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18
Du må logge inn for å svare
mdkInvest
20.04.2020 kl 10:12
3274
Som forventet bevæger vi os lidt ned nu - og egentlig ganske naturligt. Vi har i dag triggert en Salgs SAR - og skal vi ned i bunden af optrendskanalen vil vi kunne komme ned omkring 36 NOK https://invst.ly/qi3u2 hvor aktien kan puste ud, og forhåbentlig finde nyt momentum til yderligere optur. Men lad os se - kommer vi derned, vil jeg i hvert fald gerne købe mere.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18
Du må logge inn for å svare
afur
20.04.2020 kl 10:22
3243
Er enig i det. Men akkurat nå bygger det seg opp igjen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18
Du må logge inn for å svare
mdkInvest
20.04.2020 kl 10:47
3172
Det skal nok blive godt - men alting tager tid !
Den har nået target for DNB 38 NOK
BULK: TØRRLAST-REDERIER FALLER TILBAKE PÅ OSLO BØRS MANDAG
Oslo (TDN Direkt): Tørrlastaksjene på Oslo Børs faller tilbake mandag. Capesize-ratene ble vurdert til 9.875 dollar pr dag fredag, ifølge en liste fra Pareto Securities, og er dermed opp om lag 64,5 prosent over den siste uken.
"Aktiviteten i Atlanterhavet har også begynt+ å øke for Capesizer, og spotratene har beveget seg opp til tosifrede nivåer igjen", heter det i en rapport fra meglerhuset mandag.
Fredag kveld oppdaterte det brasilianske gruveselskapet Vale sine forventninger for året, og ser nå en jernmalmproduksjon på 310-330 millioner tonn i 2020, en nedjustering fra tidligere guiding på 340-355 millioner tonn.
Fearnley Securities skriver i en rapport mandag at nedjusteringen tilsvarer en reduksjon på rundt 25 Capesize-ekvivalenter og er dermed ikke noe "make or break".
Meglerhuset bemerker imidlertid at de ser tilbudsforstyrrelser i Canada, Sør-Afrika og India på bakgrunn av Covid-19-utbruddet, mens britisk-australske Rio Tinto allerede har redusert jernmalmeksport-guidingen fra Pilbara-regionen med 6-9 millioner tonn på grunn av værrelaterte forhold.
"Kombinert kan vi enkelt se 50-100 millioner tonn av sjøbårent tilbud bli forstyrret, som representerer rundt 3-6 prosent av sjøbårent tilbud", skriver Fearnley-analytikerne.
Arctic Securities legger til i en rapport mandag at de estimerer at jernmalmskipninger fra Brasil vil bli 30 millioner tonn i måneden resten av året, selv i den lave enden av den nye Vale-guidingen, noe som indikerer en økning på 8 prosent på årsbasis.
Meglerhuset viser til at Capesize-ratene snittet på 26.000 dollar pr dag i andre halvår i fjor, og med rater som nå er rundt 10.000 dollar pr dag, er det etter deres syn oppsidepotensial i ratene og inntjeningen fremover.
Pareto Securities viser til VesselsValue og skriver at BW Dry Cargo har solgt det 2010-bygde Panamax-skipet "BW Barley" for 15,5 millioner dollar og at skipet vil bli chartret tilbake for en periode på to år til en dagrate på 11.000 dollar. Dette er godt over markedsnivåene, skriver Pareto.
Meglerhuset skriver at det har generelt vært lav salgs- og kjøpsaktivitet (S&P) nylig, til en viss grad på grunn av markedsusikkerheter og finansielle problemer, men også på grunn av at den globale nedstengingen har gjort det vanskelig å inspisere skip.
"Dette bør nå begynne å endre seg - og vi forventer en oppgang i transaksjoner når man går inn mot mai", skriver Pareto.
Ellers skriver DNB Markets i en rapport mandag at tørrlast-sektoren kan fungere i en V-formet innhenting i verdensøkonomien, men ikke i en forlenget nedgangsperiode.
Meglerhuset tror sektoren vil gjøre det greit i en V- eller U-formet innhenting, og viser til at de estimerer dagrater for Capesize-skip på 10.000 og 14.000 dollar pr dag for henholdsvis 2020 og 2021.
"Men vi tror flere av selskapene vi dekker vil ha kort likviditetsrullebane i en forlenget nedtur, dermed våre hold-anbefalinger", skriver meglerhuset.
DNB Markets har en hold-anbefaling og et kursmål på 38 kroner pr aksje på Golden Ocean-aksjen.
Golden Ocean faller 3,7 prosent til 37,85 kroner på Oslo Børs mandag.
Den har nået target for DNB 38 NOK
BULK: TØRRLAST-REDERIER FALLER TILBAKE PÅ OSLO BØRS MANDAG
Oslo (TDN Direkt): Tørrlastaksjene på Oslo Børs faller tilbake mandag. Capesize-ratene ble vurdert til 9.875 dollar pr dag fredag, ifølge en liste fra Pareto Securities, og er dermed opp om lag 64,5 prosent over den siste uken.
"Aktiviteten i Atlanterhavet har også begynt+ å øke for Capesizer, og spotratene har beveget seg opp til tosifrede nivåer igjen", heter det i en rapport fra meglerhuset mandag.
Fredag kveld oppdaterte det brasilianske gruveselskapet Vale sine forventninger for året, og ser nå en jernmalmproduksjon på 310-330 millioner tonn i 2020, en nedjustering fra tidligere guiding på 340-355 millioner tonn.
Fearnley Securities skriver i en rapport mandag at nedjusteringen tilsvarer en reduksjon på rundt 25 Capesize-ekvivalenter og er dermed ikke noe "make or break".
Meglerhuset bemerker imidlertid at de ser tilbudsforstyrrelser i Canada, Sør-Afrika og India på bakgrunn av Covid-19-utbruddet, mens britisk-australske Rio Tinto allerede har redusert jernmalmeksport-guidingen fra Pilbara-regionen med 6-9 millioner tonn på grunn av værrelaterte forhold.
"Kombinert kan vi enkelt se 50-100 millioner tonn av sjøbårent tilbud bli forstyrret, som representerer rundt 3-6 prosent av sjøbårent tilbud", skriver Fearnley-analytikerne.
Arctic Securities legger til i en rapport mandag at de estimerer at jernmalmskipninger fra Brasil vil bli 30 millioner tonn i måneden resten av året, selv i den lave enden av den nye Vale-guidingen, noe som indikerer en økning på 8 prosent på årsbasis.
Meglerhuset viser til at Capesize-ratene snittet på 26.000 dollar pr dag i andre halvår i fjor, og med rater som nå er rundt 10.000 dollar pr dag, er det etter deres syn oppsidepotensial i ratene og inntjeningen fremover.
Pareto Securities viser til VesselsValue og skriver at BW Dry Cargo har solgt det 2010-bygde Panamax-skipet "BW Barley" for 15,5 millioner dollar og at skipet vil bli chartret tilbake for en periode på to år til en dagrate på 11.000 dollar. Dette er godt over markedsnivåene, skriver Pareto.
Meglerhuset skriver at det har generelt vært lav salgs- og kjøpsaktivitet (S&P) nylig, til en viss grad på grunn av markedsusikkerheter og finansielle problemer, men også på grunn av at den globale nedstengingen har gjort det vanskelig å inspisere skip.
"Dette bør nå begynne å endre seg - og vi forventer en oppgang i transaksjoner når man går inn mot mai", skriver Pareto.
Ellers skriver DNB Markets i en rapport mandag at tørrlast-sektoren kan fungere i en V-formet innhenting i verdensøkonomien, men ikke i en forlenget nedgangsperiode.
Meglerhuset tror sektoren vil gjøre det greit i en V- eller U-formet innhenting, og viser til at de estimerer dagrater for Capesize-skip på 10.000 og 14.000 dollar pr dag for henholdsvis 2020 og 2021.
"Men vi tror flere av selskapene vi dekker vil ha kort likviditetsrullebane i en forlenget nedtur, dermed våre hold-anbefalinger", skriver meglerhuset.
DNB Markets har en hold-anbefaling og et kursmål på 38 kroner pr aksje på Golden Ocean-aksjen.
Golden Ocean faller 3,7 prosent til 37,85 kroner på Oslo Børs mandag.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18
Du må logge inn for å svare