Rotasjon fra Tank og inn i Tørrlast

ParTeOGC
GOGL 15.04.2020 kl 22:05 79197

Etter 15 års pause fra dette forumet, tenkte jeg å dele litt ideer i disse kjedelige corona tider. Etter mitt syn, står vi nå foran en rotasjon av "shipping penger" vekk fra stortank og inn i tørrlast igjen. Grunnen er enkel, tank ratene er på peak med en usikker fremtid. Jeg tror det går veldig fint, men typiske shipping investorer går inn der ratene har oppside og ønsker ikke å lukke øynene og håper på det beste som man nå til dels må gjøre i stortank.

Så hvorfor tørrlast og Golden Ocean,

Nummer 1: Ratene ble holdt under kunstig press i første kvartal grunnet langt mer uvær relatert nedetid i gruvene i Australia og Brasil. Første kvartal er sesongmessig det svakeste kvartalet, og oppmerksomheten har vært knyttet opp mot corona viruset i Kina som en forklaring. Dette er ikke riktig.

Nummer 2: Vale har i Brasil ikke produsert så lite jernmalm på over 10 år. Som nevnt, sesongmessige værfenomener er grunnen til dette, gruver er sett på som essensiell industri i Brasil (og Australia) og disse er derfor ikke stengt ned. Det forventes derfor en "ketchup-effekt" med jernmalm ut av Brasil i retning Kina fremover, og rapporteres slutninger om disse as we speak, og er en av grunnene til at ratene har gått fra 2,000 per dag til 9,000 per dag siste ukene.

Nummer 3: Apropos Kina og Coronavirus. Kina sender nå landet tilbake på jobb og myndighetene har en mulighet som de alltid tyr til når de skal stimulere økonomien. Nemlig infrastruktur investeringer. Jernmalm er som kjent input til stålindustrien, og jernmalm importen og etterspørselen kommer til å ta seg kraftig opp fremover. Meldes nå daglig om tilgang til kreditt, reduserte renter osv. i Kina som historisk har løftet jernmalm importen og dermed tørrlastratene.

Nummer 4: Det er ikke bare Kina lenger. Europa og USA forventes å ty til infrastruktur investeringer når de har kommet lenger i sin coronavirus situasjon. Jernmalm inn til Europa fra både Australia og Brasil er dermed forventet at skal ta seg opp i andre halvår. For øyeblikket er etterspørselen lik null, som jo gjør at Kineserne kommer til å importere så mye de klarer og så fort som mulig.

Nummer 5: Ordreboken er lav og flere skip er forventet at skal skrapes. Ordreboken er i dag på drøye 8% av totalflåten og vi ser tilnærmet null interesse etter å bestille nye skip. Med BNP vekst forventninger i Kina på opp mot 9-10 prosent i 2021, så skal etterspørselen langt overgå tilbudsveksten på 2% de neste 18 mnd.

Nummer 6: Verdivurdering. Jeg beregner Golden Ocean sin NAV til 72 kroner i dag. Så handler til 50% rabatt. Dette er naturlig mtp det generelle markedsfallet og det faktum at ratene var på 2,000 dollar dagen for Capesize når aksjemarkedet tok seg opp siste mnd.

Nummer 7: Balansen til Golden Ocean holder seg godt. Dog, overlever de ikke mer enn 18 mnd på dagens rater før de må hente egenkapital. Men som nevnt, basert på punktene over. Ser jeg på sjansen for dette som lav.

Nummer 8: Rotasjon. Jeg ser og snakker nå med investorer som alle ser etter det neste som skal doble eller triples innen shipping. Tank og LPG bølgen har de ridd, og de ser nå at tørrlast er der valuation er lavest og oppsiden høyest mtp rateøkninger og ikke minst forventninger i markedet. Kort fortalt, tank har fått all oppmerksomhet de siste 6mnd og tørrlast har blitt glemt.

Så med rate momentum som er der nå og forward rater som tilsier ytterligere 50% økning så kan jeg ikke skjønne hvorfor ikke det skal mye cash inn i tørrlast de neste mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Bassefix
22.04.2020 kl 14:07 3580

Freight futures am update
Capesize flat
Panamax down ~2%
#shipping #drybulk $BDRY
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Bassefix
22.04.2020 kl 14:05 3591

Baltic Dry Index Falls 4.67% to 694
Capesize -6.6% to $8,925
Panamax -3.88% to $5,669
Supramax 58k tons -1.56% to $4,225
Handysize -3.39% to $2,682

#DryBulk #Shipping

$GOGL $SBLK $GNK $DSX $SB $SALT $EGLE $GBLK https://t.co/PU34XMJUWw
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
KJEPET
22.04.2020 kl 12:44 3693

Ser dessverre ut som rederne fortsatt er i sin favorittmodus. Det innbærer å sponse spesielt Asia/China med å hente varer rundt om i verden, og samtidig få lov til å betale for det! Tipper China håper rederne skal fortsette med det til evig tid.
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2020 kl 12:42 3680

Håper det snur snart.
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Bassefix
22.04.2020 kl 12:36 3691

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -6,6% TIL USD 8.925/DAG

12:14
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 6,6 prosent til 8.925 pr dag, ifølge The Baltic Exchange onsdag.

LK finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
© TDN delayed
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Perlugla
21.04.2020 kl 15:07 4202

Går inn igjen i dag, smart nå å laste på nedgang og selge på oppgang. Handle kortsiktig tenke langsiktig. FRO og GOGL er to av mine favoritter men har også kjøpt litt NSG og NHY .
Åpner økonomiene opp nå og vi ikke får tilbakeslag så vil GOGL bli en kongeaksje dessuten flott teknisk med V bunn
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2020 kl 15:03 4208

Det var satt relativt høye shortvolumer før helgen som muligens ble dekket inn i går og i dag, http://shortvolumes.com/?t=GOGL
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2020 kl 14:54 4233

Ned på 30-33 igjen da eller?
.....
Freight futures am update
Capesize down ~7%
Panamax down ~6%
#shipping #drybulk $BDRY
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2020 kl 12:10 4425

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -5,2% TIL USD 9.556/DAG

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 5,2 prosent til 9.556 pr dag, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.

LK finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
21.04.2020 kl 09:52 4579

Ja 97, 65 og 15 var riktig ja dt blir 177, det sto på compassmar.com
For VLCC 29 27 og 3 totalt 59
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
KJEPET
21.04.2020 kl 09:33 4609

Fint om du finner noe mer info rundt dette. Det er interessant. Nå er det vel 97 som skal leveres i 2020, men 2020 er jo året da mye skulle erstattes, og flere er vel også VLOC'er som skal erstattes? Fint om flere har litt mer info angående dette i disse litt kaotiske coronatider.
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
21.04.2020 kl 09:28 4624

Men det er vel vesentlig flere i 2020?
Jeg lette litt, men finner ikke igjen den linken, men jeg mener det totalt var nærmere 200 disse tre årene, og det er ikke så lite.
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2020 kl 09:26 4625

Nettopp, det er jo opplagt ingen fasit her. Men jeg tenker at min grunnmotivasjon for å kjøpe GOGL nå er: Ja, jeg tror vi skal igjennom dette og det er en tid etter corona, verden skal videre, og med såpass mye stimulansepakker i stor skala, vil dette påvirke tørrbulk direkte og inndirekte. Så støtter jeg meg også noe på FIFO (first inn, first out) prinsippet. Time vil sjåv, som de sier i flåklypa, og jeg har god tid. Jeg har nå en snittkurs på 41.
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
KJEPET
21.04.2020 kl 09:17 4635

Nå er vel ikke Cape vs VLCC-bestillinger akkurat mutually exclusive. Det er 65 caper for levering i 2021 og 15 i 2022. Det vil jeg si er lavt i forhold til de siste årene.
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
21.04.2020 kl 09:12 4653

Er det nå så helt sant at det er få nye skip i bestilling da? Så en oversikt ett eller annet sted for noen dager siden, og det var nå i alle fall nesten akkurat 3 ganger så mange Cape som VLCC i bestilling 2020-2022.
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
KJEPET
21.04.2020 kl 09:09 4653

Ja, ikke bare solskinn for utsiktene i cape om dagen, derfor svært lav kurs. Men om du synes dette er dystert, skulle du vært med i 2016. Da var det "sorte hull" som var betegnelsen og "verste siden vikingtiden". Ordreboken ser nå svært lys ut de neste tre årene (altså få nye bestillinger av skip). Men som jeg har vært inne på før, så er det mindre malm å sloss om fra Brazil til China nå. Da vil også ratene bli veldig volatile. Så om vi nå får et nytt 2008/09, med stor etterspørsel i China, så vil capen eksplodere. Om det skjer gjenstår å se.

Men om det lønner seg å kjøpe aksjer når alle er pessimister og kursen er gruset, kontra kjøpe når himmelen er skyfri, får bli opp til hver enkelt :-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2020 kl 08:37 4708

Dette var jo dyster lesning, men absolutt en god artikkel. Jeg ser lys i tunellen her, og kommer til å laste opp mer på dipp til 35 +/-. Ser 34 som nedre støtte, men tror (håper) vi ikke skal ned dit. Hva tenker folk om denne strategien?
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
KJEPET
21.04.2020 kl 07:30 4829

Her er en fersk artikkel som jeg anbefaler alle å lese. Beskriver situasjonen i cape nå.

https://www.freightwaves.com/news/will-dry-bulk-remain-the-wile-e-coyote-of-ocean-shipping
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.04.2020 kl 21:11 5037

Jeg var så eplekjekk og gikk fra tank til tørr for unrderkant en måned siden. Foreløpig ligger jeg noe bedre an i tørr enn tank fordi jeg hadde flaks og solgte meg ut på ca. 90nok på fro og fikk et snitt på ca. 31nok på gogl . Tror nok tank slår tørr ganske greit i mai og juni. Men analytikerne er ganske samstemte som gjelder baltic dry de neste månedene og jeg har selv tro på bunnfiske her og holder meg nå til tørr enn så lenge. Tror ikke vi får se 30nok som sluttkurs i gogl igjen - hvis så frem til at ikke noe ekstraordinært skjer. Ser ut som at 33nok gir en relativt god motstand. Baltic dry indeksen er fremdeles crappy, men siger sakte fremover, og markedet ser lovedende ut. Sitter samtidig og vurderer tørrlast-selskaper i som er notert i usa som driver med emisjoner om dagen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.04.2020 kl 20:32 5068

Gasman - tror rett og slett det er en kombinasjon av at børsen har gått litt for rask opp, oljepris som stuper, futures rater som snudde ned i dag samt gevinst sikring.

GOGL er en meget god investering på disse nivåene om 6-12 måneder og frem, men i dagens børsklima må man bare være forberedt på at det svinger mye opp/ned, og dette gjelder kanskje også spesielt for GOGL. Store oppturer, men også store nedturer når det snur. Ser ikke bortifra at GOGL med sur børs fremover igjen kommer ned +/- kr 30,- igjen, men innen årsslutt kan den også (om 6-8 mnd) godt stå i kr 100,-.

Lykke til! :-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Gasman
20.04.2020 kl 19:43 5096

Holder på å lære meg GOGL, som jeg kjøpte en liten post i for et par uker siden.
Motivet er at det ser ut til å være en bedring på gang i ratene, og at de har tikket oppover hver dag en stund nå. Har lagt merke til at flere toneangivende analytikere mener tiden er moden for et bet i Dry Shipping.
Men i dag er det surt, særlig i USA. Er det noen som har en god forklaring?
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.04.2020 kl 15:41 5287

Freight futures am update
Capesize down ~3%
Panamax down ~3%
#shipping #drybulk $BDRY
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Bassefix
20.04.2020 kl 14:48 5365

Baltic Dry Index Rises 0.8% to 757
Capesize +2.09% to $10,081
Panamax -0.44% to $6,066
Supramax 58k tons -1.53% to $4,381
Handysize -3.71% to $2,881

#DryBulk #Shipping

$GOGL $SBLK $GNK $DSX $SB $SALT $EGLE $GBLK https://t.co/sGHakqusOL
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Bassefix
20.04.2020 kl 14:24 5417


Hvad med olie pris må da også betyder at de sparer en masse penge eller hvad
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
afur
20.04.2020 kl 12:51 5594

Bygger seg opp et veldig momenter nå. Mye på gang. Er over 42,- før man aner det. Viktig å henge på her. Ingen tvil om det.
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Bassefix
20.04.2020 kl 12:45 5620

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +2,1% TIL USD 10.081/DAG

12:06
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 2,1 prosent til 10.081 pr dag, ifølge The Baltic Exchange mandag.

LK finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
© TDN delayed


Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Rui
20.04.2020 kl 11:08 5756

Synes at ditt innlegg er unyansert,og du trekker kun frem DNB Market som referanse.
Legger ved anbefalingene fra Cleaves Securities fra 11 April. Dette er en rapport på 120 sider som grundig tar for seg sektoren.
Her vurderes GOGL til 5,6 USD, ca. 58 Kr.

Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities mener tørrbulk har størst oppside innen shipping
ANBEFALINGER FRA CLEAVES SECURITIES

Navn Anbefaling Kursmål Oppside
2020 Bulkers Kjøp 77,0 57%
GoodBulk Selg 101,0 −25%
Diana Shipping Kjøp 2,7 91%
Eagle Bulk Kjøp 3,1 66%
Genco Shipping Kjøp 9,0 62%
Golden Ocean Kjøp 5,6 USD 70%
Scorpio Bulkers Kjøp 32,0 73%
Safe Bulkers Selg 0,8 −30%
Star Bulk Kjøp 9,0 58%
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
KJEPET
20.04.2020 kl 11:03 5758

Nye saftige 14% opp på capen i China nå. Nå begynner snøballen endelig å rulle :-)

Og tro det eller ei, men Golden handles til $3.82!
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
mdkInvest
20.04.2020 kl 10:47 3110

Det skal nok blive godt - men alting tager tid !

Den har nået target for DNB 38 NOK

BULK: TØRRLAST-REDERIER FALLER TILBAKE PÅ OSLO BØRS MANDAG
Oslo (TDN Direkt): Tørrlastaksjene på Oslo Børs faller tilbake mandag. Capesize-ratene ble vurdert til 9.875 dollar pr dag fredag, ifølge en liste fra Pareto Securities, og er dermed opp om lag 64,5 prosent over den siste uken.

"Aktiviteten i Atlanterhavet har også begynt+ å øke for Capesizer, og spotratene har beveget seg opp til tosifrede nivåer igjen", heter det i en rapport fra meglerhuset mandag.

Fredag kveld oppdaterte det brasilianske gruveselskapet Vale sine forventninger for året, og ser nå en jernmalmproduksjon på 310-330 millioner tonn i 2020, en nedjustering fra tidligere guiding på 340-355 millioner tonn.

Fearnley Securities skriver i en rapport mandag at nedjusteringen tilsvarer en reduksjon på rundt 25 Capesize-ekvivalenter og er dermed ikke noe "make or break".

Meglerhuset bemerker imidlertid at de ser tilbudsforstyrrelser i Canada, Sør-Afrika og India på bakgrunn av Covid-19-utbruddet, mens britisk-australske Rio Tinto allerede har redusert jernmalmeksport-guidingen fra Pilbara-regionen med 6-9 millioner tonn på grunn av værrelaterte forhold.

"Kombinert kan vi enkelt se 50-100 millioner tonn av sjøbårent tilbud bli forstyrret, som representerer rundt 3-6 prosent av sjøbårent tilbud", skriver Fearnley-analytikerne.

Arctic Securities legger til i en rapport mandag at de estimerer at jernmalmskipninger fra Brasil vil bli 30 millioner tonn i måneden resten av året, selv i den lave enden av den nye Vale-guidingen, noe som indikerer en økning på 8 prosent på årsbasis.

Meglerhuset viser til at Capesize-ratene snittet på 26.000 dollar pr dag i andre halvår i fjor, og med rater som nå er rundt 10.000 dollar pr dag, er det etter deres syn oppsidepotensial i ratene og inntjeningen fremover.

Pareto Securities viser til VesselsValue og skriver at BW Dry Cargo har solgt det 2010-bygde Panamax-skipet "BW Barley" for 15,5 millioner dollar og at skipet vil bli chartret tilbake for en periode på to år til en dagrate på 11.000 dollar. Dette er godt over markedsnivåene, skriver Pareto.

Meglerhuset skriver at det har generelt vært lav salgs- og kjøpsaktivitet (S&P) nylig, til en viss grad på grunn av markedsusikkerheter og finansielle problemer, men også på grunn av at den globale nedstengingen har gjort det vanskelig å inspisere skip.

"Dette bør nå begynne å endre seg - og vi forventer en oppgang i transaksjoner når man går inn mot mai", skriver Pareto.

Ellers skriver DNB Markets i en rapport mandag at tørrlast-sektoren kan fungere i en V-formet innhenting i verdensøkonomien, men ikke i en forlenget nedgangsperiode.

Meglerhuset tror sektoren vil gjøre det greit i en V- eller U-formet innhenting, og viser til at de estimerer dagrater for Capesize-skip på 10.000 og 14.000 dollar pr dag for henholdsvis 2020 og 2021.

"Men vi tror flere av selskapene vi dekker vil ha kort likviditetsrullebane i en forlenget nedtur, dermed våre hold-anbefalinger", skriver meglerhuset.

DNB Markets har en hold-anbefaling og et kursmål på 38 kroner pr aksje på Golden Ocean-aksjen.

Golden Ocean faller 3,7 prosent til 37,85 kroner på Oslo Børs mandag.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
afur
20.04.2020 kl 10:22 3181

Er enig i det. Men akkurat nå bygger det seg opp igjen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
mdkInvest
20.04.2020 kl 10:12 3212

Som forventet bevæger vi os lidt ned nu - og egentlig ganske naturligt. Vi har i dag triggert en Salgs SAR - og skal vi ned i bunden af optrendskanalen vil vi kunne komme ned omkring 36 NOK https://invst.ly/qi3u2 hvor aktien kan puste ud, og forhåbentlig finde nyt momentum til yderligere optur. Men lad os se - kommer vi derned, vil jeg i hvert fald gerne købe mere.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
mdkInvest
20.04.2020 kl 08:45 3355

Kunne det ikke godt se ud som om, at vi måske skal have en lille korrektion nedad, inden vi skal højere op ? De sidste 3 handelssessions har været med røde bars på volumen - det ville også være sundt, lige at komme lidt ned, før vi skal længere op. DAX kunne også godt se ud som om den kan vende rundt og ned nu for en korrektion på de dramatiske stigninger vi har fået på det sidste. Men svært at sige lige pt.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
utaskjærs
20.04.2020 kl 03:22 3521

Rederiet Klaveness har noen skip de kaller combination carriers, baade bulk og tank. Klippet fra websiden deres: The combination carriers trade in dedicated trade patterns with consecutive switching between dry and wet cargo shipments with minimum ballast between the laden voyages. The fleet emit up to 40% less greenhouse gases than standard dry bulk and tanker vessels for the same transport work.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
KJEPET
19.04.2020 kl 16:30 3852

Om Joakim får rett i sine spådommer, tipper jeg vi ser Golden passere 100-lappen før året er omme.


https://twitter.com/jhannisdahl/status/1251795776579276800

Og denne
https://twitter.com/drybulketf/status/1252009101086859264
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Bassefix
19.04.2020 kl 13:24 3999

Vale produced 60mt #ironore in 1Q20 vs #Brazil exports of 71mt. Vale reduces FY guidance by 25-30mt to 310-330mt, already reflected in our forecast. We expect Brazil to export 285mt for rem. 2020E (+13% y/y)

#BUY #DryBulk #Shipping

$GOGL $SBLK $GNK $DSX $SB $SALT $EGLE $GBLK https://t.co/P7tgeC453L
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Shagwong
19.04.2020 kl 12:04 4072

Noen av oss som har levd en stund husker skipene med betegnelsen « OBO «. Disse skipene kunne frakte både olje, forskjellige bulk laster eller ORE ( jernmalm ).
Derav navnet OBO, olje, bulk, ore. Det første OBO skipet var NAESS NORSEMANN som kom i 1965.
Etter tragediene med OBO skipene BERGE ISTRA og BERGE VANGA som eksploderte og sank ble denne skipstypen mer og mer faset ut. Det finnes i dag bare et fåtall av denne typen og de er alle forholdsvis små skip og er uaktuelle i dagens Contango situasjon.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
BESV
19.04.2020 kl 07:27 4273

Nej, konventionella bulkbåtar kan man inte ha olja i.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Mollen
19.04.2020 kl 00:50 4353

Er det mulig å lagre olje på bulkskip eller vil ikke det gå pga. Skipsdesign osv. ? Noen som vet om det er blitt gjort før ?
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare