Rotasjon fra Tank og inn i Tørrlast

ParTeOGC
GOGL 15.04.2020 kl 22:05 79476

Etter 15 års pause fra dette forumet, tenkte jeg å dele litt ideer i disse kjedelige corona tider. Etter mitt syn, står vi nå foran en rotasjon av "shipping penger" vekk fra stortank og inn i tørrlast igjen. Grunnen er enkel, tank ratene er på peak med en usikker fremtid. Jeg tror det går veldig fint, men typiske shipping investorer går inn der ratene har oppside og ønsker ikke å lukke øynene og håper på det beste som man nå til dels må gjøre i stortank.

Så hvorfor tørrlast og Golden Ocean,

Nummer 1: Ratene ble holdt under kunstig press i første kvartal grunnet langt mer uvær relatert nedetid i gruvene i Australia og Brasil. Første kvartal er sesongmessig det svakeste kvartalet, og oppmerksomheten har vært knyttet opp mot corona viruset i Kina som en forklaring. Dette er ikke riktig.

Nummer 2: Vale har i Brasil ikke produsert så lite jernmalm på over 10 år. Som nevnt, sesongmessige værfenomener er grunnen til dette, gruver er sett på som essensiell industri i Brasil (og Australia) og disse er derfor ikke stengt ned. Det forventes derfor en "ketchup-effekt" med jernmalm ut av Brasil i retning Kina fremover, og rapporteres slutninger om disse as we speak, og er en av grunnene til at ratene har gått fra 2,000 per dag til 9,000 per dag siste ukene.

Nummer 3: Apropos Kina og Coronavirus. Kina sender nå landet tilbake på jobb og myndighetene har en mulighet som de alltid tyr til når de skal stimulere økonomien. Nemlig infrastruktur investeringer. Jernmalm er som kjent input til stålindustrien, og jernmalm importen og etterspørselen kommer til å ta seg kraftig opp fremover. Meldes nå daglig om tilgang til kreditt, reduserte renter osv. i Kina som historisk har løftet jernmalm importen og dermed tørrlastratene.

Nummer 4: Det er ikke bare Kina lenger. Europa og USA forventes å ty til infrastruktur investeringer når de har kommet lenger i sin coronavirus situasjon. Jernmalm inn til Europa fra både Australia og Brasil er dermed forventet at skal ta seg opp i andre halvår. For øyeblikket er etterspørselen lik null, som jo gjør at Kineserne kommer til å importere så mye de klarer og så fort som mulig.

Nummer 5: Ordreboken er lav og flere skip er forventet at skal skrapes. Ordreboken er i dag på drøye 8% av totalflåten og vi ser tilnærmet null interesse etter å bestille nye skip. Med BNP vekst forventninger i Kina på opp mot 9-10 prosent i 2021, så skal etterspørselen langt overgå tilbudsveksten på 2% de neste 18 mnd.

Nummer 6: Verdivurdering. Jeg beregner Golden Ocean sin NAV til 72 kroner i dag. Så handler til 50% rabatt. Dette er naturlig mtp det generelle markedsfallet og det faktum at ratene var på 2,000 dollar dagen for Capesize når aksjemarkedet tok seg opp siste mnd.

Nummer 7: Balansen til Golden Ocean holder seg godt. Dog, overlever de ikke mer enn 18 mnd på dagens rater før de må hente egenkapital. Men som nevnt, basert på punktene over. Ser jeg på sjansen for dette som lav.

Nummer 8: Rotasjon. Jeg ser og snakker nå med investorer som alle ser etter det neste som skal doble eller triples innen shipping. Tank og LPG bølgen har de ridd, og de ser nå at tørrlast er der valuation er lavest og oppsiden høyest mtp rateøkninger og ikke minst forventninger i markedet. Kort fortalt, tank har fått all oppmerksomhet de siste 6mnd og tørrlast har blitt glemt.

Så med rate momentum som er der nå og forward rater som tilsier ytterligere 50% økning så kan jeg ikke skjønne hvorfor ikke det skal mye cash inn i tørrlast de neste mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2020 kl 12:08 6106

BDI har gått dramatisk opp siste ukene, og noen nedturer de siste dagene er ikke uventet. Forventet at BD svak stigning og legger seg på en rate mellom 10 og 11k$ de neste par månedene. Artikkelen under beskriver et kina som er i ferd med å gjennåpnes men mangler kjøpere på den andre siden. Kan fort bli moro når us og europa åpner igjen - selv om det kommer til å ta noe tid.

https://www.eleconomista.es/mercados-cotizaciones/noticias/10495724/04/20/El-indice-Baltico-apunta-al-inicio-de-la-recuperacion-del-comercio-mundial.html
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2020 kl 13:45 5969

gogl henger med bra enda. Kan fort gå tilbale til 39 hvis markedet stiger neste uke. 2020 bulkers har noen dype daler hver dag, men normalt ender de noe på minussiden. Får se om de klarer å ro seg i land.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
Bassefix
24.04.2020 kl 14:27 5885

BULK: BALTIC DRY-INDEKSEN -1,0% TIL 665 POENG

14:04
Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er ned 1,0 prosent til 665 poeng, ifølge The Baltic Exchange fredag.

Baltic Dry -1,0%

Capesize -1,8%

Panamax -2,1%

Handysize -4,1%

Supramax +1,5%
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
EXTrader
24.04.2020 kl 14:53 5845

Med stadig lagerbygging og verdensøkonomien som går på 2 sylindrer av 12 ! så vil det ikke bli noe rotasjon dette året. Folk skal ha jobbene sine tilbake så veksten kommer ikke til å ta seg opp igjen dette året og sikkert ikke før langt inn i 2021-2022
Hva vil du shippe og hvem er kjøperen av alle disse varene ? dette er ikke en bryter vi skrur PÅ og så er alt tilbake til slik det var i Feb. USA har nettopp stengt økonomien og dette vil ikke materialisere seg før Q3-Q4 Dette er ikke en enkel resesjon ! Dette er en verdens-resesjon der alle landene sliter på samme tid. NEI dette kommer til å ta lang tid og vi har dessverre ikke sett begynnelsen enda.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2020 kl 15:38 5787

Joda, men folk investerer jo frem i tid. Ihht tørrlast er jo relevant om stimulansepakker blir brukt til infrastruktur, som er en vellkjent strategi. Skulle f.eks kina sette igang med dette, vil jo dette ha en svært positiv innvirkning på tørrlast. Verden skal tilbake igjen, og det vil innlysende ta tid. Laster opp gogl på dipps og er positiv :) Men har masse is i magan! Også bra å se at gogl har holdt seg relativt stabil siste dager på fallende caperater.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
lutlag
24.04.2020 kl 15:52 5755

Fann denne artikkelen svært interessant: https://www.hellenicshippingnews.com/chinese-steel-stockpiles-retreating-a-positive-indicator-for-iron-ore-demand/

"However, blast-furnace mills are designed to run constantly which essentially meant that while demand declined substantially amid logistical constraints, steel output continued..."

Mange faktorar spelar sjølvsagt inn her, men jernmalmlagra i Kina har sunke under heile Koronakrisa, samstundes som produksjonen har vore oppretthaldt for å unngå at omnane størknar. Samtundes har ekporten av jernmalm sunke kraftig parallelt med at Kina no altså har lite jernmalm igjen på lagra.

Forutsatt at ikkje det blir eit generelt krakk av dimensjonar, bør produksjonen sakte, men sikkert auke i resten av verda snart og.... då vil det bli underskot av jernmalm over heile fjøla vil eg tru. La oss berre håpe at behovet for stål og tek seg opp slik at me ikkje får ei opphoping slik me har fått i oljeindustrien.

The future is Golden....

Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
EXTrader
24.04.2020 kl 16:41 5710

Se denne så får du litt innsyn i verdensøkonomiens fremtid ...................NB ! Anb og følge han.


https://www.youtube.com/watch?v=KtgUw4tpB_M

https://www.youtube.com/watch?v=9bhURixXm00
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2020 kl 17:09 5678

litt av en besserwisser-kommentar. Så han sitter med fasiten som så mange andre gjør? hm..
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
lutlag
24.04.2020 kl 17:18 5680

Litt sånn dommedagsprofet over den karen der. Men, sånn er det. Børsen er til for folk som vil ta risiko, folk som trur på nedgang (undergang), men og folk som trur verda ein gong vil tilbake til "normalen". Skjer det i år, til neste år, om to år.

Game on...
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
laser
26.04.2020 kl 20:44 5353

Fredagens melding om opsjoner til ny CEO representerer godt mål for styrets kurs ambisjoner. Skal Andersen tjene på disse kursene så må de passeres med god margin. Også fordi ha i liten grad forventes å selge underveis for å finansiere nye aksjer. Skal selskapet opparbeide seg nødvendig frihet til forretningsutvikling må kursene tangere disse nivåene langt tidligere.
Andre tanker?
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.04.2020 kl 09:36 5134

Den nye rapporten fra cleaves om tørrlastere er meget interessant.
Cleaves hever kursmålene.
TP gogl 6.1$ fra 5.6
TP 2020 89nok, fra 77
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
Bassefix
27.04.2020 kl 12:41 4973

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -1,1% TIL USD 8.292/DAG

12:03
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 1,1 prosent til 8.292 pr dag, ifølge The Baltic Exchange mandag.

LK finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.04.2020 kl 12:49 4951

Takk! Mandag er en dårlig ratedag. Går for grønt ut uka😀
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
Bassefix
27.04.2020 kl 14:24 4824

BULK: BALTIC DRY-INDEKSEN -0,6% TIL 661 POENG

14:01
Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er ned 0,6 prosent til 661 poeng, ifølge The Baltic Exchange mandag.

Baltic Dry -0,6%

Capesize -1,1%

Panamax -1,0%

Handysize -1,9%

Supramax +1,0%
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.04.2020 kl 17:39 4669

Usedvanlig godt driv i usa bulk nå, mot normalen, Sp , Dow og Nasse bryter forøvrig over teknisk motstand noe som kan føre til enda mer børs rally kortsiktig.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
Pilteri
27.04.2020 kl 18:30 4609

Godt volum på gogl i usa. Virker som noen prøver å holde den tilbake. Kanskje noen som er redd den skal ta "ta av". Jeg tror den blir å ta av...
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
Gnesdam
27.04.2020 kl 21:24 4449

https://finance.yahoo.com/quote/DSX?p=DSX

Det blir vist en god dag i morgen!
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
KJEPET
27.04.2020 kl 21:29 4471

Nesten alle bulkselskap med caper i flåten er kraftig opp i US nå.
https://finance.yahoo.com/quote/SBLK
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.04.2020 kl 22:41 4432

Tipper endel av denne forsvant i kveld.

GOGL Short Interest

SETTLEMENT DATE-04/15/2020
SHORT INTEREST - 1022671
AVG. DAILY SHARE VOLUME- 256706
DAYS TO COVER- 3.983822
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
Hun_investerer
28.04.2020 kl 11:54 4151

Noen som kan legge ut dagens rater når dem er tilgjengelige?
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2020 kl 12:08 4112

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 1,5 prosent til 8.172 pr dag, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
dalglish
28.04.2020 kl 12:47 3995

..men nå virker det som at det snur...det handles litt i dag..av dem som sitter nærmest bordet?...tipper rateoppgang i morgen og utover i neste uke..
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
Hun_investerer
28.04.2020 kl 13:08 3938

Bryter den 39 - 40 kr i dag?? La oss håpe :) :)
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
mdkInvest
28.04.2020 kl 13:34 3870

Tror ikke det vare længe før vi ligger over 40 NOK - efter en lille korrektion ned til omkring 36 NOK for at trække luft til ny momentum - den kommer snart.

Så Pareto havde opjursteret til 46 NOK
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2020 kl 13:40 3860

Pareto oppgraderer gogl fra hold til kjøp med kursmål på 46. Vet ikke hvor mye disse "anbefalningene" har å si i det store bildet og på kursen idag. Det er uansett ikke negativt! Men lang ganske lang streak med fallende rater, så håper dette snur snart. Det er vell forespeilet +/- 11K mai\juni.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2020 kl 13:40 3866

Golden Ocean utfordrer nå "Neck line" i en pen OHS formasjon i time chartet over 3 mnd. Target ca NOK 48,-
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2020 kl 13:59 3809

Freight futures am update
Capesize down ~5%
Panamax down ~3%
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
Prekariaten
28.04.2020 kl 15:24 3675

Hyggelig å se det går oppover. Vil ikke være en brems her, jeg har faktisk gått all in i Shipping, megarisiko og siste slant skal jeg bruke på Bitcoins.
Er uansett ikke ukritisk og bare lukker øynene, og har endret strategi flere ganger de siste ukene.

Etter å ha sett denne lille rakkærn her: https://www.youtube.com/watch?v=92wenJfjBDY
har jeg endel spørsmål angående utbytte og aksje-verdien og hvorvidt dette kan lønne seg i det lange løp.

Tidligere Goldman Sachs hedge fund manager - Raoul Pal, advarer vel om at småsparere, som meg selv, vil sitte igjen med svarteper og sannsynligvis tap, FORDI. vi rett og slett blir utmanøverert og direkte lurt av "Hvitsnippene" og "MegaRikingene", i all kaoset. Dette høres ikke fjernt ut, spør du meg.

Mulig jeg er en "festbrems", men er som sagt en liten småsparer og hvis andre på lik linje med meg, tenker seg om og redder stumpene, får det heller være, enn at Rikingene igjen håver inn astronomiske summer.

Det jeg spør om er mht til utbytte er:

1. Har aksjeverdien noe å si for utbytte? vis ikke fortell meg hva som er det, plis.Og hva er det som evt.
Vil dette utbytte bli delt ut, ved ett nytt krakk? Eller vil ledelsen i selskapet bruke det som påskudd for innstramninger i selskapet og utelater utbytte?

Exit strategi:
2. Kan det vise seg å det vanskelig å komme ut av si aksje etter utbytte i Q1 er evt. utbetalt? Er det stor sannsynlighet for dette og at det blir kork og ingen kjøpere?


Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2020 kl 15:48 3629

Ikke kjøp enkelt-aksjer. Kjøp indeksfond.
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
KJEPET
28.04.2020 kl 15:48 3630

Betryggende å se at slike totale hjerneblødninger som vi så i dag (200000 aksjer ut på "best" samtidig), blir plukket opp med et smil om munnen :-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:59 Du må logge inn for å svare
Prekariaten
28.04.2020 kl 16:22 3564

@konkelimonke Mener du at tidspunktet for å kjøpe fond er nå? Er det ikke gørrkjedelig og med latterlig lite avkastning i forhold til enkeltaksjer? Skal ikke sikre meg pensjonen, men vil satse, ta risikoen og håpe på gullfuglen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
28.04.2020 kl 18:19 3459

Morro om dagen når både Fro og Gogl går som to jojoer i ulik takt. Prøver å treffe på både bunner og topper, men ikke alltid like lett. Uansett blir mange gratisaksjer i begge av dette.
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
laser
28.04.2020 kl 22:31 3276

Fin oppgang i US til $3.66 - men best er flott volum to siste dager for Gogl
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
KJEPET
28.04.2020 kl 22:32 3282

Kan dette være sant da?
https://twitter.com/marinetraffic/status/1255078699076145153
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
Mollen
28.04.2020 kl 23:04 3230

Høres voldsomt ut. Blir det ikke bare store lossekøer av å rekvirere så mange skip på kort tid da ? Håper uansett det er sant. Skulle gi god fart i ratene.
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2020 kl 23:06 3224

Ivertfall fin opptur i USA i kveld, så mye som tyder på at vi nå endelig snart ser 40 tallet igjen! :-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
eriksu2
29.04.2020 kl 06:21 3078

Idag tror jeg på oppgang

Significant announcement from Vale:
“Following Vale’s new risk management approach, Vale has decided for the phase-out or substitution of 25 converted vessels (from VLCCs to VLOCs) from its fleet, either through early termination or amendment of contracts.”
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
eriksu2
29.04.2020 kl 06:21 3076

Rough estimate on the impact, is ~3% of the global Capesize fleet (details to follow). If done this year, would basically lead to negative fleet growth for Capesize vessels, all else being equal.
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
eriksu2
29.04.2020 kl 06:22 3076

There are ~20 mdwt of scheduled deliveries for Capesize vessels in 2020; assuming all 25 VLOCs retire this year, slippage and ~20 additional vessels scrapped due to aging, the growth in the Capesize fleet will be flat at best, the lowest in at least a decade.
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
mdkInvest
29.04.2020 kl 10:09 2862

Ikke umuligt vi kommer til at se 41 NOK i dag - det ligger i chartet er vi nu skal derop - vi skal lige over 39,50 NOK - så kommer den som en raket igen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare